AZƏRBAYCAN RESPUBLİKASI ADINDAN
AZƏRBAYCAN RESPUBLIKASI
KONSTITUSIYA MƏHKƏMƏSI PLENUMUNUN
Q Ə R A R I
Azərbaycan Respublikası Cinayət
Məcəlləsinin 72, 73 və 74-cü
maddələrində nəzərdə tutulmuş «ilk dəfə
böyük ictimai
təhlükə törətməyən cinayət törətmiş şəxs» anlayışının şərh edilməsinə
dair
25 dekabr 2009-cu il
Bakı şəhəri
Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
F.Abdullayev (sədrlik edən), S.Salmanova, F.Babayev, S.Həsənova, B.Qəribov
(məruzəçi-hakim), R.Qvaladze, E.Məmmədov, İ.Nəcəfov və
Ə.Sultanovdan ibarət tərkibdə,
məhkəmə katibi İ.İsmayılovun,
maraqlı subyektlərin qanuni nümayəndələri, Azərbaycan Respublikası
Şirvan Apellyasiya Məhkəməsinin hakimi K.Əkbərovun, Azərbaycan Respublikası
Milli Məclisi Aparatının İnzibati və hərbi qanunvericilik şöbəsinin əməkdaşı
İ.Cəfərovun, ekspert Bakı Dövlət Universitetinin Cinayət hüququ kafedrasının
dosenti R.Şəmsizadənin, iclasa dəvət olunmuş Azərbaycan Respublikası
Prokurorluğunun nümayəndəsi Q.Bayramlının və Azərbaycan Respublikası Ali
Məhkəməsinin nümayəndəsi R.Əkbərovun iştirakı ilə,
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 130-cu maddəsinin VI
hissəsinə müvafiq olaraq xüsusi konstitusiya icraatı üzrə açıq məhkəmə
iclasında Azərbaycan Respublikası Cinayət Məcəlləsinin 72, 73 və 74-cü
maddələrində «ilk dəfə böyük ictimai təhlükə törətməyən cinayəti törətmiş şəxs»
müddəasının şərh olunmasına dair, Azərbaycan Respublikası Şirvan Apellyasiya
Məhkəməsinin müraciəti üzrə konstitusiya işinə baxdı.
İş üzrə hakim B.Qəribovun məruzəsini, maraqlı subyektlərin qanuni
nümayəndələrinin çıxışlarını, ekspertin rəyini, iclasa dəvət olunmuş şəxslərin
mülahizələrini dinləyib, iş materiallarını araşdırıb müzakirə edərək,
Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
MÜƏYYƏN ETDİ:
Laçın rayon məhkəməsinin 27 yanvar 2008-ci il tarixli qərarı ilə 15
və 17 oktyabr 2008-ci il tarixlərində otlaq sahəsindən istifadə zəminində baş
vermiş mübahisə nəticəsində Ş.Əhmədovun Azərbaycan Respublikası Cinayət
Məcəlləsinin (bundan sonra – “CM”) 128-ci maddəsi, M.Əhmədov, A.Əhmədov,
İ.Əhmədəliyev, S.Həsənov və M.Həsənovun 128 və 132-ci maddələri, A.Qurbanovun
isə 132-ci maddəsi ilə təqsirləndirilməsinə dair cinayət işi üzrə CM-in 73-cü
maddəsinə əsasən barışıq əldə etdikləri üçün həmin şəxslər cinayət
məsuliyyətindən azad edilmiş və onların haqqında cinayət təqibinə xitam
verilmişdir. Məhkəmə belə nəticəyə gəlmişdir ki, təqsirləndirilən şəxslərin
təqsirini müəyyən edən qanuni qüvvəyə minmiş hökm mövcud olmadığı üçün
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının (bundan sonra – “Konstitusiya”) 63-cü
maddəsi baxımından CM-in 73-cü maddəsinin tətbiqi mümkündür.
Azərbaycan Respublikası Baş Prokurorunun müavini həmin qərardan
apellyasiya protesti vermişdir. Protestdə CM-in 16.1, 17.1 və 27.1-ci
maddələrinə istinadən, qeyd olunan şəxslər tərəfindən həm təkrar, həm də
müxtəlif cinayətlərin törədilməsi, cinayətlərin məcmusunu yaradan hər cinayətə
görə cinayət məsuliyyətinə cəlb edilmələrinin zəruriliyi, cinayətlərin başa
çatması, CM-in 73-cü maddəsinin tətbiqinin yalnız ilk dəfə böyük ictimai
təhlükə törətməyən cinayət törətmiş şəxs barəsində tətbiqinin mümkünlüyü
vurğulanaraq, birinci instansiya məhkəməsinin qərarının (bir şəxs istisna
olmaqla) ləğv olunması və təqsirləndirilən şəxslərin məhkum edilməsi xahiş
olunmuşdur.
Protest üzrə işə baxan Şirvan Apellyasiya Məhkəməsinin Cinayət işləri
və inzibati xətalara dair işlər üzrə məhkəmə kollegiyası məhkumluğu olmayan
böyük ictimai təhlükə törətməyən cinayət törətmiş şəxs tərəfindən əvvəllər
hüquqi qiymət verilməyən böyük ictimai təhlükə törətməyən bir və ya bir neçə
cinayət törədildiyi halda, onun barəsində CM-in 72, 73 və 74-cü maddələrinin
tətbiqinin məhkəmə təcrübəsində yaratdığı mübahisə və anlaşılmazlığın aradan
qaldırılması üçün həmin normalarda nəzərdə tutulmuş “ilk dəfə böyük ictimai
təhlükə törətməyən cinayəti törətmiş şəxs” müddəasının şərh olunması üçün
Konstitusiya Məhkəməsinə müraciət etmişdir.
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu müraciətlə bağlı Konstitusiyanın,
cinayət və cinayət-prosessual qanunvericiliyinin qüvvədə olan bəzi normalarının
açıqlanmasını, eləcə də beynəlxalq müqavilələrin və İnsan Hüquqları üzrə Avropa
Məhkəməsinin təcrübəsinin nəzərdən keçirilməsini zəruri hesab edir.
Konstitusiyanın 63-cü maddəsinin I hissəsinə əsasən hər kəsin
təqsirsizlik prezumpsiyası hüququ vardır. Həmin maddənin II və V hissələri
müəyyən edir ki, şəxsin təqsirli olduğuna əsaslı şübhələr varsa, onun təqsirli
bilinməsinə yol verilmir. Məhkəmənin hökmü olmasa, kimsə cinayətdə təqsirli
sayıla bilməz.
