AZƏRBAYCAN
RESPUBLİKASI ADINDAN
Azərbaycan
Respublikası
Konstitusiya
Məhkəməsi Plenumunun
Q Ə
R A R I
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 17-ci maddəsinin I hissəsi, 29-cu maddəsinin I
və VII hissələri baxımından Azərbaycan Respublikası Mülki Məcəlləsinin 1193 və
1194-cü maddələrinin həmin Məcəllənin 372, 373, 1166, 1202.2 və 1255-ci
maddələri ilə əlaqəli şəkildə şərh edilməsinə dair
21 iyun 2024-cü il
Bakı şəhəri
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu Fərhad Abdullayev (sədr), Sona
Salmanova, Humay Əfəndiyeva, Rövşən İsmayılov, Ceyhun Qaracayev (məruzəçi-hakim),
Rafael Qvaladze, Fikrət Məmmədov, İsa Nəcəfov və Kamran Şəfiyevdən ibarət tərkibdə,
məhkəmə
katibi Fəraid Əliyevin iştirakı ilə,
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 130-cu maddəsinin VI hissəsinə, “Konstitusiya Məhkəməsi
haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 27.2 və 33-cü maddələrinə və Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Daxili Nizamnaməsinin 39-cu maddəsinə
müvafiq olaraq, xüsusi konstitusiya icraatının yazılı prosedur qaydasında
keçirilən məhkəmə iclasında Bakı Apellyasiya Məhkəməsinin müraciəti əsasında Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 17-ci maddəsinin I hissəsi, 29-cu maddəsinin I və
VII hissələri baxımından Azərbaycan Respublikası Mülki Məcəlləsinin 1193 və
1194-cü maddələrinin həmin Məcəllənin 372, 373, 1166, 1202.2 və 1255-ci maddələri
ilə əlaqəli şəkildə şərh edilməsinə dair konstitusiya işinə baxdı.
İş
üzrə hakim C.Qaracayevin məruzəsini, maraqlı subyektlər Bakı Apellyasiya Məhkəməsinin
və Azərbaycan Respublikası Milli Məclisi Aparatının mülahizələrini, Azərbaycan
Respublikası Ali Məhkəməsinin, Azərbaycan Respublikası Vəkillər Kollegiyasının,
Hüquqi Ekspertiza və Qanunvericilik Təşəbbüsləri Mərkəzinin mütəxəssis mülahizələrini,
ekspert Bakı Dövlət Universitetinin Hüquq fakültəsinin Mülki hüquq kafedrasının
dosenti, hüquq üzrə fəlsəfə doktoru S.Süleymanlının, Martin Lüter adına
Halle-Vittenberq Universitetinin professoru A.Əliyev və ADA Universiteti və
Martin Lüter adına Halle-Vittenberq Universitetinin birgə doktorantura layihəsi
çərçivəsində doktorantı N.Rəsulzadənin rəylərini və iş materiallarını araşdırıb
müzakirə edərək, Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
MÜƏYYƏN ETDİ:
Bakı
Apellyasiya Məhkəməsi Azərbaycan Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsinə (bundan
sonra – Konstitusiya Məhkəməsi) müraciət edərək Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının (bundan sonra – Konstitusiya) 29-cu maddəsinin I və VII hissələri
baxımından Azərbaycan Respublikası Mülki Məcəlləsinin (bundan sonra – Mülki Məcəllə)
1193 və 1194-cü maddələrinin həmin Məcəllənin 372, 373, 1166, 1202.2 və 1255-ci
maddələri ilə əlaqəli şəkildə şərh edilməsini xahiş etmişdir.
Müraciətdən
görünür ki, Bakı şəhəri Nərimanov Rayon Məhkəməsinin 25 avqust 2022-ci il
tarixli qətnaməsi ilə A.Alimovun Bakı şəhəri 38 saylı xüsusi notariat ofisinə
qarşı Bakı şəhəri Nərimanov rayonu Təbriz küçəsində yerləşən 97 saylı evin 38
nömrəli mənzilində mərhum qardaşı B.Alimovun adına açıq saxlanmış 1/10 hissədə
payın onun vərəsəlik payına əlavə edilməsi barədə iddiası təmin edilmişdir.
İşin
məhkəmə tərəfindən müəyyən edilmiş hallarına görə, qeyd olunan mənzil
iddiaçının anasına məxsus olmuş, anası vəsiyyətnamə ilə həmin mənzili iddiaçıya
vəsiyyət etmiş, sonuncunun vəfatından sonra iddiaçı Bakı şəhəri 38 saylı xüsusi
notariat ofisinə vərəsəlik işinin açılması ilə bağlı müraciət etmiş, vərəsəlik
işi açılmış, iddiaçıya miras mənzilin 7/10 hissəsinə, məcburi payları olan digər
üç qardaşın hər birinə isə 1/10 hissəsinə pay almaqları ilə bağlı 4 avqust
2016-cı il tarixli vəsiyyətnamə üzrə vərəsəlik hüququ haqqında şəhadətnamə
verilmişdir. Şəhadətnaməyə əsasən, qardaşlardan biri – B.Alimova miras əmlakdan
çatası 1/10 hissədə pay açıq saxlanılmışdır. B.Alimov 20 sentyabr 2021-ci ildə
vəfat etdikdən sonra onun arvadı M.Popovaya ərinin adına açıq saxlanılmış 1/10
hissədə paya 25 iyul 2022-ci il tarixində qanun üzrə vərəsəlik hüququ haqqında
şəhadətnamə verilmişdir.
