AZƏRBAYCAN RESPUBLİKASI
ADINDAN
Azərbaycan Respublikası
Konstitusiya Məhkəməsi
Plenumunun
Q Ə R A R I
Azərbaycan Respublikası Mülki və Vergi Məcəllələrinin,
“İpoteka haqqında” və “İcra haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanunlarının bəzi
müddəalarının əlaqəli şəkildə şərh edilməsinə dair
23 iyul 2020-ci il Bakı şəhəri
Azərbaycan Respublikası
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu Fərhad Abdullayev (sədr), Sona Salmanova,
Südabə Həsənova, Rövşən İsmayılov (məruzəçi-hakim), Ceyhun Qaracayev, Rafael
Qvaladze, Mahir Muradov, İsa Nəcəfov və Kamran Şəfiyevdən ibarət tərkibdə,
məhkəmə katibi Fəraid
Əliyevin iştirakı ilə,
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 130-cu
maddəsinin VI hissəsinə, “Konstitusiya Məhkəməsi
haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 27.2 və 33-cü maddələrinə və Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Daxili Nizamnaməsinin 39-cu maddəsinə
müvafiq olaraq, xüsusi konstitusiya icraatının yazılı prosedur qaydasında
keçirilən məhkəmə iclasında Bakı Apellyasiya
Məhkəməsinin müraciəti əsasında Azərbaycan
Respublikası Mülki və Vergi Məcəllələrinin, “İpoteka haqqında” və “İcra
haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanunlarının bəzi müddəalarının əlaqəli
şəkildə şərh edilməsinə dair konstitusiya işinə baxdı.
İş üzrə hakim R.İsmayılovun
məruzəsini, maraqlı subyektlər Bakı Apellyasiya Məhkəməsinin və Azərbaycan
Respublikası Milli Məclisinin nümayəndələrinin yazılı çıxışlarını, mütəxəssislər
Azərbaycan Respublikası Ali Məhkəməsinin, Azərbaycan Respublikası Mərkəzi
Bankının və Azərbaycan Respublikası İqtisadiyyat Nazirliyi yanında Dövlət Vergi
Xidmətinin yazılı
mülahizələrini, iş materiallarını araşdırıb müzakirə edərək, Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
MÜƏYYƏN ETDİ:
Bakı
Apellyasiya Məhkəməsi Azərbaycan Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsinə
(bundan sonra – Konstitusiya Məhkəməsi) müraciət edərək Azərbaycan Respublikası
Mülki Məcəlləsinin (bundan sonra – Mülki Məcəllə), Azərbaycan Respublikası
Vergi Məcəlləsinin (bundan sonra – Vergi
Məcəlləsi), “İpoteka haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun (bundan sonra –
“İpoteka haqqında” Qanun) və “İcra haqqında”
Azərbaycan Respublikası Qanununun bəzi
müddəalarının əlaqəli şəkildə şərh edilməsini xahiş etmişdir.
Müraciətdə
qeyd olunur ki, “AccessBank” Qapalı Səhmdar Cəmiyyəti (bundan sonra – “AccessBank”
QSC) “Əmlak İxtisaslaşdırılmış Hərrac Mərkəzi” Məhdud Məsuliyyətli Cəmiyyətinə qarşı
iddia ərizəsi ilə 1 saylı Bakı İnzibati-İqtisadi Məhkəməsinə müraciət edərək,
keçirilmiş hərracın yekunlarına dair protokolun və alğı-satqı müqaviləsinin
“AccessBank” QSC tərəfindən sadələşdirilmiş vergi ödənilmədən və həmin verginin
ödənilməsi ondan tələb edilmədən bağlanması vəzifəsinin cavabdehin üzərinə
qoyulmasını xahiş etmişdir.
“AccessBank”
QSC “İpoteka haqqında” Qanunun 43.7-ci maddəsinə istinad edərək borcun əvəzi
olaraq ona təklif olunmuş əmlakları qəbul etdiyini bildirmiş, hərraca
çıxarılmış ipoteka predmetinin satıcısı olmadığını əsas tutaraq ondan
vergilərin ödənilməsinin tələb olunmasını və bu əsasla cavabdehin həmin əmlakların
onun adına rəsmiləşdirilməsindən imtinasını əsassız saymışdır.
1 saylı
Bakı İnzibati-İqtisadi Məhkəməsinin 9 dekabr 2019-cu il tarixli qətnaməsi ilə
“AccessBank” QSC-nin iddia tələbi təmin edilmişdir.
Həmin
qətnamədən müstəqil tələb irəli sürməyən üçüncü şəxs Azərbaycan Respublikasının
Vergilər Nazirliyi (bundan sonra – Vergilər Nazirliyi) apellyasiya şikayəti
verərək qətnamənin ləğv edilməsini və iddia ərizəsinin təmin edilməməsi barədə
qətnamə qəbul edilməsini xahiş etmişdir.