Bu, hamılıqla qəbul olunmuş hüquq olmaqla, İnsan hüquqları haqqında
Ümumi Bəyannamənin 11-ci maddəsinin 1-ci bəndində, Mülki və siyasi hüquqlar
haqqında Paktın 14-cü maddəsinin 2-ci bəndində və İnsan hüquqlarının və əsas
azadlıqların müdafiəsi haqqında Konvensiyanın 6-cı maddəsinin 2-ci bəndində
təsbit olunmuşdur. Həmin müddəalara görə, cinayət törətməkdə ittiham olunan hər
kəs onun təqsiri məhkəmə araşdırması vasitəsilə qanun əsasında sübut edilənədək
təqsirsiz hesab olunur.
Təqsirsizlik prezumpsiyası Azərbaycan Respublikası Cinayət-Prosessual
Məcəlləsinin (bundan sonra – «CPM») 21-ci maddəsində də təsbit olunmuşdur.
Həmin maddəyə əsasən cinayətin törədilməsində təqsirləndirilən hər bir şəxs
onun təqsiri bu Məcəllədə nəzərdə tutulmuş qaydada sübuta yetirilməyibsə və bu
barədə qanuni qüvvəyə minmiş məhkəmənin hökmü yoxdursa, təqsirsiz sayılır
(CPM–in 21.1-ci maddəsi).
Şəxsin təqsirli olduğuna əsaslı şübhələr varsa da onun təqsirli
bilinməsinə yol verilmir. CPM-in müddəalarına uyğun surətdə müvafiq hüquqi
prosedur daxilində ittihamın sübuta yetirilməsində aradan qaldırılması mümkün
olmayan şübhələr təqsirləndirilən şəxsin (şübhəli şəxsin) xeyrinə həll edilir. Eyni
ilə cinayət və cinayət-prosessual qanunlarının tətbiqində aradan qaldırılmamış
şübhələr də onun xeyrinə həll olunmalıdır (CPM-in 21.2-ci maddəsi).
Cinayət törədilməsində təqsirləndirilən şəxs özünün təqsirsiz
olmasını sübuta yetirməyə borclu deyildir. İttihamı sübuta yetirmək, şübhəli və
ya təqsirləndirilən şəxsin müdafiəsi üçün irəli sürülən dəlilləri təkzib etmək
vəzifəsi ittiham tərəfinin üzərinə düşür (CPM-in 21.3-cü maddəsi).
Məzmununa görə, CPM-in bəzi digər normaları, o cümlədən 138.2, 139.0.4,
233.11, 351.1-351.4-cü maddələrinin müddəaları da təqsirsizlik prezumpsiyasını
təmin edir.
Beləliklə, Konstitusiyada, beynəlxalq müqavilələrdə və ölkə
qanunvericiliyində təsbit olunmuş təqsirsizlik prezumpsiyası şəxsin
səlahiyyətli məhkəmə qarşısında cinayət mühakiməsindən kənar təqsirli hesab
olunmanı istisna edir. Bu mənada, təqsirsizlik prezumpsiyası obyektiv hüquqi
vəziyyəti əks etdirməklə, təqsirləndirilən şəxs qismində cəlb olunmuş və ya
cinayət törətməkdə şübhəli bilinən şəxsi vaxtından əvvəl cinayət törətməkdə
təqsirli bilinməkdən qoruyur. Sözügedən təminatın məzmunu cinayət prosessual
münasibətlərin tənzimlənməsinə, gələcəkdə isə cinayət-hüquqi münasibətlərin
qurulması və həyata keçirilməsinə təsir edir. Bundan başqa, təqsirsizlik
prezumpsiyası Konstitusiyada təsbit olunmuş digər insan hüquqlarının, o
cümlədən 46-cı maddədə nəzərdə tutulan hər kəsin şərəf və ləyaqətinin
təminatlarından biri kimi çıxış edir.
Bu mövqe İnsan Hüquqları üzrə Avropa Məhkəməsinin Qaritski Polşaya
qarşı iş üzrə 06 fevral 2007-ci il tarixli qərarında öz əksini tapmışdır. Həmin
qərarda göstərilmişdir ki, Konvensiyanın 6-cı maddəsinin 2-ci bəndində təsbit
olunmuş təqsirsizlik prezumpsiyası bu maddənin 1-ci bəndi ilə tələb olunan
ədalət mühakiməsinin elementlərindən biridir. Təqsirsizlik prezumpsiyası o
halda pozulmuş olur ki, qanuna müvafiq olaraq təqsiri sübuta yetirilməmişdən
əvvəl cinayət törətməkdə ittiham olunan şəxsə aid məhkəmə qərarı və ya vəzifəli
şəxsin çıxışı onun təqsirli olduğu barədə fikri əks etdirsin. Hər hansı rəsmi
qənaət olmasa belə, məhkəmə və ya vəzifəli şəxs tərəfindən ittiham olunan şəxsi
təqsirli kimi qələmə verməyi təklif edən müəyyən dəlillərin mövcud olması
kifayətdir. Məhkəmənin özü tərəfindən qabaqcadan belə fikrin ifadə olunması
qaçılmaz olaraq sözügedən prezumpsiya ilə ziddiyyət təşkil edir (§ 66).
Lakin müvafiq şəxsin təqsirli olduğu barədə fikri əks etdirən
qənaətlə sadəcə olaraq «şübhəli vəziyyəti» ifadə edən qənaət
fərqləndirilməlidir. Birinci qənaət təqsirsizlik prezumpsiyanı pozur. Sonuncu
qənaət isə Məhkəmə tərəfindən baxılmış bir neçə müxtəlif hallarda (Lutz
Almaniyaya qarşı iş üzrə 25 avqust 1987-ci il tarixli qərar, § 62 və Lötşer
Nederlanda qarşı iş üzrə 26 mart 1996-cı il tarixli qərar, § 31) yolverilən
hesab edilmişdir (§ 67).
Diqqətəlayiqdir ki, Avropa Şurasına üzv olan bəzi digər dövlətlərin
konstitusiya nəzarəti orqanları da eyni mövqeyi bölüşdürür. Belə ki,
Almaniyanın Federal Konstitusiya Məhkəməsi 01 dekabr 1986-cı il tarixli
qərarında göstərmişdir ki, cəza ilə təhdid olunan əməl cinayət ədalət
mühakiməsi keçirilmədən də müəyyən oluna bilər və səlahiyyətli məhkəmə
tərəfindən yekun məhkum etmədən əvvəl olsa belə, bu mühakimənin məqsədləri üçün
spesifik qənaətlərin formalaşdırılması təqsirsizlik prezumpsiyasına zidd
deyildir.
