AZƏRBAYCAN RESPUBLİKASI ADINDAN
Azərbaycan Respublikası
Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun
Q Ə R A R I
Azərbaycan Respublikası Mülki Məcəlləsinin 1246 və
1273-1-ci maddələrinin Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 29-cu
maddəsinin VII hissəsinə uyğunluğunun yoxlanılmasına dair
26 dekabr 2023-cü il Bakı şəhəri
Azərbaycan Respublikası
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu Fərhad Abdullayev (sədr), Sona Salmanova,
Humay Əfəndiyeva, Rövşən İsmayılov, Ceyhun Qaracayev (məruzəçi-hakim), Rafael
Qvaladze, İsa Nəcəfov və Kamran Şəfiyevdən ibarət tərkibdə,
məhkəmə katibi Fəraid
Əliyevin iştirakı ilə,
Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının 130-cu maddəsinin III hissəsinə, “Konstitusiya Məhkəməsi
haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 27.2 və 32-ci maddələrinə və
Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Daxili Nizamnaməsinin 39-cu
maddəsinə müvafiq olaraq, konstitusiya məhkəmə icraatının yazılı prosedur
qaydasında keçirilən məhkəmə iclasında Azərbaycan Respublikası Ali Məhkəməsinin
sorğusu əsasında Azərbaycan Respublikası Mülki Məcəlləsinin 1246 və
1273-1-ci maddələrinin Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 29-cu
maddəsinin VII hissəsinə uyğunluğunun yoxlanılmasına dair konstitusiya
işinə baxdı.
İş üzrə hakim C.Qaracayevin
məruzəsini, maraqlı subyektlər Azərbaycan Respublikası Ali Məhkəməsinin və
Azərbaycan Respublikası Milli Məclisi Aparatının mülahizələrini, Bakı
Apellyasiya Məhkəməsinin, Sumqayıt Apellyasiya Məhkəməsinin, Azərbaycan
Respublikası Vəkillər Kollegiyasının və Hüquqi Ekspertiza və Qanunvericilik
Təşəbbüsləri Mərkəzinin mütəxəssis mülahizələrini, ekspert Bakı
Dövlət Universitetinin Hüquq fakültəsinin Mülki hüquq kafedrasının dosenti,
hüquq üzrə fəlsəfə doktoru S.Süleymanlının, Martin
Lüter adına Halle-Vittenberq Universitetinin Beynəlxalq iqtisadi hüquq və
müqayisəli hüquq üzrə professoru A.Əliyev və Azərbaycan Diplomatik
Akademiyasının və Martin Lüter adına Halle-Vittenberq Universitetinin birgə
doktorantura layihəsi çərçivəsində doktorantı N.Rəsulzadənin rəylərini və iş materiallarını araşdırıb müzakirə edərək,
Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
MÜƏYYƏN ETDİ:
Azərbaycan Respublikasının
Ali Məhkəməsi (bundan sonra – Ali Məhkəmə) Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiya Məhkəməsinə (bundan sonra – Konstitusiya Məhkəməsi) sorğu
ilə müraciət edərək Azərbaycan Respublikası Mülki Məcəlləsinin (bundan sonra –
Mülki Məcəllə) 1243.2, 1246 və 1273-1-ci maddələrinin əlaqəli şəkildə şərh
edilməsini xahiş etmişdir.
Sorğuda göstərilmişdir ki,
Ali Məhkəmənin Mülki Kollegiyasının icraatında iddiaçı Nadir Səfərovun qardaşı Nəriman
Səfərova qarşı analarından miras qalan əmlaka özünün və bacısının məcburi paylarının
müəyyən edilməsi, həmin payın dövlət reyestrində qeydiyyata alınmasının
Daşınmaz Əmlakın Dövlət Reyestri Xidmətinin 10 saylı Ərazi İdarəsinə həvalə
edilməsi tələbinə dair mülki iş vardır.
İşin hallarına görə, miras
qoyan S.Səfərova 2014-cü il 18 noyabr tarixində vəfat etmişdir. O, 12 iyul 2013-cü
il tarixli vəsiyyətnamə ilə Astara şəhəri Qum küçəsi ev 41 ünvanında yerləşən fərdi
yaşayış evini, bank əmanətlərini, həmçinin harada yerləşməsindən və nədən
ibarət olmasından asılı olmayaraq ona məxsus olan bütün əmlakını övladı Nəriman
Səfərova vəsiyyət etmişdir.
İddiaçı tələbini belə
əsaslandırmışdır ki, anasının dəfn mərasiminin təşkilində iştirak etməklə
mirası qəbul etdiyini nümayiş etdirmiş, bu səbəbdən miras əmlakda məcburi payı
olsa da, cavabdeh miras qalmış əmlakın bölünməsindən imtina etmişdir.
Cavabdeh iddiaya etiraz
edərək anasının dəfn mərasimi ilə bağlı bütün xərcləri təkbaşına ödədiyini,
iddiaçının dəfn mərasimində iştirak etmədiyini, anasının ona vəsiyyətnamə qoyduğunu,
mirasın yalnız onun tərəfindən qəbul edildiyini bildirməklə, iddiaçının mirası qəbul etmədiyini
vurğulamışdır.