Bakı
Apellyasiya Məhkəməsi işə baxarkən mülki qanunvericilikdə ipoteka saxlayanın
məhkəmə qaydasında təmin olunmuş tələbi əsasında icra məmurunun hərrac
təşkilatına verdiyi şifarişə əsasən keçirilmiş təkrar hərrac baş tutmadığı
halda, ipoteka predmetinin ipoteka saxlayan tərəfindən əldə edilməsi zamanı ödəmə mənbəyində tutulması tələb olunan sadələşdirilmiş
verginin ödənilməsi əsaslarını müəyyən edən hüquq normalarının qeyri-müəyyənliyi
və məhkəmələrdə belə mübahisələrin həlli zamanı fərqli yanaşmaların mövcudluğunu
nəzərə alaraq, vahid məhkəmə təcrübəsinin formalaşdırılması məqsədi ilə
qaldırılan məsələ üzrə müvafiq şərhin verilməsinin zəruriliyi qənaətinə
gəlmişdir.
Müraciətdə
göstərilmişdir ki, birinci instansiya məhkəməsi qətnaməsini “AccessBank” QSC-nin daşınmaz əmlakı təqdim
edən şəxs deyil, həmin əmlakı əldə edən qismində çıxış etməsi və müvafiq
əməliyyatda satıcının iştirak etməməsi, bu səbəbdən bankdan sadələşdirilmiş
vergi ödənilməsinin tələb edilməsinin qanunauyğun olmaması ilə
əsaslandırmışdır.
İş üzrə
müstəqil tələb irəli sürməyən üçüncü şəxs Vergilər Nazirliyi isə apellyasiya
şikayətini onunla əsaslandırmışdır ki, Vergi Məcəlləsinin 150.1.13-cü maddəsi yaşayış
və qeyri-yaşayış, habelə torpaq sahələrinin açıq hərracda təqdim edilməsi
zamanı sadələşdirilmiş verginin hesablanaraq tutulması öhdəliyini hərracın
nəticələrini müvafiq protokolla təsdiq edən ixtisaslaşdırılmış təşkilatların
üzərinə qoymuşdur. Mübahisələndirilən halda, bank əmlakı əldə edən, hərrac
təşkilatı isə hərracın keçirilməsinə cavabdeh olan şəxs qismində çıxış
etdiyindən, həmin əməliyyat zamanı ipoteka predmetinin faktiki satıcısı
qismində heç bir subyekt iştirak etmir. Sadələşdirilmiş verginin ödəyicisi daşınmaz
əmlakı təqdim edən (satıcı) olsa da, vergi məbləği məhz əmlakı əldə edənin
həyata keçirdiyi ödənişdən tutulur. Bu baxımdan, vergi qanunvericiliyi
sadələşdirilmiş verginin məhz ödəmə mənbəyində, yəni ödənişin forması və
üsulundan asılı olmayaraq gəliri ödəyən şəxsdən (bankdan) tutulmasını, lakin bu
vergi məbləğinin gəliri əldə edən, yəni əmlakı təqdim edən şəxsin hesabına aid
edilməsini müəyyən etdiyindən, vergilər bank tərəfindən ödənilmədən hərracın
nəticələrinin rəsmiləşdirilməsi mümkünsüzdür.
Müraciətdə
həmçinin qeyd edilmişdir ki, məsələyə dair müxtəlif yanaşmalardan biri hərraca çıxarılmış ipoteka
predmetinin satılmaması, yəni hərracın baş tutmaması nəticəsində ipoteka
saxlayanın əmlakı əldə etdiyi zaman ondan sadələşdirilmiş verginin tutulmasının,
faktiki olaraq ipoteka saxlayanın sonradan əmlakı satarkən həmin vergini təkrar
ödəmək məcburiyyətində qalmasına və bunun, kreditorun bir əmlak üzrə bir neçə
dəfə eyni vergini ödəmək öhdəliyi ilə yüklü edilməsinə səbəb olmasıdır. Belə
ki, “İpoteka haqqında” Qanunun 43.9-cu maddəsinə görə, hərraca çıxarılmış ipoteka predmeti ipoteka saxlayanın
mülkiyyətinə keçirsə, ipoteka saxlayan xarakterinə və təyinatına görə ona
məxsus ola bilməyən ipoteka predmetini özündə saxlamışsa, o, qanunvericiliklə
müəyyən edilmiş qaydada bir il ərzində həmin əşyanı özgəninkiləşdirməlidir. Eləcə
də nəzərə alınmalıdır ki, kreditin təminatsız qalmaması üçün ipoteka saxlayan
əmlakı əldə etməyə məcburdur.