Göstərilənlərdən belə nəticəyə gəlmək olar ki, istər ibtidai
araşdırma, istərsə də məhkəmə baxışının gedişində şəxsin cinayəti törətməsinə
dair şübhəli vəziyyət formalaşdırıla bilər. Beləliklə, əvvəllər bir və ya bir
neçə cinayət törətməsinə dair güclü əsaslı şübhələr olduqda və bu şübhələr
nəticəsində həmin şəxsə qarşı ittiham irəli sürüldükdə, qanuni qüvvəyə minmiş
məhkəmə hökmü olmadan şəxsin əvvəllər cinayət törətmiş şəxs qismində cinayət
təqibinə məruz qalması mümkündür. Bu, təqsirsizlik prezumpsiyası ilə ziddiyyət
təşkil etmir. Şəxsin cinayətin törədilməsində təqsirli olub-olmaması məsələsi
isə işin mahiyyəti üzrə qəbul edilən məhkəmə hökmü ilə həll olunur.
Bu baxımdan, ibtidai araşdırmanın gedişində bir neçə cinayət əməlinin
törədilməsinə dair güclü əsaslı şübhələrin müəyyən edilməsinə baxmayaraq, təqsirsizlik
prezumpsiyasına əsaslanmaqla bu cinayətlərdən heç olmasa biri üzrə qanuni
qüvvəyə minmiş məhkəmə hökmünün çıxarılmamasına istinadən əməlin ilk dəfə
törədilmiş hesab olunması, cinayətlərin təkrar törədilməsinin və ya
cinayətlərin məcmusunun yaranmasının obyektiv həqiqət kimi inkarına gətirib
çıxara bilər.
Bu isə qüvvədə olan CM-in 16-cı maddəsində nəzərdə tutulmuş
«cinayətlərin təkrar törədilməsi» və 17-ci maddədə əks olunmuş «cinayətlərin
məcmusu» institutlarını öz mahiyyətindən məhrum etməklə, həmin Məcəllənin
Xüsusi hissəsində tövsifedici əlamət kimi təkrarlıq nəzərdə tutmayan
cinayətlərlə bağlı yalnız cinayətlərin residivi institutunun tətbiqini mümkün
etmiş olar.
Belə ki, CM-in 16.3-cü maddəsinə əsasən əvvəllər törətdiyi cinayətə
görə bu Məcəllə ilə müəyyən edilmiş qaydada cinayət məsuliyyətindən azad
olunmuş, yaxud məhkumluğu götürülmüş və ya ödənilmiş şəxs tərəfindən həmin
cinayətin yenidən törədilməsi, cinayətin təkrar törədilməsi hesab edilmir.
CM-in 17.1-ci maddəsi isə müəyyən edir ki, bu Məcəllənin müxtəlif maddələri ilə
nəzərdə tutulmuş iki və ya daha çox cinayətin törədilməsi, həmin cinayətləri
törətmiş şəxs onlardan heç birinə görə məhkum olunmamışdırsa və ya qanunla
müəyyən edilmiş əsaslar üzrə cinayət məsuliyyətindən azad edilməmişdirsə,
habelə bu cinayətlərdən heç birinə görə cinayət məsuliyyətinə cəlbetmə müddəti
keçməmişdirsə, cinayətlərin məcmusunu yaradır.
Göründüyü kimi, qanunverici iki və ya daha çox cinayət törətmiş
şəxsin cinayəti təkrar törətməmiş hesab olunması və ya cinayətlərin məcmusunun
yaranmaması üçün tələb edir ki, əvvəl törədilmiş əmələ (və ya əməllərə) görə
onun barəsində cinayət hüquqi tədbirlər həyata keçirilməklə, başlanılmış
cinayət təqibinə xitam verilsin (yaxud da CPM-in 39 və ya 40-cı maddələrində nəzərdə
tutulmuş əsaslarla barəsində cinayət təqibi başlanılmasın) və ya məhkum
edildikdən sonra üzərinə qoyulmuş məhkumluq ödənilsin və ya götürülsün, bununla
da, törətdiyi əməlin cinayət hüquqi nəticələri aradan qaldırılmış olsun.
Belə yanaşma, həm Konstitusiyada təsbit edilən, həm də CM-in
normalarında öz əksini tapan və bütövlükdə ədalət mühakiməsinə şamil olunan
qanunçuluq, qanun qarşısında bərabərlik, təqsirə görə məsuliyyət, ədalət və
humanizm prinsiplərinə ciddi riayət olunmaqla təqsirli şəxsin törətdiyi bütün
əməllərə görə (cinayətlərin təkrarlığının və ya məcmusunun mövcud olduğu hallar
da daxil olmaqla) təqib edilməsi və cəzalandırılmasına nail olmaq, səlahiyyətli
dövlət orqanlarının şəxsin, cəmiyyətin və dövlətin maraqlarını cinayətkar
qəsdlərdən qorumaq vəzifəsindən irəli gəlir (Konstitusiyanın 127-ci maddəsinin
IV, VII, IX hissələri, CM-in 5, 6, 7, 8 və 9-cu maddələri).
Beləliklə, qanunverici məhkumluğu olmayan şəxsin cinayəti təkrar
törətmiş hesab edilib-edilməməsini və ya cinayətlərin məcmusunun
yaranıb-yaranmamasını, bir qayda olaraq, onun barəsində cinayət təqibinin
hüquqi nəticələri ilə əlaqələndirmişdir. Bu isə, həyata keçirilmiş cinayət
təqibi üzrə güclü əsaslı şübhələr nəticəsində əvvəllər törədilmiş bir və ya bir
neçə böyük ictimai təhlükə törətməyən cinayətlərin heç birinə görə şəxsə qarşı
ittihamın irəli sürülmədiyi halda, onun barəsində cinayət məsuliyyətindən azad
etmə institutunun tətbiqi üçün xüsusi əhəmiyyətə
malikdir.
Belə ki, CM-in 72 və 73-cü maddələrinə əsasən ilk dəfə böyük ictimai
təhlükə törətməyən cinayət törətmiş şəxs könüllü gəlib təqsirini boynuna
aldıqda, cinayətin üstünün açılmasına fəal kömək etdikdə, cinayət nəticəsində
dəymiş ziyanı ödədikdə və ya vurulmuş zərəri başqa yolla aradan qaldırdıqda və
ya zərərçəkmiş şəxslə barışdıqda və ona dəymiş ziyanı ödədikdə və ya vurulmuş
zərəri aradan qaldırdıqda cinayət məsuliyyətindən azad edilə bilər. Həmçinin,
CM-in 74-cü maddəsində şəraitin dəyişməsi nəticəsində törədilmiş əməlin və ya
bu əməli törətmiş şəxsin ictimai təhlükəli olmadığı müəyyən edildikdə, ilk dəfə
böyük ictimai təhlükə törətməyən cinayət və ya az ağır cinayət törətmiş şəxsin
cinayət məsuliyyətindən azad edilməsinin mümkünlüyü təsbit olunmuşdur.
