AZƏRBAYCAN RESPUBLİKASI ADINDAN
Azərbaycan Respublikası
Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun
Q Ə R A R I
Azərbaycan Respublikası Əmək Məcəlləsinin 7-ci maddəsinin 2-3.4 və
2-4-cü hissələrinin Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 35-ci maddəsinin
III və IV hissələri ilə əlaqəli şəkildə şərh edilməsinə dair
20 oktyabr
2023-cü il Bakı
şəhəri
Azərbaycan Respublikası
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu Fərhad Abdullayev (sədr), Sona Salmanova,
Humay Əfəndiyeva, Rövşən İsmayılov, Rafael Qvaladze, İsa Nəcəfov və Kamran
Şəfiyevdən (məruzəçi-hakim) ibarət tərkibdə,
məhkəmə katibi Fəraid Əliyevin
iştirakı ilə,
Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının 130-cu maddəsinin VI hissəsinə, “Konstitusiya Məhkəməsi
haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 27.2 və 33-cü maddələrinə və
Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Daxili Nizamnaməsinin 39-cu
maddəsinə müvafiq olaraq, xüsusi konstitusiya icraatının yazılı prosedur
qaydasında keçirilən məhkəmə iclasında Bakı Apellyasiya Məhkəməsinin
müraciəti əsasında Azərbaycan Respublikası Əmək Məcəlləsinin 7-ci maddəsinin
2-3.4 və 2-4-cü hissələrinin Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 35-ci
maddəsinin III və IV hissələri ilə əlaqəli şəkildə şərh edilməsinə dair konstitusiya
işinə baxdı.
İş üzrə hakim K.Şəfiyevin
məruzəsini, maraqlı subyektlər Bakı Apellyasiya Məhkəməsi və Azərbaycan
Respublikası Milli Məclisi Aparatının mülahizələrini, Azərbaycan
Respublikası Ali Məhkəməsinin, Azərbaycan Respublikası Vəkillər Kollegiyasının
mütəxəssis mülahizələrini,
ekspert Bakı Dövlət Universitetinin Hüquq fakültəsinin Əmək və ekologiya hüququ
kafedrasının müdiri, hüquq elmləri doktoru, professor A.Qasımovun rəyini və iş
materiallarını araşdırıb müzakirə edərək, Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu
MÜƏYYƏN ETDİ:
Bakı Apellyasiya Məhkəməsi Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsinə (bundan sonra – Konstitusiya
Məhkəməsi) müraciət edərək Azərbaycan Respublikası Əmək Məcəlləsinin (bundan
sonra – Əmək Məcəlləsi) 7-ci maddəsinin
2-3.4 və 2-4-cü hissələrinin Azərbaycan Respublikası İnzibati Xətalar
Məcəlləsinin (bundan sonra – İnzibati Xətalar Məcəlləsi) 192.1-ci maddəsi ilə əlaqəli şəkildə, habelə
həmin normaların Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının (bundan sonra –
Konstitusiya) 35-ci maddəsinin IV
hissəsi və 59-cu maddəsinin I hissəsi, Əmək Məcəlləsinin 6-cı maddəsinin “d”
bəndi, 42-ci maddəsinin 1-ci hissəsi, Azərbaycan Respublikası Mülki
Məcəlləsinin (bundan sonra – Mülki Məcəllə) 6.1.1, 6.1.2, 6.1.5, 6.1.7, 6.2, 6.3
və 390.1-ci maddələri ilə əlaqəli şəkildə şərh edilməsini xahiş etmişdir.
Müraciətdən görünür ki, Bakı
şəhəri Binəqədi rayon prokurorluğu əmək müqaviləsi bağlamadan M.Dadaşov və
R.Səlimovun kuryer kimi müvafiq işlərin yerinə yetirilməsinə cəlb edilməsinə
görə hüquqi şəxs "Alib Express" Məhdud Məsuliyyətli Cəmiyyəti (bundan
sonra – "Alib Express" MMC) barəsində İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
192.1-ci maddəsi ilə inzibati xəta haqqında iş üzrə icraatın başlanması barədə qərar
qəbul edərək baxılması üçün məhkəməyə göndərmişdir.