Müraciətedənin
fikrincə, tutmanın ipoteka ilə yüklü edilmiş əmlaka yönəldilməsi haqqında
məhkəmə qətnaməsi qanuni qüvvəyə mindiyi andan, ipoteka qoyan həmin əmlakı
idarə etmək və barəsində sərəncam vermək imkanından məhrum olur ki, bu da onun
hərrac əməliyyatında satıcı qismində iştirak etməsini istisna edir. Həmçinin
hazırkı vəziyyətdə, yəni hərrac baş tutmadığından ipoteka saxlayanın ipoteka
predmetini əldə etməsinə razılıq verməsinin hansı formada rəsmiləşdirilməsi
müəyyən edilməmişdir. Bəzi hallarda tələbkara təklif olunan əmlak təhvil-təslim
sənədi əsasında əldə edənə təqdim olunur, bu isə həmin əmlaka hüquqların
rəsmiləşdirilməsini çətinləşdirir. Belə ki, “Daşınmaz əmlakın dövlət reyestri
haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun (bundan sonra – “Daşınmaz əmlakın
dövlət reyestri haqqında” Qanun) 8-ci maddəsində yalnız qanunla müəyyən edilmiş
qaydada ixtisaslaşdırılmış təşkilatlar tərəfindən keçirilən açıq hərracın
nəticələrinə dair yekun protokol daşınmaz əmlaka hüququn qeydiyyatı üçün əsas
kimi nəzərdə tutulmuşdur.
Bakı
Apellyasiya Məhkəməsinin qənaətinə əsasən, qanunverici yalnız baş tutmuş hərrac
zamanı ödəmə mənbəyində vergi tutulması halını tənzimləmiş, mübahisələndirilən
halda isə sadələşdirilmiş verginin ödənilməli olub-olmaması və ya kim
tərəfindən ödənilməsi məsələsini nizamlamamış, bu isə öz növbəsində hakimlər
arasında müxtəlif yanaşmaların mövcudluğuna və oxşar məsələlər üzrə müxtəlif
qərarların qəbul edilməsinə səbəb olur.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu müraciətdə qaldırılan məsələlər ilə bağlı aşağıdakıları
qeyd etməyi zəruri hesab edir.
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının (bundan sonra – Konstitusiya) 73-cü maddəsinə
əsasən, qanunla müəyyən edilmiş vergiləri və başqa dövlət ödənişlərini tam
həcmdə və vaxtında ödəmək hər bir kəsin borcudur. Heç kəs qanunla nəzərdə
tutulmuş əsaslar olmadan və qanunda göstərilmiş həcmdən əlavə vergiləri və
başqa dövlət ödənişləri ödəməyə məcbur edilə bilməz.
Konstitusiya
Məhkəməsi Plenumunun həmin maddəyə dair formalaşdırdığı hüquqi mövqeyə görə,
vergi ödəmək vəzifəsi dövlətin şərtsiz tələbi kimi bütün vergi ödəyicilərinə
şamil olunur. Vergiləri ödəmək (o cümlədən qanunvericiliklə müəyyən edilmiş
müvafiq vaxtda və miqdarda) hər bir şəxsin konstitusiya vəzifələrindən biridir.
Vergi
ödəyicisinin bu vəzifəsində cəmiyyətin bütün üzvlərinin ictimai maraqları öz
əksini tapmışdır. Buna görə dövlət yalnız vergi ödəyicilərinin deyil, həmçinin
cəmiyyətin digər üzvlərinin də hüquq və qanuni mənafelərinin qorunması
məqsədilə vergi hüquq münasibətlərini tənzimləmək sahəsində qanuni tədbirlər
görmək hüququna və vəzifəsinə malikdir (Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun “Azərbaycan Respublikası
Vergi Məcəlləsinin 78.3, 85.4, 90.3 və 93.1.1-ci
maddələrinin şərh edilməsinə dair” 2011-ci il 12 yanvar
tarixli Qərarı).
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu məsələ ilə bağlı formalaşdırdığı çoxsaylı hüquqi
mövqelərini təkrarlayaraq bir daha qeyd edir ki, dövlət və bələdiyyə
büdcələrinin formalaşması mənbələri sırasında vergilərin xüsusi yeri və çəkisi
vardır. Vergi münasibətlərini tənzimləmək yolu ilə dövlət özünün və
bələdiyyələrin məqsəd və vəzifələrinin həyata keçirilməsini təmin edir. Büdcə sistemi ilə vergilər arasındakı mövcud
əlaqələrin həcmi və möhkəmliyi dövlət və cəmiyyətdəki iqtisadi və sosial
proseslərin inkişafına göstərdiyi təsirlə sıx bağlıdır. Dövlət məhz maliyyə resursları (o cümlədən vergi yığımları)
hesabına iqtisadi, sosial, ekoloji və s. sahələrdəki funksiyalarının
maliyyələşdirilməsi imkanına malik olur. Dövlət
xalqın və hər bir vətəndaşın rifahının yüksəldilməsi, onun sosial müdafiəsi və
layiqli həyat səviyyəsinin qayğısına qalması funksiyalarının həyata
keçirilməsinin təmin edilməsi üçün qanunla müəyyən edilmiş vergiləri ödəməklə
bağlı fiziki və hüquqi şəxslərin hüquqi vəzifələrini
yaradır.
