AZƏRBAYCAN
RESPUBLİKASI ADINDAN
Azərbaycan
Respublikası
Konstitusiya
Məhkəməsi Plenumunun
Q
Ə R A R I
Azərbaycan
Respublikası Cinayət Məcəlləsinin 234-cü maddəsinin “Qeyd” hissəsinin birinci bəndinin
“Narkotik vasitələrin, psixotrop maddələrin və onların prekursorlarının dövriyyəsi
haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 1-ci maddəsi ilə əlaqəli şəkildə şərh
olunmasına dair
1 oktyabr 2024-cü
il Bakı
şəhəri
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu Fərhad Abdullayev (sədr), Sona
Salmanova, Humay Əfəndiyeva, Rövşən İsmayılov, Ceyhun Qaracayev, Rafael
Qvaladze, Fikrət Məmmədov, İsa Nəcəfov (məruzəçi-hakim) və Kamran Şəfiyevdən
ibarət tərkibdə,
məhkəmə
katibi Fəraid Əliyevin iştirakı ilə,
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 130-cu maddəsinin IV hissəsinə, “Konstitusiya Məhkəməsi
haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 27.2 və 32-ci maddələrinə və Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Daxili Nizamnaməsinin 39-cu maddəsinə
müvafiq olaraq, xüsusi konstitusiya icraatının yazılı prosedur qaydasında
keçirilən məhkəmə iclasında Azərbaycan Respublikası Prokurorluğunun sorğusu əsasında
Azərbaycan Respublikası Cinayət Məcəlləsinin 234-cü maddəsinin “Qeyd” hissəsinin
birinci bəndinin “Narkotik vasitələrin, psixotrop maddələrin və onların
prekursorlarının dövriyyəsi haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 1-ci
maddəsi ilə əlaqəli şəkildə şərh olunmasına dair konstitusiya işinə baxdı.
İş
üzrə hakim İ.Nəcəfovun məruzəsini, maraqlı subyektlər Azərbaycan Respublikası
Prokurorluğunun və Azərbaycan Respublikası Milli Məclisi Aparatının mülahizələrini,
Azərbaycan Respublikası Ali Məhkəməsinin, Azərbaycan Respublikası Daxili İşlər
Nazirliyinin, Azərbaycan Respublikası Ədliyyə Nazirliyinin, Hüquqi Ekspertiza və
Qanunvericilik Təşəbbüsləri Mərkəzinin mütəxəssis mülahizələrini, ekspert Bakı
Dövlət Universitetinin Hüquq fakültəsinin Cinayət hüququ və kriminologiya kafedrasının müdiri, hüquq üzrə elmlər
doktoru, professor Ş.Səmədovanın rəyini araşdırıb müzakirə edərək, Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
MÜƏYYƏN ETDİ:
Azərbaycan
Respublikasının Prokurorluğu Azərbaycan Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsinə
(bundan sonra – Konstitusiya Məhkəməsi) sorğu ilə müraciət edərək Azərbaycan
Respublikası Cinayət Məcəlləsinin (bundan sonra – Cinayət Məcəlləsi) 234-cü
maddəsinin “Qeyd” hissəsinin birinci bəndinin “Narkotik vasitələrin, psixotrop
maddələrin və onların prekursorlarının dövriyyəsi haqqında” Azərbaycan
Respublikası Qanununun (bundan sonra – “Narkotik vasitələrin, psixotrop maddələrin
və onların prekursorlarının dövriyyəsi haqqında” Qanun) 1-ci maddəsi ilə əlaqəli
şəkildə şərh edilməsini xahiş etmişdir.
Sorğuda
göstərilmişdir ki, narkotik vasitələrin, psixotrop maddələrin və onların
prekursorlarının qanunsuz dövriyyəsi ilə əlaqədar cinayət işləri üzrə məhkəmə təcrübəsi
öyrənilib ümumiləşdirilərkən hüquq tətbiqetmə təcrübəsində bəzi ziddiyyətlərin
olduğu müəyyən edilmişdir.
Belə
ki, Cinayət Məcəlləsinin 234-cü maddəsinin “Qeyd” hissəsinin birinci bəndində
könüllü surətdə təhvil vermə və ya cinayətlərin açılmasında və ya qarşısının
alınmasında, bu əməlləri törətmiş şəxslərin aşkar edilməsində, cinayət yolu ilə
əldə edilmiş əmlakın tapılmasında fəal iştirak etmə hərəkətləri yalnız narkotik
vasitələr, psixotrop maddələr və ya onların prekursorlarına münasibətdə tətbiq
edildikdə şəxsin cinayət məsuliyyətindən azad edilməsinin şərti kimi öz əksini
tapmış, tərkibində narkotik maddələr olan bitkilər ilə bağlı müvafiq hərəkətlərin
edilməsinin isə şəxsin cinayət məsuliyyətindən azad edilməsi ilə nəticələnməsi
barədə müddəa nəzərdə tutulmamışdır.
