AZƏRBAYCAN RESPUBLİKASI
ADINDAN
Azərbaycan Respublikası
Konstitusiya Məhkəməsi
Plenumunun
Q Ə R A R I
Azərbaycan Respublikası Cinayət Məcəlləsinin
320.1-ci maddəsinin
bəzi müddəalarının şərh edilməsinə dair
15 noyabr 2019-cu il Bakı şəhəri
Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu Fərhad
Abdullayev (sədrlik edən), Sona Salmanova (məruzəçi-hakim), Südabə Həsənova,
Rövşən İsmayılov, Ceyhun Qaracayev, Rafael Qvaladze, Mahir Muradov, İsa Nəcəfov
və Kamran Şəfiyevdən ibarət tərkibdə,
məhkəmə katibi Fəraid Əliyevin,
maraqlı subyektlərin nümayəndələri Gəncə şəhəri Kəpəz Rayon Məhkəməsinin
hakimi Rəşad Mustafayev və Azərbaycan Respublikası Milli Məclisi Aparatının
sektor müdiri Eldar Əsgərovun,
mütəxəssis Bakı Apellyasiya Məhkəməsinin hakimi Kamran Əkbərovun
iştirakı ilə,
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 130-cu maddəsinin VI hissəsinə
müvafiq olaraq xüsusi konstitusiya icraatı üzrə açıq məhkəmə iclasında Azərbaycan
Respublikası Cinayət Məcəlləsinin 320.1-ci maddəsinin bəzi müddəalarının şərh
edilməsinə dair Gəncə şəhəri Kəpəz Rayon Məhkəməsinin müraciəti əsasında
konstitusiya işinə baxdı.
İş üzrə hakim S.Salmanovanın məruzəsini, maraqlı subyektlərin nümayəndələrinin
və mütəxəssisin çıxışlarını dinləyib, iş materiallarını araşdırıb müzakirə edərək,
Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu
MÜƏYYƏN ETDİ:
Gəncə şəhəri Kəpəz Rayon Məhkəməsi Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiya Məhkəməsinə (bundan sonra – Konstitusiya Məhkəməsi) müraciət edərək
Azərbaycan Respublikası Cinayət Məcəlləsinin (bundan sonra – Cinayət Məcəlləsi)
320.1-ci maddəsinin dispozisiyasında nəzərdə tutulmuş hüquq verən rəsmi sənədi
saxtalaşdırma müddəasının şərh olunmasını xahiş etmişdir.
Müraciətdən görünür ki, T.Alışanlının Cinayət Məcəlləsinin 29 və
320.1-ci maddələri ilə təqsirləndirilməsinə dair cinayət işi üzrə ittiham
aktına əsasən o, Azərbaycan Respublikasının Dövlət İmtahan Mərkəzi (bundan
sonra – Dövlət İmtahan Mərkəzi) tərəfindən ali təhsil müəssisələrinin
bakalavriat səviyyəsinə 26 iyul 2018-ci il tarixində keçiriləcək qəbul
imtahanında abituriyent qismində iştirak edəcək H.Quliyevin əvəzinə iştirak etməsinə
dair təkliflə razılaşaraq, onun şəxsiyyət vəsiqəsini və imtahana buraxılış vərəqəsini əldə edərək imtahana gedib həmin sənədləri Azərbaycan
Respublikası Xüsusi Dövlət Mühafizə Xidmətinin (bundan sonra – Xüsusi Dövlət
Mühafizə Xidməti) əməkdaşlarına təqdim etmişdir. Xüsusi Dövlət Mühafizə Xidmətinin
əməkdaşları tərəfindən T.Alışanlının H.Quliyev olmadığı müəyyən olunaraq
imtahan zalına buraxılmasının qarşısı alınmışdır. Bununla da, T.Alışanlı Dövlət
İmtahan Mərkəzi tərəfindən H.Quliyevin adına kodlaşdırılmış, imtahan vermək və
müvəffəqiyyət balı topladığı halda ali və ya orta ixtisas təhsili müəssisəsinə
qəbul olmaq hüququ verən rəsmi sənəd olan cavab kartına sonuncunun adından məlumatları
yazmağa yönəlmiş əməlini öz iradəsindən asılı olmayan səbəbdən başa çatdıra
bilməyərək rəsmi sənəd olan cavab kartını istifadə etmək məqsədilə
saxtalaşdırmağa cəhd etmişdir.
Müraciətedənin mövqeyinə görə, Cinayət Məcəlləsinin 320.1-ci maddəsinin
dispozisiyasında göstərilən saxtalaşdırmanın hansı hərəkətləri ehtiva etməsi
konkret göstərilməmişdir. T.Alışanlı imtahana daxil olmaq üçün istifadə etdiyi
sənədlərdə (şəxsiyyət vəsiqəsi və imtahana buraxılış vərəqəsində) hər hansı düzəliş
və dəyişiklik etməmiş, habelə o, imtahanda iştirak etsə idi, cavab kartına
H.Quliyevə aid məlumatları yazacaq və onun yerinə imtahan suallarını
cavablandıracaqdı. Formal yanaşıldıqda T.Alışanlının cavab kartına yazacağı məlumatların
yanlış olmadığı, məhz həmin cavab kartına yazılmalı olan məlumatlar olduğu müəyyən
edilir. Bu baxımdan, T.Alışanlının qanunazidd davranışı özünü başqa şəxs, yəni
H.Quliyev kimi təqdim etməsindən ibarətdir və bu əməldə
Cinayət Məcəlləsinin 320.1-ci maddəsində nəzərdə tutulmuş saxtalaşdırmanın
mövcudluğu suallar yaradır.
Gəncə şəhəri Kəpəz Rayon Məhkəməsi T.Alışanlının qanunsuz olaraq
başqa şəxsin adından həmin şəxsə aid olan məlumatların hüquq verən rəsmi sənədə
daxil edilməsinin Cinayət Məcəlləsinin 320.1-ci maddəsinin dispozisiyasında
göstərilən saxtalaşdırma hesab olunub-olunmamasına hüquqi aydınlıq gətirilməsini
xahiş etmişdir.
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu müraciətlə bağlı aşağıdakıların
qeyd olunmasını zəruri hesab edir.
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının (bundan sonra – Konstitusiya) 71-ci maddəsinin VIII hissəsinə əsasən, heç
kəs törədildiyi zaman hüquq pozuntusu sayılmayan əmələ görə məsuliyyət daşımır.
Azərbaycan Respublikasında cinayətə görə məsuliyyəti müəyyən edən
yeganə qanunvericilik aktı Cinayət Məcəlləsidir. Həmin Məcəllənin 10.1-ci maddəsinə
görə, əməlin (hərəkət və ya hərəkətsizliyin) cinayət
sayılması və həmin əmələ görə cəza, bu əməlin törədildiyi zaman qüvvədə olan
cinayət qanunu ilə müəyyən edilir. Törədildiyi zaman cinayət sayılmayan əmələ
görə heç kəs cinayət məsuliyyətinə cəlb oluna və cəzalandırıla bilməz.
