Azərbaycan Respublikası adından
AZƏRBAYCAN RESPUBLİKASI
KONSTİTUSİYA MƏHKƏMƏSİ PALATASININ
QƏRARDADI
Bakı şəhəri Qaradağ Rayon Məhkəməsinin müraciətinə dair
16
mart 2022-ci
il Bakı
şəhəri
Azərbaycan Respublikası Konstitusiya
Məhkəməsinin Palatası hakimlər Humay Əfəndiyeva (sədrlik edən və
məruzəçi-hakim), Ceyhun Qaracayev, Rafael Qvaladze və İsa Nəcəfovdan ibarət
tərkibdə,
F.Əhmədovun katibliyi ilə,
“Konstitusiya Məhkəməsi haqqında” Azərbaycan Respublikası
Qanununun 7.1-ci maddəsinə əsasən Bakı şəhəri Qaradağ Rayon Məhkəməsinin
müraciətinə baxaraq,
MÜƏYYƏN ETDİ:
Bakı şəhəri Qaradağ Rayon Məhkəməsi
Azərbaycan Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsinə müraciət edərək Azərbaycan
Respublikası Ailə Məcəlləsinin 117.1, 120.1, 122.1, 122.2 və 122.3-cü
maddələrinin əlaqəli şəkildə şərh edilməsini xahiş etmişdir.
Müraciətdən görünür ki, İ.İsayev və
V.Isayeva xüsusi icraat qaydasında ərizə ilə Bakı şəhəri Qaradağ Rayon
Məhkəməsinə müraciət edərək 16 mart 2021-ci il təvəllüdlü Quliyev İsmayıl Elnur
oğlunun onların övladlığına verilməsi barədə qətnamə qəbul edilməsini xahiş
etmişlər. Ərizəçilər 29 aprel 2009-cu il tarixində nikah bağlamış, lakin
övladları olmamışdır. Övladlığa götürmək istədikləri İsmayıl adlı uşağın atası
E.Quliyev ərizəçilərdən V.lsayevanın doğma qardaşıdır. İsmayıl doğulduğu gündən
onlarla birlikdə yaşayır. Uşağını övladlığa götürmək istədikləri Quliyevlər
ailəsinin daha iki övladı valideynləri ilə birlikdə yaşayırlar. Ərizəçilər
həmçinin qeyd etmişlər ki, maddi imkanları Quliyevlər ailəsi ilə müqayisədə
daha yaxşıdır və İsmayılın valideynləri uşaqlarının onların övladlığına
verilməsinə razıdırlar.
Ərizəyə İsmayılın övladlığa
verilməsi barədə notarial qaydada təsdiq edilmiş razılıq ərizələri, övladlığa
götürənlərin sağlamlıq vəziyyətləri barədə arayışlar, bu barədə Azərbaycan
Respublikası Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyinin Quliyev İsmayıl
Elnur oğlunun övladlığa götürülməsinin uşağın mənafeyinə uyğun hesab edilməsi
barədə 12 noyabr 2021-ci il tarixli rəyi və aktı əlavə edilmişdir.
Müraciətedən həmin iş ilə bağlı qeyd
edir ki, övladlığa götürmənin ciddi məsələ olması nəzərə alınaraq onun həyata
keçirilməsi üçün məhkəmə qaydası müəyyən olunmuşdur. Azərbaycan Respublikası
Mülki Prosessual Məcəlləsinin 39-cu Fəslində övladlığa götürmənin prosessual
qaydası təsbit edilmişdir. Övladlığa götürmə ilə bağlı Azərbaycan Respublikası
Ali Məhkəməsinin Plenumu tərəfindən “Övladlığa götürmə və övladlığa götürmənin
ləğvi ilə əlaqədar mülki işlərə baxılarkən qanunvericiliyin məhkəmələr
tərəfindən tətbiqi təcrübəsi haqqında” 29 oktyabr 2009-cu il tarixli qərar
qəbul edilmişdir.
Müraciətedən bununla belə hesab edir
ki, övladlığa götürmə ilə bağlı əhatəli qanunvericilik bazası və kifayət qədər
məhkəmə təcrübəsi olmasına baxmayaraq, bu institutun bəzi müddəalarının
tətbiqində problemlər yaranır.
