AZƏRBAYCAN
RESPUBLİKASI ADINDAN
Azərbaycan
Respublikası
Konstitusiya
Məhkəməsi Plenumunun
Q Ə R A R I
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının
71-ci maddəsinin VIII və X hissələri, 80-ci maddəsi baxımından Azərbaycan
Respublikası İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 499.1 və 499.2-ci maddələrinin həmin
Məcəllənin 38-ci maddəsi ilə əlaqəli şəkildə şərh edilməsinə dair
28 mart 2024-cü il Bakı şəhəri
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu Fərhad Abdullayev (sədr), Sona
Salmanova, Humay Əfəndiyeva, Rövşən İsmayılov, Ceyhun Qaracayev, Rafael
Qvaladze, İsa Nəcəfov (məruzəçi-hakim) və Kamran Şəfiyevdən ibarət tərkibdə,
məhkəmə katibi F.Əliyevin
iştirakı ilə,
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 130-cu maddəsinin VI hissəsinə,
“Konstitusiya Məhkəməsi haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 27.2 və
33-cü maddələrinə və Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Daxili
Nizamnaməsinin 39-cu maddəsinə müvafiq olaraq, xüsusi konstitusiya
icraatının yazılı prosedur qaydasında
keçirilən məhkəmə iclasında Şirvan Apellyasiya Məhkəməsinin müraciəti əsasında Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 71-ci maddəsinin VIII və X hissələri, 80-ci maddəsi
baxımından Azərbaycan Respublikası İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 499.1 və
499.2-ci maddələrinin həmin Məcəllənin 38-ci maddəsi ilə əlaqəli şəkildə şərh
edilməsinə dair konstitusiya işinə baxdı.
İş üzrə hakim İ.Nəcəfovun məruzəsini,
maraqlı subyektlər Şirvan Apellyasiya Məhkəməsi və Azərbaycan Respublikası
Milli Məclisi Aparatının mülahizələrini, Azərbaycan Respublikası Ali Məhkəməsinin,
Azərbaycan Respublikası Dövlət Gömrük Komitəsinin mütəxəssis mülahizələrini,
ekspertlər Bakı Dövlət Universitetinin Hüquq fakültəsinin Konstitusiya hüququ
kafedrasının professoru, hüquq elmləri doktoru S.Əliyevin və həmin kafedranın
dosenti, hüquq üzrə fəlsəfə doktoru N.Şükürovun rəyini və iş materiallarını
araşdırıb müzakirə edərək, Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu
MÜƏYYƏN ETDİ:
Şirvan Apellyasiya
Məhkəməsi Azərbaycan Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsinə (bundan sonra –
Konstitusiya Məhkəməsi) müraciət edərək Azərbaycan Respublikası İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin (bundan sonra – İnzibati Xətalar Məcəlləsi) 499.1 və
499.2-ci maddələrinin əlaqəli şəkildə və İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
499.1.5-ci maddəsinin həmin Məcəllənin 38-ci maddəsinə uyğunluğu baxımından şərh
edilməsini xahiş etmişdir.
Müraciətdən görünür ki, “REAL-QAZ” Məhdud Məsuliyyətli Cəmiyyəti (bundan sonra –
“REAL-QAZ” MMC) müqavilə əsasında müvəqqəti ixrac gömrük proseduru altında
yerləşdirilmiş malları 6 noyabr 2020-ci il tarixli gömrük bəyannaməsi ilə
Gürcüstan Respublikasına göndərmiş və həmin malların 24 ay ərzində, yəni 5
noyabr 2022-ci il tarixinədək Azərbaycan Respublikasına qaytarılmasına zəmanət
vermiş, həmin zəmanət müddəti gömrük bəyannaməsində də öz əksini tapmışdır. Malların
bir hissəsi müəyyən edilmiş müddət ərzində ölkəyə geri qaytarılsa da, digər
hissəsi qaytarılmamışdır. “REAL-QAZ” MMC-nin əməkdaşı 5 iyun 2023-cü il
tarixində Bakı Baş Gömrük İdarəsinə müraciət edərək qalan malların 24 ay
ərzində Azərbaycan Respublikasına gətirilməsinin mümkün olmadığını bildirmiş və
onların müvəqqəti ixrac gömrük proseduru altında qalma müddətinin 12 aya qədər
uzadılmasını xahiş etmişdir. Həmin müraciət əsasında Bakı Baş Gömrük İdarəsində
aparılmış araşdırma zamanı malların invoys dəyərinin 3 320 ABŞ dolları təşkil
edən hissəsinin 5 noyabr 2022-ci il tarixinədək Azərbaycan Respublikasının
gömrük ərazisinə qaytarılmaması müəyyən edilmiş və bu səbəbdən 24 iyul 2023-cü
il tarixində “REAL-QAZ” MMC barəsində İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 499.2-ci
maddəsi ilə inzibati xəta haqqında protokol tərtib edilərək baxılması üçün
məhkəməyə göndərilmişdir.
Lənkəran Rayon Məhkəməsinin
25 avqust 2023-cü il tarixli qərarı ilə “REAL-QAZ” MMC barəsində inzibati xəta
haqqında iş üzrə icraata İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 53.1.2-ci maddəsinə
müvafiq olaraq inzibati xəta tərkibinin olmaması əsası ilə xitam verilmişdir.
Bakı Baş Gömrük İdarəsinin rəisi qeyd olunan qərardan Şirvan Apellyasiya
Məhkəməsinə apellyasiya şikayəti vermişdir.
