Azərbaycan Respublikası
adından
AZƏRBAYCAN RESPUBLİKASI
KONSTİTUSİYA MƏHKƏMƏSİ PALATASININ
Q Ə R A R D A D I
Balakən Rayon Məhkəməsinin müraciətinə dair
23 iyul 2021-ci
Bakı
şəhəri
Azərbaycan Respublikası
Konstitusiya Məhkəməsinin Palatası hakimlər Humay Əfəndiyeva (sədrlik edən və məruzəçi-hakim),
Ceyhun Qaracayev, Rafael Qvaladze və İsa Nəcəfovdan ibarət tərkibdə,
F.Əhmədovun katibliyi ilə,
“Konstitusiya Məhkəməsi haqqında” Azərbaycan
Respublikası Qanununun 7.1-ci maddəsinə əsasən Balakən Rayon Məhkəməsinin
müraciətinə
baxaraq,
MÜƏYYƏN ETDİ:
Balakən Rayon Məhkəməsi Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsinə (bundan sonra – Konstitusiya Məhkəməsi)
müraciət edərək Azərbaycan Respublikası Cinayət Məcəlləsinin (bundan sonra –
Cinayət Məcəlləsi) 234.2-ci maddəsinin şərh edilməsini xahiş etmişdir.
Müraciətdən görünür ki, məhkəmənin icraatında
T.Həsənovun Cinayət Məcəlləsinin 234.2-ci maddəsi ilə təqsirləndirilməsinə dair
cinayət işi vardır.
Müraciətedən Cinayət Məcəlləsinin 234.2-ci maddəsində
qanunsuz olaraq narkotik vasitələri və ya psixotrop maddələri əldə etmə və ya
saxlama, hazırlama, istehsal etmə, emal etmə, daşıma və göndərmə əməllərinə görə
cinayət məsuliyyətinin əsas dispozitiv şərti kimi satış məqsədinin təsbit
olunmasının niyyətə görə cinayət məsuliyyətinin müəyyən edilməsi halını yaradıb-yaratmaması;
Cinayət Məcəlləsinin 234.2-ci
maddəsində məqsədə (niyyət) görə cinayət məsuliyyətinin müəyyən olunmasının Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının (bundan sonra – Konstitusiya) 47-ci maddəsinə,
“İnsan hüquqlarının və əsas azadlıqların müdafiəsi haqqında” Konvensiyanın
(bundan sonra – Konvensiya) 10-cu maddəsinə və həmin Məcəllənin 1, 3, 27-29-cu
maddələrinə uyğun olub-olmaması;
satış məqsədinin hansı kriteriyalar əsasında müəyyən
olunması və ilkin olaraq satış məqsədi ilə narkotik vasitələr və psixotrop maddələr
əldə edildikdən sonra, bu məqsədin satış məqsədi olmayan məqsədə dəyişilməsi
halında narkotik vasitələrin və psixotrop maddələrin əldə edilməsi, saxlanması,
hazırlanması, emal edilməsi və daşınmasının Cinayət Məcəlləsinin 234.1-ci və ya
234.2-ci maddəsilə məsuliyyət yaratması və digər məsələlərə aydınlıq gətirilməsini
xahiş etmişdir.
Müraciətedən qeyd edir ki, cinayətin məqsədi
cinayətin subyektiv cəhətinin elementlərindən biridir. Cinayətin məqsədi daxili
psixi prosesin nəticəsi olaraq yaranır, ətrafa təsir etmir və ona görə də bu məqsədin
(niyyətin) həyata keçirilməsinə yönəlmiş konkret hərəkətlər olmadan özlüyündə
cinayət qanunu ilə qorunan ictimai münasibətlər və ictimai maraqlar üçün təhlükə
yaratmır. Həmçinin konkret əməl törədilmədən hər hansı məqsədin (niyyətin) həyata
keçirilməsinə yönəlmiş və ya ona şərait yaradan qəsdin aşkar olunması da
konkret cinayət cəzasının predmeti ola bilməz. Belə ki, bu halda cinayət hüquq
mühafizəsinin altında olan obyektlərə hər hansı ziyan dəymir və ya belə ziyanın
yetirilməsi üçün real təhlükə yaranmır, ona görə də belə məqsədin (niyyətin)
ictimai təhlükəliliyindən söhbət gedə bilməz.
