AZƏRBAYCAN
RESPUBLİKASI ADINDAN
Azərbaycan
Respublikası
Konstitusiya
Məhkəməsi Plenumunun
Q Ə R
A R I
Azərbaycan
Respublikası İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 135.1.5 və 135.2-ci maddələrinin əlaqəli
şəkildə şərh edilməsinə dair
16
noyabr 2021-ci il
Bakı
şəhəri
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu Fərhad Abdullayev (sədr), Sona
Salmanova, Humay Əfəndiyeva, Rövşən İsmayılov, Ceyhun Qaracayev, Rafael
Qvaladze, Mahir Muradov, İsa Nəcəfov (məruzəçi-hakim) və Kamran Şəfiyevdən ibarət
tərkibdə,
məhkəmə
katibi Fəraid Əliyevin iştirakı ilə,
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 130-cu maddəsinin VI hissəsinə, “Konstitusiya Məhkəməsi
haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 27.2 və 33-cü maddələrinə və
Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Daxili Nizamnaməsinin 39-cu
maddəsinə müvafiq olaraq, xüsusi konstitusiya icraatının yazılı prosedur
qaydasında keçirilən məhkəmə iclasında Sumqayıt Şəhər Məhkəməsinin müraciəti əsasında
Azərbaycan Respublikası İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 135.1.5 və 135.2-ci maddələrinin
əlaqəli şəkildə şərh edilməsinə dair konstitusiya işinə baxdı.
İş
üzrə hakim İ.Nəcəfovun məruzəsini, maraqlı subyektlərin nümayəndələri Sumqayıt Şəhər
Məhkəməsinin hakimi F.Əliyevin və Azərbaycan Respublikası Milli Məclisi Aparatının
Dövlət quruculuğu, inzibati və hərbi qanunvericilik şöbəsinin müdir müavini E.Əsgərovun
mülahizələrini, mütəxəssislər Azərbaycan Respublikası Ali Məhkəməsinin Cinayət
Kollegiyasının hakimi Ş.Yusifovun, Azərbaycan Respublikası Baş Prokurorluğunun
Hüquqi təminat və insan hüquqları məsələləri idarəsinin rəisi A.Osmanovanın, Azərbaycan
Respublikası Ədliyyə Nazirliyinin Qanunvericilik baş idarəsinin İnzibati və hərbi
normativ aktlar idarəsinin baş məsləhətçisi Ü.Yusiflinin mülahizələrini və iş
materiallarını araşdırıb müzakirə edərək, Azərbaycan Respublikası Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu
MÜƏYYƏN ETDİ:
Sumqayıt
Şəhər Məhkəməsi Azərbaycan Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsinə (bundan
sonra – Konstitusiya Məhkəməsi) müraciət edərək Azərbaycan Respublikası İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin (bundan sonra – İnzibati Xətalar Məcəlləsi) 135.1.5 və
135.2-ci maddələrinin əlaqəli şəkildə şərh edilməsini xahiş etmişdir.
Müraciətdən
görünür ki, Azərbaycan Respublikası Ekologiya və Təbii Sərvətlər Nazirliyinin 4
saylı Regional Ekologiya və Təbii Sərvətlər İdarəsinin (bundan sonra – 4 saylı
Regional Ekologiya və Təbii Sərvətlər İdarəsi) əməkdaşları tərəfindən “Sumqayıt
şəhər Təmizlik Departamenti” Məhdud Məsuliyyətli Cəmiyyətinin (bundan sonra – “Sumqayıt
şəhər Təmizlik Departamenti” MMC) direktoru A.Rüstəmov barəsində İnzibati Xətalar
Məcəlləsinin 233.1 və 541-ci maddələrində nəzərdə tutulmuş inzibati xətaların
törədilməsinə dair 26 avqust 2020-ci il tarixli protokol tərtib edilmişdir.
Həmin
protokol əsasında 4 saylı Regional Ekologiya və Təbii Sərvətlər İdarəsinin rəisinin
3 sentyabr 2020-ci il tarixli inzibati tənbeh vermə haqqında qərarı ilə A.Rüstəmov
İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 541-ci maddəsi ilə ətraf mühitin mühafizəsinə
nəzarəti həyata keçirən müvafiq icra hakimiyyəti orqanının tələblərinin yerinə
yetirilməməsinə görə cərimə edilmişdir.
Vəzifəli
şəxs qismində inzibati məsuliyyətə cəlb edilmiş A.Rüstəmov Sumqayıt Şəhər Məhkəməsinə
şikayət verərək barəsində qəbul edilmiş inzibati tənbeh tətbiq etmə haqqında
qərarın ləğv edilməsini və iş üzrə icraata xitam verilməsini xahiş etmişdir.
Sumqayıt
Şəhər Məhkəməsinin 6 oktyabr 2020-ci il tarixli qərarı ilə A.Rüstəmovun şikayəti
təmin edilmişdir.
Məhkəmə
hesab etmişdir ki, İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 57-ci maddəsinin tələbləri
pozularaq vəzifəli şəxs tərəfindən barəsində inzibati tənbeh tətbiq edilmiş şəxsə
21 may 2020-ci il tarixli məcburi göstəriş rəsmi qaydada verilməmişdir. Qərarda
eyni zamanda, həmin Məcəllənin 53.1.2-ci maddəsinin tələbləri baxımından 541-ci
maddədə nəzərdə tutulmuş inzibati xətanın törədilməsi ilə əlaqədar məhkəməyə hər
hansı mötəbər sübutun təqdim edilməməsi göstərilmişdir.
4
saylı Regional Ekologiya və Təbii Sərvətlər İdarəsi apellyasiya şikayəti verərək
birinci instansiya məhkəməsinin qərarının ləğv edilməsini, özünün 3 sentyabr
2020-ci il tarixli qərarının qüvvədə saxlanılmasını xahiş etmişdir.
Sumqayıt
Apellyasiya Məhkəməsinin 23 fevral 2021-ci il tarixli qərarı ilə apellyasiya şikayəti
qismən təmin edilərək birinci instansiya məhkəməsinin qərarı ləğv edilmiş, işə
yenidən baxılması üçün materiallar Sumqayıt Şəhər Məhkəməsinə göndərilmişdir.
Apellyasiya
instansiyası məhkəməsi belə qənaətə gəlmişdir ki, 26 avqust 2020-ci il tarixli
inzibati xəta haqqında protokolda İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 233.1 və 541-ci
maddələrində nəzərdə tutulmuş inzibati xətaların törədilməsi göstərilsə də, 3
sentyabr 2020-ci il tarixli inzibati tənbeh vermə haqqında qərarda Məcəllənin
233.1-ci maddəsində müəyyən edilən inzibati xətaya münasibət bildirilməmiş,
birinci instansiya məhkəməsi isə bu halı araşdırmamışdır.
Sumqayıt
Apellyasiya Məhkəməsi qərarında İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 134.1.4-cü maddəsinə
istinad edərək hesab etmişdir ki, yeni məhkəmə araşdırması zamanı yuxarıda göstərilən
hal hərtərəfli araşdırılmaqla qanunamüvafiq qərar qəbul edilməlidir.
Sumqayıt
Şəhər Məhkəməsi işə təkrar baxarkən belə qənaətə gəlmişdir ki, apellyasiya
instansiyası məhkəməsi tərəfindən səlahiyyətli orqanın şikayəti əsasında işə
baxılaraq şikayətdə mübahisələndirilməyən, yəni səlahiyyətli orqanın qərarının
qanuniliyi ilə bağlı başqa məsələlərin araşdırılması barədə göstəriş verilmişdir.
Birinci instansiya məhkəməsi tərəfindən o da müəyyən olunmuşdur ki, Sumqayıt
Apellyasiya Məhkəməsinin qərarında göstərilən İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
233.1-ci maddəsi ilə bağlı halın araşdırılması şikayət vermiş şəxsin (A.Rüstəmovun)
vəziyyətini pisləşdirir.
Odur
ki, Sumqayıt Şəhər Məhkəməsi, barəsində inzibati tənbeh tətbiq edilmiş “Sumqayıt
şəhər Təmizlik Departamenti” MMC-nin direktoru A.Rüstəmovun Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyası (bundan sonra – Konstitusiya) ilə nəzərdə
tutulmuş hüquq və azadlıqlarının həyata keçirilməsi ilə bağlı Konstitusiya Məhkəməsinə
müraciət etmək qərarına gəlmişdir.
