AZƏRBAYCAN RESPUBLİKASI ADINDAN
Azərbaycan Respublikası
Konstitusiya Məhkəməsi
Plenumunun
Q Ə R A R I
“Yaşayış yeri və olduğu yer üzrə qeydiyyat haqqında” Azərbaycan
Respublikası Qanununun 9-cu maddəsinin birinci hissəsinin bəzi müddəalarının şərh
edilməsinə dair
24 sentyabr 2020-ci il Bakı
şəhəri
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu Fərhad Abdullayev (sədr), Sona
Salmanova, Südabə Həsənova, Rövşən İsmayılov, Ceyhun Qaracayev, Rafael
Qvaladze, Mahir Muradov, İsa Nəcəfov (məruzəçi-hakim) və Kamran Şəfiyevdən ibarət
tərkibdə,
məhkəmə
katibi Fəraid Əliyevin iştirakı ilə,
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 130-cu maddəsinin VI hissəsinə, “Konstitusiya Məhkəməsi
haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 27.2 və 33-cü maddələrinə və Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Daxili Nizamnaməsinin 39-cu maddəsinə
müvafiq olaraq, xüsusi konstitusiya icraatının yazılı prosedur qaydasında
keçirilən məhkəmə iclasında Sumqayıt Apellyasiya Məhkəməsinin müraciəti əsasında
“Yaşayış yeri və olduğu yer üzrə qeydiyyat haqqında” Azərbaycan Respublikası
Qanununun 9-cu maddəsinin birinci hissəsinin bəzi müddəalarının şərh edilməsinə
dair konstitusiya işinə baxdı.
İş
üzrə hakim İ.Nəcəfovun məruzəsini, maraqlı subyektlər Sumqayıt Apellyasiya Məhkəməsinin
Mülki Kollegiyasının hakimi S.Qafari, Azərbaycan
Respublikası Milli Məclisi Aparatının Dövlət quruculuğu, inzibati və hərbi
qanunvericilik şöbəsinin İnzibati ərazi və bələdiyyə məsələləri üzrə
qanunvericilik sektorunun məsləhətçisi Ə.İsmayılova, mütəxəssis
Azərbaycan Respublikası Ali Məhkəməsinin Mülki Kollegiyasının hakimi İ.Xəlilov tərəfindən
təqdim edilmiş yazılı mülahizələri və iş materiallarını araşdırıb müzakirə edərək,
Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
MÜƏYYƏN ETDİ:
Sumqayıt
Apellyasiya Məhkəməsi Azərbaycan Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsinə
(bundan sonra – Konstitusiya Məhkəməsi) müraciət edərək, Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının (bundan sonra – Konstitusiya) 60-cı maddəsi
baxımından “Yaşayış yeri və olduğu yer üzrə qeydiyyat haqqında” Azərbaycan
Respublikası Qanununun (bundan sonra – “Yaşayış yeri və olduğu yer üzrə
qeydiyyat haqqında” Qanun) 9-cu maddəsinin
birinci hissəsinin 5-ci bəndinin, Azərbaycan Respublikası Mülki Məcəlləsinin
(bundan sonra – Mülki Məcəllə) 14.2.2-ci maddəsinin və Azərbaycan Respublikası
Mülki Prosessual Məcəlləsinin (bundan sonra – Mülki Prosessual Məcəllə) 4.1,
53, 149 və 152-ci maddələrinin əlaqəli şəkildə şərh edilməsini xahiş etmişdir.
Müraciətdə
göstərilir ki, G.Paşayeva Z.Paşazadə və digərlərinə qarşı iddia ərizəsi ilə məhkəməyə
müraciət edərək, onların mənzildən istifadə hüquqlarına xitam verilməsi və mənzildən
çıxarılmalarına dair qətnamə qəbul olunmasını xahiş etmişdir. Sonradan iddiaçı
cavabdehlərin həmin evə istifadə hüquqlarının yaranmamasına və bu qətnamənin
onların həmin evdən qeydiyyatdan çıxarılmasına əsas olmasına istinad edərək Mülki
Prosessual Məcəllənin 53-cü maddəsinə əsasən iddianı dəyişdirmişdir.
İddia
onunla əsaslandırılmışdır ki, cavabdehlər iddiaçının keçmiş gəlini və nəvələri
olmuşdur. Cavabdeh Z.Paşazadə onun oğlu S.Paşazadə ilə 4 sentyabr 2012-ci il
tarixində nikahlarını rəsmiləşdirdikdən sonra iddiaçıya məxsus evə qeydiyyata alınmış,
lakin digər mənzilə köçərək orada yaşamışlar. Sonradan onlar arasında bağlanmış
nikah məhkəmə qətnaməsi ilə pozulmuşdur. Cavabdehlərin hazırda qeydiyyatda
olduqları ünvanda yaşamaması və istifadə hüquqlarının olmaması onların həmin
evdən qeydiyyatdan çıxarılması üçün əsasdır.
Abşeron Rayon Məhkəməsinin 28 avqust 2019-cu il
tarixli qətnaməsi ilə iddia tələbi təmin edilmişdir. Cavabdeh Z.Paşazadə qətnamədən
apellyasiya şikayəti verərək iddiaçının iddianı dəyişdirərkən düzgün olmayan
iddia tələbini irəli sürdüyünü göstərmişdir.