Apellyasiya instansiyası
məhkəməsi işə baxarkən müəyyən etmişdir ki, müvəqqəti ixrac gömrük proseduru
altında yerləşdirilmiş əşyalara münasibətdə inzibati xətanın aşkar olunma
vaxtına və törədilmə qaydasına görə əməlin hansı hallarda İnzibati Xətalar
Məcəlləsinin 499.1 və ya 499.2-ci maddələri ilə tövsif edilməsi ilə bağlı
məhkəmə təcrübəsində fərqli yanaşmalar vardır. Müvəqqəti ixrac gömrük proseduru
altında yerləşdirilmiş əşyaların Azərbaycan Respublikasının gömrük ərazisinə
qaytarılmaması faktının aşkar olunduğu vaxt baxımından əməlin İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 499.2-ci
maddəsi ilə tövsifinin mümkünlüyü fikir ayrılığına səbəb olur. Bir qrup hüquq tətbiqedicilər
hesab edirlər ki, İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 499.1.1-499.1.5-ci maddələrində
müəyyən olunmuş müddətlər keçmədən, əməl daha sərt inzibati məsuliyyət nəzərdə
tutan həmin Məcəllənin 499.2-ci maddəsi ilə tövsif edilə bilməz. Çünki həmin
müddət ərzində şəxsin müvəqqəti ixrac gömrük proseduru altında yerləşdirilmiş
əşyaları Azərbaycan Respublikasının gömrük ərazisinə qaytarmaq ehtimalı var.
Digər yanaşmaya görə, İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 499.1 və
499.2-ci maddələri biri-birindən asılı olmayan, fərqli tərkiblərdir. Əməlin İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin 499.2-ci maddəsi ilə tövsif edilməsi üçün həmin Məcəllənin
499.1-ci maddəsində müəyyən olunmuş müddətlərin bitməsinə zərurət yoxdur.
Müraciətedənin qənaətinə
görə, ikinci yanaşma tətbiq edildiyi halda müvəqqəti ixracla bağlı
münasibətləri tənzimləyən qaydalarda müəyyən edilmiş müddətin bitdiyi gündən
növbəti gün həm İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 499.1, həm də 499.2-ci
maddələrində nəzərdə tutulmuş inzibati xətaların törədildiyi gün sayılır. İnzibati
məsuliyyətə cəlb etmə müddəti bir il olduğu halda, İnzibati Xətalar
Məcəlləsinin 499.1-ci maddəsi ilə müəyyən edilmiş son müddətin keçdiyi vaxtdan,
yəni bir ildən sonra şəxs barəsində inzibati xəta haqqında iş üzrə icraatın
başlanması həmin Məcəllənin 53.1.6-cı maddəsi baxımından mümkün olmadığı üçün,
şəxs ümumiyyətlə İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 499.2-ci maddəsi üzrə inzibati
məsuliyyətdən kənarda qalır.
Bununla yanaşı İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin 499.1.5-ci maddəsi özlüyündə həmin Məcəllənin 38-ci
maddəsi ilə uyğunsuzluq təşkil edir. Belə ki, həmin maddəyə müvafiq olaraq inzibati
məsuliyyətə cəlb etmə müddətinin yuxarı həddi bir il olduğundan, İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin 499.1.5-ci maddəsi ilə təqsirli olan şəxs barəsində həmin
maddə üzrə inzibati xəta haqqında iş üzrə icraat başlana bilməz.
Göstərilənlərə əsasən müraciətedən
gömrük qaydaları əleyhinə olan inzibati xətalarla bağlı qanunvericiliyin eyni
qaydada tətbiqinin və hüquqi müəyyənlik prinsipinin tələblərinə əməl edilməsinin
təmin olunması üçün Konstitusiya Məhkəməsinə müraciət etməyin zəruri olduğu
qənaətinə gəlmişdir.
Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu müraciətlə əlaqədar aşağıdakıları qeyd edir.
Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının (bundan sonra – Konstitusiya) 71-ci maddəsinin VIII və X hissələrinə
görə, heç kəs törədildiyi zaman hüquq
pozuntusu sayılmayan əmələ görə məsuliyyət daşımır. Dövlət orqanları yalnız bu
Konstitusiya əsasında, qanunla müəyyən edilmiş qaydada və hüdudlarda fəaliyyət
göstərə bilərlər. Konstitusiyanın bu tələbləri qanunçuluq prinsipinin təzahürü
olmaqla, onların yerinə yetirilməsi, öz növbəsində, dövlət orqanlarının hərəkətlərinin
proqnozlaşdırıla bilən olmasına və onlara məhdudiyyətsiz mülahizə üçün imkan
yaratmamasına zəmanət verməklə, hər kəsin hüquq və azadlıqlarının mühüm təminatı
kimi çıxış edir.
Hüququn aliliyi
prinsipinə əsaslanan qanunçuluq prinsipi, digər məsələlərlə yanaşı, dövlət
orqanlarının qanunla müəyyən edilmiş səlahiyyətlərinə uyğun olaraq, bu hüdudlar
və müddətlər çərçivəsində hərəkət etmək vəzifəsini də nəzərdə tutur. Buna
müvafiq olaraq, qanunla müəyyən edilmiş səlahiyyətverici əsas olmadan dövlət
orqanı tərəfindən edilən hər hansı bir hərəkət qeyri-legitim sayılmalıdır
(Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun “Azərbaycan Respublikası İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
54.3-cü maddəsinin və “Prokurorluq haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun
4, 21 və 27-ci maddələrinin bəzi müddəalarının əlaqəli şəkildə şərh edilməsinə
dair” 2021-ci il 23 fevral tarixli Qərarı).
Konstitusiyanın 80-ci maddəsinə görə isə Konstitusiyanın və
qanunların pozulması, o cümlədən Konstitusiyada və qanunlarda nəzərdə tutulan
hüquqlardan sui-istifadə və ya vəzifələrin yerinə yetirilməməsi qanunla müəyyən
edilən məsuliyyətə səbəb olur.
İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 499-cu maddəsi
malların və nəqliyyat vasitələrinin Azərbaycan Respublikasının gömrük
ərazisindən kənara aparılmaması, yaxud həmin əraziyə qaytarılmaması ilə bağlı
inzibati xəta tərkiblərini müəyyən etmişdir.
Bununla bağlı göstərilməlidir ki, Azərbaycan
Respublikası Gömrük Məcəlləsinin (bundan sonra – Gömrük Məcəlləsi) 130.2-ci
maddəsinə əsasən, malların müvəqqəti ixrac gömrük proseduru altında
yerləşdirilməsi qaydalarını bu Məcəllənin tələbləri nəzərə alınmaqla müvafiq
icra hakimiyyəti orqanı müəyyən edir. Həmin qaydalarda malların müvəqqəti ixrac
gömrük proseduru altında yerləşdirilməsi şərtləri, onların bu prosedur altında
qalma müddəti müəyyən edilməlidir.
Malların müvəqqəti
ixrac gömrük proseduru altında yerləşdirilməsi müddəti Azərbaycan Respublikası
Nazirlər Kabinetinin 2013-cü il 2 sentyabr tarixli 244 nömrəli qərarı ilə
təsdiq edilmiş “Malların müvəqqəti ixrac gömrük proseduru altında
yerləşdirilməsi Qaydaları” (bundan sonra – Qaydalar) ilə müəyyən olunmuşdur.
Qaydaların 3.1 və
3.2-ci bəndlərinə görə, müvəqqəti ixrac gömrük proseduru altında yerləşdirilmiş
malların bu gömrük proseduru altında qalma müddəti gömrük orqanları tərəfindən
24 (iyirmi dörd) aydan çox olmamaq şərtilə müəyyənləşdirilir. Bu müddət
müvəqqəti ixrac gömrük prosedurunun məqsədi üçün kifayət etməlidir. Bu
Qaydaların 3.1-ci bəndində göstərilən müddətdə müvəqqəti ixrac gömrük
prosedurunun məqsədlərinə nail olunmadıqda, gömrük orqanı həmin prosedur üçün
müəyyən olunmuş müddətin başa çatmasına 1 (bir) ay qalmış prosedur sahibinin
əsaslandırılmış müraciəti ilə malların müvəqqəti ixrac gömrük proseduru altında
qalma müddətini 12 (on iki) aya qədər uzadır.
Müvəqqəti ixrac
gömrük proseduru altında yerləşdirilmiş mallar üçün müəyyən edilmiş müddət başa
çatanadək müvəqqəti ixrac gömrük proseduru altında yerləşdirilmiş mallar təkrar
idxal edilməli və ya digər gömrük proseduru altında yerləşdirilməlidir (Qaydaların
3.6-cı bəndi).
Beləliklə,
qanunvericiliklə malların müvəqqəti ixrac gömrük proseduru altında
yerləşdirilməsi üçün ən çoxu 24 ay müddət müəyyən edilmiş və bu müddətin ən
çoxu 12 ay uzadıla biləcəyi nəzərdə tutulmuşdur. Prosedur sahibi gömrük
orqanları tərəfindən müəyyən edilmiş müddətin sonuncu günündən gec olmayaraq
müvəqqəti ixrac gömrük proseduru altında yerləşdirilmiş malları təkrar idxal etməli,
yəni ölkəyə qaytarmalıdır ki, həmin vəzifənin yerinə yetirilməməsi də İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin 499-cu maddəsi ilə nəzərdə tutulmuş inzibati xəta tərkibinin
yaranması üçün əsas təşkil edir.
İnzibati Xətalar
Məcəlləsinin 3-cü maddəsinə müvafiq olaraq, yalnız bu Məcəllə ilə nəzərdə
tutulmuş inzibati xətanın törədilməsində təqsirli hesab edilən və inzibati xəta
tərkibinin bütün digər əlamətlərini daşıyan əməli (hərəkət və ya
hərəkətsizliyi) törətmiş şəxs inzibati məsuliyyətə cəlb olunur və tənbeh
edilir.
İnzibati Xətalar
Məcəlləsinin 12-ci maddəsinə görə, bu Məcəllə ilə qorunan ictimai münasibətlərə
qəsd edən, hüquqazidd olan, təqsirli sayılan (qəsdən və ya ehtiyatsızlıqdan
törədilən) və inzibati məsuliyyətə səbəb olan əməl (hərəkət və ya hərəkətsizlik)
inzibati xəta hesab olunur.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu qeyd etməyi zəruri hesab edir ki, müraciətdə qaldırılan
məsələnin həlli üçün İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 499.1 və 499.2-ci
maddələrində təsbit olunan inzibati xəta tərkiblərinin əlamətləri, xüsusilə də
obyektiv cəhətin zəruri və fakultativ əlamətləri nəzərdən keçirilməlidir.
Vurğulanmalıdır ki,
inzibati xətanın tövsif edilməsində zəruri və fakultativ əlamətlərin müəyyən
edilməsinin böyük əhəmiyyəti vardır. Zəruri əlamətlər hər bir inzibati xəta tərkibinə
məxsus elə əlamətlərdir ki, onlar mövcud olmadıqda inzibati xəta tərkibi
yaranmır. Fakultativ əlamətlər isə bütün inzibati xəta tərkibləri üçün zəruri
olmayan və müxtəlif tərkiblərdə fərqli əhəmiyyət daşıyan əlamətlərdir. Zəruri
və fakultativ əlamətlərin müəyyənləşdirilməsi oxşar inzibati xəta tərkiblərinin
bir-birindən fərqləndirilməsi üçün böyük əhəmiyyət kəsb edir.