Müraciətdə
qeyd edilir ki, vəzifəli şəxs tərəfindən tənbeh tətbiq edilərkən İnzibati Xətalar
Məcəlləsinin 34-cü maddəsinin tələblərinə və Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun
həmin maddənin tətbiqi ilə bağlı qərarlarında formalaşdırdığı hüquqi mövqelərə əməl
edilməməsi ehtimalı vardır. Belə halda məhkəmə tərəfindən inzibati tənbeh tətbiq
etmə haqqında müvafiq icra hakimiyyəti orqanının qərarının ləğv edilməsi və
inzibati xəta haqqında işin yenidən baxılmaq üçün səlahiyyətli orqana göndərilməsi
haqqında qərar qəbul edilə bilər. Lakin bu halda İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
135.2-ci maddəsinin tələblərinə uyğun olmayan vəziyyətin yaranması baş verir.
Belə ki, İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 135.1.5-ci maddəsində tətbiq edilmiş tənbehin
bu Məcəllənin 31 - 34-cü maddələrinin tələblərinə uyğun olmaması inzibati
xəta haqqında iş üzrə qərarın ləğv edilməsi və ya dəyişdirilməsi üçün əsaslardan
biri kimi göstərilmişdir. Həmin Məcəllənin 135.2-ci maddəsinə əsasən isə inzibati
xəta haqqında iş üzrə qərardan verilən şikayətə və ya protestə baxan
hakim, səlahiyyətli orqan (vəzifəli şəxs), barəsində qərar qəbul edilmiş şəxsin
vəziyyətini ağırlaşdıran qərarı yalnız bununla əlaqədar zərər çəkmiş şəxsin, bu
Məcəllənin 43.2-ci maddəsində nəzərdə tutulan vəzifəli şəxsin şikayəti və
ya prokurorun protesti olduqda qəbul edə bilər.
Göstərilənləri
nəzərə alaraq, barəsində inzibati xəta haqqında iş üzrə icraat aparılan şəxsin
mənafeyi baxımından və vahid məhkəmə təcrübəsinin formalaşdırılması məqsədi ilə
İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 135.1.5 və 135.2-ci maddələrinin əlaqəli şəkildə şərh
edilməsi, səlahiyyətli orqanın (vəzifəli şəxsin) və ya hakimin inzibati xəta
haqqında iş üzrə qərarından verilən şikayətlərə baxılmasının oxşar və fərqli xüsusiyyətlərinə,
inzibati xəta haqqında iş üzrə qərardan verilən şikayətin hüdudlarından kənara çıxılmasının
mümkünlüyünə, şəxsin şikayəti əsasında özünün vəziyyətinin pisləşməsi ilə bağlı
qərar qəbul edilməsinə İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 135.2-ci maddəsinin tələbləri
baxımından aydınlıq gətirilməsi xahiş olunmuşdur.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu müraciətdə qaldırılan məsələlərin həlli üçün inzibati xətalar
qanunvericiliyinin vəzifələrinin və prinsiplərinin açıqlanmasını, eləcə də İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin inzibati xəta haqqında iş üzrə qərara yenidən baxılmasını
tənzimləyən müvafiq normalarının nəzərdən keçirilməsini zəruri hesab edir.
Azərbaycan
Respublikasında məhkəmə hakimiyyətini ədalət mühakiməsi yolu ilə yalnız məhkəmələr
həyata keçirirlər. Hakimlər işlərə qərəzsiz, ədalətlə, tərəflərin hüquq bərabərliyinə,
faktlara əsasən və qanuna müvafiq baxırlar. Məhkəmə qərarı qanuna və sübutlara əsaslanmalıdır
(Konstitusiyanın 125-ci maddəsinin I hissəsi, 127-ci maddəsinin II hissəsi və
129-cu maddəsinin III hissəsi).
Konstitusiyanın
12-ci maddəsinin I hissəsinə, 71-ci maddəsinin I və X hissələrinə görə, insan və
vətəndaş hüquqlarının və azadlıqlarının, Azərbaycan Respublikasının vətəndaşlarına
layiqli həyat səviyyəsinin təmin edilməsi dövlətin ali məqsədidir.
Konstitusiyada təsbit edilmiş insan və vətəndaş hüquqlarını və azadlıqlarını gözləmək
və qorumaq qanunvericilik, icra və məhkəmə hakimiyyəti orqanlarının borcudur. Dövlət
orqanları yalnız bu Konstitusiya əsasında, qanunla müəyyən edilmiş qaydada və hüdudlarda
fəaliyyət göstərə bilərlər. Konstitusiyanın qeyd olunan normaları insan hüquq və
azadlıqlarının müdafiə vasitələri ilə yanaşı, həmin hüquqların təminatı kimi
cinayət, inzibati-delikt və digər repressiv və preventiv hüquq sahələrinin
qoruyucu normalarının mövcudluğunu da nəzərdə tutur. Hər bir dövlət orqanı öz səlahiyyətləri
çərçivəsində insan hüquq və azadlıqlarını qorumaq şərti ilə qanunçuluğu təmin
etməlidir.
Ədalət
mühakiməsinin həyata keçirilməsinin, insan hüquq və azadlıqlarının təmin edilməsinin
Konstitusiyada öz əksini tapmış təməl prinsipləri sahəvi qanunvericilik aktlarında,
o cümlədən İnzibati Xətalar Məcəlləsində daha da inkişaf etdirilmişdir.
İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin 2-ci maddəsinə əsasən, Azərbaycan Respublikasının inzibati
xətalar qanunvericiliyinin vəzifələri insan və vətəndaş hüquqlarını və azadlıqlarını,
onların sağlamlığını, əhalinin sanitariya-epidemioloji salamatlığını, ictimai mənəviyyatı,
mülkiyyəti, şəxslərin iqtisadi maraqlarını, ictimai qaydanı və ictimai təhlükəsizliyi,
ətraf mühiti, idarəçilik qaydalarını qorumaqdan, qanunçuluğu möhkəmləndirməkdən
və inzibati xətaların qarşısını almaqdan ibarətdir.
İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin qanunçuluq prinsipini özündə ehtiva edən 6-cı maddəsinə müvafiq
olaraq, inzibati xətaya görə inzibati tənbeh bu Məcəlləyə uyğun olaraq tətbiq
edilir. İnzibati xəta haqqında iş üzrə icraatın təmin olunması tədbirləri
tətbiq edilərkən qanunvericiliyin tələblərinə əməl olunması yuxarı orqanların və
vəzifəli şəxslərin idarə nəzarəti ilə, məhkəmə və prokuror nəzarəti ilə və şikayət
etmək hüququ ilə təmin edilir.
İnzibati
xəta haqqında iş üzrə icraatın yekununda səlahiyyətli orqan (vəzifəli şəxs) və
ya məhkəmə tərəfindən şəxsin hüquq və azadlıqlarını məhdudlaşdıra biləcək qərar
qəbul olunur. Həmin qərarda şəxsin hansı inzibati xəta törətməsi müəyyən edilərək
müvafiq inzibati tənbeh tədbiri (inzibati cəza) seçilir və bunun hüquqi nəticələri
öz əksini tapır. Məhz bu baxımdan inzibati xəta törətmiş fiziki, hüquqi və vəzifəli
şəxs barəsində seçilən tənbeh tədbiri həmin şəxsin hüquq və azadlıqlarını məhdudlaşdırdığına
görə, qanunverici belə tədbirdən müdafiə mexanizmləri müəyyən etmişdir.
Bu
məqsədlə İnzibati Xətalar Məcəlləsində inzibati tənbehin tətbiqi ilə bağlı səlahiyyətli
orqanlar və məhkəmələr tərəfindən qəbul edilən qərardan şikayət və ya protest
verilməsinin prosessual qaydaları nəzərdə tutulmuşdur. Məcəllədə inzibati xətalar
haqqında işlər üzrə icraatın qanuniliyini, inzibati tənbehin tətbiqinin ədalətliliyini
təmin etmək, ilkin icraat mərhələsində yarana bilən səhvlərin qarşısını almaq və
ya digər qanuni məqsədlərə nail olmaq üçün proses subyektlərinə yuxarı məhkəmə
instansiyasına (apellyasiya məhkəməsinə) şikayət və ya protest vermək imkanı
yaradılmışdır (Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun “Azərbaycan Respublikası İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin 128-ci maddəsi baxımından həmin Məcəllənin 109-cu maddəsinin
şərh edilməsinə dair” 2019-cu il 3 may tarixli Qərarı).