CPM-in 40.2 və 43.3-cü maddələrində qeyd olunan əsaslarla cinayət
məsuliyyətindən azad etmək səlahiyyəti ibtidai araşdırma mərhələsində
prokurorla razılaşdırmaqla təhqiqatçı və müstəntiqə, məhkəmə baxışının
gedişində isə məhkəməyə verilmişdir.
Ağır və xüsusilə ağır cinayətlərdən fərqli olaraq böyük ictimai
təhlükə törətməyən, şəraitin dəyişməsi ilə bağlı həmçinin az ağır cinayətlərə
qanunvericinin belə imtiyazlı münasibəti qanuni ictimai marağa xidmət edir.
Bununla da belə cinayətlər kateqoriyasına aid olan təqsirli əməl törətmiş şəxs
cinayət qanununun qeyd olunan normalarında göstərilən şərtləri yerinə
yetirməklə artıq ictimai təhlükəli olmadığını ifadə etdiyi halda, cinayət
məsuliyyətinə cəlb olunmadan onun belə davranışdan çəkinməsinə, islah
olunmasına və ictimaiyyətdə qəbul olunmuş birgəyaşayış qaydalarına riayət
etməsinə nail olunur.
Belə münasibət şəxsin əvvəllər törətdiyi hüquqi qiymət verilməyən
cinayətlərə görə CM-in 72, 73 və 74-cü maddələrində təsbit olunmuş cinayət
məsuliyyətindən azad olunmaq imkanının reallaşdırılmasına zərurət
yaradır. Bu səbəbdən, ilk dəfə cinayət təqibinə məruz qalan şəxs bir neçə əməl
törətdikdə belə, onun cinayət məsuliyyətindən azad olunmaq hüququ
məhdudlaşdırılmamalıdır.
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu hesab edir ki, əvvəllər bir və ya
bir neçə böyük ictimai təhlükə törətməyən, şəraitin dəyişməsi ilə bağlı
həmçinin az ağır cinayət törətməsinə görə haqqında ittiham irəli sürülməmiş
şəxsin CM-in 72, 73 və 74-cü maddələrində təsbit olunmuş cinayət
məsuliyyətindən azad olunmaq hüququ saxlanılır.
Yuxarıda göstərilənləri nəzərə alaraq, Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu hesab edir ki, CM-in 72, 73 və 74-cü maddələrində «ilk dəfə böyük
ictimai təhlükə törətməyən cinayəti törətmiş şəxs» anlayışı ilk dəfə bu növ
cinayətlərdən birini törətmiş və ya həmin cinayətlərdən bir neçəsini törətmiş,
lakin bu əməllərə görə ona qarşı ittiham irəli sürülməmiş şəxsi nəzərdə tutur.
Həmçinin, cinayət qanununun tələbləri baxımından nəzərdən
qaçırılmamalıdır ki, məhkumluğun olmadığı yaxud götürüldüyü və ya ödənildiyi
halda, törədilən böyük ictimai təhlükə törətməyən cinayət ilk dəfə törədilmiş
hesab olunur.
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 130-cu maddəsinin VI
hissəsini, «Konstitusiya Məhkəməsi haqqında» Azərbaycan Respublikası Qanununun
60, 62, 63, 65-67 və 69-cu maddələrini rəhbər tutaraq, Azərbaycan Respublikası
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
QƏRARA ALDI:
1. Azərbaycan Respublikası Cinayət Məcəlləsinin 72, 73 və 74-cü
maddələrində əks olunmuş «ilk dəfə böyük ictimai təhlükə törətməyən cinayəti
törətmiş şəxs» anlayışı ilk dəfə bu növ cinayətlərdən birini törətmiş və ya
həmin cinayətlərdən bir neçəsini törətmiş, lakin bu əməllərə görə ona qarşı
ittiham irəli sürülməmiş şəxsi nəzərdə tutur.
2. Qərar dərc olunduğu gündən qüvvəyə minir.
3. Qərar «Azərbaycan», «Respublika», «Xalq qəzeti», «Bakinski raboçi»
qəzetlərində və «Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Məlumatı»nda
dərc edilsin.
4. Qərar qətidir, heç bir orqan və ya şəxs tərəfindən ləğv
edilə, dəyişdirilə və ya rəsmi təfsir edilə bilməz.
Sədrlik
edən
Fərhad
Abdullayev
X Ü S U S İ
R Ə Y
Təəssüf edirəm ki, Azərbaycan Respublikası Cinayət Məcəlləsinin
(bundan sonra – CM) 72, 73 və 74-cü maddələrində nəzərdə tutulmuş «ilk dəfə
böyük ictimai təhlükə törətməyən cinayət törətmiş şəxs» anlayışının şərh
edilməsinə dair Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin (bundan sonra
– KM) 25 dekabr 2009-cu il tarixli qərarında qəbul edilmiş yanaşma ilə razılaşa
bilməmişəm. Zənnimcə, KM öz qərarında əvvəlcə düzgün olaraq təqsirsizlik
prezumpsiyasına dair milli qanunvericiliyin və beynəlxalq hüquq aktlarının
normalarını göstərsə də, bundan sonra baxılmış işə aidiyyəti olmayan
qanunvericilik normalarına keçmiş və Avropa İnsan hüquqları Məhkəməsinin
təqsirsizlik prezumpsiyası məsələsi üzrə təcrübəsini təhrif edərək məsələyə
dair milli qanunvericiliyin və beynəlxalq hüquq aktlarının normalarının
tələbləri ilə tamamilə uzlaşmayan bir nəticəyə gəlmişdir. Odur ki, mən aşağıda
açıqlanan xüsusi rəydə qalmağa üstünlük vermişəm.
KM-in qərarına görə «ilk dəfə böyük ictimai təhlükə törətməyən
cinayət törətmiş şəxs» anlayışı ilk dəfə bu növ cinayətlərdən birini törətmiş
və ya həmin cinayətlərdən bir necəsini törətmiş, lakin bu əməllərə görə ona
qarşı ittiham irəli sürülməmiş şəxsi nəzərdə tutur.
