07.11.2023
“Bu
Konstitusiya Azərbaycan xalqının keçdiyi tarixi inkişaf yolunun məntiqi nəticəsidir.
Konstitusiya ölkəmizdə vətəndaşların hüquq və azadlıqlarının təmin edilməsi,
müstəqil dövlətçiliyimizin qorunub saxlanması, möhkəmləndirilməsi və demokratik
dəyişikliklərin həyata keçirilməsi üçün hərtərəfli zəmin və şərait yaradır. Azərbaycanın
tarixi keçmişini, bugünkü reallıqlarını və gələcək inkişaf perspektivlərini əks
etdirməsi, ümumbəşəri və milli dəyərlərə söykənməsi Konstitusiyamızı səciyyələndirən
əsas cəhətlərdir”.
Heydər Əliyev
Azərbaycan xalqının Ümummilli Lideri
“İkinci
Qarabağ müharibəsi bizim şanlı tariximizdir. Bu Qələbə tarixdə əbədi qalacaq.
Azərbaycan Silahlı Qüvvələri 44 gün ərzində düşmən ordusunu məhv edərək öz ərazi
bütövlüyünü bərpa etdi... Biz düşməni torpaqlarımızdan qovduq və ədaləti, beynəlxalq
hüququ bərpa etdik. Biz milli ləyaqətimizi bərpa etdik. Bu gün Azərbaycan xalqı
müzəffər xalq kimi yaşayır. Bu gün Azərbaycan dövləti qalib dövlət kimi
yaşayır. Biz bundan sonra müzəffər xalq və qalib dövlət kimi əbədi
yaşayacağıq”.
İlham Əliyev
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
Bu
günlərdə biz Azərbaycan dövlətçiliyi və xalqı üçün xüsusi əhəmiyyətə malik
tarixi hadisənin növbəti ildönümünü qeyd edirik. Belə ki, iyirmi səkkiz il əvvəl,
1995-ci il noyabrın 12-də ilk dəfə olaraq müstəqil Azərbaycan Respublikasının
Əsas Qanunu olan Konstitusiya hazırlanaraq ümumxalq səsverməsi - referendum
yolu ilə qəbul edildi. Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının qəbul edilməsi
dövlət müstəqilliyinin ilk illərində əldə edilən ən mühüm nailiyyətlərdən biri
olmaqla, ölkəmizdə demokratik, hüquqi dövlət quruculuğu istiqamətində tamamilə
yeni mərhələnin əsasını qoydu. Xüsusilə vurğulanmalıdır ki, Əsas Qanunun qəbulunun
növbəti ildönümünün Müzəffər Ali Baş Komandan, Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi
ilə Azərbaycan Respublikasının Silahlı Qüvvələri tərəfindən 44 günlük Vətən
müharibəsində qazanılan misilsiz Qələbə şərəfinə təsis edilmiş Zəfər Gününə
yaxın günə təsadüf etməsi Konstitusiya Gününü daha da əlamətdar edir.
Konstitusiyanın
qəbulu müstəqillik tariximizin ən vacib hadisələrindən biri olmaqla, eyni
zamanda, dövlətçiliyimizin möhkəmləndirilməsi, o cümlədən ölkəmizin dünya
birliyində nüfuzunun daha da artması baxımından əhəmiyyətli ictimai-siyasi
hadisə idi. Əsas Qanunun qəbul edilməsi, həmçinin ölkənin inkişafında yeni mərhələyə,
yəni dövlət siyasətinin mərkəzində insanın hüquq və azadlıqlarının, demokratik
və hüquqi dövlət ideallarının durması ilə xarakterizə olunan mərhələyə qədəm
qoyulmasının göstəricisi oldu.
Məlum
olduğu kimi, 2023-cü il dövlətimiz və cəmiyyətimiz üçün mühüm olan yubiley
tarixləri ilə əlamətdardır. Bu il dahi şəxsiyyət, müasir müstəqil Azərbaycan
dövlətinin banisi, xalqımızın Ümummilli Lideri Heydər Əliyevin anadan olmasının
100 ili tamam oldu. Azərbaycan Prezidentinin müvafiq Sərəncamı ilə dahi öndərin
100 illik yubileyi münasibətilə 2023-cü ilin ölkəmizdə “Heydər Əliyev İli” elan
olunması Ümummilli Liderimizin əziz xatirəsinə və zəngin irsinə növbəti ehtiram
nümunəsidir.
Eyni
zamanda, 2023-cü il oktyabrın 15-də dövlətimizin başçısı İlham Əliyevin birinci
müddətə Azərbaycan Respublikasının Prezidenti seçilməsinin 20 illiyi tamam
olub. Ulu Öndər Heydər Əliyevin siyasi kursunun dövlətimiz və xalqımız üçün ən
düzgün yol olduğunu dərk edən xalqımız 2003-cü il oktyabrın 15-də keçirilən
seçkilərdə məhz bu siyasətin layiqli davamçısı olan İlham Əliyevə böyük etimad
göstərərək onu dəstəkləyib. Bununla da, ölkəmizin inkişafında tamamilə yeni mərhələ
başlayıb.
Azərbaycanın
müasir dövlətçilik tarixinə möhtəşəm 20 il kimi yazılan bu dövrdə Ümummilli
Lider Heydər Əliyevin əsasını qoyduğu və Prezident İlham Əliyev tərəfindən daha
da inkişaf etdirilərək yeni şəraitə uyğunlaşdırdığı siyasət nəticəsində dövlətimiz
misilsiz inkişaf yolu keçib.
Müasir
Azərbaycan dövlətçiliyinin əsasının qoyulması Ulu Öndər Heydər Əliyevin adı ilə
bilavasitə bağlıdır. Müstəqil respublikamızın dövlət quruculuğu prosesində ilk
Konstitusiyasının qəbulu dahi şəxsiyyət Heydər Əliyevin tarixi xidmətlərindəndir.
Hər bir azərbaycanlı Ulu Öndərin şəxsiyyətinə, onun ideyalarına və qoyduğu dəyərli
irsə dərin hörmət hissi ilə yanaşır. Dahi Heydər Əliyev hələ sağlığında canlı əfsanəyə
çevrilmiş və ümumxalq sevgisi qazanıb. Şübhəsiz ki, Heydər Əliyev fenomeninə
maraq illər ötdükcə daha da artır və Ümummilli Liderin zəngin və çoxşaxəli
irsinin öyrənilməsi hər zaman aktual məsələ olaraq qalır. Prezident İlham
Əliyevin qeyd etdiyi kimi: “Heydər Əliyevin xatirəsinə ən böyük hörmətimiz onun
yoluna sədaqətimizdir”.
Ulu
Öndər Heydər Əliyevin rəhbərliyi dövründə ölkəmiz tarixi nöqteyi-nəzərdən qısa
müddətdə əsrlərə bərabər inkişaf yolu keçdi. Məhz dahi Heydər Əliyevin iradəsi,
ağlı, təcrübəsi və digər mühüm dövlət xadimi keyfiyyətləri, yorulmaz fəaliyyəti,
xalqına və Vətəninə sevgisi sayəsində müasir müstəqil Azərbaycan dövləti
quruldu və möhkəmləndi.
Müstəqil
Azərbaycan dövlətinin qurulmasına və bu müstəqilliyin qorunub saxlanılmasına
xüsusi önəm verən Ümummilli Lider Heydər Əliyev qeyd edib: “Biz müstəqil Azərbaycan
kimi əzəmətli bir abidənin təməlini qoyuruq, onu qururuq, yaradırıq. Onu indiki
nəsillər üçün yaradırıq, gələcək nəsillər üçün yaradırıq. Bizim üzərimizə şərəfli
bir vəzifə düşübdür və bunu layiqincə yerinə yetirməliyik. Güman edirəm ki, hər
bir vətəndaş bu vəzifənin yerinə yetirilməsində öz yerini tapacaqdır”.