Qeyd
olunmalıdır ki, Konstitusiyanın 94-cü maddəsinin I hissəsinin 15-ci bəndinə
müvafiq olaraq, Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisi (bundan sonra – Milli
Məclis) maliyyə fəaliyyətinin əsasları, vergilər, rüsumlar və ödənişlərə dair
ümumi qaydalar müəyyən edir. O, Konstitusiyanın 73-cü maddəsində nəzərdə
tutulmuş konstitusiya vəzifəsinin lazımi səviyyədə yerinə yetirilməsi üçün
müstəqil olaraq vergitutmanın əsas elementlərini və vergilərin miqdarını, vergi
ödəyicilərinin və vergitutma obyektlərinin tərkibini, vergi dərəcələrinin
növlərini, vergi dövrünün davamlılığını, vergi bazasının müəyyənləşdirilməsi
üçün gərəkli olan dəyər və kəmiyyət göstəricilərini, vergilərin hesablanma
qaydasını və s. müəyyən edir.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu bir sıra qərarlarında qanunverici tərəfindən hər hansı
ictimai münasibətlərin tənzimlənməsinə dair normativ hüquqi aktlar qəbul
edilərkən hüquqi müəyyənlik prinsipinə riayət edilməsinin vacibliyini
vurğulamışdır.
Hüquqi müəyyənlik prinsipi hüququn aliliyinin
əsas aspektlərindən biri kimi çıxış edir. Hər bir qanunun və ya onun hər hansı
bir müddəasının hüquqi müəyyənlik prinsipinə cavab verməsi olduqca vacibdir.
Bunun təmin edilməsi üçün hüquq normaları birmənalı və aydın olmalıdır. Bu, öz
növbəsində hər kəsə onun hüquq və azadlıqlarını müdafiə edəcəyinə, hüquq
tətbiqedənin hərəkətlərinin isə proqnozlaşdırıla bilən olacağına əminlik
verməlidir. Bunun əksi, yəni hüquq normasının məzmununun qeyri-müəyyənliyi
hüquq tətbiqetmədə məhdudiyyətsiz mülahizə üçün imkan yaratmaqla, hər bir
normativ hüquqi aktın əsasında dayanmalı olan qanunun aliliyi, qanun və məhkəmə
qarşısında bərabərlik və ədalət prinsiplərinin pozulmasına gətirib çıxara bilər
("Azərbaycan Respublikasında hərbi xidmətə çağırışın əsasları
haqqında" Azərbaycan Respublikası Qanununun 21-ci maddəsinin və Azərbaycan
Respublikası Cəzaların İcrası Məcəlləsinin 180.3-cü maddəsinin müddəalarının
şərh edilməsinə dair” 2008-ci il 22 sentyabr tarixli və “Azərbaycan Respublikası
Cinayət Məcəlləsinin 59.1.9 və 60-cı maddələrinin bəzi müddəalarının şərh edilməsinə dair” 2012-ci il 2 aprel
tarixli Qərarlar).
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu göstərilən
mövqelərə əsaslanaraq qeyd edir ki,
müvafiq qanunvericilik sahəsinin müddəalarının qeyri-müəyyənliyi həm vergi
ödəyicilərinin hüquqlarının pozulmasına, həm də vergidən yayınma hallarına
səbəb ola bilər. Məhz buna görə də adıçəkilən qanunvericilik sahəsi hər kəsin
tələb olunan vergini nə vaxt və hansı qaydada ödəməli olduğuna dair tam və
dəqiq məlumatlı olmasını mümkün edən səviyyədə qurulmalıdır. Bu zaman onu da
nəzərə almaq lazımdır ki, vergi qanunvericiliyi aktlarındakı bütün ziddiyyətlər
və anlaşılmazlıqlar vergi ödəyicisinin xeyrinə həll olunur. Belə ki, Vergi
Məcəlləsinin 3.9-cu maddəsinə müvafiq olaraq, vergilər haqqında
qanunvericilik elə tərzdə formalaşdırılmalıdır ki, hər kəs hansı vergiləri,
hansı qaydada, nə vaxt və hansı məbləğdə ödəməli olduğunu dəqiq bilsin. Həmin
Məcəllənin 3.11-ci maddəsinə uyğun olaraq isə vergilər haqqında
qanunvericiliyin bütün ziddiyyətləri və aydın olmayan məqamları, vergi
ödəyicisinin xeyrinə şərh edilməlidir.
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
müraciətedənin ipoteka predmetinin ipoteka saxlayan tərəfindən əldə edilməsi
zamanı sadələşdirilmiş verginin ödənilməsi qaydasının qanunvericilikdə
tənzimlənməməsi dəlilinə aydınlıq gətirilməsi üçün məsələyə dair mövcud
qanunvericilik normalarının nəzərdən keçirilməsini zəruri hesab edir.