Müraciətedən apellyasiya şikayətinin bu dəlilinə
münasibətdə “Yaşayış yeri və olduğu yer üzrə qeydiyyat haqqında” Qanunun 9-cu
maddəsinin birinci hissəsinin 5-ci bəndinin və mülki prosessual qanunvericilikdə
nəzərdə tutulan iddianın dəyişdirilməsinə dair normaların Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu tərəfindən şərhinə ehtiyac yarandığı qənaətinə gəlmişdir. Belə ki,
“Yaşayış yeri və olduğu yer üzrə qeydiyyat haqqında” Qanunun 9-cu maddəsinin
birinci hissəsinin 5-ci bəndində yaşayış sahəsindən çıxarılma və ya istifadə
hüququna xitam verilməsinə dair məhkəmə qətnaməsi şəxsin qeydiyyatdan
çıxarılması üçün əsaslardan biri kimi müəyyən edilmişdir. Müraciətedənin qənaətinə
görə, “istifadə hüququnun yaranmaması” dəlili üzrə də qeydiyyatdan çıxarılma üçün,
istifadə hüququnun xitamı qaydası tətbiq edilməlidir.
Müraciətedən həmçinin hesab edir ki, şəxsin yaşayış
yeri üzrə qeydiyyatda olması onun həmin mənzilə köçürülməsini tələb etmək
hüququnu qaçılmaz edir. Bu zaman mənzildən istifadə hüququnun olmamasının müəyyən
edilməsi üzrə qəbul edilmiş qətnamələr yaşayış sahəsindən çıxarılma üçün əsas
ola bilməz. Bu halda da qeydiyyatdan çıxarılma üçün şəxsin mənzildən istifadə
hüququna xitam verilməsi barədə qətnamə olmalıdır.
Müraciətdə “Yaşayış yeri və olduğu yer üzrə
qeydiyyat haqqında” Qanunda qeydiyyat və istifadə hüquqları anlayışlarının fərqləndirilməsinin
bir sıra hallarda məhkəməyə müraciət etmiş şəxslərin Mülki Prosessual Məcəllənin
53-cü maddəsinin təsiri altına düşməyən, eləcə də həmin Məcəllənin 149-cu maddəsi
ilə uzlaşmayan, yanlış iddiaların qaldırılmasına səbəb olduğu qeyd edilir. Belə
ki, Mülki Prosessual Məcəllənin 53-cü maddəsini tətbiq edərkən iddianın
elementlərinin dəyişdirilməsi iddiaçının hüququ olduğundan və məhkəmə onun bu
hüququnun həyata keçirilməsinin qarşısını ala bilmədiyindən, əvvəlki iddia tələbləri
həmin maddənin tələblərinə uyğun olmayan şəkildə yeni iddia ilə əvəzləşdirilir.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu hesab edir ki, müraciətdə qaldırılan məsələlər faktiki
olaraq şəxsin yaşayış sahəsinə qeydiyyatı və istifadə hüququnun, habelə mülkiyyətçiyə
məxsus yaşayış sahəsindən onun ailə üzvlərinin və ya digər şəxslərin istifadə hüququnun,
həmçinin iddianın predmetinin və əsasının məzmununun açıqlanmasını zəruri edir.
Mülki
Məcəllənin 27.1-ci maddəsinə əsasən, fiziki şəxsin adətən yaşadığı yer onun
yaşayış yeri sayılır. Şəxsin bir neçə yaşayış yeri ola bilər. On dörd yaşına
çatmamış şəxslərin yaşayış yeri valideynlik hüquqlarını itirməmiş valideynlərinin
yaşayış yeri sayılır, qəyyumluq altında olan şəxsin yaşayış yeri isə qəyyumun
yaşayış yeri sayılır.
“Yaşayış
yeri və olduğu yer üzrə qeydiyyat haqqında” Qanunun 2-ci maddəsinə görə, şəxsin yaşayış yeri dedikdə tam həcmdə
fəaliyyət qabiliyyətli şəxsin mülkiyyətçi kimi, icarə və kirayə müqaviləsi üzrə,
yaxud Azərbaycan Respublikasının qanunvericiliyi ilə nəzərdə tutulmuş digər əsaslarla
daimi və ya daha çox yaşadığı ev, mənzil, xidməti yaşayış sahəsi,
yataqxana, ahıllar və əlilliyi
olan şəxslər, o cümlədən sağlamlıq imkanları məhdud 18 yaşınadək uşaqlar üçün
sosial xidmət müəssisələri, xüsusi təhsil müəssisələri və digər bu
kimi yaşayış yerləri başa düşülür.
Həmin
Qanunun 5-ci maddəsinə uyğun olaraq, vətəndaşın yaşayış yeri üzrə qeydiyyata
alınması dedikdə, ona ilk dəfə şəxsiyyət vəsiqəsi verilərkən və ya yaşayış
yerini dəyişdirmiş vətəndaşın yeni yaşayış yerinə gəldikdən sonra müvafiq icra
hakimiyyəti orqanı tərəfindən qeydiyyata alınması başa düşülür.
Vətəndaşın
yaşayış yeri üzrə qeydiyyata alınması üçün əsaslardan biri yaşayış sahəsinə
köçmək üçün əsas verən sənəd, digəri isə vətəndaşa yaşayış sahəsi verən şəxsin ərizəsidir.
Qeyd
edilən normaya əsasən, yaşayış sahəsinə köçmək üçün əsas verən sənəd dedikdə,
mülkiyyət hüququnun dövlət qeydiyyatına alınması haqqında daşınmaz əmlakın dövlət
reyestrindən çıxarış, order, icarə və ya kirayə müqaviləsi, yaxud Azərbaycan
Respublikasının qanunvericiliyində nəzərdə tutulmuş başqa sənəd başa düşülür.
Vətəndaşın
yaşayış yeri üzrə qeydiyyata alınması üçün digər əsas olan yaşayış sahəsinin
mülkiyyətçisinin verdiyi ərizə ilə ona məxsus yaşayış sahəsinə vətəndaşın
qeydiyyata alınmasına icazə verilir.