Hesab edirəm ki, belə şərh əsassız olaraq az əhəmiyyətli (böyük
ictimai təhlükə törətməyən) cinayətin törədilməsinə görə qanunda nəzərdə
tutulmuş şərtlərə əməl edildiyi hallarda da belə ittihamın irəli sürülməsindən
asılı olaraq insanın cinayət məsuliyyətinə məruz qalmamaq hüququna məhduduiyyət
qoyur. Bu hal isə hər şeydən əvvəl insana hakimiyyətlə qarşıdurmasında, habelə
şəxsiyyət və dövlət arasında köhnə mübahisələrdə əvvəlcədən qeyri-bərabər olan
güvvələrin tarazlaşdırılmasına yardım edən, habelə insanın əsassız ittiham və
məhkum olunmasının istisna edilməsinə qulluq edən cinayət prosesinin təməl
prinsiplərindən birini – təqsirsizlik prezumpsiyası prinsipinə kölgə salır.
Halbuki bu prinsipə əməl edilməsi ədalət mühakiməsi mədəniliyinin və hüquqi
dövlətə xas olan təsisatların inkişafının başlıca göstəricisidir.
Qeyd olunmalıdır ki, hər yerdə, o cümlədən Azərbaycan Respublikasında
(CM-in 14-cü maddəsi) cinayət qanunu ilə qadağan olunmuş ictimai təhlükəli
əməlin yalnız təqsirli olaraq törədilməsi cinayət sayılır. Məhz buna görə
təqsirlilik hər hansı şəxsin cinayəti törətmiş şəxs qismində tanınması
üçün həlledici rol oynayır. Özü-özlüyündə hər hansı şəxsə qarşı bu və digər
cinayətin törədilsməsində ittihamın irəli sürülməsi onun bu cinayəti törətmiş
şəxs qismində tanınması üçün hələ əsas vermir.
İctimai və ya ictimai xüsusi ittiham qaydasında cinayət işləri üzrə
haqqında ittiham irəli sürülmüş şəxs yalnız təqsirləndirilən şəxs statusuna
malik olur. İbtidai araşdırma orqanları isə məhkəmədə onun tərəfindən cinayətin
törədilməsini iddia edilməsinə əsas verən sübutları toplayır və ya artıq
bunları toplayaraq ittiham aktı tərtib etməklə cinayət işi (bəzi hallarda isə
yekun protokolu tərtib etməklə sadələşdirilmiş materialı) məhkəməyə
göndərirlər. Xüsusi ittiham qaydasında həyata keçirilən cinayət təqibi üzrə
ittihamın irəli sürülməsi ümumiyyətlə yalnız məhkəmədə baş verir. Bununla belə
cinayət təqibinin hər bir halında dövlət ittihamçısı və (və ya) xüsusi
ittihamçı öz ittihamını məhkəmədə hələ sübut etməlidirlər və yalnız qanuni
qüvvəya minmiş məhkəmə hökmü ilə haqqında ittiham irəli sürülmüş şəxs təqsirli
və nəticə etibarı ilə cinayəti törətmiş şəxs kimi elan oluna bilər.
Təqsirsizlik prezumpsiyası ittiham olunana qarşı kiminsə şəxsi
münasibətini deyil, obyektiv hüquqi vəziyyəti ifadə edir. Başqası sübut
edilənədək və bu qanuni qaydada məhkəmə tərəfindən müəyyən olunanadək dövlət və
cəmiyyət hər hansı şəxsi cinayəti törətmiş şəxs kimi tanımaqda haqlı deyildir.
Haqqında ittiham irəli sürülmüş şəxs isə məhkəmə tərəfindən bəraət də ala
bilər, daha az ağır hüquq pozuntusunun törədilməsində təqsirli də bilinə bilər.
Hətta haqqında çıxarılmış ittiham hökmü sonradan yuxarı instansiya məhkəməsi
tərəfindən dəyişdirilə və ya cinayət təqibinə xitam verilməklə ləğv oluna
bilər. Lakin təqsirsizlik prezumpsiyası obyektiv hüquqi vəziyyət kimi təkzib oluna
bilməz. Halbuki faktlar barəsindəki məlumatlar həqiqi və ya yanlış
olduğuna görə sonradan təkzib edilə bilər, faktlar isə özü-özlüyündə mövcud ola
və ya olmaya bilər.
Cinayətin törədilməsində təqsirin sübuta yetirilməsi və məhkəmə
hökmündə təsbit edilməsi təqsirsizlik prezumpsiyası prinsipinin mühüm tərkib
hissələridir. Mümkün, mötəbər və kifayət edən sübutların mövcudluğunda
çıxarılmış məhkəmə hökmü ilə cinayətin törədilməsində məhz haqqında ittiham
irəli sürülmüş şəxsin təqsiri müəyyən edilənə qədər təqsirsizlik prezumpsiyası
qüvvədə qalır. Belə olan halda isə bu şəxs barəsində cinayətin törədilməsi ilə
bağlı hər hansı hüquqi nəticələrin (cəza, hüquqi məhdudiyyət və ya məhrumiyyət)
əmələ gəlməsi üçün mütləq məhkəmənin qanuni qüvvəyə minmiş hökmü mövcud
olmalıdır. Belə yanaşmada həm hüquqi, həm də əxlaqi və humanistlik prinsiplər
öz əksini tapmış olur.
Təqsirləndirilən şəxs öz təqsirsizliyini sübut etməməlidir,
sübutetmənin yükünü ittiham tərəfi daşımalıdır. Bu tərəf bütün cinayət prosesi
üzrə müdafiə tərəfi ilə rəqabət və çəkişmə apardığına görə, təqsirləndirilən
şəxs barəsində cinayətkara qarşı mümkün olan hüquqi məhdudiyyətləri tətbiq edə
bilməz. Belə məhdudiyyətləri həmçinin prossesual qanunda, xüsusən
təqsirləndirilən şəxsə qarşı nəzərdə tutulmuş və yenə də məhkəmə razılığı ilə
və ya nəzarəti altında tətbiq olunan hüquqi məhdudiyyətlərlə qarışdırmaq olmaz.
