AZƏRBAYCAN
RESPUBLİKASI ADINDAN
Azərbaycan
Respublikası
Konstitusiya
Məhkəməsi Plenumunun
Q
Ə R A R I
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 125-ci maddəsinin VII hissəsinin Azərbaycan
Respublikasının mülki prosessual qanunvericiliyi baxımından şərh edilməsinə
dair
18
mart 2019-cu il
Bakı şəhəri
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu Fərhad Abdullayev (sədr), Sona
Salmanova, Südabə Həsənova, Rövşən İsmayılov, Ceyhun Qaracayev, Rafael Qvaladze
(məruzəçi-hakim), Mahir Muradov, İsa Nəcəfov və Kamran Şəfiyevdən ibarət tərkibdə,
məhkəmə
katibi Fəraid Əliyevin,
maraqlı
subyektlərin nümayəndələri Bakı Apellyasiya Məhkəməsinin hakimi Abiddin Hüseynov,
Azərbaycan Respublikası Milli Məclisi Aparatının İnzibati və hərbi
qanunvericilik şöbəsinin baş məsləhətçisi Elnur Nuriyevin,
ekspert
Bakı Dövlət Universitetinin Hüquq fakültəsinin Mülki proses və kommersiya
hüququ kafedrasının baş müəllimi Fəridə Cabbarlının,
mütəxəssislər
Azərbaycan Respublikası Ali Məhkəməsi Aparatının Məhkəmə təcrübəsinin ümumiləşdirilməsi
və məhkəmə statistikasının təhlili şöbəsinin müdiri Bəhman Qəribov, Azərbaycan
Respublikası Prokurorluğunun Hüquqi təminat idarəsinin rəis müavini Aynur
Osmanova, Azərbaycan Respublikası Vəkillər Kollegiyasının İxtisas
komissiyasının üzvü Mehman Sultanov və Almaniya Beynəlxalq Əməkdaşlıq Cəmiyyətinin
Hüquq proqramının eksperti Elçin Usubun iştirakı ilə,
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 130-cu maddəsinin VI hissəsinə müvafiq
olaraq xüsusi konstitusiya icraatı qaydasında açıq məhkəmə iclasında Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 125-ci maddəsinin VII hissəsinin Azərbaycan
Respublikasının mülki prosessual qanunvericiliyi baxımından şərh edilməsinə
dair Bakı Apellyasiya Məhkəməsinin müraciəti əsasında konstitusiya işinə baxdı.
İş
üzrə hakim R.Qvaladzenin məruzəsini, maraqlı subyektlərin nümayəndələrinin və
mütəxəssislərin çıxışlarını, ekspertin rəyini dinləyib müzakirə edərək, Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
MÜƏYYƏN ETDİ:
Bakı
Apellyasiya Məhkəməsi Azərbaycan Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsinə
(bundan sonra – Konstitusiya Məhkəməsi) müraciət edərək Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının (bundan sonra – Konstitusiya) 125-ci maddəsinin VII hissəsinin
mülki məhkəmə icraatında tətbiqi ilə bağlı təcrübədə fikir ayrılığı olduğundan
həmin normanın şərh edilməsini xahiş etmişdir.
Müraciətdə
qeyd olunur ki, Azərbaycan Respublikasının Ali Məhkəməsi konkret iş üzrə
Konstitusiyanın 125-ci maddəsinin VII hissəsinə istinad edərək qərarında göstərmişdir
ki, işə apellyasiya qaydasında yenidən baxılarkən əsl həqiqətin müəyyən edilməsi
üçün qanunda nəzərdə tutulmuş tədbirlər görülməlidir.
Bununla
bağlı müraciətdə bildirilir ki, hüquq ədəbiyyatında həqiqətin iki növü fərqləndirilir:
işin həqiqi hallarına müvafiq olaraq məhkəmənin gəldiyi nəticə (obyektiv həqiqət)
və işdə olan sübutlar əsasında məhkəmənin gəldiyi nəticə (formal həqiqət).
