AZƏRBAYCAN RESPUBLİKASI
ADINDAN
Azərbaycan Respublikası
Konstitusiya Məhkəməsi
Plenumunun
Q Ə R A R I
Azərbaycan Respublikası İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 150.9-cu maddəsinin həmin Məcəllənin 38, 145.1.6 və 146.1-1-ci maddələri ilə əlaqəli şəkildə şərh edilməsinə dair
28 mart
2023-cü
il Bakı şəhəri
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu Fərhad Abdullayev (sədr), Sona
Salmanova, Humay Əfəndiyeva, Rövşən İsmayılov, Ceyhun Qaracayev
(məruzəçi-hakim), Rafael Qvaladze, İsa Nəcəfov və Kamran Şəfiyevdən ibarət
tərkibdə,
məhkəmə
katibi Fəraid Əliyevin iştirakı ilə,
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 130-cu maddəsinin VI hissəsinə, “Konstitusiya
Məhkəməsi haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 27.2 və 33-cü maddələrinə
və Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Daxili Nizamnaməsinin
39-cu maddəsinə müvafiq olaraq, xüsusi konstitusiya icraatının yazılı prosedur
qaydasında keçirilən məhkəmə iclasında Şəki Apellyasiya Məhkəməsinin müraciəti
əsasında Azərbaycan Respublikası İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 150.9-cu maddəsinin həmin Məcəllənin 38, 145.1.6 və
146.1-1-ci maddələri ilə əlaqəli şəkildə şərh edilməsinə dair
konstitusiya işinə baxdı.
İş üzrə hakim
C.Qaracayevin məruzəsini, maraqlı subyekt Azərbaycan Respublikası Milli Məclisi
Aparatının Dövlət quruculuğu, inzibati və hərbi qanunvericilik şöbəsinin,
mütəxəssis Bakı Apellyasiya Məhkəməsinin Cinayət Kollegiyasının mülahizələrini,
ekspert Bakı Dövlət Universitetinin Hüquq fakültəsinin Konstitusiya hüququ
kafedrasının dosenti, hüquq elmləri doktoru S.Əliyevin rəyini və iş materiallarını
araşdırıb müzakirə edərək, Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu
MÜƏYYƏN
ETDİ:
Şəki
Apellyasiya Məhkəməsi Azərbaycan Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsinə
(bundan sonra – Konstitusiya Məhkəməsi) müraciət edərək Azərbaycan Respublikası
İnzibati Xətalar Məcəlləsinin (bundan sonra – İnzibati Xətalar
Məcəlləsi) 150.9-cu maddəsinin həmin Məcəllənin 38.1, 145.1.6 və
146.1-1-ci maddələri ilə əlaqəli şəkildə şərh edilməsini xahiş etmişdir.
Müraciətdən
görünür ki, S.Qadaşov Azərbaycan Respublikası Əmək
və Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyi yanında Dövlət Əmək Müfəttişliyinin
27 aprel 2021-ci il tarixli inzibati tənbeh tətbiq etmə haqqında qərarına
əsasən, İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 192.1-ci maddəsi ilə təqsirli bilinərək 3
000 manat məbləğində inzibati cərimə edilmişdir.
Həmin qərar
icraya yönəldildikdən sonra Qax rayon İcra və probasiya şöbəsinin icra məmuru
tərəfindən icraata başlamaq haqqında 27 iyul 2021-ci il tarixli qərar qəbul
edilmişdir. S.Qadaşov cərimə növündə inzibati tənbeh tətbiq etmə haqqında
səlahiyyətli orqanın (vəzifəli şəxsin) məcburi icraya yönəldilmiş qərarını icra
etmədiyinə görə onun barəsində 27 aprel 2022-ci il tarixində İnzibati Xətalar
Məcəlləsinin 529.1-ci maddəsi ilə inzibati xəta haqqında protokol tərtib
olunaraq məhkəməyə göndərilmişdir.
Qax Rayon
Məhkəməsinin 10 may 2022-ci il tarixli qərarı ilə o, İnzibati Xətalar
Məcəlləsinin 529.1-ci maddəsi ilə təqsirli bilinərək barəsində 240 saat
müddətində ictimai işlər inzibati tənbehi tətbiq edilmişdir.
Həmin qərardan
Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyi yanında Dövlət Əmək Müfəttişliyi
Xidmətinin Şəki-Zaqatala regional şöbəsinin rəisi apellyasiya şikayəti
vermişdir.
Şəki
Apellyasiya Məhkəməsi işə baxarkən müəyyən etmişdir ki, barəsində icraat aparılan
şəxs tərəfindən inzibati cərimə növündə tənbeh tətbiq etmə haqqında
səlahiyyətli orqanın (vəzifəli şəxsin) məcburi icraya yönəldilmiş qərarının 2
ay müddətində icra olunmadığı və həmin 2 aylıq müddətin 27 sentyabr 2021-ci il
tarixində başa çatdığı və icra məmuru tərəfindən İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
529.1-ci maddəsi ilə inzibati xəta haqqında protokol inzibati xətanın
törədilməsi faktı aşkar edildikdən dərhal sonra tərtib edilərək məhkəməyə
göndərilməli olduğu halda, 6 ay sonra tərtib edilərək göndərilmiş və müvafiq
tənbeh tətbiq edilmişdir.
Müraciətedənin
qənaətinə görə, bu hal İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 38.1-ci maddəsinin
tələbləri ilə ziddiyyət təşkil edir.
Müraciətdə o da
qeyd edilir ki, İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 145.1.6-cı maddəsinə görə, barəsində
inzibati xəta haqqında iş üzrə qərar çıxarılmış şəxs həmin qərarı icra etməməyə
görə bu Məcəllənin 529.1, 529.2 və ya 529.4-cü maddələrinə əsasən inzibati
məsuliyyətə cəlb edildikdə, inzibati tənbeh tətbiq etmə haqqında qərarı qəbul etmiş
hakim, səlahiyyətli orqan (vəzifəli şəxs) qərarın icrasına xitam verir.