Mülki Məcəllənin borclunun öhdəlikləri yerinə
yetirməyi gecikdirməsinin nəticələrini tənzimləyən 319.1-ci maddəsində göstərilmişdir
ki, əgər borclu icrasını təmin etmək üçün əşyanın ipotekaya verildiyi
öhdəliklərin yerinə yetirilməsini gecikdirmişsə, ipoteka saxlayan ipoteka ilə
yüklü edilmiş obyekti açıq hərracdan satmaq hüququna malikdir. Həmin Məcəllənin 319.3-cü maddəsinə görə, ipoteka ilə yüklü edilmiş obyektin alıcısı
satınalma qiymətini ödəməyə borcludur. İpoteka ilə yüklü edilmiş obyektin
tutmaya yönəldilməsi xərcləri satınalma qiymətindən tutulur.
Vergi Məcəlləsinin 150-ci maddəsində ödəmə
mənbəyində verginin tutulması qaydası müəyyən edilmişdir. Həmin Məcəllənin 2018-ci il 30 noyabr tarixində əlavə edilmiş 150.1.13-cü maddəsinə uyğun
olaraq, qanunla müəyyən edilmiş hallar
istisna olmaqla, yaşayış və qeyri-yaşayış sahələrinin, habelə torpaq
sahələrinin açıq hərrac qaydasında təqdim edilməsi üzrə hərracın nəticələrini
“Daşınmaz əmlakın dövlət reyestri haqqında” Qanunun 8.0.2-ci maddəsində müəyyən
olunmuş protokolla təsdiq edən ixtisaslaşdırılmış təşkilatlar ödəmə mənbəyində
vergi tutmağa borcludur. Adıçəkilən maddədə istifadə edilən “malların təqdim
edilməsi” müddəasının anlayışı Vergi Məcəlləsinin 13.2.10-cu maddəsində
verilmişdir. Bu maddəyə görə, malların təqdim edilməsi – mallar üzərində
mülkiyyət hüququnun başqasına verilməsi, habelə bunlarla məhdudlaşdırılmayan,
malların satışı, mübadiləsi, hədiyyə verilməsi, natura şəklində əməkhaqqı
ödənilməsi və natura şəklində digər ödəmələr, həmçinin girov qoyulmuş mallar
üzrə mülkiyyət hüququnun girov saxlayana və ya digər şəxsə keçməsi, bina
tikintisi fəaliyyəti ilə məşğul olan şəxslər tərəfindən yaşayış və
qeyri-yaşayış sahələrinin notarial qaydada təsdiq edilməklə, habelə notarial
qaydada təsdiq edilmədən bağlanmış müqavilələr üzrə, həmçinin mənzil-tikinti
kooperativi üzvlərinin ümumi yığıncağının qərarı ilə özgəninkiləşdirilməsidir.
Eyni zamanda, Vergi Məcəlləsinin 150.3-1-ci maddəsinə əsasən, notarius
və ixtisaslaşdırılmış hərrac təşkilatları bu Məcəllənin 220.8-ci və 220.8-1-ci
maddələrinə uyğun olaraq sadələşdirilmiş vergini hesablayaraq 1 (bir) bank günü
ərzində dövlət büdcəsinə ödəyir və hesabat ayından sonrakı ayın 20-dən gec
olmayaraq müvafiq icra hakimiyyəti orqanının müəyyən etdiyi forma üzrə
bəyannaməni vergi orqanına verməyə borcludur.
Maddələrin məzmunundan göründüyü kimi,
yuxarıda göstərilən normalar yaşayış və qeyri-yaşayış sahələrinin hərrac
qaydasında təqdim edilməsi zamanı verginin məhz ödəmə mənbəyində, yəni əmlakı
əldə edənin həyata keçirdiyi ödənişdən tutulmasını nəzərdə tutur.
Hərrac baş tutmamış elan edildikdə isə ipoteka saxlayan ipoteka
predmetini təkrar hərracdakı satış qiymətindən 25 faiz az olmayan qiymətlə
ala bilər, bu şərtlə ki, ipoteka
predmetinin ən aşağı satış qiyməti ən azı hüquqlarının qeydiyyat növbəliliyinə
görə ipoteka predmetini satın alan ipoteka saxlayandan üstün olan digər ipoteka
saxlayanların tələblərinin ödənilməsi üçün kifayət qədər olsun (“İpoteka
haqqında” Qanunun 43.7-ci maddəsi).
