AZƏRBAYCAN RESPUBLİKASI ADINDAN
Azərbaycan Respublikası
Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun
Q Ə R A R I
Azərbaycan Respublikası Əmək Məcəlləsinin 3-cü
maddəsinin 1 və 3-cü hissələrinin Azərbaycan Respublikası Mülki Prosessual
Məcəlləsinin 49.1, 50.1 və 50.4-cü maddələri ilə əlaqəli şəkildə şərh edilməsinə
dair
22 fevral 2024-cü il Bakı şəhəri
Azərbaycan Respublikası
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu Fərhad Abdullayev (sədr), Sona Salmanova,
Humay Əfəndiyeva, Rövşən İsmayılov, Ceyhun Qaracayev (məruzəçi-hakim), Rafael
Qvaladze, İsa Nəcəfov və Kamran Şəfiyevdən ibarət tərkibdə,
məhkəmə katibi Fəraid
Əliyevin iştirakı ilə,
Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının 130-cu maddəsinin VI hissəsinə, “Konstitusiya Məhkəməsi
haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 27.2 və 33-cü maddələrinə və
Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Daxili Nizamnaməsinin 39-cu
maddəsinə müvafiq olaraq, xüsusi konstitusiya icraatının yazılı prosedur qaydasında
keçirilən məhkəmə iclasında Azərbaycan Respublikası Ali Məhkəməsinin müraciəti
əsasında Azərbaycan Respublikası Əmək Məcəlləsinin 3-cü maddəsinin 1 və 3-cü
hissələrinin Azərbaycan Respublikası Mülki Prosessual Məcəlləsinin 49.1, 50.1
və 50.4-cü maddələri ilə əlaqəli şəkildə şərh edilməsinə dair konstitusiya
işinə baxdı.
İş üzrə hakim C.Qaracayevin
məruzəsini, maraqlı subyektlər Azərbaycan Respublikası Ali Məhkəməsinin və
Azərbaycan Respublikası Milli Məclisi Aparatının mülahizələrini, Bakı
Apellyasiya Məhkəməsinin Mülki Kollegiyasının, Azərbaycan Respublikası Vəkillər
Kollegiyasının və Hüquqi Ekspertiza və Qanunvericilik Təşəbbüsləri Mərkəzinin mütəxəssis
mülahizələrini, ekspert
Bakı Dövlət Universitetinin Hüquq fakültəsinin Əmək və ekologiya hüququ kafedrasının
müdiri, hüquq elmləri doktoru, professor A.Qasımovun rəyini və iş materiallarını araşdırıb müzakirə edərək,
Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
MÜƏYYƏN ETDİ:
Azərbaycan Respublikasının
Ali Məhkəməsi (bundan sonra – Ali Məhkəmə) Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiya Məhkəməsinə (bundan sonra – Konstitusiya Məhkəməsi) müraciət edərək
Azərbaycan Respublikası Əmək Məcəlləsinin (bundan sonra – Əmək Məcəlləsi) 3-cü
maddəsinin 1 və 3-cü hissələrinin Azərbaycan Respublikası Mülki Prosessual
Məcəlləsinin (bundan sonra – Mülki Prosessual Məcəllə) 49.1, 50.1 və 50.4-cü
maddələri ilə əlaqəli şəkildə şərh edilməsini xahiş etmişdir.
Müraciətdə göstərilmişdir
ki, məhkəmənin icraatında U.Babayevin “Azərbaycan Dəmir
Yolları” Qapalı Səhmdar Cəmiyyətinin (bundan sonra – “Azərbaycan Dəmir
Yolları” QSC) Yük Daşımalar
Departamentinin İmişli Lokomotiv Deposuna (bundan sonra – Depo) qarşı işdən
azad olunma barədə əmrin ləğvi, işə bərpa və məcburi iş buraxmaya görə əmək
haqqı tələbinə dair iddia ərizəsi üzrə mülki iş vardır.