Lakin inzibati
cərimə növündə tənbeh tətbiq etmə haqqında səlahiyyətli orqanın (vəzifəli
şəxsin) qərarının qanuni qüvvəyə mindiyi gündən 3 ay müddətində qanunla müəyyən
edilmiş əsaslar olmadan icra edilməməsinə görə icra məmuru tərəfindən inzibati
xəta haqqında protokol tərtib olunaraq məhkəməyə göndərilsə də, məhkəmə
tərəfindən həmin Məcəllənin 38-ci maddəsinə əsasən müddətin keçməsi əsası ilə
iş üzrə icraata xitam verildikdə və beləliklə də şəxs İnzibati Xətalar
Məcəlləsinin 529.1-ci maddəsi ilə inzibati məsuliyyətə cəlb edilmədikdə,
inzibati cərimə növündə tənbehin tətbiq edilməsi haqqında səlahiyyətli orqanın
(vəzifəli şəxsin) qərarının icra edilib-edilməməsi məsələsi qeyri-müəyyən
qalır.
Eyni zamanda
müraciətedən hesab edir ki, İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 38-ci maddəsində
müəyyən edilmiş müddətin keçməsi əsası ilə şəxs İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
529.1-ci maddəsi ilə inzibati məsuliyyətə cəlb edilmədiyi halda, icra məmurunun
eyni əsaslarla həmin şəxs barəsində İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 529.1-ci maddəsi
ilə protokol tərtib edərək yenidən məhkəməyə göndərməsinin qanunvericiliyin
tələbləri baxımından mümkün olub-olmamasının müəyyən edilməsi də mühüm
əhəmiyyət kəsb edir.
Göstərilənlərə
əsasən Şəki Apellyasiya Məhkəməsi barəsində inzibati xəta haqqında iş üzrə
icraat aparılan şəxslərin mənafeyi baxımından qeyd olunan məsələlərə aydınlıq
gətirilməsi, qanunvericiliyin hüquq tətbiqedənlər tərəfindən eyni qaydada
tətbiqinin və hüquqi müəyyənlik prinsipinin təmin edilməsi məqsədilə
Konstitusiya Məhkəməsinə müraciət edilməsinin zəruriliyi qənaətinə gəlmişdir.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu müraciətlə əlaqədar aşağıdakıların qeyd edilməsini vacib
hesab edir.
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının (bundan sonra – Konstitusiya) 12-ci maddəsinin I
hissəsinə, 71-ci maddəsinin I və X hissələrinə görə, insan və vətəndaş
hüquqlarının və azadlıqlarının təmin edilməsi dövlətin ali məqsədidir.
Konstitusiyada təsbit edilmiş insan və vətəndaş hüquqlarını və azadlıqlarını
gözləmək və qorumaq qanunvericilik, icra və məhkəmə hakimiyyəti orqanlarının
borcudur. Dövlət orqanları yalnız bu Konstitusiya əsasında, qanunla müəyyən
edilmiş qaydada və hüdudlarda fəaliyyət göstərə bilərlər. Konstitusiyanın qeyd
olunan normaları insan hüquq və azadlıqlarının müdafiə vasitələri ilə yanaşı,
həmin hüquqların təminatı kimi cinayət, inzibati-delikt və digər repressiv və
preventiv hüquq sahələrinin qoruyucu normalarının mövcudluğunu da nəzərdə
tutur. Hər bir dövlət orqanı öz səlahiyyətləri çərçivəsində insan hüquq və
azadlıqlarını qorumaq şərti ilə qanunçuluğu təmin etməlidir (Konstitusiya
Məhkəməsi Plenumunun “Azərbaycan Respublikası İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
135.1.5 və 135.2-ci maddələrinin əlaqəli şəkildə şərh edilməsinə dair” 2021-ci
il 16 noyabr tarixli Qərarı).
İnzibati
xətalar qanunvericiliyinin vəzifələri insan və vətəndaş hüquqlarını və
azadlıqlarını, onların sağlamlığını, əhalinin sanitariya-epidemioloji
salamatlığını, ictimai mənəviyyatı, mülkiyyəti, şəxslərin iqtisadi maraqlarını,
ictimai qaydanı və ictimai təhlükəsizliyi, ətraf mühiti, idarəçilik qaydalarını
qorumaqdan, qanunçuluğu möhkəmləndirməkdən və inzibati xətaların qarşısını
almaqdan ibarətdir (İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 2-ci maddəsi).
Bu Məcəllə
insan və vətəndaş hüquqlarına və azadlıqlarına hörmət edilməsi, qanunçuluq,
qanun qarşısında bərabərlik, təqsirsizlik prezumpsiyası, ədalətlilik və
inzibati xətaların qarşısının alınması prinsiplərinə əsaslanır. Bu Məcəllə
insan və vətəndaş hüquqlarının və azadlıqlarının dövlət orqanları, qurumları və
vəzifəli şəxslər tərəfindən pozulmasının qarşısının alınmasını və onlara hörmət
olunmasını təmin edir (İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 4 və 5.2-ci maddələri).
İnzibati
xətalar qanunvericiliyinin göstərilən vəzifələrinin həyata keçirilməsi müvafiq
səlahiyyətli dövlət orqanlarının (vəzifəli şəxslərin) üzərinə qoyulmuşdur.