“Yaşayış
yeri və olduğu yer üzrə qeydiyyat haqqında” Qanunun müddəalarından aydın olur
ki, qanunverici hər bir şəxsin yaşadığı və olduğu yerin müəyyən olunması üçün əsas
diqqəti şəxsin daimi və ya müvəqqəti yaşamaq üçün seçdiyi ünvan üzrə qanunla müəyyən
olunmuş qaydada qeydiyyatdan keçmək zərurətinə yönəldir.
Həmin
Qanunun 1-ci maddəsinə əsasən, yaşayış yeri və olduğu yer üzrə qeydiyyatın məqsədi
Azərbaycan Respublikasında yaşayan şəxslərin uçota alınması, onların başqa şəxslər,
dövlət və cəmiyyət qarşısında vəzifələrinin icra edilməsi, insan və vətəndaş
hüquqlarının və azadlıqlarının həyata keçirilməsi (sosial müdafiə, pensiya təminatı,
hərbi xidmətə çağırış, məhkəmə qərarlarının icrası və s.) üçün zəruri şərait
yaratmaqdır.
Lakin
qeyd olunmalıdır ki, bu Qanunun göstərilən məqsədi şəxslərin yaşayış yeri və
olduğu yer üzrə qeydiyyata alınmasını onların özünə başqa yaşayış yerini azad
seçmək hüququnu məhdudlaşdıran əsas kimi nəzərdə tutmur.
Göstərilən
normaların məzmunundan belə nəticəyə gəlmək olar ki, hər bir şəxsin yaşadığı
yer üzrə qeydiyyata alınması qanunvericiliyin tələbidir və bu tələb şəxslə dövlət
arasındakı qarşılıqlı öhdəliklərin icrasına lazımi şərait yaradılmasına xidmət
edir. Bu tələbin icra edilməməsi “Yaşayış yeri və olduğu yer üzrə qeydiyyat
haqqında” Qanunun güddüyü məqsədə zidd olmaqla seçki və sosial təminat
hüquqlarının realizəsi, hərbi xidmətə çağırış, məhkəmə qərarlarının icrası və
s. kimi məsələlərdə çətinliklər yarada bilər. Məhz bunun qarşısının alınması məqsədi
ilə qanunverici Azərbaycan Respublikası İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 563-cü maddəsində
yaşayış yeri və olduğu yer üzrə qeydiyyat haqqında qanunvericiliyin pozulmasını
inzibati xəta kimi müəyyən edərək inzibati məsuliyyət nəzərdə tutmuşdur.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu qeyd etməyi zəruri hesab edir ki, şəxsin yaşayış yeri üzrə
qeydiyyatı onun yaşadığı yerin dövlət tərəfindən rəsmi qaydada qeydə alınmasını
təmin edən vasitədir və bu məhdud əşya hüququ mənasında istifadə hüququnu
ehtiva etmir. Bu baxımdan müraciətdə qaldırılan məsələyə aydınlıq gətirilməsi
üçün mülkiyyət hüququnun elementlərinin, xüsusi ilə də istifadə hüququnun məzmununun
açıqlanması vacibdir.
Mülki
Məcəllənin 152.1-ci maddəsinə əsasən, mülkiyyət hüququ – subyektin ona mənsub əmlaka
(əşyaya) öz istədiyi kimi sahib olmaq, ondan istifadə etmək və ona dair sərəncam
vermək üzrə dövlət tərəfindən tanınan və qorunan hüququdur. Sahiblik hüququ – əmlaka
(əşyaya) faktiki sahibliyi həyata keçirməyin, istifadə hüququ – əmlakdan (əşyadan)
onun faydalı təbii xassələrini hasil etməyin, habelə ondan fayda götürməyin, sərəncam
hüququ isə əmlakın (əşyanın) hüquqi müqəddəratını təyin etməyin hüquqi cəhətdən
təmin edilmiş imkanıdır.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu “Azərbaycan Respublikası Mülki Məcəlləsinin 228.1 və
228.2-ci və Azərbaycan Respublikası Mənzil Məcəlləsinin 30.1 və 30.2-ci maddələrinin
şərh edilməsinə dair” 2014-cü il 16 dekabr tarixli Qərarında göstərmişdir ki,
istifadə hüququ öz-özlüyündə konkret hüququn əşya və yaxud öhdəlik hüququna aid
edilməsini müəyyənləşdirmir. Hüquqi mahiyyəti baxımından bir-birindən çox fərqli
olmalarına baxmayaraq, belə hüquqların ortaq cəhəti ondan ibarətdir ki,
“istifadə” sözünün işlədilməsi yalnız əşyadan öz sahibinin istifadə etmək səlahiyyətini
təmin edir. Lakin bu hüquqların məzmunundan görünür ki, onlardan hər birinin əşyadan
istifadə etmək imkanını təmin etməsi şərtləri, istifadənin həcmi, istifadənin
hüquqi baxımdan yaranması və ona xitam verilməsi ilə bağlı qayda və şərtlər,
başqa sözlə istifadə səlahiyyətinin hüquqi rejimi bir-birindən fərqlidir.
Bu
hüquqlar öz sahiblərinin əşyadan istifadə etmək səlahiyyətlərini təmin etsələr
də, bu imkanı təmin edən əmlak hüquqlarının heç birini “istifadə hüququ”
adlandırmaq olmaz. Əks halda, əmlak hüquqlarının adlarının əsas funksiyası olan
fərqləndirmə və müəyyən etmə xüsusiyyəti aradan qalxmış olar. Belə olan halda
isə hansı hüququn nəzərdə tutulduğunu müəyyən etmək mümkün olmaz. Nəticə etibarı
ilə, mülki qanunvericilikdə “istifadə hüququ” ifadəsi əmlak hüquqlarının hər
hansı bir növünü deyil, müəyyən bir hüququn həyata keçirilmə şəklini
(formasını) ifadə edir.