Şübhəsiz
ki, Ulu Öndər Heydər Əliyevin milli dövlətçiliyimizin formalaşması və möhkəmləndirilməsindəki
misilsiz fəaliyyəti hər birimiz üçün böyük örnək olaraq daim qalacaq.
Qeyd
edilməlidir ki, Konstitusiya dövlət hakimiyyətinin təşkilinin əsas prinsiplərini,
insan və vətəndaş hüquq və azadlıqlarını, hakimiyyətlərin bölgüsü və digər
demokratik dəyərləri özündə ehtiva edərək, həmçinin olduqca mühüm ideoloji
funksiyanı yerinə yetirir. Bu baxımdan 1991-ci ildə ölkəmizdə dövlət müstəqilliyi
bərpa edildikdən sonra hüquqi dövlət quruculuğu üçün vacib olan tədbirlərin həyata
keçirilməsi, o cümlədən demokratik dəyərlərə əsaslanan yeni Konstitusiyanın qəbul
edilməsi labüd idi. Lakin məlum olduğu kimi, müstəqilliyin ilk illərində ölkədə
mövcud olan siyasi qeyri-sabitlik və vahid siyasi iradənin mövcud olmaması bu
mürəkkəb və məsuliyyətli vəzifənin reallaşdırılmasını qeyri-mümkün etmişdi.
Məhz
belə çətin tarixi dövrdə xalqın təkidli istəyi və tələbi ilə hakimiyyətə
qayıdışından sonra Ümummilli Lider Heydər Əliyev öz müdrik siyasəti və tarixi
uzaqgörənliyi ilə ölkə vətəndaşlarını milli dövlətçilik ideyası ətrafında birləşdirməyə
nail oldu. Bununla da, dövlət və cəmiyyət həyatının bir çox sahələrini əhatə edən
genişmiqyaslı islahatlar həyata keçirilməyə başlandı. O zamanlar ölkədə mövcud
olan qanunvericilik sistemi hüquqi və demokratik dövlət ideyasının tələblərinə,
qanunun aliliyinin təmin olunmasına uyğun olmamaqla, insan hüquq və
azadlıqlarının müdafiəsinə kifayət qədər təminat vermirdi. Bu səbəbdən də ilk
öncə qanunvericilik sahəsində köklü islahatların aparılması artıq bir zərurətə
çevrilmişdir. Əlbəttə ki, bu islahatları ölkənin Əsas Qanununu qəbul etmədən
reallaşdırmaq qeyri-mümkün idi. Məhz bu səbəbdən qarşıda duran ən vacib məsələlərdən
biri məhz yeni Konstitusiya layihəsinin hazırlanması idi.
Beləliklə,
Milli Məclisin 1995-ci il 2 may tarixli qərarı ilə Ümummilli Lider Heydər
Əliyevin sədrliyi ilə yeni Konstitusiya layihəsini hazırlayan Komissiyanın tərkibi
təsdiq olundu. Yeni Konstitusiya layihəsini hazırlayan Komissiyanın ilk iclası
1995-ci il iyunun 5-də keçirilib. Həmin iclasda geniş nitqlə çıxış edən Ulu Öndər
Heydər Əliyev qeyd edib ki, müstəqil Azərbaycanın ilk Konstitusiya layihəsinin
hazırlanması olduqca mühüm bir tarixi hadisədir. Ümummilli Lider Heydər Əliyev
həmin çıxışında vurğulayıb: “Konstitusiya yaratmaq üçün şübhəsiz ki, tarixi
keçmişimizə nəzər salmalıyıq, amma eyni zamanda ümumbəşəri dəyərlərdən,
dünyanın demokratik dövlətlərinin əldə etdiyi nailiyyətlərdən, təcrübədən
istifadə etməliyik, bəhrələnməliyik”.
Bu
çıxışında Ümummilli Lider ölkənin Əsas Qanununun mahiyyətinə aydınlıq gətirərək,
belə söyləyib: “Konstitusiya birinci növbədə dövlətlə, hakimiyyətlə xalqın
arasında olan münasibətləri özündə əks etdirməlidir. Hakimiyyət bölgüsü, ali
icra, qanunvericilik, məhkəmə hakimiyyətləri - bunlar hamısı xalqın iradəsinə
söykənməli, seçkilər yolu ilə təmin olunmalıdır”.
Eyni
zamanda, Konstitusiya Komissiyasının 1995-ci il oktyabrın 3-də keçirilən
iclasında Ümummilli Lider Heydər Əliyev Komissiyanın sədri olaraq Əsas Qanunda əks
olunmasını vacib hesab etdiyi bəzi məqamları xüsusi olaraq vurğulayıb:
“Demokratiya prinsipləri geniş məfhumdur. Əgər bu, bir tərəfdən insanların
hüquqlarının təmin edilməsi prinsipləridirsə, ikinci tərəfdən dövlətçiliyin
qurulmasını, dövlət quruculuğu prosesinin aparılmasını, inkişaf etdirilməsini və
Azərbaycanda həm dövlətin, həm xalqın, həm də hər bir vətəndaşın hüquqlarının
qorunmasına təminat verə bilən dövlətin qurulub yaranmasını təmin edən prinsiplər
olmalıdır....
Konstitusiya
gərək elə bir konstitusiya olsun ki, bir tərəfdən insanların hüquqlarını
qorusun, insan azadlıqlarını, demokratiyanı təmin etsin, siyasi plüralizmi təmin
etsin, mətbuat, söz, din, dil azadlığını təmin etsin, ikinci tərəfdən isə dövləti,
cəmiyyəti idarə etmək üçün təsisatların yaranmasını təmin etsin”.
Ulu
Öndər Heydər Əliyev Konstitusiya layihəsini hazırlayan Komissiyanın fəaliyyət
göstərdiyi zaman Əsas Qanunun layihəsinə dair öz dəyərli fikirlərini bildirib və
tövsiyələrini verib, hər bir müddəanı şəxsən nəzərdən keçirərək onun qəbul
olunmasını təmin etmək üçün böyük əmək sərf etmişdir. Beləliklə, yeni
Konstitusiya 5 bölmə, 12 fəsil, 158 maddə, preambula və keçid müddəalarından
ibarət olmaqla 1995-ci il noyabrın 12-də ümumxalq səsverməsi – referendum yolu
ilə qəbul edilib, 1995-ci il noyabrın 27-dən isə qüvvəyə minib.
Müstəqil
Azərbaycan dövlətinin ilk Konstitusiyasının milli dövlətçilik tarixində müstəsna
əhəmiyyəti nəzərə alınaraq, Ulu Öndər Heydər Əliyev tərəfindən imzalanan
1996-cı il 1 noyabr tarixli Fərmana əsasən hər il 12 noyabr Konstitusiya Günü
kimi qeyd edilir. 1995-ci ildə qəbul edilmiş Konstitusiya demokratiya və hüquqi
dövlət prinsipləri ilə ölkəmizdə insan hüquq və azadlıqlarının təmin edilməsi,
eyni zamanda, dövlətçiliyin tərəqqisi üçün etibarlı zəmin yaratdı. Məhz dahi şəxsiyyət
Heydər Əliyevin yorulmaz əməyinin nəticəsi olan bu böyük tarixi sənəd Azərbaycanın
müstəqillik yolunda daha da inamla irəliləməsi, milli-mənəvi dəyərlərimizin hərtərəfli
qorunması və əhalinin rifahının təmin edilməsi üçün geniş imkanlar yaratdı.
