AZƏRBAYCAN
RESPUBLİKASI ADINDAN
Azərbaycan
Respublikası
Konstitusiya
Məhkəməsi Plenumunun
Q Ə R
A R I
Azərbaycan
Respublikası İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 132.1.2 və 53-cü maddələrinin əlaqəli şəkildə şərh edilməsinə dair
11 noyabr 2021-ci il
Bakı şəhəri
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu Fərhad Abdullayev (sədr), Sona
Salmanova, Humay Əfəndiyeva, Rövşən İsmayılov (məruzəçi-hakim), Ceyhun
Qaracayev, Rafael Qvaladze, Mahir Muradov, İsa Nəcəfov və Kamran Şəfiyevdən
ibarət tərkibdə,
məhkəmə
katibi Fəraid Əliyevin iştirakı ilə,
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 130-cu
maddəsinin VI hissəsinə, “Konstitusiya Məhkəməsi haqqında” Azərbaycan
Respublikası Qanununun 27.2 və 33-cü maddələrinə və Azərbaycan Respublikası
Konstitusiya Məhkəməsinin Daxili Nizamnaməsinin 39-cu maddəsinə müvafiq olaraq,
xüsusi konstitusiya icraatının yazılı prosedur qaydasında keçirilən məhkəmə
iclasında Sumqayıt Şəhər Məhkəməsinin müraciəti əsasında Azərbaycan
Respublikası İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 132.1.2 və 53-cü maddələrinin əlaqəli şəkildə şərh edilməsinə dair konstitusiya işinə baxdı.
İş üzrə hakim R.İsmayılovun məruzəsini, maraqlı
subyektlərin nümayəndələri Sumqayıt Şəhər Məhkəməsinin hakimi F.Əliyevin, Azərbaycan
Respublikası Milli Məclisi Aparatının Dövlət quruculuğu, inzibati və hərbi
qanunvericilik şöbəsinin Hərbi qanunvericilik sektorunun müdiri T.Şeyx-Zamanovun,
mütəxəssislər Azərbaycan Respublikası Ali Məhkəməsinin Cinayət Kollegiyasının hakimi
Ş.Yusifovun, Bakı Apellyasiya Məhkəməsinin Cinayət Kollegiyasının sədri E.Rəhimovun
mülahizələrini və iş materiallarını araşdırıb müzakirə edərək, Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
MÜƏYYƏN ETDİ:
Sumqayıt
Şəhər Məhkəməsi Azərbaycan Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsinə (bundan
sonra – Konstitusiya Məhkəməsi) müraciət edərək Azərbaycan Respublikası
İnzibati Xətalar Məcəlləsinin (bundan sonra – İnzibati Xətalar Məcəlləsi) 132.1.2-ci maddəsinin ayrılıqda və həmin Məcəllənin
53-cü maddəsi
ilə əlaqəli şəkildə şərh edilməsini xahiş etmişdir.
Müraciətdə
qeyd olunur ki, E.Baxşəliyev şikayətlə Sumqayıt Şəhər Məhkəməsinə müraciət
edərək barəsində olan Azərbaycan Respublikası Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiəsi
Nazirliyi yanında Dövlət Əmək Müfəttişliyi Xidmətinin (bundan sonra – Dövlət
Əmək Müfəttişliyi Xidməti) 21 noyabr 2017-ci il tarixli inzibati tənbeh vermə
haqqında qərarının ləğv edilməsi və iş üzrə icraata xitam verilməsi barədə
qərar qəbul edilməsini xahiş etmişdir.
Sumqayıt
Şəhər Məhkəməsinin 18 iyun 2020-ci il tarixli qərarı ilə şikayət təmin
edilməmişdir.
Sumqayıt
Apellyasiya Məhkəməsinin Cinayət Kollegiyasının 27 noyabr 2020-ci il tarixli
qərarı ilə E.Baxşəliyevin apellyasiya şikayəti təmin olunmuş, Sumqayıt Şəhər
Məhkəməsinin 18 iyun 2020-ci il tarixli qərarı ləğv edilərək iş yenidən
baxılması üçün həmin məhkəməyə göndərilmişdir.