Mülki Məcəllənin
yaşayış binasının tərkib hissəsindən istifadə hüququnu müəyyən edən 228-ci maddəsinə
müvafiq olaraq, yaşayış binasının tərkib hissəsi
mülkiyyətçisinin ailə üzvləri və digər şəxslər yaşayış binasından istifadə
hüququna bu şərtlə malikdirlər ki, həmin hüquq daşınmaz əmlakın dövlət
reyestrində qeydə alınsın. Yaşayış binasının tərkib hissəsindən istifadə
hüququnun əmələ gəlməsi, həyata keçirilməsi şərtləri və xitamı mülkiyyətçi ilə
bağlanan, notariat qaydasında təsdiqlənən yazılı razılaşma ilə müəyyənləşdirilir.
Yaşayış binasının tərkib hissəsindən istifadə hüququna xitam verilməsi haqqında
razılaşma olmadıqda bu hüquqa mülkiyyətçinin məhkəmə qaydasında tələbinə əsasən
bazar qiyməti ilə müvafiq kompensasiya verməsi yolu ilə xitam verilə bilər.
Mülki
Məcəllənin göstərilən maddəsinin məzmunundan məlum olur ki, həmin maddədə
yaşayış binasının tərkib hissəsindən istifadə etmək səlahiyyətini təmin edən
hüquq, mülki qanunvericilikdə məhdud əşya hüquqlarına dair nəzərdə tutulan
bütün xüsusiyyətləri özündə əks etdirdiyinə görə, məhdud əşya hüququdur. Belə
ki, daşınmaz əşyalar üzərində mülkiyyət hüququnun yüklü hala gəlməsinə səbəb olan
məhdud əşya hüquqları, bir qayda olaraq, sözügedən daşınmaz əşyanın mülkiyyətçisi
ilə notariat qaydasında bağlanan müqavilə əsasında (Mülki Məcəllənin 144.1-ci
maddəsi) və daşınmaz əmlakın dövlət reyestrində qeydə alınmaqla yaranır (Mülki
Məcəllənin 14.3-cü maddəsi).
Bundan
fərqli olaraq, yaşayış sahəsi mülkiyyətçisinin hüquqlarının məhdudlaşdırılmasının
digər əsaslarından biri kimi Azərbaycan Respublikası Mənzil Məcəlləsinin
(bundan sonra – Mənzil Məcəlləsi) 30.1 və 30.2-ci maddələrində göstərilən ailə
münasibətləri əşya hüquqlarına aid edilə bilməz. Belə ki, Mənzil Məcəlləsinin
30-cu maddəsində göstərilən şəxslərin yaşayış sahəsindən istifadə edə bilmələrinə
hüquqi əsas yaşayış sahəsinin mülkiyyətçisi ilə bağlanan müqavilələr və onlara əsasən
həyata keçirilən mülki hüquqi əməliyyatlar sayəsində əldə edilən hüquqlar
deyil, məhz yaşayış sahəsinin mülkiyyətçisi ilə olan ailə münasibətləri sayəsində
yaranan hüququn həyata keçirilməsidir.
İstifadə
hüququ ilə bağlı oxşar hüquqi mövqelər Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun “Azərbaycan
Respublikası Mülki Məcəlləsinin 228.5-ci maddəsinə dair” 2008-ci il 27 may
tarixli, “Azərbaycan Respublikası Mülki Məcəlləsinin 228.5-ci maddəsinə əsasən əmələ
gələn istifadə
hüququna xitam verilməsinə dair” 2016-cı il 29 mart tarixli və s. Qərarlarında da
ifadə edilmişdir.
Bununla
yanaşı Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun Ü.Rəhimovanın şikayəti üzrə 2009-cu il
25 dekabr tarixli Qərarında qeyd olunmuşdur ki, şəxsin (digər ailə üzvlərinin)
mənzilə mülkiyyətçinin şifahi razılığı əsasında köçməsi və mənzilə qeydiyyata
düşməsi onun Mülki Məcəllənin 228.5-ci maddəsinin tələblərinə görə həmin mənzildən
istifadə hüququ əldə etməsinə səbəb olmur.
Beləliklə,
göstərilənlərə əsasən belə nəticəyə gəlinir ki, yaşayış sahəsinin mülkiyyətçisinin
razılığı ilə onun mülkiyyətində olan yaşayış yeri üzrə qeydiyyata alınma həmin
yaşayış sahəsindən istifadə hüququnun yaranmasını ehtiva etmir. Belə ki,
qanunvericilik istifadə hüququnun yaranması faktını şəxsin həmin mənzilə
qeydiyyatının olub-olmamasından asılı etməmişdir.
Mövcud
qanunvericilik şəxsin yaşayış yeri üzrə qeydiyyata alınması əsasları ilə yanaşı
yaşayış yeri üzrə qeydiyyatdan çıxarılması əsaslarını da nəzərdə tutmuşdur.