Cinayət
Məcəlləsinin 3-cü maddəsinə əsasən, yalnız bu Məcəllə ilə nəzərdə
tutulmuş cinayət tərkibinin bütün əlamətlərinin mövcud olduğu əməlin (hərəkət və
ya hərəkətsizliyin) törədilməsi cinayət məsuliyyəti yaradır.
Beləliklə, cinayət hüququnun mühüm prinsiplərindən olan qanunçuluq
prinsipinə uyğun olaraq yalnız Cinayət Məcəlləsində nəzərdə tutulan halda
əməlin cinayət sayılmasına, belə əməli törədən şəxsin təqsirli hesab edilərək
cinayət məsuliyyətinə cəlb edilməsinə yol verilir. Cinayət məsuliyyətinin
əsasını cinayət tərkibinin əlamətlərini yaradan ictimai təhlükəli əməlin
törədilməsi təşkil edir. Qanun cinayət
sayılan əməlləri müəyyən edərkən həmin əməl üçün xarakterik olan əlamətləri də
göstərir. Məhz bu əlamətlərin köməyi ilə törədilən hər hansı əməlin cinayət
hüquq normasında nəzərdə tutulan cinayət olub-olmaması müəyyən edilir.
Konstitusiya
Məhkəməsi Plenumunun formalaşdırdığı hüquqi mövqeyinə görə, hər bir cinayət əməli araşdırılarkən onun
tərkibinin düzgün müəyyən edilməsi və düzgün tövsif edilməsi cinayət
əlamətlərini əks etdirən əməllərin cinayət olub-olmamasını, cinayət törətməkdə
təqsirləndirilən şəxsin təqsiri olub-olmamasını müəyyənləşdirməyə, habelə həmin
cinayətə görə təqsirləndirilən şəxsə ədalətli cəza təyin edilməsinə
yönəlmişdir. Əks hal təqsiri olmayan şəxsin məsuliyyətə alınmasına, yaxud da
cinayət törətməkdə təqsirli olan şəxsin məsuliyyətdən kənarda qalmasına,
cəzanın düzgün olmayan tətbiqinə səbəb ola bilər. Bu isə öz növbəsində Cinayət
Məcəlləsinin əsaslandığı qanunçuluq, qanun qarşısında bərabərlik, təqsirə görə
məsuliyyət, ədalət və humanizm prinsiplərinin pozulmasına gətirib çıxara bilər (Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun “Azərbaycan
Respublikası Cinayət Məcəlləsinin 244.1-ci maddəsinin şərh edilməsinə dair”
2011-ci il 17 mart tarixli Qərarı).
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu hesab edir ki, Cinayət Məcəlləsinin 320.1-ci maddəsinin
hüquq verən və ya vəzifədən azad edən rəsmi sənədi saxtalaşdırma müddəasının şərh
edilməsi üçün bu maddənin dispozisiyasında nəzərdə tutulmuş cinayət əməlinin tərkib
əlamətlərinin araşdırılması vacibdir.
Cinayət Məcəlləsinin qeyd edilən maddəsinə əsasən, hüquq verən və ya
vəzifədən azad edən vəsiqəni və ya digər rəsmi sənədi istifadə etmək məqsədi ilə
saxtalaşdırma və ya qanunsuz hazırlama, yaxud bu cür sənədi satma, habelə eyni
məqsədlə Azərbaycan Respublikasının saxta dövlət təltifini, ştampı, möhürü,
blankı hazırlama və ya satma əməli cinayət məsuliyyəti yaradır.
Göstərilən cinayət əməli “İdarəetmə qaydası əleyhinə olan cinayətlər”
fəslinə aid edilmiş və cinayətin obyekti qismində dövlət idarəetmə fəaliyyəti
ilə bağlı münasibətlər çıxış edir. Cinayətin predmetini isə hüquq verən və ya vəzifədən
azad edən vəsiqə və ya digər rəsmi sənədlər, dövlət təltifləri, möhürlər,
ştamplar və blanklar təşkil edir.
Bu əməlin predmetini təşkil edən rəsmi sənədin anlayışının və əlamətlərinin
müəyyən edilməsi mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Belə ki, sənədlərin idarəetmədəki əhəmiyyəti,
sənəd dövriyyəsi sahəsinin genişlənməsi, yeni növ sənədlərin, o cümlədən
elektron sənədin əmələ gəlməsi, cinayət qanununda rəsmi sənəd anlayışının və əlamətlərinin
açıqlanmaması cinayətin tövsifində müəyyən çətinliklər yaradır.
Sənədin rəsmi sənədə aid edilməsi üçün o, bir sıra əlamətlərə malik
olmalıdır. Bunun üçün sənəd səlahiyyətli şəxs tərəfindən tərtib və təsdiq edilməli,
müəyyən edilmiş formaya uyğun olmalı,
vacib rekvizitləri (möhürü, ştampı, imzanı və s.) əks etdirməlidir. Rəsmi sənədin
əsas şərtlərindən biri də onun hüquqi əhəmiyyəti ilə bağlı olub təqdim edilə
bilmə qabiliyyətinin, yəni sənəddə əks olunmuş məlumatın hüquq münasibətlərinə
təsir etmək imkanının mövcud olmasını tələb edir.
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 2003-cü il 27 sentyabr tarixli
935 nömrəli Fərmanı ilə təsdiq edilmiş “Dövlət orqanlarında, dövlət mülkiyyətində
olan və paylarının (səhmlərinin) nəzarət zərfi dövlətə məxsus olan hüquqi şəxslərdə
və büdcə təşkilatlarında kargüzarlığın aparılmasına dair Təlimat”ın 24-cü bəndinə
əsasən, sənəd, ona rəsmi xarakter və hüquqi qüvvə verilməsi məqsədilə rəsmiləşdirilməlidir.
Rəsmiləşdirmə sənədin imzalanması, təsdiq edilməsi, qeydə alınması və ona möhür
vurulması vasitəsilə həyata keçirilir.
Beləliklə, rəsmi sənəd hüquq əhəmiyyətli
faktları müəyyən edən, dövlət tərəfindən səlahiyyət verilmiş hüquqi və (və ya)
fiziki şəxslər tərəfindən tərtib və təsdiq edilən, qanunla müəyyən olunmuş
formaya malik olan, qeydiyyat, ciddi hesabatlılıq və dövriyyəsi nəzarət
sisteminin təsiri altına düşən sənəddir.
