AZƏRBAYCAN
RESPUBLİKASI ADINDAN
Azərbaycan
Respublikası
Konstitusiya
Məhkəməsi Plenumunun
Q Ə R A R I
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 62-ci maddəsinin tələbləri baxımından Azərbaycan Respublikası Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin 442.1-ci maddəsinin həmin Məcəllənin 207.5, 215.7 və 216.2-ci maddələri ilə əlaqəli şəkildə şərh edilməsinə dair
2 dekabr
2024-cü
il Bakı
şəhəri
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu Fərhad Abdullayev (sədr), Sona
Salmanova, Humay Əfəndiyeva, Rövşən İsmayılov, Ceyhun Qaracayev, Rafael
Qvaladze, Fikrət Məmmədov (məruzəçi-hakim), İsa Nəcəfov və Kamran Şəfiyevdən
ibarət tərkibdə,
məhkəmə katibi Fəraid
Əliyevin iştirakı ilə,
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 130-cu maddəsinin VI hissəsinə, “Konstitusiya Məhkəməsi
haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 27.2 və 33-cü maddələrinə
və Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Daxili Nizamnaməsinin
39-cu maddəsinə müvafiq olaraq, xüsusi konstitusiya icraatının yazılı prosedur
qaydasında keçirilən məhkəmə iclasında Bakı şəhəri Səbail Rayon Məhkəməsinin
müraciəti əsasında Azərbaycan Respublikası Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin
442.1-ci maddəsinin həmin Məcəllənin 207.5, 215.7 və 216.2-ci maddələri ilə əlaqəli
şəkildə şərh edilməsinə dair konstitusiya işinə baxdı.
İş üzrə hakim F.Məmmədovun
məruzəsini, maraqlı subyektlər Azərbaycan Respublikası Milli Məclisi Aparatının
mülahizəsini, Azərbaycan Respublikası Ali Məhkəməsinin, Bakı Apellyasiya Məhkəməsinin,
Azərbaycan Respublikası Vəkillər Kollegiyasının mütəxəssis mülahizələrini,
ekspert Bakı Dövlət Universitetinin Hüquq fakültəsinin Cinayət prosesi
kafedrasının professoru, hüquq elmləri doktoru M.Qəfərovun rəyini və iş
materiallarını araşdırıb müzakirə edərək, Azərbaycan Respublikası Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu
MÜƏYYƏN ETDİ:
Bakı şəhəri Səbail Rayon
Məhkəməsi Azərbaycan Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsinə (bundan sonra –
Konstitusiya Məhkəməsi) müraciət edərək Azərbaycan Respublikası Cinayət-Prosessual
Məcəlləsinin (bundan sonra – Cinayət-Prosessual Məcəllə) məhkəmə nəzarətinin həyata
keçirilməsinə dair 442.1-ci maddəsinin həmin Məcəllənin 215.7 və
216.2-ci maddələri ilə əlaqəli şəkildə şərh edilməsini xahiş etmişdir.
Müraciətdən görünür
ki, R.Sarıyev polis əməkdaşları tərəfindən qanunsuzluğa məruz
qalması ilə bağlı Bakı şəhəri Nizami Rayon Prokurorluğuna şikayət edərək
bu əməllərə yol vermiş şəxslər barəsində müvafiq tədbirlərin
görülməsini xahiş etmişdir.
Həmin prokurorluq tərəfindən
R.Sarıyevin müraciəti Azərbaycan Respublikası Baş Prokurorluğunun “İşin Təşkili
Qaydaları”nın 238.4 və 346.14-cü bəndlərinin tələblərinə uyğun olaraq Baş
Prokurorluğa göndərilmişdir.
Həmin Qaydaların
158.9–158.10-cu maddələrinə uyğun olaraq Baş Prokurorluğun Xidməti araşdırmalar
idarəsi apardığı araşdırma ilə əlaqədar izahatların alınması, məhkəmə-tibbi
ekspertizanın keçirilməsi və araşdırmadan irəli gələn digər hərəkətləri icra edərək
toplanmış materialların təqdim edilməsinə dair göstərişin verilməsini Bakı Şəhər
Prokurorluğuna tapşırmışdır.