Sumqayıt
Şəhər Məhkəməsinin 11 mart 2021-ci il tarixli qərarı ilə E.Baxşəliyevin şikayəti
təmin olunaraq Dövlət Əmək Müfəttişliyi Xidmətinin 21 noyabr 2017-ci il tarixli
qərarı ləğv edilmiş və İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 192.1-ci maddəsi ilə olan
inzibati xəta haqqında iş üzrə icraata xitam verilmişdir.
Sumqayıt Şəhər Məhkəməsinin 11 mart 2021-ci il tarixli
qərarından Dövlət Əmək Müfəttişliyi Xidmətinin rəisi tərəfindən 27 aprel
2021-ci il tarixində apellyasiya şikayəti verilərək həmin qərarın ləğv edilməsi
və inzibati tənbeh vermə haqqında 21
noyabr 2017-ci il tarixli qərarının qüvvədə saxlanılması xahiş edilmişdir.
Sumqayıt
Apellyasiya Məhkəməsinin Cinayət Kollegiyasının 3 may 2021-ci il tarixli
qərardadı ilə Dövlət Əmək Müfəttişliyi Xidmətinin rəisi tərəfindən verilmiş
şikayət və toplanmış inzibati xəta haqqında iş üzrə materiallar birinci
instansiya məhkəməsinə qaytarılmışdır.
Apellyasiya
instansiyası məhkəməsi hesab etmişdir ki, Sumqayıt Şəhər
Məhkəməsinin 11 mart 2021-ci il tarixli qərarının inzibati protokolu tərtib
etmiş orqanın nümayəndəsinə 15 mart 2021-ci il tarixində rəsmi təqdim edilməsindən
1 aydan artıq müddət keçməsinə baxmayaraq, həmin orqanın nümayəndəsi tərəfindən
ötürülmüş prosessual müddətin bərpa olunması barədə vəsatət verilməmiş və
birinci instansiya məhkəməsi işə səthi yanaşaraq qeyd olunan hallara hüquqi
qiymət verməmişdir.
Sumqayıt Şəhər Məhkəməsinin müraciətində
cinayət-prosessual qanunvericiliyinin analogiya üzrə inzibati xəta haqqında iş
üzrə icraat prosesində tətbiqi məsələsinə toxunularaq qeyd olunur ki, cinayət-prosessual
qanunvericiliyində analoji məsələləri tənzimləyən normalar mövcud olduğu halda,
inzibati xəta haqqında iş üzrə qərardan verilən apellyasiya şikayətlərinin
mümkünlüyünun yoxlanılması ilə bağlı məsələlərin həlli İnzibati Xətalar
Məcəlləsində tam öz əksini tapmamışdır.
Müraciətedən
hesab edir ki, məsələ İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 132-ci maddəsinin
tələblərinə uyğun şəkildə həll edilməlidir. Lakin İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
132.1.2-ci maddəsində göstərilən “inzibati xəta haqqında
iş üzrə icraatı rədd edən hallar” ifadəsinə münasibətdə fikir ayrılığının mövcudluğu
məhkəmə təcrübəsində çətinliklər yaradır.
Belə
ki, apellyasiya instansiyası məhkəməsinin mövqeyinə görə, İnzibati
Xətalar
Məcəlləsinin 132.1.2-ci maddəsində göstərilən “inzibati xəta haqqında iş üzrə
icraatı rədd edən hallar” həmin
Məcəllənin 53-cü maddəsində müəyyən edilmiş hallardır və prosessual
müddətlərin buraxılıb-buraxılmamasının müəyyən edilməsi ilə bağlı məsələlər
İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 130.2-ci maddəsinə əsasən birinci instansiya
məhkəməsi tərəfindən həll edilməlidir.