Bakı
şəhəri Nərimanov Rayon Məhkəməsi hesab etmişdir ki, miras əmlakla bağlı
hüquqlar vəsiyyətnamə ilə bütünlükdə iddiaçının xeyrinə bölüşdürülmüş, məcburi
payın qəbul edilməsi və ya ondan imtina olunması isə müəyyənləşdirilmiş müddət ərzində
həyata keçirilməmişdir.
İşdə
iştirak etməyə cəlb edilməyən M.Popova qətnamədən apellyasiya şikayəti verərək onun
ləğv edilməsini və iddianın rədd edilməsi barədə yeni qətnamə çıxarılmasını
xahiş etmişdir.
Bakı
Apellyasiya Məhkəməsi işə baxarkən Mülki Məcəllənin mirasda məcburi paya hüququ
müəyyən edən normalarında qeyri-müəyyənliyin olması qənaətinə gələrək
Konstitusiya Məhkəməsinə müraciət etmişdir.
Müraciətdə
göstərilmişdir ki, bir sıra hüquq tətbiq edənlərin mövqeyinə görə Mülki Məcəllənin
1194-cü maddəsinə uyğun olaraq miras əmlakdan məcburi pay almaq hüququ tələb
hüququdur və bu hüquqa malik olan şəxs vəsiyyətnamə üzrə vərəsədən miras əmlakda
məcburi payının mülkiyyətdə pay şəklində müəyyən edilməsini deyil, həmin payın
pul formasında ödənilməsini tələb edə bilər. Məcburi payı tələb etmək hüququ
olan şəxsin miras əmlakda payının açıq saxlanılması, yaxud həmin əmlakda
payının müəyyən edilməsi vərəsənin miras əmlak barəsində sahiblik, istifadə və
sərəncam hüquqlarını məhdudlaşdırır. Mülki Məcəllənin 1255-ci maddəsinin tələbinə
əsasən, miras əmlak onun açıldığı gündən etibarən vəsiyyət üzrə vərəsənin əmlakı
sayıldığından, qanun və ya vəsiyyət üzrə vərəsə statusunda olmayan, yalnız məcburi
pay hüququna malik olan şəxslərin həmin əmlakda paylı mülkiyyətinin yaranması
Konstitusiyanın 29-cu maddəsi ilə təminat altına alınan mülkiyyət hüququnun
mahiyyətinə uyğun gəlmir.
Həmin
mövqenin tərəfdarları həmçinin hesab edirlər ki, miras əmlak yalnız vəsiyyətnamə
üzrə vərəsəyə vəsiyyət olunmuşsa, tamamilə sonuncunun mülkiyyətinə keçməli, məcburi
paya malik olan şəxslərin payı açıq saxlanılmamalı, bundan sonra sonuncular
müvafiq tələb hüquqlarından istifadə edərək mülkiyyətçidən miras əmlakda olan məcburi
paylarının dəyərini tələb edə bilərlər.
Digər
qrup hüquq tətbiqedənlər isə hesab edirlər ki, məcburi pay vəsiyyət olunmuş əmlakın
tərkibinə aid olduqda, həmin pay bu əmlakdan qanun üzrə çatmalı olan payın 1/2 hissəsini təşkil etməli və həmin əmlakdan pay
şəklində verilməlidir. Bu mövqenin tərəfdarlarına görə mirasdan məcburi pay
almaq hüququ əşya hüququdur və məcburi pay üzərində birbaşa hakimiyyəti təmin
edir.
Həmçinin
müraciətdə göstərilmişdir ki, məcburi payla bağlı tələblərə baxılarkən məcburi
pay hüququna malik olan şəxslərin hansı müddət ərzində belə tələb irəli sürmək
hüquqları dəqiq müəyyən edilməmiş, belə tələblərə iddia müddətinin, yaxud kəsici
müddətin tətbiq edilməli olması mübahisə doğurmaqla hüquq tətbiqetmədə qeyri-müəyyənliyin
yaranması ilə nəticələnir.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu müraciətlə əlaqədar aşağıdakıların qeyd edilməsini zəruri
hesab edir.