Bakı şəhəri Binəqədi Rayon
Məhkəməsinin 1 fevral 2023-cü il tarixli qərarı ilə "Alib Express"
MMC İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 192.1-ci maddəsi ilə nəzərdə tutulmuş
inzibati xətanı törətməkdə təqsirli bilinmiş və barəsində inzibati cərimə
növündə tənbeh tədbiri tətbiq edilmişdir.
Həmin qərardan "Alib Express" MMC tərəfindən
apellyasiya şikayəti verilərək qeyd edilmişdir ki, cəmiyyətin poçt rabitəsi
xidmətlərini göstərmək üçün digər şəxslərlə müqavilə bağlamaq hüququ olmuş,
mülki hüquq subyekti kimi iradə sərbəstliyi və müqavilə azadlığı hüququndan
istifadə etməklə əməkdaşlıq etmək istədikləri daşıma-kuryer şirkətləri və
şəxslərlə sub-xidmət müqaviləsi bağlanmış, həmin müqavilə əsasında xidmət
göstərilmiş və razılaşdırılmış xidmət haqqı və digər ödənişlər edilmişdir ki,
belə olan halda əməldə İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 192.1-ci maddəsinin
tərkibinin olması istisna edilməlidir.
Bakı Apellyasiya Məhkəməsi isə
hər hansı şəxsin müəyyən xidmətlərin göstərilməsinə cəlb etdiyi fiziki və
hüquqi şəxslərlə mülki-hüquqi müqavilələr bağladığı təqdirdə, həmin
subyektlərlə əmək müqaviləsi bağlamamasının İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
192.1-ci maddəsi ilə müəyyən edilmiş məsuliyyətə səbəb olub-olmaması
məsələsində qeyri-müəyyənliyin olduğu qənaətinə gələrək, vahid məhkəmə
təcrübəsinin formalaşdırılması, insan hüquq və azadlıqlarının qorunmasının
təmin edilməsi məqsədi ilə göstərilən qanunvericilik normalarının şərh edilməsi
üçün Konstitusiya Məhkəməsinə müracət etmişdir.
Müraciətdə göstərilmişdir ki,
Konstitusiya, Əmək Məcəlləsi və Mülki Məcəllə ilə əmək müqavilələrinin sərbəst
bağlanması, əmək münasibətləri yaratmayan və ya yaratmaq istəməyən heç kəsin
əmək müqaviləsi bağlamağa məcbur edilə bilməməsi, fiziki və hüquqi şəxslərin
azad surətdə müqavilələr bağlaya və bu müqavilələrin məzmununu müəyyənləşdirə
bilməsi təsbit edildiyi halda, Əmək Məcəlləsinin 7-ci maddəsinin 2-3 və 2-4-cü
hissələri tərəflər arasında münasibətlərin işəgötürənin əsas fəaliyyət sahəsinə
aid işlərin (xidmətlərin) yerinə yetirilməsi ilə bağlı olduğu halda əmək
müqaviləsinin bağlanmasının imperativliyini nəzərdə tutmuşdur ki, bu da həmin
norma ilə Konstitusiyanın, Əmək Məcəlləsinin və Mülki Məcəllənin müvafiq
müddəaları arasında ziddiyyətin yaranmasına səbəb olmuşdur.
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
müraciətlə bağlı aşağıdakıların qeyd edilməsini vacib hesab edir.
Konstitusiyanın əməyin azadlığını
bəyan edən 35-ci maddəsinə əsasən, əmək fərdi və ictimai rifahın əsasıdır. Hər
kəsin əməyə olan qabiliyyəti əsasında sərbəst surətdə özünə fəaliyyət növü,
peşə, məşğuliyyət və iş yeri seçmək hüququ vardır. Heç kəs zorla işlədilə
bilməz. Əmək müqavilələri sərbəst bağlanılır. Heç kəs əmək müqaviləsi bağlamağa
məcbur edilə bilməz.