Bütün hüquqi nəticələri yaradan məhkəmə hökmü ilə şəxsin cinayətin
törədilməsində təqsirli bilinməsi bundan əvvəl təqsirləndirilən şəxsin məhkəmə
müdafiə hüququnun (ədalətli məhkəmə araşdırılması hüququnun) tam təmin
edilməsini və qanunla nəzərdə tutulmuş prosedurlara dönmədən əməl olunmasını
nəzərdə tutur. Belə vəziyyətdə təqsirləndirilən şəxsin cinayəti törətmiş şəxs
qismində tanınması onun haqqında hər hansı şəxs tərəfindən ittihamın irəli
sürülməsi deyil (özü-özlüyündə bu ancaq müstəntiq, prokuror və ya xüsusi
ittihamçının rəsmi məlumatıdır), dövlət və cəmiyyət tərəfindən səlahiyyətli
edilmiş qərəzsiz və müstəqil məhkəmə tərəfindən həmin ittiham üzrə
qanunda nəzərdə tutulmuş tələblərə uyğun keçirilmiş məhkəmə baxışı nəticəsində
mümkündür. Təsadüfi deyildir ki, məhkəmə baxışı cinayət prosesinə başçılıq
edir, ibtidai araşdırma isə materialları və sübutları toplayaraq mahiyyətcə ona
«xidmət göstərir». Buna görə yekun məhkəmə qərarınadək cinayət nə qədər ağır,
dəlil isə nə qədər mötəbərli görünsə də, heç kəs cinayətin törədilməsində
tanına, xüsusən də bununla bağlı qanunda nəzərdə tutulmayan hüquqi məhdudiyyətə
məruz qala bilməz.
Təqsirsizlik prezumpsiyasının cinayət prosesinin digər prinsipləri
ilə mütənasibliyinə toxunaraq qeyd etmək lazımdır ki, hüquqda başlıca
prinsiplərin sistemi o qədər davamlıdır ki, tədqiq olunan prinsiplə yanaşı bu
sistemin daxilində ədalət mühakiməsinin yalnız məhkəmə tərəfindən həyata
keçirilməsi, hakimlərin müstəqilliyi, qanunçuluq, tərəflərin bərabərliyi və
çəkişməsi kimi təməl prinsipləri göstərmək heç bir çətinlik yaratmır. Bütün
bunlar bir-birinə sıx bağlı, hamı üçün qəbul və məcburi olanlardır.
Təqsirsizlik prezumpsiyası ətrafında dünyada daim mübahisələr
aparılmışdır. Lakin İnsan hüquqları haqqında Ümumi Bəyannəməsinin 11-ci
maddəsində, Mülki və siyasi hüquqlar haqqında Beynəlxalq Paktının 14-cü
maddəsində, İnsan hüquqlarının və əsas azadlıqların müdafiəsi haqqında Konvensiyasının
(bundan sonra – Konvensiya) 6-cı maddəsinin 2-ci bəndində bu prinsipin təsbit
olunması ona gətirib çıxartmışdır ki, o hər yerdə insanı qanunsuzluqdan müdafiə
edən mühüm hüquq vasitəsi kimi tanınmışdır.
Hesab olunur ki, qanunvericilik səviyəsində təqsirsizlik
prezumpsiyasına dair müddəalar ölkəmizdə ilk dəfə 1961-ci ildə meydana
çıxmışdır (SSRİ-ın Cinayət mühakimə icraatının Əsaslarının 7-ci maddəsinə
müvafiq olaraq tərtib olunmuş Azərbaycan SSR-ın yeni CPM-in 12-ci maddəsində).
Bu barədə ilk konstitusiya müddəası isə (SSRİ Konstitusiyasının 160-cı maddəsi)
1977-ci ildə işıq üzü görmüşdür. Bu normalarda təqsirsizlik prezumpsiyasının
baş ideyası verilmişdir: kiminsə cinayəti törədilməsində təqsirli olduğunu
tanımaq yalnız məhkəmənin hüququdur.
Bu mənada «Məhkəmələr tərəfindən təqsirləndirilən şəxsin müdafiə
hüququnu təmin edən qanunlarını tətbiqi barədə» SSRİ Ali Məhkəməsi
Plenumunun 5 saylı 16 iyul 1978-ci il tarixli qərarının 2-ci bəndini nümünəvi
hesab etmək olar: «Məhkəmələr təqsirləndirilən şəxsin (müttəhimin) müdafiə
hüququnun təminatının məqsədləri üçün təqsiri qanunda nəzərdə tutulmuş
qaydada sübüt və qanuni qüvvəyə minmiş məhkəmə hökmü ilə müəyyən edilənə qədər
təqsirləndirilən şəxsin (müttəhimin) təqsirsiz hesab olunmasına dair konstitusiya
prinsipinə ciddi riayət etməlidirlər».
Müstəqilliyini bərpa etmiş və hüquqi dövlət quruculuğu yolunu seçmiş
Azərbaycan Respublikası təqsirsizlik prezumpsiyasına Konstitusiyasında nəinki
önəmli yer ayrılmış, həmçinin sovet dövrü ilə müqayisədə konstitusiya
müddəalarını əhəmiyyətli dərəcədə inkişaf etdirmişdir. Bu baxımdan istənilən
mədəni dövlətə şərəf gətirən Konstitusiyamızın 63-cü maddəsinin I, II və V
hissələrinin müddəalarına xüsusi diqqət yetirilməlidir: «Hər kəsin təqsirsizlik
prezumpsiyası hüququ vardır. Cinayətin törədilməsində təqsirləndirilən hər bir
şəxs, onun təqsiri qanunla nəzərdə tutulan qaydada sübuta yetirilməyibsə və bu
barədə məhkəmənin qanuni qüvvəyə minmiş hökmü yoxdursa, təqsirsiz sayılır. //
Şəxsin təqsirli olduğuna əsaslı şübhələr varsa, onun təqsirli bilinməsinə yol
verilmir. // Məhkəmənin hökmü olmasa kimsə cinayətdə təqsirli sayıla bilməz».
Yeni Cinayət-Prosessual Məcəlləsini (bundan sonra – CPM) qəbul
edərkən qanunverici həm təqsirsizlik prezumpsiyasına dair konstitusiya müddəalarını
nəzərə almış, həm də 21, 138, 139, 233, 351 və s. maddələrdə çox məsələlərə
məhz bu cəhətdən hüquqi tənzimləmə vermişdir. Məsələn, CPM-in 21.1 və 21.2-ci
maddələrində qanunvericinin mövqeyi çox aydın və dəqiq ifadə olunmuşdur:
«Cinayətin törədilməsində təqsirləndirilən hər bir şəxs onun təqsiri bu
Məcəllədə nəzərdə tutulmuş qaydada sübuta yetirilməyibsə və bu barədə qanuni
qüvvəyə minmiş məhkəmənin hökmü yoxdursa, təqsirsiz sayılır. // Şəxsin təqsirli
olduğuna əsaslı şübhələr varsa da onun təqsirli bilinməsinə yol verilmir. Bu
Məcəllənin müddəalarına uyğun surətdə müvafiq hüquqi prosedura daxilində
ittihamın sübuta yetirilməsində aradan qaldırılması mümkün olmayan şübhələr
təqsirləndirilən şəxsin (şübhəli şəxsin) xeyrinə həll edilir. Eyni ilə cinayət
və cinayət-prosessual qanunlarının tətbiqində aradan qaldırılmamış şübhələr də
onun xeyrinə həll olunmalıdır».