Konstitusiyanın
29-cu maddəsinin I, II və IV hissələrinə görə, hər kəsin mülkiyyət hüququ
vardır. Mülkiyyətin heç bir növünə üstünlük verilmir. Mülkiyyət hüququ, o cümlədən
xüsusi mülkiyyət hüququ qanunla qorunur. Heç kəs məhkəmənin qərarı olmadan
mülkiyyətindən məhrum edilə bilməz.
Konstitusiyanın
29-cu maddəsinin VII hissəsi ilə müəyyən edilmişdir ki, dövlət vərəsəlik
hüququna təminat verir.
Konstitusiyada
vərəsəlik hüququ mülkiyyət hüququnun davamı olaraq, onun xüsusi forması kimi müəyyən
edildiyindən mülkiyyət və vərəsəlik hüquqları eyni maddədə konstitusiya təminatı
altına alınmışdır. Konstitusiyanın qeyd olunan norması vəsiyyət etmə hüququ ilə
bərabər miras alma hüququna da təminat vermişdir. Çünki vərəsəlik hüququna təminat
bir tərəfdən miras qoymağı, eləcə də vəsiyyət edə bilməyi, digər tərəfdən isə vərəsə
olaraq mirası qəbul edib ona sahib olmanı nəzərdə tutur.
Mülki
Məcəllənin 1133-cü maddəsinə görə, ölmüş şəxsin (miras qoyanın) əmlakı başqa şəxslərə
(vərəsələrə) qanun üzrə və ya vəsiyyət üzrə və ya hər iki əsasla keçir. Qanun
üzrə vərəsəlik (ölmüş şəxsin əmlakının qanunda göstərilmiş şəxslərə keçməsi) o
zaman qüvvədə olur ki, miras qoyan vəsiyyətnamə qoymur, yaxud vəsiyyətnamə
tamamilə və ya qismən etibarsız sayılır.
Göründüyü
kimi, vərəsəlik institutu hər bir şəxsə zəmanət verir ki, sağlığında əldə
etdiyi əmlak və digər maddi nemətlər (onların yüklülükləri ilə birlikdə)
ölümündən sonra onun iradəsinə uyğun olaraq ifadə etdiyi vərəsələrinə, iradəsini
ifadə etmədiyi təqdirdə isə qanunla müəyyən edilən vərəsələrinə keçsin.
Nəzərə
alınmalıdır ki, qanun üzrə vərəsəlik məcburilik əlamətinə malik olmadığından
miras qoyan vəsiyyətnamə vasitəsi ilə qanun üzrə vərəsələrini (birinci növbə vərəsələr
istisna olmaqla) vərəsəlikdən tam və ya qismən kənarlaşdırmaq səlahiyyətinə
malikdir.
Belə
ki, vərəsəlik hüququnun mühüm elementlərindən biri vəsiyyət azadlığıdır. Vəsiyyət
azadlığı vasitəsilə miras qoyana mülkiyyəti üzərində sərəncam vermək hüququndan
irəli gələrək, vərəsəliyi öz sağlığında şəxsi istəyinə uyğun olaraq tənzimləmək
imkanı verilir. Bu azadlığın təminatını müəyyən edən Mülki Məcəllənin 1166-cı maddəsində göstərilmişdir ki, fiziki şəxs
ölməsi halı üçün öz əmlakını və ya onun bir hissəsini həm vərəsələr sırasından,
həm də kənar adamlar sırasından bir və ya bir neçə şəxsə qoya bilər.
Mülki
Məcəllənin 1176.1-ci maddəsinə görə isə vəsiyyət edən qanun üzrə vərəsələrdən
birini, bir neçəsini və ya hamısını vəsiyyətnamə ilə mirasdan məhrum edə bilər
və bunu əsaslandırmağa borclu deyildir.
Lakin
qeyd olunmalıdır ki, vəsiyyət etmək azadlığı mütləq xarakter daşımır və mülkiyyət
hüququ kimi sosial ədalət baxımından qanunvericiliklə müəyyən edilən hədləri mövcuddur.
Mülki qanunvericiliyə əsasən vəsiyyət etmək azadlığı mirasda məcburi pay
institutu ilə məhdudlaşdırılmışdır.
Mülki
Məcəllənin mirasda məcburi payın anlayışını müəyyən edən 1193-cü maddəsinə müvafiq
olaraq, vəsiyyət edənin uşaqlarının, valideynlərinin və arvadının (ərinin) vəsiyyətnamənin
məzmunundan asılı olmayaraq mirasda məcburi payı vardır. Bu pay qanun üzrə vərəsəlik
zamanı onlara çatası payın yarısını (məcburi pay) təşkil etməlidir.