Bakı şəhəri Nizami
Rayon Prokurorluğu tapşırığa uyğun olaraq toplanılmış materialları Baş
Prokurorluğun Xidməti araşdırmalar idarəsinə göndərmiş və həmin idarə tərəfindən
cinayət hadisəsi müəyyən edilmədiyindən Cinayət-Prosessual Məcəllənin 39.1.1-ci
maddəsinə əsasən cinayət işinin başlanılmasının rədd edilməsi barədə qərar qəbul
edilmişdir.
R.Sarıyev Bakı şəhəri
Səbail Rayon Məhkəməsinə şikayət edərək qeyd edilən qərarın məhkəmə nəzarəti
qaydasında ləğv edilməsini xahiş etmişdir.
Həmin məhkəmə cinayət-prosessual
qanunvericiliyinə uyğun olaraq istintaq aidiyyətinin dəyişdirildiyi
hallarda məhkəmə nəzarətinin ərazi aidiyyətinin müəyyən
edilməsi, habelə Cinayət-Prosessual Məcəllənin 442.1-ci maddəsində göstərilən
“ibtidai araşdırmanın aparıldığı yer” müddəasının həmin
Məcəllənin 207-ci maddəsində göstərilən ayrı-ayrı istintaq hərəkətlərinin
aparıldığı yeri, yaxud 207.5-ci maddəyə əsasən cinayət işinin başlanmasının rədd
edilməsi haqqında qərarın qəbul edildiyi yeri nəzərdə tutması ilə
bağlı məhkəmə təcrübəsində fikir ayrılığı olduğundan qeyd edilən məsələlərə
aydınlıq gətirilməsi, qanunvericiliyin eyni qaydada tətbiq edilməsi və
hüquqi müəyyənlik prinsipinin təmin edilməsi məqsədilə Konstitusiya Məhkəməsinə
müraciət etmişdir.
Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu müraciətlə əlaqədar aşağıdakıların qeyd edilməsini zəruri hesab
edir.
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının (bundan sonra – Konstitusiya) 60-cı
maddəsinin I və IV hissələrində hər kəsin hüquq və azadlıqlarının inzibati
qaydada və məhkəmədə müdafiəsinə təminat verilmiş, dövlət orqanlarının, siyasi
partiyaların, hüquqi şəxslərin, bələdiyyələrin və vəzifəli şəxslərin hərəkətlərindən
və hərəkətsizliyindən inzibati qaydada və məhkəməyə şikayət etmək hüququ təsbit
edilmişdir.
Konstitusiyanın
71-ci maddəsinin I və VII hissələrinə əsasən, Konstitusiyada təsbit edilmiş
insan və vətəndaş hüquqlarını və azadlıqlarını gözləmək və qorumaq
qanunvericilik, icra və məhkəmə hakimiyyəti orqanlarının borcudur. İnsan və vətəndaş
hüquqlarının və azadlıqlarının pozulması ilə əlaqədar mübahisələri məhkəmələr həll
edir.
Beynəlxalq müqavilələrdə
də insan hüquq və azadlıqlarının məhkəmə tərəfindən müdafiə edilməsi ayrılmaz və
toxunulmaz hüquq kimi müəyyən edilmişdir.
Belə ki, məhkəmə təminatı
Ümumdünya İnsan hüquqları Bəyannaməsinin 8-ci maddəsində “hər
bir şəxs Konstitusiyanın və ya qanunun ona verdiyi hüquqların pozulması zamanı
səlahiyyətli məhkəmələr tərəfindən hüquqlarının bərpa olunması hüququna
malikdir”, "İnsan hüquqlarının və əsas azadlıqların müdafiəsi
haqqında" Konvensiyanın (bundan sonra – Konvensiya) 6-cı maddəsinin
1-ci bəndində “hər kəs, onun mülki hüquq və vəzifələri müəyyən edilərkən və ya
ona qarşı hər hansı cinayət ittihamı irəli sürülərkən, qanun əsasında
yaradılmış müstəqil və qərəzsiz məhkəmə vasitəsi ilə, ağlabatan müddətdə işinin
ədalətli və açıq araşdırılması hüququna malikdir”, “Mülki və Siyasi Hüquqlar
haqqında Beynəlxalq Pakt”ın 14-cü maddəsində “hər bir şəxs, ona qarşı irəli
sürülən istənilən cinayət ittihamına baxılması zamanı və yaxud hər hansı bir
mülki prosesdə onun hüquq və vəzifələrinin müəyyən edilməsi zamanı qanun əsasında
yaradılan səlahiyyətli, müstəqil və qərəzsiz məhkəmə tərəfindən ədalətli və
açıq araşdırma hüququna malikdir” kimi müddəalarda təsbit edilmişdir.