İnzibati
xəta haqqında iş üzrə qərara yenidən baxılması həmin qərarı qəbul etmiş orqanın
səhvlərinin düzəldilməsinin vasitəsi kimi çıxış edir. Bu növ icraatda məhkəmə
(birinci və ya apellyasiya instansiyası məhkəməsi) araşdırması zamanı işin
hallarının hərtərəfli və tam öyrənilməsinə, törədilmiş inzibati xətaya lazımi hüquqi
qiymətin verilməsinə və barəsində inzibati xəta haqqında iş üzrə icraat
aparılan şəxsin hüquqlarının təmin edilməsinə maneə yaratmış qanun
pozuntusu müəyyən edilərək aradan qaldırılır.
Bu
isə məhkəməyə imkan verir ki, səlahiyyətli orqan (vəzifəli şəxs)
və ya hakim tərəfindən qəbul olunmuş qərarın qanuniliyinin yoxlanılması nəticəsində
həmin qərarın işin faktiki hallarına və ya inzibati xətalar qanunvericiliyinin
tələblərinə uyğun olmadığı təqdirdə onu dəyişdirsin, ləğv edərək yeni qərar çıxarsın
və ya işin yenidən baxılması üçün göndərilməsi haqqında qərar qəbul etsin.
Bununla da səlahiyyətli orqanın (vəzifəli şəxsin) və ya hakimin icraat
zamanı yol verdiyi səhvlər aradan qaldırılır.
İnzibati
xəta haqqında iş üzrə qərardan şikayət və ya protest vermək hüququ, şikayət və
ya protest vermə qaydası və müddətləri, şikayətə və ya protestə baxmağa
hazırlıq, baxılma və baxılma nəticəsində hansı qərarın qəbul edilməsi, inzibati
xəta haqqında iş üzrə qərarın ləğv edilməsi və ya dəyişdirilməsi üçün əsaslar
və s. İnzibati Xətalar Məcəlləsinin “İnzibati xəta haqqında iş üzrə qərara
yenidən baxılma” adlı 17-ci Fəslində göstərilmişdir.
İnzibati
xəta haqqında iş üzrə qərara yenidən baxılması şikayət və ya protestin olduğu təqdirdə
mümkündür. Belə ki, İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 128.1-ci maddəsinə əsasən,
barəsində qərar çıxarılmış fiziki şəxs, yetkinlik yaşına çatmayanların qanuni nümayəndəsi,
hüquqi şəxsin nümayəndəsi, zərər çəkmiş şəxs, müdafiəçi və nümayəndə, həmçinin
bu Məcəllənin 43.2-ci maddəsində nəzərdə tutulan vəzifəli şəxs inzibati xəta
haqqında iş üzrə qərardan şikayət, prokuror isə protest verə bilər.
Həmin
Məcəllənin 128.2-ci maddəsinə görə, inzibati xəta haqqında iş üzrə qərardan
şikayət və ya protest aşağıdakı məhkəməyə və ya səlahiyyətli orqana (vəzifəli şəxsə)
verilir:
-
hakimin qərarından - apellyasiya instansiyası məhkəməsinə;
-
kollegial orqanın qərarından - kollegial orqanın olduğu yerin məhkəməsinə;
-
səlahiyyətli orqanın (vəzifəli şəxsin) qərarından - yuxarı səlahiyyətli orqana
(vəzifəli şəxsə) və ya məhkəməyə.
İnzibati
xəta haqqında iş üzrə qərarın ləğv edilməsi və ya dəyişdirilməsi üçün əsaslar
İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 135-ci maddəsində müəyyən edilmişdir. Həmin Məcəllənin
134-cü maddəsində isə bu əsaslara müvafiq olaraq səlahiyyətli orqan (vəzifəli şəxs)
və ya məhkəmə tərəfindən qəbul edilə biləcək qərarların tam siyahısı göstərilmişdir.
İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin 135-ci maddəsinə müvafiq olaraq, hakimin, səlahiyyətli
orqanın (vəzifəli şəxsin) gəldiyi nəticələr üzrə mühüm əhəmiyyət kəsb edən
bütün faktiki halların araşdırılmaması, nəticələrin işin faktiki hallarına uyğun
olmaması, müəyyən edilmiş iş üçün əhəmiyyətli olan halların sübuta yetirilməməsi,
inzibati məsuliyyət müəyyən edən qanunun normasının düzgün tətbiq edilməməsi, tətbiq
edilmiş tənbehin bu Məcəllənin 31–34-cü maddələrinin tələblərinə uyğun olmaması,
inzibati xəta haqqında iş üzrə icraatı rədd edən halların müəyyən olunması, bu
Məcəllə ilə müəyyən edilmiş tələblərin işin hallarının hərtərəfli, tam və
obyektiv araşdırılmasına maneə törədəcək dərəcədə pozulması inzibati xəta haqqında
iş üzrə qərarın ləğv edilməsi və ya dəyişdirilməsi üçün əsaslardır.
Eyni
zamanda İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 137-ci maddəsinə əsasən, inzibati xəta
haqqında iş üzrə qərardan verilən şikayət və ya protest üzrə qəbul edilmiş qərardan
fiziki şəxs, yetkinlik yaşına çatmayanın qanuni nümayəndəsi, hüquqi şəxsin nümayəndəsi,
zərər çəkmiş şəxs, habelə müdafiəçi və nümayəndə tərəfindən verilən şikayətə,
habelə prokurorun protestinə məhkəmələrdə bu Məcəllədə müəyyən edilmiş
qaydada və müddətdə baxılır. İnzibati xəta haqqında iş üzrə qərardan şikayət
və ya protest üzrə hakim (vəzifəli şəxs) tərəfindən qəbul edilmiş qərardan bu
Məcəllənin 130-cu maddəsində nəzərdə tutulmuş müddətdə şikayət verilə
bilər.
İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin yuxarıda qeyd olunan normalarının təhlilindən görünür ki,
qanunverici səlahiyyətli orqanın (vəzifəli şəxsin) inzibati xətalara dair iş üzrə
qəbul etdiyi qərara yuxarı səlahiyyətli orqan və ya məhkəmə tərəfindən yenidən
baxılması, məhkəmənin inzibati xətaya dair iş üzrə qərarından verilmiş şikayətə
apellyasiya instansiyası məhkəməsi tərəfindən baxılması, o cümlədən inzibati xəta
haqqında iş üzrə səlahiyyətli orqanın (vəzifəli şəxsin) qərarından verilən şikayət
və ya protest üzrə qəbul edilmiş qərara məhkəmədə yenidən baxılmasının prosedur
qaydalarını fərqləndirməmiş və onları eyni Fəslin normaları ilə tənzimləmişdir.
Müraciətdən
göründüyü kimi, mübahisəli məsələ İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
135.1.5-ci maddəsinin tətbiqi zamanı həmin Məcəllənin 135.2-ci maddəsinin göstərişinə
riayət edilməsi ilə bağlıdır. Belə ki, İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 135.1.5-ci
maddəsində tənbehin bu Məcəllənin 31-34-cü maddələrinin tələblərinə uyğun
olmaması halı qərarın dəyişdirilməsi və ya ləğv edilərək yeni qərarın çıxarılması
üçün əsas kimi göstərilmişdir.
İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin 135.2-ci maddəsində isə müəyyən edilmişdir ki, inzibati xəta
haqqında iş üzrə qərardan verilən şikayətə və ya protestə baxan hakim, səlahiyyətli
orqan (vəzifəli şəxs), barəsində qərar qəbul edilmiş şəxsin vəziyyətini ağırlaşdıran
qərarı yalnız bununla əlaqədar zərər çəkmiş şəxsin, bu Məcəllənin 43.2-ci
maddəsində nəzərdə tutulan vəzifəli şəxsin şikayəti və ya prokurorun
protesti olduqda qəbul edə bilər.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu qeyd olunan məsələlərə aydınlıq gətirilməsi üçün, ilk növbədə,
inzibati xəta haqqında protokolun hüquqi mahiyyətinin və əhəmiyyətinin açıqlanmasını
zəruri hesab edir.
İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin 76.1-ci maddəsinə əsasən, inzibati xətanın olub-olmamasını,
inzibati xəta törədən şəxsin təqsirini və işin düzgün həlli üçün əhəmiyyətli
olan digər halları müəyyən etmək üçün hakimin, səlahiyyətli orqanın (vəzifəli şəxsin)
əsaslana bildiyi hər cür faktik məlumatlar inzibati xətalar haqqında işlər üzrə
sübutlar sayılır. Bu məlumatlar maddi sübutlarla, barəsində inzibati xəta haqqında
iş üzrə icraat aparılan şəxsin, zərər çəkmiş şəxsin, şahidlərin izahatları ilə,
digər sənədlərlə, xüsusi texniki vasitələrin göstəriciləri ilə, müvafiq icra
hakimiyyəti orqanının müəyyən etdiyi orqanın (qurumun) informasiya sistemində,
habelə digər dövlət informasiya sistemlərində (ehtiyatlarında) aşkar olunan məlumatlarla,
ekspertin rəyi ilə, inzibati xəta haqqında protokolla, bu Məcəllə ilə müəyyən
edilmiş digər protokollarla müəyyən edilir.
İnzibati
xəta haqqında protokol inzibati xəta haqqında işin həlli üçün zəruri olan məlumatları
(iş üzrə icraatın iştirakçılarının izahatları və ifadələri, həmçinin təmin tədbirləri
barədə məlumatlar da daxil olmaqla) əks etdirən sənəd olaraq inzibati-delikt
prosesi üçün sübut əhəmiyyətinə malikdir.
Səlahiyyətli
orqan (vəzifəli şəxs) və ya hakim şəxs barəsində inzibati tənbehi inzibati xəta
haqqında işin həlli üçün bütün zəruri məlumatları özündə əks etdirən protokol əsasında
tətbiq edir.
İnzibati
Xətalar Məcəlləsində inzibati xəta haqqında protokol ciddi hesabat sənədi kimi
müəyyən edilərək tərtib olunmasının qaydası, müddəti, əks etdirməli olduğu məlumatlar
dəqiq göstərilmişdir.
Qeyd
olunmalıdır ki, inzibati xəta haqqında protokola məhkəmə tərəfindən baxılaraq müvafiq
qərarın qəbul edilməsi ilə səlahiyyətli orqanın (vəzifəli şəxsin) inzibati xəta
haqqında iş üzrə qərarından verilən şikayətə məhkəmə tərəfindən baxılmasının
qayda və şərtləri fərqlidir.
İnzibati
xəta haqqında protokola baxaraq iş üzrə qərar qəbul edən məhkəmə bu protokolu İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin tələblərinə müvafiq olaraq qiymətləndirir.
Belə
ki, İnzibati Xətalar Məcəlləsinin inzibati xəta haqqında işin baxılmağa hazırlanması
zamanı hakimin və ya səlahiyyətli şəxsin həll etməli olduğu məsələlərin dairəsini
müəyyən edən 106.0.3-cü maddəsinə müvafiq olaraq, hakim, səlahiyyətli orqan (vəzifəli
şəxs) inzibati xətalar haqqında işlərə baxarkən inzibati xəta haqqında protokol
və işin digər materiallarının bu Məcəllənin tələblərinə müvafiq olaraq tərtib
edilməsini yoxlayır.
Burada
vəzifəli şəxs tərəfindən tərtib edilmiş inzibati xəta haqqında protokol qəbul
ediləcək qərar üçün əsas olmaqla, həmin iş üzrə ittiham yönümlü prosessual sənəd
qismində çıxış edir.
Lakin
inzibati xətaya dair qərarın qəbul edilməsi səlahiyyətli orqanın (vəzifəli şəxsin)
səlahiyyətinə aid olduğu hallarda, belə qərardan verilmiş şikayət üzrə həyata
keçirilən məhkəmə araşdırmasının predmetini məhz həmin qərar təşkil edir. Belə
olan təqdirdə işə baxan məhkəmə üçün səlahiyyətli orqanın (vəzifəli şəxsin) qərarı
həmin iş üzrə ittiham yönümlü prosessual sənəd qismində çıxış edir. Həmin qərarın
qəbul edilməsinə əsas olmuş protokol isə artıq sübutedici əhəmiyyət daşıyır.
İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin 133.2.8-ci maddəsinə əsasən, inzibati xəta haqqında iş üzrə
qərardan verilən şikayətə və ya protestə baxılarkən qəbul edilmiş qərarın
qanuniliyi və əsaslılığı iş üzrə olan və əlavə təqdim edilmiş materiallar əsasında
yoxlanılır.
Lakin
qanunverici inzibati xəta haqqında iş üzrə qərardan verilmiş şikayətə səlahiyyətli
orqan (vəzifəli şəxs) və ya məhkəmə tərəfindən baxılmasının bəzi məhdudiyyətlərini
müəyyən etmişdir. Bu məhdudiyyətlər, ilk növbədə, inzibati xətalar
qanunvericiliyinin əsaslandığı prinsiplərdən irəli gəlir.
İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin 6-cı maddəsində əks olunmuş qanunçuluq prinsipinə əsasən,
inzibati xəta haqqında işə yenidən baxan səlahiyyətli orqan (vəzifəli şəxs) və
ya məhkəmə əvvəlki icraat zamanı qanunvericiliyin tələblərinə əməl olunmasını
yoxlamaq səlahiyyətinə malik olsa da, bu araşdırma qərarın məzmununun hüdudları
ilə məhdudlaşır.
İnzibati
xəta haqqında iş üzrə qərara yenidən baxan səlahiyyətli orqanın (vəzifəli şəxsin)
və ya məhkəmənin araşdırmasının digər zəruri şərti, barəsində inzibati xəta
haqqında iş üzrə qərar qəbul edilmiş şəxsin vəziyyətinin pisləşdirilməsinin müəyyən
şərtlərlə məhdudlaşdırılması ilə bağlıdır.
Belə
ki, İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 135.2-ci maddəsinə uyğun olaraq, inzibati xəta
haqqında iş üzrə qəbul edilmiş qərardan şikayətə və ya protestə baxan məhkəmə,
səlahiyyətli orqan (vəzifəli şəxs) inzibati xətalar qanunvericiliyində dairəsi
dəqiq müəyyən edilmiş subyektlərin (zərər çəkmiş şəxsin, vəzifəli şəxsin və
prokurorun) bu barədə müvafiq şikayəti və ya protesti olduqda bərəsində
inzibati xəta haqqında iş üzrə icraat aparılan şəxsin vəziyyətini ağırlaşdıran
qərar qəbul edə bilər. Beləliklə, qanunverici şəxsin vəziyyətinin ağırlaşdırılması
ilə bağlı qərar qəbul edilməsini məhkəmənin, səlahiyyətli orqanın (vəzifəli
şəxsin) öz təşəbbüsu ilə deyil, yalnız konkret subyektlərin bu barədə müvafiq şikayəti
və ya protesti olduqda mümkün hesab etmiş və bu inzibati xəta haqqında iş üzrə ilkin
qərarın hüdudları ilə məhdudlaşdırılmışdır.
Müraciətdə
qaldırılan digər məsələ inzibati xəta haqqında iş üzrə qərardan verilmiş şikayətdə
mübahisələndirilməyən və şəxsin vəziyyətinin pisləşməsinə səbəb olan halın həmin
qərara yenidən baxan səlahiyyətli orqan (vəzifəli şəxs) və ya məhkəmə tərəfindən
yoxlanılması, yəni şikayətin hədlərindən kənara çıxmanın mümkünlüyü ilə bağlıdır.
Bununla
bağlı Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu qeyd edir ki, inzibati xətalara dair işlər
üzrə icraatda apellyasiya baxışının hədləri ilə bağlı müvafiq tənzimetmə İnzibati
Xətalar Məcəlləsində nəzərdə tutulmamışdır.