İşin halları ondan
ibarətdir ki, U.Babayev 2013-cü ildən Depoda çilingər vəzifəsində işləmiş,
Deponun rəisi tərəfindən imzalanmış əmrlə Əmək Məcəlləsinin 68-ci maddəsinin
2-ci hissəsinin “a” bəndinə əsasən işdən azad olunmuşdur. Əmək müqavilələrinin
elektron sistemindən çıxarışda (əmək müqaviləsinə xitam verilməsi ilə bağlı əmək
müqaviləsi bildirişi) əmək müqaviləsinə xitam verilərkən işəgötürən qismində “Azərbaycan Dəmir Yolları” QSC göstərilmişdir.
Deponun Əsasnaməsindən
görünür ki, Depo “Azərbaycan Dəmir Yolları” QSC-nin Yük Daşımalar
Departamentinin tabeliyində olan struktur vahididir. Depo hüquqi şəxs deyil və Əsasnaməsi
“Azərbaycan Dəmir Yolları” QSC-nin sədri tərəfindən
təsdiq edilmişdir.
İmişli Rayon Məhkəməsinin 19
avqust 2021-ci il tarixli qətnaməsi ilə iddia təmin edilmişdir.
“Azərbaycan Dəmir Yolları” QSC
həmin qətnamədən maraqlarına toxunulan şəxs qismində apellyasiya şikayəti vermiş,
dəlillərindən biri iddianın düzgün olmayan cavabdehə qarşı qaldırılması ilə bağlı
olmuşdur. Belə ki, iş üzrə cavabdeh qismində qeyd olunmuş Depo “Azərbaycan
Dəmir Yolları” QSC-nin tabeliyində fəaliyyət göstərən idarə olmaqla hüquqi şəxs
deyil.
Şirvan Apellyasiya Məhkəməsinin
Mülki Kollegiyası 14 dekabr 2021-ci il tarixli qətnaməsi ilə apellyasiya şikayətini
təmin edib iddianı rədd edərkən gəldiyi qənaəti iddiaçının işdən azad olunması
barədə əmrin əmək qanunvericiliyinin tələblərinə uyğun olması ilə əsaslandırmışdır.
İddiaçının həmin qətnamədən
verdiyi kassasiya şikayəti Ali Məhkəmənin Mülki Kollegiyasının 3 iyun 2022-ci
il tarixli qərarı ilə qismən təmin edilərək apellyasiya məhkəməsinin qətnaməsi
ləğv edilmiş, iş yeni apellyasiya baxışına qaytarılmışdır.
Kassasiya instansiyası
məhkəməsinin mövqeyinə görə, işəgötürənin səlahiyyətləri nizamnamə ilə tənzimlənir
və həmin səlahiyyətlər müvafiq əmrlə (sərəncam və ya qərarla) işəgötürənin
müavinlərindən birinə, müəssisədən kənarda yerləşən struktur bölməsinin rəhbərinə
həvalə edilə bilər. İddiaçı ilə əmək müqaviləsinin ləğv edilməsi barədə əmri
verən Deponun rəisinə bu cür səlahiyyətin verilməsi barədə sübut işdə yoxdur.
Buna görə də kassasiya şikayətində irəli sürülmüş “əmri imzalamış şəxsin
iddiaya cavab verməli olan tərəf olmaması” barədə dəlil üzrə qəti nəticəyə gəlmək
mümkün deyil.
İşə yenidən baxan apellyasiya
instansiyası məhkəməsi birinci instansiya məhkəməsinin qətnaməsini ləğv edib
iddianı rədd edərkən Əmək Məcəlləsinin 3-cü maddəsinin 3-cü hissəsinə və Mülki
Prosessual Məcəllənin 49.1, 50.4 və 54.1-ci maddələrinə istinadən gəldiyi
qənaəti belə əsaslandırmışdır ki, Deponun Əsasnaməsinə uyğun olaraq Depo
rəisinə rəis müavinləri, baş mühəndis və baş mühasib istisna olmaqla, digər
işçilərlə əmək müqaviləsi bağlamaq, onu dəyişdirmək və əmək müqaviləsinə xitam
vermək səlahiyyəti verilmişdir. Lakin Əsasnamədə, eləcə də hər hansı əlavə əmr
və sərəncamda Depoya məhkəmələrdə iddiaçı və ya cavabdeh qismində iştirak etmək
səlahiyyətinin verilməsi nəzərdə tutulmamışdır. Odur ki, hazırkı iddia əsl
cavabdehə qarşı verilməmişdir.