Göstərilən norma hər bir kəsin əmək fəaliyyəti ilə məşğul olub-olmamaqda
azad olduğunu müəyyən etməklə məcburi əməyin qadağan edilməsi ilə bağlı dövlət
siyasətini əks etdirir, həmçinin əmək bacarıqlarından azad şəkildə istifadə
etmək imkanını, fəaliyyət sahəsini və peşəsini, iş yerini seçmək hüququnu təsbit edir.
Əmək
hüququ hər kəsin
bərabər şəraitdə və heç bir ayrı-seçkilik olmadan öz əmək qabiliyyətini
reallaşdıraraq əmək münasibətlərinə girmək imkanıdır. Bu hüququn həyata
keçirilməsi hər bir kəsin öz iradəsindən asılı olduğundan, əmək müqaviləsi də
heç bir təsir altında olmadan sərbəst qaydada bağlanmalıdır. Qeyd edilməlidir ki, əmək müqaviləsinin məcburi bağlanmasının qadağan
edilməsi məcburi əməyin leqallaşdırılmasının qarşısını alır.
Əməyin azadlığı əmək hüququnun
əsas prinsiplərindən olmaqla Əmək Məcəlləsinin məcburi əməyin qadağan edilməsi
adlı 17-ci maddəsində də öz əksini tapmışdır. Həmin maddəyə əsasən, hər hansı
qayda və üsulla zor işlətməklə, həmçinin əmək müqaviləsinə xitam veriləcəyi
hədə-qorxusu ilə işçini əmək funksiyasına daxil olmayan işi (xidməti) yerinə
yetirməyə məcbur etmək qadağandır. İşçini məcburi əməyə cəlb edən təqsirkar
şəxslər qanunvericiliklə müəyyən edilmiş qaydada məsuliyyətə cəlb edilirlər.
Məcburi əməklə bağlı qadağalar bir
sıra beynəlxalq aktlarda - “Mülki və siyasi hüquqlar haqqında” Beynəlxalq
Paktın 8-ci maddəsinin üçüncü hissəsində, “İnsan hüquqlarının və əsas
azadlıqların müdafiəsi haqqında” Konvensiyanın 4-cü maddəsinin 2-ci hissəsində,
Beynəlxalq Əmək Təşkilatının (bundan sonra – BƏT) “Məcburi
əmək haqqında” 1930-cu il və “İcbari əməyin ləğv edilməsi haqqında” 1957-ci il tarixli Konvensiyalarında
da təsbit olunmuşdur.
BƏT-in “Məcburi əmək haqqında”
Konvensiyasının 2-ci maddəsinə görə, “məcburi və ya icbari əmək” dedikdə, hər
hansı bir şəxsdən hər hansı bir cəza təhlükəsi altında tələb olunan, bunun üçün
həmin şəxsin könüllü olaraq öz xidmətlərini təklif etmədiyi hər cür iş və ya
xidmət başa düşülür.
Məcburi əməyin qadağan edilməsi
BƏT-in 18 iyun 1998-ci ildə qəbul etdiyi “Əmək sahəsində təməl prinsiplər və
hüquqlar və onların reallaşdırılması mexanizmi haqqında” Bəyannaməsi ilə əmək
münasibətlərinin tənzimlənməsində əsas prinsiplərdən biri olaraq qəbul
edilmişdir.
Beləliklə, əməyin azadlığı
prinsipi ilkin olaraq şəxslərin işləyib-işləməməkdə iradə azadlığını, əmək
münasibətlərinə daxil olmaqda könüllülüyü ifadə edir. Yəni, əmək münasibətləri
yaratmayan və ya yaratmaq istəməyən heç kəs bu münasibətlərə, əmək müqaviləsi
bağlamağa məcbur edilə bilməz. Bu müddəa Əmək Məcəlləsinin əmək müqavilələrinin
sərbəst bağlandığını təsbit edən 42-ci maddəsində də öz əksini tapmışdır.