Belə ki, “Yaşayış
yeri və olduğu yer üzrə qeydiyyat haqqında” Qanunun 9-cu maddəsinin birinci
hissəsinə əsasən, müvafiq icra hakimiyyəti
orqanları tərəfindən şəxs yaşayış yeri üzrə qeydiyyatdan aşağıdakı
hallarda çıxarılır:
1) yaşayış
yerini dəyişdikdə — yeni yaşayış yeri üzrə qeydiyyata alınması barədə müvafiq
icra hakimiyyəti orqanlarının məlumatına əsasən;
2) başqa
ölkədə yaşayış yeri seçdikdə — müvafiq icra hakimiyyəti
orqanlarının məlumatına əsasən;
3) ömürlük azadlıqdan məhrum
edildikdə — məhkəmənin qanuni qüvvəyə minmiş hökmü əsasında;
4)
öldükdə və ya məhkəmə qətnaməsi ilə ölmüş elan edildikdə — ölüm aktının qeydə
alınması haqqında müvafiq dövlət orqanının məlumatı əsasında;
5)
yaşayış sahəsindən çıxarıldıqda və ya yaşayış sahəsindən istifadə hüququna
xitam verildikdə məhkəmənin qanuni qüvvəyə minmiş qətnaməsi əsasında;
6) qeydiyyata
alınma üçün əsas olmuş sənədlərin və ya məlumatların həqiqətə uyğun olmadığı və
ya qeydiyyat məsələsi həll edilərkən vəzifəli şəxs tərəfindən qanunsuz hərəkətə
yol verildiyi aşkar edildikdə — məhkəmənin qanuni qüvvəyə minmiş qərarı əsasında.
Göründüyü
kimi, şəxsin yaşayış yeri üzrə qeydiyyatdan çıxarılması üçün əsaslardan biri şəxsin
yaşayış sahəsindən çıxarılması və ya yaşayış sahəsindən
istifadə hüququna xitam verilməsi barədə məhkəmənin qanuni qüvvəyə minmiş qətnaməsinin
mövcudluğudur.
Yaşayış
sahəsindən çıxarılma barədə qətnamə məhkəmələr tərəfindən şəxsin yaşayış sahəsindən
istifadə hüququnun olmaması müəyyən edildikdə qəbul edilir. Belə ki, yaşayış
sahəsinin mülkiyyətçisi həmin yaşayış sahəsi üzrə qeydiyyatda olub orada
yaşayan şəxsin qeydiyyatdan çıxarılması üçün məhkəmədə sonuncunun yaşayış sahəsindən
çıxarılması haqqında iddia qaldırmalıdır. Bu halda şəxsin yaşayış sahəsindən
çıxarılması haqqında məhkəmə qətnaməsi şəxsin yaşayış yeri üzrə qeydiyyatdan
çıxarılması üçün əsas kimi çıxış edir.
Yaşayış
sahəsindən istifadə hüququna xitam verilməsi barədə qətnamələr şəxsin yaşayış
sahəsindən istifadə hüququ mövcud olduğu hallarda belə iddialara baxılması ilə əlaqədardır.
Bu zaman şəxsin yaşayış yeri üzrə qeydiyyatdan çıxarılması onun həmin yaşayış sahəsindən
istifadə hüququna xitam verilməsi ilə baş verir.
Müraciətedənin
mənzildən qeydiyyatdan çıxarılma üçün bütün hallarda mənzildən istifadə
hüququna xitam verilməsinə dair qətnamənin olması mövqeyi ilə əlaqədar qeyd
edilməlidir ki, “Yaşayış yeri və olduğu
yer üzrə qeydiyyat haqqında” Qanunun 9-cu maddəsinin birinci hissəsinin 5-ci bəndinin
müddəaları onu göstərir ki, məhkəmələr bu növ iddialara baxarkən, hər bir halda
şəxsin həmin yaşayış sahəsində yaşayıb-yaşamaması, istifadə hüququnun mövcud
olub-olmaması məsələsini araşdırmalıdır. Belə ki, istifadə hüququ mövcud
olmadığı halda ona xitam verilməsi məsələsindən də söhbət gedə bilməz.
Eyni
zamanda nəzərə alınmalıdır ki, sözügedən Qanunun 9-cu maddəsinin birinci hissəsinin
5-ci bəndinə əsasən, məhkəmənin yaşayış sahəsindən çıxarılma və ya istifadə
hüququna xitam verilməsi haqqında qətnaməsi şəxsin yaşayış sahəsi üzrə
qeydiyyatdan çıxarılması üçün kifayət edir.
Bu
isə məhkəmə qətnaməsi ilə yaşayış sahəsindən istifadə hüququna xitam verilmiş və
ya yaşayış sahəsindən çıxarılmış şəxslərin qeydiyyatdan çıxarılması üçün
mülkiyyətçinin yenidən iddia qaldırmasının qarşısını almaqla, prosessual qənaət
prinsipinin təmin edilməsinə də xidmət etmiş olur.
Qeyd
edilməlidir ki, şəxsin yaşayış yerindən qeydiyyatdan çıxarılması onun üçün hər
hansı əlverişsiz hüquqi nəticələr yaratmamaqla yanaşı, yaşayış sahəsi üzrə,
ümumiyyətlə qeydiyyatsız qalmalarına da səbəb olmur. Belə ki, həmin şəxslər özlərinin
yeni yaşayış yerləri üzrə və ya Azərbaycan Respublikası Nazirlər Kabinetinin 9
aprel 2003-cü il tarixli, 55s nömrəli Sərəncamına uyğun olaraq Azərbaycan
Respublikası Daxili İşlər Nazirliyinin şəxsiyyət vəsiqəsi verən müvafiq
orqanının ünvanı üzrə qeydiyyata alına bilərlər.
Müraciətdə
göstərilən mülki işdə olduğu kimi, mükiyyətçiyə məxsus yaşayış sahəsinə
qeydiyata alınmış, lakin həmin yaşayış sahəsindən istifadə hüququ olmayan və
orada faktiki yaşamayan şəxslərin qeydiyyatdan çıxarılması məsələsi ilə əlaqədar
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu qeyd etməyi zəruri hesab edir ki, bu hallarda
qeydiyyatda olan şəxslərin mülkiyyətçinin ərizəsi əsasında inzibati orqan tərəfindən
qeydiyyatdan çıxarılması məsələsi qanunvericilikdə birmənalı qaydada tənzimlənməsə
də, “Yaşayış yeri və olduğu yer üzrə qeydiyyat haqqında” Qanunun 9-cu maddəsinin
birinci hissəsinin 1-ci bəndinin mənasına görə bu mümkün hesab edilməlidir. Belə
ki, qeyd edilən norma məhz şəxsin yaşayış yerini dəyişdiyi halda müvafiq icra
hakimiyyəti orqanının məlumatı əsasında onun əvvəlki yaşayış yeri üzrə qeydiyyatdan
çıxarılmasını müəyyən edir. Qanunun bu normasında nəzərdə tutulmuş “şəxsin
yaşayış yerini dəyişməsi” ifadəsi “şəxsin həmin yaşayış sahəsində yaşamaması” mənasını
da ehtiva edir.