Qeyd edilən halda əmlakı əldə edən tərəfindən ödəniş həyata
keçirilmədiyindən yuxarıda göstərilən normaların tətbiqi mümkünsüz olur. Vergi
ödənilməsi qaydasını tənzimləyən müvafiq qanunvericilik normalarına nəzər
yetirildikdə, hərracın baş tutmaması səbəbindən əmlakın ipoteka saxlayan
tərəfindən əldə edilməsi zamanı vergilərin ödənilməli olub-olmaması məsələsini
nizama salan normaların mövcud olmadığı aydın görünür. Eləcə də müvafiq məsələ
araşdırılarkən ipoteka saxlayanın, bir çox hallarda məcburiyyət qarşısında
qalaraq ipoteka predmetini alması, “İpoteka haqqında” Qanunun 43.9-cu maddəsinə
uyğun olaraq, xarakterinə və təyinatına görə ona məxsus ola bilməyən ipoteka
predmetini qanunvericiliklə müəyyən edilmiş qaydada bir il ərzində
özgəninkiləşdirməli olması kimi hallar diqqəti cəlb edir.
Araşdırılan məsələ üzrə vacib məqamlardan
biri də ipoteka predmetinin ipoteka saxlayan tərəfindən əldə edilməsi zamanı rəsmiləşdirilmə
qaydalarının qanunvericilikdə nəzərdə tutulmamasıdır. Bu isə təcrübədə həmin
aktın müxtəlif üsullarla rəsmiləşdirilməsinə və əmlaka dair hüquqların müxtəlif
sənədlər əsasında qeydə alınmasına səbəb olur. Halbuki “Daşınmaz əmlakın dövlət
reyestri haqqında” Qanunun 8-ci maddəsində və Mülki Məcəllənin 139-1-ci
maddəsində daşınmaz
əmlak üzərində hüquqların əmələ gəlməsinin, başqasına keçməsinin,
məhdudlaşdırılmasının (yüklülüyünün) və xitam verilməsinin dövlət qeydiyyatı
üçün konkret əsaslar sadalanmışdır.
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu Klark
Qordon Morrisin şikayəti üzrə 2017-ci il 26 may tarixli Qərarında qanunun aydın
olması tələbi ilə bağlı qeyd etmişdir ki, qanunun aydın və proqnozlaşdırıla
bilən olması hüquqi dövlətin vacib təzahürlərindən biri olan qanunun
ümumiliyini təmin etmək zərurəti ilə uzlaşmalıdır. Nəzərə almaq lazımdır ki,
qanunun mətninin mütləq aydınlığı (qanunvericinin bütün mümkün ola biləcək
həyati halları qanunda nəzərdə tutması) qeyri-realdır. Bu səbəbdən qanunda
ümumi anlayışlardan istifadə edilməsi qaçılmazdır.
Bu baxımdan, hüquqi normaların bəzən qaçılmaz olan
natamamlığı və ya qeyri-müəyyənliyi məhz məhkəmə təcrübəsi vasitəsi ilə aradan
qaldırılır (Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun R.Cəfərovun şikayəti üzrə 2012-ci
il 18 may tarixli Qərarı).
Bu
zaman məhkəmə təcrübəsində normativ hüquqi aktların müddəaları onların
konstitusiya hüquqi mənasına uyğun tətbiq olunmalıdır (Konstitusiya Məhkəməsi
Plenumunun “M.Məmmədovun şikayəti əsasında Azərbaycan Respublikası İnzibati
Prosessual Məcəlləsinin 55-ci maddəsinin bəzi müddəalarının Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 60-cı maddəsinin I hissəsinə uyğunluğunun
yoxlanılmasına dair” 2014-cü il 29 aprel tarixli Qərarı).
Lakin onu
da nəzərə almaq lazımdır ki, bəzən fərqli üsullardan (metodlardan) istifadəyə
əsaslanan məhkəmə təfsiri nəticəsində hüququn tətbiqinin müxtəlif
variantlarının formalaşması mümkündür. Həmin variantların hər biri isə
ayrı-ayrılıqda Konstitusiyanın yol verdiyi fərqli hüquqi tənzimləmə modeli
çərçivəsində hüquqi cəhətdən əsaslandırılmış sayıla bilər.
Bu
vəziyyətdə müvafiq qanunun həqiqi məzmununun müəyyən edilməsinin ən doğru yolu
hakimiyyətlərin bölünməsi prinsipinin tələblərinə əsaslanaraq
(Konstitusiyanın 7-ci maddəsinin III hissəsi), normanın qanunverici
orqan tərəfindən dəqiqləşdirilməsindən ibarətdir. Vergitutma sahəsində isə
bu mövqe həm də Konstitusiyanın 73-cü maddəsindən irəli gəlir. Bu maddənin
mənasına görə yalnız qanunla müəyyən edilmiş əsaslarla vergiləri tam həcmdə və
vaxtında ödəmək hər kəsin borcudur.
Yuxarıda
göstərilənləri, habelə müraciətdə qaldırılan məsələyə dair məhkəmə təcrübəsində
olan fərqli yanaşmaların mövcudluğunu nəzərə alaraq Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu hesab edir ki, ipoteka saxlayanın məhkəmə qaydasında təmin olunmuş
tələbi əsasında, icra məmurunun hərrac təşkilatına verdiyi şifarişi ilə
keçirilən təkrar hərracın baş tutmaması nəticəsində ipoteka predmetinin ipoteka
saxlayan tərəfindən əldə edilməsi zamanı ödəmə mənbəyində tutulması tələb
olunan sadələşdirilmiş verginin ödənilməsi qaydaları qanunverici tərəfindən aydın
şəkildə tənzimlənməlidir.