Bu prinsip, həmçinin azad iradə
ifadəsi nəticəsində bağlanmış əmək müqaviləsi ilə nəzərdə tutulmayan əmək
funksiyalarının icrasına, işlərin yerinə yetirilməsinə məcbur edilmənin yolverilməzliyini ehtiva edir. Şəxsin
iradəsinə zidd olaraq hər hansı işlərin yerinə yetirilməsinə məcbur edilməsi
müvafiq məsuliyyətin yaranmasına səbəb olur.
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
Əmək Məcəlləsinin tərəflər arasında yaranmış münasibətlərin məhz əmək
münasibətləri olaraq qiymətləndirilməsinin və əmək müqaviləsinin
bağlanılmasının məcburiliyini müəyyən edən 7-ci maddəsinin 2-3 və 2-4-cü
hissələri ilə bağlı qeyd edir ki, bu norma ilə qanunverici şəxsin azad seçimi olaraq, heç bir təsir
olmadan müstəqil şəkildə artıq daxil olduğu faktiki əmək münasibətlərinin
hüquqi müstəviyə gətirilməsi, rəsmiləşdirilməsi məqsədini güdür.
Belə ki, qanunverici şəxsin
sərbəst iradə ifadəsi əsasında əməyə olan qabiliyyətinin realizəsi üzrə artıq
yaratmış olduğu konkret münasibətlərdə məhz işçinin əmək qanunvericiliyi ilə
nəzərdə tutulmuş hüquqlarının təmin edilməsi,
qanuni mənafelərinin qorunması məqsədilə həmin münasibətlərin əmək
münasibətləri olaraq qəbul edilməsinin və əmək müqaviləsinin yazılı formada bağlanmasının
məcburiliyini təsbit etmişdir.
Odur ki, Əmək Məcəlləsinin
göstərilən norması əməyin azadlığı, əmək müqaviləsinin məcburi bağlanılmasının
yolverilməzliyinə dair konstitusiya prinsipi ilə hər hansı ziddiyyət
yaratmadan, fiziki şəxslərin əmək, sosial və iqtisadi hüquqlarının, qanuni
mənafelərinin qorunmasına istiqamətlənmişdir.
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
qeyd edir ki, şəxsin əməyə olan bacarığı əmək müqaviləsi üzrə olduğu kimi, həm də
mülki-hüquqi müqavilələr üzrə müəyyən işlərin görülməsi, xidmətlərin
göstərilməsi və ya fərdi sahibkarlıq fəaliyyəti formasında realizə edilə bilər.
Beləliklə, şəxsin azad seçimi əsasında reallaşdırdığı əmək fəaliyyəti ilə bağlı
əmək və ya mülki hüquq münasibətlərinin yaranması mümkündür.
Vurğulanmalıdır ki, əmək
münasibətləri zahirən müəyyən işlərin yerinə yetirilməsi ilə bağlı mülki
dövriyyə subyektləri arasında yaranan mülki münasibətlərə (tapşırıq, podrat,
müqavilə münasibətləri və s.) bənzəyir. Lakin bu münasibətlər bir sıra
əhəmiyyətli məqamlarda fərqlənirlər ki, bu da həmin münasibətlərin müvafiq
olaraq əmək və ya mülki hüquq normaları ilə tənzimlənməsini labüd edir.
Təsadüfi deyildir ki, Əmək
Məcəlləsinin 6-cı maddəsinin “d” bəndi ilə podrat, tapşırıq, komisyon,
müəlliflik və başqa mülki-hüquqi müqavilələr üzrə işləri yerinə yetirən
şəxslərə bu Məcəllənin şamil edilmədiyi təsbit edilmişdir.