Konstitusiya
Məhkəməsi Plenumunun “Azərbaycan Respublikası İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
128.1-ci maddəsinin şərh edilməsinə dair” 2016-cı il 2 noyabr tarixli Qərarında
formalaşdırdığı hüquqi mövqeyə görə, cinayət-prosessual qanunvericiliyinin
analogiya üzrə inzibati xəta haqqında iş üzrə icraat prosesində tətbiqi istisna
edilmir. İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 6.3-cü maddəsi inzibati xətalar
qanunvericiliyinin analogiya üzrə tətbiqinə məhdudiyyət qoysa da, bu həmin
hüquq sahəsinin maddi hüquq normalarına (məsuliyyəti müəyyən edən normalara)
aiddir. Lakin qanunun analogiya üzrə tətbiqi o zaman mümkündür ki, oxşar
prosessual münasibətlər inzibati xətalar qanunvericiliyində müvafiq norma ilə tənzimlənməsin.
Konstitusiya
Məhkəməsi Plenumunun “Azərbaycan Respublikası Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin
397.1 və 397.2-ci maddələrinin şərh edilməsinə dair” 2009-cu il 12 may tarixli
Qərarında qeyd olunmuşdur ki, prosessual qanun məhkəmə baxışının hədlərini müəyyənləşdirərkən,
onu yalnız təqsirləndirilən şəxsə qarşı irəli sürülmüş və ya məhkəməyə verilən
ittihamın hədləri ilə məhdudlaşdırır. Məhkəmə baxışı nəticəsində məhkəmə təqsirləndirilən
şəxsin əməlini ağır cinayətdən daha yüngül cinayət əməlinə tövsif etmək, habelə
ona qarşı irəli sürülmüş ittihamdan ayrı-ayrı bəndləri çıxartmaq hüququna
malikdir. Lakin qanunvericiliyin mənasına görə ittiham funksiyası olmadığından,
məhkəmə təqsirləndirilən şəxsin hüquqi vəziyyətini məhkəmə baxışı zamanı
ağırlaşdıra bilməz (təqsirləndirilən şəxsin əməlini məhkəmədə ona qarşı irəli
sürülmüş və ya onun məhkəməyə verildiyi ittiham üzrə daha ağır cəza nəzərdə
tutan normaya özü tövsif edə bilməz).
Həmçinin
həmin Qərarda göstərilir ki, apellyasiya müraciətinin hüquqi məzmununu həmin
müraciətdə əks olunmuş xahiş təşkil etdiyi üçün apellyasiya instansiyası məhkəməsi
apellyasiya müraciətində göstərilən xahişdən daha ağır nəticələrə gəlib çıxmamalıdır.
Bunun üçün də məhkum edilmiş şəxsin müdafiəçisi həmin şəxsin xeyrinə
apellyasiya müraciəti vermişdirsə və ya ittihamçının apellyasiya müraciətində
müvafiq xahiş olmamışdırsa, birinci instansiya məhkəməsi tərəfindən məhkum
edilmiş şəxsin hüquqi vəziyyəti ağırlaşdırıla (pisləşdirilə) bilməz.
Apellyasiya müraciətini həmin şəxs özü vermişdirsə, apellyasiya icraatının nəticəsində
bu şəxsin hüquqi vəziyyətinin pisləşdirilməsi mövcud qanunvericilik normalarına
əsasən ümumiyyətlə yol verilməzdir. Belə ki, Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin
91.7-ci maddəsi birmənalı müəyyənləşdirir ki, təqsirləndirilən şəxsin öz
hüquqlarından istifadə və ya bundan imtina etməsi onun ziyanına şərh edilməməli
və ona münasib olmayan nəticələrə gətirib çıxarmamalıdır.
O
da qeyd olunmalıdır ki, pisləşməyə doğru çevrilmənin yolverilməzliyi
prinsipinin mahiyyəti ondan ibarətdir ki, məhkum edilmiş şəxsin birinci
instansiya məhkəməsinin hökmündən yuxarı məhkəməyə verdiyi şikayət onun üçün
arzuolunmaz nəticələr doğura bilməz. İşə apellyasiya qaydasında baxılması
zamanı hökmün ləğvindən sonra belə apellyasiya instansiyası məhkəməsi cəzanı
artırmaq və ya ittihamı daha ağır və yaxud faktiki hallar üzrə əhəmiyyətli dərəcədə
fərqlənən ittihamla əvəz etmək, habelə digər cinayət-hüquqi məsələləri həll edərkən
məhkum edilmiş şəxsin vəziyyətini ağırlaşdırmaqda haqlı deyil. Əks təqdirdə məhkum
edilmiş şəxsin öz vəziyyətini ağırlaşdırmaq təhlükəsi bu şəxsi hətta hökmün
mübahisələndirilməsinə əsaslar olduğu halda öz hüququndan istifadə etməkdən
imtinaya məcbur edəcəkdir.
Beləliklə,
İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 135.2-ci maddəsinə və Konstitusiya Məhkəməsi
Plenumunun əvvəlki qərarlarında formalaşdırdığı hüquqi mövqelərə uyğun olaraq,
inzibati xəta haqqında iş üzrə qərardan verilən şikayətə və ya protestə baxan
hakim və ya səlahiyyətli orqan (vəzifəli şəxs), barəsində qərar qəbul edilmiş şəxsin
vəziyyətini ağırlaşdıran qərarı yalnız bununla bağlı zərər çəkmiş şəxsin,
İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 43.2-ci maddəsində nəzərdə tutulan vəzifəli şəxsin
şikayəti və ya prokurorun protesti olduqda qəbul edə bilər. İnzibati xəta
haqqında qərardan verilmiş şikayətin hüdudlarından kənara çıxılması yolverilməzdir.
Odur
ki, barəsində qərar qəbul edilmiş şəxsin özünün şikayətinə əsasən inzibati xəta
haqqında iş üzrə qərara yenidən baxılması zamanı onun vəziyyətini pisləşdirən qərarın
qəbul edilməsi qanunçuluq prinsipinin təminatı kimi İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
61.1.6 və 128-ci maddələrində müəyyən edilmiş şəxsi qərardan şikayət vermək
hüququnun realizəsindən çəkindirməklə onun ədalətli məhkəmə araşdırılması
hüququnun pozulmasına gətirib çıxara bilər.
Göstərilənlərlə
yanaşı Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu onu da vurğulayır ki, inzibati xətalar
qanunvericiliyinin insan və vətəndaş hüquqlarını və azadlıqlarını, onların
sağlamlığını, ictimai mənəviyyatı, mülkiyyəti, ictimai təhlükəsizliyi, ətraf
mühiti qorumaq və s. vəzifələrinin icrasına nail olunması, prinsiplərinin həyata
keçirilməsinin təmin edilməsi üçün müvafiq orqanlar inzibati tənbeh tətbiq
edilməsi haqqında qərar qəbul edərkən inzibati tənbeh tətbiq etmənin ümumi
qaydalarına, habelə bununla bağlı Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun qərarlarında
formalaşdırılmış hüquqi mövqelərə ciddi riayət etməlidirlər.
Qeyd
olunanlara əsasən Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu aşağıdakı nəticələrə gəlir:
- İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin 6-cı maddəsinə uyğun olaraq, səlahiyyətli orqanın (vəzifəli
şəxsin) və ya məhkəmənin inzibati xəta haqqında iş üzrə qərarından verilmiş şikayətə
baxılmanın predmeti həmin qərarla məhdudlaşır;
- İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin 135.2-ci maddəsinin mənasına görə, inzibati xəta haqqında
iş üzrə qərardan verilən şikayətə və ya protestə baxan hakim və ya səlahiyyətli
orqan (vəzifəli şəxs), barəsində qərar qəbul edilmiş şəxsin vəziyyətini ağırlaşdıran
qərarı öz təşəbbüsü ilə deyil, yalnız bununla əlaqədar zərər çəkmiş şəxsin, həmin
Məcəllənin 43.2-ci maddəsində nəzərdə tutulan vəzifəli şəxsin şikayəti və ya
prokurorun protesti olduqda qəbul edə bilər.
Barəsində
inzibati xəta haqqında iş üzrə icraat aparılan şəxsin şikayəti əsasında qəbul
edilmiş qərara yenidən baxılarkən onun vəziyyətinin pisləşməsi ilə nəticələnən
qərarın qəbul edilməsi yolverilməzdir;
- müvafiq
orqanlar tərəfindən inzibati tənbeh tətbiq edilməsi haqqında qərar qəbul edilərkən
inzibati tənbeh tətbiq etmənin ümumi qaydalarına, habelə bununla bağlı
Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun qərarlarında formalaşdırılmış hüquqi mövqelərə
ciddi riayət edilməlidir.