Eyni zamanda müraciətdə göstərilir ki, Cinayət
Məcəlləsində niyyətə görə cinayət məsuliyyəti nəzərdə tutulmamışdır. Məcəllədə
üç halda - başa çatmış cinayətə, ağır və xüsusilə ağır cinayətə hazırlığa və
cinayət etməyə cəhdə görə cinayət məsuliyyəti nəzərdə tutulmuşdur ki, bu
hallarda da konkret hərəkət və ya hərəkətsizlik cinayət məsuliyyətinin və cəzanın
predmetini təşkil edir (Cinayət Məcəlləsinin 27, 28 və 29-cu maddələri).
Bu baxımdan müraciətedənin qənaətinə görə,
Cinayət Məcəlləsinin 234.2-ci maddəsində cinayət məsuliyyətinin əsası olaraq
narkotik vasitələrin və ya psixotrop maddələrin əldə edilməsi, saxlanması, hazırlanması,
istehsal edilməsi, emal edilməsi, daşınması və göndərilməsinin vacib dispozitiv
şərti kimi satış məqsədinin nəzərdə tutulması ilə faktiki bu məqsədin ifadə
olunduğu niyyətə görə cinayət məsuliyyəti müəyyən edilmişdir ki, bu da
Konstitusiyanın 47-ci maddəsi, Konvensiyasının 10-cu maddəsi və bir sıra beynəlxalq
müqavilələr ilə ziddiyyət təşkil edir. Belə ki, həmin hüquq normalarında
hər bir şəxsin fikrini ifadə etmək, o cümlədən öz fikrini formalaşdırmaq, fikir
və əqidəsini açıqlamamaq və öz fikrində qalmaq azadlığı tanınır.
Konstitusiya Məhkəməsinin Palatası müraciətlə
bağlı aşağıdakıları qeyd etməyi zəruri hesab edir.
Konstitusiyanın 130-cu maddəsinin VI hissəsinə əsasən,
Azərbaycan Respublikasının qanunları ilə müəyyən edilmiş qaydada məhkəmələr
insan hüquq və azadlıqlarının həyata keçirilməsi məsələləri ilə bağlı
Konstitusiyanın və qanunların şərh edilməsi haqqında Konstitusiya Məhkəməsinə
müraciət edə bilərlər.
Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun
Konstitusiyanın və qanunların şərhi ilə bağlı qəbul etdiyi qərarlarında ifadə
olunan hüquqi mövqelərin hüquqtətbiqedən orqanlar tərəfindən birmənalı tətbiqi
məhkəmə və inzibati təcrübənin sabitliyinə xidmət edir.
Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun hüquqi mövqeləri
bir qayda olaraq Konstitusiyanın əsasları, aliliyi və birbaşa hüquqi qüvvəsi,
Azərbaycan Respublikasının tərəfdar çıxdığı beynəlxalq aktların, o cümlədən
insan hüquq və azadlıqlarının üstünlüyü nəzərə alınmaqla formalaşır. Qərarlarda
hüquqi dövlətin mahiyyətindən irəli gələn, xüsusilə də İnsan Hüquqları üzrə
Avropa Məhkəməsinin presedent hüququnda geniş tətbiq edilən hüququn aliliyi,
hüquqi müəyyənlik, mütənasiblik və tarazlıq prinsipləri öz əksini
tapmışdır.
Lakin nəzərə alınmalıdır ki, Konstitusiyanın
7-ci maddəsində təsbit olunmuş hakimiyyətin bölünməsi prinsipinə görə
Konstitusiya Məhkəməsi normayaradıcı, yəni hər hansı hüquq münasibətlərinin tənzimlənməsinə
dair normativ hüquqi aktı qəbul edən, o cümlədən hər hansı normativ hüquqi akta
dəyişikliklərin və əlavələrin edilməsi təşəbbüsünə malik olan orqan deyil, səlahiyyətli
subyektlərin sorğu və müraciətləri, vətəndaşların şikayətləri əsasında
qanunverici, icra və məhkəmə hakimiyyəti orqanları və yerli özünüidarəetmə
orqanları tərəfindən qəbul olunmuş aktlar üzərində konstitusiya nəzarətini həyata
keçirən ali konstitusiya mühakiməsi orqanıdır.