Müraciətedənin
qənaətinə görə isə İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 132.1.2-ci maddəsində
göstərilən “inzibati xəta haqqında iş üzrə icraatı rədd edən hallar” qərardan
verilən şikayət üzrə icraatı rədd edən hallar, yəni şikayətin səlahiyyəti olan
şəxs tərəfindən verilməməsi, imzalanmaması və s. kimi şikayətin icraata
götürülməsini istisna edən prosessual məsələlərdir. Lakin həmin Məcəllənin
53-cü maddəsində göstərilən hallar mahiyyəti üzrə qərar qəbul edilərkən müəyyən
olunan hallardır.
Bu
səbəbdən Sumqayıt Şəhər Məhkəməsi vahid məhkəmə təcrübəsinin formalaşdırılması məqsədi
ilə İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 132.1.2-ci maddəsinin ayrılıqda və həmin
Məcəllənin 53-cü maddəsi ilə əlaqəli şəkildə şərh
edilməsi üçün Konstitusiya Məhkəməsinə
müraciət etmək qərarına gəlmişdir.
Müraciətlə
bağlı Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu aşağıdakıların qeyd edilməsini zəruri
hesab edir.
Konstitusiya
Məhkəməsi Plenumunun bir sıra qərarlarında qanunverici tərəfindən hər hansı
ictimai münasibətlərin tənzimlənməsinə dair normativ hüquqi aktlar qəbul
edilməsi zamanı hüquqi dövlətin ali prinsiplərindən olan hüquqi müəyyənlik
prinsipinə riayət edilməsinin vacibliyi xüsusi vurğulanmışdır.
Hüquqi
müəyyənlik prinsipi hüququn aliliyinin əsas aspektlərindən biri kimi çıxış
edir. Hər bir qanunun və ya onun hər hansı bir müddəasının hüquqi müəyyənlik
prinsipinə cavab verməsi olduqca vacibdir. Bunun təmin edilməsi üçün hüquq
normaları birmənalı və aydın olmalıdır. Bu, öz növbəsində hər kəsə onun hüquq
və azadlıqlarının müdafiə ediləcəyinə, hüquq tətbiqedənin hərəkətlərinin isə
proqnozlaşdırıla bilən olacağına əminlik verməlidir. Bunun əksi, yəni hüquq
normasının məzmununun qeyri-müəyyənliyi hüquq tətbiqetmədə məhdudiyyətsiz
mülahizə üçün imkan yaratmaqla, hər bir normativ hüquqi aktın əsasında
dayanmalı olan qanunun aliliyi, qanun və məhkəmə qarşısında bərabərlik və
ədalət prinsiplərinin pozulmasına gətirib çıxara bilər (Konstitusiya Məhkəməsi
Plenumunun "Azərbaycan Respublikasında hərbi xidmətə çağırışın əsasları
haqqında" Azərbaycan Respublikası Qanununun 21-ci maddəsinin və Azərbaycan
Respublikası Cəzaların İcrası Məcəlləsinin 180.3-cü maddəsinin müddəalarının
şərh edilməsinə dair” 2008-ci il 22 sentyabr və “Azərbaycan Respublikası
Cinayət Məcəlləsinin 59.1.9 və 60-cı maddələrinin bəzi müddəalarının şərh
edilməsinə dair” 2012-ci il 2 aprel tarixli Qərarları).
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu hesab edir ki, qanunun aydın və proqnozlaşdırıla bilən
olması hüquqi dövlətin vacib təzahürlərindən biri olan qanunun ümumiliyini
təmin etmək zərurəti ilə uzlaşmalıdır. Nəzərə almaq lazımdır ki, qanunun
mətninin mütləq aydınlığı (qanunvericinin bütün mümkün ola biləcək həyati
halları qanunda nəzərdə tutması) qeyri-realdır. Bu səbəbdən qanunda ümumi
anlayışlardan istifadə edilməsi qaçılmazdır.