Sorğuda
qeyd edilmişdir ki, “Şəxsin cinayət məsuliyyətinə cəlb edilməsinə əsas verən
narkotik vasitələrin və psixotrop maddələrin xeyli, külli və xüsusilə
külli miqdarlarına görə siyahılarının təsdiq edilməsi
haqqında” Azərbaycan Respublikasının Qanununda (bundan sonra – “Şəxsin cinayət
məsuliyyətinə cəlb edilməsinə əsas verən narkotik vasitələrin və psixotrop maddələrin
xeyli, külli və xüsusilə külli miqdarlarına görə Siyahıları”) narkotik vasitələr,
psixotrop maddələr və tərkibində narkotik maddələr olan bitkilər ayrı-ayrı
siyahılarda formulə edilməklə bir-birindən fərqləndirilsə də, “Narkotik vasitələrin,
psixotrop maddələrin və onların prekursorlarının dövriyyəsi haqqında” Qanunda tərkibində
narkotik maddələr olan bitkilər narkotik vasitələrə aid edilmişdir. Bu hal isə
tərkibində narkotik maddələr olan bitkilərin kultivasiyasına münasibətdə Cinayət
Məcəlləsinin 234-cü maddəsinin “Qeyd” hissəsinin birinci bəndinin tətbiq edilməsinin
mümkünlüyü məsələsində qeyri-müəyyənlik yaradır.
Həmçinin,
hüquq tətbiqedənlər arasında Cinayət Məcəlləsinin 234-cü maddəsinin “Qeyd” hissəsinin
birinci bəndində göstərilən cinayət məsuliyyətindən azad etməyə əsas verən halların
yalnız Cinayət Məcəlləsinin 234-cü maddəsində nəzərdə tutulan cinayətə deyil,
ümumiyyətlə həmin Məcəllənin 234–240-cı maddələrində nəzərdə tutulmuş cinayətlərə
münasibətdə tətbiq edilməsinin mümkünlüyü barədə fikir ayrılığı mövcuddur. Buna
səbəb isə Cinayət Məcəlləsinin 234-cü maddəsinin “Qeyd” hissəsində göstərilmiş
“qanunsuz dövriyyə” ifadəsinin həmin Məcəllənin 26-cı fəslinin adı, habelə
“Narkotik vasitələrin, psixotrop maddələrin və onların prekursorlarının dövriyyəsi
haqqında” Qanunun 1.0.5-ci maddəsi ilə müəyyən olunmuş qanunsuz dövriyyə
anlayışı ilə müqayisə edilməsidir.
Sorğuverənin
qənaətinə görə, hüquq tətbiqetmə təcrübəsində ziddiyyətlərin aradan qaldırılması,
vahid məhkəmə təcrübəsinin formalaşdırılması, cinayət qanunvericiliyi
normalarının eyni qaydada tətbiqinin və hüquqi müəyyənlik prinsipinin təmin
edilməsi məqsədi ilə sorğuda göstərilmiş qanunvericilik normalarının əlaqəli şəkildə
şərh olunmasına zərurət yaranmışdır.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu sorğu ilə əlaqədar aşağıdakıların qeyd edilməsini vacib
hesab edir.
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 94-cü maddəsinin I hissəsinin 17-ci bəndinin tələbləri
baxımından Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisi qanunların qəbul edilməsi
yolu ilə cinayətlərin və başqa hüquq pozuntularının müəyyən edilməsi, onların
törədilməsinə görə məsuliyyətin təyin edilməsi ilə bağlı ümumi qaydalar müəyyənləşdirir.
O,
müəyyən ictimai təhlükəli hərəkətlərə görə cavab tədbiri kimi hansı dövlət-məcburiyyət
tədbirlərindən istifadə edilməsi ilə yanaşı, hansı hallarda onların tətbiqindən
imtinanın mümkünlüyünü də müəyyən edə bilər. Bununla əlaqədar olaraq,
qanunverici cinayət və cinayət-prosessual qanunvericiliklərində müəyyən
kateqoriyadan olan şəxslər barəsində cinayət təqibindən imtina edilməsinə və
onların cinayət işlərinə xitam verilməsinə imkan verən əsasları müəyyən etmək
hüququna malikdir (Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun “Azərbaycan Respublikası
Cinayət Məcəlləsinin 73-1, 178-ci maddələrinin və 312-ci maddəsinin “Qeyd” hissəsinin
əlaqəli şəkildə şərh edilməsinə dair” 2022-ci il 14 iyul tarixli Qərarı).
Cinayət
məsuliyyətindən azad etmə halları Cinayət Məcəlləsinin 11-ci fəsli (72-75-ci
maddələri) ilə yanaşı, həmin Məcəllənin Xüsusi hissəsinin müvafiq maddələrinin
qeyd hissələri ilə də müəyyənləşdirilmişdir ki, belə qeydlərdən biri də Cinayət
Məcəlləsinin 234-cü maddəsində nəzərdə tutulmuşdur.
Cinayət
məsuliyyətindən azad etmə ilə bağlı münasibətləri tənzimləyən bəzi normaların
Cinayət Məcəlləsinin Ümumi hissəsində deyil, məhz Xüsusi hissəsindəki maddələrin
qeydlərində təsbit edilməsi ondan irəli gəlir ki, həmin məsuliyyətdən azad etmənin
əsasları, şərtləri, müəyyən olunma məqsədi bir-birindən tamamilə fərqlənir.