Nəzərə
alınmalıdır ki, Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun son illərdə qəbul etdiyi Qərarlar
mülkiyyətçinin hüquqlarının müdafiəsinə, üçüncü şəxslərin yaşayış sahəsinə dair
əmlak hüquqlarının mövcudluğunun mülkiyyətçinin hüquqlarının, o cümlədən sərəncam
hüququnun realizəsinə maneəçilik yaratmamasına istiqamətlənmişdir.
Konstitusiya
Məhkəməsi Plenumunun “Azərbaycan
Respublikasında mənzil fondunun özəlləşdirilməsi haqqında” Azərbaycan
Respublikası Qanununun 1-ci, 5-ci və 12-ci maddələrinin şərh edilməsinə dair
2012-ci il 21 dekabr tarixli Qərarında qeyd olunmuşdur ki, mülkiyyət
hüququnun məhdudlaşdırılması qanunçuluğun tələbinə cavab verməli, başqa
şəxslərin hüquq və azadlıqlarının müdafiəsi məqsədilə tətbiq edilməli,
mütənasib olmalı və bu konstitusion hüququn mahiyyətini dəyişməməlidir. Bu cür
məhdudiyyətin mümkünlüyü və onun xarakteri layiqli həyat səviyyəsi də daxil
olmaqla konstitusion əhəmiyyətli dəyərlərin müdafiəsi ilə şərtləndirilməlidir.
Mülkiyyət
hüququ mülkiyyətçinin ona məxsus olan əmlaka faktiki sahib olmaq, öz tələbatlarının
təmin olunması üçün təyinatından asılı olaraq bu əmlakdan istədiyi kimi istifadə
etmək, əmlakın hüquqi müqəddəratını öz iradəsinə görə müəyyən etmək, həmçinin
qüvvədə olan qanunvericilik çərçivəsində digər şəxslərin hüquq və qanunla
qorunan maraqlarını pozmadan həmin əmlak üzərində dövlət tərəfindən təminat
altına alınmış üstünlüyünə üçüncü şəxslərin müdaxiləsini aradan götürmək, bu
zaman öz mülahizəsinə görə və maraqlarına uyğun hərəkət etmək səlahiyyətidir (Konstitusiya
Məhkəməsi Plenumunun “Bələdiyyə torpaqlarının idarə edilməsi haqqında” Azərbaycan
Respublikası Qanununun 9.8-ci maddəsinin Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının 13 və 29-cu maddələri, eləcə də Azərbaycan Respublikası Mülki
Məcəlləsinin 152-ci maddəsinin müddəaları baxımından şərh edilməsinə dair”
2020-ci il 27 avqust tarixli Qərarı).
Konstitusiyanın
mülkiyyət hüququnu nəzərdə tutan normalarını inkişaf etdirən Mülki Məcəllə də
mülki hüquq münasibətləri sahəsində mülkiyyət hüququnun tanınmasına və müdafiə
olunmasına yönəlmiş hüquqi mexanizmləri müəyyənləşdirmişdir. Belə ki, Məcəllənin
157-ci maddəsinə əsasən, mülkiyyətçi öz əmlakını istənilən qanunsuz müdaxilədən
və qəsdlərdən qorumağa haqlıdır.
Göstərilənlərə
əsasən Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu hesab edir ki, mülkiyyətçinin iradə
ifadəsi olan razılıq ərizəsi ilə ona məxsus yaşayış sahəsinə digər şəxsin qeydiyyata
alınması nəticəsində yaranmış hüquqi münasibətlərə mülkiyyətçinin inzibati
orqana müraciəti əsasında xitam verilə bilər. Belə ki, “Yaşayış yeri və olduğu
yer üzrə qeydiyyat haqqında” Qanunda əsas müddəa kimi təsbit edilən yaşayış
yeri və olduğu yer üzrə qeydiyyatın yalnız Azərbaycan Respublikasının
qanunvericiliyi ilə müəyyən edilmiş hallarda hüquqi nəticəyə səbəb ola biləcəyi
nəzərə alınmaqla yaşayış sahəsinə münasibətdə əmlak hüquqları mövcud olmayan şəxslərin
mülkiyyətçinin tələbi əsasında müvafiq icra hakimiyyəti orqanı (inzibati orqan)
tərəfindən qeydiyyatdan çıxarılması təmin olunmalıdır. Əks halda məhkəmələr bununla bağlı mübahisələrə inzibati məhkəmə
icraatı qaydasında baxaraq şəxsin yaşayış yeri üzrə qeydiyyatdan çıxarılması
öhdəliyini həmin orqanın üzərinə qoya bilər.
Müraciətdə qaldırılan digər məsələ mülkiyyətçinin
ona məxsus yaşayış sahəsində formal qeydiyyatda olan şəxslərin qeydiyyatdan
çıxarılması üçün məhkəməyə müraciət edərkən, Mülki Prosessual Məcəllənin 53-cü
maddəsinin təsiri altına düşməyən, eləcə də həmin Məcəllənin 149-cu maddəsi ilə
uzlaşmayan iddiaların qaldırılması ilə bağlıdır.