"Normativ
hüquqi aktlar haqqında" Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Qanununun
64.9-cu maddəsinə əsasən, qanunda normaların həddindən artıq detallaşdırılması
Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyası ilə müəyyən edilmiş icra və məhkəmə
hakimiyyəti orqanlarının səlahiyyətlərinə müdaxiləyə gətirib çıxarmamalıdır.
Hüquqi
normaların bəzən qaçılmaz olan natamamlığı və ya qeyri-müəyyənliyi isə məhz
məhkəmə təcrübəsi vasitəsilə aradan qaldırılır (Konstitusiya Məhkəməsi
Plenumunun R.Cəfərovun şikayəti üzrə 2012-ci il 18 may tarixli Qərarı).
Bu
zaman məhkəmə təcrübəsində normativ hüquqi aktların müddəaları onların
konstitusiya hüquqi mənasına uyğun tətbiq olunmalıdır (Konstitusiya Məhkəməsi
Plenumunun “M.Məmmədovun şikayəti əsasında Azərbaycan
Respublikası İnzibati Prosessual Məcəlləsinin 55-ci maddəsinin bəzi
müddəalarının Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 60-cı maddəsinin I
hissəsinə uyğunluğunun yoxlanılmasına dair” 2014-cü il 29 aprel tarixli Qərarı).
Odur ki, İnzibati Xətalar
Məcəlləsinin qeyri-müəyyən, fərqli yanaşmalara səbəb olan normalarının onların
konstitusiya hüquqi mənasına və hüquqi təyinatına uyğun şərhi vasitəsilə məzmununun
birmənalı və aydın müəyyən edilməsi və vahid mövqeyin formalaşdırılması hüquq tətbiqedən
orqanların fəaliyyətində qanunçuluq prinsipinin gözlənilməsinə imkan yaradaraq,
inzibati xəta haqqında işin əsassız olaraq uzanmamasına, işlərə ağlabatan
müddətlərdə baxılmasına və son nəticədə Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının
(bundan sonra – Konstitusiya) 60-cı maddəsinin I hissəsi ilə qorunan ədalətli
məhkəmə araşdırılması hüququnun təmin edilməsinə xidmət edir.
Nəzərə alınmalıdır ki, Konstitusiyada
təsbit olunmuş hər hansı hüququn, o cümlədən hüquq və azadlıqların inzibati və
məhkəmə təminatı hüququnun həyata keçirilməsinin tənzimlənməsi zamanı hüquqi
müəyyənlik prinsipinə riayət olunmaması həmin hüququn pozulması ilə nəticələnə
bilər (Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun Klark Qordon Morrisin şikayəti üzrə
2017-ci il 26 may tarixli Qərarı).
İnzibati
Xətalar Məcəlləsi digər məcəllələşdirilmiş normativ hüquqi aktlardan
strukturuna və tənzimlədiyi münasibətlərin xarakterinə görə fərqlənir. Belə ki,
həmin Məcəllə özündə həm maddi normaları, həm də prosessual, yəni inzibati
xətalar haqqında işlər üzrə icraatın qaydalarını tənzimləyən normaları ehtiva
edir.
Qeyd
edilən Məcəllənin 48-ci maddəsinə əsasən, inzibati xətalar haqqında işlər üzrə
icraatın vəzifələri şəxslərin hüquqlarını və azadlıqlarını, onların qanuni
mənafelərini qorumaqdan, inzibati xəta haqqında hər bir işin hallarını
vaxtında, hərtərəfli, tam və obyektiv surətdə aydınlaşdırmaqdan, inzibati xəta
törətmiş şəxsi aşkar etməkdən və onu inzibati məsuliyyətə cəlb etməkdən,
çıxarılmış qərarın icrasını təmin etməkdən, habelə inzibati xətanın
törədilməsinə kömək edən səbəbləri və şəraiti aşkar etməkdən və inzibati
xətaların qarşısını almaqdan ibarətdir.
İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin 53-cü maddəsində inzibati xətalar haqqında işlər üzrə
icraatın başlanmasını qadağan edən, habelə artıq başlanmış icraatın davam
etdirilməsini mümkünsüz edən hallar təsbit edilmişdir. Bu halların aşkar edilməsi icraatın istənilən
mərhələsində mümkün olduğundan, qanunverici inzibati xəta haqqında iş üzrə icraatın
hər bir mərhələsində (inzibati xəta haqqında işin baxılmağa hazırlanması,
inzibati xəta haqqında işə baxılması və inzibati xəta haqqında iş üzrə qərara
yenidən baxılması zamanı) İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 53-cü maddəsində
nəzərdə tutulmuş hallardan birinin müəyyən edilməsi əsası ilə icraata xitam
verilməsini nəzərdə tutmuşdur (İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 109.2, 114.2.1 və
135.1.5-1-ci maddələri).
İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 17-ci Fəsli
inzibati xəta haqqında iş üzrə qərara yenidən baxılmasını tənzimləyir
(128-137-ci maddələr).
Həmin Məcəllənin 132-ci maddəsində
inzibati xəta haqqında iş üzrə qərardan verilən şikayətə və ya protestə baxmağa
hazırlıq mərhələsində həll edilən prosessual məsələlərin dairəsi müəyyən edilmişdir.
Bunlara inzibati xəta haqqında işin həmin işə baxan hakimə, səlahiyyətli orqana
(vəzifəli şəxsə) aid olub-olmaması, inzibati xəta
haqqında iş üzrə icraatı rədd edən halların mövcud olub-olmaması, vəsatətlərə
baxılması, zəruri olduqda ekspertizanın təyin edilməsi, əlavə materialların
tələb olunması, şikayətə və ya protestə baxılması üçün lazımi şəxslərin çağırılması
aiddir (132.1.1-132.1.3-cü maddələr).
İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin 132.1.2-ci maddəsində göstərilən “inzibati xəta haqqında
iş üzrə icraatı rədd edən hallar” müddəasının həmin Məcəllənin 53-cü maddəsində
müəyyən edilmiş halları ehtiva edib-etməməsi ilə bağlı Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu hesab edir ki, İnzibati Xətalar
Məcəlləsinin 132.1.2-ci maddəsində nəzərdə tutulmuş qeyd edilən müddəanın həmin
Məcəllənin 53-cü maddəsində müəyyən edilmiş inzibati xəta haqqında iş üzrə
icraatı rədd edən halların bir qismini ehtiva etməsi mümkündür. Belə ki, inzibati xəta haqqında iş üzrə qərardan verilən şikayətə
(protestə) baxmağa hazırlıq mərhələsinin təyinatı iş üzrə sübutların
qiymətləndirilməsinə yönələn hərəkətləri etmədən, inzibati xəta haqqında iş
üzrə qərardan verilən şikayətə (protestə) baxılması üçün şəraitin təşkil edilməsindən,
onun uğurla həyata keçirilməsi üçün ilkin təminatların yaradılmasından
ibarətdir. İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 53-cü maddəsində nəzərdə tutulan bəzi
halların müəyyən edilməsi isə yalnız inzibati xəta haqqında işə mahiyyəti üzrə baxıldıqdan
və müvafiq sübutlar qiymətləndirildikdən sonra mümkündür (məsələn 53.1.1, 53.1.2,
53.1.3-cü və s. maddələrdə göstərilən
hallar). Bu səbəbdən inzibati xəta haqqında iş üzrə qərardan verilən şikayətə
(protestə) baxmağa hazırlıq mərhələsində İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 53-cü
maddəsi ilə müəyyən edilmiş icraatı rədd edən hallardan
mahiyyəti üzrə işə baxılmanı və sübutların qiymətləndirilməsini tələb etməyən
hallar müəyyən olunarsa, inzibati xəta haqqında iş üzrə icraata xitam verilməsi
haqqında qərar qəbul edilməlidir.