Həmin qətnamədən verilmiş
kassasiya şikayəti ilə bağlı iş üzrə Ali Məhkəmənin Mülki Kollegiyası müəyyən
etmişdir ki, məhkəmə təcrübəsində oxşar mübahisələr üzrə işlərə baxılarkən bir
qayda olaraq qeyd olunan normalara istinadla hüquqi şəxsin filial və
nümayəndəliklərinin, habelə tabeliyində olan digər struktur vahidlərinin öz
adından məhkəmədə tərəf (iddiaçı və ya cavabdeh) ola bilməyəcəyi mövqeyi irəli
sürülür.
Bu yanaşmanın
tərəfdarlarının fikrinə görə, hüquqi şəxsin filial və nümayəndəliyinin, habelə
tabeliyində olan digər struktur vahidlərinin hüquqi şəxs tərəfindən ötürülmüş
səlahiyyət əsasında işəgötürən qismində əmək müqaviləsinin müstəqil tərəfi kimi
çıxış etməsi onun mülki prosessual hüquq və fəaliyyət qabiliyyətinə malik
olması anlamına gəlmir və qanunda da bununla bağlı hər hansı xüsusi göstəriş mövcud
deyildir.
Belə ki, mülki prosessual
hüquq və fəaliyyət qabiliyyəti məhz mülki prosessual qanunvericiliklə
tənzimlənən məsələ olmaqla, yalnız hüquqi şəxslərin və qanunda birbaşa nəzərdə
tutulmuş hallarda hüquqi şəxs olmayan təşkilatların məhkəmədə tərəf ola biləcəyi
nəzərdə tutulmuşdur (Mülki Prosessual Məcəllənin 50.1 və 50.4-cü maddələri).
Digər yanaşma ondan
ibarətdir ki, hüquqi şəxsin filial və nümayəndəlikləri, habelə tabeliyində olan
digər struktur vahidləri işəgötürən olaraq əmək müqaviləsinin müstəqil tərəfi
kimi çıxış etdikləri halda, həmin müqavilədən irəli gələn mübahisələr üzrə
məhkəmədə iddiaçı və ya cavabdeh ola bilərlər.
Bu yanaşmanın tərəfdarları
mövqelərini Mülki Prosessual Məcəllənin 50.4-cü maddəsinə istinadla belə
əsaslandırırlar ki, həmin maddəyə əsasən qanunda nəzərdə tutulan hallarda
hüquqi şəxs olmayan təşkilatlar da tərəf ola bilərlər. Qeyd olunan təşkilatlara
əmək qanunvericiliyi ilə əmək hüquq münasibətlərində müstəqil subyekt kimi
iştirak etmək səlahiyyətinin verilməsi, məhz həmin münasibətlərdən irəli gələn
məhkəmə mübahisələrində bu maddənin tələbi baxımından “qanunda nəzərdə tutulmuş
hal” kimi qiymətləndirilə bilər.
Müraciətedən qeyd edir ki,
fikir ayrılığının yaranmasının səbəblərindən biri istinad olunan normada hüquqi şəxs olmayan
təşkilatlar dedikdə, konkret olaraq hansı qurumların nəzərdə tutulduğunun aydın
şəkildə ifadə olunmaması ilə bağlıdır.
Göstərilənləri nəzərə
alaraq müraciətedən sözügedən mübahisələrin düzgün həlli üçün Mülki Prosessual
Məcəllənin 50.4-cü maddəsində hüquqi şəxs olmayan təşkilatlar dedikdə kimlərin
nəzərdə tutulması, hüquqi şəxsin əmək münasibətlərində tərəf qismində çıxış
edən filial və nümayəndəliklərinin, habelə tabeliyində olan digər struktur
vahidlərinin həmin münasibətlərdən irəli gələn mübahisələrdə öz adından tərəf
ola bilməsinin mümkünlüyü və mümkün olduğu təqdirdə bunun Mülki Prosessual
Məcəllənin 50.4-cü maddəsinin mənası baxımından “qanunda nəzərdə tutulmuş
hallara” aid edilib-edilməməsi məsələlərinə aydınlıq gətirilməsini xahiş
etmişdir.
Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu müraciətlə əlaqədar aşağıdakıları qeyd edir.
Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyası (bundan sonra – Konstitusiya) insan və vətəndaş hüquq və
azadlıqlarını ən yüksək dəyər olaraq qəbul edərək onların təmin olunmasını
dövlətin ali məqsədi kimi müəyyən etmişdir.
Konstitusiyanın 26-cı maddəsinin
I hissəsində qeyd edilir ki, hər kəsin
qanunla qadağan olunmayan üsul və vasitələrlə öz hüquqlarını və azadlıqlarını
müdafiə etmək hüququ vardır. Həmçinin Konstitusiyanın 60-cı maddəsinin I
hissəsinə əsasən, hər kəsin hüquq və azadlıqlarının inzibati qaydada və
məhkəmədə müdafiəsinə təminat verilir. Konstitusiya ilə təminat altına
alınan bu hüquq təkcə fundamental hüquq deyil, həm də digər əsas hüquq və
azadlıqların lazımi şəkildə həyata keçirilməsini və qorunmasını təmin edən ən
səmərəli vasitələrdən biridir.
Müstəqil məhkəmə tərəfindən
ədalətli məhkəmə araşdırması əsasında hüquqların səmərəli bərpa edilməsi bir
sıra beynəlxalq hüquq aktlarında, o cümlədən “İnsan hüquqları haqqında” Ümumi
Bəyannamənin 7, 8 və 10-cu maddələrində, “İnsan hüquqlarının və əsas
azadlıqların müdafiəsi haqqında” Konvensiyanın (bundan sonra – Konvensiya) 6-cı
maddəsində öz əksini tapmışdır.
Beləliklə, həm milli, həm
də beynəlxalq-hüquqi aktlarda məhkəmə müdafiəsi hüququ insan hüquq və
azadlıqlarının ən mühüm müdafiə vasitəsi kimi təsbit edilmişdir və bu hüquq
yaranmış mübahisəyə məhkəmədə baxılması və həll olunması ilə realizə edilmiş
olur.
Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu L.İ.Binnətovanın şikayəti üzrə 2008-ci il 8 may tarixli Qərarında qeyd
etmişdir ki, məhkəmə müdafiəsi hüququ mütləq hüquq olmadığına görə müəyyən
şərtlərin mövcudluğunda konkret məhdudiyyətlərə məruz qala bilər. Lakin yalnız
qanunvericilik səviyyəsində müəyyən oluna biləcək belə məhdudiyyətlər
Konstitusiyada təsbit olunmuş hüquq və azadlıqları ləğv edə bilməz. Bu
məhdudiyyətlər məhkəmələr tərəfindən özbaşına deyil, hüququn təbiətinə
uyğunlaşa bilən, müvafiq hüquqa mütənasib şəkildə və eyni zamanda, bu hüququn
hüdudları kimi düzgün tətbiq edilməlidir.
İnsan Hüquqları üzrə Avropa
Məhkəməsinin hüquqi mövqeyinə əsasən, Konvensiyanın 6-cı maddəsinin 1-ci
bəndində təsbit edilmiş “məhkəmə hüququ” məhkəmənin əlçatan olmasını, o
cümlədən məhkəmədə mülki işlər üzrə iddia qaldırmaq imkanını ehtiva edir.
Bununla belə, bu hüquq mütləq deyil və məhdudiyyətlərə məruz qala bilər (Ashingdane
Birləşmiş Krallığa qarşı iş üzrə 1985-ci il 28 may, Bellet Fransaya
qarşı iş üzrə 1995-ci il 4 dekabr tarixli Qərarlar).
Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu bir daha qeyd edir ki, əsas hüquq və azadlıqların həyata keçirilməsini
əhəmiyyətli dərəcədə çətinləşdirən, hüququ istifadəyə yararsız hala gətirən və
ya ümumiyyətlə aradan qaldıran məhdudiyyətlər hüququn mahiyyətinə xələl
yetirir. Bu səbəbdən hüquqların müdafiəsinin təmin edilməsi və hüquq
pozuntularının aradan qaldırılması ilə bağlı hüquqi qaydalar müəyyən edilərkən
ədalət və qanunun aliliyi kimi konstitusiya prinsipləri əsas götürülməlidir.