Cinayət Məcəlləsinin 320.1-ci maddəsində təsbit edilən cinayətin
predmetini təşkil edən rəsmi sənəd hüquqlar verməli və ya vəzifələrdən (öhdəliklərdən)
azad etməlidir. Hüquqlar verməyən və ya vəzifələrdən azad etməyən sənədin
saxtalaşdırılması, hazırlanması və ya satılması Cinayət Məcəlləsinin həmin maddəsində
nəzərdə tutulmuş cinayət tərkibini yaratmır. Beləliklə, hər hansı sənədin Cinayət
Məcəlləsinin 320.1-ci maddəsində nəzərdə tutulmuş cinayət əməlinin predmeti qismində çıxış etməsi üçün onun hüquq
münasibətlərinə (onların yaranmasına, dəyişdirilməsinə və xitamına) təsir etməklə
hüquq və vəzifələr yaratması, eləcə də hüquqların həyata keçirilməsi və ya vəzifələrin
icrasında müəyyən üstünlüklər, güzəştlər, imtiyazlar kimi hüquqi nəticələrə səbəb olma xüsusiyyətinin
mövcudluğu mütləqdir.
Bu cinayət əməli obyektiv cəhətdən aşağıdakı hərəkətlər vasitəsilə
törədilə bilər:
- hüquq verən və ya
vəzifədən azad edən vəsiqəni və ya digər rəsmi sənədi saxtalaşdırma;
- hüquq verən və ya
vəzifədən azad edən vəsiqəni və ya digər rəsmi sənədi qanunsuz hazırlama, habelə Azərbaycan Respublikasının saxta dövlət təltifini,
ştampı, möhürü, blankı hazırlama;
- hüquq verən və ya
vəzifədən azad edən vəsiqəni və ya digər rəsmi sənədi, habelə
Azərbaycan Respublikasının saxta dövlət təltifini, ştampı, möhürü,
blankı satma.
Saxtalaşdırma rəsmi sənədin məzmununun təhrif edilməsidir və saxta
olmayan vəsiqəyə və ya rəsmi sənədə hər hansı vasitə ilə yanlış məlumatların daxil edilməsi, boş blankın belə
məlumatlarla doldurulması, onun məzmununa dəyişikliklər edilməsi və s. üsullarla həyata keçirilir və bu hərəkətlərin
nəticəsində həmin sənədin sahibinin və ya istifadəçisinin hüquqi vəziyyəti dəyişir.
Cinayət Məcəlləsinin 320.1-ci maddəsində nəzərdə tutulmuş cinayət əməli
formal tərkibli olmaqla, dispozisiyasında göstərilən hərəkətlərdən hər hansı
birinin edildiyi andan başa çatmış hesab olunur.
Cinayətin subyekti qismində
ümumi subyekt olmaqla 16 yaşına çatmış anlaqlı fiziki şəxs çıxış edə bilər.
Subyektiv cəhətdən isə cinayət birbaşa qəsdlə törədilir. Cinayət Məcəlləsinin
320.1-ci maddəsinə görə, məqsəd (rəsmi sənəddən, dövlət təltifindən, ştampdan,
möhürdən və blankdan istifadə etmək) cinayət tərkibinin zəruri əlamətidir və həmin
əməllərin törədilməsində belə məqsəd olmazsa, bu cinayətin tərkibini yaratmır.
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu qeyd edir ki, Azərbaycan
Respublikası Nazirlər Kabinetinin 2017-ci il 8 fevral tarixli 39 nömrəli qərarı
ilə təsdiq edilmiş “Azərbaycan
Respublikasının ali təhsil
müəssisələrinə tələbə qəbulu
Qaydaları”nın (bundan sonra – Qaydalar)
6.4-cü bəndində abituriyentin yol verməsi qadağan olunan hərəkətlər müəyyən
edilmişdir. Belə hərəkətlərdən biri saxta və ya başqasına aid sənəd təqdim etmək,
imtahana öz yerinə başqasını göndərməkdir.
Qaydaların 6.5-ci bəndinə əsasən, abituriyentin bu Qaydaların 6.4-cü
bəndində göstərilən hərəkətlərə yol verməsi halları Dövlət İmtahan Mərkəzi tərəfindən
aşkar edildikdə, onun müsabiqə (imtahan) nəticələri ləğv edilir. Bu qərardan
inzibati qaydada və ya məhkəməyə şikayət verilə bilər.
Azərbaycan Respublikası İnzibati Xətalar Məcəlləsinin (bundan sonra –
İnzibati Xətalar Məcəlləsi) 181-ci maddəsində təhsil haqqında qanunvericiliyin
pozulması hesab edilən konkret əməllərə görə məsuliyyət müəyyən edilmişdir.
Lakin həmin maddədə inzibati məsuliyyət yaradan əməllər sırasında imtahanların
keçirilməsi qaydalarının pozulması, o cümlədən imtahanda başqasının yerinə
iştirak etmə və ya imtahana öz yerinə başqasını göndərmə əməli nəzərdə
tutulmamışdır.
Beləliklə, Qaydalarla saxta və
ya başqasına aid sənəd təqdim etmək, imtahana öz yerinə başqasını göndərmək
qadağan edilsə də, İnzibati Xətalar Məcəlləsində qeyd edilən əməllər inzibati xəta
kimi nəzərdə tutulmamışdır.
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu vurğulayır ki, Dövlət İmtahan Mərkəzi
tərəfindən keçirilən ali və ya orta ixtisas təhsili müəssisələrinə qəbul
imtahanlarında abituriyent qismində iştirak edən şəxslərə doldurulmaq üçün təqdim
edilən cavab kartları hər il texniki
tapşırıqla forması təsdiq olunan, hər bir abituriyentin adına tərtib edilməklə
kodlaşdırılan, boş blank formasında olan hüquq verən rəsmi sənəddir. Cavab
kartının verilən sual kitabçasındakı sualların cavablandırılması məqsədilə
müvafiq abituriyent tərəfindən doldurulması nəticəsində həmin abituriyentin
bilik səviyyəsi müəyyən edilir və bunun nəticəsində o, ali və ya orta ixtisas təhsili
müəssisələrində təhsil almaq hüququ əldə etmiş olur.
Cavab kartını müvafiq abituriyentin deyil, başqa şəxsin doldurması
hüquq verən rəsmi sənədin saxtalaşdırılması kimi xarakterizə edilməlidir. Belə
ki, cavab kartının başqa bir şəxs tərəfindən doldurulması nəticəsində cavab
kartında müvafiq abituriyentin deyil, onun əvəzinə imtahanda iştirak edən şəxsin
bilik səviyyəsinin nəticələri öz əksini tapır. Bu isə cavab kartının mahiyyət etibarı ilə saxtalaşdırılması deməkdir.