Belə ki, müraciətedənin qənaətinə
görə, Ailə Məcəlləsində “uşağın mənafeyi” ifadəsi övladlığa götürmənin əsası,
övladlığa götürənlərin xarakteristikasının meyarı və kriteriyası kimi müəyyən
edilsə də, nə Ailə Məcəlləsində, nə də digər qanunvericilikdə bu ifadənin
normativ anlayışı verilmişdir.
Eyni zamanda, müraciətedən hesab
edir ki, Ailə Məcəlləsinin 122.1-ci maddəsi ilə təsbit edilmiş uşaqların
övladlığa verilməsinə valideynlərinin razılığının mahiyyəti hüquqi baxımdan
qeyri-müəyyəndir və həmin Məcəllənin 122.2-ci maddəsi (valideynlər övladlığa
götürmə barədə məhkəmə qətnaməsi qəbul edilənədək öz uşaqlarını övladlığa
vermək barədə razılığı geri götürə bilərlər) anti-humanist məzmun kəsb edərək
övladlığa götürülməsi nəzərdə tutulan uşağa mənfi təsir edə bilər. Həmçinin,
müraciətedənin mülahizəsinə görə, uşağın valideynlərin konkret göstərdiyi
şəxsin övladlığına verilməsi də bəzi hallarda uşağın mənafeyinə zidd ola bilər.
Göstərilənləri nəzərə alaraq,
müraciətedən vahid məhkəmə təcrübəsinin formalaşdırılması məqsədi ilə Ailə
Məcəlləsinin 117.1, 120.1, 122.1, 122.2 və 122.3- cü maddələrinin əlaqəli
şəkildə şərh edilməsi üçün Konstitusiya Məhkəməsinə müraciət etmək qərarına
gəlmişdir.
Konstitusiya Məhkəməsinin Palatası
müraciətlə bağlı aşağıdakıları qeyd etməyi zəruri hesab edir.
Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının 17-ci maddəsinə əsasən, cəmiyyətin əsas özəyi kimi ailə
dövlətin xüsusi himayəsindədir. Uşaqların qayğısına qalmaq və onları tərbiyə
etmək valideynlərin borcudur. Bu borcun yerinə yetirilməsinə dövlət nəzarət
edir.
Uşaq hüquqlarının həyata
keçirilməsi, uşaqların yüksək mənəviyyatlı, hərtərəfli şəxsiyyət kimi
formalaşmasına şərait yaradılması Azərbaycan Respublikasının dövlət siyasətinin
əsas istiqamətlərindən biridir.
Uşaqlar barəsində dövlət siyasəti
hər bir uşağın zəruri maddi və məişət şəraitində böyüyüb tərbiyə olunmasının,
mütərəqqi tələblər əsasında təhsil almasının, layiqli vətəndaş kimi
formalaşmasının təmin edilməsinə yönəldilir.
Hər bir uşaq ailədə yaşamaq və
tərbiyə almaq, öz valideynlərini tanımaq və onların qayğısından istifadə etmək,
uşağın maraqlarına zidd olan hallar istisna olmaqla, onlarla birgə yaşamaq
hüququna malikdir. Eyni zamanda, uşağın öz valideynləri tərəfindən tərbiyə
olunmaq, öz maraqlarının təmin olunması, hərtərəfli inkişafı, onun ləyaqətinə
hörmət olunması hüququ vardır (Ailə Məcəlləsinin 49.2 və 49.3-cü maddələri).
Uşağın ailədə yaşamaq və tərbiyə
almaq hüququnun həyata keçirilməsi müxtəlif vasitələrlə, o cümlədən övladlığa
götürmə institutu ilə təmin edilir. Övladlığa götürmə institutunun əsas məqsədi
övladlığa götürülən uşağın normal fiziki və mənəvi inkişafını təmin etməkdir.