İnzibati Xətalar
Məcəlləsinin 499.1 və 499.2-ci maddələrində nəzərdə tutulan inzibati xətalar da
məhz obyektiv cəhətin əlamətlərinə görə bir-birindən fərqlənməklə, müvafiq
olaraq hərəkət və ya hərəkətsizliklə törədilir.
İnzibati Xətalar
Məcəlləsinin 499.1-ci maddəsi ilə Azərbaycan Respublikasının gömrük ərazisindən
kənara aparılması və ya bu əraziyə qaytarılması məcburi olan, əvvəllər
müvəqqəti gətirilmiş və ya aparılmış mallar və ya nəqliyyat vasitələrinin
müəyyən olunmuş müddətlər pozulmaqla Azərbaycan Respublikasının gömrük
ərazisindən kənara aparılmasına və ya bu əraziyə qaytarılmasına görə məsuliyyət
müəyyən edilmiş, o cümlədən həmin Məcəllənin 499.1.1-499.1.5-ci maddələri
gecikdirilmənin aşağıda qeyd olunan müddətlərindən asılı olaraq məsuliyyəti
diferensiallaşdırmışdır:
·on
beş günədək müddətə;
·on
beş gündən bir ayadək müddətə;
·bir
aydan üç ayadək müddətə;
·üç
aydan bir ilədək müddətə;
·bir
ildən artıq müddətə gecikdirilməklə malların və ya nəqliyyat vasitələrinin
Azərbaycan Respublikasının gömrük ərazisindən kənara aparılması və ya bu
əraziyə qaytarılması.
Qeyd olunmalıdır ki, İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 499.1-ci maddəsində
göstərilmiş inzibati xəta obyektiv cəhətdən hərəkətlə, yəni Azərbaycan
Respublikasının gömrük ərazisindən kənara aparılması və ya bu əraziyə
qaytarılması məcburi olan, əvvəllər müvəqqəti gətirilmiş və ya aparılmış mallar
və ya nəqliyyat vasitələrinin müəyyən olunmuş müddətlər pozulmaqla Azərbaycan Respublikasının gömrük ərazisindən kənara
aparılması və ya bu əraziyə qaytarılması ilə bağlı hərəkətlərin icra edilməsiylə
törədilir.
Həmçinin yuxarıda
göstərilən müddətlər, qeyd edilən inzibati xəta tərkibində obyektiv cəhətin
fakultativ elementi kimi çıxış edir. Bu element mallar və ya nəqliyyat vasitələrinin
aparılması və ya qaytarılması üçün müəyyən olunmuş müddətlərin pozulmasında
ifadə olunur. İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 499.1.1-499.1.5-ci maddələrində təsbit
olunmuş inzibati xəta tərkibləri bir-birindən məhz həmin elementə görə fərqləndirilmiş,
mallar və ya nəqliyyat vasitələrinin aparılması və ya qaytarılmasının gecikdirildiyi
müddətdən asılı olaraq daha sərt inzibati tənbehin tətbiqi nəzərdə tutulmuşdur.
Beləliklə, İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin 499.1-ci maddəsində təsbit olunmuş inzibati xəta tərkibinin
yaranması üçün obyektiv cəhətinin zəruri elementi olan hərəkət icra edilməli, mallar
və ya nəqliyyat vasitələri hökmən müəyyən edilmiş müddətlər ötürülməklə Azərbaycan
Respublikasının gömrük ərazisindən kənara aparılmalı və ya bu əraziyə
qaytarılmalıdır. Qeyd edilən kənara aparılma və ya qaytarılma isə müvafiq
gömrük proseduru ilə bağlı gömrük orqanları tərəfindən müəyyən edilmiş müddətlərin
pozulma dərəcəsindən, yəni gecikdirmənin müddətindən asılı olaraq əməl İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin 499.1.1-499.1.5-ci maddələrində nəzərdə tutulmuş inzibati
xəta tərkibini yaradır.
İnzibati Xətalar
Məcəlləsinin 499.2-ci maddəsi ilə bağlı qeyd edilməlidir ki, həmin maddəyə əsasən,
aparılması və ya qaytarılması məcburi olan əvvəllər gətirilmiş və ya aparılmış
mallar və nəqliyyat vasitələrinin Azərbaycan Respublikasının gömrük ərazisindən
kənara aparılmamasına və ya bu əraziyə qaytarılmamasına görə məsuliyyət müəyyən
olunmuşdur. İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 499.1-ci maddəsindən fərqli olaraq,
bu maddədə nəzərdə tutulan əməl obyektiv cəhətdən hərəkətsizliklə törədilən
inzibati xətadır.
Nəzərə
alınmalıdır ki, qanunverici İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 499.2-ci maddəsində malların
və ya nəqliyyat vasitələrinin gətirilməsi və ya aparılması üçün gömrük
orqanları tərəfindən müəyyənləşdirilmiş müddətin bitməsini birbaşa olaraq onların
Azərbaycan Respublikasının gömrük ərazisindən kənara aparılmamasına və ya bu əraziyə
qaytarılmamasına görə məsuliyyətin yaranmasına əsas verən hüquqi fakt kimi müəyyən
etməmişdir. Əksinə, İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 499.1-ci maddəsi ilə məhz gecikdirilmə
müddətlərini müəyyənləşdirərək həmin müddətlər daxilində mallar və ya nəqliyyat
vasitələrinin Azərbaycan Respublikasının gömrük ərazisindən kənara aparılması və
ya bu əraziyə qaytarılmasının gecikdirilməsinə görə məsuliyyəti tənzimləmişdir.