Konstitusiyanın
26-cı maddəsinə əsasən, dövlət hər kəsin hüquqlarının və azadlıqlarının müdafiəsinə
təminat verir. Bu təminatlardan biri də hər kəsin hüquq və azadlıqlarının məhkəmədə
müdafiəsidir.
Konstitusiya
Məhkəməsi Plenumunun formalaşdırdığı hüquqi mövqeyə görə, Konstitusiyanın 60-cı
maddəsində təsbit olunmuş məhkəmə müdafiəsi hüququ əsas insan və vətəndaş hüquq
və azadlıqları sırasında olmaqla yanaşı, Konstitusiyada təsbit edilmiş digər
hüquq və azadlıqların təminatı qismində də çıxış edir. Həmin hüquq yalnız məhkəməyə
müraciətlə məhdudlaşmır, pozulmuş hüquqları və azadlıqları səmərəli bərpa etmək
iqtidarında olan ədalət mühakiməsini də nəzərdə tutur.
Konstitusiyanın
müddəalarına uyğun olaraq mülki prosessual qanunvericilikdə hər bir maraqlı şəxsin
pozulmuş hüquqlarının və qanuni mənafelərinin müdafiəsi üçün məhkəməyə müraciət
edə bilməsi təsbit olunmuşdur. Belə ki, Mülki
Prosessual Məcəllənin 4.1-ci maddəsinə əsasən, bütün fiziki və hüquqi şəxslər
özlərinin qanunla qorunan hüquq və azadlıqlarını, eləcə də maraqlarını qorumaq
və təmin etmək məqsədilə qanunla müəyyən edilmiş qaydada məhkəmə müdafiəsindən
istifadə etmək hüququna malikdirlər.
Məhkəməyə
müraciət etmək hüququ, ilk növbədə iddianın qaldırılması ilə həyata keçirilir.
Mülki Prosessual Məcəllənin 53-cü maddəsinə görə,
iddiaçı məhkəmə tərəfindən qətnamə qəbul edilənə kimi
iddianın əsasını və ya predmetini dəyişməyə, iddia tələbinin həcmini artırmağa
və ya azaltmağa haqlıdır.
Mülki prosesdə iddianın predmeti
dedikdə, iddiaçının cavabdehə qarşı irəli sürdüyü və mübahisəli hüquq münasibətindən
irəli gələn maddi hüquqi tələbi başa düşülür. İddianın predmetinə qanunla
qorunan maraqları, o cümlədən bütövlükdə hüquq münasibətlərini aid etmək olar. İddianın
əsası dedikdə isə iddiaçının öz tələbini təsdiq etmək üçün irəli sürdüyü
hallar, yəni tərəflər arasındakı maddi-hüquq münasibətlərinin yaranması, dəyişməsi
və xitamının bağlı olduğu hallar başa düşülür. İddianın faktiki əsasına iddiaçının cavabdehə qarşı olan tələbini əsaslandırdığı
hüquqi faktlar, iddianın hüquqi əsasına isə iddiaçının cavabdehə qarşı olan tələbinin
hüquqi cəhətdən əsaslandırılması aiddir.
İddianın
dəyişdirilməsi barədə ərizə verildikdə ilkin iddia tələbi iki qaydada dəyişdirilə
bilər. Birinci halda tələbin əsası, yəni iddiaçının öz hüquqlarının müdafiəsi
üçün məhkəməyə müraciət etməsinin səbəbi, ikinci halda isə iddianın predmeti, yəni
maddi hüquq normasının dispozisiyası dəyişdirilir.
Mülki Prosessual Məcəllənin
53-cü maddəsində ifadə olunan normanın dispozisiya şərtlərinə görə iddiaçı həm
də iddia tələbinin həcmini artırmaq və ya azaltmaq hüququna malikdir. Eyni tələbin
həcminin dəyişdirilməsi iddianın predmetinin dəyişdirilməsi demək deyildir (Konstitusiya
Məhkəməsi Plenumunun “Azərbaycan Respublikası Mülki Prosessual Məcəlləsinin
372.5-ci maddəsinin həmin Məcəllənin 155, 156 və 372.4-cü maddələri ilə müqayisəli
şəkildə şərh edilməsinə dair” 2012-ci il 27 avqust tarixli Qərarı).
Lakin
nəzərə alınmalıdır ki, Mülki Prosessual Məcəllənin 53-cü maddəsinə istinad etməklə
iddiaçının iddianın həm əsasını, həm də predmetini dəyişməsi yolverilməzdir.
İddianın həm əsasının, həm də predmetinin dəyişdirilməsi yeni iddianın irəli
sürülməsi kimi başa düşülməlidir.
Sumqayıt
Apellyasiya Məhkəməsinin müraciətinə səbəb olan iş materiallarından isə görünür
ki, cavabdehlərin qeydiyyatda olduqları yaşayış sahəsindən istifadə hüquqları
olmadığından və orada yaşamadıqlarından dolayı istifadə hüquqlarına xitam
verilməsinə də ehtiyac olmamış və bu səbəbdən iddiaçı iddia predmetini dəyişərək
digər hüquq münasibətlərini – istifadə hüququnun olmamasının müəyyən edilməsini
iddia tələbi kimi irəli sürmüşdür.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu bir daha qeyd edir ki, “Yaşayış yeri və olduğu yer üzrə
qeydiyyat haqqında” Qanunun “şəxsin yaşayış yeri üzrə qeydiyyatdan çıxarılması”
adlı 9-cu maddəsində yaşayış sahəsinə hər hansı əmlak hüquqları əldə etməyən şəxslərin
vətəndaşa yaşayış sahəsi verən şəxsin ərizəsi əsasında qeydiyyatdan çıxarılması
imkanının birmənalı şəkildə nəzərdə tutulmaması həmin qanunvericilik normasının
hüquqi müəyyənlik prinsipinin tələblərinə cavab vermədiyini göstərməklə yanaşı, Konstitusiyanın 149-cu maddəsinin I hissəsi
ilə də uzlaşmır. Konstitusiyanın qeyd olunan maddəsinə görə, normativ hüquqi
aktlar hüquqa və haqq-ədalətə (bərabər mənafelərə bərabər münasibətə) əsaslanmalıdır.