Məhkəmə müdafiəsi
hüququnun əlçatanlığının və ədalət mühakiməsinin səmərəliliyinin təmin edilməsinə
xidmət edən məhkəmə aidiyyəti ilə bağlı müddəalar Konstitusiyanın
62-ci maddəsində təsbit edilmişdir. Həmin maddəyə görə, hər kəsin onun işinə
qanunla müəyyən edilmiş məhkəmədə baxılması hüququ vardır. Şəxsin razılığı
olmadan onun işinə başqa məhkəmədə baxılmasına yol verilmir.
Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu Konstitusiyanın 62-ci maddəsi ilə bağlı qeyd etmişdir ki, göstərilən
maddədəki “qanunla müəyyən edilmiş məhkəmə” müddəası işlərin aidiyyət
qaydalarını, o cümlədən ərazi üzrə aidiyyət məsələlərini, qanuni məhkəmə tərkibinin
mövcudluğunu, prosessual şərtləri və s. subyektiv elementləri nəzərdə tutur
(“Azərbaycan Respublikası İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 110.1-ci maddəsinin şərh
edilməsinə dair” 2021-ci il 17 mart tarixli Qərar).
“Məhkəmələr və
hakimlər haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 15-ci maddəsi işlərin
Azərbaycan Respublikasının qanunvericiliyi ilə müəyyən edilmiş məhkəmə
aidiyyətinin dəyişdirilməsini və ya əsassız olaraq qanuni hakimin
icraatından alınmasını qadağan edir.
Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu “Azərbaycan Respublikası Mülki Prosessual Məcəlləsinin 30-cu maddəsinin
şərh edilməsinə dair” 2013-cü il 28 mart tarixli Qərarında ədalət mühakiməsinin
həyata keçirilməsi zamanı məhkəmə aidiyyətininin vacibliyini qeyd edərək hesab
etmişdir ki, bu institut şəxsin hüquqlarının və qanuni maraqlarının əsas
prosessual təminatlarından biri kimi qəbul olunur. Bu isə məhkəmə aidiyyəti
qaydalarının qanunla dəqiq müəyyən edilməsini və aydın başa düşülməsini tələb
edir. Əks halda məhkəmə və tərəflər qarşısında bu və ya digər işin hansı məhkəmədə
baxılması məsələsində qeyri-müəyyənlik yaranması ilə yanaşı, məhkəmə tərəfindən
işə ağlabatan müddətdə baxılmasında çətinlik yarana və şəxsin pozulmuş
hüquqlarının səmərəli bərpa edilməsi mümkünsüz ola bilər.
İnsan Hüquqları üzrə
Avropa Məhkəməsi (bundan sonra – Avropa Məhkəməsi) də məhkəmə və ərazi aidiyyəti
qaydalarının, prosessual hüquq normalarının pozulmasını və səlahiyyətlərin
aşılmasını ciddi səhv kimi qiymətləndirir və Konvensiyanın 6-cı
maddəsinin 1-ci bəndinin tələblərini belə pozuntularla qəbul edilən məhkəmə qərarlarının
ləğv edilməsinə əsas kimi tanıyır (Luçkina Rusiyaya qarşı iş üzrə 2008-ci
il 10 aprel, Pşeniçnıy Rusiyaya qarşı iş üzrə 2008-ci il 14
fevral və Sutyajnik Rusiyaya qarşı iş üzrə 2009-cu il 23 iyul
tarixli Qərarlar).
Cinayət mühakimə
icraatının əsas prinsip və qaydalarını müəyyən edən Cinayət-Prosessual
Məcəllənin 29, 67.4 və 68.4-cü maddələrinə əsasən, heç kəs onun işinə aidiyyəti
qanunla müəyyən edilmiş məhkəmədə baxılması hüququndan məhrum oluna bilməz. Şəxsin
razılığı olmadan onun işinə başqa məhkəmədə baxılmasına yol verilmir. Hər
bir rayon (şəhər) məhkəməsinə yalnız məhkəmənin yurisdiksiyasında baş vermiş
cinayətlərlə bağlı işlər və digər materiallar aiddir. Eyniliklə, hər bir hərbi
məhkəməyə yalnız məhkəmənin yurisdiksiyasında baş vermiş cinayətlərlə bağlı işlər
və digər materiallar aiddir.