Beləliklə,
İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 132.1.2-ci maddəsinin “inzibati xəta haqqında iş
üzrə icraatı rədd edən hallar” müddəası həmin Məcəllənin 53-cü maddəsində göstərilən,
mahiyyəti üzrə işə baxmadan və sübutları qiymətləndirmədən icraatı rədd edən halları
ehtiva edir.
İnzibati
xəta haqqında iş üzrə qərardan verilmiş şikayətin və ya protestin mümkünlüyünün
yoxlanılması ilə bağlı müraciətdə qaldırılmış məsələyə gəlincə isə qeyd
edilməlidir ki, İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 130.1-ci maddəsinə əsasən, bu
Məcəllənin 126.1-ci maddəsində nəzərdə tutulmuş hallar istisna olmaqla, qərarın
surəti bu Məcəllənin 57.1–57.5-ci maddələrində nəzərdə tutulmuş rəsmi qaydada
verildiyi vaxtdan on gün müddətində inzibati xəta haqqında iş üzrə
qərardan şikayət və ya protest verilə bilər. İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
130.1-ci maddəsində nəzərdə tutulmuş müddət üzrlü səbəbdən buraxıldıqda,
şikayət və ya protest verən şəxsin vəsatəti ilə bu müddət hakim, səlahiyyətli
orqan (vəzifəli şəxs) tərəfindən bərpa edilir. Buraxılmış müddətin bərpası qeyri-mümkün
hesab edildikdə, bu halda vəsatəti rədd etmə haqqında qərardad qəbul edilir
(130.2 və 130.3-cü maddələr).
Göründüyü
kimi, İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 130-cu maddəsində inzibati xəta haqqında iş
üzrə qərardan şikayət və ya protest vermə müddəti müəyyən edilmiş, habelə
buraxılmış müddətin bərpa olunmasının mümkünlüyü nəzərdə tutulmuşdur. Lakin İnzibati Xətalar
Məcəlləsinin həmin maddəsi inzibati xəta haqqında iş üzrə qərardan şikayət və ya protest vermə müddətinin
buraxıldığı hallarda həmin qərardan verilən şikayətin (protestin) mümkünlüyünün
yoxlanılmasına dair prosessual qaydaları təfsilatı ilə müəyyən etməmişdir.
Beləliklə,
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu hesab edir ki, inzibati xətalar
qanunvericiliyində inzibati xəta haqqında iş üzrə qərardan şikayət və ya
protest vermə müddətinin buraxılıb-buraxılmamasının müəyyən edilməsi, habelə şikayət
və ya protestin mümkünlüyü ilə əlaqədar digər prosessual məsələlər (şikayətin
səlahiyyəti olan şəxs tərəfindən verilib-verilməməsi, imzalanıb-imzalanmaması
və s.) kifayət qədər tənzimlənməmişdir.
Odur
ki, Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu mövcud qanunvericilik normalarından,
həmçinin özünün əvvəlki hüquqi mövqeyindən çıxış edərək hesab edir ki, inzibati
xəta haqqında iş üzrə məhkəmə qərarından verilmiş şikayət və ya protest vermə
müddətinin buraxılıb-buraxılmamasının yoxlanılması ilə əlaqədar prosessual
məsələlərin tənzimlənməsi zamanı cinayət-prosessual qanunvericiliyinin müvafiq
normaları qanunun analogiyası üzrə tətbiq edilməlidir.
Belə
ki, Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun “Azərbaycan Respublikası İnzibati Xətalar
Məcəlləsinin 128.1-ci maddəsinin şərh edilməsinə dair” 2016-cı il 2
noyabr tarixli Qərarında qeyd olunmuşdur ki, cinayət-prosessual
qanunvericiliyinin analogiya üzrə inzibati xəta haqqında iş üzrə icraat
prosesində tətbiqi istisna edilmir. İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 6.3-cü
maddəsi inzibati xətalar qanunvericiliyinin analogiya üzrə tətbiqinə
məhdudiyyət qoysa da, bu, həmin hüquq sahəsinin maddi hüquq normalarına
(məsuliyyəti müəyyən edən normalara) aiddir. Lakin qanunun analogiya üzrə
tətbiqi o zaman mümkündür ki, oxşar prosessual münasibətlər inzibati xətalar
qanunvericiliyində müvafiq norma ilə tənzimlənməsin.