Vurğulanmalıdır
ki, insanın şəxsiyyət olaraq formalaşmasında, cəmiyyətin inkişafında ailənin əvəzolunmaz
rolu nəzərə alınaraq Konstitusiyanın 17-ci maddəsi ilə ailənin dövlətin himayəsində
olduğu bəyan edilmişdir. Məcburi pay sahibliyi institutu da dövlətin ailəni
himayə etməsi ilə bağlı üzərinə götürdüyü pozitiv öhdəliyin icrasına xidmət edən
hüquqi vasitələrdəndir. Odur ki, mirasda məcburi paya dair qanunvericilik normaları
məhz bu məqsədə nail olmağa imkan verən məzmunda təfsir və tətbiq edilməlidir.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu bir sıra qərarlarında məcburi pay institutunun hüquqi
mahiyyəti və təyinatı ilə bağlı hüquqi mövqelərini ifadə edərkən bu institutun
məhz ailənin qorunması prinsipi ilə bağlı olduğunu qeyd etmişdir.
Vəsiyyət
azadlığını məhdudlaşdıran mirasda məcburi pay hüququ ailə maraqlarının
qorunmasına xidmət edir. Mirasda məcburi pay – sosial-iqtisadi və əxlaqi yükü (əhəmiyyəti)
olan vərəsəlik hüququnun ənənəvi hissəsidir. Məcburi pay hüququ ölən şəxsin
yaxınlarının müəyyən kateqoriyasına (yəni məcburi vərəsələrinə) münasibətdə
sosial təminat rolunu oynayır (“Azərbaycan Respublikası Mülki Məcəlləsinin
1193-cü maddəsinin Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 13-cü maddəsinin I
və II hissələrinə, 29-cu maddəsinin I, II və III hissələrinə uyğunluğunun
yoxlanılmasına dair” 2011-ci il 20 oktyabr tarixli Qərar).
Mirasda
məcburi pay hüququ məcburi vərəsələrə (vəsiyyət edənin uşaqları, valideynləri və
arvadına (ərinə) vəsiyyətnamənin mövcudluğundan asılı olmayaraq həcmi
qanunvericiliklə müəyyən edilmiş qaydada verilən minimum pay haqqıdır (“Azərbaycan
Respublikası Mülki Məcəlləsinin 1193-cü maddəsinin Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının 25-ci maddəsinin I, III, IV və V hissələrinə, 26-cı maddəsinin
II hissəsinə, 29-cu maddəsinin I və VII hissələrinə, 71-ci maddəsinin I və II
hissələrinə və 149-cu maddəsinin I və III hissələrinə uyğunluğunun yoxlanılmasına dair” 2021-ci il
19 fevral tarixli Qərar).
Konstitusiya
Məhkəməsi Plenumunun “Azərbaycan Respublikası Mülki Məcəlləsinin 1193 və
1200-cü maddələrinin əlaqəli şəkildə şərh edilməsinə dair” 2021-ci il 8 yanvar
tarixli Qərarında qeyd edilmişdir ki, mülkiyyətçi yaşadığı dövrdə ona məxsus
olan əmlak üzərində sərəncam vermək hüququna malik olmaqla yanaşı, öz
övladları, habelə digər yaxın ailə üzvləri qarşısında müəyyən qədər cavabdehlik
daşıyır. Mülkiyyətçinin bu cavabdehliyi onun ölümündən sonra vərəsəlik
hüququnda öz təsbitini tapmış mirasda məcburi pay institutu ilə təmin edilmiş
olur. Bu zaman yaxın qohumluqla (uşaq, ər, arvad, valideynlər) miras qoyana
bağlı olan şəxslərə miras qoyanın iradəsindən asılı olmayaraq mirasda məcburi
pay ayrılır. Beləliklə, qanunverici mirasda məcburi pay institutunu təsbit etməklə,
ailə münasibətlərini bir ailə üzvünün düşünülməmiş, digər ailə üzvlərinin mənafelərini
nəzərə almadan, bununla da etibarlı və sağlam ailə münasibətlərinə və təminatına
zərər verə bilən qərarından qorumaq məqsədi daşıyır.
İnsan
Hüquqları üzrə Avropa Məhkəməsi də Marks Belçikaya qarşı iş üzrə 1979-cu
il 13 iyun tarixli qərarında göstərmişdir ki, vəsiyyətdən kənar vərəsəlik və
yaxın qohumlar arasında sərəncam məsələləri ailə həyatı ilə sıx bağlıdır. Ailə
həyatı təkcə sosial, əxlaqi və ya mədəni əlaqələri əhatə etmir (məsələn,
uşaqların təhsili sahəsində), buraya həmçinin, digər məsələlərlə yanaşı,
alimentlə bağlı öhdəliklər və Razılığa gələn Dövlətlərin əksəriyyətinin daxili
hüquq sistemlərində nəzərdə tutulmuş mirasın qorunan hissəsi kimi maddi
xarakterli təminat və maraqlar da daxildir.