İnzibati
xətaların qarşısının alınması prinsipini nəzərdə tutan İnzibati Xətalar
Məcəlləsinin 10-cu maddəsinə əsasən, dövlət
orqanları (qurumları) və bələdiyyələr inzibati xətaların qarşısının
alınması, inzibati xətaların törədilməsinə kömək edən səbəblərin və şəraitin
aşkar edilməsi və aradan qaldırılması, vətəndaşların hüquq şüurunun və
mədəniyyətinin yüksəldilməsi və Azərbaycan Respublikasının qanunlarına ciddi
əməl etmək ruhunda tərbiyə olunması sahəsində tədbirlər hazırlayır və həyata
keçirirlər.
İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin qanunçuluq prinsipindən bəhs edən 6-cı maddəsinə görə,
inzibati xətaya görə inzibati tənbeh bu Məcəlləyə uyğun olaraq tətbiq edilir.
İnzibati xəta haqqında iş üzrə icraatın təmin olunması tədbirləri tətbiq
edilərkən qanunvericiliyin tələblərinə əməl olunması yuxarı orqanların və
vəzifəli şəxslərin idarə nəzarəti ilə, məhkəmə və prokuror nəzarəti ilə və
şikayət etmək hüququ ilə təmin edilir.
Qanunçuluq
prinsipinin əsasını hüquq prinsiplərini, ümuminsani dəyərləri, sosial inkişafın
obyektiv tendensiyalarını müvafiq şəkildə əks etdirən qanunvericilik təşkil
edir. Bu prinsip inzibati icraatın bütün iştirakçılarının hərəkətlərinin
müstəsna olaraq qanunvericiliyin maddi və prosessual normalarına müvafiq
olmasını şərtləndirir.
İnzibati
Xətalar Məcəlləsi inzibati xətalar haqqında işin həllini təmin edən bir neçə
müstəqil prosessual mərhələni nəzərdə tutur ki, bunlardan biri də inzibati
xətalar haqqında işlər üzrə qərarların icra olunmasıdır.
İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin 139-cu maddəsinə əsasən, inzibati xəta haqqında iş üzrə
qərarın icrası bütün dövlət orqanları, bələdiyyələr, vəzifəli şəxslər, fiziki
şəxslər, hüquqi şəxslər üçün məcburidir. İnzibati xəta haqqında iş üzrə qərar
qanuni qüvvəyə mindiyi vaxtdan dərhal icra olunmalıdır.
Məhz qərarların
effektiv icrası nəticəsində hüquqların səmərəli bərpa olunması təmin edilir. Bu
mövqedən çıxış edərək qanunverici öz səlahiyyətləri çərçivəsində hər kəsin
hüquq və azadlıqlarının qorunması məqsədilə inzibati xətalar haqqında işlər
üzrə qanuni qüvvəyə minmiş qərarların icrası mərhələsində həmin qərarın icra
olunmasının təmin edilməsinə yönəlmiş qaydaları müəyyən edir və onları mütəmadi
təkmilləşdirir.
İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin 529.1-ci maddəsinə əsasən, yol hərəkəti qaydaları
əleyhinə olan inzibati xətaların və bu Məcəllənin 353.2-ci maddəsində
nəzərdə tutulan inzibati xətanın törədilməsinə görə inzibati cərimə
istisna olmaqla, inzibati cərimə növündə inzibati tənbeh tətbiq etmə haqqında
səlahiyyətli orqanın (vəzifəli şəxsin) qərarının qanuni qüvvəyə mindiyi gündən
3 ay müddətində qanunla müəyyən edilmiş əsaslar olmadan icra edilməməsinə görə
müvafiq inzibati tənbeh tədbirinin (ictimai işlərin) tətbiq edilməsi nəzərdə
tutulmuşdur.
İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin 150.1-ci maddəsinin tələbinə görə, inzibati cərimə
növündə inzibati tənbeh tətbiq etmə haqqında səlahiyyətli orqanın
(vəzifəli şəxsin) qərarı qanuni qüvvəyə mindikdən və ya bu Məcəllənin
143-cü maddəsində nəzərdə tutulmuş möhlət verilmənin, təxirəsalmanın müddəti
bitdikdən otuz gündən gec olmayaraq, inzibati xəta törətmiş şəxs inzibati
cəriməni ödəməlidir. Həmin Məcəllənin 150.9-cu maddəsinə müvafiq olaraq,
fiziki və ya vəzifəli şəxs barəsində inzibati cərimə növündə inzibati tənbeh
tətbiq etmə haqqında səlahiyyətli orqanın (vəzifəli şəxsin) məcburi icraya
yönəldilmiş qərarı 2 ay müddətində, məhkəmənin məcburi icraya yönəldilmiş
qərarı isə 15 gün müddətində icra olunmadıqda, icra məmuru bu Məcəllənin 529.1
və ya 529.2-ci maddələrində nəzərdə tutulmuş inzibati xəta haqqında protokol
tərtib edir.
Müraciətə səbəb
olan inzibati xəta haqqında işdə olduğu kimi, inzibati xəta haqqında protokolun
gec tərtib edilərək baxılmağa göndərilməsi və bu halda şəxsin məhkəmə
tərəfindən inzibati tənbehə məruz qalması ilə bağlı qeyd olunmalıdır ki,
İnzibati Xətalar Məcəlləsində inzibati xəta haqqında protokol ciddi hesabat
sənədi kimi müəyyən edilərək tərtib olunmasının qaydası, müddəti və əks
etdirməli olduğu məlumatlar dəqiq göstərilmişdir. İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
101.1-ci maddəsi bir qayda olaraq inzibati xəta haqqında protokolun inzibati
xətanın törədilməsi faktı aşkar edildikdən dərhal sonra tərtib edilməsini tələb
edir. İşin hallarının, eləcə də barəsində inzibati xəta haqqında iş üzrə
icraat aparılan fiziki şəxsin şəxsiyyətinin və ya hüquqi şəxs barəsində
məlumatların əlavə aydınlaşdırılması tələb olunduğu hallarda, inzibati xəta
haqqında protokol inzibati xətanın aşkar edildiyi vaxtdan iki gün müddətində
tərtib edilir. İnzibati araşdırma aparıldığı hallarda isə inzibati xəta
haqqında protokol bu Məcəllənin 102.5-ci maddəsində göstərilən müddətdə tərtib
edilir (İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 101.2 və 101.3-cü maddələri).