Beləliklə, məhkəmə
aidiyyəti prinsipi (ərazi, predmet və ya şəxs üzrə) prosessual qənaət
prinsipinə riayət edilməsinə, cinayət təqibi ilə
bağlı bütün halların hərtərəfli, tam və obyektiv araşdırılmasına, pozulmuş
hüquqların bərpasına qısa müddətdə nail olunmasına xidmət edir, habelə məhkəmə
müdafiəsi hüququnun əlçatanlığını və səmərəliliyini təmin edir.
Bu baxımdan məhkəmə
aidiyyətini müəyyən edən normaların hüquqi müəyyənlik prinsipinin tələblərinə
cavab verməsi mühüm əhəmiyyət kəsb edir.
Belə ki, hüquqi müəyyənlik
qanunun aliliyi prinsipinin ayrılmaz tərkib hissəsi olmaqla hüquqi münasibətlərə
stabillik gətirir, həmin münasibətlərin iştirakçıları üçün aydın hüquqi əsaslar
yaradır. Məhz həmin prinsip əsasında qurulan hüquq normaları, o cümlədən
prosessual qaydalar hər-hansı hərəkətləri öncədən planlaşdırmağa və müəyyən etməyə
imkan verir.
Oxşar mövqe Avropa Məhkəməsinin Sunday
Times Birləşmiş Krallığa qarşı iş üzrə 1979-cu il 26 aprel tarixli Qərarında
ifadə edilmişdir.
Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu müraciətdə qaldırılan məhkəmə nəzarəti qaydasında icraatın ərazi
aidiyyətinin müəyyən edilməsi ilə bağlı aşağıdakıların qeyd edilməsini vacib
hesab edir.
Məhkəmə nəzarətinin
həyata keçirilməsinə dair icraat hüquq və azadlıqların pozulmasına dair məlumatlar
olduğu halda cinayət təqibini həyata keçirən (əməliyyat-axtarış, təhqiqat,
istintaq, prokurorluq) orqanların vəzifəli şəxslərinin hərəkət və qərarlarının
qanuniliyi üzərində məhkəmə nəzarətini işə salır. Məhkəmə nəzarəti icraatında məhkəmə
əsasən iki vəzifə icra edir: cinayət təqibi üzrə müvəkkil edilmiş orqanlar və vəzifəli
şəxslər tərəfindən edilən ayrı-ayrı hərəkətlərin və qəbul olunan qərarların
qanuniliyinin təmin olunması; cinayət prosesi iştirakçılarının hüquq və
azadlıqlarının qorunması (Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun “Azərbaycan
Respublikası Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin 449.2.3-cü maddəsinin şərh edilməsinə
dair” 2009-cu il 5 avqust tarixli Qərarı).
Cinayət-Prosessual Məcəllənin
122.2.3-cü maddəsinə uyğun olaraq, həmin Məcəllənin 449.3-cü maddəsində nəzərdə
tutulmuş təhqiqatçının, müstəntiqin və ya ibtidai araşdırmaya prosessual rəhbərliyi
həyata keçirən prokurorun (bundan sonra – prokuror) hərəkətlərindən və ya qərarlarından
məhkəmə nəzarəti funksiyasını həyata keçirən məhkəməyə şikayət verilir.
Məhkəmə nəzarəti
istintaq hərəkətlərinin məcburi aparıldığı, prosessual məcburiyyət tədbirinin tətbiq
edildiyi, əməliyyat-axtarış tədbirinin həyata keçirildiyi və ya ibtidai
araşdırmanın aparıldığı yer üzrə səlahiyyəti daxilində müvafiq birinci
instansiya məhkəməsi tərəfindən həyata keçirilir (Cinayət-Prosessual Məcəllənin
442.1-ci maddəsi).
İbtidai araşdırmanın
aparıldığı yer müddəasına Cinayət-Prosessual Məcəllənin 216.1-ci maddəsində
aydınlıq gətirilərək göstərilmişdir ki, ibtidai araşdırma cinayətin törədildiyi
yer üzrə (inzibati ərazi vahidi üzrə) aparılır.