Övladlığa götürmə müəyyən hüquqi
nəticələr yaradan hüquqi fakt qismində çıxış etməklə əsasən valideyn
himayəsindən məhrum olmuş uşaqların yerləşdirilməsinin prioritet formasını
təşkil edir. Belə ki, övladlığa götürən və övladlığa götürülən şəxslər arasında
bioloji valideynlər ilə eynilik təşkil edən ailə münasibətləri yaranır, bununla
da bir tərəfdən uşağın ailədə yaşamaq və tərbiyə olunmaq hüququ, digər tərəfdən
isə övladlığa götürənlərin uşaqlarla yaşamaq və onları tərbiyə etmək hüquqları
realizə edilmiş olur.
Belə ki, Ailə Məcəlləsinin 134.1-ci
maddəsinə əsasən, övladlığa götürülənlər və onların övladları övladlığa
götürənlərə və onların qohumlarına münasibətdə, eləcə də övladlığa götürənlər
və onların qohumları övladlığa götürülənlərə (onların övladlarına) münasibətdə
öz şəxsi qeyri-əmlak və əmlak hüquq və vəzifələrinə görə mənşəcə qohumlara
bərabər tutulurlar.
Ailə qanunvericiliyində nəzərdə
tutulan bu normalar, həmçinin övladlığa götürmə məsələlərini tənzimləyən
beynəlxalq hüquq sənədlərində əksini tapmışdır. “Uşaqların övladlığa
götürülməsi haqqında” Avropa Konvensiyasının 10-cu maddəsinə əsasən, övladlığa
götürmə övladlığa götürən şəxsə övladlığa götürülənə münasibətdə qanuni nikahda
doğulmuş uşağa münasibətdə atanın yaxud ananın malik olduğu bütün hüquqları və
vəzifələri verir. Övladlığa götürmə övladlığa götürülənə onu övladlığa götürən
şəxsə münasibətdə qanuni nikahda doğulmuş uşağın öz atasına yaxud anasına
münasibətdə malik olduğu bütün hüquqları və vəzifələri verir (Konstitusiya
Məhkəməsi Plenumunun Azərbaycan Respublikası Mülki Məcəlləsinin 1193-cü
maddəsinin Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 25-ci maddəsinin I, III,
IV və V hissələrinə, 26-cı maddəsinin II hissəsinə, 29-cu maddəsinin I və VII
hissələrinə, 71- ci maddəsinin I və II hissələrinə və 149-cu maddəsinin I və
III hissələrinə uyğunluğunun yoxlanılmasına dair 2021-ci il 19 fevral tarixli
Qərarı.)
Övladlığa götürmə zamanı ailə
qanunvericiliyinin əsas prinsiplərindən biri olan uşaqların hüquqlarının və
mənafelərinin müdafiə edilməsi prinsipi rəhbər tutulur. Belə ki, Ailə
Məcəlləsinin 3.0.4-cü maddəsinə əsasən, uşaqların mənafeyinin hərtərəfli
müdafiəsi və hər bir uşağın xoşbəxt həyatının təmin edilməsi bu Məcəllənin
vəzifələrindən birini təşkil edir. Həmin Məcəllənin 117.1-ci maddəsinə müvafiq
olaraq, övladlığa götürməyə yetkinlik yaşına çatmayanlar barəsində və yalnız
onların mənafeyi naminə uşağın doğumu müvafiq icra hakimiyyəti orqanında qeydə
alındıqdan sonra yol verilir.
Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun
“Azərbaycan Respublikası Ailə Məcəlləsinin 132.1.1 və 132.1.2-ci maddələrinin
şərh edilməsinə dair” 2012-ci il 5 oktyabr tarixli Qərarında formalaşdırdığı
hüquqi mövqeyə əsasən, övladlığa götürmə zamanı uşaqların mənafeyi dedikdə,
onların tərbiyəsi və hərtərəfli fiziki, psixi və mənəvi inkişafı üçün zəruri
şəraitin (həm maddi, həm də mənəvi xarakterli) yaradılması başa düşülür.
Uşağın mənafeyindən danışarkən məhz
“inkişaf” meyarının rəhbər tutulması ondan irəli gəlir ki, uşağın şəxsiyyəti
fiziki, mənəvi və psixoloji cəhətdən formalaşmaqda davam edir.