Astara Rayon Məhkəməsinin 10
oktyabr 2022-ci il tarixli qətnaməsi ilə iddia rədd edilmişdir.
Birinci instansiya
məhkəməsi Mülki Məcəllənin 1243.1 və 1243.2-ci maddələrinə istinad edərək belə
nəticəyə gəlmişdir ki, iddiaçı mirası nə faktiki, nə də notariat orqanına ərizə
verməklə qəbul etmişdir.
Şirvan Apellyasiya
Məhkəməsinin Mülki Kollegiyasının 21 fevral 2023-cü il tarixli qətnaməsi ilə birinci
instansiya məhkəməsinin qətnaməsi ləğv edilmiş, yeni qətnamə qəbul edilərək
iddia qismən təmin edilmiş, miras əmlaka N.Səfərovun 1/22 hissədə payının
müəyyən edilməsi qət edilmişdir.
Apellyasiya instansiyası
məhkəməsi Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun “Azərbaycan Respublikası Mülki
Məcəlləsinin 1246, 1248.1 və 1268.2-ci maddələrinin əlaqəli şəkildə şərh
edilməsinə dair” 2022-ci il 14 oktyabr tarixli Qərarına (bundan sonra –
Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun 2022-ci il 14 oktyabr tarixli Qərarı)
istinadən mövqeyini onunla əsaslandırmışdır ki, iddiaçı məcburi payından imtina
etmədiyi üçün miras qoyanın 11 nəfər vərəsəsinin olması nəzərə alınmaqla
iddiaçının miras kütləsi üzərində 1/22 payı müəyyən edilməlidir.
Cavabdeh N.Səfərov
kassasiya şikayəti ilə Ali Məhkəməyə müraciət etmişdir.
İşə baxan kassasiya
instansiyası məhkəməsi hesab etmişdir ki, Mülki Məcəllənin mirasın qəbulu və
ondan imtina ilə bağlı normaları arasında ziddiyyətli məqamlar olsa da, bu
normaların təhlili mirasın qəbulunu və bunun müəyyən müddət ərzində həyata
keçirilməli olmasını nəzərdə tutan qaydaların üstünlüyünü deməyə əsas verir. Lakin
Mülki Məcəllənin 1301-ci maddəsi yerində olmayan vərəsənin payının ayrılmasını
nəzərdə tutmaqla, mirasdan imtina etməyən vərəsənin sanki mirası qəbul etmiş
hesab edildiyini ehtiva edir.
Həmçinin, Mülki Məcəllənin
“Vərəsənin susması” adlanan 1273-1-ci maddəsi vərəsə bu Məcəllə ilə müəyyən
edilmiş müddətlər daxilində mirası qəbul etmədikdə və ya ondan imtina etmədiyi
halda, susan vərəsənin payının digər vərəsələrə, əgər susan vərəsə həmin
növbənin yeganə vərəsəsi olarsa, mirasın sonrakı növbənin vərəsələrinə
keçməsini nəzərdə tutur.
Göstərilənlərə əsasən sorğuverən
belə qənaətə gəlir ki, qanunvericilik bir tərəfdən susan vərəsənin payının
ayrılmasını nəzərdə tutsa da, digər tərəfdən susan vərəsənin payının digər
vərəsələrə, hətta yeganə vərəsə olduğu halda sonrakı növbə vərəsəyə keçməsini
müəyyən etməklə ziddiyyətli məqamlara yol açmışdır. Təcrübədə yaranan
anlaşılmazlıqlar bu ziddiyyətlərdən doğmuşdur ki, Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu 2022-ci il 14 oktyabr tarixli Qərarında məsələ ilə bağlı hüquqi
mövqeyini bildirmişdir. Lakin həmin Qərarda öz əksini tapmış hüquqi mövqelərin mirasdan
müəyyən edilmiş müddətdə imtina etməyən vərəsənin mirası qəbul etməsi kimi
qiymətləndirilməsi nəticəsinə gəlmək üçün tam əsas verib-verməməsi barədə
hakimlər arasında fikir ayrılığı mövcuddur. Bu baxımdan Ali Məhkəmə məsələ ilə
bağlı Konstitusiya Məhkəməsinə sorğu ilə müraciət etmək qərarına gəlmişdir.
Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu sorğuda qaldırılan məsələnin həlli məqsədilə Mülki Məcəllənin 1246 və
1273-1-ci maddələrinin Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının (bundan sonra
– Konstitusiya) 29-cu maddəsinin VII hissəsinə uyğunluğunun yoxlanılmasını
zəruri hesab etdiyindən, sorğuya konstitusiya məhkəmə icraatı qaydasında
baxılması qənaətinə gəlmiş və bununla bağlı aşağıdakıları qeyd edir.