Nəzərə alınmalıdır
ki, bu norma eyni təhqiqat və ya istintaq orqanının tabeçiliyində olan və müxtəlif
inzibati ərazi vahidlərində (rayon, şəhər və s.) fəaliyyət göstərən orqanlar
arasında cinayət işlərinin bölüşdürülməsi məsələlərini tənzimləməklə ərazi
aidiyyətini müəyyən edir. Aidiyyət məsələsi həll edilərkən, ibtidai
araşdırmanın predmet aidiyyəti (hansı istintaq orqanına aid olduğu) dəqiqləşdirilməli,
sonra isə həmin ibtidai araşdırmanın ərazi aidiyyəti (hansı inzibati ərazi
vahidində aparılması) müəyyən edilməlidir.
Cinayətin törədildiyi
yer dedikdə isə ictimai təhlükəli əməlin (hərəkət və ya hərəkətsizliyin)
obyektiv cəhətinin təzahür etdiyi yer başa düşülməlidir. Bu zaman cinayətin
növündən asılı olaraq (uzanan, davam edən və s.) cinayət və cinayət-prosessual
qanunvericiliyinin normalarının tələblərinə riayət edilməklə cinayətin törədildiyi
yer müəyyən edilməlidir.
Qeyd edilməlidir ki,
cinayət prosessual qanunvericiliyində ibtidai araşdırma yerinin dəqiq göstərilməsi
və onun məhz cinayətin törədildiyi yerlə əlaqələndirilməsi cinayət işinin tam,
obyektiv və hərtərəfli araşdırılması, prosessual qənaət və işlərə ağlabatan
müddətdə baxılması prinsiplərindən irəli gəlir. Bu qayda iş üzrə
sübutların daha qısa müddətdə toplanılması və yoxlanılmasının, işin
həqiqətə uyğun olan faktiki hallarının müəyyənləşdirilməsinin təmin edilməsinə,
bütövlükdə ibtidai araşdırma prosesinin səmərəliliyinə xidmət edir.
O
da nəzərə alınmalıdır ki, qanunverici Cinayət-Prosessual Məcəllənin 216.1-ci
maddəsində ibtidai araşdırmanın aparılma yerini həmin
Məcəllənin 215.2-ci maddəsində göstərilən hər hansı orqanın (prokurorluq
və ya müvafiq icra hakimiyyəti orqanları) fəaliyyət yeri ilə şərtləndirməyərək ibtidai
araşdırmanın bilavasitə cinayətin törədildiyi yer üzrə aparılmasını müəyyən
etmişdir.
Bununla da, Cinayət-Prosessual
Məcəllənin 216.1-ci maddəsinin “ibtidai araşdırma cinayətin törədildiyi yer üzrə
(inzibati ərazi vahidi üzrə) aparılır” müddəası ibtidai araşdırmanın ərazi üzrə
aidiyyətini müəyyən etməklə həmin Məcəllənin 215.2-ci maddəsində sadalanan
orqanlar tərəfindən ibtidai istintaq aparılarkən rəhbər tutulan məcburi göstəriş
kimi nəzərdə tutulmuşdur.
İbtidai araşdırmanın
aparıldığı yer Cinayət-Prosessual Məcəllənin 216.1-ci maddəsinə uyğun olaraq,
cinayətin törədilmə yerinə görə müəyyən edildiyi üçün həmin Məcəllənin 215.7.1–215.7.5-ci maddələrində göstərilən müstəsna
hallarda Azərbaycan Respublikası Baş Prokurorunun əsaslandırılmış qərarı ilə
cinayət işinin bir istintaq orqanından digər istintaq orqanına verilməsi
ibtidai araşdırma yerinin dəyişməsi kimi qiymətləndirilə bilməz.
O da
qeyd olunmalıdır ki, həmin Məcəllənin 216.2-ci maddəsində cinayət
işi üzrə məhkəməyədək icraatın hərtərəfli, tam, obyektiv və vaxtında
aparılmasını təmin etmək məqsədi ilə Azərbaycan Respublikası Baş Prokurorunun,
Naxçıvan Muxtar Respublikasının ərazisində, həmçinin Naxçıvan Muxtar
Respublikası Prokurorunun qərarı əsasında ibtidai araşdırmanın aparıldığı yerin
aşağıdakı hallarda dəyişilməsi nəzərdə tutulmuşdur:
·cinayətin aşkar
olunduğu yer üzrə;
·şübhəli və ya təqsirləndirilən
şəxsin olduğu yer üzrə;
·şahidlərin əksəriyyətinin
olduğu yer üzrə.