Konstitusiya
Məhkəməsi Plenumunun hüquqi müəyyənlik prinsipinin mahiyyəti və əhəmiyyəti barədə
formalaşdırdığı hüquqi mövqeyinə əsasən, hüquqi müəyyənlik prinsipi hüququn
aliliyinin əsas xüsusiyyətlərindən birini təşkil edir. Hər bir qanunun və ya
onun hər hansı bir müddəasının hüquqi müəyyənlik prinsipinə cavab verməsi
olduqca vacibdir. Bunun təmin edilməsi üçün hüquq normaları birmənalı və aydın
olmalıdır. Qanunun aydın olması isə yalnız onun özünün mətni ilə deyil, eləcə də
məhkəmə təcrübəsində formalaşan təfsiri ilə şərtləndirilir.
Göstərilənləri
nəzərə alaraq Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu hüquqi müəyyənlik prinsipinin
mahiyyəti və əhəmiyyəti baxımından hesab edir ki, mülkiyyətçinin tələbi əsasında
yaşayış sahəsinə hər hansı əmlak hüquqları olmayan şəxslərin qeydiyyatdan
çıxarılması qaydasının qanunverici tərəfindən təkmilləşdirilməsi məqsədəmüvafiqdir.
Qeyd
olunanlara əsasən Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu aşağıdakı nəticələrə gəlir:
-
Mülki Məcəllənin 228-ci, Mənzil Məcəlləsinin 30-cu və “Yaşayış yeri və olduğu
yer üzrə qeydiyyat haqqında” Qanunun 1-ci maddəsinin mənası baxımından şəxsin
yaşayış yeri üzrə qeydiyyatı onun yaşadığı yerin dövlət tərəfindən rəsmi
qaydada qeydə alınmasını təmin edən vasitə olmaqla məhdud əşya hüququ mənasında
istifadə hüququnu ehtiva etmir;
-
“Yaşayış yeri və olduğu yer üzrə qeydiyyat haqqında” Qanunun 9-cu maddəsinin
birinci hissəsinin mənasına görə mülkiyyətçinin ərizəsi əsasında qeydiyyata
alınmış, lakin həmin yaşayış sahəsində faktiki yaşamayan və ya istifadə hüququ
olmayan şəxsin qeydiyyatına mülkiyyətçinin inzibati orqana müraciəti əsasında
xitam verilə bilər;
- Yaşayış
sahəsinə əmlak hüquqları mövcud olmayan şəxslərin mülkiyyətçinin tələbi
əsasında qeydiyyatdan çıxarılmasından inzibati orqan tərəfindən imtina
edildikdə, məhkəmələr bununla bağlı mübahisələrə inzibati məhkəmə icraatı
qaydasında baxaraq şəxsin yaşayış yeri üzrə qeydiyyatdan çıxarılması öhdəliyini
həmin orqanın üzərinə qoya bilər.
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının
130-cu maddəsinin VI hissəsini, “Konstitusiya Məhkəməsi haqqında” Azərbaycan
Respublikası Qanununun 60, 62, 63, 65-67 və 69-cu maddələrini rəhbər tutaraq,
Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
QƏRARA ALDI:
1.
Azərbaycan Respublikası Mülki
Məcəlləsinin 228-ci, Azərbaycan
Respublikası Mənzil Məcəlləsinin 30-cu və “Yaşayış yeri və olduğu yer
üzrə qeydiyyat haqqında” Azərbaycan
Respublikası Qanununun 1-ci maddəsinin mənası baxımından şəxsin yaşayış
yeri üzrə qeydiyyatı onun yaşadığı yerin dövlət tərəfindən rəsmi qaydada qeydə
alınmasını təmin edən vasitə olmaqla məhdud əşya hüququ mənasında istifadə
hüququnu ehtiva etmir.
2.
“Yaşayış yeri və olduğu yer üzrə qeydiyyat
haqqında” Azərbaycan Respublikası
Qanununun 9-cu maddəsinin birinci hissəsinin mənasına görə mülkiyyətçinin ərizəsi
əsasında qeydiyyata alınmış, lakin həmin yaşayış sahəsində faktiki yaşamayan və
ya istifadə hüququ olmayan şəxsin qeydiyyatına mülkiyyətçinin inzibati orqana
müraciəti əsasında xitam verilməlidir.
3.
Yaşayış sahəsinə əmlak hüquqları mövcud olmayan şəxslərin
mülkiyyətçinin tələbi əsasında qeydiyyatdan çıxarılmasından inzibati orqan tərəfindən
imtina edildikdə, məhkəmələr bununla bağlı mübahisələrə inzibati məhkəmə
icraatı qaydasında baxaraq şəxsin yaşayış yeri üzrə qeydiyyatdan çıxarılması
öhdəliyini həmin orqanın üzərinə qoya bilər.
4.
Qərar dərc edildiyi gündən qüvvəyə minir.
5.
Qərar “Azərbaycan”, “Respublika”, “Xalq qəzeti”,
“Bakinski raboçi” qəzetlərində və “Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin
Məlumatı”nda dərc edilsin.
6.
Qərar qətidir, heç bir orqan və ya şəxs tərəfindən
ləğv edilə, dəyişdirilə və ya rəsmi təfsir edilə bilməz.
Sədr Fərhad Abdullayev