Konstitusiyanın
preambulasında xalqın iradəsinin ifadəsi kimi qanunların aliliyini təmin edən
hüquqi, dünyəvi dövlət qurmaq niyyəti ifadə edilmiş, həmçinin 7-ci maddəsinin I
hissəsi ilə Azərbaycan dövləti demokratik, hüquqi, dünyəvi, unitar respublika
elan edilmişdir.
Hüquqi dövlətin əsas
vəzifəsi insan hüquqlarına əsaslanmaq, bu hüquq və azadlıqları qorumaq və
möhkəmləndirmək, hərəkət və davranışların qanuna uyğun olmasını, hər bir sahədə
ədalətli hüquq qaydasının qurulmasını və inkişaf etdirilməsini təmin etməkdir.
Hüququn ümumbəşəri
prinsiplərinə hörmət etmək hüquq dövləti olmağın tələbidir. Əldə edilmiş
hüquqlara hörmət prinsipi də hüququn ümumi prinsiplərinə və qanunun aliliyi
anlayışına daxildir. Bu prinsipin əsas məqsədi şəxsin hüquqi təhlükəsizliyini
təmin etməkdir.
İnsanların maddi və mənəvi
sərvətlərini çəkinmədən inkişaf etdirməsi, fundamental hüquq və azadlıqlardan
istifadə edə bilməsi yalnız hüquqi təhlükəsizliyin və qanunun aliliyinin təmin
olunduğu cəmiyyətdə mümkündür.
Dövlət təminatı altına
alınan əsas hüquqlardan biri də mülkiyyət hüququdur. Azərbaycan Respublikasında
mülkiyyət toxunulmazdır və dövlət tərəfindən müdafiə olunur. Hər kəsin
mülkiyyət hüququ vardır. Mülkiyyət hüququ, o cümlədən xüsusi mülkiyyət hüququ
qanunla qorunur (Konstitusiyanın 13-cü maddəsinin I hissəsi, 29-cu maddəsinin I
və II hissələri).
Mülkiyyət hüququ fərdin
əşya üzərindəki hakimiyyət səlahiyyətini təminat altına almaqla, bir tərəfdən
fərd üçün heç kəsin müdaxilə edə bilməyəcəyi xüsusi sahə yaradır, digər
tərəfdən fərdin əməyinin qarşılığı olan əşyasını təminat altına almaqla ona
həyatını yönləndirmək və gələcəyini istədiyi kimi şəkilləndirmək imkanı verir.
Ona görə də fərdin azadlığı ilə mülkiyyət hüququ arasında sıx əlaqə vardır.
Şəxsi mülkiyyətin
davamlılığı isə vərəsəlik institutunun varlığına bağlıdır. Belə ki, vərəsəlik
hüququ əsas əmlak hüququ olaraq mülkiyyətin müvəqqəti deyil, davamlı olmasını
və bu nöqteyi-nəzərdən miras qoyanın maraqları baxımından əmlakının özündən
sonra vərəsələrinə keçməsini, qanun və ya vəsiyyət üzrə vərəsələr üçün isə
vərəsəlik yolu ilə miras qoyanın miras əmlakını əldə edə bilmək imkanını ifadə
edir. Bu iki element bir-birini tamamladıqda və yalnız birlikdə vərəsəlik
konstitusion hüququn tərkib əlamətlərini yaradar.
Konstitusiya vərəsəlik
hüququnu mülkiyyət hüququnun davamı olaraq, onun xüsusi forması kimi
gördüyündən mülkiyyət və vərəsəlik hüquqlarını eyni maddədə konstitusiya
təminatı altına almışdır. İstər mülkiyyət hüququ, istərsə də onun davamı olan
vərəsəlik hüququ cəmiyyətin inkişafında əsas elementlərdən biridir.
Əsas hüquq və azadlıqların
böyük bir hissəsi, o cümlədən vərəsəlik hüququnun realizəsi də sahəvi
qanunvericilik normaları ilə tənzimlənir. Konstitusiya vərəsəlik hüququnu
təsbit edərkən yalnız bu hüququn mövcudluğuna deyil, miras qoyanın mirasının
vərəsələrinə keçməsini təmin edən qanuni mexanizmin mövcudluğuna da dövlət
təminatı yaradır. Çünki belə bir hüquqi mexanizmin mövcud olmaması vərəsəlik
hüququnun konstitusiya təminatını formal etmiş olar.
Bu cür tənzimləmənin əsas
və ən vacib şərti isə müvafiq normaların Konstitusiyaya uyğunluğudur. Bu şərt Konstitusiyanın
149-cu maddəsinin III hissəsindən irəli gəlir ki, həmin maddəyə əsasən qanunlar
Konstitusiyaya zidd olmamalıdır.
Mülki Məcəllənin mirasın
qəbul edildiyi müddət başlıqlı 1246-cı maddəsinə əsasən, vərəsə vərəsəliyə
çağırıldığını bildiyi və ya bilməli olduğu gündən üç ay ərzində mirası qəbul
edə bilər. Miras açıldığı gündən altı ay keçdikdən
sonra mirasın qəbuluna yol verilmir.