Ümumi qaydadan bu
istisna Cinayət-Prosessual Məcəllənin 8.0.3-cü maddəsinin tələblərindən irəli gəlir.
Həmin maddədə cinayətləri tezliklə açmaq, cinayət təqibi ilə bağlı bütün
halları hərtərəfli, tam və obyektiv araşdırmaq cinayət mühakimə icraatının vəzifələrindən
biri kimi müəyyən edilmişdir.
Bu zaman Cinayət-Prosessual
Məcəllənin 442.1-ci maddəsində nəzərdə tutulan ibtidai araşdırmanın aparıldığı
yer müddəası cinayətin baş verdiyi yeri deyil, həmin Məcəllənin 216.2-ci maddəsindəki
cinayətin aşkar olunduğu və ya şübhəli və ya təqsirləndirilən şəxsin, habelə
şahidlərin əksəriyyətinin olduğu yeri (inzibati ərazi vahidi), yəni ibtidai
araşdırmanın təşkil olunduğu yeri (inzibati ərazi vahidini) ehtiva edir.
Əlavə olaraq qeyd
edilməlidir ki, qanunverici məhkəmə nəzarətinin həyata keçirilməsinə dair ümumi
müddəalar müəyyən edərkən məcburi aparılan istintaq hərəkətlərinin, prosessual
məcburiyyət tədbirinin və ya ibtidai araşdırmanın aparıldığı yerlərin fərqli
inzibati ərazi vahidləri üzrə aparılmasının mümkünlüyündən çıxış etmişdir.
“Azərbaycan
Respublikasının Cinayət-Prosessual Məcəlləsində dəyişikliklər edilməsi
haqqında” 2017-ci il 1 dekabr tarixli Qanunu ilə həmin Məcəlləyə edilmiş dəyişikliklərin
məqsədlərindən biri də məhkəmə nəzarətinin həyata keçirilməsi imkanlarının
genişləndirilməsinə və xüsusi icraatın effektivliyinin yüksəldilməsinə yönəlmişdir.
Həmin Qanunla Cinayət-Prosessual
Məcəllənin 442.1-ci maddəsinə dəyişiklik edilərək “və ya əməliyyat-axtarış tədbirinin
həyata keçirildiyi” sözləri “əməliyyat-axtarış tədbirinin həyata keçirildiyi və
ya ibtidai araşdırmanın aparıldığı” sözləri ilə əvəz edilmiş, bununla da qeyd
olunan maddədə məhkəmə nəzarəti qaydasında vəsatət, təqdimat və şikayətlə
prosessual məcburiyyət tədbirinin tətbiq edildiyi və ya digər istintaq hərəkətlərinin
məcburi aparıldığı yerlə yanaşı, alternativ olaraq ibtidai araşdırmanın aparıldığı
yerin birinci instansiya məhkəməsinə də müraciət edilə biləcəyi müəyyən
olunmuşdur.
Göstərilənlərə əsasən,
Cinayət-Prosessual Məcəllənin 442.1-ci maddəsində nəzərdə tutulmuş ibtidai
araşdırmanın aparıldığı yer müddəası cinayətin törədildiyi yeri ehtiva etməklə
ayrı-ayrı istintaq hərəkətlərinin və ya əməliyyat axtarış tədbirinin həyata
keçirildiyi yerlə eyniləşdirilməməlidir.
Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu törədilmiş və ya hazırlanan cinayətlər haqqında məlumatlara baxılması nəticəsində
cinayət işinin başlanmasının rədd edilməsi haqqında qəbul edilən qərarın
qanuniliyi üzərində məhkəmə nəzarətinin ərazi aidiyyətinə aydınlıq gətirilməsi
üçün aşağıdakıların qeyd edilməsini vacib hesab edir.
Cinayət-Prosessual Məcəllənin
38.1-ci maddəsində cinayətin izlərinin qorunmasının və götürülməsinin əhəmiyyəti
baxımından hazırlanan, yaxud törədilən cinayətin əlamətlərini əks etdirən əməllər
barədə məlumat alındığı halda cinayət prosesini həyata keçirən orqanlar tərəfindən
müvafiq tədbirlər görülməsi müəyyən edilmişdir.