Müraciətedənin
qənaətinə görə, qüvvədə olan Azərbaycan Respublikası Mülki Prosessual Məcəlləsində
(bundan sonra – Mülki Prosessual Məcəllə) hakimin təşəbbüsü minimuma
endirilmiş, ekspertiza təyin olunması istisna olmaqla, hakimə öz təşəbbüsü ilə
sübutlar toplamaq səlahiyyəti verilməmişdir. Məcəllədə məhkəmənin həqiqətə nail
olmaq vəzifəsi yalnız tərəflər üçün lazımi şəraitin yaradılması, prosessual
hüquq və vəzifələrin onlara izah edilməsi ilə məhdudlaşır. Qanunvericilikdə
“formal həqiqətin müəyyən edilməsi” ayrıca prinsip kimi nəzərdə tutulmasa da, məhkəmənin
yalnız işdə olan sübutlar əsasında həqiqəti müəyyən etmək vəzifəsi aydın ifadə
edilmişdir.
Müraciətdə
həmçinin göstərilir ki, Mülki Prosessual Məcəllənin yalnız bir maddəsində işin
həqiqi hallarına istinad olunur. Belə ki, Məcəllənin 106.4-cü maddəsinə görə, məhkəmə
faktın etiraf olunmasının işin həqiqi hallarının gizlədilməsi məqsədi ilə və
yaxud aldatma, zor, hədə və ya yanılma təsiri nəticəsində baş verməsinə şübhə
edirsə, etirafı qəbul etmir. Bu halda həmin faktlar ümumi qaydada sübut
olunmalıdır. Lakin bu maddədə də hakimin üzərinə birbaşa olaraq işin həqiqi
hallarını araşdırmaq vəzifəsi qoyulmamış və bununla bağlı hər hansı prosessual
qayda müəyyən edilməmişdir.
Müraciətedən
hesab edir ki, müraciətdə qeyd olunan qeyri-müəyyənlik son nəticədə mülki
prosessual qanunvericilik normalarının fərqli qaydada tətbiq edilməsinə, mülki
prosesdə hakimin rolu ilə bağlı ziddiyyətli yanaşmaların mövcudluğuna və tərəflər
üçün qeyri-bərabər şəraitin yaradılmasına səbəb ola bilər. Bu hal isə eyni
xarakterli mübahisələr üzrə fərqli məhkəmə aktlarının qəbul edilməsi, hüquqi müəyyənlik
prinsipinin, fiziki və hüquqi şəxslərin Konstitusiyanın 25-ci maddəsində təsbit
edilmiş bərabərlik və 60-cı maddəsində təsbit edilmiş hüquq və azadlıqların məhkəmə
müdafiəsi hüquqlarının pozulması ilə nəticələnə bilər.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu müraciətdə qaldırılan məsələ ilə bağlı aşağıdakıları qeyd
edir.
Konstitusiyanın
125-ci maddəsinin VII hissəsinə əsasən, məhkəmə icraatı həqiqətin müəyyən edilməsini
təmin etməlidir.
Konstitusiyanın
göstərilən maddəsində təsbit edilmiş “həqiqət” anlayışı daha çox fəlsəfi məhfum
olduğundan, onun fəlsəfi mənasını anlamadan hüquqi mənasının dərk edilməsində çətinliklər
yaranar.
Fəlsəfədə
həqiqət idrak nəzəriyyəsinin əsas və mərkəzi məsələlərindən biri hesab edilir və
onun mütləq və nisbi anlayışları mövcuddur.
Mütləq
həqiqət - dolğun və bitkin formada olan obyektiv həqiqətə deyilir. Mütləq həqiqət
elə bir biliyə deyilir ki, elmin və praktikanın sonrakı inkişafının gedişində
onu təkzib etmək mümkün olmur.
Nisbi
həqiqət isə elə bir bilikdir ki, gerçəkliyi əsasən düzgün əks etdirir. Lakin
onu dolğun deyil, müəyyən hüdud daxilində, müəyyən şəraitdə və münasibətlərdə əks
etdirir. Elmin sonrakı inkişafında bu bilik dürüstləşir.