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 130-cu maddəsinin VI hissəsini, “Konstitusiya Məhkəməsi
haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 60, 62, 63, 65-67 və 69-cu maddələrini
rəhbər tutaraq, Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
QƏRARA ALDI:
1. Azərbaycan
Respublikası İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 6-cı maddəsinə uyğun olaraq, səlahiyyətli
orqanın (vəzifəli şəxsin) və ya məhkəmənin inzibati xəta haqqında iş üzrə qərarından
verilmiş şikayətə baxılmanın predmeti həmin qərarla məhdudlaşır.
2. Azərbaycan
Respublikası İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 135.2-ci maddəsinin mənasına görə,
inzibati xəta haqqında iş üzrə qərardan verilən şikayətə və ya protestə baxan
hakim və ya səlahiyyətli orqan (vəzifəli şəxs), barəsində qərar qəbul edilmiş şəxsin
vəziyyətini ağırlaşdıran qərarı öz təşəbbüsü ilə deyil, yalnız bununla əlaqədar
zərər çəkmiş şəxsin, həmin Məcəllənin 43.2-ci maddəsində nəzərdə tutulan vəzifəli
şəxsin şikayəti və ya prokurorun protesti olduqda qəbul edə bilər.
Barəsində
inzibati xəta haqqında iş üzrə icraat aparılan şəxsin şikayəti əsasında qəbul
edilmiş qərara yenidən baxılarkən onun vəziyyətinin pisləşməsi ilə nəticələnən
qərarın qəbul edilməsi yolverilməzdir.
3.
Müvafiq orqanlar tərəfindən inzibati tənbeh tətbiq edilməsi haqqında qərar qəbul
edilərkən inzibati tənbeh tətbiq etmənin ümumi qaydalarına, habelə bununla
bağlı Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun qərarlarında
formalaşdırılmış hüquqi mövqelərə ciddi riayət edilməlidir.
4.
Qərar dərc edildiyi gündən qüvvəyə minir.
5.
Qərar “Azərbaycan”, “Respublika”, “Xalq qəzeti”, “Bakinski raboçi” qəzetlərində
və “Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Məlumatı”nda dərc
edilsin.
6.
Qərar qətidir, heç bir orqan və ya şəxs tərəfindən ləğv edilə, dəyişdirilə və
ya rəsmi təfsir edilə bilməz.
Sədr
Fərhad Abdullayev
Azərbaycan
Respublikası İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 135.1.5 və 135.2-ci maddələrinin əlaqəli
şəkildə şərh edilməsinə dair 16 noyabr 2021-ci
il tarixli Qərarından hakim İ.Nəcəfovun
XÜSUSİ
RƏYİ
16
noyabr 2021-ci
il
Bakı şəhəri
Plenumun
qərarına hörmətlə yanaşaraq, onun həm təsviri əsaslandırıcı, həm də ki nəticəvi
hissəsiylə razı olmadığımı bildirirəm. Ona görə ki:
Plenum
İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 135.1.5-ci maddəsinin müddəasını, eləcə də, onun
hüquqi əsası olan İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 34.1-ci maddəsinin tənzim etmədə
əhəmiyyətini, məqsədini nə izah etmiş, nə də ki İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
digər normaları ilə funksional əlaqəsini göstərməmişdir.
Halbuki,
“Normativ hüquqi aktlar haqqında” Azərbaycan Respublikası Konstitusiya
Qanununun normativ hüquqi aktların rəsmi şərh edilməsi qaydasını təsbit edən
90.2-ci maddəsinin müddəası qeyd etdiklərimi tələb edir.
Plenum
öz qərarında İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 135.1.5-ci maddəsinə məhdudlaşdırıcı
şəkildə şərh vermişdir. Məhdudlaşdırıcı şərhə yalnız normativ hüquqi aktın mətni
və mənası arasında açıq-aşkar fərq olanda yol verilir. (“Normativ hüquqi aktlar
haqqında” Azərbaycan Respublikasının Konstitusiya Qanunu, 90.4-cü maddə). Tədqiqat
predmeti olan İnzibati Xətalar Məcəlləsinin şərh olunan normalarının, xüsusilə,
135.1.5 və 31-34-cü maddələrinin mətni və mənası arasında heç bir fərq yoxdur.
Müraciətedən
– Sumqayıt Şəhər Məhkəməsi müraciətində, Konstitusiya Məhkəməsi qarşısında aşağıdakı
məsələlərlə bağlı şərh verilməsini xahiş etmişdir.
- Barəsində
inzibati xəta haqqında icraat aparılan şəxsin mənafeyi baxımından Azərbaycan
Respublikası İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 135.1.5-ci və 135.2-ci maddələrinin əlaqəli
şəkildə şərh edilməsi;
- Səlahiyyətli
orqanın (vəzifəli şəxsin) inzibati xəta haqqında qərarından verilən və birinci
instansiya məhkəməsinin inzibati xəta haqqında qərarından verilən şikayətlərə
baxılmasının oxşar və fərqli xüsusiyyətləri, şikayətlərin hədlərinin bir-birindən
fərqi;
- İnzibati
xəta haqqında qərardan verilən şikayətin hüdudlarından kənara çıxılmasının mümkünlüyü
halları;
- Şəxsin
şikayəti əsasında öz vəziyyətinin pisləşməsi ilə bağlı qərar qəbul edilməsinin
Azərbaycan Respublikası İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 135.2-ci maddəsinin tələblərinə
uyğunluğu.
İlk
olaraq, bildirirəm ki, hər hansı bir şəxsin mənafeyi baxımından heç zaman
normativ hüquqi aktlar rəsmən şərh edilmir.
Normativ
hüquqi akt o zaman şərh edilir ki, onun məzmununda qeyri-müəyyənlik və fərqlər,
habelə tətbiqi təcrübəsində ziddiyyətlər aşkar edilsin. (“Normativ hüquqi
aktlar haqqında” Azərbaycan Respublikasının Konstitusiya Qanunu, 90.1-ci maddə).
İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin 135.1.5-ci maddəsinin məzmununda nə qeyri-müəyyənlik, nə də
ki fərqlər yoxdur. Zənnimcə, bu norma tədqiq edilərkən, onun, Məcəllənin həm ümumi,
həm də ki xüsusi hissəsinin həm maddi, həm də ki prosessual normalar ilə
funksional əlaqəsi və ya bağlılığı nəzərə alınmamışdır.
Bu
norma İnzibati Xətalar Məcəlləsinin “İnzibati xəta haqqında iş üzrə qərara
yenidən baxılması” adlı XVII fəslinə daxil olan “inzibati xəta haqqında iş üzrə
qərarın ləğv edilməsi və ya dəyişdirilməsi üçün əsaslar adlanan 135-ci maddəsinə
daxildir. Bu maddəyə əsasən “tətbiq edilmiş tənbeh bu Məcəllənin 31-34-cü maddələrinin
tələblərinə uyğun olmazsa, inzibati xəta haqqında iş üzrə qərar dəyişdirilə və
ya ləğv edilərək yeni qərar çıxarıla bilər”. (İXM-nin 134.1.2-ci maddəsi).
Tənbehi
özündə əks etdirən qərar “bu Məcəllənin 31-34-cü maddələrinin tələblərinə uyğun
olmazsa” o deməkdir ki, inzibati tənbeh, Məcəlləyə uyğun olmayaraq tətbiq
edilibdir.
İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin 6.1 və 31.1-ci maddələrinin müddəaları da eyni məzmunda
olmaqla, “İnzibati xətaya görə inzibati tənbeh bu Məcəlləyə uyğun olaraq tətbiq
edilir” müddəasını təsbit edir. Yəni, inzibati xətalara dair işlər üzrə icraatın
bütün mərhələlərində qanunçuluq prinsipinin gözlənilməsi səlahiyyətli şəxsdən
qanunun tələblərinə dönmədən, dürüst və eyni cür əməl etməsini tələb edir. Bu
isə öz növbəsində, inzibati xətalar qanunvericiliyinin vəzifələrindən irəli gələrək,
şəxsin inzibati məsuliyyətə cəlb edilməsi ilə bağlı qərarın vaxtında verilməsi,
qanunçuluğu möhkəmləndirməkdən və inzibati xətaların qarşısını almaqdan ibarətdir
(İXM-in 2-ci maddəsi).