Həmçinin
inzibati xəta haqqında işin baxılmağa hazırlanması zamanı hakimin və ya
səlahiyyətli orqanın həll etməli olduğu məsələlərin dairəsini müəyyən edən
İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 106.0.3-cü maddəsinə müvafiq olaraq, hakim,
səlahiyyətli orqan (vəzifəli şəxs) inzibati xətalar haqqında işlərə baxarkən
inzibati xəta haqqında protokol və işin digər materiallarının bu Məcəllənin
tələblərinə uyğun tərtib edilməsini yoxlayır.
Göstərilən
maddələrin tələblərindən çıxış edərək Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu bir
daha qeyd edir ki, inzibati xəta haqqında protokol əsasən inzibati xətalar
haqqında iş üzrə icraatın başlanmasını təsdiqləyən sənəd olmaqla, özündə işin
həlli üçün zəruri olan məlumatları əks etdirməli və inzibati xətalar
qanunvericiliyinin tələblərinə müvafiq qaydada və müddətdə tərtib edilməlidir.
İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin müddətin keçməsinə görə məsuliyyətdən azad etməni nəzərdə
tutan 38.1-ci maddəsinə əsasən, inzibati tənbeh inzibati xətanın törədildiyi
gündən ən geci dörd ay keçənədək verilə bilər. Dairəsi həmin
maddədə müəyyən edilmiş bəzi inzibati xətaların törədilməsinə görə isə bu
müddət bir il təşkil edir.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu qeyd edir ki, inzibati məsuliyyətə cəlbetmə müddəti elə
bir müddətdir ki, məhz həmin müddət ərzində şəxs, hüquqpozmaya yol verdiyinə
görə inzibati tənbehə məruz qala bilər. Həmçinin İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
53-cü maddəsinə müvafiq olaraq inzibati məsuliyyətə cəlbetmə müddətinin bitməsi
inzibati xətalar haqqında işlər üzrə icraatın başlanılmasını istisna
edən, başlanmış icraata isə xitam verilməsinə səbəb olan hallardan biridir.
Göründüyü kimi,
inzibati tənbehin tətbiq edilməsi qanunvericilikdə nəzərdə tutulmuş inzibati
məsuliyyətə cəlbetmə müddəti ilə şərtləndirilmişdir.
Bu cür müddətləri
nəzərdə tutarkən və onların hesablanması qaydalarını müəyyən edərkən
qanunverici Konstitusiyanın 71-ci maddəsinin II hissəsindən irəli gələn insan
və vətəndaş hüquq və azadlıqlarının hüquqi tənzimlənməsi zamanı şəxsi və publik
maraqlar arasındakı tarazlığın gözlənilməsi tələbini rəhbər tutaraq inzibati
məsuliyyətin qaçılmazlığının təmin olunması üçün şərait yaratmaqla yanaşı, eyni
zamanda inzibati xəta törətmiş şəxslərin əsassız olaraq uzun müddətə inzibati
təqib və inzibati tənbehin tətbiqi təhlükəsi altında qalmasının qarşısını almaq
məqsədini güdmüşdür (“Azərbaycan Respublikası Cinayət Məcəlləsinin 263-cü
maddəsinin Qeyd hissəsinin və Azərbaycan Respublikası İnzibati Xətalar
Məcəlləsinin 38-ci maddəsinin bəzi müddəalarının şərh edilməsinə dair” 2022-ci
il 9 mart tarixli Qərar).
İnzibati cərimə
növündə tənbeh tətbiq etmə haqqında qərarın icrası ilə bağlı məsələlərə
gəldikdə o da nəzərə alınmalıdır ki, barəsində inzibati xəta haqqında iş üzrə
icraat aparılan şəxs tərəfindən həmin qərarın icrasının müəyyən edilmiş
müddətdə həyata keçirilməsini qeyri-mümkün edən hallar mövcud olduqda və ya
şəxsin maddi vəziyyəti nəzərə alınmaqla, inzibati xətalar qanunvericiliyi həmin
qərarı qəbul etmiş hakim və ya səlahiyyətli orqan (vəzifəli şəxs) tərəfindən
inzibati xəta haqqında qərarın icrasının təxirə salınması və ya ona möhlət
verilməsi barədə qərardadın qəbul edilməsinin mümkünlüyünü müəyyən etməklə,
inzibati cərimənin müəyyən olunmuş müddətdə ödənilməsinin təmin edilməsi üçün
müxtəlif hüquqi imkanlar nəzərdə tutmuşdur (İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
143-cü maddəsi).
Lakin İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin 150.7-ci maddəsinə müvafiq olaraq, barəsində inzibati
cərimə növündə tənbeh tətbiq edilən fiziki şəxs işləmirsə, yaxud onun
əməkhaqqından və ya digər gəlirlərindən inzibati cərimənin ödənilməsi mümkün
deyildirsə, eləcə də hüquqi şəxsin banklarda və digər kredit
təşkilatlarında hesabları barədə məlumat və ya hüquqi şəxsin hesabında pul
vəsaiti olmadıqda, yaxud cərimə könüllü qaydada ödənilmədikdə inzibati
cərimə tətbiq etmə haqqında qərar “İcra haqqında” Azərbaycan
Respublikasının Qanununda (bundan sonra – “İcra haqqında” Qanun) nəzərdə
tutulmuş qaydada məcburi icraya yönəldilir.