Əmək münasibətləri - əmək
qanunvericiliyində, kollektiv müqavilə və sazişlərdə nəzərdə tutulmuş
öhdəliklərə uyğun olaraq işəgötürənlə qarşılıqlı razılıq əsasında müəyyən
edilən iş yerində işçi tərəfindən onun işə qəbul (təyin) edildiyi, seçildiyi,
bərpa olunduğu peşə və ya vəzifə üzrə əmək funksiyasının əməkhaqqı ödənilməklə
şəxsən yerinə yetirilməsinə, daxili intizam qaydalarına riayət edilməsinə,
işəgötürən tərəfindən işçinin əmək şəraitinin, təminatlarının və əməyinin
mühafizəsinin təmin edilməsinə, habelə bu Məcəllənin prinsiplərinə əsaslanan
münasibətlərdir (Əmək Məcəlləsinin 3-cü maddəsinin 4-1-ci hissəsi).
Əmək münasibətləri yazılı qaydada
bağlanılmalı olan əmək müqaviləsi ilə rəsmiləşdirilməlidir. Əmək Məcəlləsinin
3-cü maddəsinə əsasən, əmək müqaviləsi (kontraktı) – işəgötürənlə işçi arasında
fərdi qaydada bağlanan əmək münasibətlərinin əsas şərtlərini, tərəflərin hüquq
və vəzifələrini əks etdirən yazılı müqavilədir.
Əmək Məcəlləsi ilə əmək münasibətlərinə
verilmiş anlayışa əsasən, bu münasibətlərin xarakterik cəhətləri olaraq, ilk
növbədə, bir tərəfin fiziki şəxs olması, onun, yəni işçinin müəssisədaxili
intizam qaydalarına tabe olması, əmək müqaviləsi üzrə şərtləşdirilmiş əmək
funksiyalarını müvafiq iş yerində şəxsən yerinə yetirməsi çıxış edir. Münasibətlərin
digər subyekti olan işəgötürən isə işçini müvafiq işlə, habelə sağlam və təhlükəsiz
əmək şəraiti ilə təmin etməli və onun əməyinin qarşılığını (əmək haqqını) ödəməlidir.
Əmək münasibətlərinin
tənzimlənməsi tərəflərin hüquq bərabərliyinin təmin edilməsi prinsipinə
əsaslansa da, bir qayda olaraq əmək hüququnun subyektləri faktiki cəhətdən
bərabər vəziyyətdə olmurlar. Əmək münasibətləri işçi və işəgötürən arasında
müəyyən hakimiyyət-tabeçilik xüsusiyyətinin olması (məsələn, işçilərin
işəgötürəndən iqtisadi asılılığı, işəgötürən tərəfindən müəyyən edilən iş
rejiminə tabe olması, işçiyə intizam sanksiyalarının tətbiq edilməsi və s.) ilə
mülki münasibətlərdən fərqlənir.
Odur ki, faktiki cəhətdən bərabər
olmayan subyektlər arasında yaranan münasibətlərdə daha zəif tərəfin (işçinin)
müdafiəsi, qanuni maraq və mənafelərinin qorunması məqsədilə qanunverici bir
çox hallarda imperativ xarakterli əmək hüquq normaları vasitəsilə bu
münasibətləri tənzimləyir. Belə ki, əmək qanunvericiliyinin iş vaxtı, istirahət
vaxtı və işçilərin məzuniyyət hüququ, əmək şəraiti, əmək haqqı və onun
hesablanması qaydası, işdən çıxarılma prosedurları ilə bağlı imperativ
xarakterli normaları məhz işçilərin Konstitusiyada nəzərdə tutulan əmək,
istirahət, təhlükəsiz və sağlam şəraitdə işləmək hüququnun, habelə digər əsas
insan hüquq və azadlıqlarının təmin edilməsinə istiqamətlənərək, işəgötürənlər
üçün müvafiq öhdəlik və vəzifələr yaradır.