Bununla da qanunverici, müəyyən olunmuş gecikdirilmə müddətləri daxilində
mallar və nəqliyyat vasitələrini gömrük ərazisindən
kənara aparan və ya bu əraziyə qaytaran şəxslərin məsuliyyətini, bu müddətlər
ötdükdən sonra da hərəkətsizlik nümayiş etdirən şəxslərlə müqayisədə yüngülləşdirərək
məsuliyyəti diferensiallaşdırmışdır.
O da qeyd
olunmalıdır ki, malların və ya nəqliyyat vasitələrinin ölkə ərazisinə
qaytarılmasını və ya aparılmasını müəyyən olunmuş müddətlər pozulmaqla
(gecikdirməklə) həyata keçirən şəxslər, belə gecikdirmənin nəticələrinə məruz
qalmaqla İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 499.1-ci maddəsində qeyd olunan müddətlərdən
asılı olaraq məsuliyyət daşıyacaq, həmin müddətlər bitənə qədər qaytarılma və
ya aparılma ilə bağlı öhdəliklər icra edilmədiyi halda isə daha ağır inzibati tənbeh
müəyyən edən İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 499.2-ci maddəsi ilə məsuliyyət daşıyacaqlar.
Göstərilən səbəblərdən
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu qeyd etməyi zəruri hesab edir ki, İnzibati Xətalar
Məcəlləsinin 499.2-ci maddəsində nəzərdə tutulan inzibati xəta o halda törədilmiş
hesab olunur ki, mallar və ya nəqliyyat vasitələrinin Azərbaycan
Respublikasının gömrük ərazisindən kənara aparılmasının və ya bu əraziyə
qaytarılmasının gecikdirilməsi ilə bağlı həmin Məcəllənin 499.1-ci maddəsində
göstərilən müddətlərin bitməsinədək mallar və ya nəqliyyat vasitələri Azərbaycan
Respublikasının gömrük ərazisindən kənara aparılmamış və ya bu əraziyə
qaytarılmamış olsun.
Əks yanaşma, yəni
malların və ya nəqliyyat vasitələrinin gətirilməsi və ya aparılması üçün gömrük
orqanları tərəfindən müəyyənləşdirilmiş müddətin bitdiyi an, onların Azərbaycan
Respublikasının gömrük ərazisindən aparılmadığı və ya bu əraziyə gətirilmədiyi
təqdirdə İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 499.2-ci
maddəsində təsbit olunmuş tərkibin yarandığının qəbul edilməsi, İnzibati Xətalar
Məcəlləsinin 499.1-ci maddəsində nəzərdə tutulmuş inzibati xəta tərkiblərinin
öz əhəmiyyətini itirməsi ilə nəticələnməklə, onların tətbiqini qeyri-mümkün edərdi.
Belə ki, İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 499.2-ci maddəsindəki inzibati xəta tərkibinin
yaranması, eyni hüquqi faktla bağlı şəxsin həmin Məcəllənin 499.1-ci maddəsi ilə məsuliyyət daşımasını
istisna edir.
Müraciətdə şərh
edilməsi xahiş olunan məsələlərdən biri də İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
499.1.5-ci maddəsində göstərilən “bir ildən artıq müddətə gecikdirilməklə” müddəası
ilə bağlıdır. Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu bununla əlaqədar qeyd etməyi
vacib hesab edir ki, İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 499.1-ci maddəsində göstərilən
müddətlər bir-biri ilə əlaqəlidir və biri digərinin davamı kimi çıxış edir. Həmin
müddətlərdə, yəni müəyyən zaman kəsiyində baş verən hüquqi faktlar hüquqi nəticəsinə
görə bir-birindən fərqlənir və məsuliyyətin ağırlaşmasına səbəb olur. Eləcə də “bir
ildən artıq müddətə gecikdirilməklə” müddəası həmin Məcəllənin 499.1.4-cü maddəsinin
dispozisiyasında təsbit edilmiş “üç aydan bir ilədək müddətə gecikdirilməklə”
müddəası ilə bağlı olmaqla, onun məntiqi davamı kimi çıxış edir.
O da
vurğulanmalıdır ki, “bir ildən artıq müddətə gecikdirilməklə” müddəasına
aydınlıq gətirilməsi İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 499.2-ci maddəsində nəzərdə
tutulmuş əməlin törədilməsi anının müəyyənləşdirilməsi baxımından da önəm kəsb
edir. Belə ki, həmin Məcəllənin 499.2-ci maddəsində nəzərdə tutulan inzibati xətanın
törədilməsi anı 499.1-ci maddəsində göstərilən müddətlərin sonuncusunun
(499.1.5-ci maddədəki müddətin) bitdiyi gündən növbəti gün hesab olunur.
Qeyd olunmalıdır ki, qanunların ümumiliyinin təmin
edilməsi zərurəti hüquqi dövlətin vacib təzahürlərindən biri olan qanunun aydın
və proqnozlaşdırıla bilən olması prinsipi ilə uzlaşmalıdır. Lakin eyni zamanda,
qanunun mətninin mütləq aydınlığı (qanunvericinin bütün mümkün ola biləcək
həyati halları qanunda nəzərdə tutması) qeyri-realdır.
İnsan Hüquqları üzrə Avropa Məhkəməsi dəfələrlə
qeyd etmişdir ki, istənilən hüquq sistemində norma nə qədər dəqiq tərtib olunsa
da, məhkəmə şərhi qaçılmazdır. Anlaşılmayan məqamların izah olunmasına hər
zaman ehtiyac olacaq. Müəyyənlik arzuedilən olsa da, bəzən lüzumsuz sərtliklə
müşayiət oluna bilər, halbuki hüquq dəyişən şəraitlə addımlamaq xüsusiyyətinə
malik olmalıdır. Müvafiq olaraq bir çox qanunlar qaçılmaz terminlərin
istifadəsi ilə tərtib olunmuşlar ki, onlar az və ya çox dərəcədə qeyri-müəyyəndir,
onların şərhi və tətbiqi təcrübədən asılıdır. Bir müddəanın müxtəlif cür təfsir
olunması öz-özlüyündə öncədən görmə tələbinin pozulmasına gətirib çıxarmır.