Qanunun
analogiya üzrə tətbiqi konkret hüquq münasibətlərini tənzimləyən normanın
olmamasını və bu hüquq münasibətlərinə oxşar münasibətləri tənzimləyən digər qanun
normasının tətbiqini nəzərdə tutur. Məhz konkret normanın olmaması qanunun
analogiya üzrə tətbiqini onun təfsirindən fərqləndirən əsas əlamətdir.
Beləliklə,
baxmayaraq ki, hüquqi boşluğun müəyyən edilməsi yalnız hüquq normasının təfsir
edilməsindən sonra mümkün olur, onun aradan qaldırılması hüquq normasının
təfsiri prosesi çərçivəsində həyata keçirilmir. Hüquq tətbiqedən normanın
məzmununu, o cümlədən nəzərdə tutulan mənanı müəyyən etməklə həmin normanın qeyri-müəyyənliyini
və ikimənalılığını aradan qaldırmış olur. Boşluğun aradan qaldırılması zamanı
isə hüquq tətbiqedən faktiki olaraq konkret hüquqi mübahisənin birdəfəlik həlli
üçün qanunvericiliklə müəyyən edilmiş meyarlara müvafiq davranış qaydası
müəyyənləşdirir.
Azərbaycan
Respublikası Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin (bundan sonra – Cinayət-Prosessual
Məcəlləsi) XLVII fəsli məhkəmələrin hökm və qərarlarına apellyasiya qaydasında
yenidən baxılmasına dair prosessual münasibətləri tənzimləyir. Həmin Məcəllənin
386.2-ci maddəsinə əsasən, apellyasiya şikayətinin və ya apellyasiya
protestinin verilmə müddətinin bərpa edilməsi məsələsi birinci instansiya
məhkəməsində məhkəmə iclasında sədrlik edən və ya hakim tərəfindən həll edilir.
Cinayət-Prosessual
Məcəlləsində apellyasiya şikayətinin və ya apellyasiya protestinin verilməsi
qaydasına, apellyasiya şikayətinə və ya apellyasiya protestinə dair tələblərə,
həmçinin apellyasiya şikayətinin və apellyasiya protestinin verilməsinin
nəticələrinə dair müddəalar öz əksini tapmışdır (385, 387 və 389-cu maddələr).
Eyni
zamanda Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin 391.4-cü maddəsinə müvafiq olaraq, bu
Məcəllənin 386 və 387-ci maddələrinin tələbləri yerinə yetirilmədikdə
apellyasiya instansiyası məhkəməsi apellyasiya şikayətinin və ya apellyasiya
protestinin hərəkətsiz saxlanılması barədə qərar çıxarır və öz qərarı ilə həmin
tələblərin yerinə yetirilməsi üçün 10 (on) gündən 20 (iyirmi) günədək müddət
təyin edir. Təyin edilmiş müddət ərzində həmin tələblər yerinə yetirilmədikdə,
apellyasiya instansiyası məhkəməsinin qərarı ilə apellyasiya şikayəti və ya
apellyasiya protesti verilməmiş hesab edilir və baxılmamış saxlanılır.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu özünün bir sıra qərarlarında qeyd etmişdir ki,
Konstitusiyanın 7-ci maddəsində təsbit olunmuş hakimiyyətin bölünməsi
prinsipinə görə Konstitusiya Məhkəməsi normayaradıcı, yəni hər hansı hüquq
münasibətlərinin tənzimlənməsinə dair normativ hüquqi aktı qəbul edən, o
cümlədən hər hansı normativ hüquqi akta dəyişikliklərin və əlavələrin edilməsi
təşəbbüsünə malik olan orqan deyil, səlahiyyətli subyektlərin sorğu və
müraciətləri, vətəndaşların şikayətləri əsasında qanunverici, icra və məhkəmə
hakimiyyəti orqanları və yerli özünüidarəetmə orqanları tərəfindən qəbul
olunmuş aktlar üzərində konstitusiya nəzarətini həyata keçirən ali konstitusiya
ədalət mühakiməsi orqanıdır (“Azərbaycan Respublikası İnzibati Xətalar
Məcəlləsinin 483-cü maddəsinin Azərbaycan Respublikası Cinayət Məcəlləsinin
208-ci maddəsi ilə əlaqəli şəkildə şərh edilməsinə dair” 2020-ci il 25
dekabr, “Azərbaycan Respublikası İnzibati Prosessual Məcəlləsinin 28-ci maddəsinin şərh edilməsinə dair” 2017-ci
il 12 aprel tarixli Qərarlar və s.).