Məcəllənin
34.1-ci maddəsinə əsasən “bir şəxs iki və ya daha çox inzibati xəta törətdikdə,
onun barəsində hər bir inzibati xətaya görə ayrılıqda inzibati tənbeh tətbiq
edilir.
Norma
öz xarakterinə görə imperativ normadır. İki və ya daha çox inzibati xəta törətmiş
şəxin, törətdiyi hər hansı bir xətaya görə tənbehdən kənarda qalması yol verilməzdir.
Bu hal qanunçuluq prinsipinin pozulmasıdır.
Gündəlik
həyatda şəxsin təmasda olduğu, iştirak etdiyi ictimai münasibətlər demək olar
ki, inzibati xətalar qanunvericiliyinin nəzarəti altındadır. Bu sahədə qorunan
ictimai münasibətlərin pozulması halı faktı dərhal inzibati xətalar dair hüquq
münasibətlərini törədir. İnzibati orqanlarla şəxsin arasında bu münasibətlər
yaranır, hansı ki, bu da inzibati xətalar üzrə işlərin predmetini təşkil edir.
İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin 6.2-ci maddəsinə əsasən “inzibati xəta haqqında iş üzrə
icraatın təmin olunması tədbirləri tətbiq edilərkən qanunvericiliyin tələblərinə
əməl olunması yuxarı orqanların və vəzifəli şəxslərin idarə nəzarəti ilə, məhkəmə
və prokuror nəzarəti ilə və şikayət etmək hüququ ilə təmin edilir.”
Qanunverici
maraqlı şəxslərə şikayət hüququ verməklə, inzibati xəta haqqında iş üzrə həm
icraatı təmin etmək, həm də ki icraat gedişində, və eləcə də, onun sonunda şəxsin
tənbeh edilməsi barədə qərar çıxarıldıqdan sonra öz hüquqlarını, eləcə də, məhkəmə
nəzarəti ilə müdafiə etmək imkanını vermişdir.
İnzibati
xəta haqqında qərardan verilmiş şikayətlərə, ilk olaraq, səlahiyyətli orqan (vəzifəli
şəxs), məhkəmələr, sonra isə apellyasiya məhkəmələri baxır.
“Məhkəmələr
və hakimlər haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 3-cü maddəsinə əsasən, “Azərbaycan
Respublikası məhkəmələrinin fəaliyyəti yalnız ədalət mühakiməsinin və
qanunvericiliklə müəyyən edilmiş hallarda və qaydada məhkəmə nəzarətinin həyata
keçirilməsinə yönəldilmişdir. Məhkəmələr ədalət mühakiməsini həyata keçirərkən
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasında təsbit edilmiş insan və vətəndaş hüquqlarını
və azadlıqlarını, mülkiyyət formasından asıla olmayaraq bütün müəssisə, idarə və
təşkilatların, siyasi partiyaların, ictimai birliklərin, digər hüquqi şəxslərin
hüquqlarını və qanuni mənafelərini hər cür qəsdlərdən və qanun pozuntularından
müdafiə edir, Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasında və bu qanunda nəzərdə
tutulmuş digər vəzifələri həyata keçirirlər.”
Yuxarıda
qeyd etdiklərimə əsasən deyə bilərəm ki, şikayət əsasında nəzarət qaydasında
inzibati xətalara dair işlərə baxan məhkəmələr əsas diqqəti inzibati xətalara
dair işlər üzrə icraatda inzibati orqan (vəzifəli şəxs) tərəfindən qanunçuluğun
tələblərinə dönmədən əməl edib-etməmələrinə yönəltməlidirlər. Zira, qanunçuluq –
qanunun müddəalarına ciddi və dönmədən əməl olunmasıdır.
Qanunverici,
İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 135.1.5-ci maddəsinin müddəasında inzibati orqan
tərəfindən tətbiq edilmiş tənbehin bu Məcəllənin 31-34-cü maddələrinin tələblərinə
uyğun olmadığı təqdirdə, şikayətə baxana, o cümlədən məhkəməyə Məcəllənin
134.1.2-ci maddəsində nəzərdə tutulan qərarlardan birini qəbul etmək vəzifəsi
verməklə, yalnız qanunçuluğun təmin edilməsi məqsədini güdmüşdür.
Qeyd
edilən normalar qarşılıqlı surətdə bir-birilə funksional əlaqədə olub, hüquqi tənzimetmənin
eyni növünün müxtəlif aspektlərini tənzim edirlər. Belə ki, Məcəllənin 31-34-cü
maddələri yüksək dərəcəli ümumiləşdirmə və sabitliklə səciyyələnir. Bu isə öz növbəsində
həmin maddələrin müddəalarının İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 135-ci maddəsində
ifadə olunan normalarının istifadəsi üçün hüquqi əsas yaradır (“Normativ hüquqi
aktlar haqqında” Azərbaycan Respublikasının Konstitusiya Qanunu, 31.2.3-cü maddə).
Məcəllənin
135-ci maddəsində ifadə olunan norma öz mahiyyətinə və hüquqi təyinatına görə
qanunverici tərəfindən inzibati işə baxan hakimin, səlahiyyətli orqanın (vəzifəli
şəxsin) üzərinə qoyulmuş, icrası məcburi olan bir vəzifədir. Başqa sözlə, şikayət
və ya protest əsasında işə baxan hakim, səlahiyyətli orqan (vəzifəli şəxs) həmin
maddənin bütün bəndlərində qeyd edilən əsasların işdə mövcud olub-olmamasını müəyyən
etməyə borcludur.
Bu
məqsədlə, İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 541-ci maddəsinə nəzər yetirdikdə, həmin
inzibati xəta tərkibinin yaranması üçün şəxs tərəfindən daha əvvəl inzibati xəta
törədilməli, şəxsə bu barədə xəbərdarlıq edilməli və şəxs yenidən həmin tələbləri
pozmaqla xəta törətməlidir. Hazırki halda, isə şəxsə edilmiş xəbərdarlıq Məcəllənin
233-cü maddəsinin dispozisiyası ilə müəyyən edilmiş hüquqi faktın baş verməsi
ilə əlaqədardır. Ona görə də, şəxsin inzibati məsuliyyəti həmin maddələrdə qeyd
olunmuş inzibati xətanın törədilməsi ilə yarandığından, Məcəllənin 541-ci maddəsində
qeyd edilən inzibati xəta özü-özlüyündə mövcud ola bilməz. Belə olan halda isə
Məcəllənin 135.1.4-cü maddəsinə əsasən işə verilmiş şikayət əsasında yenidən
baxılarkən qərarın predmeti dəyişmir.
Belə
ki, Məcəllənin 135.1.4-cü maddəsi hakimə səlahiyyət verir ki, inzibati məsuliyyət
müəyyən edən qanunun norması düzgün tətbiq edilmədikdə qərarı ləğv edərək yenidən
baxılmaq üçün hakimə, səlahiyyətli orqana (vəzifəli şəxsə) göndərilməsi haqqında
qərar qəbul etsin.
İnzibati
xəta haqqında protokol bir sıra hallarda inzibati xəta haqqında iş üzrə icraatın
başlanmasının əsası kimi çıxış edir. İnzibati xəta haqqında protokolun hüquqi
mahiyyətinə dair normalar ilk öncə, İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 100-cü
(inzibati xəta haqqında protokol), 43.2, 43.2-1, 43.3-cü (inzibati xətalar
haqqında işlər üzrə protokol tərtib etmək səlahiyyəti olan vəzifəli şəxslərin
siyahısı), 101-ci (inzibati xəta haqqında protokolun tərtib edilməsi müddətləri),
54.2, 99.3-cü (protokolun tərtib edilməməsi, yəni inzibati xəta haqqında iş üzrə
icraata başlama haqqında prokuror tərəfindən qərarın qəbul edilməsi) və s. maddələrinin
müddəalarında nəzərdə tutulmuşdur.
Eyni
zamanda Məcəllənin 75, 100.1.4-100.1.10 və 115.1.3-115.1.7-ci
maddalərinin mənasına görə, inzibati xətaya dair protokolda inizbati xəta haqqında
işlərə baxılması üçün zəruri və kifayət qədər məlumatlar əks olunmalıdır.