Onlar hər hansı kateqoriyadan olan cinayət
əməllərinə ümumilikdə şamil oluna bilmir və hər bir cinayət əməlinin xarakterinə
uyğun olaraq həmin cinayət əməlini nəzərdə tutan normanın “Qeyd” hissəsində
onun tərkib hissəsi kimi təsbit olunur (Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun “Azərbaycan
Respublikası Cinayət Məcəlləsinin 306-cı maddəsinin “Qeyd” hissəsinin həmin Məcəllənin
11-ci fəsli və Azərbaycan Respublikası Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin 39, 40,
41 və 43-cü maddələri ilə əlaqəli şəkildə şərh edilməsinə dair” 2023-cü il 7
iyul tarixli Qərarı).
Cinayət
Məcəlləsinin 234-cü maddəsinin “Qeyd” hissəsinin birinci bəndinə əsasən
narkotik vasitələri, psixotrop maddələri və ya onların prekursorlarını könüllü
surətdə təhvil verən və ya narkotik vasitələrin, psixotrop maddələrin və ya
onların prekursorlarının qanunsuz dövriyyəsi ilə bağlı cinayətlərin açılmasında
və ya qarşısının alınmasında, bu əməlləri törətmiş şəxslərin aşkar edilməsində,
cinayət yolu ilə əldə edilmiş əmlakın tapılmasında fəal iştirak etmiş şəxs
cinayət məsuliyyətindən azad edilir.
İlk
növbədə göstərilməlidir ki, normativ hüquqi aktların hazırlanması, qəbul
olunması, rəsmiləşdirilməsi, dərc edilməsi, qüvvədə olması, şərh edilməsi və
sistemləşdirilməsi qaydalarını müəyyən edən “Normativ hüquqi aktlar haqqında”
Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Qanununun (bundan sonra – “Normativ hüquqi
aktlar haqqında” Konstitusiya Qanunu) 35.1-ci maddəsinə əsasən, normativ hüquqi
aktların (onların struktur elementlərinin) ayrıca struktur elementləri kimi
onlara dair sətiraltı qeydlər ola bilər. Sətiraltı qeydlərdən, izahlardan və ya
ixtisar edilmiş adlardan onlar normativ hüquqi aktın (onun struktur elementlərinin)
mətninə yerləşdirilə bilmədikdə istifadə edilir.
Qeyd
edilən normadan göründüyü kimi, hər hansı normativ hüquqi aktın, o cümlədən
Cinayət Məcəlləsinin “Qeyd” hissələrində həmin qeydin digər bölməyə, fəslə,
maddələrə və s. şamil olunması ilə bağlı birbaşa göstəriş nəzərdə tutulmadıqda,
onlar, bir qayda olaraq məhz təsbit olunduğu struktur elementin (bölmə, fəsil,
maddə və s.) ayrılmaz tərkib hissəsini təşkil etməklə həmin struktur elementinə
aid olur.
Hüquq
tətbiqetmə təcrübəsində qeyri-müəyyənliyin yaranmasına səbəb olan Cinayət Məcəlləsinin
26-cı fəslinin adı ilə bağlı qeyd olunmalıdır ki, Cinayət Məcəlləsinin Xüsusi
hissəsində cinayət əməllərini müəyyən edən maddələrin bölmələr və fəsillər şəklində
qruplaşdırılmasında və müvafiq əməllərin onların tərkibinə daxil edilməsində ən
mühüm meyar həmin əməllərin cinsi obyektlərinin (mahiyyətcə eyni cinsli olan və
ya məzmunca oxşar ictimai münasibətlər) və növ obyektlərinin (cinsi obyekt
daxilində bir-biri ilə daha sıx əlaqəli və dar ictimai münasibətlər qrupu)
eyniliyi və ya oxşarlığı ilə əlaqədardır. Bölmə və fəsillərin adı məhz cinayətlərin
qəsd etdiyi ictimai münasibətlərin ümumiliyi ilə əlaqədar olduğundan, konkret əməlin
Cinayət Məcəlləsinin eyni fəsli daxilində hansı maddə ilə tövsif edilməsində,
cinayət məsuliyyətindən azad etmənin mümkünlüyü məsələsində həmin fəslin adı əsas
meyar kimi çıxış etmir.
“Normativ
hüquqi aktlar haqqında” Konstitusiya Qanununun 30.5-ci maddəsinə əsasən,
normativ hüquqi aktın fəsli maddələri özündə birləşdirən struktur elementi
olmaqla, mahiyyətini əks etdirən ada malik olmalıdır.