Digər tərəfdən, cavab kartının ikinci cədvəlində “özünüz haqqında məlumatı
yazın, bəyannaməni oxuyun və imzalayın” qrafası mövcuddur ki, həmin hissədə
abituriyent tərəfindən soyad, ad, ata adı, doğum yeri və doğum tarixi, ayı,
günü, orta təhsil müəssisəsinin adı, yaşayış ünvanı, şəxsiyyəti təsdiq edən sənədin
seriya və nömrəsinə dair məlumatlar şəxsən doldurulur, bundan sonra, həmin bənddə
göstərilmiş “öz imzamla bu bənddə soyadı, adı, atasının adı, şəxsiyyəti təsdiq
edən sənədin seriya və nömrəsi göstərilən şəxs olduğumu təsdiq edirəm, əks təqdirdə
qanunla müəyyən edilmiş məsuliyyəti daşıyacağam” məzmunlu bəyannamənin
qarşısında imza edilir. Bu baxımdan, imtahanda başqasının əvəzinə iştirak edən
şəxs cavab kartına qanunsuz olaraq başqa şəxsin adından həmin şəxsə aid məlumatları
daxil etməklə və həmin abituriyentin əvəzindən imzalamaqla hüquq verən rəsmi sənədi saxtalaşdırma əməlini
törətmiş olur.
Bu əməli törədərkən şəxsin məqsədi hüquqazidd vasitə ilə, yəni
saxtalaşdırdığı cavab kartından istifadə etməklə başqasının ali və ya orta
ixtisas təhsili müəssisəsinə qəbul olunmasını təmin edərək onun hüquqi
statusunu dəyişdirməkdir. Şəxsin belə
davranışı idarəetmə sahəsindəki münasibətlərə xələl yetirir, ictimai,
habelə şəxsi mənafelərə zərər vurur. Belə ki, öz
yerinə imtahana başqasını göndərən şəxs digər abituriyentlərlə ədalətsiz və
qanunazidd rəqabət apararaq son nəticədə onların hüquqlarını pozur. Belə əməllər eyni zamanda inkişaf edən müasir cəmiyyət
üçün faydalı mütəxəssislərin hazırlanması prosesinə maneçilik yaradır, dövlət tərəfindən
təmin edilən sosial ədalət prinsipinə və elmi dəyərlərə olan etimadı şübhə
altına alır. Halbuki, təşkil edilən imtahanların məqsədi abituriyentlərin
bilik səviyyəsini müəyyən etməklə onların əldə etdikləri nəticəyə uyğun olaraq
sıralanması və müvafiq ali və ya orta ixtisas təhsili müəssisələrində yerləşdirilməsidir.
“Təhsil haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 26.1-ci maddəsinə
əsasən, ali və orta ixtisas təhsili müəssisələrinə tələbə qəbulu vətəndaşların
təhsil hüququnu tam təmin etməklə, müvafiq təhsil səviyyəsinə uyğun olan təhsil
proqramlarını daha yaxşı mənimsəmiş qabiliyyətli və hazırlıqlı abituriyentlərin
ixtisası və təhsil müəssisəsini sərbəst seçimi əsasında, bu Qanunun 26.5-ci və
26.5-3-cü maddələrində nəzərdə tutulmuş hallar istisna olmaqla, müsabiqə yolu
ilə həyata keçirilir.
Konstitusiyanın vətəndaşların vəzifələrinin əsasını
müəyyən edən 72-ci maddəsinin II hissəsinə uyğun olaraq, hər bir şəxs Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasına və qanunlarına əməl etməli, başqa şəxslərin
hüquq və azadlıqlarına hörmət bəsləməli, qanunla müəyyən edilmiş digər vəzifələri
yerinə yetirməlidir.
Bu baxımdan, Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
hesab edir ki, hər bir şəxs hər hansı hərəkəti edərkən həmin hərəkətin digər şəxslərin
qanunla qorunan hüquqlarını, eləcə də qanunun tələblərini pozub-pozmadığını
düşünməli və bununla bağlı məsuliyyətini dərk etməlidir.
Göstərilənləri nəzərə alaraq Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
aşağıdakı nəticələrə gəlir:
- Cinayət Məcəlləsinin 320.1-ci maddəsində nəzərdə
tutulmuş hüquq verən və ya vəzifədən azad edən vəsiqəni və ya digər rəsmi sənədi
istifadə etmək məqsədi ilə saxtalaşdırma rəsmi sənəd barəsində və onun üzərində
elə qanunsuz hərəkətlərin edilməsini nəzərdə tutur ki, bu hərəkətlərin nəticəsində
həmin sənədin sahibinin və ya istifadəçisinin hüquqi vəziyyəti dəyişir, o, əsassız
və qanunsuz olaraq hər hansı hüquq əldə
edir və ya vəzifədən azad edilir, eləcə də hüquqlarının həyata keçirilməsi və
ya vəzifələrinin icrasında müəyyən üstünlüklər, güzəştlər, imtiyazlar əldə edir;
- Ali və
orta ixtisas təhsili müəssisələrinə qəbul olmaq hüququ verən rəsmi sənədə
qanunsuz olaraq başqasının adından digər şəxs tərəfindən məlumatların daxil
edilməsi, onun əvəzinə imzalanması və s. hərəkətlər rəsmi sənədin saxtalaşdırılması kimi qəbul olunmalı və Azərbaycan Respublikası Cinayət Məcəlləsinin
320.1-ci maddəsi ilə tövsif edilməlidir.
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 130-cu maddəsinin VI hissəsini
və “Konstitusiya Məhkəməsi haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 60, 62,
63, 65-67 və 69-cu maddələrini rəhbər tutaraq,
Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
QƏRARA ALDI:
1. Azərbaycan
Respublikası Cinayət Məcəlləsinin 320.1-ci maddəsində nəzərdə tutulmuş hüquq
verən və ya vəzifədən azad edən vəsiqəni və ya digər rəsmi sənədi istifadə etmək
məqsədi ilə saxtalaşdırma rəsmi sənəd barəsində və onun üzərində elə qanunsuz hərəkətlərin
edilməsini nəzərdə tutur ki, bu hərəkətlərin nəticəsində həmin sənədin
sahibinin və ya istifadəçisinin hüquqi vəziyyəti dəyişir, o, əsassız və
qanunsuz olaraq hər hansı hüquq əldə edir və ya vəzifədən azad edilir, eləcə də
hüquqlarının həyata keçirilməsi və ya vəzifələrinin icrasında müəyyən üstünlüklər,
güzəştlər, imtiyazlar əldə edir.
2. Ali və orta ixtisas
təhsili müəssisələrinə qəbul olmaq hüququ verən rəsmi sənədə qanunsuz olaraq
başqasının adından digər şəxs tərəfindən məlumatların daxil edilməsi, onun əvəzinə
imzalanması və s. hərəkətlər rəsmi sənədin saxtalaşdırılması kimi qəbul olunmalı
və Azərbaycan Respublikası Cinayət Məcəlləsinin 320.1-ci maddəsi ilə tövsif
edilməlidir.
3. Qərar dərc edildiyi
gündən qüvvəyə minir.
4. Qərar “Azərbaycan”,
“Respublika”, “Xalq qəzeti”, “Bakinski raboçi” qəzetlərində, “Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Məlumatı”nda dərc edilsin.