Həmin Məcəllənin 1248.1-ci
maddəsinə müvafiq olaraq, mirasın qəbul edilməsi üçün müəyyənləşdirilmiş
müddəti məhkəmə, gecikdirmənin səbəbini üzrlü sayarsa, uzada bilər. Müddət
qurtardıqdan sonra, əgər mirası qəbul edən bütün digər vərəsələr razıdırlarsa,
miras məhkəməyə müraciət edilmədən də qəbul oluna bilər.
Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu 2022-ci il 14 oktyabr tarixli Qərarında Mülki Məcəllənin 1246-cı
maddəsi ilə müəyyən olunmuş müddətin xarakteri və mahiyyəti ilə bağlı qeyd
etmişdir ki, qanunvericinin müəyyən etdiyi bu müddətin vərəsəlik hüququnun
yaranmasını şərtləndirən və ötürülməsi ilə bu hüququn xitamına səbəb olan
müddət (kəsici müddət) kimi qiymətləndirilməsi yolverilməzdir. Belə ki,
vərəsəlik hüququ miras qoyanın ölümü və ya ölmüş elan edilməsi nəticəsində
mirasın açılması ilə yaranır, həmin gündən miras əmlakı təşkil edən hüquq və
öhdəliklər vərəsələrin əmlakının müvafiq olaraq aktiv və passivinə daxil olmuş
olur. Odur ki, mirasın açılması ilə artıq yaranmış olan vərəsəlik
hüququnun, vərəsə statusunun prosedur xarakterli tələblərin (notariat
qaydasında rəsmiləşdirilmənin) müəyyən müddət çərçivəsində həyata keçirilməməsi
əsası ilə xitam olunması Konstitusiya ilə təminat verilən mülkiyyət və
vərəsəlik hüquqlarının pozulmasına səbəb olar.
Həmin Qərarda Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu onu da vurğulamışdır ki, Mülki Məcəllə ilə vərəsə
statusunun yaranmasının xüsusi qəbul müddətinə bağlı tutulması, eyni zamanda
mirasdan imtinanın ehtimal oluna bilmə imkanı (Mülki Məcəllənin 1273-1-ci
maddəsi) hüquqi baxımdan qeyri-müəyyənliyin yaranmasına, məhkəmə mübahisələrinin
çoxalmasına səbəb olmaqla yanaşı, vərəsəlik hüququna dair konstitusiya
təminatına da xələl yetirmiş olur.
Odur ki, Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu qanunverici orqan tərəfindən Mülki Məcəllənin mirasın
qəbulu və mirasdan imtina ilə əlaqədar normalarının həmin Qərarda əks olunmuş
hüquqi mövqelər nəzərə alınmaqla təkmilləşdirilməsini məqsədəmüvafiq hesab etmişdir.
Lakin qanunvericilikdə
bununla bağlı hər hansı dəyişiklik həyata keçirilmədiyindən və sorğuda da qeyd
olunduğu kimi, Mülki Məcəllədə mirasın həm qəbulu, həm də ondan imtina
müddətinin nəzərdə tutulması, birincinin digərindən daha uzun olması hüquq
tətbiqetmə təcrübəsində qeyri-müəyyənliyin və fərqli yanaşmaların yaranmasına
və nəticədə şəxslərin vərəsəlik və mülkiyyət hüquqlarının pozulmasına səbəb
olur.
Hüquqi dövlətin əsas
prinsiplərindən biri olan hüquqi müəyyənlik prinsipinə görə isə hüquqi
tənzimləmələr aydın, başa düşülən, tətbiq oluna bilən və obyektiv olmalı, həm
şəxslər, həm də dövlət orqanları üçün heç bir tərəddüd və ya şübhəyə yer
qoymamalıdır. Şəxs hərəkətlərinin hansı hüquqi nəticəyə səbəb olacağını
əvvəlcədən bilməlidir. Yalnız bu halda o, üzərinə düşən öhdəlikləri qabaqcadan
görə və davranışını tənzimləyə bilər. Hüquqi müəyyənlik tələb edir ki, normalar
proqnozlaşdırıla bilən olsun, fərdlər bütün hərəkət və davranışlarında dövlətə
etibar edə bilsin, dövlət isə bu inam hissini sarsıdan hüquqi tənzimləmədən
çəkinsin.
Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu qeyd edir ki, Konstitusiya insan və vətəndaş hüquq və azadlıqlarına
təminat verməklə yanaşı, bu hüquqların həyata keçirilməsinə mümkün qanuni və
əsaslı müdaxilələri istisna etmir, lakin hər hansı hüquq və azadlıqların
məhdudlaşdırılmasını dövlət tərəfindən güdülən məqsədə mütənasib olması ilə
şərtləndirir.
Eyni hüquqi mövqe İnsan
Hüquqları üzrə Avropa Məhkəməsinin (bundan sonra – Avropa Məhkəməsi)
qərarlarında da əks olunmuşdur.