Beləliklə,
qeyd edilənlərə əsasən Mülki Məcəllənin 1193-cü maddəsi ilə ailə birliyinin və
maraqlarının qorunmasına xidmət edən mirasda məcburi pay institutu vasitəsi ilə
birinci növbə qanun üzrə vərəsələrin vərəsəlik
hüquqları miras qoyanın ölümlə bağlı sərəncamlarına qarşı təminat altına
alınmış, onun belə sərəncamlarla ən yaxın ailə üzvlərini vərəsəlik hüququndan
tamamilə məhrum etməsinin qarşısı alınmışdır. Məcburi pay, adından da göründüyü
kimi “məcburilik” xüsusiyyəti ilə təmin olunaraq miras qoyanın birinci növbə
qanun üzrə vərəsələrinin miras əmlakdan istisna edilə bilməyəcək şəkildə və
ehtiyacdan asılı olmayaraq minimum həcmdə ayrılan miras hissəsidir.
Qanunvericiliyə
əsasən məcburi pay almaq hüququ olan vərəsənin onu qəbul etməkdən imtina etdiyi
halda onun payının vəsiyyət üzrə vərəsələrə keçməsi (Mülki Məcəllənin 1202.1-ci
maddəsi), məcburi pay almaq hüququndan məhrumetmənin, ümumiyyətlə, vərəsəlik
hüququndan məhrumetməyə səbəb olan hallar olduqda mümkün olması (Mülki Məcəllənin
1203.1-ci maddəsi) kimi müddəaların mövcudluğu da qanunvericinin məcburi payı digər
vərəsəlik növlərindən, qanun üzrə vərəsəlikdən fərqlənməyən, əksinə onun
toxunulmaz hissəsi kimi müəyyənləşdirdiyini göstərir. Bu səbəbdən də Mülki Məcəllənin
1255-ci maddəsinə uyğun olaraq miras əmlak mirasın açıldığı gündən digər vərəsələr
kimi məcburi pay sahibi vərəsələrin də mülkiyyəti sayılır.
Məcburi
payı tələb hüququ kimi qiymətləndirən hüquq tətbiqedənlərin öz mövqelərini əsaslandırdığı
Mülki Məcəllənin 1194-cü maddəsinə əsasən, məcburi payı tələb etmək hüququ
mirasın açıldığı an əmələ gəlir. Bu cür tələb hüququ vərəsəlik üzrə keçir. Məcburi
payı tələb etmək hüququ olan şəxs qarşısında digər vərəsələr birgə borclu kimi
çıxış edirlər.
Bununla
bağlı nəzərə alınmalıdır ki, mirasın açılması ilə miras əmlakı təşkil edən
maddi dəyərlər vərəsəlik qaydasında miras qoyanın vərəsələrinə keçsə də, yəni həmin
əmlak üzərində vərəsələrin, həmçinin məcburi pay sahibi vərəsələrin hüquqları
yaransa da, bu hələ payların müəyyən edilməsini, mirasın bölüşdürülməsini, payların
ayrılıb vərəsələrə verilməsini ifadə etmir.
Buna
görə də, məcburi pay hüququ olan şəxslər miras qoyanın vəsiyyəti əsasında qanun
üzrə vərəsəlikdən məhrum olarlarsa, mirasın açılması anından onların öz məcburi
paylarının verilməsini digər vərəsələrdən tələb etmək hüququ yaranır və bu
hüququn pozulması halında onun müdafiəsi qaydası digər vərəsəlik növləri üzrə
pozulmuş hüquqların müdafiəsi qaydasından fərqlənmir.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu “Azərbaycan Respublikası Mülki Məcəlləsinin 1194-cü maddəsinin
şərh edilməsinə dair” 2014-cü il 22 aprel tarixli Qərarında da göstərmişdir ki,
miras əmlakdan vərəsələrə çatası pay, o cümlədən məcburi pay miras açıldıqdan
sonra müəyyən edildiyinə görə, həmin payı tələb etmək hüququ da miras
açıldıqdan sonra həyata keçirilir.
Bununla
yanaşı, qanunvericiliyin məcburi payı tələb etmək hüququ olan şəxs qarşısında
digər vərəsələrin birgə borclu kimi çıxış etməsinə dair müddəası ilə bağlı
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu qeyd etməyi vacib hesab edir ki, həmin maddədəki
“birgə borclu” anlayışı Mülki Məcəllənin 500-cü maddəsi ilə tənzimlənən birgə
borcluluğu özündə ehtiva etmir. Belə ki, Mülki Məcəllənin həmin maddəsinə əsasən,
əgər öhdəliyin icrası bir neçə şəxsə onlardan hər birini öhdəliyin tam
icrasında iştirak etməyə borclu edən şəkildə həvalə edilirsə, kreditor isə
yalnız birdəfəlik icranı tələb etmək hüququna malikdirsə, onlar birgə
borclulardır.