Qanunvericilik
sisteminin əsasını təşkil edən, Azərbaycan Respublikasında ən yüksək və birbaşa
hüquqi qüvvəyə malik olan Konstitusiya ölkədə siyasi sabitliyin təminatı
qismində çıxış edir və eyni zamanda hüquqi-siyasi münasibətlər sisteminə əhəmiyyətli
təsir göstərir. Əsas Qanun dövlət quruluşunun əsaslarını, şəxsiyyət, cəmiyyət və
dövlət arasındakı münasibətlərin hüquqi çərçivələrini, siyasi sistemin təşkili
prinsiplərini, hakimiyyətlərin bölünməsini, hakimiyyət orqanlarının təşkilini,
səlahiyyətlərini və fəaliyyət qaydalarını müəyyənləşdirir, insan hüquqları və
azadlıqlarının təminatı ilə bağlı mühüm məsələləri tənzimləyir.
İstənilən
dövlətin Əsas Qanunu ən mühüm ictimai münasibətlərin normativ modelini özündə
ehtiva edir. Bununla da, müxtəlif ictimai institutlar arasında funksional
münasibətləri müəyyən edir. Dövlət quruculuğu ilə bağlı müasir doktrinal
yanaşmalara əsaslanan Azərbaycanın Konstitusiyası siyasi, iqtisadi və sosial
münasibətlər sisteminin təməl prinsiplərini müəyyən edir. Ölkə
Konstitusiyasının hüquqi fəlsəfəsinin özəyini demokratik, hüquqi, sosial dövlət
ideyası, insanın, onun hüquqlarının və azadlıqlarının ali dəyər olması fikri təşkil
edir.
Ölkənin
Əsas Qanununun preambulasında Azərbaycan dövlətinin müstəqilliyini,
suverenliyini və ərazi bütövlüyünü qorumaq, Konstitusiya çərçivəsində
demokratik quruluşa təminat vermək, vətəndaş cəmiyyətinin bərqərar edilməsinə
nail olmaq, xalqın iradəsinin ifadəsi kimi, qanunların aliliyini təmin edən
hüquqi, dünyəvi dövlət qurmaq, ədalətli iqtisadi və sosial qaydalara uyğun
olaraq, hamının layiqli həyat səviyyəsini təmin etmək, ümumbəşəri dəyərlərə
sadiq olaraq, bütün dünya xalqları ilə dostluq, sülh və əmin-amanlıq şəraitində
yaşamaq və bu məqsədlə qarşılıqlı fəaliyyət göstərmək kimi ülvi niyyətlər bəyan
edilib.
1995-ci
ildə qəbul edilən Əsas Qanun konstitusiya quruluşunun mühüm başlanğıcı olaraq
xalq hakimiyyətini bəyan edir, respublikamızda dövlət hakimiyyətinin yeganə mənbəyi
kimi Azərbaycan xalqını elan edir. Həmçinin sərbəst və müstəqil öz müqəddəratını
həll etmək və öz idarəetmə formasını müəyyənləşdirməyi Azərbaycan xalqının
suveren hüququ kimi təsbit edir.
Əsas
Qanunda müasir sivil cəmiyyətlərin əsas inkişaf istiqamətlərini müəyyən edən,
hüquqi dövlət və vətəndaş cəmiyyəti quruculuğuna imkan verən ideya və dəyərlər
geniş şəkildə əks olunub. Konstitusiya Azərbaycan dövlətini demokratik, hüquqi,
dünyəvi, unitar respublika elan edir. Konstitusiyada, hakimiyyətlərin bölünməsi
prinsipinə ciddi riayət olunması, dövlət hakimiyyətinin daxili məsələlərdə
yalnız hüquqla, xarici məsələlərdə isə yalnız Azərbaycanın tərəfdar çıxdığı
beynəlxalq müqavilələrdən irəli gələn müddəalarla məhdudlaşması və digər mühüm
ideya və normalar təsbit edilib.
Eyni
zamanda, qeyd edilməlidir ki, Konstitusiyada insan və vətəndaş hüquqlarının və
azadlıqlarının, ölkə vətəndaşlarına layiqli həyat səviyyəsinin təmin edilməsinin
dövlətin ali məqsədi olaraq müəyyənləşdirilməsi xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. Bu
müddəa birbaşa onun göstəricisidir ki, insan amili, onun hüquq və azadlıqları
ölkə Konstitusiyasının əsas diqqət mərkəzində dayanır.
Konstitusiyanın
təxminən üçdə bir hissəsi, yəni ən böyük fəsli məhz birbaşa insan hüquq və
azadlıqlarının təsbitinə və bu hüquq və azadlıqların müdafiəsinə həsr edilib. Həmin
fəsildə demokratik dövlətdə təmin edilməsi vacib olan hüquq və azadlıqlar,
onların həyata keçirilmə mexanizmləri, həmçinin ayrı-ayrı hüquq və azadlıqların
qanuni məhdudlaşdırılmasının mümkün hədləri nəzərdə tutulub.
Ölkədə
hüquqi, siyasi, sosial və iqtisadi vəziyyət dəyişdikcə, eyni zamanda ictimai
münasibətlər inkişaf etdikcə öz təbiətinə görə kifayət qədər sabit normativ
hüquqi akt olan Konstitusiyanın da müəyyən müddəalarının təkmilləşdirilməsi,
müvafiq əlavələrin və dəyişikliklərin edilməsi zərurəti meydana çıxır. Məhz belə
zərurətdən irəli gələrək 2002-ci il avqustun 24-də, 2009-cu il martın 18-də və
2016-cı il sentyabrın 26-da keçirilmiş referendumlar nəticəsində Əsas Qanuna
bir sıra mühüm əlavələr və dəyişikliklər edilib. Müasir çağırışları və yenilikləri
özündə ehtiva edən Konstitusiya islahatları demokratik dəyərlərin bərqərar
olması, insan hüquq və azadlıqlarının etibarlı müdafiəsi, ölkəmizdə gedən
demokratikləşmə proseslərinin daha da dərinləşməsi kimi məqsədlərə xidmət edib.
Konstitusiyanın
qəbulundan ötən müddət bir daha onu göstərdi ki, ölkə həyatının müxtəlif sahələrini
əhatə edən irimiqyaslı islahatlar öz əsasını müəllifi Ulu Öndər Heydər Əliyev
olan Əsas Qanundan götürüb.
Ölkə
Konstitusiyası qəbul edildikdən sonra 1998-ci ildə ilk dəfə olaraq ali
konstitusiya ədalət mühakiməsi orqanı - Azərbaycan Respublikasının Konstitusiya
Məhkəməsi fəaliyyətə başlayıb. Ümummilli Lider Heydər Əliyevin bilavasitə təşəbbüsü
ilə yaradılmış və bu il fəaliyyətə başlamasının 25 illik yubileyini qeyd edən
Konstitusiya Məhkəməsinin əsas məqsədləri Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının aliliyini təmin etmək, hər kəsin əsas hüquq və azadlıqlarını
müdafiə etməkdir.
Fəaliyyət
göstərdiyi ötən 25 il ərzində Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu tərəfindən
ümumilikdə 559 qərar və 164 qərardad qəbul edilib. Bu qərar və qərardadlar,
onlarda formalaşdırılmış hüquqi mövqelər Konstitusiyanın aliliyinin təmin
olunmasına, Əsas Qanunda təsbit edilmiş insan hüquq və azadlıqlarının müdafiə
edilməsinə xidmət edir. Cari il ərzində Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu tərəfindən
daxil olmuş sorğu, müraciət və şikayətlərə dair ölkə Konstitusiyasında təsbit
edilmiş normaları rəhbər tutaraq bir sıra mühüm qərar və qərardadlar qəbul
edilib. Bakı Apellyasiya Məhkəməsinin müraciəti əsasında qəbul edilən “Azərbaycan
Respublikası Mülki Məcəlləsinin 2.3-cü və 882-ci maddələrinin, Əmək Məcəlləsinin
2-ci maddəsinin 3-cü hissəsinin həmin Məcəllənin 203-cü maddəsi ilə əlaqəli şəkildə
şərh edilməsinə dair” 2023-cü il 17 iyul tarixli Qərarda formalaşdırılan hüquqi
mövqedə Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu Konstitusiyanın 12-ci maddəsinin I
hissəsinə, 16-cı maddəsinin I hissəsinə və 35-ci maddəsinə istinad edib. Bu Qərarda
qeyd edilib ki, hüquqi məsuliyyətin bir növü olan maddi məsuliyyət əmək müqaviləsinin
bir tərəfinin (işçinin və ya işəgötürənin) digər tərəfə əmək müqaviləsi üzrə
öhdəliklərinin yerinə yetirilməsi zamanı təqsirli, hüquqazidd hərəkətləri nəticəsində
vurduğu ziyanı qanunvericiliklə müəyyən olunmuş qaydada və həddə ödəmək vəzifəsini
nəzərdə tutur.