5. Qərar qətidir, heç
bir orqan və ya şəxs tərəfindən ləğv edilə, dəyişdirilə və ya rəsmi təfsir edilə
bilməz.
Azərbaycan
Respublikası Cinayət Məcəlləsinin 320.1-ci
maddəsinin bəzi müddəalarının şərh edilməsinə dair 15 noyabr 2019-cu il
tarixli Qərarından hakim İ.Nəcəfovun
XÜSUSİ RƏYİ
15
noyabr 2019-cu il Bakı şəhəri
Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumunun 15 noyabr 2019-cu il tarixli “Azərbaycan Respublikası Cinayət Məcəlləsinin
320.1-ci maddəsinin bəzi müddəalarının şərh
edilməsinə dair” Qərarına hörmətlə yanaşaraq, aşağıdakı mövqeyimi bildirirəm.
Müraciətdə göstərilir ki,
Alışanov Təbib Natiq oğlu, Azərbaycan Respublikası Cinayət Məcəlləsinin 29,
320.1-ci maddəsi ilə təqsirləndirilərək Gəncə şəhəri Kəpəz Rayon Məhkəməsinin
icraatına verilmişdir. Ittiham ondan ibarətdir ki, Göygöl rayon sakini
T.Alışanov Gəncə Dövlət Universitetinin Tarix-Coğrafiya fakültəsinin 2-ci
kursunda oxuyarkən, o Azərbaycan
Respublikasının Dövlət İmtahan Mərkəzi tərəfindən
ali təhsil müəssisələrinin bakalavriat səviyyəsinə II ixtisas qrupu üzrə 26
iyul 2018-ci il tarixdə keçiriləcək növbəti qəbul imtahanında abituriyent
qismində iştirak edəcək Quliyev Hidayət Zahid oğlunun əvəzinə həmin imtahanda
iştirak etməsinə dair təkliflə razılaşmışdır. Buna görə də H.Quliyevin şəxsiyyət
vəsiqəsini və Dövlət İmtahan Mərkəzi tərəfindən sonuncunun adına təqdim edilən
imtahana buraxılış vərəqəsini əldə edərək Gəncə şəhəri 44 nömrəli bağça-məktəb-lisey
kompleksində keçirilən imtahana H.Quliyevin əvəzinə getmiş və həmin sənədləri
Azərbaycan Respublikası Xüsusi Dövlət Mühafizə Xidmətinin əməkdaşlarına təqdim
edib onları özünün H.Quliyev olmasına inandırmağa çalışmışdır. Xüsusi Dövlət
Mühafizə Xidmətinin əməkdaşları tərəfindən onun H.Quliyev olmadığı müəyyən
olunaraq imtahan zalına buraxılmasının qarşısı alınmışdır. İbtidai istintaq orqanını T.Alışanlını AR
CM-in 29 (cinayət etməyə cəhd) və 320.1-ci (Hüquq verən və ya vəzifədən azad edən
vəsiqəni və ya digər rəsmi sənədi istifadə etmək məqsədi ilə saxtalaşdırma və
ya qanunsuz hazırlama, yaxud bu cür sənədi satma, habelə eyni məqsədlə Azərbaycan
Respublikasının saxta dövlət təltifini, ştampı, möhürü, blankı hazırlama və ya
satma) maddələri ilə tərsirli bilinib ittiham edilmişdir.
Müraciətdə qeyd edilən CM-nin 320.1-ci maddəsindəki
“saxtalaşdırma” ifadəsinin hansı hərəkətləri ehtiva etdiyini göstərmək üçün ilk
növbədə həmin maddənin dispozisiyasında sadalanan anlayışların hər birini ayrı-ayrılıqda
təhlil etmək zəruridir.
Azərbaycan Respublikası Cinayət
Məcəlləsinin 320.1-ci maddəsi idarəetmə qaydası əleyhinə olan cinayətlərə aid
edilərək, rəsmi sənədləri, dövlət təltiflərini, möhürləri, ştampları, blankları
saxtalaşdırma, qanunsuz hazırlama, satma və ya saxta sənədlərdən istifadə etməyə
görə məsuliyyət nəzərdə tutur. Həmin
maddənin dispozisiyası rəsmi sənədə bilavasitə anlayış verməsə də, onu
“hüquq verən və ya vəzifədən azad edən vəsiqə və ya digər rəsmi sənəd” kimi təsnif
edir. Hüquq ədəbiyyatında sənədin rəsmi mənada təsnif edilməsi üçün onun iki əlamətə
malik olması qeyd edilir – bunlara sənədin rəsmiliyi, yəni sənəd dövriyyəsinə
daxil və təqdim edilə bilən olması aiddir.
Daxilolma sənədin rəsmi orqan
(dövlət orqanları, yerli özünüidarəetmə orqanları, dövlət və bələdiyyə
qurumları) tərəfindən verilməsidir. Qüvvədə olan qanunvericilik sənədlərin rəsmiləşdirilməsi
üçün ümumi tələblər müəyyən etmişdir. Belə ki, Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin 27.09.2003-cü il tarixli 935 nömrəli Fərmanı ilə təsdiq edilmiş
“Dövlət orqanlarında, dövlət mülkiyyətində olan və paylarının (səhmlərinin) nəzarət
zərfi dövlətə məxsus olan hüquqi şəxslərdə və büdcə təşkilatlarında
kargüzarlığın aparılmasına dair” 935 saylı Təlimat”-ın 24-cü bəndinə əsasən, sənəd,
ona rəsmi xarakter və hüquqi qüvvə verilməsi məqsədilə rəsmiləşdirilməlidir. Rəsmiləşdirmə
sənədin imzalanması, təsdiq edilməsi, qeydə alınması və ona möhür vurulması
vasitəsilə həyata keçirilir.
Sənədin təqdim edilə bilmə
qabiliyyəti - onun belə sənəddən istifadə edən şəxsə və ya üçüncü şəxslərə
hüquqları verə bilməsi və ya vəzifələrdən azad etmə imkanında ifadə olunur. Sənəd,
idarəetmə sahəsindəki münasibətlərində səlahiyyətverici xüsusiyyətlərə malik
ola, bu barədə göstəriş olmadıqda isə konkret hüquq və vəzifələri əhatə edə bilər.
Saxtalaşdırma dedikdə hüquq
verən və ya vəzifədən azad edən, məzmunu tamamilə saxta olan sənədin (vəsiqənin
və ya digər rəsmi sənədin) hazırlanması, saxta olmayan sənədin mətninə yalan məlumatların
daxil edilməsi və ya boş blankın belə məlumatlarla doldurulması, yaxud saxta
olmayan sənədin mətnində düzəlişlərin edilməsi, tarixin dəyişdirilməsi, mətnin
bir hissəsinin məhv olunması və sair kimi qanunsuz hərəkətlərin edilməsi yolu
ilə dəyişdirilməsi başa düşülür. “Sənədlərin saxtalaşdırılması” anlayışının
açıqlanmasına olan yanaşmalardan biri də onun hüquqazidd və qanunsuz aldatmanın
müxtəlif növlərindən biri kimi çıxış etməsində özünü göstərir.