Lakin
nəzərə alınmalıdır ki, məcburi pay sahibi vərəsələr öz paylarının bütövlükdə və
ya pozulmuş hissəsini hər hansı vərəsədən təkbaşına deyil, digər vərəsələrdən hər
birinin payına mütənasib hissədə tələb edə bilər.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu hesab edir ki, mirasda məcburi pay haqqı vəsiyyət üzrə vərəsələr
üçün öhdəliyin yaranmasına əsas olan hüquqi institut deyil, məhz miras qoyanın
vəsiyyət sərəncamlarının məhdudlaşdırılmasına yönələn qanun üzrə vərəsəliyin toxunulmaz
bir hissəsi kimi müəyyən olunmuşdur. Buna görə də Mülki Məcəllənin 1194-cü maddəsində
qeyd olunan “birgə borclu” ifadəsi həmin Məcəllənin 500-cü maddəsində nəzərdə
tutulmuş birgə borcluluğu deyil, məhz məcburi payın pozulması halında onun
miras qoyanın vəsiyyəti nəticəsində miras əmlak əldə edən bütün vərəsələrin əldə
etdiyi əmlak hesabına tamamlanmalı olduğunu ehtiva edir.
Müraciətdə
göstərilən mirasda məcburi pay hüququna müddətin şamil edilib-edilməməsi məsələsi
ilə bağlı qeyd edilməlidir ki, Mülki Məcəllənin 1202.2-ci maddəsinə əsasən, məcburi
payın qəbul edilməsi və ya ondan imtina olunması mirasın qəbul edilməsi və ya
ondan imtina olunması üçün müəyyənləşdirilmiş vaxt ərzində həyata keçirilməlidir.
Konstitusiya
Məhkəməsi Plenumunun “Azərbaycan Respublikası Mülki Məcəlləsinin 1246 və
1273-1-ci maddələrinin Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 29-cu maddəsinin
VII hissəsinə uyğunluğunun yoxlanılmasına dair” 2023-cü il 26 dekabr tarixli Qərarı
ilə isə Mülki Məcəllənin vərəsəlik hüququ üçün xüsusi qəbul şərtini və müddətini
müəyyən edən 1246 və 1273-1-ci maddələri mütənasiblik konstitusiya prinsipinə, Konstitusiyanın 29-cu maddəsinin VII hissəsində
təsbit olunmuş vərəsəlik hüququnun təminatına uyğun olmadığından qüvvədən
düşmüş hesab edilmişdir.
Həmin
Qərarda göstərilmişdir ki, Mülki Məcəllədə vərəsəlik hüququnun xüsusi qəbul
müddətinə bağlı tutulması mülkiyyət hüququna müdaxilənin qanuni əsasını təşkil
etsə də, bu müdaxilə fərdi azadlığın və bazar iqtisadiyyatının ən əsas elementlərindən
olan mülkiyyət hüququnun konstitusiya təminatına, mülki dövriyyə
iştirakçılarının maraqlarına zidd olmaqla, hər hansı ictimai maraqlara cavab
verməməklə yanaşı, mirasın açılması ilə mülkiyyət hüququna malik olan vərəsənin
bu hüququnu qeyri-mütənasib şəkildə, hər hansı qanuni məqsədə xidmət etmədən məhdudlaşdırır.
Konstitusiya
Məhkəməsi Plenumunun yuxarıda qeyd olunan Qərarında ifadə etdiyi mövqelər
mirasda məcburi pay hüququna da şamil olunmalı və belə payın qəbulu hər hansı
xüsusi qəbul müddətinə tabe olmamalıdır.
Məcburi
pay sahibi vərəsələrin onlara çatası payı digər vərəsələrdən tələb etməsinə
iddia müddətinin şamil edilib-edilməməsi ilə bağlı qeyd olunmalıdır ki, Mülki Məcəllənin
372-ci maddəsinə əsasən, başqa şəxsdən hər hansı hərəkəti yerinə yetirməyi və
ya yerinə yetirməkdən çəkinməyi tələb etmək hüququna müddət şamil edilir.
Hüququ pozulmuş şəxsin iddiası ilə hüququn müdafiəsi və bərpası üçün müddət
iddia müddəti sayılır.
Mülki
Məcəllənin 373-cü maddəsi ilə iddia müddətlərinin müəyyənləşdirilməsi ilə
yanaşı, həmin Məcəllədə iddia müddətinin şamil edilmədiyi hallar da göstərilmişdir. Qeyd edilən Məcəllənin
384.0.4-cü maddəsinə görə, mülkiyyətçinin və ya digər sahibin onun hüququnun hər
cür pozuntularının aradan qaldırılması haqqında tələblərinə, özü də bu
pozuntular sahiblikdən məhrumetmə ilə birləşdirilmiş olmasa belə iddia müddəti
şamil edilmir.
Əşya
hüquqlarının iddia müddətinə tabe olmaması prinsipi hüququn hamılıqla qəbul
edilən ümumi prinsiplərindən biridir və Konstitusiyanın 29-cu maddəsinin, 60-cı
maddəsinin I hissəsinin və 71-ci maddəsinin II hissəsinin müddəalarının təmin
edilməsinə xidmət edir (Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun “Azərbaycan
Respublikası Mülki Məcəlləsinin 373.2 və 384.0.4-cü maddələrinin şərh edilməsinə
dair” 2013-cü il 3 iyun tarixli Qərarı).