İşlərə baxılarkən məhkəmələrin üzərinə qoyulmuş rol ondan ibarətdir ki, onlar
bu cür şübhələri təfsirlə aradan götürsünlər (Böyük Palatanın CentroEuropa
7S.R.L. və Di Stefano İtaliyaya qarşı iş üzrə 2012-ci il 7 iyun,
§141; Gorzelik və digərləri Polşaya qarşı iş üzrə 2004-cü il
17 fevral, §65; Rekvenyi Macarıstana qarşı iş üzrə 1999-cu il
20 may, §34 tarixli Qərarları).
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu R.Cəfərovun
şikayəti üzrə 2012-ci il 18 may tarixli Qərarında qeyd etmişdir ki, hüquqi
normaların bəzən qaçılmaz olan natamamlığı və ya qeyri-müəyyənliyi məhz məhkəmə
təcrübəsi vasitəsilə aradan qaldırılır.
Nəzərə alınmalıdır ki, İnzibati Xətalar
Məcəlləsinin 499.1.5-ci maddəsində qeyd
olunmuş “bir ildən artıq müddətə gecikdirilməklə” müddəasının hərfi
mənada, bir ildən artıq olan istənilən müddəti nəzərdə tutması kimi təfsir
edilməsi, faktiki olaraq malların və ya nəqliyyat vasitələrinin gömrük
ərazisindən kənara aparılmasını və ya bu əraziyə qaytarılmasını qeyri-müəyyən
müddətədək gecikdirən şəxslərin məsuliyyətdən kənarda qalmasına şərait yaradar.
Bundan əlavə, belə təfsir malları və ya nəqliyyat
vasitələrini bir ildən daha az müddətə gecikdirməklə gömrük ərazisindən kənara
aparan və ya bu əraziyə qaytaran şəxslərdən fərqli olaraq, həmin malların və ya
nəqliyyat vasitələrinin aparılması və ya qaytarılması ilə bağlı hərəkətləri
ümumiyyətlə icra etməyən şəxslərin məsuliyyətdən yayınmasına səbəb olmaqla,
İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 499.2-ci maddəsinin tətbiqini mümkünsüz edər.
Belə hal isə qanun qarşısında bərabərlik, ədalət, hüquqi müəyyənlik prinsipləri
ilə uyğunsuzluq təşkil etməklə yanaşı, İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 2-ci
maddəsi ilə müəyyən edilən Azərbaycan Respublikasının inzibati xətalar
qanunvericiliyinin vəzifələrinin həyata keçirilməsinə də mane olur.
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu əvvəlki
qərarlarında qeyd etmişdir ki, normanın mümkün olan bütün təfsiri variantları
sırasından məhkəmələr yalnız konstitusiyaya uyğun olana üstünlük verməlidirlər.
Əgər normanın təfsiri konstitusion norma və prinsiplərin pozulmasına gətirib
çıxarırsa, onun konkret işə tətbiq olunması yolverilməzdir. Məhkəmə təcrübəsi,
yalnız normanın konstitusion tələblərə uyğun gələn məzmununun müəyyənləşdirilməsinə
imkan verən, hamı tərəfindən qəbul edilmiş qaydalara uyğun aparılmış
təfsirinə əsaslanmalıdır ( “Azərbaycan
Respublikası Cinayət Məcəlləsinin 263-cü maddəsinin Qeyd hissəsinin və
Azərbaycan Respublikası İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 38-ci maddəsinin bəzi
müddəalarının şərh edilməsinə dair” 2022-ci
il 9 mart tarixli Qərar).
İnzibati Xətalar Məcəlləsinin qeyri-müəyyən, fərqli
yanaşmalara səbəb olan normalarının onların konstitusiya-hüquqi mənasına və
hüquqi təyinatına uyğun şərhi vasitəsilə məzmununun birmənalı və aydın müəyyən
edilməsi və vahid mövqeyin formalaşdırılması hüquq tətbiqedən orqanların
fəaliyyətində qanunçuluq prinsipinin gözlənilməsinə imkan yaradaraq, inzibati
xəta haqqında işin əsassız olaraq uzanmamasına, işlərə ağlabatan müddətlərdə
baxılmasına və son nəticədə Konstitusiyanın 60-cı maddəsinin I hissəsi ilə
qorunan ədalətli məhkəmə araşdırılması hüququnun təmin edilməsinə xidmət edir
(Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun “Azərbaycan Respublikası İnzibati Xətalar
Məcəlləsinin 132.1.2 və 53-cü maddələrinin əlaqəli şəkildə şərh edilməsinə
dair” 2021-ci il 11 noyabr tarixli Qərarı).
Göstərilənləri nəzərə alaraq Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu qeyd etməyi zəruri hesab edir ki, İnzibati Xətalar
Məcəlləsinin 499.1.5-ci maddəsində təsbit olunmuş “bir ildən artıq müddətə
gecikdirilməklə” müddəası gecikdirilmənin yuxarı həddini müəyyən etməklə, malların və ya nəqliyyat vasitələrinin bir
ildən artıq olan və həmin (ikinci) ilin sonunadək davam edən müddətdə
gecikdirilməsini nəzərdə tutur. Həmin müddət
bitənədək mallar və ya nəqliyyat
vasitələri Azərbaycan Respublikasının
gömrük ərazisindən kənara aparılmadıqda və ya bu əraziyə qaytarılmadıqda
növbəti gün həmin Məcəllənin 499.2-ci maddəsində nəzərdə tutulan inzibati
xətanın törədildiyi gün hesab olunur.