Avropa Məhkəməsinin
presedent hüququna əsasən, “İnsan hüquqlarının və əsas azadlıqların müdafiəsi
haqqında” Konvensiyaya dair 1 saylı Protokolun (bundan sonra – Konvensiyaya
dair 1 saylı Protokol) 1-ci maddəsinin mühüm tələblərindən biri ondan ibarətdir
ki, mülkiyyətdən maneəsiz istifadə hüququna dövlət hakimiyyəti orqanı
tərəfindən edilən istənilən müdaxilə qanuni olmalıdır. Qanunilik prinsipi onu
da nəzərdə tutur ki, daxili qanunvericiliyin tətbiq edilə bilən normaları
kifayət qədər əlçatan, dəqiq olsun və tətbiq edilərkən onların nəticələrini
öncədən görmək mümkün olsun. Konvensiya tərəfindən tanınan hüququn və ya
azadlığın həyata keçirilməsinə hər hansı müdaxilə qanuni məqsəd daşımalıdır. Konvensiyaya
dair 1 saylı Protokolun 1-ci maddəsinə xas olan “ədalətli balans” prinsipi
özlüyündə cəmiyyətin ümumi marağının mövcudluğunu nəzərdə tutur. Mülkiyyətdən
maneəsiz istifadə etmək hüququna müdaxilə zamanı cəmiyyətin ümumi maraqları ilə
fərdin əsas hüquqlarının müdafiəsi tələbləri arasında “ədalətli balans” gözlənilməlidir.
Konkret olaraq, dövlət istənilən tədbiri tətbiq edərkən, tətbiq edilən
vasitələrlə qarşıya qoyulan məqsəd arasında ağlabatan mütənasiblik əlaqəsi
olmalıdır (Böyük Palatanın Broniovski Polşaya qarşı iş üzrə 2004-cü il 22
iyun tarixli Qərarı, §147-148, 150; Böyük Palatanın Skordino İtaliyaya qarşı
iş üzrə 2006-cı il 29 mart tarixli Qərarı, § 93).
Beləliklə, Avropa Məhkəməsi
mülkiyyət hüququna müdaxilənin əsaslandırılması üçün üç meyar müəyyən etmişdir:
- müdaxilənin hüquqi əsası olmalıdır;
- müdaxilə ictimai maraqlara cavab verməlidir;
- müəyyən edilmiş qayda əldə ediləcək məqsədə mütənasib
olmalıdır.
Odur ki, Mülki Məcəllədə
vərəsəlik hüququnun xüsusi qəbul müddətinə bağlı tutulması mülkiyyət hüququna
müdaxilənin qanuni əsasını təşkil etsə də, bu müdaxilə fərdi azadlığın və bazar
iqtisadiyyatının ən əsas elementlərindən olan mülkiyyət hüququnun konstitusiya
təminatına, mülki dövriyyə iştirakçılarının maraqlarına zidd olmaqla, hər hansı
ictimai maraqlara cavab verməməklə yanaşı, mirasın açılması ilə mülkiyyət
hüququna malik olan vərəsənin bu hüququnu qeyri-mütənasib şəkildə, hər hansı
qanuni məqsədə xidmət etmədən məhdudlaşdırır.
Göstərilənlərə əsasən
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu hesab edir ki, vərəsəlik hüququnun xüsusi
qəbul müddətinə tabe tutulması hüquqi müəyyənlik və mütənasibliklə bağlı
Konstitusiya prinsiplərinin tələblərinə cavab vermədiyindən, mülkiyyət və
vərəsəlik hüquqlarının pozulmasına gətirib çıxardığından, Mülki Məcəllənin
1246-cı maddəsi Konstitusiyanın 29-cu maddəsinin VII hissəsinə və 71-ci
maddəsinin II hissəsinə uyğun hesab edilə bilməz.
Sorğuda qaldırılan digər
məsələ ilə əlaqədar Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu qeyd edir ki, mirasın
qəbulu universal hüquq varisliyi prinsipi əsasında həyata keçirilir. Bu
prinsipə müvafiq olaraq miras qoyanın ölümü ilə mirası qəbul etmiş vərəsələr
onlara çatan miras payı həcmində miras qoyanın kreditorları qarşısında birgə
məsuliyyət daşıyırlar. Bu məsuliyyətin vərəsələr üçün yaradacağı çətinlikləri
aradan qaldırmaq, habelə şəxslərin iradələrindən kənar vərəsə olmasının
qarşısını almaq məqsədilə qanunverici mirasdan imtina hüququnu nəzərdə tutmuşdur.
Bununla belə, hüquqi
müəyyənliyi və sabitliyi təmin etmək, vərəsələrin, habelə miras qoyanın və
vərəsələrin kreditorlarının mənafeləri baxımından bu hüquqdan istifadə imkanı
qanunverici tərəfindən müəyyən müddətlə məhdudlaşdırılmışdır.