Bundan əlavə “Normativ hüquqi aktlar haqqında”
Azərbaycan Respublikasının Konstitusiya Qanununun 90.1-ci maddəsinə görə,
normativ hüquqi aktın məzmununda qeyri-müəyyənliklər və fərqlər, habelə tətbiqi
təcrübəsində ziddiyyətlər aşkar edildikdə həmin aktı qəbul etmiş normayaratma
orqanı və ya Konstitusiyanın 130-cu maddəsinin IV hissəsinə uyğun olaraq
Konstitusiya Məhkəməsi müvafiq normaları rəsmi şərh edir.
Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun “Azərbaycan
Respublikasının cinayət- prosessual qanunvericiliyində əks olunan uzanan və
davam edən cinayətlərlə bağlı Azərbaycan Respublikası Cinayət Məcəlləsinin
75-ci maddəsinin şərh olunmasına dair” 2006-cı il 27 dekabr tarixli Qərarında
qeyd olunur ki, Konstitusiya Məhkəməsinin şərhi qanunverici tərəfindən normaya
verilən məna ilə uzlaşmalı, belə şərh yalnız normada ifadə edilənləri
aydınlaşdırmağa və dəqiqləşdirməyə xidmət etməlidir. Şərh qüvvədə olan
normalara əlavə və dəyişiklik etmir və edə bilməz.
Müraciətdə qaldırılan məsələ ilə
bağlı göstərilməlidir ki, Cinayət Məcəlləsinin 234.2-ci maddəsinə əsasən, satış
məqsədi ilə qanunsuz olaraq narkotik vasitələri və ya psixotrop maddələri əldə
etmə və ya saxlama, hazırlama, istehsal etmə, emal etmə, daşıma, göndərmə,
yaxud qanunsuz olaraq narkotik vasitələri və ya psixotrop maddələri satma əmlakı
müsadirə olunmaqla və ya olunmamaqla üç ildən yeddi ilədək müddətə
azadlıqdan məhrum etmə ilə cəzalandırılır.
Beləliklə, “satış məqsədi” maddənin
dispozisiyasında dəqiq göstərilməklə, həmin cinayət əməlinin tərkibinin əlaməti
kimi təzahür edir.
Qeyd edilməlidir ki, cinayət
qanunvericiliyidə subyektiv cəhətin müstəqil əlaməti olan məqsəd üç
aspektdə çıxış edir:
- cəzanı
ağırlaşdıran hal;
- cinayət
tərkibinin zəruri əlaməti;
- cinayət
tərkibinin fakultativ əlaməti.
Cinayət Məcəlləsinin Xüsusi hissəsinin müvafiq
maddəsində cinayət tərkibinin əlaməti kimi nəzərdə tutulmadıqda cəza təyin edilərkən
məqsəd cəzanı ağırlaşdıran hal kimi məhkəmə tərəfindən nəzərə alına bilər. Belə
ki, Məcəllənin 61.1.6-cı maddəsinə əsasən, cinayətin milli, irqi və
ya dini düşmənçilik, dini fanatizm, digər şəxslərin qanuni hərəkətlərinə görə
qisas almaq zəminində, tamah məqsədi ilə və ya sair alçaq niyyətlərlə, habelə
başqa cinayəti ört-basdır etmək və ya onun törədilməsini asanlaşdırmaq məqsədi
ilə törədilməsi cinayəti ağırlaşdıran haldır.
Zəruri əlamətlər hər bir cinayət tərkibinə məxsus
elə əlamətlərdir ki, onlar mövcud olmadıqda cinayət tərkibi yaranmır. Cinayət tərkibinin
zəruri əlaməti kimi məqsəd maddənin dispozisiyasında nəzərdə tutulduğu təqdirdə
çıxış edir. Cinayət Məcəlləsinin 214-3-cü maddəsi ilə nəzərdə tutulan
terrorçuluq məqsədi ilə təlim keçmə əməli buna misal ola bilər.
Fakultativ əlamətlər isə bütün cinayət tərkibləri
üçün zəruri olmayan və fərqli tərkiblərdə müxtəlif rol oynayan əlamətlərdir.
Cinayətin fakultativ əlaməti kimi məqsəd tövsifedici tərkibin dispozisiyasında
yer alır və bu halda cinayətin törədilməsinə görə daha ağır sanksiya nəzərdə
tutulur. Məsələn, hədə-qorxu ilə tələb etmənin xeyli miqdarda əmlak əldə etmək
məqsədi ilə törədilməsi (Cinayət Məcəlləsinin 182.2.4-cü maddəsi).
Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun
formalaşdırdığı hüquqi mövqeyə əsasən, cinayətin tövsifi törədilən konkret
cinayət əməlinin cəhətləri ilə cinayət-hüquq normasının dispozisiyasında nəzərdə
tutulan tərkib əlamətləri arasında uyğunluğu müəyyən etməklə, müvafiq
prosessual sənəddə öz əksini tapan və cinayət-hüquqi nəticələrə səbəb olan əmələ
verilən cinayət hüquqi qiymətdir. Cinayətin tövsifi mühüm sosial və hüquqi əhəmiyyətə
malikdir. Tövsif Cinayət Məcəlləsində müəyyən edilmiş vəzifələrin yerinə
yetirilməsi baxımından, cinayət qanununu tətbiq etməyə səlahiyyəti olan vəzifəli
şəxslər tərəfindən həyata keçirilən mühüm məntiqi proses olub, onun yekununda
konkret sosial hadisəyə, cəmiyyət üçün təhlükəli olan insan davranışına hüquqi
qiymət verilir. Bu isə ilk növbədə işin faktiki hallarının hərtərəfli öyrənilməsini,
cinayət hüquq normasının seçilməsini və onun məzmununun izah edilməsini tələb
edir. Hər bir cinayət əməli araşdırılarkən onun tərkibinin düzgün müəyyən
edilməsi və düzgün tövsif edilməsi cinayət əlamətlərini əks etdirən əməllərin
cinayət olub-olmamasını, cinayət törətməkdə təqsirləndirilən şəxsin təqsiri olub-olmamasını
müəyyənləşdirməyə, habelə həmin cinayətə görə təqsirləndirilən şəxsə ədalətli cəza
təyin edilməsinə yönəlmişdir (“Azərbaycan Respublikası Cinayət Məcəlləsinin
244.1-ci maddəsinin şərh edilməsinə dair” 2011-ci il 17 mart tarixli Qərar).
Cinayət Məcəlləsinin 3-cü maddəsinə uyğun
olaraq, Məcəllə ilə nəzərdə tutulmuş cinayət tərkibinin bütün əlamətlərinin
mövcud olduğu əməlin (hərəkət və ya hərəkətsizliyin) törədilməsi cinayət məsuliyyəti
yaradır.
Bu baxımdan, “satış məqsədi” Cinayət Məcəlləsinin
234.2-ci maddəsi ilə nəzərdə tutulmuş cinayət tərkibinin əlamətini təşkil
etdiyindən belə məqsədin mövcudluğu sübutetmə predmetini təşkil edir.
Azərbaycan Respublikası Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin
(bundan sonra – Cinayət-Prosessual Məcəlləsi) 145-ci maddəsinə əsasən, hər
bir sübut mənsubiyyəti, mümkünlüyü, mötəbərliyi üzrə qiymətləndirilməlidir.
Cinayət təqibi üzrə toplanmış bütün sübutların məcmusuna isə ittihamın həlli
üçün onların kifayət etməsinə əsasən qiymət verilməlidir.Təhqiqatçı, müstəntiq,
prokuror, hakim qanunu və vicdanını rəhbər tutaraq sübutların məcmusunun hərtərəfli,
tam və obyektiv baxılmasına əsaslanmaqla öz daxili inamına görə sübutları qiymətləndirirlər.
İttihamın sübut olunmasında yaranan şübhələri digər sübutlarla aradan qaldırmaq
mümkün olmadıqda, onlar şübhəli və ya təqsirləndirilən şəxsin xeyrinə təfsir
edilir.
Həmin Məcəllənin 25.3-cü maddəsinə müvafiq
olaraq, hakimlər cinayət işlərini və ya cinayət təqibi ilə bağlı digər
materialları məhkəmə iclasında cinayət prosesi tərəflərinin təqdim etdikləri
sübutların tədqiqinə əsaslanan öz daxili inamı və hüquq düşüncəsi ilə həll
edirlər.