Hüquq və azadlıqların
müdafiəsinin ən mühüm elementi olan məhkəmə qarşısında iddiaçı və ya cavabdeh
qismində iddia qaldırmaq və ya müdafiə olunmaq hüququnun realizəsi üçün, ilk
növbədə, prosessual qaydalara dəqiq riayət olunması mütləqdir. Məhz bu məqsədlə
Mülki Prosessual Məcəllə ilə qanunverici mülki məhkəmə icraatının ümumi
qaydalarını, prinsip və şərtlərini təsbit etmiş, işdə iştirak edən şəxslərin, o
cümlədən tərəflərin dairəsini və onlara qarşı irəli sürülmüş tələbləri,
həmçinin hüquq və vəzifələrini müəyyən etmişdir.
Mülki Prosessual Məcəllənin
mülki məhkəmə icraatının vəzifələrini təsbit edən 2-ci maddəsinə görə, mülki
işlər və kommersiya mübahisələri üzrə məhkəmə icraatının vəzifələri hər bir
fiziki və yaxud hüquqi şəxsin Konstitusiyadan, qanunlardan və digər normativ
hüquqi aktlardan irəli gələn hüquq və mənafelərinin məhkəmədə təsdiq
olunmasıdır. Məcəllənin 4.1-ci maddəsinə əsasən, bütün fiziki və hüquqi şəxslər
özlərinin qanunla qorunan hüquq və azadlıqlarını, eləcə də maraqlarını qorumaq
və təmin etmək məqsədi ilə qanunla müəyyən edilmiş qaydada məhkəmə
müdafiəsindən istifadə etmək hüququna malikdirlər.
Mülki Prosessual Məcəlləyə
görə, prosesdə tərəflər iddiaçı və cavabdeh hesab edilirlər. Fiziki və hüquqi
şəxslər, dövlət orqanları və başqa orqanlar iddiaçı və ya cavabdeh qismində
çıxış edə bilərlər. İddia tələbinin yönəldiyi fiziki və hüquqi şəxslər cavabdeh
hesab olunurlar (Mülki Prosessual Məcəllənin 50.1 və 50.3-cü maddələri). Qeyd
edilməlidir ki, tərəflər konkret mübahisəli hüquq münasibəti üzrə bir-birinə
əks olan maraqlara malik şəxslərdir.
Mülki Prosessual Məcəllənin
mülki prosessual hüquq qabiliyyətini müəyyən edən 48-ci maddəsinə əsasən, hər bir fiziki və
hüquqi şəxs eyni dərəcədə qanunla müəyyən edilən və qanunla yol verilən mülki
prosessual hüquqlar əldə etmək və vəzifələr daşımaq qabiliyyətinə
(mülki-prosessual hüquq qabiliyyəti) malikdir.
Həmin Məcəllənin 49.1-ci
maddəsinə uyğun olaraq, öz fəaliyyəti ilə məhkəmədə hüquqlarını həyata keçirmək
və vəzifələrini yerinə yetirmək, işin aparılmasını nümayəndəyə tapşırmaq
qabiliyyəti (mülki-prosessual fəaliyyət qabiliyyəti) tam həcmdə yetkinlik
yaşına çatmış hər bir fiziki şəxsə və qanunvericiliklə müəyyən edilmiş qaydada
qeydə alınmış hüquqi şəxsə məxsusdur.
Göründüyü kimi, işdə
iştirak mülki prosessual fəaliyyət qabiliyyətinin olması ilə şərtləndirilməklə
fiziki şəxslərdə yetkinlik yaşına çatma halında yaranmış hesab olunur. Hüquqi
şəxslərə gəldikdə isə onların mülki prosessual hüquq və fəaliyyət qabiliyyəti
eyni anda, hüquqi şəxsin dövlət qeydiyyatına alındığı andan yaranır. Yəni, hüquqi
şəxsin mülki prosessual hüquq qabiliyyəti onun maddi hüququn subyekti olduğu
andan əmələ gəlir.