“Həqiqət” anlayışı həmçinin hüquqda, xüsusilə
prosessual hüquqda əhəmiyyət kəsb edən məsələlərdən biridir. Eyni zamanda, bu məsələ
ilə bağlı hüquq nəzəriyyəsində və təcrübədə mübahisə doğuran bəzi məqamlar
mövcuddur. Bir çox halda hüquqşünasların qarşısında belə suallar meydana çıxır:
məhkəmə iş üzrə həqiqəti müəyyən etmək üçün fəallıq göstərməlidirmi və ya məhkəmə
tərəflərin öz tələb və etirazlarını sübut etməsi zamanı çəkişmələrini müşahidə
etməli və yalnız onlar tərəfindən təqdim olunan sübutlara əsaslanmalıdır? Məhkəmə
hansı həqiqəti müəyyən etməlidir, formal və yaxud obyektiv (real) həqiqəti?
Bu
suallara cavab vermək üçün bir sıra mühüm məsələlərə aydınlıq gətirilməlidir.
Konkret
mülki işin baxılması və həll edilməsi zamanı həqiqətin müəyyən edilməli olması
heç kim tərəfindən və heç bir zaman inkar edilməmişdir. Bu inkar olunarsa,
mülki işlərin baxılması və həll edilməsi zamanı tətbiq edilən "ədalət
mühakiməsi" anlayışı öz mənasını itirmiş olar.
Hüquqi
mənada həqiqət, icraatın formasından (konstitusiya, mülki, cinayət, inzibati) asılı
olmayaraq, sahələrarası funksional
prinsip statusuna malikdir. Bundan
əlavə bu prinsip həmin sahənin prinsipləri sistemində xüsusi yer tutur.
Tədqiq olunan prinsiplə əlaqədar nəzəriyyədə əsas məsələ
mülki işlər üzrə icraatın gedişində məhkəmə tərəfindən müəyyənləşdirilən həqiqətin
xarakteridir. Bu məsələnin həlli, çəkişmə prinsipinin mülki işdə hüquqi cəhətdən
mühüm əhəmiyyət kəsb edən halların sübut edilməsində tərəflərin və məhkəmənin vəziyyətini
müəyyən edən hissəsi ilə sıx əlaqəlidir.
Hüquq sistemlərində “həqiqət” anlayışına fərqli
yanaşmalar mövcuddur. Anqlo-sakson hüquq sisteminə xas olan formal həqiqət
xalis çəkişmədir və sübutetmə prosesində məhkəmənin passivliyini nəzərdə tutur:
məhkəmə, tərəflərin sübut kimi təqdim etdiklərini dəyərləndirməklə kifayətlənən,
qərəzsiz arbitr rolunda çıxış edir.
Roman-german hüquq sisteminə aid Avropa ölkələrində əvvəllər
məhkəmə tərəflərin mübahisəsini həll edən və arqumentləri dinləyən passiv
arbitr rolunu deyil, əksinə prosesin fəal iştirakçısı olan, faktları müəyyən
etmək və aydınlaşdırmaq, prosesə fəal müdaxilə edərək həqiqəti müəyyən etmək məqsədilə
istintaqı həyata keçirən orqan rolunu oynayırdı. Sonradan kontinental Avropa
hüququnun prosessual formatı dəyişərək ədalət sistemində “istintaq” əlamətləri
azalmış və daha çox çəkişməli məhkəmə sisteminə üstünlük verilmişdi.
Roman-german hüquq sisteminə aid olan Azərbaycanın
mülki porosessual hüququ da bu cür transformasiyaya məruz qalmışdır. Belə ki,
2000-ci ilədək qüvvədə olmuş Mülki Prosessual Məcəllənin 14-cü maddəsi müəyyən
etmişdi ki, məhkəmə təqdim olunmuş materiallarla və izahatlarla kifayətlənməyərək,
işin həqiqi hallarını, tərəflərin hüquq və vəzifələrini hərtərəfli, tam və
obyektiv surətdə aydınlaşdırmaq üçün qanunla nəzərdə tutulan bütün tədbirləri
görməlidir. Həmçinin həmin Məcəllənin 49-cu maddəsinin ikinci hissəsində təsbit
olunmuşdur ki, təqdim edilmiş sübutlar kifayət olmadıqda, məhkəmə tərəflərə və
işdə iştirak edən digər şəxslərə əlavə sübutlar təqdim etməyi təklif edir və ya
sübutları öz təşəbbüsü ilə toplayır.