Həmçinin nəzərə alınmalıdır ki, cinayət-prosessual qanunvericiliyimiz
hər hansı şəxsin təqsirləndirilən şəxs qismində cəlb olunması məsələsinə böyük
ehtiyyatla yanaşır. Bu, hər bir halda cinayətin həmin şəxs tərəfindən
törədilməsinə dəlalət edən ilkin sübutların mövcudluğunu, ittihamın elan
olunmasını (ilkin ittihamın irəli sürülməsini) və təqsirləndirilən şəxsin
hüquqlarının təmin olunmasını nəzərdə tutur (CPM-in 223 və 224-cü maddələri).
Bununla belə həmin ittiham hələ ibtidai araşdırma gedişatında dəyişdirilə və ya
cinayət işi üzrə icraata xitam verilməklə ləğv oluna bilər (CPM-in 225.1 və
225.2-ci maddələri) və yalnız həmin araşdırmanın nəticəsində ittiham aktı
tərtib edilir (irəli sürülən ittiham qəti olaraq burada əks olunur) və cinayət
işi məhkəməyə göndərilir (CPM-in 289, 290 və 292-ci maddələri).
Beləliklə, yuxarıda göstərilmiş Konstitusiya və CPM-in müddəalarından
göründüyü kimi ilkin sübutların mövcudluğunda qanunla müəyyən olunmuş qaydada
hər hansı bir şəxs barəsində cinayətin törədilməsində ittihamın irəli sürülməsi
mümkündür. Lakin məhkəmə hökmü qüvvəyə minənədək həmin şəxsi cinayəti törətmiş
şəxs qismində tanımaq və bununla bağlı CM-in 72, 73 və 74-cü maddələrinin
tətbiqi hüququndan onu məhrum etmək yolverilməzdir.
Bununla yanaşı, «ilk dəfə böyük ictimai təhlükə törətməyən cinayət
törətmiş şəxs» müddəasının şərhi cinayətlərin təkrar törədilməsinin
müəyyənləşdirilməsini də nəzərə almalıdır. Bu məsələyə dair
qanunvericinin mövqeyi CM-in 16.1 və 16.3-cü maddələrində ifadə olunmuşdur: «Bu
Məcəllənin eyni bir maddəsi ilə nəzərdə tutulmuş cinayətin iki dəfə və ya iki
dəfədən çox törədilməsi, cinayətin təkrar törədilməsi hesab edilir.// Əvvələr
törətdiyi cinayətə görə bu Məcəllə ilə müəyyən edilmiş qaydada cinayət
məsuliyyətindən azad olunmuş, yaxud məhkumluğu götürülmüş və ya ödənilmiş şəxs
tərəfindən həmin cinayətin yenidən törədilməsi, cinayətin təkrar törədilməsi
hesab edilmir».
Qanunvericinin mövqeyindən belə çıxır ki, şəxs əvvələr cinayəti
törətmiş olsa da, bundan sonra müəyyən edilmiş qaydada cinayət məsuliyyətindən
azad olunmuşdursa, yaxud onun məhkumluğu götürülmüş və ya ödənilmişdirsə,
yenidən eyni cinayətin törətdiyi halda həmin şəxs cinayəti təkrar deyil, ilk
dəfə törətmiş şəxs qismində tanına bilər.
Zənnimcə, Konstitusiya və cinayət-prosessual qanunvericiliyinin
müddəalarının tələblərinə əməl olunması şərtilə KM-in «şübhəli vəziyyət»də
təqsirsizlik prezumpsiyasını pozulmamasına dair fikri ədalətli hesab oluna
bilər. Lakin KM tərəfindən bu fikri əsaslandırılması üçün tamam başqa
kontekstdə qəbul olunmuş Avropa İnsan hüquqları Məhkəməsinin (bundan sonra –
AM) qərarına istinad edilməsi düzgün deyildir ((Lutz Almaniya qarşı iş üzrə AM-in
qərarın mahiyyəti aşağıda göstərilir). Və hər bir halda şübhəli vəziyyət
və yekun olaraq mahiyyətcə KM-in gəldiyi nəticə (bu əməllərə görə ona qarşı
ittiham irəli sürülməmişdirsə bir və ya bir necə böyük ictimai təhlükə
törətməyən cinayət törətmiş şəxs ilk dəfə belə cinayəti törətmiş şəxs
qismində tanınması) tamamilə fərqli şeylərdir.
Mülahizəmə görə Qaritski Polşaya qarşı işi üzrə AM-in qərarına uğurla
istinad etməsinə baxmayaraq KM təqsirsizlik prezumpsiyasına dair həmin
beynəlxalq qurumun hüquq mövqelərini axıra kimi düzgün təqdim edə bilməmişdir.