Həmçinin
əmək münasibətlərində maddi məsuliyyət məqsəd və vəzifələrinə, subyektlərinə,
maddi məsuliyyətin həddi və onun müəyyənləşdirilməsi şərtlərinə və qaydasına
görə mülki hüquqi məsuliyyətdən fərqlənir. Əmək hüququnda yalnız vurulmuş
faktiki (həqiqi) ziyanın ödənilməsi nəzərdə tutulur, işçi yalnız qanunda nəzərdə
tutulmuş hallarda tam maddi məsuliyyətə cəlb olunur. Bir qayda olaraq, işçi bir
aylıq orta əmək haqqı məbləğinədək maddi məsuliyyət daşıyır. Mülki hüquq
münasibətlərində isə vurulmuş ziyan tam həcmdə ödənilir, habelə əldən çıxmış
fayda da ödənilə bilər və s.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu Əmək Məcəlləsinin 195-ci maddəsinə, 191-ci maddəsinin 1-ci
hissəsinə istinad edərək qeyd edib ki, istər işəgötürən, istərsə də işçi əmək
münasibətləri prosesində əmək müqaviləsi üzrə öhdəliklərini yerinə yetirərkən
birinin digərinə vurduğu ziyana görə mülki qanunvericilik normaları əsasında
deyil, əmək qanunvericiliyi normaları əsasında maddi məsuliyyət daşıyır və
vurulmuş ziyanın ödənilməsi ilə bağlı tərəflər arasında hər hansı mülki hüquqi
müqavilənin bağlanması tələb olunmur.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumunun qənaətinə görə, Əmək Məcəlləsinin 199-cu maddəsi ilə
işçinin işəgötürənə vurduğu ziyana görə tam həcmdə maddi məsuliyyət daşıdığı
hallar dəqiq göstərilib. Bu baxımdan, məsələ əmək qanunvericiliyi ilə tam tənzimləndiyindən,
Mülki Məcəllənin 2.3-cü maddəsinin tələbləri baxımından işçinin işəgötürənə
vurduğu ziyan həmin Məcəllənin 882-ci maddəsi ilə nəzərdə tutulan mülki müqavilə
ilə rəsmiləşdirilə bilməz.
Bu qərarda
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu belə nəticəyə gəlib ki, Əmək Məcəlləsinin
2-ci maddəsinin 3-cü hissəsinə və 199-cu maddəsinə, Mülki Məcəllənin 2.3-cü
maddəsinin tələbinə uyğun olaraq, işçinin işəgötürənə vurduğu ziyana dair mülki
hüquqi əqdin, o cümlədən borcun etirafı haqqında mücərrəd müqavilənin
bağlanılması istisna edilir. Əmək Məcəlləsinin 194-cü maddəsinə əsasən, ziyan
vurulduqdan sonra əmək münasibətlərinə xitam verilməsi təqsirkar tərəfi maddi məsuliyyətdən
azad etmədiyindən, işəgötürən həmin Məcəllənin 203-cü maddəsi və 205-ci maddəsinin
2-ci hissəsi ilə nəzərdə tutulmuş qaydada ziyanın ödənilməsinə dair iddia ilə məhkəməyə
müraciət edə bilər.
Bakı
Apellyasiya Məhkəməsinin digər müraciəti əsasında qəbul edilən “Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 28-ci və 71-ci maddələrinin II hissəsi
baxımından Cinayət Məcəlləsinin 83.4-cü maddəsinin Azərbaycan Respublikası Cəzaların
İcrası Məcəlləsinin 167-ci maddəsinə münasibətdə şərh edilməsinə dair”
Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun 2023-cü il 1 sentyabr tarixli Qərarında
Konstitusiyanın 28-ci maddəsinin II hissəsinə və 71-ci maddəsinin II hissəsinə
istinad edilib.
Həmin
Qərarda qeyd olunub ki, məhkumluq cinayət törətmiş şəxslə dövlət arasında
xüsusi cinayət-hüquqi münasibətlərin yaranmasına səbəb olur. Məhkumluğun mahiyyəti
ondan ibarətdir ki, cəzasını çəkmiş şəxs yeni cinayət törətmə şübhəsi altında
qalmaqda davam edir və şəxsin yeni cinayət törətməsi halında onun məhkumluğu əlavə
cinayət-hüquqi yüklülüyün yaranması üçün əsas olur. Həmçinin bu Qərarda
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu göstərib ki, şəxsin cinayət-hüquqi statusunu
səciyyələndirən cəhət olaraq məhkumluq şəxs barəsində məhkəmənin ittiham hökmü
qanuni qüvvəyə mindiyi gündən başlayır, bütün cəzaçəkmə müddətini əhatə etməklə
cinayətin ağırlığından asılı olaraq qanunla müəyyənləşdirilmiş müddət ərzində
davam edir və bu müddətin bitməsi ilə ödənilmiş hesab olunur.
Qeyd
edilib ki, residiv yeni bir cinayətin törədilməsindən daha qəliz hadisə
olduğundan, burada növbəti cinayətin (residivin) baş verə biləcəyi zaman sərhədini
dəqiq müəyyən etmək çox vacibdir. Bu sərhəd qismində isə şəxsin məhkumluğu
çıxış edir. Məhz məhkumluğun mövcudluğu şəxsin hərəkətlərində residivin
olub-olmamasını müəyyən etməyə imkan verir.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumunun qənaətinə görə, məhkəmə hökmü ilə təyin edilmiş cəzanın
çəkilməmiş hissəsinin daha yüngül cəza ilə əvəz edilməsi cəza təyin etmə kimi qəbul
edilməsə də, bu cür qərarın doğurduğu hüquqi nəticələrə müvafiq olaraq törətdiyi
konkret cinayətə görə məhkum olunmuş şəxs cəzasının çəkilməmiş hissəsindən daha
yüngül cəzanı çəkməkdə davam edir. Bu halda məhkumluğun ödənilməsi müddəti şəxsin
törətdiyi konkret kateqoriyadan olan cinayətə görə müəyyən edilməklə, əvəz edən
cəzanın çəkilib qurtardığı gündən hesablanmalıdır. Həmin Qərarda Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu belə nəticəyə gəlmişdir ki, Cinayət Məcəlləsinin 83.4-cü maddəsinin mənasına
görə, məhkum edilmiş şəxsin cəzasının çəkilməmiş hissəsi daha yüngül cəza növü
ilə əvəz edildikdə, məhkumluğun ödənilməsi müddəti cəzanın çəkilməmiş hissəsini
əvəz edən cəzanın çəkilib qurtardığı gündən hesablanmalıdır. Eyni zamanda qeyd
edilib ki, Cəzaların İcrası Məcəlləsinin 167.0.4-cü maddəsində cəzanın çəkilməmiş
hissəsinin daha yüngül cəza növü ilə əvəz edilməsi cəzanın çəkilməmiş hissəsindən
azad etmənin cəzaların icrası qaydasında tənzimlənməsini nəzərdə tutur.