Aldatma - şəxsi yanıltmaq məqsədilə
bilərəkdən yalan məlumatın ötürülməsi və ya faktların gizlədilməsini bildirir.
Bununla yanaşı, sənədin təkcə həqiqiliyini təhrif etmək və ya saxta sənədin
bilavasitə hazırlanması hələ onun saxtalaşdırıldığını bildirmir. Belə ki, saxta
sənəd hələ öz-özlüyündə heç kəsi yanıltmağa sövq etmir. Qəti aldatma isə belə
saxta sənədin təqdim edildikdən sonra istifadəsini nəzərdə tutur.
Rəsmi sənədlər və ya blanklar
qanunsuz yolla hazırlanarkən, onların belə istifadəsi üçün lazımi hüquqi qüvvə
yaratmadıqda saxtalaşdırma hesab oluna bilməz. Bununla da, qanunverici ədalət
mühakimə həyata keçirən orqanlara hər bir konkret haldan asılı olaraq sənədin
xüsusiyyətlərini qiymətləndirməyə və onu hüquqlar verən (və ya vəzifələrdən
azad edən) sənəd kimi tanımağa səlahiyyətləndirir. Məhz bundan asılı olaraq, hər
bir halda sənədin saxta sənəd kimi istifadə edilməsinə görə cinayət məsuliyyətinə
cəlb edilib-edilməməsinə qərar verilir.
Bilə-bilə saxta rəsmi sənədin
istifadəsi onun təqdim edilməsi (bu və ya digər hüququn mövcudluğunu təsdiqləmək
üçün səlahiyyətli şəxsə sənədin verilməsi) və ya nümayiş olunmasından (sənəd
onun səlahiyyətində qaldıqda, sənədin müvafiq şəxsə çatdırılması) ibarətdir.
İstifadənin məqsədi sənədin faydalı xüsusiyyətlərini əldə etməkdən ibarətdir.
Bu mənada, RF CM-nin 327-ci maddəsində nəzərdə tutulmuş cinayət, onu törədən şəxsin
hüquqlar əldə etməsinə və ya vəzifələrindən azad olunmasına nail olmasından
asılı olmayaraq, sənədin təqdim və ya nümayiş edildiyi andan sona çatır. Satış,
saxta rəsmi sənədi əvəzli və ya əvəzsiz qaydada başqa şəxsə ötürülməsindən ibarətdir.
Belə ötürməyə satış, hədiyyə, dəyişmə və ya girov aid ola bilər. Satış, sənədi
saxtalaşdıran şəxsin sahibliyindən çıxdığı və yeni sahibinə istifadəyə
verildiyi andan etibarən başa çatır.
Cavabdehin qeyd edilən hərəkətləri
CM-in 320.1-ci maddəsinin dispozisiyasında ifadə olunmuş cinayət tərkibinin müəyyən
elementlərini ehtiva etsə də, həmin maddədə nəzərdə tutulmuş cinayət məsuliyyətinin
yaranması üçün cinayət qanunvericiliyinin tələblərinə əsasən, həmin maddədəki
cinayət tərkibinin bütün elementlərinin iştirak etməsinə ehtiyac duyulur.
(CM-nin 3-cü maddəsi). Hazırki müraciətdə qaldırılan məsələ, qanunsuz olaraq
başqa şəxsin adından həmin şəxsə aid olan məlumatları hüquq verən rəsmi sənədə
daxil edilməsini və bununla da həmin sənəddən qanunsuz yolla istifadə edilməsinə cəhdi əhatə edir. Hərəkətin
özünün qanunsuz olması isə hələ onun nəticəsində əldə olunmuş rəsmi sənədin
saxta olmasını deməyə əsas vermir.
Belə
ki, sənədi saxtalaşdırma və ya qanunsuz hazırlama, mövcud olan sənədin
orijinalının əsasında ona bənzər, lakin rəsmi tələblərə cavab verməyən,
cavabdehin mülahizəsi və öz bacarıqları əsasında hazırladığı sənədi bildirir. Təqdim
edilmiş materiallardan isə, imtahan zalına daxil olmaq üçün verilmiş imtahana
buraxılış vərəqəsi və ya şəxsiyyət vəsiqəsinin saxta olması qeyd olunmur. Eynilə,
iş materiallarından göründüyü kimi, imtahanda istər cavabdeh, istərsə də
iştirak etməsi nəzərdə tutulan şəxsin iştirak etdiyi təqdirdə, cavab kartına
daxil edilmiş məlumatlar həqiqi olduğundan, hər iki halda, əldə olunan sənəd
saxta deyil, qanuni sənəd olacaqdı.
Bilə-bilə
saxta rəsmi sənədin istifadəsi yuxarıda qeyd etdiyim kimi sənədin təqdim edilməsi
(bu və ya digər hüququn mövcudluğunu təsdiqləmək üçün səlahiyyətli şəxsə sənədin
verilməsi) və ya nümayiş olunmasından (sənəd onun səlahiyyətində qaldıqda, sənədin
müvafiq şəxsə çatdırılması) ibarətdir. İstifadənin məqsədi sənədin faydalı
xüsusiyyətlərini əldə etməkdən ibarətdir.
Müraciətdə
qeyd edilən cavabdehin hərəkətlərinin AR CM-nin 320.1-ci maddəsində nəzərdə
tutulmuş “saxtalaşdırma” əməlini ehtiva edib-etməməsi ilə əlaqədar hesab edirəm
ki, cavabdehin özünü H.Quliyev kimi inandırmağa çalışması hələ onun bilavasitə
sonuncunun şəxsiyyətini saxtalaşdırmağa olan niyyətini ifadə etmir. Bunu, həmçinin
onun imtahanda iştirak etdiyi təqdirdə, cavab kartına H.Quliyevə aid olan məlumatları
yazmaq niyyətinin olduğu təsdiq edir. Eynilə, iş materialları cavabdehin
qanunsuz yolla əldə edilən sənəddən prosessual qanunvericilikdə göstərildiyi
qaydada - gələcəkdə özünün istifadəsini deyil, onun hərəkətlərindən xəbərsiz
H.Quliyevin xeyrinə istifadə etməsi niyyətinin olduğunu göstərir.
CM-nin
320.1-ci maddəsi məsuliyyət müəyyən edərkən, qanunsuz hərəkətlərin dairəsini dəqiq
müəyyən edərək cinayət məsuliyyətinin tərkibinə həm də bu sənədləri istifadə
etmək məqsədi ilə saxtalaşdırmaq və ya qanunsuz hazırlama və ya bu cür sənədi
satmaq daxil etmişdir. İşin hallarından görünür ki, cavabdeh H.Quliyevin şəxsiyyətini
saxtalaşdırmaq məqsədilə, ona məxsus şəxsiyyət vəsiqəsini və ya imtahana
buraxılış vəsiqəsini saxta və ya qanunsuz üsullarla hazırlamamış yaxud
satmamışdır.