Azərbaycan
Respublikasında məhkəmə və digər orqanların qərarlarının məcburi icrası qaydaları
və şərtləri “İcra haqqında” Qanun ilə tənzimlənir.
İcra haqqında
qanunvericilikdə məhkəmə və digər orqanların qərarlarının məcburi icrası
vəzifəsi icra məmurunun üzərinə qoyulmuş və sonuncunun bununla əlaqədar
tələblərinin Azərbaycan Respublikasının ərazisində bütün orqanlar, hüquqi
şəxslər, onların vəzifəli şəxsləri və fiziki şəxslər üçün məcburi olduğu təsbit
edilmişdir.
“İcra haqqında”
Qanunun 3.2-ci maddəsinə əsasən, məhkəmə və digər orqanların qərarlarının
icrası ilə əlaqədar icra məmurlarının tələblərini yerinə yetirməyən, onlara
həvalə edilmiş vəzifələrin icrasına mane olan şəxslər Azərbaycan
Respublikasının qanunvericiliyi ilə nəzərdə tutulmuş qaydada məsuliyyət
daşıyırlar.
Qeyd edilən
Qanunda, həmçinin məhkəmə və digər orqanların qərarlarının icrası ilə bağlı
icra məmurları tərəfindən edilməli olan hərəkətlərin, görülə biləcək
tədbirlərin, o cümlədən məcburi icra tədbirlərinin dairəsi və müddətləri
müəyyən edilmişdir.
“İcra haqqında”
Qanunun 43-cü maddəsində icra məmurları tərəfindən görülə bilən məcburi icra
tədbirləri kimi borclunun əmlakı üzərinə həbs qoymaq və onu satmaq yolu ilə
tələbin əmlaka yönəldilməsi, tələbin borclunun əmək haqqına, pensiyasına,
təqaüdünə və sair gəlirlərinə yönəldilməsi, tələbin borclunun üçüncü şəxslərdə
olan pul vəsaitlərinə və digər əmlakına yönəldilməsi, icra sənədində
göstərilmiş müəyyən əşyaların borcludan götürülüb tələbkara verilməsi, bu
Qanuna və Azərbaycan Respublikasının digər qanunvericilik aktlarına uyğun
olaraq icra sənədinin icrasını təmin edən başqa tədbirlər nəzərdə tutulmuşdur.
“İcra məmurları
haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 7-ci maddəsinə müvafiq olaraq isə
icraata daxil olmuş icra sənədlərinin vaxtında, tam və düzgün icra edilməsi
üçün tədbirlər görmək icra məmurunun bilavasitə vəzifəsidir.
Həmin Qanunun
11-ci maddəsinə müvafiq olaraq isə icra məmurları öz
hərəkətlərinə (hərəkətsizliyinə) və törətdiyi hüquq pozuntularına
görə Azərbaycan Respublikasının qanunvericiliyi ilə nəzərdə tutulmuş qaydada
məsuliyyət daşıyırlar.
Qanunla müəyyən
olunmuş icra müddətlərinin əhəmiyyəti nəzərə alınaraq İnzibati Xətalar
Məcəlləsinin 528.1-ci maddəsində icra sənədindəki tələbin üzrsüz səbəbdən icra
məmuru tərəfindən müəyyən olunmuş müddətdə icra edilməməsinə və ya icra
məmurunun məhkəmə və ya başqa dövlət orqanlarının qərarlarının icrası ilə
əlaqədar digər qanuni tələblərinin yerinə yetirilməməsinə görə məsuliyyət
müəyyən edilmişdir.
Qeyd olunduğu
kimi, inzibati cərimə növündə tənbeh tətbiq etmə barədə səlahiyyətli orqanın
(vəzifəli şəxsin) və ya məhkəmənin məcburi icraya yönəldilmiş qərarı müvafiq
olaraq 2 ay və ya 15 gün müddətində icra edilmədikdə, icra məmuru bu Məcəllənin
529.1 və ya 529.2-ci maddələrində nəzərdə tutulmuş inzibati xəta haqqında
protokolu tərtib edir. İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 150.10-cu maddəsinə
görə isə inzibati məsuliyyətə cəlb olunan şəxsin inzibati tənbehə yönəldilə
bilən həcmdə əmlakı və ya gəlirləri bu Məcəllənin 150.9-cu maddəsində
göstərilən müddətlərdə, yəni məcburi icra üçün müəyyən edilmiş müddətlərdə aşkar
edildikdə, bu Məcəllənin 529.1 və ya 529.2-ci maddələrində nəzərdə tutulmuş
inzibati xəta haqqında protokol tərtib edilmir və məcburi icra tədbirləri davam
etdirilir.
Sadalanan
maddələrdən göründüyü kimi, qanunverici inzibati cərimənin tətbiqi
haqqında qərarın icrasını təmin etmək üçün müxtəlif qanuni vasitələr nəzərdə
tutmuş və icra məmurlarının üzərinə bu vasitələrdən istifadə etməklə qərarların
vaxtında icrasının təmin edilməsi vəzifəsini qoymuşdur. Dövlət orqanlarının
üzərinə qoyulmuş vəzifələrin vaxtında və layiqincə icrası isə cəmiyyətin hər
bir üzvünün maraqlarının qorunmasına xidmət etməklə yanaşı, ictimai qaydanın
mühafizəsini də təmin etmiş olur. Əks hal barəsində inzibati tənbeh tətbiq
edilmiş şəxslərdə tənbehin icrasından yayınmağın mümkünlüyü düşüncəsini
yaratmaqla, inzibati xətalar qanunvericiliyinin qarşısında duran vəzifələrin
həyata keçirilməsinə xələl gətirmiş olar.