Qeyd edilməlidir ki, “uşaqların
mənafeyi” anlayışı sahələrarası anlayış olduğundan, onun nəzərdə tutduğu məna
da hansı hüquq sahəsində tətbiq edilməsindən asılı olur. Belə ki, uşaqların
mənafeyi tək ailə hüquq münasibətləri deyil, bütün hüquq münasibətləri
müstəvisində təmin edilməlidir. Burada nəzərə alınmalıdır ki, “Uşaq hüquqları
haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 5-ci maddəsinə müvafiq olaraq,
dövlət orqanları, bütün fiziki və hüquqi şəxslər öz fəaliyyətində uşaqların
mənafelərini üstün tutmalı, onların hüquqlarının təmin olunmasına şərait
yaratmalıdırlar. Azərbaycan Respublikasının normativ hüquqi aktları və müvafiq
orqanların qərarları uşaq mənafelərinə zidd olmamalı və onların icrası
uşaqların həyatına, inkişafına və tərbiyəsinə zərər gətirməməlidir. Uşağın
hüquq və mənafelərini məhdudlaşdıran hər hansı əqd etibarsızdır.
Bununla belə, “uşaqların mənafeyi”
anlayışının və bu mənafelər müəyyən edilərkən məhz hansı meyarların rəhbər
tutulmasının qanunvericilikdə açıqlanmaması təsadüfi deyil. Belə ki, müvafiq
meyar və faktorlar hər bir uşaq barəsində yaranan məsələyə uyğun olaraq fərdi
şəkildə müəyyən edilməlidir. Eyni zamanda belə meyarların konkret sadalanması
bu anlayışın məhdudlaşdırılmasına da səbəb ola bilər.
Qeyd edilməlidir ki, müvafiq
qanunvericilikdə təsbit edilmiş uşaqların mənafelərinin qorunması prinsipi
Konstitusiyanın və Birləşmiş Millətlər Təşkilatının Baş Məclisinin “Uşaq
hüquqları haqqında” 20 noyabr 1989-cu il tarixli Konvensiyanın və digər
beynəlxalq-hüquqi aktların tələblərindən irəli gəlir.
Belə ki, “Uşaq hüquqları haqqında”
Konvensiyanın 3-cü maddəsinə əsasən, uşaqlar barəsində bütün tədbirlərdə əsas
diqqət uşaq mənafelərinin daha yaxşı təmin edilməsinə yönəldilir, bu tədbirlər
istər sosial təminat məsələləri ilə məşğul olan dövlət idarələri və ya özəl
idarələr tərəfindən görülsün, istərsə də məhkəmələr, inzibati və ya
qanunvericilik orqanları tərəfindən.
Həmin Konvensiyanın 21-ci maddəsinə
müvafiq olaraq, övladlığa götürmə sistemini qəbul edən və (və ya) onun
mövcudluğuna icazə verən iştirakçı dövlətlər uşağın ən yaxşı mənafeyinin ilk
növbədə nəzərə alınmasını təmin edirlər.
“Uşaqların mənafeləri” anlayışı
Konvensiya ilə açıqlanmır. Bu kateqoriyanın tətbiqini ümumiləşdirən BMT-nin
Uşaq Hüquqları Komitəsinin 14 saylı Ümumi Şərhinin 32-ci bəndinə əsasən,
uşaqların mənafeyi konsepsiyası mürəkkəbliyi ilə seçilir və onun məna tərkibi
hər bir halda ayrıca müəyyən edilməlidir... Bu konsepsiya dəyişkən və
adaptasiya olunandır... O, konkret uşağın və ya uşaqların vəziyyətinin
xüsusiyyətləri, şəxsi halları və ehtiyacları nəzərə alınmaqla dəyişir və müəyyən
edilir. Fərdi işlər üzrə qərar qəbul edilərkən mənafelər uşağın üzləşdiyi
konkret hallara müvafiq olaraq qiymətləndirilir.