Cinayət
Məcəlləsinin 26-cı fəsli “narkotik vasitələrin, psixotrop maddələrin və ya
onların prekursorlarının qanunsuz dövriyyəsi ilə bağlı cinayətlər” adlandırılsa
da, bu fəslə predmetini belə maddə və vasitələrin təşkil etmədiyi cinayətlər də
daxil edilmişdir. Bunun da səbəbi məhz həmin fəsildə əksini tapmış cinayət əməllərinin
eyni növlü ictimai münasibətlərə qəsd etməsi, yəni bu əməllərin növ obyektinin
eyniliyi ilə əlaqədardır. Məsələn, həmin fəsildə nəzərdə tutulan cinayət əməllərindən
biri də güclü təsir edən və ya zəhərli maddələrin satış məqsədilə qanunsuz
dövriyyəsidir (Cinayət Məcəlləsinin 240-cı maddəsi).
O
da göstərilməlidir ki, Cinayət Məcəlləsinin 234-cü maddəsi ilə yanaşı, 240-cı
maddəsində də “Qeyd” hissə nəzərdə tutularaq orada göstərilən hərəkətləri həyata
keçirmiş şəxsin cinayət məsuliyyətindən azad olunması müəyyən edilmişdir. Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu hesab edir ki, Cinayət Məcəlləsinin eyni bir fəslinə aid
iki fərqli maddədə cinayət məsuliyyətindən azad etmənin şərtlərini müəyyənləşdirən
qeydlərin nəzərdə tutulması, o cümlədən hər iki qeyddə cinayət məsuliyyətindən
azad etmənin şərtlərinin oxşar şəkildə müəyyənləşdirilməsi onu göstərir ki,
qanunverici Cinayət Məcəlləsinin 234-cü maddəsinin “Qeyd” hissəsinin birinci bəndini
həmin Məcəllənin 26-cı fəslinə aid olan bütün cinayətlərə deyil, məhz 234-cü
maddədə təsbit olunmuş cinayət əməllərinə münasibətdə tətbiq edilməli olduğunu nəzərdə
tutmuşdur. Əks yanaşma Cinayət Məcəlləsinin
240-cı maddəsinin “Qeyd” hissəsinə 2020-ci il 1 may tarixli Azərbaycan
Respublikasının Qanunu ilə cinayət məsuliyyətindən azad etmə şərtlərini nəzərdə
tutan əlavənin edilməsinin məqsəd və mahiyyətini əhəmiyyətsiz edərdi.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu onu da bildirir ki, Cinayət Məcəlləsinin 234-cü maddəsinin
“Qeyd” hissəsinin birinci bəndində onun Cinayət Məcəlləsinin digər maddələrinə
və ya fəslinə şamil edilməsi ilə bağlı birbaşa göstəriş olmadığı halda, ikinci
bəndinin “bu fəsildə göstərilən narkotik vasitələrin və ya psixotrop maddələrin
xeyli, külli və xüsusilə külli miqdarı, habelə prekursorların və qanunsuz
kultivasiya edilən tərkibində narkotik maddələr olan bitkilərin (onların
hissələrinin) xeyli, külli və xüsusilə külli miqdarı müvafiq qanunlarla müəyyən edilir”
məzmununda ifadə edilməsi qanunvericinin iradəsinin “Qeyd”in birinci bəndinin məhz
həmin maddə üzrə cinayət məsuliyyətindən azad etməyə imkan verən hal kimi müəyyən
edilməsi olduğunu göstərir.
Nəzərə
alınmalıdır ki, Cinayət Məcəlləsinin “Qeyd” hissəsinin birinci bəndinin hüquqi mahiyyəti
və təyinatının təhlili də belə nəticəyə gəlməyə əsas verir ki, “Qeyd” hissənin
birinci bəndinin Cinayət Məcəlləsinin 26-cı fəslinin digər normaları
(235–240-cı maddələri ilə) heç bir funksional əlaqəsi yoxdur.
Belə
ki, Cinayət Məcəlləsinin 2.1-ci maddəsinə əsasən, bu Məcəllənin vəzifələri
sülhü və bəşəriyyətin təhlükəsizliyini təmin etməkdən, insan və vətəndaş hüquq
və azadlıqlarını, mülkiyyəti, iqtisadi fəaliyyəti, ictimai qaydanı və ictimai təhlükəsizliyi,
ətraf mühiti, Azərbaycan Respublikasının konstitusiya quruluşunu cinayətkar qəsdlərdən
qorumaqdan, habelə cinayətlərin qarşısını almaqdan ibarətdir.
Cinayət
Məcəlləsində onun vəzifələrinin bu şəkildə müəyyən və bəyan edilməsi bütünlükdə
cinayət qanunvericiliyi normalarının, o cümlədən cinayət məsuliyyətindən azad
edən normaların Cinayət Məcəlləsinin prinsiplərini əsas götürməklə, məhz bu vəzifələrin
həyata keçirilməsinə xidmət edəcək formada təfsir və tətbiq olunmasını tələb
edir.
Cinayət
Məcəlləsinin “qanunsuz olaraq narkotik vasitələri, psixotrop maddələri və ya
onların prekursorlarını hazırlama, istehsal etmə, əldə etmə, saxlama, daşıma,
göndərmə və ya satma” adlı 234-cü maddəsinin “Qeyd” hissəsində göstərilmiş hərəkətlərin
cinayət məsuliyyətindən azad etmənin şərtləri kimi nəzərdə tutulmasında məqsəd
narkotik vasitələrin, psixotrop maddələrin və ya onların prekursorlarının
yerinin aşkar edilməsinin, tapılaraq qanunsuz dövriyyədən çıxarılmasının,
onlardan istifadə olunmaqla törədilən cinayətlərin açılmasının və ya qarşısının
alınmasının, cinayətkarların müəyyən edilməsinin asanlaşdırılması və təmin
edilməsi üçün belə cinayətləri törədən şəxsləri istintaq orqanları ilə əməkdaşlığa
stimullaşdırmaqdır.