Qeyd
olunduğu kimi, bu zaman qanunverici vergitutmanın əsas elementlərini və
vergilərin miqdarını, vergi ödəyicilərinin və vergitutma obyektlərinin
tərkibini, vergi dərəcələrinin növlərini, vergi dövrünün davamlılığını, vergi
bazasının müəyyənləşdirilməsi üçün gərəkli olan dəyər və kəmiyyət göstəricilərini,
vergilərin hesablanma qaydasını və s. müəyyən edərkən kifayət qədər geniş
mülahizə sərbəstliyinə malikdir.
Oxşar
hüquqi mövqelər İnsan Hüquqları üzrə Avropa Məhkəməsinin (bundan sonra – Avropa
Məhkəməsi) qərarlarında da əks olunmuşdur. Məhkəmə dəfələrlə qeyd etmişdir ki, Tərəf
Dövlətlər öz vergi siyasətlərini formalaşdıraraq və
həyata keçirərək, vergilərin ödənilməsini təmin etmək üçün hazırlıq görmək
məqsədi ilə müəyyən mülahizə sərbəstliyinə malikdirlər (Gasus Dosier-und Fördertechnik GmbH Niderlanda qarşı iş üzrə 1995-ci
il 23 fevral tarixli, N.K.M. v.
Macarıstana qarşı iş üzrə 2013-cü il 14 may tarixli, §65 və Microintelect OOD Bolqarıstana qarşı iş üzrə
2014-cü il 4 mart tarixli, §42 Qərarlar).
Bununla
belə, qanunvericinin qeyd edilən mülahizə sərbəstliyi hədsiz deyil və
Konstitusiyada təsbit olunmuş tələblərlə, o cümlədən Konstitusiyanın 25-ci
maddəsinin I hissəsində və 71-ci maddəsinin II hissəsində əks olunmuş
bərabərlik və mütənasiblik prinsipləri ilə məhdudlaşdırılır.
Konstitusiyanın
25-ci maddəsinin müvafiq müddəaları ilə birlikdə götürülən 73-cü maddəsinin
mənası ondan ibarətdir ki, vergitutmanın hüquqi tənzimlənməsi konstitusiya
prinsipi olan, vergilərin müəyyən edilməsi zamanı hər cür ayrı-seçkiliyi
istisna edən bərabərlik prinsipinə əsaslanmalıdır. Bu prinsip Vergi
Məcəlləsinin 3.6-cı maddəsində də əks olunmuşdur.
Ayrı-ayrı
vergi ödəyicilərinin eyni iqtisadi göstəricilərə malik olması onlara qarşı eyni
vergi nəticələrinin baş verməsinə səbəb olmalıdır. Nəzərə almaq lazımdır ki,
vəziyyəti bərabər və ya oxşar olan subyektlər üçün fərqli hüquqi nizamlamanın
nəzərdə tutulması, əgər bunun üçün obyektiv və ağlabatan əsas yoxdursa, həmin
hüquqi vəziyyətin bərabərlik prinsipinin pozulması kimi qiymətləndirilir (Konstitusiya
Məhkəməsi Plenumunun “Əmək pensiyaları haqqında” Azərbaycan Respublikası
Qanununun 37.3.4-cü maddəsinin Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasına uyğunluğunun
yoxlanılmasına dair” 2014-cü il 14 noyabr tarixli Qərarı).
Bununla
yanaşı nəzərə alınmalıdır ki, vergi öhdəlikləri iqtisadi fəaliyyətlə şərtlənir
və həmin öhdəliklərin yaranmasından əvvəl, bir qayda olaraq, müvafiq şəxslərin
digərləri ilə mülki hüquqi münasibətlərə daxil olması baş verməlidir. Gələcək
vergi öhdəlikləri məhz həmin münasibətlərdən irəli gəlir və ya onlarla yaxından
əlaqəlidir. Başqa sözlə, vergitutma sahəsində qanunvericilik mülahizəsi həm də
vergitutma və təsərrüfat fəaliyyəti arasındakı əlaqə ilə şərtlənir.
Buna
görə də, qanunverici, müvafiq hüquqi tənzimləməni həyata keçirərkən,
Konstitusiyanın 13 və 29-cu maddələlərinin, habelə 71-ci maddəsinin II
hissəsinin mənasına görə, təkcə dövlətin iqtisadi təhlükəsizliyi ilə bağlı olan
publik maraqlarından deyil, mülki hüquq münasibətlərinin iştirakçısı olan
fiziki və hüquqi şəxslərin maraqlarından da çıxış etməlidir. Nəticədə
cəmiyyətin maraqlarının qorunması ilə şəxsiyyətin əsas hüquqları arasındakı
nisbətin qorunması və Konstitusiyanın müdafiə etdiyi dəyərlər arasında ədalətli
tarazlığın yaradılması mümkün olar.