Belə ki, Mülki Məcəllənin
1256-cı maddəsinə əsasən, vərəsə vərəsəliyə çağırıldığını bildiyi və ya bilməli
olduğu gündən üç ay ərzində mirasın qəbulundan imtina edə bilər. Üzrlü səbəb
olduqda məhkəmə bu müddəti iki aydan çox olmayaraq uzada bilər. Mirasın
qəbulundan imtina notariat orqanında rəsmiləşdirilməlidir.
İmtina müddəti
kreditorların mirasdan imtina edilib-edilməməsini, imtina edilmişdirsə borclu
olan vərəsələrin dəqiq dairəsini bilmələri və iddia qaldırmaq hüquqlarından
istifadə edə bilmələri üçün əlverişli olduğu kimi, borclu vərəsələr baxımından
da payların dəqiq müəyyən edilməsi, kreditorlar qarşısında məsuliyyətin
qətiləşməsi və uzun müddət məhkəmə çəkişməsi təhdidi altında qalmalarının
qarşısını almaq baxımından olduqca mühümdür. Bu baxımdan mirasdan imtina
institutu mülki dövriyyə iştirakçılarının hüquqlarının müdafiəsi yönümündən
başda Konstitusiya olmaqla, mülki qanunvericiliyin tələblərinə daha uyğundur.
Vurğulanmalıdır ki,
“mirasdan imtina” anlayışı hüquqi məntiqə uyğun olaraq artıq yaranmış olan,
mövcud bir hüququn rədd edilməsini ifadə edir ki, bu da vərəsəlik hüququnun
məhz mirasın açılması ilə yaranması, qəbulla şərtləndirilməməsi ilə bağlı
Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun 2022-ci il 14 oktyabr tarixli Qərarında ifadə
olunmuş hüquqi mövqeyi bir daha təsdiqləyir.
Lakin mövcud qanunvericilikdə həm mirasın qəbulu,
həm də mirasdan imtina etmək müddətləri nəzərdə tutulmuş, eyni zamanda mirasın
qəbulu müddətinin imtina müddətindən artıq olması təsbit edilmişdir. Belə olan təqdirdə
Mülki Məcəllənin 1256-cı maddəsində nəzərdə tutulmuş imtina müddətinin ötürülməsinin
hüquqi nəticələri qeyri-müəyyən olduğundan, bu qeyri-müəyyənliyin aradan qaldırılması
məqsədilə Mülki Məcəlləyə 1273-1-ci maddə əlavə edilmişdir. Həmin maddəyə görə,
vərəsə bu Məcəllə ilə müəyyən edilmiş müddətlər daxilində mirası qəbul etmədikdə
və ya ondan imtina etmədikdə, müvafiq olaraq bu Məcəllənin 1262-ci və 1263-cü
maddələri tətbiq edilir. Həmin maddədə qeyd olunan normalar isə mirasdan
imtinanın nəticələri ilə bağlıdır.
Beləliklə, miras açıldıqdan sonra vərəsə
susmuşsa, yəni mirası qəbul və ya ondan imtina etməmişsə, qanunverici sanki vərəsənin
mirasdan imtina etdiyini ehtimal etmiş və müvafiq olaraq mirasdan imtinanın nəticələrinin
tətbiq edilməsini nəzərdə tutmuşdur.
Halbuki, Mülki Məcəllənin 1301-ci maddəsinə əsasən,
əgər vərəsəliyə çağırılmış, yerində olmayan, lakin olduğu yer müəyyənləşdirilmiş
vərəsə mirasdan üç ay ərzində imtina etməzsə, digər vərəsələr mirası bölüşdürmək
niyyətləri barəsində ona bildiriş göndərməlidirlər. Əgər bu cür vərəsə
bildirişdən sonra üç ay ərzində özünün əmlak bölgüsü haqqında razılaşmada
iştirak etmək arzusu barəsində digər vərəsələrə məlumat verməzsə, digər vərəsələr
qarşılıqlı razılaşma üzrə əmlakı bölüşdürə bilər və yerində olmayan vərəsənin
payını ayıra bilərlər. Əgər miras açıldıqdan sonra altı ay ərzində qaib vərəsənin
olduğu yer müəyyənləşdirilməzsə və mirasın qəbulundan imtina barəsində ondan
bir xəbər alınmazsa, digər vərəsələr bu Məcəllənin 1301.2-ci maddəsində müəyyənləşdirilmiş
qaydada əmlakı bölüşdürə bilərlər.
Həmçinin Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu 2022-ci
il 14 oktyabr tarixli Qərarında qeyd etmişdir ki, vərəsəlik hüquq münasibətləri
miras qoyanın ölümü və ya ölmüş elan edilməsi anından başlamış olur.
Qanunvericilik vərəsəlik hüququnun yaranmasını miras qoyanın ölümü və ya ölmüş
elan edilməsi ilə şərtləndirmiş və bu hüquqa vəsiyyətnamə olduğu təqdirdə vəsiyyətnamədə
göstərilən şəxslərin, əks halda (vəsiyyətnamənin olmadığı və ya etibarsız hesab
edildiyi halda) isə qanunla müəyyən edilmiş vərəsələrin malik olduğunu təsbit
etmişdir.