Belə
ki, Məcəllənin 75-ci maddəsində göstərilmişdir ki, inzibati xəta haqqında
iş üzrə inzibati xəta hadisəsi (inzibati xəta törədilmişdirmi), inzibati xəta törətmiş
şəxs, inzibati xəta törətməkdə şəxsin təqsiri, inzibati məsuliyyəti ağırlaşdıran
və yüngülləşdirən hallar, inzibati xəta nəticəsində vurulan zərərin xarakteri və
miqdarı, inzibati xətalar haqqında işlər üzrə icraatı rədd edən hallar, işin düzgün
həlli üçün əhəmiyyətli olan digər hallar, habelə inzibati xətanın törədilməsinə
kömək edən səbəblər və şərait müəyyən edilməlidir.
Məhz
bu baxımdan, inzibati xəta haqqında işə baxılarkən qəbul edilmiş qərarda işinə
baxılan şəxs haqqında məlumat; işə baxılarkən müəyyən edilmiş hallar; inzibati
xətaya görə məsuliyyət nəzərdə tutan bu Məcəllənin müvafiq maddəsi və inzibati
xətaya görə tətbiq edilən inzibati tənbeh növü; inzibati cərimə şərti olaraq tətbiq
edildikdə, hüquqpozmanın aradan qaldırılması üçün müəyyən edilmiş müddət və bu
müddətdə hüquqpozma aradan qaldırıldığı təqdirdə, cərimənin ödənilməməsi barədə
qeyd; iş üzrə icraata xitam verilməsi və ya dayandırılması üçün əsas olan bu Məcəllənin
müvafiq maddəsinin göstərilməsi vurğulanmışdır (Məcəllənin 115.1.3-115.1.7-ci
maddələri).
İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin 6.2-ci maddəsinə əsasən qanunverici, şəxsə inzibati xətalara
dair qərardan şikayət vermək hüququ verməklə, inzibati qanunvericilik üzərində
məhkəmə nəzarətini müəyyən etmişdir. Məhkəmə nəzarətinin nədən ibarət olmasını
Məcəllənin 135-ci maddəsində göstərmişdir. Həmin maddədə göstərilir ki, aşağıda
qeyd edilən əsaslardan biri olduqda, məhkəmə inzibati tənbeh barədə qərarı ya ləğv
edir, ya da dəyişdirir. Bura: hakimin, səlahiyyətli orqanın (vəzifəli şəxsin) gəldiyi
nəticələr üzrə mühüm əhəmiyyət kəsb edən bütün faktiki halların araşdırılmaması;
hakimin, səlahiyyətli orqanın (vəzifəli şəxsin) gəldiyi nəticələrin işin
faktiki hallarına uyğun olmaması; hakim, səlahiyyətli orqan (vəzifəli şəxs) tərəfindən
müəyyən edilmiş iş üçün əhəmiyyətli olan halların sübuta yetirilməməsi;
inzibati məsuliyyət müəyyən edən qanunun normasının düzgün tətbiq edilməməsi; tətbiq
edilmiş tənbehin bu Məcəllənin 31 – 34-cü maddələrinin tələblərinə uyğun
olmaması aid edilmişdir.
İnzibati
xəta haqqında iş üzrə icraat zamanı qanunvericiliyin tələblərinə əməl olunması
məhkəmə nəzarəti qaydasında təmin edilərkən, məhkəmə (birinci instansiya) və
apellyasiya instansiyası məhkəməsi araşdırması zamanı işin hallarının hərtərəfli
və tam öyrənilməsinə, törədilmiş inzibati xətaya lazımi hüquqi qiymətin verilməsinə
və barəsində inzibati xəta haqqında iş üzrə icraat aparılan şəxsin hüquqlarının
təmin edilməsinə təsir etmiş və ya təsir edə biləcək qanun pozuntusu müəyyən
edilərək aradan qaldırılır. Bu zaman səlahiyyətli orqanın inzibati xəta üzrə
icraat zamanı yol verdiyi və məhkəmə baxışında düzədilməsi mümkün olan maddi və
prosessual hüquq səhvləri məhkəməyə əsas vermir ki, iş üzrə ədalət mühakiməsinə
xələl gətirən qərarlar qəbul etsin.
Məcəllənin
134.1.2 və 134.1.4-cü maddələri də məhz, bu ideyaya xidmət edir.
İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin 135.2-ci maddəsində inzibati xəta haqqında iş üzrə qərardan
verilən şikayətə baxılarkən barəsində qərar qəbul edilmiş şəxsin vəziyyətini ağırlaşdıran
qərarı yalnız bununla əlaqədar zərər çəkmiş şəxsin, bu Məcəllənin 43.2-ci maddəsində
nəzərdə tutulan vəzifəli şəxsin şikayəti və ya prokurorun protesti olduqda qəbul
edilə bilməsi göstərilmişdir.
Bu
müddəa inzibati xətalar qanunvericiliyində əksini tapmış ədalətlilik və təqsirsizlik
prezumpsiyası prinsiplərinin mahiyyətindən irəli gəlir. İnzibati xətalar
qanunvericiliyi xəta törətmiş şəxs haqqında tətbiq edilən tənbehin ədalətli
olmasını tələb edir. Yəni, tənbeh inzibati xətaların xarakterinə, onun törədilməsi
hallarına və inzibati xətanı törətməkdə təqsirli bilinənin şəxsiyyətinə uyğun
olmalıdır. Bir inzibati xətaya görə heç kim iki dəfə inzibati məsuliyyətə cəlb
oluna bilməz (İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 9-cu maddəsi).
Lakin
bu o demək deyildir ki, Məcəllənin 135.1-ci maddəsində ifadə olunan normalar məhdud
şəkildə təfsir olunmalı və bu zaman hakimin, səlahiyyətli orqanın (vəzifəli şəxsin)
gəldiyi nəticələr üzrə mühüm əhəmiyyət kəsb edən bütün halların tam, hərtərəfli
və obyektiv araşdırılmasından imtina edilməlidir.
Belə
ki, inzibati xəta haqqında iş üzrə qəbul olunmuş qərara şikayət əsasında məhkəmədə
yenidən baxılarkən, səlahiyyətli orqan tərəfindən (vəzifəli şəxsin) inzibati xətalar
qanunvericiliyin tələblərinin pozulması aşkar edilərsə, inzibati xəta haqqında
iş üzrə qərarı ləğv edərək, işin yenidən baxılması üçün səlahiyyətli
orqana (vəzifəli şəxsə) göndərilməsi (İXM-nin 134.1.4-cü maddəsi), barəsində
inzibati tənbeh tətbiq edilmiş şəxsin vəziyyətinin hələ birmənalı şəkildə ağırlaşdırılması
demək deyildir.
Çünki,
Məcəllənin 31-34-cü maddələri yüksək dərəcəli ümumiləşdirmə və sabitliklə səciyyələnir.
Bu isə öz növbəsində həmin maddələrin müddəalarının İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
135-ci maddəsində ifadə olunan normalarının istifadəsi üçün hüquqi əsas yaradır
(“Normativ hüquqi aktlar haqqında” Azərbaycan Respublikasının Konstitusiya
Qanunu, 31.2.3-cü maddə).
Beləliklə,
İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 135-ci maddəsinin müddəalarından görünür ki, məhkəmə
nəzarəti qaydasında inzibati xətalara dair qəbul edilmiş qərarları şikayət əsasında
yoxlayarkən heç də, şikayətin mahiyyəti, şikayətin məzmununda göstərilən
hallarla kifayətlənmir. Yəni, məhkəmələrin həll edəcəyi məsələ şikayətin
predmetindən nəzərə çarpacaq dərəcədə genişdir. Və bu hal da, inzibati xətalara
dair işlər üzrə icraat zamanı qanunçuluq prinsipinin tələblərinə cavab verir. Yəni,
qanunçuluq faktiki olaraq, məhkəmə nəzarətini şikayətin predmeti ilə məhdudlaşdırmır.
Göstərilənlərə
əsasən hesab edirəm ki, İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 134 və 135-ci maddələrinin
müddəalarına əsasən, qanunverici, şikayət əsasında məhkəmə nəzarəti qaydasında
inzibati xətalar üzrə qəbul olunmuş qərara baxarkən şikayətin predmeti ilə öz
funksiyasını məhdudlaşdırmır.
Hakim İsa
Nəcəfov