Göstərilənlərlə
yanaşı Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu müraciətdə qeyd edilən məcburi pay
hüququ olan şəxslərin miras əmlakda payının müəyyən edilməsinin əmlakda paylı
mülkiyyətinin yaranmasına səbəb olması və digər vərəsələrin miras əmlak barəsində
sahiblik, istifadə və sərəncam hüquqlarını məhdudlaşdırmasına dair bir sıra
hüquqtətbiq edən şəxslərin mövqeyinə münasibətdə qeyd edir ki, mirasın
bölüşdürülməsi anlayışı və qaydası Mülki Məcəllənin 71-ci fəsli ilə müəyyən
edilmişdir. Həmin Məcəllənin 1274-cü maddəsinə müvafiq olaraq, miras onu qəbul
edən vərəsələrin razılaşması üzrə onlardan hər birinə qanun və ya vəsiyyətnamə
üzrə düşən paya uyğun bölüşdürülür.
Qeyd
edilməlidir ki, miras əmlak qarşılıqlı razılıq əsasında, notariat qaydasında və
məhkəmə qaydasında bölüşdürülür. Qarşılıqlı razılıq əsasında mirasın bölgüsü
ümumi qayda olmaqla vərəsələr arasında mübahisə olmadığı təqdirdə qarşılıqlı
razılaşma əsasında birgə sazişə uyğun notariat və ya məhkəmənin iştirakı
olmadan miras əmlakın bölüşdürülməsidir.
Miras
əmlak vərəsələrin vərəsəlik hüququnu təsdiq edən sənədin (vərəsəlik şəhadətnaməsinin)
alınması məcburi olan hallarda isə notarial bölgü yolu ilə bölüşdürülür. Bu
bölgüdən yalnız iki şərt olduqda istifadə olunur: vərəsələr arasında miras əmlakın
bölüşdürülməsi barədə mübahisə olmamalı, mirasa elə bir əmlak daxil olmalıdır
ki, bu əmlakın əldə edilməsi notariat ofisinin vərəsəlik şəhadətnaməsi olmadan
qeyri-mümkün olsun.
Miras
əmlakın məhkəmənin iştirakı ilə iddia icraatı qaydası əsasında bölünməsindən o
halda istifadə olunur ki, miras şərikləri arasında mirasın bölüşdürülməsi
haqqında ixtilaflar olsun. Yəni miras əmlakın bölüşdürülməsi barədə vərəsələr
arasında razılıq olmadığı hallarda, bölgü məhkəmə qaydasında aparılır. Bu qayda
mülki qanunvericilikdə birbaşa nəzərdə tutulmuşdur (Konstitusiya Məhkəməsi
Plenumunun “Azərbaycan Respublikası Mülki Məcəlləsinin 1291 və 1321.1-ci maddələrinin
Azərbaycan Respublikası Mülki Prosessual Məcəlləsinin 24.1-ci maddəsi ilə əlaqəli
şəkildə şərh edilməsinə dair” 2021-ci il 26 iyul tarixli Qərarı).
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu hesab edir ki, mirasda məcburi pay sahibi vərəsəliyin qanun
üzrə vərəsəliyin toxunulmaz hissəsi olması qanunvericiliyin miras əmlakın
böldüşdürülməsi ilə bağlı normalarının məcburi pay hüququ olan şəxslərə münasibətdə
də tətbiq edilməsinə əsas verir. Məcburi pay hüququna malik vərəsələr öz məcburi
paylarının həcminə mütənasib olaraq mirasa daxil olan bu və ya digər əmlakın
onlara verilməsi, yaxud əmlakın bir miras şərikinə verilib, digərlərinə
kompensasiya ödənilməsi və s. ilə bağlı digər vərəsələrlə qarşılıqlı razılıq əldə
edə, belə razılıq olmadıqda isə miras əmlakın qanunvericiliyin tələblərinə
uyğun olaraq bölüşdürülməsi üçün məhkəməyə müraciət edə bilərlər.
Belə
ki, Mülki Məcəllənin 1291-ci maddəsinə görə, miras şərikləri arasında mirasın
bölüşdürülməsi haqqında ixtilaflar olduqda, mübahisəyə məhkəmə baxır. Əmlakın
bölüşdürülməsi zamanı məhkəmə bölüşdürülməli əmlakın xarakterini, miras şəriklərindən
hər birinin fəaliyyətini və digər konkret halları nəzərə almalıdır.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu onu da qeyd etməyi vacib hesab edir ki, hazırkı Qərarın təcrübədə
vərəsəlik münasibətlərinin tənzimlənməsində dəyişikliklərə səbəb olacağını nəzərə
alaraq, mülki dövriyyənin sabitliyinin təmin olunması məqsədi ilə bu Qərar qüvvəyə
mindikdən sonra yaranacaq vərəsəlik münasibətlərinə şamil olunmalıdır.