Həmin
hərəkətlərin icra edildiyi halda şəxsin cinayət məsuliyyətindən azad edilməsinin
səbəbi, bu hərəkətlərin icrası nəticəsində cinayət əməlini törətmiş şəxsin şəxsiyyətinin
və ya onun törətdiyi əməlin öz ictimai təhlükəliliyini itirməsi ilə deyil, şəxsin
törətmiş olduğu əmələ tənqidi münasibətinin yaranması, cinayət təqibi
orqanlarının aşkar etmə ehtimalı çox az və ya belə ehtimalın olmadığı halda
narkotik vasitələrin aşkarlanıb qanunsuz dövriyyədən çıxarılmasına, bu vasitələrdən
istifadə olunmaqla törədiləcək cinayətlərin qarşısının alınmasına mühüm töhfə
verməsi ilə bağlıdır. Bu halda ictimai təhlükəsizliyə ciddi təhdid hesab edilən
maddə və vasitələr dövriyyədən çıxarılmaqla onlardan istifadə nəticəsində
yaranacaq mənfi halların qarşısı alınır ki, bununla da ictimai qayda və təhlükəsizliyin təmin edilməsinə,
əhalinin həyat və sağlamlığının qorunmasına nail olunur.
Beləliklə,
qanunverici narkotik vasitələr və psixotrop maddələrlə bağlı konkret cinayətlərin
yayılma intensivliyi, onların aşkar edilməsinin mürəkkəbliyi və latentlik səviyyəsi,
bu və ya digər hərəkətin müvafiq cinayətlərin açılması
və qarşısının alınmasında, cinayət yolu ilə əldə edilmiş əmlakın tapılmasında əhəmiyyətli
rolunun olması və digər amilləri nəzərə almaqla cinayət məsuliyyətindən azad
etməyə əsas olan həmin şərtləri Cinayət Məcəlləsinin 26-cı fəslinə daxil olan
yalnız iki, 234 və 240-cı maddələri ilə
bağlı nəzərdə tutmuşdur.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu Cinayət Məcəlləsinin 234-cü maddəsinin “Qeyd” hissəsinin
birinci bəndində göstərilmiş “qanunsuz dövriyyə” ifadəsinin “Narkotik vasitələrin,
psixotrop maddələrin və onların prekursorlarının dövriyyəsi haqqında” Qanunda “qanunsuz
dövriyyə”yə verilmiş anlayışla eyniləşdirilməsi ilə bağlı mövqelərlə əlaqədar
vurğulayır ki, qanunçuluq prinsipinə əsasən, əməlin (hərəkət və ya hərəkətsizliyin)
cinayət sayılması və həmin əmələ görə cəza və digər cinayət-hüquqi xarakterli tədbirlər
yalnız Cinayət Məcəlləsi ilə müəyyən edilir (Cinayət Məcəlləsinin 5.1-ci maddəsi).
Qanunçuluq prinsipinin mahiyyəti cinayət qanununun tətbiqi ilə bağlı hüquq tətbiqedən
orqanın fəaliyyətinin yalnız qanuna əsaslanmasından və qanun əsasında həyata
keçirilməsindən, eləcə də əməlin cinayət sayılması, belə əməli törədən şəxsin təqsirli
hesab edilməsi və onun barəsində cəzanın tətbiqinə yalnız cinayət qanunu əsasında
yol verilməsindən ibarətdir.
Nəzərə
alınmalıdır ki, qanunçuluq prinsipinin tələblərinə uyğun olaraq hansı əməllərin
narkotik vasitələrin qanunsuz dövriyyəsi ilə bağlı cinayət əməlləri hesab edilərək
kriminallaşdırılması, həmin əməllərin cinayət qanunvericiliyində bu və ya digər
bölməyə, fəslə və s. aid edilməsi də digər qanunvericilik aktları ilə deyil,
yalnız Cinayət Məcəlləsi ilə müəyyən edilir.
“Narkotik
vasitələrin, psixotrop maddələrin və onların prekursorlarının dövriyyəsi
haqqında” Qanunun məqsədi narkotik vasitələrin, psixotrop maddələrin və onların
prekursorlarının dövriyyəsi ilə əlaqədar yaranan ictimai münasibətlərin tənzimlənməsi
və bu sahədə dövlət orqanlarının, fiziki və hüquqi şəxslərin hüquq və vəzifələrinin
müəyyənləşdirilməsidir. Qeyd olunan Qanunda istifadə olunan anlayışlar məhz həmin
Qanunun tənzimləmə predmetinə uyğun olaraq və onun məqsədləri üçün müəyyən
edilmişdir. Bu Qanunla müəyyən edilmiş bir sıra anlayışlar Cinayət Məcəlləsinin
26-cı fəsli baxımından blanket xarakter daşımaqla mühüm əhəmiyyət kəsb etməsinə
baxmayaraq, həmin Qanun əməlin hansı
hallarda narkotik vasitələr və ya psixotrop maddələrin qanunsuz dövriyyəsi ilə
bağlı cinayət əməli hesab edildiyini, cinayət qanunvericiliyinin strukturundakı
yerini müəyyən edən normativ hüquqi akt kimi başa düşülə bilməz.