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu onu da
vurğulamağı vacib hesab edir ki, İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 499.1.5-ci maddəsində
təsbit olunmuş “bir ildən artıq müddətə gecikdirilməklə” müddəasının hansı müddəti
əhatə etməsi baxımından qanunverici orqan tərəfindən təkmilləşdirilməsi məqsədəmüvafiqdir.
O da nəzərə alınmalıdır ki, İnzibati Xətalar
Məcəlləsinin 38.1-ci maddəsinə müvafiq olaraq inzibati tənbeh inzibati xətanın
törədildiyi gündən ən geci dörd ay keçənədək verilə bilər. Dairəsi müəyyən
edilmiş inzibati xətalar, o cümlədən gömrük qaydaları əleyhinə olan inzibati
xətalara görə inzibati tənbeh inzibati xətanın törədildiyi gündən ən geci bir
il keçənədək verilə bilər.
Həmin Məcəllənin 38.2-ci maddəsi ilə bu Məcəllənin
38.1-ci maddəsində nəzərdə tutulan müddətlərin davam edən inzibati xətalara
münasibətdə xətanın aşkara çıxarıldığı gündən hesablanması müəyyənləşdirilmiş,
23 fevral 2021-ci il tarixli 270-VIQD nömrəli Azərbaycan Respublikasının Qanunu
ilə İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 38.2-ci maddəsində “davam edən” sözləri
“uzanan” sözü ilə əvəz edilmişdir.
Qeyd edilməlidir ki, uzanan və davam edən inzibati
xətalar fərqli anlayışlar olmaqla, belə inzibati xətalara görə inzibati
məsuliyyətə cəlb etmə müddətinin hesablanması digər inzibati xətalardan
fərqlənir. İnzibati Xətalar Məcəlləsində uzanan inzibati xətalara görə
məsuliyyətə cəlb edilmə müddətinin hesablanma qaydası müəyyənləşdirilsə də, uzanan
və davam edən inzibati xətaların anlayışı verilməmişdir.
Bununla yanaşı hüquq nəzəriyyəsində formalaşmış
anlayışa əsasən, davam edən inzibati xəta zaman baxımından ara verməklə bir
sıra oxşar əməllərin bir neçə dəfə eyni məqsədlər, subyektlər, hərəkət üsulu
ilə və məcmu halında vahid niyyətlə həyata keçirilməsidir.
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu uzanan inzibati
xətalarla bağlı əvvəlki qərarlarında da qeyd etmişdir ki, inzibati xətalar
qanunvericiliyində uzanan inzibati xətaların təsnifatı və ya mahiyyəti
açıqlanmasa da, nəzəri cəhətdən uzanan inzibati xəta bir müddət ərzində
inzibati cəza təhdidi altında qanunverici tərəfindən müəyyən şəxsin üzərinə
qoyulmuş öhdəliklərin hərəkət və ya hərəkətsizlik formasında yerinə
yetirilməməsidir (“Azərbaycan Respublikası İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
110.1-ci maddəsinin şərh edilməsinə dair” 2021-ci il 17 mart tarixli Qərar).
Uzanan inzibati xətanın səciyyəvi xüsusiyyəti ondan
ibarətdir ki, o, əməlin törədilməsi ilə
bitmir, əməl (hərəkət və ya hərəkətsizlik) törədildiyi andan başlayır və
uzanaraq müəyyən müddət ərzində fasiləsiz törədilir. Uzanan inzibati xəta
inzibati xətanı törədən şəxsin özünün xətanın dayandırılmasına yönəlmiş
hərəkəti və ya inzibati xətanın kənardan müdaxilə nəticəsində dayandırılması
məqamında başa çatır.
Belə ki, İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 499.1-ci
maddəsində göstərilmiş inzibati xəta mallar və ya nəqliyyat vasitələrinin
müddətlər pozulmaqla Azərbaycan Respublikasının gömrük ərazisindən kənara
aparılması və ya bu əraziyə qaytarılması ilə bağlı hərəkətin icra edilməsi
anında törədildiyi və həmin anda bitdiyi üçün bu əməl uzanan inzibati xəta
hesab edilə bilməz.
Göstərilənlərə əsasən Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu bildirməyi vacib hesab edir ki, İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 499.1.1-499.1.5-ci
maddələrində təsbit edilmiş inzibati xətaların törədildiyi gün həmin xətanın
obyektiv cəhətini təşkil edən hərəkətin icra edildiyi - əvvəllər müvəqqəti
gətirilmiş və ya aparılmış mallar və ya nəqliyyat vasitələrinin müəyyən olunmuş
müddətlər pozulmaqla Azərbaycan Respublikasının gömrük ərazisindən kənara
aparıldığı və ya bu əraziyə qaytarıldığı gün hesab edildiyindən, İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin 38.1-ci maddəsi ilə müəyyən edilən inzibati məsuliyyətə
cəlb etmə müddətinin axımı da həmin tarixdən başlanır.