Digər
tərəfdən, Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu Bakı Apellyasiya Məhkəməsinin müraciətinə səbəb olmuş mülki iş
üzrə mübahisənin yekunlaşmadığını, eləcə də müraciətə baxılan zaman digər məhkəmələrin
icraatında olan oxşar mübahisələr üzrə işlərin də dayandırıldığını nəzərə
alaraq hesab edir ki, bu Qərar onun qüvvəyə minməsinədək məhkəmələrin
icraatında olan mübahisələrə də tətbiq olunmalıdır.
Qeyd
olunanlara əsasən Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu aşağıdakı nəticələrə gəlir:
-
Konstitusiyanın 17-ci maddəsinin I hissəsinin, 29-cu maddəsinin I və VII hissələrinin
hüquqi mahiyyəti və təyinatı baxımından Mülki Məcəllənin 1193-cü maddəsi ilə müəyyən
edilən mirasda məcburi pay qanun üzrə vərəsəliyin toxunulmaz hissəsini təşkil
etməklə vəsiyyətnamənin məzmunundan asılı olmayaraq vəsiyyət edənin
uşaqlarının, valideynlərinin və arvadının (ərinin) məcburi miras payıdır;
-
vərəsəlik hüququ üçün xüsusi qəbul şərtini və müddətini müəyyən edən Mülki Məcəllənin
1246 və 1273-1-ci maddələri Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun 2023-cü il 26
dekabr tarixli Qərarı əsasında qüvvədən düşmüş hesab edildiyindən və bu Qərarın
təsviri-əsaslandırıcı hissəsində əks olunmuş hüquqi mövqelərə uyğun olaraq məcburi
payın qəbulu hər hansı xüsusi qəbul müddətindən asılı deyildir;
-
Mülki Məcəllənin 384.0.4-cü maddəsinə və bu Qərarın təsviri-əsaslandırıcı hissəsində
əks olunmuş hüquqi mövqelərə uyğun olaraq məcburi payı tələb etmək hüququna
iddia müddəti şamil edilmir;
-
Mülki dövriyyənin sabitliyinin təmin olunması baxımından bu Qərar, qüvvəyə
mindikdən sonra yaranacaq vərəsəlik münasibətlərinə və hazırda məhkəmələrin
icraatında olan mübahisələr üzrə işlərə şamil edilməlidir.
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 130-cu maddəsinin VI hissəsini və “Konstitusiya
Məhkəməsi haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 60, 62, 63, 65-67 və
69-cu maddələrini rəhbər tutaraq, Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu
QƏRARA ALDI:
1.
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyanın 17-ci maddəsinin I hissəsinin, 29-cu maddəsinin I və VII hissələrinin hüquqi
mahiyyəti və təyinatı baxımından Azərbaycan Respublikası Mülki Məcəlləsinin
1193-cü maddəsi ilə müəyyən edilən mirasda məcburi pay qanun üzrə vərəsəliyin
toxunulmaz hissəsini təşkil etməklə vəsiyyətnamənin məzmunundan asılı olmayaraq
vəsiyyət edənin uşaqlarının, valideynlərinin və arvadının (ərinin) məcburi miras
payıdır.
2.
Vərəsəlik hüququ üçün xüsusi qəbul şərtini və müddətini müəyyən edən Azərbaycan
Respublikası Mülki Məcəlləsinin 1246 və 1273-1-ci maddələri Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun 2023-cü il 26 dekabr tarixli Qərarı
əsasında qüvvədən düşmüş hesab edildiyindən və bu Qərarın təsviri-əsaslandırıcı
hissəsində əks olunmuş hüquqi mövqelərə uyğun olaraq məcburi payın qəbulu hər
hansı xüsusi qəbul müddətindən asılı deyildir.
3.
Azərbaycan Respublikası Mülki Məcəlləsinin 384.0.4-cü maddəsinə və bu Qərarın təsviri-əsaslandırıcı
hissəsində əks olunmuş hüquqi mövqelərə uyğun olaraq məcburi payı tələb etmək
hüququna iddia müddəti şamil edilmir.
4.
Mülki dövriyyənin sabitliyinin təmin olunması baxımından bu Qərar qüvvəyə
mindikdən sonra yaranacaq vərəsəlik münasibətlərinə və hazırda məhkəmələrin
icraatında olan mübahisələr üzrə işlərə şamil edilsin.
5.
Qərar dərc edildiyi gündən qüvvəyə minir.
6.
Qərar Azərbaycan Respublikasının rəsmi dövlət qəzetlərində və “Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Məlumatı”nda dərc edilsin, habelə Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin rəsmi internet saytında yerləşdirilsin.
7.
Qərar qətidir, heç bir orqan və ya şəxs tərəfindən ləğv edilə, dəyişdirilə və
ya rəsmi təfsir edilə bilməz.
Sədr Fərhad Abdullayev