Sözügedən
Qanunun 1.0.4-cü maddəsi ilə dövriyyə anlayışı kifayət qədər geniş şəkildə müəyyənləşdirilərək
ona narkotik vasitələrin, psixotrop maddələrin və onların prekursorlarının
idxal və ixracı da aid edilmiş, qanunsuz dövriyyə isə onlara münasibətdə
“qanunvericiliklə müəyyən edilmiş qaydaları pozan hər hansı hərəkət” kimi müəyyən
edilmişdir.
Həmin
Qanunun 1.0.5-ci maddəsinə əsasən narkotik vasitələrin, psixotrop maddələrin və
onların prekursorlarının qanunsuz dövriyyəsi – Azərbaycan Respublikasının
qanunvericiliyi ilə müəyyən edilmiş qaydaları pozmaqla narkotik vasitələr,
psixotrop maddələr və onların prekursorları ilə bağlı törədilən hər hansı hərəkətlərdir.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu hesab edir ki, Cinayət Məcəlləsinin 234-cü maddəsinin “Qeyd”
hissəsində göstərilən “qanunsuz dövriyyə” ifadəsinin “Narkotik vasitələrin,
psixotrop maddələrin və onların prekursorlarının dövriyyəsi haqqında” Qanunun
1.0.5-ci maddəsində verilmiş anlayışla tamamilə eyniləşdirilməsi cinayət məsuliyyətinin
mühüm prinsiplərindən olan qanunçuluq prinsipinin tələblərinə uyğun gəlməməklə
bərabər, şəxsin nəinki Cinayət Məcəlləsinin 26-cı fəslinə daxil olan cinayətlərə
görə, hətta bu fəslə daxil edilməyən başqa, məsələn, narkotik vasitələrin,
psixotrop maddələrin və onların prekursorlarının qaçaqmalçılığı ilə bağlı Cinayət
Məcəlləsinin 206.2-ci maddəsində müəyyənləşdirilən cinayət əməlinə görə də məsuliyyətdən
azad edilməsinə əsas verərdi.
Qeyd
edilməlidir ki, cinayət məsuliyyətindən azad edən normanın bu şəkildə genişləndirici
təfsir edilməsi həmin hüquq normasının məqsəd və təyinatına zidd olmaqla Cinayət
Məcəlləsinin 2.1-ci maddəsi ilə müəyyən edilən vəzifələrinə uyğun gəlmir, habelə
şəxslərdə cəzasızlıq və məsuliyyətdən yayınmağın mümkünlüyü hissinin yaranması,
fərdi hüquqların müdafiəsi ilə ictimai təhlükəsizliyin təmin edilməsi arasında ədalətli
balansın pozulması ilə nəticələnə bilər.
Bununla
yanaşı Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu onu da qeyd etməyi vacib hesab edir
ki, Cinayət Məcəlləsinin 234-cü maddəsinin “Qeyd” hissəsinin birinci bəndində cinayət
məsuliyyətindən azad etmənin şərti kimi nəzərdə tutulmuş hərəkətlərin həmin Məcəllənin
26-cı fəslinə daxil olan digər cinayətləri törətmiş şəxslər tərəfindən də icra
edilməsi mümkündür. Bu baxımdan, humanizm, ədalətlilik,
cinayət məsuliyyətinin mütənasibliyi prinsiplərini, eləcə də Cinayət Məcəlləsinin
vəzifələrini nəzərə almaqla, gələcəkdə Cinayət Məcəlləsinin 26-cı fəslinə daxil
olan müvafiq maddələrdə cinayət məsuliyyətindən azad etmə əsaslarını tənzimləyən
qeyd hissələrinin əlavə edilməsi qanunvericinin diskresion səlahiyyətinə aiddir.
Tərkibində
narkotik maddələr olan bitkilərin kultivasiyasına görə məsuliyyət nəzərdə tutan
Cinayət Məcəlləsinin 237-ci maddəsinə münasibətdə həmin Məcəllənin 234-cü maddəsinin
“Qeyd” hissəsinin tətbiqinin mümkünlüyü məsələsi ilə bağlı qeyd edilməlidir ki,
Azərbaycan Respublikası narkotik vasitələrin qanunsuz dövriyyəsinə qarşı
mübarizə istiqamətində Birləşmiş Millətlər Təşkilatının 1972-ci il tarixli
protokolu ilə edilmiş düzəlişlərlə “Narkotik vasitələr haqqında” 1961-ci il
tarixli Vahid Konvensiyasına (bundan sonra – “Narkotik vasitələr haqqında”
Vahid Konvensiya) və “Narkotik vasitələrin və psixotrop maddələrin qanunsuz
dövriyyəsinə qarşı mübarizə haqqında” 1988-ci il tarixli Konvensiyasına qoşulmuşdur.