Qanunvericiliyin bu
tələbinə əsasən, həmin Məcəllənin 207-ci maddəsində törədilmiş və ya hazırlanan
cinayət haqqında daxil olmuş məlumatla bağlı (cinayət işinin dərhal başlanması,
böyük ictimai təhlükə törətməyən aşkar cinayətə dair şikayət üzrə təhqiqatçı tərəfindən
cinayət işi başlamadan sadələşdirilmiş icraatın aparılması və s. istisna
olmaqla) təhqiqatçı, müstəntiq və ya prokuror tərəfindən zəruri hallarda müəyyən
hərəkətlərin yerinə yetirilməsi nəzərdə tutulmuşdur. Onların
sırasına ilkin yoxlama və Məcəllənin 207.4-cü maddəsində nəzərdə
tutulmuş istintaq və digər prosessual hərəkətlər aid edilmişdir.
Həmin məlumatların
alındığı hər bir halda təhqiqatçı, müstəntiq və ya prokuror cinayət işi başlamaq, cinayət işinin başlanmasını
rədd etmək, məlumatı istintaq aidiyyəti üzrə göndərmək və xüsusi ittiham
qaydasında təqib olunan cinayətə dair məlumatı məhkəmə aidiyyəti üzrə göndərmək
haqqında qərarlardan birini qəbul etməlidir (Cinayət-Prosessual Məcəllənin
207.5-ci madəsi).
Sadalanan maddələrdən
göründüyü kimi, cinayət-prosessual qanunvericilik bəzi hallar istisna olmaqla
cinayət işinin başlanmasını törədilmiş və ya hazırlanan cinayətlər haqqında məlumatlara
baxılmasının nəticəsi ilə şərtləndirmişdir. Bu isə məntiqi olaraq məlumatların
baxılması yerinin törədilmiş və ya hazırlanan cinayətin baş vermə yerini ehtiva
etməsinə dəlalət edir.
O da göstərilməlidir ki, Cinayət-Prosessual
Məcəllənin 213.1 və 213.2-ci
maddələrində törədilmiş və ya hazırlanan cinayət haqqında məlumatın digər
istintaq orqanına göndərilməsi hallarından biri kimi barəsində məlumat verilən
cinayətin araşdırılması onun səlahiyyətinə aid olmaması və cinayətin həmin
orqanın fəaliyyət dairəsinin hüdudlarından kənar ərazidə törədildiyi müəyyən
edilmişdir.
Qeyd edilən
normaların əlaqəli təhlili əsasında Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu belə qənaətə gəlir ki, göstərilən normalar yurisdiksiyası bütün ölkə ərazisinə
şamil olunan ibtidai istintaq orqanlarına deyil, bir inzibati ərazi vahidini əhatə
edən istintaq orqanlarına münasibətdə ərazi aidiyyəti məsələsini tənzimləyir.
Bu baxımdan məlumatlara
yurisdiksiyası bir inzibati ərazi vahidi ilə məhdudlaşan ibtidai istintaq
orqanının baxması nəticəsində cinayət işinin başlanmasının rədd edilməsi
haqqında qəbul edilən qərar üzərində məhkəmə nəzarətini cinayətin törədildiyi
yer üzrə birinci instansiya məhkəməsi həyata keçirməlidir.
Törədilmiş və ya
hazırlanan cinayətlər haqqında məlumatlara yurisdiksiyası bütün ölkə ərazisinə
şamil olunan ibtidai istintaq orqanı tərəfindən baxılması nəticəsində qəbul
edilmiş qərardan verilmiş şikayətlərlə bağlı məhkəmə nəzarətinin ərazi aidiyyəti
məsələsi isə qanunvericiliklə tənzimlənməmişdir.
Bununla bağlı
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu hesab edir ki, törədilmiş və ya hazırlanan
cinayətlər haqqında məlumatlara yurisdiksiyası bir inzibati ərazi vahidi ilə məhdudlaşmayan
ibtidai istintaq orqanı tərəfindən baxılması nəticəsində qəbul edilən qərar üzərində
məhkəmə nəzarətinin həyata keçirilməsi qaydalarının qanunvericilik qaydasında
müəyyənləşdirilməsinə zərurət vardır.