Hüquqi şəxsin struktur
vahidlərinə münasibətdə isə qeyd olunmalıdır ki, Azərbaycan Respublikası Mülki
Məcəlləsinin (bundan sonra – Mülki Məcəllə) 53.1 və 53.2-ci maddələrinə görə, hüquqi
şəxsin olduğu yerdən kənarda yerləşən və hüquqi şəxsin mənafelərini təmsil və
müdafiə edən ayrıca bölməsi nümayəndəlik sayılır. Hüquqi şəxsin olduğu yerdən
kənarda yerləşən və onun funksiyalarının hamısını və ya bir hissəsini, o
cümlədən nümayəndəlik funksiyalarını həyata keçirən ayrıca bölməsi isə filial
sayılır.
Mülki Məcəllənin 53.3 və
54.2-ci maddələrinə əsasən, hüquqi şəxsin nümayəndəlikləri, filiallar, eləcə də
idarələri hüquqi şəxs deyildirlər və hüquqi şəxsin təsdiq etdiyi əsasnamələr
üzrə fəaliyyət göstərirlər. Beləliklə, hüquqi şəxsin filial və nümayəndəlikləri
hüquqi şəxsin təsdiq etdiyi əsasnamədə əks olunmuş hüquqları əldə edir və
vəzifələr daşıyır, idarələri də Mülki Məcəllənin 54.3 və 54.4-cü maddələrinə
uyğun olaraq, ona təhkim edilmiş əmlak barəsində qanunla müəyyənləşdirilmiş
hədlərdə, öz fəaliyyətinin məqsədlərinə, hüquqi şəxsin tapşırıqlarına və
əmlakın təyinatına uyğun sahiblik, istifadə və sərəncam hüquqlarını həyata
keçirir. İdarənin öhdəlikləri üçün məsuliyyət idarəni yaratmış hüquqi şəxsin
üzərinə düşür.
Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu “Azərbaycan Respublikası Əmək Məcəlləsinin 3-cü maddəsinin 1-ci
hissəsinin, 294 və 296-cı maddələrinin şərh edilməsinə dair” 2021-ci il 30 iyul
tarixli Qərarında əmək münasibətləri
baxımından qeyd etmişdir ki, hüquqi şəxs, onun və xarici hüquqi şəxsin filial
və nümayəndəlikləri əmək hüquq münasibətlərinin bərabərhüquqlu subyektləridirlər.
Bu cür yanaşma Əmək Məcəlləsinin və onun tənzimlədiyi əmək hüquq
münasibətlərinin səciyyəvi xüsusiyyətlərindən irəli gəlir.
Belə ki, mülki hüquq
münasibətlərində hüquqi şəxs hər hansı müqavilənin bərabər hüquqlu subyekti
olaraq istənilən tərəfi ola bildiyi halda, əmək hüquq münasibətlərində hüquqi
şəxs yalnız işəgötürən qismində çıxış edir.
Qanunvericinin Əmək
Məcəlləsinin 3-cü maddəsinin 3-cü hissəsində işəgötürənə verdiyi anlayışa görə,
işəgötürən tam fəaliyyət qabiliyyətli olub işçilərlə əmək müqaviləsi (kontrakt)
bağlamaq, ona xitam vermək, yaxud onun şərtlərini dəyişdirmək hüququna malik
mülkiyyətçi və ya onun təyin (müvəkkil) etdiyi müəssisənin rəhbəri,
səlahiyyətli orqanı, habelə fiziki şəxsdir.
Bununla da qanunverici həm
hüquqi şəxs olan mülkiyyətçini, həm də onun təyin etdiyi müəssisə rəhbərlərini
işəgötürən olaraq qəbul edir. Lakin filialın və ya nümayəndəliyin, eləcə də
digər struktur vahidinin rəhbərinin işəgötürən kimi çıxış etməsini hüquqi
şəxsin qəbul etdiyi əsasnamə və ya verdiyi etibarnamə ilə şərtləndirir.