Azərbaycan
Respublikası qeyd olunan beynəlxalq aktları ratifikasiya etməklə ərazisi
hüdudlarında öz mülahizəsinə uyğun olaraq “Narkotik vasitələr haqqında” Vahid
Konvensiyanın narkotik vasitələrə dair I Siyahısında göstərilən istənilən
narkotik vasitəyə münasibətdə zəruri hesab etdiyi xüsusi nəzarət tədbirini görmək
öhdəliyini götürmüşdür (“Narkotik vasitələr haqqında” Vahid Konvensiyanın 2-ci
maddəsinin 5-ci bəndinin “a” yarımbəndi).
“Narkotik
vasitələrin və psixotrop maddələrin qanunsuz dövriyyəsinə qarşı mübarizə
haqqında” Konvensiyanın 3-cü maddəsinin 6-cı bəndinə müvafiq olaraq, Tərəflər
bu maddədə nəzərdə tutulmuş istənilən hüquqpozmalar barəsində hüquq mühafizə tədbirlərinin
maksimal effektivliyinə nail olmaq məqsədilə və belə hüquqpozmaların törədilməsinə
mane olmağın zəruriliyini nəzərə almaqla, həmin hüquqpozmalara görə şəxslərin
cinayət təqibinə aid istənilən diskresion hüquq səlahiyyətlərinin öz milli
qanunvericiliklərinə müvafiq olaraq istifadəsini təmin etməyə çalışırlar.
“Narkotik
vasitələrin, psixotrop maddələrin və onların prekursorlarının dövriyyəsi
haqqında” Qanunun 1.0.1-ci maddəsində göstərilmişdir ki, narkotik vasitələr –
BMT-nin 1961-ci il tarixli “Narkotik vasitələr haqqında” Vahid Konvensiyasında,
1971-ci il tarixli “Psixotrop maddələr haqqında” Konvensiyasında, 1988-ci il
tarixli “Narkotik vasitələrin və psixotrop maddələrin qanunsuz dövriyyəsinə
qarşı mübarizə haqqında” Konvensiyasında, habelə Azərbaycan Respublikasının
Qanunu ilə təsdiq olunmuş siyahılarda belə təsnif edilmiş sintetik və ya təbii
mənşəli maddələr, onların preparatları, o cümlədən tərkibində narkotik maddələr
olan bitkilərdir (onların hissələridir).
“Şəxsin
cinayət məsuliyyətinə cəlb edilməsinə əsas verən narkotik vasitələrin və
psixotrop maddələrin xeyli, külli və xüsusilə külli miqdarlarına görə Siyahıları”nda
narkotik vasitələr, psixotrop maddələr və tərkibində narkotik maddələr olan
bitkilərin ayrı siyahılarda göstərilməsi isə həmin bitkilərin bioloji tərkibi
baxımından digər narkotik vasitələrdən fərqləndirilməsi, narkotik vasitələrlə
törədilən cinayətlərə görə məsuliyyətin differensiasiyalaşdırılmasına əsas olan
miqdarların müəyyən edilməsi və s. zərurətlərdən irəli gəlir.
Beləliklə,
tərkibində narkotik maddələr olan bitkilər də qanunvericiliklə narkotik vasitələr
anlayışının tərkib hissəsi kimi müəyyən edilmişdir. Bu səbəbdən Cinayət Məcəlləsinin
237-ci maddəsi ilə qanunsuz olaraq tərkibində narkotik maddələr olan bitkiləri
kultivasiya etmə cinayət əməli kimi müəyyən edilməklə məsuliyyət nəzərdə tutulmuşdur.
Kultivasiya etmə əməli əkmə və ya yetişdirməni özündə ehtiva etməklə formal tərkibli
cinayətdir və bu halda, həmin proses nəticəsində belə bitkilərin əldə
olunub-olunmamasının cinayət əməlinin başa çatmış hesab olunması üçün heç bir əhəmiyyəti
yoxdur.
Qanunvericilikdə
Cinayət Məcəlləsinin 234-cü maddəsinin “Qeyd” hissəsinin həmin Məcəllənin
237-ci maddəsinə münasibətdə şamil edilməsi ilə bağlı müddəanın olmaması tərkibində
narkotik maddələr olan bitkilərin kultivasiyasının bu vasitələrlə törədilən
cinayətlərin ilkin mərhələsi olması, kultivasiyanın hələ narkotik vasitənin
hazırlanıb dövriyyəyə buraxılmasını ehtiva etməməsi və ona görə də Məcəllənin
234-cü maddəsinin “Qeyd” hissəsində göstərilən hərəkətlərin bu halda normanın
hüquqi məqsədi və təyinatı baxımından əhəmiyyətsizliyi ilə izah oluna bilər.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu “Azərbaycan Respublikası Cinayət Məcəlləsinin 234-cü maddəsinin
həmin Məcəllənin 237-ci maddəsi ilə əlaqəli şəkildə şərh edilməsinə dair” 2021-ci
il 6 iyul tarixli Qərarında da göstərmişdir ki, şəxs tərkibində narkotik maddələr
olan bitkilərin kultivasiya edilməsi prosesi çərçivəsində onları (onların hissələrini)
toplamaqla yanaşı, Cinayət Məcəlləsinin 237.1-ci maddəsinin dispozisiyasından kənara
çıxan cinayət xarakterli hərəkətlərə yol verərsə, yəni həmin Məcəllənin 237-ci
maddəsi ilə onun əməllərini tamamilə əhatə etmək mümkün olmadıqda, həmin hərəkətləri
cinayətlərin məcmusu qaydasında Cinayət Məcəlləsinin 237-ci maddəsi ilə yanaşı
həm də Məcəllənin digər müvafiq maddələri ilə tövsif edilməlidir.