Göstərilənlərə
əsasən hesab edirəm ki, cavabdeh abituriyentin rəsmi sənədini
saxtalaşdırmamışdır. Dövlət İmtahan Mərkəzi tərəfindən o, abituriyent H.Quliyevə
verilmiş imtahana buraxılış vəsiqəsindən və onun şəxsiyyət vəsiqəsindən istifadə
edərək, qəbul imtahanında iştirak etmək üçün Xüsusi Dövlət Mühafizə Xidmətinin əməkdaşlarına
özünü H.Quliyev kimi təqdim edərək, onları aldatmağa cəhd etmişdir.
Bununla
da, Alışanlı Təbib Natiq oğlu, tamah niyyəti ilə H.Quliyevin ali təhsil ocağına
qəbul olunması məqsədiylə onun əvəzindən, onun abituriyent adını mənimsəməklə,
Dövlət İmtahan Mərkəzinin rəsmi sənədlərindən və şəxsiyyət vəsiqəsindən istifadə
etmək cəhdi, həm normativ hüquqi aktlarla, həm də normativ xarakterli aktlarla
qorunan ictimai münasibətlərə süi-qəsd kimi qiymətləndirilməlidir.
Lakin
onun əməlinin ictimai təhlükəlilik dərəcəsi yalnız qanunverici orqan tərəfindən
müəyyən edildikdən sonra əməlin xarakterinə hüquqi qiymət verilə bilər.
Çünki
istər İnzibati Xətalar Məcəlləsində, istərsə də Cinayət Məcəlləsində qeyd edilən
hüquqi fakt üzrə yaranmış münasibətləri tənzim edən müvafiq maddi hüquq norması
yoxdur.
Digər
tərəfdən hesab etmək olar ki, cinayət təqibi orqanının cavabdehin hərəkətlərinin
son nəticəsi olan, ali təhsil sənədini
qanunsuz yolla əldə etməsi, sənədlərin saxta və ya uydurma olması ilə bağlı gəldiyi
mövqe, ümumi qəbul edilən olsa da, qanunvericiliyin yuxarıda tədqiq olunmuş
normaları əsasında deyə bilərik ki, ibtidai istintaq orqanına birtərəfli
qaydada, CM-in 320.1-ci maddəsinə əsasən, həmin əməlin nə
kriminallaşdırılmasına, nə də ki həmin fakt üzrə cinayət təqibinin başlanmasına
əsas vermirdi.
Hakim İsa
Nəcəfov
Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumunun “Azərbaycan Respublikası
Cinayət Məcəlləsinin 320.1-ci maddəsinin bəzi müddəalarının şərh edilməsinə
dair” Qərarına dair hakim Ceyhun Qaracayevin
XÜSUSI RƏYI
“15” noyabr 2019-cu il Bakı şəhəri
“Azərbaycan Respublikası
Cinayət Məcəlləsinin 320.1-ci maddəsinin bəzi müddəalarının şərh edilməsinə
dair” Azərbaycan Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumunun Qərarı ilə
ümumilikdə razıyam.
1. Azərbaycan
Respublikasının ali təhsil müəssisələrinə mərkəzləşdirilmiş tələbə qəbuluna
dair qaydalar mütərəqqi xarakter daşıyır. Mərkəzləşdirilmiş qəbul qaydaları təhsil
sahəsində neqativ halların qarşısının alınmasına, ədalətli rəqabətin artmasına,
gələcəkdə peşəkar mütəxəssislərin hazırlanmasına və nəhayət biliyin və təhsilin
inkişafına xidmət edir. Bu sahədə hər hansı bir hüquq pozuntusunun məsuliyyətsiz
qalması yeni yaranmış idarəetmə münasibətlərinin zəifliyinə xidmət etmiş olar.
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 80-cı maddəsi hüququn aliliyi
prinsipinə əsaslanaraq müəyyən edir ki, Konstitusiyanın və qanunların
pozulması qanunla müəyyən edilən məsuliyyətə səbəb olur. Məhz bu baxımdan hər
hansı hüquq pozuntusunu törətmiş şəxs müvafiq qaydada məsuliyyətə cəlb
edilməlidir. Məsuliyyətin əsasları isə ictimai təhlükəli hüquqpozuntusuna
mütənasib qaydada qanunvericilklə aydın şəkildə müəyyən edilməlidir.
Beləliklə bu nəticəyə gəlmək olar
ki, Gəncə
şəhər Kəpəz rayon məhkəməsinin müraciətinə səbəb olmuş cinayət işi üzrə təqsirləndirilən
şəxsin əməlləri ali təhsil müəssisələrinə mərkəzləşdirilmiş
tələbə qəbuluna dair qaydaların pozulması kimi qiymətləndirilə bilər.
2. Hüquqi məsuliyyətə
cəlb edilmə prosesində konstitusiya hüququ baxımından əhəmiyyətli olan “hüquqi
müəyyənlik” prinsipinin təmin edilməsi olduqca vacibdir. Xüsusi ilə hüquqi məsuliyyətlə bağlı
normativ-hüquqi aktlar birmənalı və aydın başa düşülməlidir. Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu Cinayət Məcəlləsinin 59.1.9 və
60-cı maddələrinin şərh edilməsi ilə əlaqədar bildirmişdir ki, Konstitusiya
Məhkəməsinin “hüquqi müəyyənlik prinsipinin mahiyyəti və əhəmiyyəti barədə
formalaşdırdığı hüquqi mövqeyinə görə, hüquqi müəyyənlik prinsipi hüququn
aliliyinin əsas xüsusiyyətlərindən biri kimi çıxış edir. Hər bir qanunun və ya
onun hər hansı bir müddəasının hüquqi müəyyənlik prinsipinə cavab verməsi
mütləqdir. Bunun təmin edilməsi üçün hüquq normaları birmənalı və aydın olmalıdır.
Bu isə öz növbəsində hər kəsə onun hüquq və azadlıqlarını müdafiə edəcəyinə,
hüququ tətbiq edənin hərəkətlərinin isə qabaqcadan bilməsinə imkan verməlidir”.
Hüquqi müəyyənlik prinsipinin (hüquq normasının
şübhəsiz və tərəddüdsüz tətbiq edilməsi) qorunması baxımından əhəmiyyətli və
fərqli başa düşülən hüquqi terminlərin qanunvericilikdə normativ definisiyası
verilir. Ümumilikdə Azərbaycan qanunvericiliyində bu prinsipin qorunması
məqsədi ilə, xüsusi ilə cinayət və cinayət-prosessual qanunvericiliyində
kifayət qədər termin və anlayışları aydınlaşdıran definisiyalar öz əksini tapmışdır.