Digər
bir qərar, Şirvan Apellyasiya Məhkəməsinin müraciəti əsasında qəbul edilən “Azərbaycan
Respublikası İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 272.3-cü maddəsinin həmin Məcəllənin
27.1-ci, 152-ci və 153-cü maddələri ilə əlaqəli şəkildə şərh edilməsinə dair”
2023-cü il 12 sentyabr tarixli Qərarında Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
Konstitusiyanın 72-ci maddəsinin II hissəsi və 80-ci maddəsinə istinad edib.
Bu Qərarında
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu hesab edib ki, İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
Xüsusi hissəsinin normaları həmin Məcəllənin Ümumi hissəsinin normaları nəzərə
alınmaqla tətbiq edilməli olduğundan, ov etmək hüququ olmayan şəxsin törətdiyi
inzibati xətaya görə ona xüsusi hüququn (ov hüququnun) məhdudlaşdırılması
növündə tənbehin tətbiqinin mümkün olub-olmaması məsələsinin həlli zamanı Ümumi
hissənin norması kimi Məcəllənin məhz 27.1-ci maddəsinin məzmunu rəhbər
tutulmalıdır. Bu Qərarda qeyd edilib ki, İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 272.3-cü
maddəsinin məzmunundan göründüyü kimi, həm ov etmək hüququna malik ovçular, həm
də belə hüququ olmayan şəxslər qeyd olunan xətanın subyekti qismində çıxış edə
bilərlər. Lakin həmin maddədə müəyyən edilmiş xətaya, yəni ov qaydalarının
kobud şəkildə pozulmasına (lazımi icazə olmadan və ya qadağan edilmiş yerlərdə,
yaxud qadağan olunmuş müddətlərdə, qadağan edilmiş alətlərlə və ya üsullarla ov
edilməsinə), habelə digər ov qaydalarının müntəzəm pozulmasına görə tətbiq
olunacaq tənbeh növünün seçilməsi zamanı Məcəllənin başqa maddələrinin, o cümlədən
27.1-ci maddənin tələblərinə şərtsiz riayət olunmalıdır. Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu həmin Qərarında onu da qeyd etməyi vacib bilib ki, İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
272.3-cü maddəsində nəzərdə tutulan əməlləri törədən şəxslərə münasibətdə
inzibati tənbeh tətbiq edilərkən, tətbiq edilən inzibati tənbehin törədilən
inzibati xətanın xarakterinə mütənasibliyi, məsuliyyətin və inzibati tənbehin fərdiləşdirilməsi
prinsiplərinin tələblərinə uyğun olaraq inzibati xətanı törədən şəxsin şəxsiyyətini
xarakterizə edən halların, ov qaydalarının pozulması dərəcəsinin, inzibati xətanın
törədilməsində təqsirli hesab edilən şəxsin inzibati xətanı törədənədək və törətdikdən
sonrakı hərəkətlərini xarakterizə edən halların nəzərə alınması mütləqdir. Bu
prinsiplərin tələblərinə riayət edildiyi təqdirdə, inzibati tənbeh tədbiri
olaraq xüsusi hüququ olan şəxsin ov hüququnun ən azı altı ay müddətinə məhdudlaşdırıldığı
halda, bu hüquqa malik olmayan şəxsin törətmiş olduğu xətaya görə cərimə
olunmasından sonra ov hüququ əldə edərək ovçuluğa daha tez müddətdə başlaya
bilməsi imkanı Konstitusiyanın 25-ci maddəsində təsbit olunan bərabərlik
hüququnun pozulması anlamına gəlmir.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu belə nəticəyə gəlib ki, İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
272.3-cü maddəsində nəzərdə tutulan ov qaydalarının kobud şəkildə pozulmasında
təqsirli olan şəxsə ov hüququnun məhdudlaşdırılması növündə inzibati tənbehin tətbiq
edilməsi həmin Məcəllənin xüsusi hüququn məhdudlaşdırılmasının tətbiqi əsaslarını
tənzimləyən 27.1-ci maddəsinin hüquqi mahiyyətinə uyğun olaraq, yalnız həmin şəxsdə
belə bir xüsusi hüququn (ov etmək hüququnun) olması halında mümkündür.
Qeyd
edilməlidir ki, Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun adıçəkilən və həmçinin digər
qərarlarında əksini tapan hüquqi mövqelər ilk öncə məhz Konstitusiyanın müvafiq
müddəalarına əsaslanır. Ölkə Konstitusiyası bütün qanunvericilik sisteminin əsasında
durmaqla, digər normativ hüquqi aktlar öz başlanğıcını Əsas Qanundan götürür.
Bu baxımdan Konstitusiya Məhkəməsi dövlətin Əsas Qanununun öyrənilməsinə və
bununla da, cəmiyyətdə təbliğ edilməsinə xüsusi önəm verir.
Məhz
bununla əlaqədar olaraq, Konstitusiya Məhkəməsi tərəfindən xüsusilə gənclər
arasında hüquqi maarifləndirmə işinin həyata keçirilməsi, onların hüquq mədəniyyətinin
inkişaf etdirilməsi, hüquqi biliklərinin artırılması, Konstitusiyanın əsasları
və mahiyyətinin daha dərindən öyrənilməsi daim diqqət mərkəzindədir. Bu məqsədlə
ənənəvi olaraq hər il ölkəmizin müxtəlif bölgələrində ali təhsil müəssisələrinin
tələbələri və orta məktəb şagirdləri arasında hüquq olimpiadaları təşkil
edilir.
Bu gün
müstəqil Azərbaycan Ümummilli Lider Heydər Əliyevin ideyaları əsasında inkişaf
edir, xalqımız möhtəşəm nailiyyətlər əldə edərək yeni tarix yazır. Şübhəsiz ki,
qazanılan bütün nailiyyətlərin, uğurların əsası Ulu Öndər Heydər Əliyev tərəfindən
qoyulub. Müasir Azərbaycan dövlətinin əsl müstəqilliyini əldə edərək, onu
qoruyub saxlamasını təmin edən məhz dahi şəxsiyyət Heydər Əliyev olub. Bugünkü
hərtərəfli tərəqqinin təməlində Ümummilli Lider Heydər Əliyevin inkişaf
strategiyası, müəyyənləşdirdiyi daxili və xarici siyasət xətti dayanır.
Azərbaycan
dövləti və xalqı qarşısındakı tarixi xidmətləri Ulu Öndərin fəaliyyətinin bütün
mərhələlərini əhatə edir. Xüsusilə qeyd edilməlidir ki, Ümummilli Lider Heydər
Əliyevin Azərbaycana rəhbərliyinin ikinci dövründə ən vacib istiqamətlərdən
biri Ermənistan tərəfindən işğal olunmuş torpaqların azad edilməsi, ölkənin ərazi
bütövlüyünün bərpası idi. İşğalın və onun yaratdığı ağır nəticələrin daha da
genişlənməsinin qarşısını almaq məqsədi ilə Ulu Öndər tərəfindən bir sıra hərtərəfli
düşünülmüş mühüm addımlar atıldı. Məhz Ümummilli Lider Heydər Əliyevin güclü və
qətiyyətli siyasi iradəsi nəticəsində 1994-cü ildə atəşkəsə dair razılıq əldə
olundu.
Ulu
Öndər atəşkəs rejimi nəticəsində meydana gələn vəziyyətdən yararlanmaqla qısa
müddət ərzində bir çox sahələrin inkişafında, o cümlədən dövlətin nizami milli
ordusunun formalaşmasında əhəmiyyətli addımlar atdı. Tarixi ədaləti və ölkənin ərazi
bütövlüyünü bərpa etmək, həmçinin dövlət müstəqilliyini möhkəmləndirmək məqsədilə
Ordu quruculuğunda köklü islahatların aparılması, dünya standartlarına cavab
verən güclü Silahlı Qüvvələrin yaradılması Ümummilli Lider Heydər Əliyev tərəfindən
prioritet istiqamətlərdən biri olaraq müəyyənlədirildi. Ulu Öndər Heydər
Əliyevin sayəsində milli-hərbi kadrların yetişdirilməsi üçün müvafiq tələblərə
cavab verən hərbi təhsil sisteminin inkişafı və təkmilləşdirilməsi istiqamətində
əhəmiyyətli tədbirlər həyata keçirilməyə başlandı.