Qeyd olunanlara əsasən Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu aşağıdakı nəticələrə gəlir:
- Konstitusiyanın 71-ci maddəsinin VIII və X hissələrinin, 80-ci maddəsinin
konstitusion hüquqi mahiyyətindən və təyinatından irəli gələrək, İnzibati Xətalar
Məcəlləsinin 499.1.1-499.1.5-ci maddələrində təsbit edilmiş inzibati xətalar əvvəllər
müvəqqəti gətirilmiş və ya aparılmış mallar və ya nəqliyyat vasitələrinin müəyyən
olunmuş müddətlər pozulmaqla Azərbaycan Respublikasının gömrük ərazisindən kənara aparıldığı və ya bu əraziyə qaytarıldığı gün törədilmiş hesab
edilir və İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 38.1-ci maddəsi ilə müəyyən edilən
inzibati məsuliyyətə cəlb etmə müddətinin axımı həmin tarixdən başlanır;
- İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
499.1.5-ci maddəsində təsbit olunmuş “bir ildən artıq müddətə gecikdirilməklə”
müddəasının hansı müddəti əhatə etməsi baxımından təkmilləşdirilməsi Azərbaycan
Respublikasının Milli Məclisinə tövsiyə olunmalıdır.
Məsələ
qanunvericilik qaydasında həll edilənədək İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
499.1.5-ci maddəsində təsbit olunmuş “bir ildən artıq müddətə gecikdirilməklə”
müddəası Azərbaycan Respublikasının gömrük ərazisindən kənara aparılması və ya
bu əraziyə qaytarılması məcburi olan, əvvəllər müvəqqəti gətirilmiş və ya
aparılmış mallar və ya nəqliyyat vasitələrinin Azərbaycan Respublikasının
gömrük ərazisindən kənara aparılmasının və ya bu əraziyə qaytarılmasının bir
ildən artıq və növbəti bir ilin sonunadək olan müddətə gecikdirilməsini nəzərdə
tutur;
- Azərbaycan Respublikasının gömrük ərazisindən
kənara aparılması və ya bu əraziyə qaytarılması məcburi olan, əvvəllər müvəqqəti
gətirilmiş və ya aparılmış mallar və ya nəqliyyat vasitələri İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
499.1.5-ci maddəsində müəyyən edilən bir ildən artıq və bu Qərara müvafiq
olaraq növbəti bir il bitənədək Azərbaycan Respublikasının gömrük ərazisindən kənara
aparılmadıqda və ya bu əraziyə qaytarılmadıqda,
növbəti gün həmin
Məcəllənin 499.2-ci maddəsində nəzərdə tutulan inzibati xətanın törədildiyi gün
kimi qəbul edilməlidir.
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 130-cu maddəsinin VI hissəsini, “Konstitusiya Məhkəməsi
haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 60, 62, 63, 65-67 və 69-cu maddələrini
rəhbər tutaraq, Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
QƏRARA ALDI:
1.
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının
71-ci maddəsinin VIII və X hissələrinin, 80-ci maddəsinin konstitusion hüquqi
mahiyyətindən və təyinatından irəli gələrək, Azərbaycan Respublikası İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
499.1.1-499.1.5-ci maddələrində təsbit edilmiş inzibati xətalar əvvəllər müvəqqəti
gətirilmiş və ya aparılmış mallar və ya nəqliyyat vasitələrinin müəyyən olunmuş
müddətlər pozulmaqla Azərbaycan Respublikasının gömrük ərazisindən kənara
aparıldığı və ya bu əraziyə qaytarıldığı gün törədilmiş
hesab edilir və Azərbaycan Respublikası İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 38.1-ci
maddəsi ilə müəyyən edilən inzibati məsuliyyətə cəlb etmə müddətinin axımı həmin
tarixdən başlanır.
2.
Azərbaycan Respublikası İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 499.1.5-ci maddəsində
təsbit olunmuş “bir ildən artıq müddətə gecikdirilməklə” müddəasının hansı müddəti
əhatə etməsi baxımından təkmilləşdirilməsi Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisinə
tövsiyə olunsun.
Məsələ
qanunvericilik qaydasında həll edilənədək Azərbaycan Respublikası İnzibati Xətalar
Məcəlləsinin 499.1.5-ci maddəsində təsbit olunmuş “bir ildən artıq müddətə
gecikdirilməklə” müddəası Azərbaycan Respublikasının gömrük ərazisindən kənara
aparılması və ya bu əraziyə qaytarılması məcburi olan, əvvəllər müvəqqəti gətirilmiş
və ya aparılmış mallar və ya nəqliyyat vasitələrinin Azərbaycan Respublikasının
gömrük ərazisindən kənara aparılmasının və ya bu əraziyə qaytarılmasının bir
ildən artıq və növbəti bir ilin sonunadək olan müddətə gecikdirilməsini nəzərdə
tutur.
3.
Azərbaycan Respublikasının gömrük ərazisindən kənara aparılması və ya
bu əraziyə qaytarılması məcburi olan, əvvəllər müvəqqəti gətirilmiş və ya
aparılmış mallar və ya nəqliyyat vasitələri Azərbaycan Respublikası İnzibati Xətalar
Məcəlləsinin 499.1.5-ci maddəsində müəyyən edilən bir ildən artıq və bu Qərara
müvafiq olaraq növbəti bir il bitənədək Azərbaycan Respublikasının gömrük ərazisindən
kənara aparılmadıqda və ya bu əraziyə qaytarılmadıqda, növbəti gün həmin Məcəllənin 499.2-ci maddəsində nəzərdə tutulan inzibati
xətanın törədildiyi gün kimi qəbul edilməlidir.
4.
Qərar dərc edildiyi gündən qüvvəyə minir.
5.
Qərar Azərbaycan Respublikasının rəsmi dövlət
qəzetlərində və “Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Məlumatı”nda
dərc edilsin, habelə Azərbaycan Respublikası
Konstitusiya Məhkəməsinin rəsmi internet saytında yerləşdirilsin.
6.
Qərar qətidir, heç bir orqan və ya şəxs tərəfindən
ləğv edilə, dəyişdirilə və ya rəsmi təfsir edilə bilməz.
Sədr Fərhad Abdullayev