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu bir daha
qeyd edir ki, miras qoyanın ölümü ilə yaranan vərəsəlik hüquq münasibətləri vərəsənin
mirasdan imtina etməsi anınadək davam edir. Vərəsə statusunda olan şəxs bu
statusdan imtina etmək qərarına gələrsə, bununla bağlı iradə ifadəsini Mülki Məcəllənin
1256-cı maddəsinə müvafiq olaraq, vərəsəliyə çağırıldığını bildiyi və ya bilməli
olduğu gündən üç ay ərzində ifadə etməlidir.
Xüsusilə vurğulanmalıdır ki, mirasdan imtina
şəxsin olduqca mühüm konstitusiya hüququndan imtina etməsilə əlaqədar iradə
ifadəsi olduğundan, qanunverici bu iradə ifadəsinin məhz xüsusi formada,
notariat ofisində rəsmiləşdirilməli olmasını imperativ qaydada müəyyən
etmişdir. Bu yanaşmanın nəticəsi olaraq Mülki Məcəllənin 1271-ci maddəsində
mirasdan nümayəndə vasitəsi ilə imtina üçün bunun etibarnamədə ayrıca göstərilməsi,
Məcəllənin 1268.2-ci maddəsində isə fəaliyyət qabiliyyəti tam olmayan vərəsələr
baxımından imtinanın həyata keçirilə bilinməsi üçün xüsusi olaraq məhkəmənin təsdiqi
tələb olunmuşdur.
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu 2022-ci il
14 oktyabr tarixli Qərarında əks olunmuş hüquqi mövqeyinin davamı olaraq qeyd
edir ki, mirasdan imtinanın ehtimal oluna bilmə imkanı mülkiyyət hüququnu və
onun davamlılığını təmin edən vərəsəlik hüququnun konstitusion təminatını
pozur.
Konstitusiya icraatı qaydasında işə baxılarkən
daxil olmuş mütəxəssis mülahizələrində və ekspert rəylərində də istisnasız
olaraq eyni yanaşma ifadə edilərək Mülki Məcəllənin 1246 və 1273-1-ci maddələrinin
Konstitusiyanın 29-cu maddəsinə zidd olduğu bildirilmişdir.
Oxşar hüquqi mövqe Türkiyə Anayasa Məhkəməsinin
17 mart 2011-ci il tarixli Qərarında əks olunmuşdur. Həmin Qərarda qeyd
edilmişdir ki, mülkiyyəti təsdiq edən sənəddə adı qeyd olunmuş daşınmaz əşyanın
mülkiyyətçisi vəfat edərsə, bu daşınmaz əmlakın sahibi onun vərəsələridir. Vərəsələr
bu daşınmaz əşya üzərində mülkiyyət hüququnu miras qoyanın ölümündən sonra
qanunla müəyyən edilmiş qaydada qeydiyyata alınmadan əldə edirlər. Hüququn əsas
prinsiplərindən biri də mülkiyyət hüququnun “zamansız” olması, başqa sözlə desək,
mülkiyyət hüququnun müddətə bağlı olmamasıdır. Vərəsələrin davam edən mülkiyyət
hüququ daşınmaz əşyadan faktiki istifadə etmək hüququnu nəzərdə tutduğu kimi,
ondan istifadə etməmək hüququnu da ehtiva edir. Mülkiyyət hüququnun mütləqliyi
və reyestr qeydiyyatının aşkarlığı (həqiqiliyi) şəraitində vərəsələrin mülkiyyət
hüquqlarını tanımamaqla birtərəfli qaydada aradan qaldırılmasına icazə verilməsi
mülkiyyət hüququnu ləğv etməklə yanaşı, həm də əldə edilmiş hüquq və hüquqi təminat
prinsiplərini pozur.
Göstərilənlərə əsasən Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu qeyd edir ki, vərəsəlik hüququnun mülki qanunvericilikdə müəyyən
edilmiş qaydada qəbul şərtinə və müddətinə tabe tutulması, susmanın mirasdan
imtina ilə eyni hüquqi nəticələrə gətirib çıxarması vərəsəlik hüququnun konstitusiya-hüquqi
mahiyyəti ilə uyğunsuzluq təşkil etdiyindən, Mülki Məcəllənin 1273-1-ci maddəsi
Konstitusiyanın 29-cu maddəsinin VII hissəsinə uyğun olmayan hesab edilməlidir.
Bu baxımdan qanunla müəyyən edilmiş müddət ərzində
mirasdan imtina etməyən vərəsə mirası qəbul etmiş vərəsə hesab edilməli və vərəsələr
arasında miras əmlakın bölüşdürülməsi Mülki Məcəllənin 1301-ci maddəsinə uyğun
olaraq həyata keçirilməldir.