Beləliklə, məhkəmə təqdim edilmiş sübutlar əsasında
Cinayət Məcəlləsinin 234.2-ci maddəsi ilə təqsirləndirilən şəxsin hərəkətlərində
satış məqsədinin olmaması qənaətinə gəldikdə, ictimai təhlükəli əməlin
tövsifinin dəyişdirilməsi və daha yüngül cinayət haqqında cinayət qanununun
normasının tətbiq edilməsi və ya bəraət hökmünü çıxarmaqda haqlıdır.
Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun “Azərbaycan
Respublikası Cinayət Məcəlləsinin 206.2-ci maddəsinin şərh edilməsinə dair”
2021-ci il 6 yanvar tarixli Qərarında Cinayət Məcəlləsinin 206.2-ci maddəsinin “Şəxsin
cinayət məsuliyyətinə cəlb edilməsi üçün kifayət edən narkotik vasitələrin və
psixotrop maddələrin miqdarına, habelə onların külli miqdarına görə
siyahıları”na münasibətdə şərh edilməsi ilə bağlı qeyd etmişdir, həmin
siyahılar şəxsin cinayət məsuliyyətinə cəlb edilməsi üçün kifayət edən narkotik
vasitələrin və psixotrop maddələrin şəxsi istehlak miqdarından artıq miqdar və
külli miqdarlarına dair məsələləri tənzimləyir və yalnız Cinayət Məcəlləsinin
26-cı fəslində yer alan “Narkotik vasitələrin və psixotrop maddələrin qanunsuz
dövriyyəsi ilə əlaqədar cinayətlər”ə münasibətdə tətbiq edilir.
Bununla belə, həmin siyahının tətbiq edilməsi
üçün Cinayət Məcəlləsinin 26-cı fəslində yer alan cinayətin dispozisiyasında
“miqdar” ilə bağlı müddəalar əks edilməlidir.
Qanunverici Cinayət Məcəlləsinin 234.2-ci maddəsinin
dispozisiyasında şəxsi istehlak miqdarını məqsədli şəkildə müəyyən etməməklə
törədilən cinayətin ictimai təhlükəliliyinin şəxsi istehlak miqdarının həcmi ilə
birbaşa və dolayı yolla əlaqəli olmaması mövqeyindən çıxış etmişdir.
Qeyd edilməlidir ki, qanunverici cinayətlərin və
başqa hüquq pozuntularının müəyyən edilməsi, onların törədilməsinə görə məsuliyyətin
təyin edilməsinin ümumi əsaslarının və qaydalarının tənzimlənməsində müstəqildir
(Konstitusiyanın 94-cü maddəsinin I hissəsinin 17-ci bəndi). Lakin bütün
hallarda belə tənzimləmə bərabərlik hüququna, o cümlədən Konstitusiyada
normativ hüquqi aktların hüquqa və haqq-ədalətə (bərabər mənafelərə bərabər
münasibətə) əsaslanması və Konstitusiyaya zidd olmaması tələblərinə uyğun həyata
keçirilməlidir (Konstitusiyanın 25-ci maddəsi və 149-cu maddəsinin I və III
hissələri).
Göstərilənlərə əsasən, Konstitusiya Məhkəməsinin
Palatası belə nəticəyə gəlir ki, Balakən Rayon Məhkəməsinin müraciətində
qaldırılan hüquqi məsələlərin Cinayət və Cinayət-Prosessual Məcəllələrində nəzərdə
tutulmuş qaydada həll edilməsi mümkün olduğundan, müraciətin Konstitusiya
Məhkəməsi Plenumunun icraatına qəbul edilib baxılmasına zərurət
yoxdur.
“Konstitusiya Məhkəməsi haqqında” Azərbaycan
Respublikası Qanununun 7.1, 33, 60, 62.1 və 68.1-ci maddələrini rəhbər tutaraq
Konstitusiya Məhkəməsinin Palatası
QƏRARA ALDI:
1. Azərbaycan Respublikası
Konstitusiya Məhkəməsi Palatasının bu Qərardadının təsviri-əsaslandırıcı hissəsində
göstərilən əsaslara görə Balakən Rayon Məhkəməsinin müraciətinin Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin icraatına qəbul olunmasından imtina
edilsin.
2. Qərardadın surəti 7 gün müddətində Balakən
Rayon Məhkəməsinə göndərilsin.
3. Qərardad “Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin
Məlumatı”nda dərc edilsin.
Sədrlik
edən
Humay Əfəndiyeva