Vurğulanmalıdır ki, hüquqi
şəxsin filial və ya nümayəndəliyinin, eləcə də hər hansı struktur vahidinin
əmək münasibətlərində tərəf (işəgötürən) olaraq çıxış edə bilmə imkanı onun
mülki prosessual fəaliyyət qabiliyyətli olmasını ifadə etmir. Mülki prosessual
hüquq və fəaliyyət qabiliyyəti yalnız mülki prosessual qanunvericilikdə müəyyən
edilmiş subyektlərə münasibətdə tanınır.
Yuxarıda da qeyd olunduğu
kimi, mülki prosessual qanunvericiliyin tələblərinə müvafiq olaraq mülki
prosesin tərəfi olmaq mülki prosessual fəaliyyət qabiliyyətinə malik olmaqla
şərtlənir. Müstəqil şəkildə hüquqlar əldə edə və maddi hüququn subyektinə
çevrilə bilməyən, yəni mülki hüquq qabiliyyətinə malik olmayan hüquqi şəxsin
struktur bölməsinin müvafiq olaraq
müstəqil şəkildə mülki prosessual fəaliyyət qabiliyyəti əldə edə bilməsi və
mülki prosesin tərəfi olması da istisna edilir.
Lakin əmək
qanunvericiliyinə müvafiq olaraq hüquqi şəxsin təsdiq etdiyi əsasnamə, habelə
verdiyi etibarnamə əsasında hüquqi şəxsin struktur bölmələrinin əmək hüquq
münasibətlərinin tərəfi qismində çıxış etmək imkanının olduğu nəzərə alınaraq
və belə hallarda əmək hüquq münasibətlərinin faktiki tərəfləri arasında
yaranmış mübahisənin daha səmərəli həlli baxımından hüquqi şəxsin struktur
bölməsinin təmsilçilik (hüquqi şəxsin təsdiqlədiyi əsasnamə, verdiyi
etibarnamə) əsasında məhkəmədə hüquqi şəxsin adından çıxış etməsi
məqsədəmüvafiq olardı.
Müraciətdə qaldırılan digər
məsələ ilə əlaqədar Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu qeyd edir ki, “təşkilat”
ifadəsi xüsusi bir hüquqi termin olmamaqla müəyyən sistem daxilində fəaliyyət
göstərən, təşkilatlanmış qurumu ifadə edir.
Mülki Prosessual Məcəllənin
50.4-cü maddəsinə əsasən, qanunda nəzərdə tutulan hallarda hüquqi şəxs olmayan təşkilatlar da tərəf ola bilərlər.
Göstərilən norma Mülki
Prosessual Məcəllənin 50-ci maddəsinin digər normaları ilə sistemli əlaqədə
olaraq, hər hansı hüquqi şəxs olmayan təşkilat barəsində yalnız
qanunvericilikdə xüsusi göstəriş olduğu təqdirdə onun mülki prosesdə tərəf
qismində çıxış etməsini mümkün hesab edir.
Qeyd olunanlara əsasən
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu aşağıdakı nəticəyə gəlir:
Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının 130-cu maddəsinin VI hissəsini, “Konstitusiya Məhkəməsi
haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 60, 62, 63, 65-67 və 69-cu
maddələrini rəhbər tutaraq, Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu
QƏRARA ALDI:
1.
Azərbaycan Respublikası
Mülki Məcəlləsinin 53 və 54-cü maddələrinin hüquqi mahiyyətinə, eləcə də Azərbaycan
Respublikası Mülki Prosessual Məcəlləsinin 49.1-ci maddəsinə müvafiq olaraq,
hüquqi şəxsin struktur bölməsi mülki prosessual fəaliyyət qabiliyyətinə malik
olmadığına görə, müvafiq məhkəmə mübahisələrində yalnız hüquqi şəxsin adından
sonuncunun təsdiq etdiyi əsasnamə və ya verdiyi etibarnamə əsasında çıxış edə
bilər.
2.
Qərar dərc edildiyi gündən
qüvvəyə minir.
3.
Qərar Azərbaycan Respublikasının rəsmi dövlət
qəzetlərində və “Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Məlumatı”nda
dərc edilsin, habelə Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin rəsmi
internet saytında yerləşdirilsin.
4.
Qərar qətidir, heç bir orqan və ya şəxs tərəfindən
ləğv edilə, dəyişdirilə və ya rəsmi təfsir edilə bilməz.
Sədr Fərhad Abdullayev