Əmək münasibətlərindən fərqli
olaraq, mülki
hüquq münasibətləri isə əsasən istər hüquqi, istərsə də faktiki cəhətdən
tərəflərin bərabərliyinə əsaslanan münasibətlərdir və mülki qanunvericiliyin
təməl prinsiplərindən biri olaraq mülki hüquq subyektlərinin bərabərliyi qəbul
edilmişdir. Məhz bu səbəbdəndir ki,
mülki münasibətləri tənzimləyən mülki hüquq normaları mahiyyətcə daha çox dispozitiv
xarakterli olmaqla, tərəflərin azad iradə ifadəsi ilə müəyyən etdikləri
müqavilə şərtləri üzrə tənzimetməyə üstünlük verir.
Mülki Məcəllənin 389.1-ci
maddəsinə əsasən, mülki hüquq və vəzifələrin müəyyənləşdirilməsi,
dəyişdirilməsi və ya xitamı haqqında iki və ya bir neçə şəxsin razılaşması
müqavilə sayılır. Mülki Məcəllənin 390.1-ci maddəsinə görə, fiziki və hüquqi
şəxslər azad surətdə müqavilələr bağlaya və bu müqavilələrin məzmununu
müəyyənləşdirə bilərlər.
Mülki müqavilə tərəfləri qismində
istər fiziki, istərsə də hüquqi şəxslər çıxış edə bildiyi halda, əmək
müqaviləsində bir tərəf (işçi) yalnız fiziki şəxs olur və bu münasibətlərin
əsasında müstəsna olaraq fiziki şəxsin əməyi durur.
Mülki-hüquqi müqavilələrin
predmeti yerinə yetiriləcək işin və ya xidmətin nəticəsidir. Əmək
münasibətlərinin predmetini isə işçinin əmək fəaliyyəti təşkil edir. İşçinin
əmək fəaliyyəti müəssisənin istehsal fəaliyyətinin ayrılmaz tərkib hissəsi
olduğu halda, mülki-hüquqi müqavilələrdə icraçının fəaliyyəti, adətən
müəssisənin istehsal fəaliyyətinin ayrılmaz tərkib hissəsi olmadan, birdəfəlik
və ya dövrü xarakter daşıyır.
Əmək müqavilələrində işçi əmək
funksiyasını şəxsən icra etməli və işəgötürəndən əmək funksiyası ilə bağlı
daxil olan tapşırıqları yerinə yetirməli olduğu halda, mülki-hüquqi
müqavilələrdə icraçı müqavilədə müəyyən olunan formada nəticə ilə yekunlaşan
konkret işi və ya xidməti yerinə yetirməlidir.
Mülki-hüquqi müqavilələrdən
fərqli olaraq, əmək müqavilələri üzrə işəgötürən işçiyə təhlükəsiz və sağlam
əmək şəraiti yaratmaq öhdəliyi daşıyır.
Əmək müqavilələrində işçinin əmək
qanunvericiliyi ilə müəyyən edilən əmək (iş yerinin saxlanılması,
məzuniyyətlərin verilməsi, ezamiyyə xərclərinin ödənilməsi, təhsilin davam
etdirilməsi və s.) və sosial təminat (işdənçıxarma, əmək qabiliyyətinin müvəqqəti
itirilməsi və digər hallarda sosial müavinətin ödənilməsi, sosial sığortanın
həyata keçirilməsi və s.) hüquqları və işəgötürənin bununla bağlı vəzifələri
olduğu halda, mülki-hüquqi müqavilələrdə icraçının yalnız müqavilədə göstərilən
və qanunvericiliklə bu hal üçün müəyyən edilən təminatlardan istifadə etmək
hüququ vardır.
Mülki-hüquqi müqavilələr müddətli
və ya nəzərdə tutulan işin və xidmətin nəticəsi gözlənilən tarixədək bağlandığı
halda, əmək müqavilələri müddətsiz və yalnız qanunvericiliklə müəyyən edilmiş
hallarda müddətli bağlanır.