Odur ki,
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu vurğulayır ki, inzibati xəta törətmiş şəxs
haqqında tətbiq edilən tənbeh tərbiyəvi xarakter daşıdığından, həmçinin
vətəndaşların hüquq şüurunun və mədəniyyətinin, qanunlara hörmət və əməl
edilməli olması ilə bağlı vərdişlərinin formalaşmasında mühüm rol oynadığından,
məhkəmə və digər orqanların inzibati tənbeh tətbiq etmə haqqında qərarlarının icrası
zamanı icra məmurları müxtəlif qanuni vasitələrdən istifadə edərək
qərarların icrasının təmin edilməsi üçün şərait yaratmalı, bunu
qanunvericiliklə nəzərdə tutulmuş müddətlər daxilində etməli və yalnız bütün
imkanlar tükəndikdən sonra sərt inzibati təsir tədbirlərindən istifadə
etməlidirlər.
Bununla bağlı
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu qeyd etməyi zəruri hesab edir ki, qanunverici
məhkəmə və digər orqanların qərarlarının icrası ilə bağlı məsələləri
tənzimləyərkən icra məmurlarına müvafiq qərarın icrasının təmin olunması ilə
bağlı hərəkətlərin həyata keçirilməsində mülahizə sərbəstliyi verməkdən
çəkinməklə, icra məmurları tərəfindən görülə biləcək tədbirlərin dairəsini,
icra müddətlərini, o cümlədən digər prosessual məsələləri dəqiq müəyyən etmişdir.
Müraciətdə
qaldırılan digər məsələyə gəldikdə, İnzibati Xətalar
Məcəlləsinin 145.1.6-cı maddəsinə müvafiq olaraq barəsində inzibati xəta
haqqında iş üzrə qərar çıxarılmış şəxs həmin qərarı icra etməməyə görə bu
Məcəllənin 529.1, 529.2 və ya 529.4-cü maddələrinə əsasən inzibati məsuliyyətə
cəlb edildikdə inzibati tənbeh tətbiq etmə haqqında qərarı qəbul etmiş hakim,
səlahiyyətli orqan (vəzifəli şəxs) qərarın icrasına
xitam verir.
Bu cür hüquqi
tənzimetmə hüququn hamılıqla qəbul edilmiş eyni hüquq pozuntusuna görə iki dəfə
cəza ola bilməz (non bis in idem) prinsipindən irəli gəlir.
Eyni əmələ görə təkrarən məsuliyyətə cəlb edilməyə yol verilməməsinə dair
prinsip inzibati xətalar qanunvericiliyində də əks olunmuşdur. Belə ki,
İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 9.2-ci maddəsinə müvafiq olaraq, bir inzibati
xətaya görə heç kim iki dəfə inzibati məsuliyyətə cəlb oluna bilməz.
Məhz bu
prinsipdən çıxış edərək qanunverici barəsində inzibati xəta haqqında iş üzrə
qərar çıxarılmış şəxsin həmin qərarı icra etməməyə görə İnzibati Xətalar
Məcəlləsinin 529.1, 529.2 və ya 529.4-cü maddələrinə əsasən inzibati
məsuliyyətə cəlb edildiyi halda onun barəsində əvvəlki inzibati tənbeh tətbiq
etmə haqqında qərarın icrasına xitam verilməsini nəzərdə tutmuşdur.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu həmçinin qeyd edir ki, cərimə növündə inzibati tənbeh
tətbiq edilməsi barədə qərarın qanunla müəyyən edilmiş əsaslar olmadan icra
edilməməsinə görə İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 529.1-ci maddəsində nəzərdə
tutulmuş xətanın törədilməsinə dair protokol icra məmuru tərəfindən
qanunvericiliklə müəyyən edilmiş müddətdə tərtib edilmədikdə və nəticədə həmin
xətaya görə inzibati məsuliyyətə cəlb etmə müddəti keçdiyi halda, məhkəmə
tərəfindən İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 38.1, 53 və 109.2-ci maddələrinə müvafiq
olaraq iş üzrə icraata xitam verilməlidir.
Bununla da,
şəxsi cərimə növündə inzibati tənbeh tətbiq etmə haqqında qərarı icra
etmədiyinə görə inzibati məsuliyyətə cəlb etmək mümkün olmadığından, onun
barəsində əvvəlki (cərimə növündə) inzibati tənbeh tətbiq etmə haqqında qərar
üzrə məcburi icra tədbirləri davam etdirilir.
İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin 146.1-1-ci maddəsinin tələbinə uyğun olaraq, inzibati
cərimə növündə inzibati tənbeh tətbiq etmə haqqında qərar qanuni qüvvəyə
mindiyi gündən 5 il müddətində icra edilməmişdirsə, daha icra edilmir.
Belə olan halda
inzibati cərimə tənbeh tədbirini icra etməməyə davam edən şəxs barəsində icra
məmuru tərəfindən İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 529.1-ci maddəsilə protokolun
təkrarən tərtib edilib məhkəməyə göndərilməsinin mümkünlüyü barədə Konstitusiya
Məhkəməsi Plenumunun qənaəti ondan ibarətdir ki, inzibati cəriməni qanunla
müəyyən edilmiş müddət ərzində ödəməyərək müvafiq inzibati xətanı törətmiş şəxs
barəsində artıq bir dəfə protokol tərtib olunaraq məhkəməyə göndərilsə də,
protokolun tərtib olunması müddətlərinə əməl edilməməsi səbəbindən inzibati
məsuliyyətə cəlb etmə müddətlərinin ötürülməsi əsası ilə iş üzrə icraata xitam
verildiyindən, şəxs həmin xətaya görə yenidən inzibati məsuliyyətə cəlb oluna
bilməz.