Bu maddələrin mətnindən göründüyü kimi, məhkəmə təkcə
tərəflərin təqdim etdiyi hüquqi faktların real və obyektiv mövcudluğu ilə kifayətlənməyərək,
həmin faktlar əsasında istənilən məlumatı öz təşəbbüsü ilə toplayırdı.
Bundan fərqli olaraq, 2000-ci il 1 sentyabr tarixindən
qüvvəyə minmiş Mülki Prosessual Məcəllədə tərəflərin çəkişməsi prinsipinə daha
böyük önəm verilmişdir. Yeni Mülki Prosessual Məcəllədə əvvəlki Məcəllənin
yalnız 14, 49-cu və digər maddələri formal dəyişdirilməmiş, qanunvericinin həqiqətin
müəyyən edilməsinə olan yanaşması, baxışı dəyişmişdir. Mülki Prosessual Məcəllədə
çəkişmə prinsipi və Məcəllədə birbaşa göstərilməyən, lakin nəzərdə tutulan
dispozitivlik prinsipi xüsusi yer tutmuşdur.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu bir sıra qərarlarında vurğulamışdır ki,
dispozitivlik prinsipi işdə iştirak edən şəxslərin prosesin əmələ gəlməsi,
gedişatı və sona yetməsi ilə əlaqədar öz hüquqları barəsində sərbəst sərəncam
verməsində ifadə olunur.
Bu
prinsipə əsasən hakim deyil, yalnız tərəflər mülki prosesin başlanması, onun
predmetinin dairəsi və mülki prosesin yekunlaşdırılması barədə qərar qəbul
edir. Proses məhkəmənin publik iradəsindən deyil, tərəflərin iradəsi və fəallığından
asılı olaraq həyata keçirilir.
Belə
ki, iş yalnız şəxsin ərizə və ya şikayəti əsasında başlanır (Mülki Prosessual Məcəllənin
5.1-5.3-cü maddələri). İddiaçı iddiadan imtina edə bilər, cavabdeh iddianı
etiraf edə bilər, tərəflər məhkəmə işini barışıq sazişi bağlamaqla tamamlaya
bilər (Mülki Prosessual Məcəllənin 5.4, 52.1-52.3-cü maddələri).
Bununla
belə nəzərə almaq lazımdır ki, iddiaçının iddiadan imtina etməsi, iddianın
cavabdeh tərəfindən etiraf edilməsi və tərəflərin barışıq sazişi qanuna zidd
olarsa və ya hər hansı bir şəxsin hüquqlarını və qanunla qorunan mənafeyini
pozarsa, məhkəmə belə hərəkətləri qəbul etmir. Belə hallarda məhkəmə mübahisəyə
mahiyyəti üzrə baxır.
Dispozitivlik
prinsipi prosesin digər əsas prinsiplərindən biri olan çəkişmə prinsipi ilə sıx
əlaqədardır.
Məhkəmə
tərəfindən obyektiv, düzgün, ağlabatan qərarın qəbul edilməsi üçün “audiatur et
altera pars” – “digər tərəf də dinlənilməlidir” qaydası tətbiq edilməlidir.
Mülki
Prosessual Məcəllədə çəkişmə prinsipinin təsbit edilməsi mülki prosesdə
insan və vətəndaş hüquqlarının və azadlıqlarının təmin olunmasının və iş üzrə qəbul
edilən qərarın ədalətli və qanuni olmasının təminatıdır. Çəkişmə prinsipinə görə,
məhkəmə ədalət mühakiməsi funksiyaları ilə uyğun gəlməyən səlahiyyətlərdən azad
olunmuşdur.
Yeni
prosessual qanunvericilik işin faktiki hallarının müəyyən edilməsində və
araşdırılmasında tərəflərin hüququna üstünlük vermişdir.
Belə
ki, Mülki Prosessual Məcəllənin 14.2-ci maddəsinə əsasən, məhkəmə yalnız tərəflərin
təqdim etdikləri sübutları araşdırmalı və onlardan istifadə etməlidir.