Əmək müqavilələrində işçi
müəssisədaxili intizam qaydalarına və iş vaxtı rejiminə mütləq tabe olduğu və
onları pozduqda intizam tənbehinə məruz qaldığı halda, mülki-hüquqi müqavilələr
üçün bu cür tənbehlər xas deyil.
Beləliklə, işçi işəgötürənin
müəyyən etdiyi iş rejimi və təlimatlarına uyğun, sonuncunun rəhbərliyi altında
əmək fəaliyyəti göstərməklə, müqavilənin daha zəif və asılı tərəfi olaraq əmək hüquq normaları ilə daha üstün müdafiə
və təminat altına alındığı halda, mülki hüquq normaları, əsasən tərəflərin
bərabərliyinə, mənafelərinin qarşılıqlı təmin olunmasına əsaslanır. Bu
səbəbdəndir ki, Əmək Məcəlləsinin 2-ci maddəsinin 3-cü hissəsində əmək
münasibətlərinin mülki-hüquqi müqavilələrlə rəsmiləşdirilməsinin yolverilməz
olduğu qeyd olunur.
Əmək münasibətlərinin mülki-hüquqi
müqavilələrlə rəsmiləşdirilməsinin yolverilməzliyi ilə bağlı norma BƏT-in “Əmək hüquq münasibətləri haqqında”
198 nömrəli Tövsiyəsinə uyğun olaraq 2021-ci il 2 aprel tarixində Əmək
Məcəlləsinə daxil edilmişdir. Qeyd olunan Tövsiyə əmək münasibətlərinin
xarakterik əlamətlərini fərqləndirməklə əmək münasibətlərinin mülki-hüquqi
müqavilələrlə pərdələnməsinin, rəsmiləşdirilməsinin qarşısının alınmasına
yönəlmişdir.
Əmək Məcəlləsinin 7-ci maddəsinə
yeni məzmunda 2-3-cü və 2-4-cü hissələr də qeyd edilən Tövsiyəyə uyğun
olaraq əlavə edilmiş və 2-3-cü hissədə
göstərilən hallarda, o cümlədən tərəflər
arasında münasibətlərin işəgötürənin əsas fəaliyyət
sahəsinə aid işlərin (xidmətlərin) yerinə yetirilməsi ilə bağlı yarandığı
halda (2-3.4-cü hissə), həmin
münasibətlərin məhz əmək münasibətləri hesab olunduğu və əmək
müqaviləsinin bağlanılmasının məcburiliyi müəyyən edilmişdir.
Əmək münasibətlərinin əmək
müqaviləsi ilə rəsmiləşdirilməsi işəgötürənin üzərinə qoyulmuş öhdəlikdir və bu
öhdəliyin pozulması əvvəldə də göstərildiyi kimi, İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
192.1-ci maddəsinə əsasən məsuliyyətin yaranmasına səbəb olur. Həmin maddəyə
görə, Azərbaycan Respublikasının Əmək
Məcəlləsində nəzərdə tutulmuş qaydada əmək müqaviləsi (kontraktı) hüquqi
qüvvəyə minmədən işəgötürən tərəfindən fiziki şəxslərin hər hansı işlərin
(xidmətlərin) yerinə yetirilməsinə cəlb edilməsinə görə fiziki şəxslər min
manatdan iki min manatadək məbləğdə, vəzifəli şəxslər üç min manatdan beş min
manatadək məbləğdə, hüquqi şəxslər iyirmi min manatdan iyirmi beş min manatadək
məbləğdə cərimə edilir.
Nəzərə alınmalıdır ki,
işəgötürənin əsas fəaliyyət sahəsinə aid işlərin (xidmətlərin) yerinə
yetirilməsi ilə əlaqədar ayrı-ayrı şəxslərlə daxil olduğu hüquqi münasibətlər
bir qayda olaraq əmək münasibətləri olaraq çıxış edir. Belə ki, işəgötürənin
əsas fəaliyyət sahəsinə dair işlər əsasən mütəmadi, sistematik və davamlı
xarakter daşımaqla, onun nəzarəti altında və təlimatına uyğun olaraq həyata
keçirilir. Lakin, bir sıra hallarda işəgötürənin əsas fəaliyyət sahəsinə aid iş
və xidmətlərə dair münasibətlər də birdəfəlik və ya qeyri-mütəmadi olmaqla, daşıdığı
xüsusiyyətlərə və mahiyyətinə görə əmək deyil, mülki-hüquqi məzmunlu ola bilər.