Qeyd olunanlara
əsasən Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu aşağıdakı nəticəyə gəlir:
İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 150.9 və 529.1-ci
maddələrinə uyğun olaraq, müvafiq inzibati xəta haqqında protokol
qanunvericiliklə müəyyən edilmiş müddətdə tərtib edilmədikdə və nəticədə
inzibati məsuliyyətə cəlb etmə müddəti keçdikdə, həmin Məcəllənin 38.1, 53 və
109.2-ci maddələrinə əsasən iş üzrə icraata xitam verilir. Şəxs İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin 529.1 və ya 529.2-ci maddələrinə əsasən inzibati
məsuliyyətə cəlb edilə bilmədikdə onun barəsində qəbul edilmiş inzibati cərimə
növündə tənbeh tətbiq etmə haqqında qərar üzrə məcburi icra tədbirləri
davam etdirilir. Şəxsin inzibati cərimə növündə tənbeh tətbiq etmə
haqqında qərarın icra edilməməsinə görə təkrarən inzibati məsuliyyətə cəlb
edilməsi istisna olunur.
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 130-cu maddəsinin VI hissəsini, “Konstitusiya
Məhkəməsi haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 60, 62, 63, 65-67 və
69-cu maddələrini rəhbər tutaraq, Azərbaycan Respublikası Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu
QƏRARA
ALDI:
1. Azərbaycan Respublikası İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
150.9 və 529.1-ci maddələrinə uyğun olaraq, müvafiq inzibati xəta haqqında
protokol qanunvericiliklə müəyyən edilmiş müddətdə tərtib edilmədikdə və
nəticədə inzibati məsuliyyətə cəlb etmə müddəti keçdikdə, həmin Məcəllənin
38.1, 53 və 109.2-ci maddələrinə əsasən iş üzrə icraata xitam verilir. Şəxs
Azərbaycan Respublikası İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 529.1 və ya 529.2-ci
maddələrinə əsasən inzibati məsuliyyətə cəlb edilə bilmədikdə onun barəsində
qəbul edilmiş inzibati cərimə növündə tənbeh tətbiq etmə haqqında qərar
üzrə məcburi icra tədbirləri davam etdirilir. Şəxsin inzibati cərimə
növündə tənbeh tətbiq etmə haqqında qərarın icra edilməməsinə görə
təkrarən inzibati məsuliyyətə cəlb edilməsi istisna olunur.
2. Qərar dərc edildiyi gündən qüvvəyə minir.
3. Qərar Azərbaycan Respublikasının rəsmi dövlət
qəzetlərində və “Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Məlumatı”nda
dərc edilsin, habelə Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin rəsmi
internet saytında yerləşdirilsin.
4. Qərar qətidir, heç bir orqan və ya şəxs tərəfindən ləğv edilə, dəyişdirilə
və ya rəsmi təfsir edilə bilməz.
Sədr
Fərhad Abdullayev
Azərbaycan Respublikası
İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 150.9-cu maddəsinin həmin Məcəllənin 38, 145.1.6
və 146.1-1-ci maddələri ilə əlaqəli şəkildə
şərh edilməsi məsələsinə
dair hakim Ceyhun Qaracayevin
XÜSUSİ RƏYİ
Konstitusiya
Məhkəməsi Plenumunun bu Qərarı ilə ümumilikdə razılaşaraq, qeyd etmək istərdim
ki, İnzibati Xətalar Məcəlləsinin şərh edilən normaları mahiyyət etibarı
ilə barəsində inzibati xəta haqqında iş üzrə inzibati cərimə
növündə inzibati tənbeh tətbiq etmə haqqında qərarın icrası prosesi ilə
əlaqəlidir və həmin normaların müddət baxımından formal şərhi ilə yanaşı
inzibati tənbehin icrası prosesində İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 529.1-ci
maddəsinin tətbiqi şərtləri də əhəmiyyətlidir.
İnzibati
Xətalar Məcəlləsinə əsasən yalnız bu Məcəllə ilə nəzərdə tutulmuş inzibati
xətanın törədilməsində təqsirli hesab edilən və inzibati xəta tərkibinin bütün
digər əlamətlərini daşıyan əməli (hərəkət və ya hərəkətsizliyi) törətmiş şəxs
inzibati məsuliyyətə cəlb olunur (İXM-nin 3-cü maddəsi); Bu Məcəllə ilə
qorunan ictimai münasibətlərə qəsd edən, hüquqazidd olan, təqsirli sayılan
(qəsdən və ya ehtiyatsızlıqdan törədilən) və inzibati məsuliyyətə səbəb olan
əməl (hərəkət və ya hərəkətsizlik) inzibati xəta hesab olunur
(İXM-nin 12.1-ci maddəsi); Yol hərəkəti qaydaları əleyhinə olan
inzibati xətaların və bu
Məcəllənin 353.2-ci maddəsində nəzərdə tutulan inzibati xətanın törədilməsinə görə inzibati cərimə istisna olmaqla,
inzibati cərimə növündə inzibati tənbeh tətbiq etmə haqqında səlahiyyətli
orqanın (vəzifəli şəxsin) qərarının qanuni qüvvəyə mindiyi gündən 3 ay
müddətində qanunla müəyyən edilmiş əsaslar olmadan icra edilməməsinə görə yüz
altmış saatdan iki yüz qırx saatadək ictimai işlər tətbiq olunur (İXM-nin
529.1-ci maddəsi).
Beləliklə,
borclu şəxs barəsində inzibati xəta haqqında protokolun tərtib edilməsi üçün
onun tərəfindən inzibati xəta tərkibinin bütün əlamətlərini daşıyan, o cümlədən
təqsirli olan hərəkət və ya hərəkətsizlik yolu ilə hüquqpozuntusunun
törədilməsi aşkar edilməlidir.
Habelə nəzərə
alınmalıdır ki, icra məmurunun inzibati xəta haqqında protokol tərtib etmək
səlahiyyəti icra haqqında qanunvericiliklə də tənzimlənir.