Azərbaycan
Silahlı Qüvvələrinin quruculuğu və təkmilləşmə prosesini Prezident İlham Əliyev
uğurla davam etdirdi. Bu gün Azərbaycan dövləti hərtərəfli güclü, hərbi qüdrəti,
yüksək döyüş qabiliyyəti olan müasir Orduya malikdir. Hərbi quruculuq prosesi
dövlətimizin başçısı İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə keyfiyyət baxımından tamamilə
yeni inkişaf mərhələsinə qədəm qoydu və hazırda Azərbaycan Silahlı Qüvvələri şərəfli
missiyasını müvəffəqiyyətlə davam etdirir. Məhz Azərbaycan Ordusu Prezident,
Müzəffər Ali Baş Komandan İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə İkinci Qarabağ müharibəsində
bütün dünyaya səs salaraq öz gücünü nümayiş etdirərək, əsl qəhrəmanlıq, mərdlik
nümunəsi göstərdi. Azərbaycan Silahlı Qüvvələri əldə etdiyi Qələbə ilə dünyanın
müasir, hazırlıqlı, yüksək döyüş qabiliyyətinə malik orduları sırasında layiqli
yer tutduğunu əyani şəkildə göstərdi. 44 günlük Vətən müharibəsində qazanılan
böyük Qələbə dövlətimizin başçısı İlham Əliyevin dönməz siyasi iradəsi, qətiyyətli
hərbi və diplomatik fəaliyyəti, rəşadətli Azərbaycan Ordusunun şücaəti və
xalqımızın ümumi məqsəd naminə birliyi sayəsində mümkün oldu.
Vətən
müharibəsindəki şanlı Zəfər dövlətçilik tariximizin ən parlaq səhifəsi, indiki
və gələcək nəsillərin hər zaman fəxr edəcəyi əsl qəhrəmanlıq salnaməsidir.
Əminliklə demək olar ki, bu tarixi Qələbə xalqımıza əbədi qalibiyyət
qazandırdı. Müzəffər Ali Baş Komandan İlham Əliyevin qeyd etdiyi kimi: “Azərbaycan
xalqı elə bir Qələbə qazanıb ki, həm dillər əzbəri olub, həm də bu Qələbə əbədi
bizimlə olacaq. Bu Qələbə bizim tariximizdə əbədi olacaq. Bizdən sonra gələn nəsillər
bu Qələbə ilə əbədi və haqlı olaraq fəxr edəcəklər”.
İkinci
Qarabağ müharibəsinin başa çatmasından üç il ötür və dövlətimiz
siyasi-diplomatik müstəvidə ardıcıl olaraq yeni qələbələr əldə etməkdə davam
edir. Bu il aprelin 23-də olduqca mühüm əhəmiyyət kəsb edən, əlamətdar və
tarixi hadisə baş verdi. Belə ki, Azərbaycan dövləti beynəlxalq hüquq
normalarına əsaslanan özünün legitim və suveren hüququnu reallaşdıraraq Ermənistanla
sərhəddə, Laçın-Xankəndi yolunun başlanğıcında nəzarət-buraxılış məntəqəsini
qurdu. “Laçın” sərhəd-buraxılış məntəqəsinin qurulması Azərbaycanın bütün əraziləri
üzərində nəzarətinin tam bərpa edilməsi, bununla da bu ərazilərdə qanunçuluğun
təmin edilməsi demək idi. Eyni zamanda bu mühüm hadisə ümumilikdə regionda təhlükəsizliyin
və sabitliyin təmin olunmasında mühüm addım oldu. Laçın-Xankəndi yolunda Azərbaycanın
sərhəd-buraxılış məntəqəsinin yaradılması Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
cənab İlham Əliyevin qətiyyətli və ardıcıl siyasətinin nəticəsi və növbəti təntənəsi
oldu.
Dövlətimizin
44 günlük Vətən müharibəsində inamlı Qələbə qazanmasına baxmayaraq, Ermənistan
tərəfindən hərbi təxribatlar müharibədən sonrakı dövrdə də davam etdirilib. Belə
ki, Azərbaycan Ordusunun mövqeləri sistemli şəkildə atəşə tutulmuş, ərazilərimizin
minalanması davam etdirilib. Eyni zamanda, sentyabrın 19-da Ermənistan silahlı
qüvvələrinin Azərbaycanın Qarabağ bölgəsindəki birləşmələrinin kəşfiyyat-diversiya
qrupları tərəfindən Əhmədbəyli-Füzuli-Şuşa avtomobil yolunda terror məqsədilə əvvəlcədən
quraşdırılmış minanın partlaması nəticəsində mülki şəxslər həlak olub, həmin
gün Daxili İşlər Nazirliyinin Daxili Qoşunlarının hərbi qulluqçularını daşıyan
nəqliyyat vasitəsinin də minaya düşməsi nəticəsində hərbi qulluqçularımız həlak
olub və yaralanıb.
Bununla
da, 2020-ci il noyabrın 10-da imzalanmış Üçtərəfli Bəyanatın müddəalarının təmin
olunması, Qarabağ iqtisadi rayonunda törədilən genişmiqyaslı təxribatların
qarşısının alınması, Ermənistan silahlı qüvvələrinin birləşmələrinin tərksilah
edilərək ərazilərimizdən çıxarılması, onların hərbi infrastrukturunun zərərsizləşdirilməsi,
işğaldan azad edilmiş ərazilərə qayıdan dinc əhali, habelə bərpa-quruculuq işlərinə
cəlb olunmuş mülki işçilər və hərbi qulluqçularımızın təhlükəsizliyinin təmin
olunması və Azərbaycanın konstitusiya quruluşunun bərpa edilməsi məqsədilə
sentyabrın 19-da bölgədə lokal xarakterli antiterror tədbirləri başlanılıb.
İyirmi
dörd saatdan az bir müddətdə başa çatan və Azərbaycan Silahlı Qüvvələrinin yüksək
məharət və peşəkarlıqla həyata keçirdiyi bu tədbirlər nəticəsində qarşıya
qoyulan strateji hədəflərə uğurla nail olundu, hərbi təyinatlı vasitələr zərərsizləşdirildi.
Sentyabrın 19-20-da Azərbaycan dövləti daha bir möhtəşəm qələbəyə imza atdı və
ölkəmizin dövlət suverenliyi tam bərpa edildi. Bu tarix milli dövlətçilik
tariximizə növbəti şanlı səhifə olaraq daxil oldu. Əldə olunan nailiyyətlər Azərbaycan
dövlətinin qətiyyətli hərbi və siyasi gücünün daha bir göstəricisi oldu.
Sentyabrın
25-də Türkiyə Prezidenti Rəcəb Tayyib Ərdoğanın Naxçıvana səfəri zamanı dövlətimizin
başçısı İlham Əliyev antiterror tədbirləri nəticəsində dövlət suverenliyinin
tam bərpa edilməsi ilə bağlı qeyd edib: “Beş gün bundan əvvəl Azərbaycan öz
suverenliyini tam təmin etmişdir. Əgər üç il bundan əvvəl İkinci Qarabağ
müharibəsi nəticəsində biz işğala son qoymuşduqsa, bu il aprelin 23-də Laçın
istiqamətində Azərbaycan-Ermənistan sərhədində sərhəd-buraxılış məntəqəsini
qoymaqla ərazi bütövlüyümüzü tam bərpa etmişdiksə, beş gün əvvəl biz
suverenliyimizi tam təmin etdik, bərpa etdik. 24 saat ərzində, ondan da az müddətdə
həyata keçirilən antiterror tədbirləri nəticəsində Azərbaycan ərazisində
qanunsuz məskunlaşmış Ermənistan ordusu təslim oldu, bizim şərtlərimizi qəbul
etdi və beləliklə, Azərbaycan öz dövlət suverenliyini tam təmin etmişdir”.