Bu baxımdan Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu hesab edir ki, tərəflər arasında əmək münasibətlərinin olub-olmaması bu
münasibətlərin xarakterinə və həqiqi mahiyyətinə, işin faktiki hallarına qiymət
verilərək məhkəmə tərəfindən müəyyən edilməlidir.
Göstərilənlərə əsasən
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu aşağıdakı nəticələrə gəlir:
- Konstitusiyanın əmək
müqaviləsinin məcburi qaydada bağlanılmasının yolverilməzliyini təsbit edən
35-ci maddəsi Əmək Məcəlləsinin 7-ci maddəsinin 2-3 və 2-4-cü hissələrinə
əsasən şəxsin sərbəst seçimi əsasında yaratmış olduğu əmək münasibətlərinin
əmək müqaviləsi ilə rəsmiləşdirilməsinin məcburiliyini istisna etmir;
-
Əmək Məcəlləsinin 7-ci maddəsinin 2-3-cü hissəsində göstərilən hallarda, o cümlədən
işəgötürənin əsas fəaliyyət sahəsinə aid işlərin (xidmətlərin) yerinə yetirilməsi
ilə əlaqədar tərəflər arasında yaranan münasibətlərin əmək münasibətləri
olub-olmaması Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun bu Qərarında əks olunmuş hüquqi
mövqelər nəzərə alınmaqla, həmin münasibətlərin xarakteri və həqiqi mahiyyəti, işin
faktiki halları araşdırılaraq məhkəmələr tərəfindən
müəyyən
edilməlidir.
Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının 130-cu maddəsinin VI hissəsini və “Konstitusiya Məhkəməsi
haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 60, 62, 63, 65-67 və 69-cu
maddələrini rəhbər tutaraq, Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu
QƏRARA ALDI:
1.
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının əmək
müqaviləsinin məcburi qaydada bağlanılmasının yolverilməzliyini təsbit edən
35-ci maddəsi Azərbaycan Respublikası Əmək Məcəlləsinin 7-ci maddəsinin 2-3 və
2-4-cü hissələrinə əsasən şəxsin sərbəst seçimi əsasında yaratmış olduğu əmək
münasibətlərinin əmək müqaviləsi ilə rəsmiləşdirilməsinin məcburiliyini istisna
etmir.
2. Azərbaycan Respublikası Əmək Məcəlləsinin 7-ci maddəsinin 2-3-cü hissəsində
göstərilən hallarda, o cümlədən işəgötürənin əsas fəaliyyət sahəsinə aid işlərin
(xidmətlərin) yerinə yetirilməsi ilə əlaqədar tərəflər arasında yaranan münasibətlərin
əmək münasibətləri olub-olmaması Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsi
Plenumunun bu Qərarında əks olunmuş hüquqi mövqelər nəzərə alınmaqla, həmin münasibətlərin
xarakteri və həqiqi mahiyyəti, işin faktiki halları araşdırılaraq məhkəmələr tərəfindən müəyyən edilməlidir.
3. Qərar
dərc edildiyi gündən qüvvəyə minir.
4. Qərar
Azərbaycan Respublikasının rəsmi dövlət qəzetlərində və “Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Məlumatı”nda dərc edilsin,
habelə Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin rəsmi
internet saytında yerləşdirilsin.
5. Qərar
qətidir, heç bir orqan və ya şəxs tərəfindən ləğv edilə, dəyişdirilə və ya
rəsmi təfsir edilə bilməz.
Sədr Fərhad Abdullayev