Məsələyə
dair oxşar hüquqi mövqelər Avropa Məhkəməsinin qərarlarında da əks olunmuşdur.
Məhkəmə qeyd etmişdir ki “İnsan hüquqlarının və əsas azadlıqların müdafiəsi
haqqında” Konvensiyanın 1 saylı Protokolunun 1-ci maddəsi müdaxilənin, o
cümlədən vergitutma sahəsində, qarşıya qoyulmuş məqsədə ağlabatan şəkildə
mütənasib olmasını da tələb edir. Müvafiq olaraq, hüquq və azadlıqlara
istənilən müdaxilə cəmiyyətin ümumi maraqları ilə fərdi şəxsin fundamental
hüquqlarının müdafiəsi tələbləri arasında “ədalətli tarazlığa” cavab
verməlidir. Tələb edilən ədalətli tarazlığa nail olmaq üçün müvafiq şəxs fərdi
və həddən artıq yükə məruz qalmamalıdır (Iwaszkiewicz
Polşaya qarşı iş üzrə 2011-ci il 26 iyul tarixli, §44; “Bulves” AD Bolqarıstana qarşı iş üzrə 2009-cu il 22 yanvar tarixli
Qərarlar).
Digər
dövlətlərin konstitusiya mühakimə orqanlarının təcrübəsində də (Fransa
Respublikası Konstitusiya Şurasının 2007-ci il 16 avqust tarixli Qərarı, no.
2007-555 DC; Almaniya Federal Konstitusiya Məhkəməsinin 2016-cı il 18 yanvar
tarixli qərardadı, 2 BvR 2194/99) analoji mövqelərə rast gəlinir.
Qeyd
olunduğu kimi, keçirilmiş təkrar hərrac baş tutmamış elan edildiyi halda
sadələşdirilmiş verginin ödənilməli olub-olmaması və ya kim tərəfindən
ödənilməli olması mövcud qanunvericilik normaları ilə tam nizamlanmadığından,
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu müvafiq şərhlə məsələnin tənzimlənməsini
qeyri-mümkün hesab edir. Bu baxımdan Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu vergilərin
dövlətin iqtisadi və sosial proseslərin inkişafına göstərdiyi təsiri, iqtisadi
vəziyyəti, eləcə də məhkəmələrdə bu qəbildən olan çoxsaylı işlərin baxılmasının
dayandırılmasını nəzərə alaraq qeyd etməyi vacib hesab edir ki, göstərilən
məsələlərin qanunvericilikdə mümkün qədər qısa müddət ərzində tənzimlənməsi
zəruridir.
Göstərilənləri
nəzərə alaraq Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu aşağıdakı nəticəyə gəlir:
- ipoteka
saxlayanın məhkəmə qaydasında təmin olunmuş tələbi əsasında keçirilmiş təkrar
hərrac baş tutmamış elan edildikdə, ipoteka predmetinin ipoteka saxlayan
tərəfindən əldə edilməsi zamanı sadələşdirilmiş verginin ödənilməsi
qaydalarının bu Qərarın təsviri-əsaslandırıcı hissəsində əks olunan hüquqi
mövqelər nəzərə alınmaqla mümkün qədər qısa müddət ərzində tənzimlənməsi Milli
Məclisə tövsiyə edilməlidir.
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 130-cu maddəsinin VI hissəsini və “Konstitusiya Məhkəməsi haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 60, 62, 63, 65-67 və 69-cu maddələrini rəhbər tutaraq, Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
QƏRARA ALDI:
1. İpoteka
saxlayanın məhkəmə qaydasında təmin olunmuş tələbi əsasında keçirilmiş təkrar hərrac
baş tutmamış elan edildikdə, ipoteka predmetinin ipoteka saxlayan tərəfindən
əldə edilməsi zamanı sadələşdirilmiş verginin ödənilməsi qaydalarının bu
Qərarın təsviri-əsaslandırıcı hissəsində əks olunan hüquqi mövqelər nəzərə
alınmaqla mümkün qədər qısa müddət ərzində tənzimlənməsi Azərbaycan
Respublikasının Milli Məclisinə tövsiyə edilsin.
2. Qərar
dərc edildiyi gündən qüvvəyə minir.
3.
Qərar “Azərbaycan”, “Respublika”, “Xalq qəzeti”, “Bakinski raboçi” qəzetlərində
və “Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Məlumatı”nda dərc
edilsin.
4. Qərar
qətidir, heç bir orqan və ya şəxs tərəfindən ləğv edilə, dəyişdirilə və ya
rəsmi təfsir edilə bilməz.
Sədr Fərhad Abdullayev