Əminliklə
vurğulanmalıdır ki, Azərbaycanın dövlət suverenliyinin tam bərpa edilməsi 44
günlük Vətən müharibəsində qazanılan tarixi Zəfərin məntiqi yekunu oldu.
Bu il
oktyabrına 15-də dövlətimizin başçısı İlham Əliyevin Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti seçilməsinin 20-ci ildönümü günündə xalqımız növbəti tarixi,
sevincli və qürurverici gününü yaşadı. Prezident İlham Əliyev Sərsəng su
anbarının ərazisində, Ağdərə, Xankəndi, Xocalı şəhərlərində, Xocalı rayonunun
Əsgəran qəsəbəsində, Xocavənd şəhərində Azərbaycan Respublikasının Dövlət
Bayrağını ucaltdı.
Müzəffər
Ali Baş Komandan İlham Əliyev Xankəndi şəhərindəki çıxışında qeyd edib: “Düz 20
il bundan əvvəl Azərbaycan xalqı mənə böyük etimad göstərərək prezident seçkilərində
Prezident vəzifəsinə seçmişdir. O vaxt doğma xalqıma müraciət edərək söz
vermişdim ki, Azərbaycan xalqının və Azərbaycan dövlətinin milli maraqlarını
müdafiə edəcəyəm, Azərbaycanın ərazi bütövlüyünü qoruyacağam. Konstitusiyaya və
“Qurani-Kərim”ə əl basaraq and içmişdim. Şadam ki, son 20 il ərzində verdiyim
bütün vədlər, qarşıma qoyduğum bütün vəzifələr icra edildi”.
Azərbaycan
dövlətinə və xalqına xidməti başlıca həyat amalı hesab edən Prezident İlham
Əliyevin qətiyyəti, balanslı daxili və xarici siyasəti nəticəsində qarşıya
qoyulmuş ən əsas vəzifəyə - işğal altında olan Azərbaycan torpaqlarının tam
azad edilməsinə və suverenliyin bərpasına nail olundu.
Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyası etnik, dini, dil mənsubiyyətindən asılı
olmayaraq, hər kəsin hüquq və azadlıqlarının bərabərliyinə təminat verir. Əsas
Qanunun bu müddəasını rəhbər tutmaqla, dövlətimiz ölkə ərazisində yaşayan müxtəlif
etnik xalqlara münasibətdə hər zaman bərabər yanaşma tətbiq edir. Aktual məsələlərdən
biri Qarabağın erməni əhalisinin Azərbaycan cəmiyyətinə inteqrasiya prosesi ilə
bağlıdır. Bununla əlaqədar, Prezident İlham Əliyev çıxışlarında dəfələrlə
vurğulayıb ki, bu məsələ Azərbaycan dövlətinin daxili məsələsidir, Qarabağın
erməni əsilli əhalisinin hüquqları və təhlükəsizliyi Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasına uyğun olaraq təmin ediləcək.
Hər
zaman olduğu kimi, 44 günlük Vətən müharibəsində də bu il Cümhuriyyətin 100
illiyini qeyd edən Türkiyə dövlətinin Azərbaycana dəstəyi xüsusi
vurğulanmalıdır. Ərazi bütövlüyünün bərpa edilməsi uğrunda aparılan əməliyyatların
başladığı gündən qardaş Türkiyə daim öz siyasi və mənəvi dəstəyini göstərərək,
müharibə ilə bağlı reallıqların dünya ictimaiyyətinə çatdırılmasında, eyni
zamanda, qarşı tərəfin yalanlarının ifşasında yüksək fəallıq nümayiş etdirib.
Azərbaycanın Qarabağ bölgəsində keçirilən lokal xarakterli antiterror tədbirləri
zamanı da ölkəmizin haqlı mövqeyinə ilk olaraq dəstəyi qardaş Türkiyə nümayiş
etdirdi. BMT Baş Assambleyasının 78-ci sessiyasında çıxışı zamanı Türkiyə
Prezidenti Rəcəb Tayyib Ərdoğan Qarabağın Azərbaycan torpağı olması, bundan
başqa hər hansı bir statusun tətbiqinin qəbuledilməz olduğunu bir daha
vurğulayıb.
Xüsusilə
qeyd edilməlidir ki, türkdilli dövlətlər arasında müxtəlif sahələri əhatə edən əlaqələr
ildən-ilə daha da güclənir. Bu əlaqələrin vacibliyini Prezident İlham Əliyev bu
ilin noyabrın 3-də Astanada Türk Dövlətləri Təşkilatının Zirvə görüşündə çıxışı
zamanı bir daha qeyd edib: “Türk dövlətləri ilə münasibətlərin möhkəmləndirilməsi
Azərbaycanın xarici siyasətinin əsas prioritetlərindən biridir. Etnik və mədəni
köklərimiz, dilimiz, ortaq keçmişimiz münasibətlərimizin təməlini təşkil edir.
2009-cu ildə Naxçıvan Zirvə görüşündən ötən müddət ərzində müxtəlif sahələrdə əməkdaşlığımız
təsisatlanıb, Türk Dövlətləri Təşkilatı uğurlu inkişaf yolu keçib. Bu gün təşkilatımız
beynəlxalq səviyyədə böyük siyasi çəkiyə və nüfuza malikdir”.
Bu gün
qarşıda duran ən mühüm prioritet istiqamət işğaldan azad edilmiş ərazilərin tez
bir zamanda bərpa edilməsidir. Biz hamımız Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi
ilə bu ərazilərdə bərpa-quruculuq işlərinin yüksək sürətlə aparılmasının
şahidiyik. Bu ərazilərdə həyata keçirilən yenidənqurma işləri ölkəmizin
sosial-iqtisadi inkişafının əsaslarını daha da möhkəmləndirir. İşğaldan azad
edilən ərazilərdə misli görünməmiş irimiqyaslı yerli və beynəlxalq əhəmiyyətli
infrastruktur layihələri sürətlə həyata keçirilir, müasir standartlara cavab
verən yollar, tunellər, elektrik, su xətləri, dəmir yolları çəkilir, “ağıllı kənd”,
“ağıllı şəhər” layihələri reallaşdırılır, beynəlxalq hava limanları inşa
olunaraq istifadəyə verilir. Görülən bütün bu genişmiqyaslı işlər Qarabağın və
Şərqi Zəngəzurun tezliklə Azərbaycanın ən inkişaf etmiş iqtisadi rayonlarından
birinə çevriləcəyindən xəbər verir.
Bu
baxımdan mühüm məqamlardan biri işğaldan azad edilmiş ərazilərdə Heydər Əliyev
Fondu tərəfindən bərpa-quruculuq işlərinin həyata keçirilməsi, tarixi, dini və
mədəni abidələrimizin bərpa edilməsidir. Birinci vitse-prezident, Heydər Əliyev
Fondunun prezidenti Mehriban xanım Əliyevanın bilavasitə təşəbbüsü və dəstəyi
ilə görülən işlər bu ərazilərin dirçəlişinə, inkişafına, eyni zamanda milli
yaddaşımızın bərpasına mühüm töhfədir.