Lakin, Cinayət Məcəlləsinin 320.1-ci
maddəsinin tam aydın şərhi üçün tələb olunan “rəsmi
sənəd” anlayışının cinayət qanunvericiliyində definisiyası mövcud deyil. Bununla
yanaşı, Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 27 sentyabr
2003-cü il tarixli, 935 nömrəli Fərmanı ilə təsdiq edilmiş “Dövlət orqanlarında, dövlət
mülkiyyətində olan və paylarının (səhmlərinin) nəzarət zərfi dövlətə məxsus
olan hüquqi şəxslərdə və büdcə təşkilatlarında kargüzarlığın aparılmasına dair” Təlimatın “Sənədlərin rəsmiləşdirilməsi
üçün ümumi tələblər” adlı 3-cü paraqrafın 24-cü bəndində göstərir ki, “sənəd, ona rəsmi
xarakter və hüquqi qüvvə verilməsi məqsədi ilə rəsmiləşdirilməlidir. Rəsmiləşdirmə
sənədin imzalanması, təsdiq edilməsi və ona möhür vurulması vasitəsi ilə həyata
keçirilir”. Həmin paraqrafın 25-ci bəndində bildirilir ki, “bir qayda olaraq, sənədin
bütün nüsxələri imzalanır. İmzanın tərkibinə sənədi imzalamış şəxsin vəzifəsinin
adı, onun şəxsi imzası, soyadı və adı daxildir”.
Beləliklə, belə qənaətə
gəlmək olar ki, hər hansı bir sənəd (o cümlədən blank, imtahan kartı və s.) sənəd
rəsmi sənəd kimi yalnız hər hansı bir məzmun daşıdıqda (yəni hüquqi faktı əks
etdikdə) və bu məzmun müvafiq qaydada rəsmi (vəzifəli) şəxs tərəfindən qiymətləndirilib
imzalandıqda və ya elektron sistem vasitəsi ilə ümumi qaydada qiymətləndirildikdən
sonra hesab edilir.
Təhsil sahəsində
şagird, tələbələrin biliklərini qiymətləndirən sənədlər sırasında müxtəlif rəsmi
sənəd mövcuddur. Onlara imtahan cədvəli, zaçot kitabçası, diplom və s. aid etmək
olar. Təbii ki, ali təhsil müəssisəsinə qəbul üçün nəzərdə tutulan imtahan
cavab kartı da rəsmi sənədə çevrilə bilər. Bunun üçün yalnız həmin imtahan qəbul
kartı müvafiq vəzifəli şəxs tərəfindən rəsmi qiymətləndirilməlidir. Həmin vəzifəli
şəxs (müəllim və ya nəzarətçi) tərəfindən imtahan qəbul kartında qiymətləndirilən
cavab vəzifəli şəxsin iradəsini ifadə etmiş olur. Bununla imtahan qəbul kartı rəsmi
sənəd statusunu alır.
Gəncə şəhər Kəpəz
rayon məhkəməsinin müraciətinə səbəb olmuş cinayət işi üzrə təqsirləndirilən şəxs
digərinin əvəzinə imtahan zalına daxil olmaq istəyərək sonuncunun əvəzinə
imtahan suallarına cavab verməyə cəhd göstərmişdir. Ola bilər ki, onun cavabı
faktiki olaraq suala düzgün cavab kimi qiymətləndirilməsin və qəbul üçün qənaətbəxş
sayılmasın. Deməli həmin şəxsin cavabı hələ hüquqi fakt kimi hesab edilə bilməz.
Nəzərə alsaq ki, rəsmi
sənəd - hüquqların verilməsi və
ya məhrum edilməsi, vəzifələrin verilməsi və ya vəzifədən azad edilməsi, hüquq
və vəzifələrin həcmindəki dəyişikliklərə səbəb olan faktları təsdiqləyən və
hüquqi nəticəyə səbəb olan sənəddir. Deməli hər hansı bir şəxsin xüsusi qəbulu
üçün vərəqədə (blankda) imtahan suallarına cavabının qənaətbəxş sayılması və
müvafiq hüquqi nəticə yaratması, həmin cavabın rəsmi qaydada müsbət cavab kimi
qiymətləndirən vəzifəli şəxsin imzasından və ya elektron sistem vasitəsi ilə
müsbət cavab kimi qəbul edilməsindən asılıdır.
Belə halda yalnız
imtahan qəbul kartının müvafiq qaydada qiymətləndirilməsindən və bununla rəsmi
sənədə çevrilməsindən sonra (yəni daha rəsmi şəxs tərəfindən imzalanmış sənədin)
həmin rəsmi sənəd üzərində aparılan düzəliş və ya əlavələr rəsmi sənədin
saxtalaşdırılması kimi qiymətləndirilə bilər.
3.
Azərbaycan
Respublikasında mərkəzləşdirilmiş imtahan qaydaları nisbətən yeni sahədir. Bu
sahədə qanunçuluğunun təmin edilməsi olduqca vacib vəzifədir. Təbii ki,
konstitusiya nəzarəti qaydasında qeyd edilən sahədə törədilən hüquqpozuntuların
ictimai təhlükəliliyinin səviyyəsini tam qiymətləndirmək mümkün deyil, bu
birbaşa qanunverici orqanın səlahiyyətindədir. Yalnız qeyd etmək olar ki, mərkəzləşdirilmiş
imtahan qaydaları tətbiq edən əksər ölkələrdə (məsələn, Rusiya) bu sahənin
qorunması üçün üstünlük inzibati xətalar qanunvericiliyinə verilir. Azərbaycan
qanunvericiliyinin bu istiqamətdə islahatların aparılması məqsədəmüvafiq
olardı.
4.
Gəncə
şəhər Kəpəz rayon məhkəməsinin müraciətinə səbəb olmuş cinayət işi üzrə təqsirləndirilən
şəxs neqativ əməl törətməyə cəhd göstərmişdir. Məhz bu səbəbdən Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumunun mövqeyi
ilə razılaşmaq olar ki, həmin şəxs məsuliyyətdən yayınmamalıdır.
Lakin bu cür neqativ əmələ görə xüsusi məsuliyyət növü (inzibati xəta) nəzərdə
tutulmalıdır. Qanunvericilikdə isə xüsusi məsuliyyət növünün yaradılmasınadək
cinayət təqibi orqanları və habelə məhkəmələr mərkəzləşdirilmiş imtahan qaydaları
sahəsində törədilən hüquqpozmalara görə cinayət
məsuliyyətinə cəlb etmədən çəkinməklə və bu sahənin dekriminallaşdırılmasını təmin
etməklə, törədilmiş əməllə məsuliyyət növü arasında mütənasibliyi qorumuş
olardı.
Hakim
Ceyhun Qaracayev