Qanunvericilikdə
boşluq müvafiq normanın mövcud olmamasını nəzərdə tutmaqla, son nəticədə Əsas
Qanunda təsbit edilmiş müvafiq insan hüquq və azadlıqlarının həyata keçirilməsi
üçün məhdudiyyət yarada bilər. Bu boşluq mahiyyətcə qeyri-konstitusion norma ilə
eyni hüquqi nəticəyə malikdir və onun aradan qaldırılması ümumi qaydada
qanunvericinin funksiyasına (səlahiyyətinə) aid olsa da, həmçinin konstitusiya
məhkəmə icraatı vasitəsi ilə həll edilə bilər. Oxşar mövqe Konstitusiya Məhkəməsi
Plenumunun E.Axundovun şikayətinə dair 2023-cü il 6 oktyabr tarixli Qərarında
ifadə edilmişdir.
Bu baxımdan
qanunverici Cinayət-Prosessual Məcəllədə müvafiq təkmilləşdirilməni həyata
keçirənədək törədilmiş və ya hazırlanan cinayətlər barədə məlumatlara
yurisdiksiyası bir inzibati ərazi vahidi ilə məhdudlaşmayan ibtidai istintaq
orqanı tərəfindən baxılması nəticəsində qəbul edilən cinayət işinin
başlanılmasının rədd edilməsi haqqında qərar üzərində məhkəmə nəzarətinin həmin
orqanın yerləşdiyi yer üzrə birinci instansiya məhkəməsi tərəfindən həyata
keçirməsi məqsədəmüvafiq hesab edilməlidir.
Göstərilənlərə əsasən
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu aşağıdakı nəticələrə gəlir:
- törədilmiş və ya hazırlanan cinayətlər haqqında məlumatlara
yurisdiksiyası bir inzibati ərazi vahidi ilə məhdudlaşmayan ibtidai istintaq
orqanının baxması nəticəsində cinayət işinin başlanmasının rədd edilməsi
haqqında qəbul etdiyi qərar üzərində həyata keçirilən məhkəmə nəzarətinin ərazi
aidiyyətinin Konstitusiyanın 62-ci maddəsinin tələbləri baxımından müəyyənləşdirilməsi
Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisinə tövsiyə edilməlidir;
- göstərilən məsələ qanunvericilik qaydasında həll
edilənədək yurisdiksiyası bir inzibati ərazi vahidi ilə məhdudlaşmayan ibtidai
istintaq orqanı tərəfindən cinayət işinin başlanmasının rədd edilməsi haqqında
qəbul edilən qərarın qanuniliyi üzərində məhkəmə nəzarəti həmin orqanın yerləşdiyi
yer üzrə müvafiq birinci instansiya məhkəməsi tərəfindən həyata keçirilməlidir.
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 130-cu maddəsinin VI hissəsini, “Konstitusiya Məhkəməsi
haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 60, 62, 63, 65–67 və 69-cu
maddələrini rəhbər tutaraq, Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu
QƏRARA ALDI:
1. Törədilmiş və ya
hazırlanan cinayətlər haqqında məlumatlara yurisdiksiyası bir inzibati ərazi
vahidi ilə məhdudlaşmayan ibtidai istintaq orqanının baxması nəticəsində cinayət
işinin başlanmasının rədd edilməsi haqqında qəbul etdiyi qərar üzərində həyata
keçirilən məhkəmə nəzarətinin ərazi aidiyyətinin Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 62-ci maddəsinin tələbləri baxımından
müəyyənləşdirilməsi Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisinə tövsiyə edilsin.
2. Göstərilən məsələ
qanunvericilik qaydasında həll edilənədək yurisdiksiyası bir inzibati ərazi
vahidi ilə məhdudlaşmayan ibtidai istintaq orqanı tərəfindən cinayət işinin
başlanmasının rədd edilməsi haqqında qəbul edilən qərarın qanuniliyi üzərində məhkəmə
nəzarəti həmin orqanın yerləşdiyi yer üzrə müvafiq birinci instansiya məhkəməsi
tərəfindən həyata keçirilməlidir.
3. Qərar dərc
edildiyi gündən qüvvəyə minir.
4. Qərar Azərbaycan
Respublikasının rəsmi dövlət qəzetlərində və “Azərbaycan Respublikası
Konstitusiya Məhkəməsinin Məlumatı”nda dərc edilsin, habelə Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin rəsmi internet saytında yerləşdirilsin.
5. Qərar qətidir,
heç bir orqan və ya şəxs tərəfindən ləğv edilə, dəyişdirilə və ya rəsmi təfsir
edilə bilməz.
Sədr Fərhad
Abdullayev