“İcra haqqında”
Azərbaycan Respublikasının Qanununun 82.1-ci maddəsinə müvafiq olaraq borclunu
müəyyən hərəkətləri etməyə və ya müəyyən hərəkətləri etməkdən çəkinməyə məcbur
edən icra sənədi icra məmuru tərəfindən müəyyən olunmuş müddətdə üzrsüz
səbəbdən icra olunmadıqda, icra məmuru borclunun Azərbaycan Respublikasının
qanunvericiliyi ilə nəzərdə tutulmuş qaydada inzibati məsuliyyətə cəlb olunması
üçün inzibati xəta haqqında protokol tərtib edir və onu işin digər materialları
ilə birlikdə müvafiq məhkəməyə göndərir.
Beləliklə, “İcra
haqqında” Qanun icra məmurunun inzibati xəta haqqında protokol tərtib etmək səlahiyyətini yalnız borclunun
məsuliyyətinin əsası kimi onun tərəfindən qərarın “üzrsüz
səbəbdən icra olunmamasında” görür.
Deməli, icra
məmuru tərəfindən borclu barədə inzibati xəta haqqında protokol, borclunun
qərarı hansı səbəbdən icra etmədiyi yoxlanılmaqla və yalnız təqsirli hərəkət
(hərəkətsizlik) aşkara çıxarıldığı halda tərtib edilə bilər. Yəni inzibati xəta
haqqında protokolun tərtib edilməsi özü-özlüyündə İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
150.9 və 529.1-ci maddələrində müəyyən edilən müddətlərin bitməsilə deyil,
inzibati xəta tərkibi olan əməlin aşkara çıxarılması ilə əlaqəli olmalıdır.
Qərarların
icrası prosesində həyata keçirilən məcburi icra tədbirlərinin mahiyyətini və
qərarların icrasının mövcud təcrübəsini əsas tutaraq qeyd etmək olar ki,
borclunun təqsirli əməli sözügedən maddələrdə göstərilən müddətlər başa
çatdıqdan sonrakı dövrdə də aşkar oluna bilər.
İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin 146.1-1-ci
maddəsinə əsasən inzibati cərimə qərarın icrası üçün 5 il müddət müəyyən
olunur. Borclunun isə icra sənədinin icraatda olduğu həmin müddət daxilində
təqsirli hərəkətə (hərəkətsizliyə) yol verməsi istisna olunmur.
Təbii ki, bu
müddətdə icra məmurunu borclunun hərəkətlərini vaxtı-vaxtında
qiymətləndirməlidir. Lakin, məsələn, icra sənədinin məcburi icraya yönəldiyi
vaxtdan 2 ay sonra borclunun hərəkətlərində (hərəkətsizliyində) təqsir aşkar
olunmadığı halda (məsələn borclu məhkəmə qərarının icrasına hörmətlə yanaşır,
lakin maddi durumu ağır olduğundan heç bir formada onu icra edə bilmir), 5 ay
və ya 1 il sonra belə hal yarana bilər (məsələn borclu bağışlama, yaxud
vərəsəlik qaydasında əmlak əldə edir, lakin icradan yayınmaq üçün dərhal onu
özgəninkiləşdirir).
Beləliklə,
borclunun təqsirini aşkar etmək və buna müvafiq olaraq inzibati xəta haqqında
protokol tərtib etmək icra məmurunun öhdəliyi olmaqla, bu tədbirin vaxtında
görülüb-görülmədiyinə inzibati xəta haqqında protokola baxan məhkəmə tərəfindən
qiymət verilməlidir. Həmin məhkəmə bu məsələni inzibati xətanın tərkibinə
dəlalət edən sübutların icra məmuruna nə vaxt məlum olduğunu və bunun
müqabilində protokolun nə vaxt tərtib edildiyini yoxlamaqla həll etməlidir.
Məhkəmə
tərəfindən müvafiq məsələ həll olunarkən o da nəzərə alınmalıdır
ki, İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 150.10-cu maddəsinə görə inzibati
məsuliyyətə cəlb olunan şəxsin inzibati tənbehə yönəldilə bilən həcmdə əmlakı
və ya gəlirləri bu Məcəllənin 150.9-cu maddəsində göstərilən müddətlərdə aşkar
edildikdə, bu Məcəllənin 529.1 və ya 529.2-ci maddələrində nəzərdə tutulmuş
inzibati xəta haqqında protokol tərtib edilmir və məcburi icra tədbirləri davam
etdirilir.
İnzibati
xətanın aşkara çıxarılması anı ilə bağlı xüsusi fikirdə olsam da, onunla
razıyam ki, icra məmuru xətanı aşkar etdikdən sonra inzibati xəta haqqında
protokolun tərtibi ilə bağlı İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 101.1-ci maddəsi ilə
müəyyən edilən müddətə əməl etməlidir. İnzibati xəta haqqında protokolun tərtib
edilməsindən inzibati tənbeh vermə haqqında qərarın qəbul edilməsinədək
inzibati məsuliyyətə cəlb etmə müddətinin keçməsi isə inzibati xəta haqqında iş
üzrə icraata xitam verilməsi üçün əsasdır.
Beləliklə,
Azərbaycan Respublikası İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 150.9 və 529.1-ci
maddələrinə müvafiq olaraq inzibati xəta haqqında protokol borclunun əməlində
inzibati xətanın tərkibi aşkar edildikdən dərhal sonra tərtib olunmalıdır.
Həmin protokolun tərtib edilməsindən inzibati tənbeh vermə haqqında qərarın
qəbul edilməsinədək inzibati məsuliyyətə cəlb etmə müddəti keçdikdə isə, həmin
Məcəllənin 38.1, 53 və 109.2-ci maddələrinə uyğun olaraq iş üzrə icraata xitam
verilir.
Hakim
Qaracayev
Ceyhun