Konstitusiya
Məhkəməsi Plenumunun əvvəlki Qərarlarında ifadə edilmiş hüquqi mövqelərdən də göründüyü
kimi, tərkibində narkotik maddələr olan bitkilərlə bağlı törədilmiş əməllər
yalnız Cinayət Məcəlləsinin 237-ci maddəsində deyil, həmçinin 234-cü maddəsində
nəzərdə tutulmuş cinayət tərkiblərini də əmələ gətirə bilər.
Yuxarıda
qeyd olunanları nəzərə alaraq Konstitusiya Məhhəməsinin Plenumu hesab edir ki,
tərkibində narkotik maddələr olan bitkilərlə bağlı törədilən əməllər (məsələn,
daşıma, saxlama və s.) Cinayət Məcəlləsinin 234-cü maddəsində nəzərdə tutulan
cinayət tərkiblərindən hər hansı birini əmələ gətirdiyi halda, belə bitkiləri
könüllü surətdə təhvil verən və ya qanunvericiliklə müəyyən edilmiş digər şərtləri
yerinə yetirən şəxs məhz həmin əmələ münasibətdə Cinayət Məcəlləsinin 234-cü
maddəsinin “Qeyd” hissəsinin birinci bəndinə əsasən cinayət məsuliyyətindən
azad edilir.
Göstərilənlərə
əsasən Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu aşağıdakı nəticələrə gəlir:
- “Normativ
hüquqi aktlar haqqında” Konstitusiya Qanununun 35.1-ci maddəsi, habelə Cinayət
Məcəlləsinin 234-cü maddəsinin “Qeyd” hissəsinin birinci bəndinin hüquqi təyinatı
və digər maddələrlə qarşılıqlı hüquqi əlaqəsi baxımından həmin normada müəyyənləşdirilən
hallar yalnız 234-cü maddə üzrə cinayət əməllərinə münasibətdə cinayət məsuliyyətindən
azad etmənin əsasını təşkil edir;
-
şəxsin əməli Cinayət Məcəlləsinin 237-ci maddəsi ilə yanaşı həmin Məcəllənin
234-cü maddəsində nəzərdə tutulan cinayət tərkibini də yaratdığı halda o, sonuncu
cinayət əməlinə münasibətdə həmin maddənin “Qeyd” hissəsinin birinci bəndi ilə
müəyyənləşdirilmiş əsaslarla cinayət məsuliyyətindən azad edilir.
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 130-cu maddəsinin IV hissəsini və “Konstitusiya
Məhkəməsi haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 60, 62, 63, 65-67 və
69-cu maddələrini rəhbər tutaraq, Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu
QƏRARA ALDI:
1.
“Normativ hüquqi aktlar haqqında” Azərbaycan Respublikası Konstitusiya
Qanununun 35.1-ci maddəsi, habelə Azərbaycan Respublikası Cinayət Məcəlləsinin
234-cü maddəsinin “Qeyd” hissəsinin birinci bəndinin hüquqi təyinatı və digər
maddələrlə qarşılıqlı hüquqi əlaqəsi baxımından həmin normada müəyyənləşdirilən
hallar yalnız 234-cü maddə üzrə cinayət əməllərinə münasibətdə cinayət məsuliyyətindən
azad etmənin əsasını təşkil edir.
2.
Şəxsin əməli Azərbaycan Respublikası Cinayət Məcəlləsinin 237-ci maddəsi ilə
yanaşı həmin Məcəllənin 234-cü maddəsində nəzərdə tutulan cinayət tərkibini də
yaratdığı halda o, sonuncu cinayət əməlinə münasibətdə həmin maddənin “Qeyd”
hissəsinin birinci bəndi ilə müəyyənləşdirilmiş əsaslarla cinayət məsuliyyətindən
azad edilir.
3. Qərar dərc edildiyi gündən qüvvəyə minir.
4. Qərar Azərbaycan Respublikasının rəsmi dövlət qəzetlərində
və “Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Məlumatı”nda dərc
edilsin, habelə Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin rəsmi
internet saytında yerləşdirilsin.
5. Qərar qətidir, heç bir orqan və ya şəxs tərəfindən
ləğv edilə, dəyişdirilə və ya rəsmi təfsir edilə bilməz.
Sədr Fərhad
Abdullayev