O da qeyd edilməlidir ki, “Övladlığa
götürmə və övladlığa götürmənin ləğvi ilə əlaqədar mülki işlərə baxılarkən
qanunvericiliyin məhkəmələr tərəfindən tətbiqi təcrübəsi haqqında” Ali
Məhkəmənin Plenumunun 29 oktyabr 2009-cu il tarixli Qərarının 7-ci bəndinə
əsasən, məhkəmələr əsas fikri ona yönəltməlidirlər ki, hər bir konkret işdə
uşaqların hüquq və yüksək mənafelərinin təmin olunması məqsədilə onlar iş ilə
bağlı zəruri informasiya almalı, mənafelərinə toxunan ailə münasibətləri
məsələləri üzrə məhkəmə prosesində öz hüquqlarını həyata keçirmək imkanına
malik olmalı, onların fikirləri nəzərə alınmalı və uşaqların hüquqları və
yüksək mənafeyi təmin olunmalıdır.
Yuxarıda qeyd edilənlərdən göründüyü
kimi, “uşaqların mənafeyi” konsepsiyası onların ümumi rifahının təmin
edilməsinə yönəlməklə istənilən halda fərdi olaraq müəyyən edilir. Hər bir
halda uşaqların mənafeyi işin bütün halları qiymətləndirilib nəzərə alınmaqla
müəyyən edilməlidir.
“Məhkəmələr və hakimlər haqqında”
Azərbaycan Respublikası Qanununun 100- cü maddəsinin üçüncü hissəsinə əsasən,
məhkəmə qərarları hakimlərin sərbəst daxili inamına və məhkəmə araşdırmasının
nəticələrinə əsaslanmalıdır.
Mülki Prosessual Məcəllənin 2.1-ci
maddəsinə uyğun olaraq, mülki işlər və kommersiya mübahisələri üzrə məhkəmə
icraatının vəzifələri hər bir fiziki və yaxud hüquqi şəxsin Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasından, qanunlarından və digər normativ hüquqi
aktlarından irəli gələn hüquq və mənafelərinin məhkəmədə təsdiq olunmasıdır.
Həmin Məcəllənin 217.1-ci maddəsinə əsasən, məhkəmənin qətnaməsi qanuni və
əsaslı olmalıdır. Bunun üçün isə məhkəmələr tərəfindən ilk növbədə işin faktiki
halları və hüquqi əsası araşdırılmalıdır.
Bu baxımdan Konstitusiya
Məhkəməsinin Palatası qeyd etməyi vacib hesab edir ki, uşağın övladlığa
götürülməsi məsələsinin həlli zamanı məhkəmələr tərəfindən konkret işin faktiki
halları müəyyənləşdirilməli və araşdırılmalı, bu hallar əsasında yaranan və ya
yarana biləcək müxtəlif hallar da nəzərə alınmaqla uşağın mənafelərinə uyğun
qərar qəbul edilməlidir. Bundan əlavə, müvafiq hüquq münasibətlərinin
iştirakçılarının maraqlarının ədalətli və ağlabatan tarazlaşdırılması qüvvədə
olan hüquqi tənzimetmə sisteminin əsasında həyata keçirilməlidir.
Göstərilənlərə əsasən Konstitusiya
Məhkəməsinin Palatası belə nəticəyə gəlir ki, Bakı şəhəri Qaradağ Rayon
Məhkəməsinin müraciətində qaldırılan hüquqi məsələnin müvafiq qanunvericilik və
Azərbaycan Respublikasının tərəfdar çıxdığı beynəlxalq müqavilələr ilə nəzərdə
tutulmuş qaydada həll edilməsi mümkün olduğundan, müraciətin Konstitusiya
Məhkəməsi Plenumunun icraatına qəbul edilib baxılmasına ehtiyac görülmür.
“Konstitusiya Məhkəməsi haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun
7.1, 33, 60, 62.1, 68.1 və 69.2-ci maddələrini rəhbər tutaraq Konstitusiya
Məhkəməsinin Palatası
QƏRARA ALDI:
1. Bu Qərardadın
təsviri-əsaslandırıcı hissəsində göstərilən hallar nəzərə alınsın.
2. Bakı şəhəri Qaradağ Rayon
Məhkəməsinin müraciətinin Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsi
Plenumunun icraatına qəbul olunmasından imtina edilsin.
3. Qərardadın surəti 7 gün müddətində
Bakı şəhəri Qaradağ Rayon Məhkəməsinə göndərilsin.
4. Qərardad “Azərbaycan Respublikası
Konstitusiya Məhkəməsinin Məlumatı”nda dərc edilsin.
Sədrlik edən: Humay Əfəndiyeva