Bir
vacib məqam da ondan ibarətdir ki, Prezident İlham Əliyevin qeyd etdiyi kimi,
dövlətimiz işğaldan azad edilmiş ərazilərdə məhz öz iqtisadi gücünə arxalanaraq
olduqca böyük işlər görür. Qarabağ və Şərqi Zəngəzurda görülən genişmiqyaslı
quruculuq işlərinin, həyata keçirilən tədbirlərin sürətlə aparılması bu qənaətə
gəlməyə əsas verir ki, tarixi Zəfər nəticəsində regionda yaranan yeni
reallıqlar həm ölkəmiz, həm də ümumilikdə bölgə üçün geniş perspektivlər vəd
edir. İşğaldan azad edilmiş ərazilərdə bərpa və yenidənqurma işlərinin
aparılması ilə yanaşı, bu torpaqlara yerli əhalinin qayıtması Qarabağ və Şərqi
Zəngəzurun gələcək inkişafı ilə bağlı qarşıda duran ən vacib istiqamətlərdən
biridir. Azərbaycan Prezidentinin 2021-ci il 2 fevral tarixli Sərəncamı ilə təsdiq
edilmiş “Azərbaycan 2030: sosial-iqtisadi inkişafa dair Milli Prioritetlər”də
növbəti onillikdə reallaşdırılmalı olan beş Milli Prioritet ehtiva edilib. Nəzərdə
tutulan prioritetlərdən biri də məhz işğaldan azad olunmuş ərazilərə böyük
qayıdışdır.
Prezident
İlham Əliyevin 2022-ci il noyabrın 16-da imzaladığı Sərəncam ilə “Azərbaycan
Respublikasının işğaldan azad edilmiş ərazilərinə Böyük Qayıdışa dair I Dövlət
Proqramı” təsdiq edilib. Dövlət Proqramında işğaldan azad edilmiş ərazilərdə
aparılmış bərpa-quruculuq işləri və mövcud vəziyyət, nail olunması hədəflənən məqsədlər
və onlara uyğun hədəf göstəriciləri, Dövlət Proqramının prioritet istiqamətləri,
əhalinin doğma torpaqlarına geri qayıdışı məsələləri, gözlənilən nəticələr,
ehtimal edilən risklərin idarə olunması, müvafiq vəzifələrin yerinə yetirilməsi
üçün maliyyələşmə mənbələri və həyata keçiriləcək tədbirlər əksini tapıb.
Böyük
Qayıdışa dair I Dövlət Proqramına uyğun olaraq əhalinin qısa zamanda doğma
yurdlarına qayıtmaları istiqamətində dövlətin bütün imkanları səfərbər edilib.
Artıq Zəngilan rayonunun Ağalı kəndinə, Tərtər rayonunun Talış kəndinə, Laçın şəhərinə,
Laçın rayonunun Zabux kəndinə, Füzuli şəhərinə köçürülən ailələr doğma
torpaqlarına qayıdıblar. 30 il əvvəl öz doğma yurdlarını tərk etməyə məcbur
edilmiş sakinlər indi layiqli həyat şəraiti ilə təmin olunmuş müasir kəndlərə və
şəhərlərə qayıdır.
Qırx
dörd günlük Vətən müharibəsi və sentyabrın 19-20-də tarixlərində lokal
xarakterli antiterror tədbirləri nəticəsində əldə olunan Qələbə sayəsində dövlətimizin
Əsas Qanununun hüquqi qüvvəsi işğaldan azad edilmiş bütün torpaqlarımızda bərpa
olundu, Konstitusiyada təsbit edilmiş hüquqların tam şəkildə bərpası üçün real
zəmin yarandı.
Hazırda
dövlətimiz inkişafının keyfiyyətcə yeni mərhələsinə qədəm qoyub. Prezident
İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə müasir və müstəqil Azərbaycan gündən-günə daha da
güclənərək özünün qüdrətli dövrünü yaşayır.
Bu gün
dünya miqyasında sürətlə inkişaf edən ölkələr sırasında Azərbaycan qabaqcıl
yerlərdən birini tutur. Bu inkişafın əsasında uzaqgörənliklə reallaşdırılan
daxili və xarici siyasət kursu dayanır. Bu strateji kursun Prezident İlham
Əliyev tərəfindən müasir dövrün reallıqlarına və tələblərinə uyğun həyata
keçirilməsi milli inkişafın fundamental əsasını təşkil edir. Respublikamız
sabit, davamlı və dayanıqlı inkişaf edən ölkə, Avropanın enerji təhlükəsizliyinin
təmin olunmasında etibarlı tərəfdaş, bir sıra qlobal enerji və nəqliyyat layihələrinin
təşəbbüskarı və eyni zamanda əsas iştirakçısıdır. Həmçinin ölkəmiz beynəlxalq əhəmiyyətli
tədbirlər məkanı kimi tanınır. Ölkəmiz hər il mötəbər Zirvə sammitlərində fəal
iştirak və ev sahibliyi edir. Bu cür beynəlxalq sammit, konfrans və görüşlərdə
fəal iştirak ölkəmizin beynəlxalq aləmdə mövcud olan nüfuzunun daha bir göstəricisidir.
Müstəqil
siyasət həyata keçirən dövlətimiz İkinci Qarabağ müharibəsindən sonra iqtisadi
potensialını daha da artırdı. Azərbaycan regionun lider dövləti olaraq bölgədəki
yeni reallıqların, iqtisadi-siyasi proseslərin əsas iştirakçısıdır. Ölkəmizin təşəbbüsü
və iştirakı ilə uğurla həyata keçirilən bütün irimiqyaslı layihələr, eyni
zamanda, ümumilikdə regionun təhlükəsizliyinə, iqtisadi inkişafına öz töhfəsini
verir. Hazırda Azərbaycan çoxəsrlik tarixi ərzində olmadığı qədər güclü, qüdrətli
dövlətə çevrilib. Beynəlxalq aləmdə nüfuzu daha da artan ölkəmizlə əlaqələr
yaratmaq və bu əlaqələri inkişaf etdirmək istəyində olan ölkələrin sayı da
getdikcə artır. Dövlətimizin başçısının qeyd etdiyi kimi: “Dünya miqyasında
nadir ölkələrdənik ki, iqtisadi cəhətdən tam müstəqilik. Siyasi gücümüzü
artırdıq, bu gün Azərbaycanla hesablaşırlar. Ən azı regional təhlükəsizlik və
inkişaf məsələlərində Azərbaycanın razılığı olmadan heç bir təşəbbüs həyata
keçirilə bilməz. Deyirəm, ən azı regional, amma, eyni zamanda, bu gün dünya miqyasında
bir çox məsələlərdə Azərbaycanın mövqeyi önəmli mövqe kimi sayılır”.
Əmin
olduğumu bildirmək istərdim ki, Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə Azərbaycan
dövləti və xalqı bundan sonra da tarixi nailiyyətlərə imza atmaqda davam edəcək.
Harada
yaşamasından asılı olmayaraq, hər bir azərbaycanlı Prezident, Müzəffər Ali Baş
Komandan İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə əzəli torpaqlarımızın geri qaytarılması,
ölkəmizin ərazi bütövlüyünün, suverenliyinin və işğaldan azad edilmiş
torpaqlarda ölkəmizin Əsas Qanunu olan Konstitusiyanın hüquqi qüvvəsinin tam bərpasının
qürurverici təntənəsini yaşayır. Bu böyük Qələbə hər birimizi olduqca fərəhləndirir.
Fürsətdən
istifadə edərək Azərbaycan xalqını Prezident, Müzəffər Ali Baş Komandan İlham
Əliyevin rəhbərliyi ilə Rəşadətli Azərbaycan Ordusunun bizə bəxş etdiyi 8
Noyabr - Zəfər Günü, 9 Noyabr - Dövlət Bayrağı Günü və 12 Noyabr - Konstitusiya
Günü münasibətilə Konstitusiya Məhkəməsi adından təbrik edir, xalqımıza xoşbəxt
və firavan həyat arzulayırıq.
Fərhad
Abdullayev
Azərbaycan
Respublikası
Konstitusiya
Məhkəməsinin sədri