Eyni zamanda Mülki Məcəllənin mirasın qəbulu
institutunun tələblərindən irəli gələn hüquqi tənzimləmələrin Konstitusiya Məhkəməsi
Plenumunun bu Qərarının təsviri-əsaslandırıcı hissəsində əks olunmuş hüquqi
mövqelər nəzərə alınmaqla qanunverici
orqan tərəfindən mümkün qədər qısa müddət ərzində təkmilləşdirilməsi zəruri
hesab edilir.
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu onu da qeyd edir
ki, Ali Məhkəmənin sorğusu əsasında qəbul edilən bu Qərarın təcrübədə vərəsəlik
münasibətlərinin tənzimlənməsində əhəmiyyətli dəyişikliklərə səbəb olacağını
nəzərə alaraq, mülki dövriyyənin sabitliyinin təmin olunması məqsədi
ilə bu Qərar qüvvəyə mindikdən sonra yaranacaq vərəsəlik münasibətlərinə
şamil olunmalıdır.
Digər tərəfdən Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu Ali
Məhkəmənin sorğusuna səbəb olmuş mülki işlər üzrə mübahisələrin
yekunlaşmadığını, eləcə də sorğuya baxılan zaman digər məhkəmələrin icraatında
olan oxşar mübahisələr üzrə işlərin də dayandırıldığını nəzərə alaraq hesab
edir ki, Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun bu Qərarı qüvvəyə minməsinədək
məhkəmələrin icraatında olan mübahisələrə də tətbiq olunmalıdır.
Göstərilənlərlə yanaşı Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu “Notariat haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 9-cu maddəsinin
1-ci bəndindən irəli gələrək vurğulayır ki, notariuslar tərəfindən vərəsəliklə
bağlı notarial hərəkətlər həyata keçirilərkən şəxslərə müvafiq hərəkətlərlə
bağlı onların hüquq və vəzifələri izah edilməli, bu hüquqların həyata
keçirilməsi və qanuni mənafelərinin qorunması üçün köməklik göstərilməli, o
cümlədən yerində olmayan vərəsələrin məlumatlandırılması üçün bütün mümkün
vasitələrdən istifadə olunmalıdır.
Yuxarıda göstərilənləri və Konstitusiyanın
birbaşa hüquqi qüvvəyə malik olması barədə 147-ci maddəsinin II hissəsinin tələbini
rəhbər tutaraq, Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu aşağıdakı nəticələrə gəlir:
-
Mülki Məcəllənin mirasın qəbulu institutunun
tələblərindən irəli gələn hüquqi tənzimləmələrin bu Qərarın təsviri-əsaslandırıcı
hissəsində əks olunmuş hüquqi mövqelər nəzərə alınmaqla təkmilləşdirilməsi Azərbaycan Respublikasının
Milli Məclisinə tövsiyə edilməlidir;
-
mülki dövriyyənin sabitliyinin təmin olunması
baxımından bu Qərar qüvvəyə mindikdən sonra yaranacaq vərəsəlik münasibətlərinə
və hazırda məhkəmələrin icraatında olan mübahisələr üzrə işlərə şamil edilməlidir.
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 130-cu maddəsinin III, IX və X
hissələrini, “Konstitusiya Məhkəməsi haqqında” Azərbaycan Respublikası
Qanununun 52, 62, 63, 65-67 və 69-cu maddələrini rəhbər tutaraq, Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
QƏRARA ALDI:
1.
Azərbaycan Respublikası Mülki Məcəlləsinin vərəsəlik
hüququ üçün xüsusi qəbul şərtini və müddətini müəyyən edən 1246 və 1273-1-ci
maddələri mütənasiblik konstitusiya prinsipinə və Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının 29-cu maddəsinin VII hissəsində təsbit olunmuş vərəsəlik
hüququnun təminatına və bu Qərarın təsviri-əsaslandırıcı hissəsində əks olunmuş
hüquqi mövqelərə uyğun olmadığından qüvvədən düşmüş hesab edilsin.
2.
Azərbaycan Respublikası Mülki Məcəlləsinin
mirasın qəbulu institutunun tələblərindən irəli gələn hüquqi tənzimləmələrin bu
Qərarın təsviri-əsaslandırıcı hissəsində əks olunmuş hüquqi mövqelər nəzərə
alınmaqla təkmilləşdirilməsi Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisinə tövsiyə
edilsin.
3.
Mülki dövriyyənin sabitliyinin təmin olunması
baxımından bu Qərar qüvvəyə mindikdən sonra yaranacaq vərəsəlik münasibətlərinə
və hazırda məhkəmələrin icraatında olan mübahisələr üzrə işlərə şamil edilsin.
4.
Qərar dərc olunduğu gündən qüvvəyə minir.
5.
Qərar Azərbaycan Respublikasının rəsmi dövlət
qəzetlərində və “Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Məlumatı”nda
dərc edilsin, habelə Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin rəsmi
internet saytında yerləşdirilsin.
6.
Qərar qətidir, heç bir orqan və ya şəxs tərəfindən
ləğv edilə, dəyişdirilə və ya rəsmi təfsir edilə bilməz.
Sədr Fərhad Abdullayev