Qanunvericilikdə
müxtəlif ictimai münasibətlərin və onlardan irəli gələn hüquqi nəticələrin
tənzimlənməməsi son nəticədə həmin münasibətlərin subyektlərinin hüquq və
vəzifələrinin həcminin müəyyən edilməsinə mənfi təsir göstərə bilər. Bu isə öz
növbəsində bir çox hallarda əsassız olaraq hüquqların məhdudlaşdırılmasına,
vəzifələrin yerinə yetirilməməsinə gətirib çıxarar.
Bu
baxımdan Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu hesab edir ki, hazırda
qüvvədə olan inzibati xətalar qanunvericiliyinin inzibati xəta haqqında iş üzrə
qərardan şikayət və ya protestin verilməsi ilə əlaqədar prosessual
münasibətləri tənzimləyən normalarının təkmilləşdirilməsi
məqsədəmüvafiqdir.
Qeyd
edilənlərə əsasən Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu aşağıdakı nəticələrə gəlir:
- İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 132.1.2-ci maddəsinin “inzibati xəta
haqqında iş üzrə icraatı rədd edən hallar” müddəası yalnız həmin Məcəllənin
53-cü maddəsində göstərilən,
mahiyyəti üzrə işə baxmadan və sübutları qiymətləndirmədən icraatı rədd edən halları
ehtiva edir;
- bu Qərarın təsviri-əsaslandırıcı hissəsində əks olunmuş hüquqi
mövqeyə uyğun olaraq, inzibati xəta haqqında iş üzrə qərardan şikayət və ya
protestin verilməsi ilə bağlı məsələlər cinayət-prosessual qanunvericiliyinin
analoji normaları əsasında həll edilməlidir.
Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının 130-cu maddəsinin VI hissəsini və “Konstitusiya Məhkəməsi
haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 60, 62, 63, 65-67 və 69-cu maddələrini
rəhbər tutaraq, Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
QƏRARA ALDI:
1. Azərbaycan
Respublikası İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 132.1.2-ci maddəsinin “inzibati xəta
haqqında iş üzrə icraatı rədd edən hallar” müddəası yalnız həmin Məcəllənin
53-cü maddəsində göstərilən, mahiyyəti üzrə işə baxmadan və sübutları
qiymətləndirmədən icraatı rədd edən halları ehtiva edir.
2. Bu
Qərarın təsviri-əsaslandırıcı hissəsində əks olunmuş hüquqi mövqeyə uyğun
olaraq, inzibati xəta haqqında iş üzrə qərardan şikayət və ya protestin
verilməsi ilə bağlı məsələlər cinayət-prosessual qanunvericiliyinin analoji
normaları əsasında həll edilsin.
3.
Qərar dərc edildiyi gündən qüvvəyə minir.
4.
Qərar “Azərbaycan”, “Respublika”, “Xalq qəzeti”, “Bakinski raboçi” qəzetlərində
və “Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Məlumatı”nda dərc
edilsin.
5.
Qərar qətidir, heç bir orqan və ya şəxs tərəfindən ləğv edilə, dəyişdirilə və
ya rəsmi təfsir edilə bilməz.
Sədr Fərhad Abdullayev