Bunun üçün tezislər şəklində olsa da, onların aşağıda qeyd olunmasını zəruri
hesab edirəm:
1) təqsirsizlik prezumpsiyası ədalətli məhkəmə araşdırılması
hüququnun elementlərindən biridir və nəinki ədalət mühakiməsinin həyata
keçirilməsinin prinsipi, həmçinin təqsirləndirilən şəxsin Konvensiyanın 6-cı
maddəsinin 2-ci bəndində müəyyən olunan anadək (təqsiri qanunla
müəyyənləşdirilənədək) təqsirsiz hesab olunmaq «konkret və real» hüququ
kimi çıxış edir (Deweer Belçikaya qarşı iş üzrə qərar);
2) bu prinsip təqsirləndirilən şəxsin müdafiə hüququ ilə sıx
bağlıdır: «Əgər təqsirləndirilən şəxsin təqsiri əvvəlcə qanun üzrə sübut
olunmamışdırsa və hər şeydən əvvəl onun müdafiə hüquqlarını həyata keçirmək
imkanı olmamışdırsa, təqsirsizlik prezumpsiyası pozulur (Minelli İsveçrəyə
qarşı iş üzrə qərar);
3) «təqsirlilik əvvəlcə sübut olunmadığı bir vaxtda məhkəmə
təqsirləndirilən şəxsi təqsirli elan etsə» bu prinsip həmçinin pozulur (Allenet
de Ribemont Fransaya qarşı iş üzrə qərar);
4) təqsirləndirilən şəxsin təqsirliliyi barədə məhkəmənin
nəticəsi həm yetərlilik, həm də inandırıcılıq tələblərinə uyğun olmalı, onun
əsasını isə yalnız elə sübutlar təşkil etməlidir ki, hansı ki qanuna
müvafiqdir, yəni qanuni yolla əldə olunmuşdur (Barbera, Messegue and Cabardo
İspaniya qarşı iş üzrə qərar);
5) Konvensiyanın 6-cı maddəsinin 2-ci bəndi təqsirsizlik
prezumpsiyasını məhz təqsirləndirilən şəxsə şamil edir, onun anlayışı
«səlahiyyətli orqan tərəfindən fiziki şəxsə cinayətin bu şəxs tərəfindən
törədilməsi barədə məlumatla verilən rəsmi bildiriş» kimi ifadə olunmuş
«cinayət ittihamı» kontekstində verilir (Eckle Almaniya qarşı iş üzrə
qərar);
6) bununla belə «cinayət ittihamı» anlayışı «bəzi
hallarda belə ittihamı nəzərdə tutan və … təqsirləndirilən şəxsin vəziyyətinə
əhəmiyyətli dərəcədə təsir göstərən digər tədbirlərin formasını qəbul edə
bilər» (Foti İtaliya qarşı iş üzrə qərar);
7) belə tədbirləri ayırmaq üçün həm də «cinayətin
törədilməsində təqsirləndirililən şəxs» qismində şəxsi tanınmasında
müəyyənləşdirici ola biləcək «cinayət ittihamı»nın amilləri (meyarları)
ifadə olunmaqla qeyd edilmişdir ki, «Konvensiyanın 6-cı maddəsinin 2-ci bəndi
cəzanın növünə və ya dərəcəsinə deyil, yalnız təqsirin sübut olunmasına aid
edilir və milli hakimə cəzalandırılma barədə qərarın qəbulunda həmin şəxsiyyətin
xasiyyətnaməsinə aid olan amilləri nəzərə almaq maneə yaratmır (Engel and
others Niderlandiya qarşı, habelə Cambell and Fell İngiltərəyə qarşı
işlər üzrə qərarlar);
8) Konvensiyanın 6-cı maddəsinin 2-ci bəndi «yalnız ittihamın
əsaslılığına deyil, cinayət işinin araşdırılmasının bütün gedişatına» şamil
olunur və məhz buna görə milli məhkəmələr işlərin xitamına, bəraət hökmündə
məhkəmə məsrəflərin ödənilməsinə, cinayət məsuliyyətinə cəlb etmə müddətin
keçməsi və ya təqsirləndirilən şəxsin ölümü ilə bağlı işin xitamına dair
qərarları qəbul edərkən təqsirsizlik prezumpsiyasına riayət etməlidir
(Minelli İsveçrəyə qarşı iş üzrə qərar).
Bundan sonra isə AM tərəfindən təqsirsizlik prezumpsiyasının
pozulmamasının müəyyənləşdirdiyi hallara da ayrıca diqqət yetirilməsini zəruri
hesab edirəm.
Belə hallardan biri o kontekstdə olmuşdur ki, işə xitam verilməsi
barədə dairə məhkəməsinin qərarında tərkibində ərizəçi tərəfindən
təqsırləndırılən əməllərin törədilməsi barədə xülasə olmuş, lakin bu
aktın qanuniliyini yoxlayan Ali Məhkəmə qeyd etmişdir ki, «…əsaslandırma üçün
qismən uğurlu olmayan müddəanın seçilməsi, çıxarılmış qərarın mahiyyəti üzündən
həmin əsaslandırmanı müəyyən mənadan məhrum edə bilməz və buna görə də maraqlı
şəxs üçün heç bir mənfi nəticə gətirə bilməz». Bu halla bağlı AM isə qeyd
etmişdir ki, «dairə məhkəməsinin qərarı … Ali Məhkəmənin qərarı ilə
birləşdirilərək və onu nəzərə alaraq qəbul olunmaldır». Nə qədər ki, sonuncu
qərar «… təqsir barədə istənilən xülasələri istisna etmiş və deməli təqsirsizlik
prezumpsiyası da şübhə altına düşmür… Aşağı instansiya məhkəməsi
təqsirsizlik prezumpsiyasını pozmuş, lakin ali instansiya məhkəməsi öz
qərarı ilə məhkəmə prosedurun əvvəlki mərhələsində yaranmış bu qüsurun
nəticələrini aradan götürmüşdür» (Adolf Avstriya qarşı iş üzrə qərar).
AM bir neçə digər hallarda da təqsirsizlik prezumpsiyası
prinsipininin pozulmasını qəbul etməmişdir. Belə ki, işə xitam verildikdən
sonra milli məhkəmə tərəfindən şəxsə xərclərin ödənilməsindən imtina edilməsini
AM ona görə düzgün hesab etmişdir ki, müddətlərin keçməsi baş vermədiyi halda,
o «çox güman ki, məhkum olunmuş olardı» (Lutz Almaniya qarşı iş üzrə qərar).
Analoci xülasələr həmçinin milli məhkəmənin qərarı «məhkum etmə açıqcasına
bəraətdən daha ehtimaldır» fikrə əsaslandığı (Englert Almaniya qarşı iş üzrə
qərar), habelə milli məhkəmə ərizəçi haqqında ittiham hökmün «çox yəqin ki,
təsdiq olunmuş olardı» qeyd etdiyi (Nolkenbockhuff Almaniya qarşı iş üzrə
qərar) hallarda da çıxarılmışdır.
Son olaraq Azərbaycan Respublikası mövcud qanunvericiliyinin və
beynəlxalq hüquqi aktların müddəalarına, habelə Avropa İnsan Hüquqları
Məhkəməsinin hüquqi mövqelərinə əsaslanaraq hesab edirəm ki:
1) Azərbaycan Respublikası Cinayət
Məcəlləsinin 72, 73 və 74-cü maddələrində nəzərdə tutulmuş «ilk dəfə böyük
ictimai təhlükə törətməyən cinayət törətmiş şəxs» müddəası yalnız haqqında belə
cinayətlərdən hər hansı birinin törədilməsində təqsirli bilinməsi barədə qanuni
qüvvəyə minmiş məhkəmə hökmü olmayan şəxsə aid edilə bilər;
2) Lakin, böyük ictimai təhlükə törətməyən
cinayətin törədilməsində təqsirli bilinmiş şəxs cinayət məsuliyyətindən azad
olunmuşdursa, yaxud onun məhkumluğu götürülmüş və ya ödənilmişdirsə və o
yenidən bir və yaxud bir neçə eyni cinayəti törətmişdirsə, bu şəxs həmin cinayəti
ilk dəfə törətmiş hesab olunmalıdır.
Azərbaycan Respublikası
Konstitusiya Məhkəməsinin hakimi
E. Məmmədov