Lakin
qanunverici məhkəmənin prosessual fəallıq prinsipindən tam imtina etməmişdir. Məsələ
məhkəmənin həqiqəti nəyin bahasına olursa olsun, hətta tərəflərin istəyinin
ziddinə üzə çıxarmaq vəzifəsindən deyil, bunu necə və hansı məqsədlə müəyyən
etməsindən ibarətdir. Əgər məhkəmənin fəallığı çəkişmə prinsipindən kənara
çıxmırsa, qarşısını almırsa, əksinə onun təmin edilməsində vasitəçilik edirsə,
bu zaman belə fəallıq yolverilən, bəzi hallarda isə zəruri hesab edilməlidir (Konstitusiya
Məhkəməsi Plenumunun “Azərbaycan Respublikası Mülki Prosessual Məcəlləsinin
372-ci maddəsinin apellyasiya baxışının hədləri barədə müddəalarının həmin Məcəllənin
372.1 və 372.7-ci maddələrinin tələbləri baxımından şərh edilməsinə dair” 2011-ci
il 20 may tarixli Qərarı).
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu əvvəlki hüquqi mövqeyini inkişaf etdirərək, ilk növbədə
qeyd etməyi lazım bilir ki, mülki məhkəmə icraatında Konstitusiyanın 125-ci
maddəsinin VII hissəsinin “Məhkəmə icraatı həqiqətin müəyyən edilməsini təmin
etməlidir” müddəası ədalət mühakiməsinin əsas prinsipləri və şərtlərini müəyyən
edən Konstitusiyanın 127-ci maddəsinin II
hissəsinin “Hakimlər işlərə qərəzsiz, ədalətlə, tərəflərin hüquq bərabərliyinə,
faktlara əsasən və qanuna müvafiq baxırlar”, həmin maddənin IV və VII hissələrinin
“Ədalət mühakiməsi vətəndaşların qanun və məhkəmə qarşısında bərabərliyi əsasında
həyata keçirilir. Məhkəmə icraatı çəkişmə prinsipi əsasında həyata keçirilir” və
Konstitusiyanın 129-cu maddəsinin III hissəsinin “Məhkəmə qərarı qanuna və
sübutlara əsaslanmalıdır” müddəaları ilə əlaqəli şəkildə tətbiq olunmalıdır.
Məhkəmə
tərəfindən həqiqətin müəyyən edilməsi müddəası konstitusiya norması olmaqla
ümumi xarakter daşıyır. Lakin həqiqətin
müəyyən edilməsinin məqsəd və qaydası məhkəmə icraatının növündən asılı olaraq
fərqlənir. Belə ki, məhkəmə prosesinin mülki, inzibati və ya cinayət işi üzrə
olmasından asılı olaraq həqiqətin xarakteri də dəyişir.
Müraciətdə
Konstitusiyanın 125-ci maddəsinin VII hissəsinin məhz mülki məhkəmə icraatına tətbiqi
baxımından şərh edilməsi xahiş olunduğundan, qüvvədə olan mülki prosessual
qanunvericiliyin bəzi müddəalarına diqqət yetirilməlidir.
Konstitusiyanın
127-ci maddəsinə əsaslanan Mülki Prosessual Məcəllənin 9.1
və 9.3-cü maddələrində qeyd edilmişdir ki, ədalət mühakiməsi çəkişmə, tərəflərin
bərabərliyi və faktlar əsasında həyata keçirilir. Hakim bütün hallarda prosesin
çəkişmə prinsipini təmin etməlidir. O, öz qərarını yalnız tərəflərin çəkişmə
prinsipinə əsasən müzakirə etdiyi dəlillərlə, onların verdiyi izahatlarla, sənədlərlə
əsaslandırmalıdır. Məhkəmə, qərarını tərəfləri dəvət etmədən özünün qulluq
mövqeyinə görə irəli sürdüyü hüquqi dəlillərlə əsaslandıra bilməz.
Həmin
Məcəllənin 14.1-ci maddəsi məhkəmədən həqiqətə nail olmaq üçün işin hərtərəfli,
tam və obyektiv tədqiqinə lazımi şərait yaradılmasını tələb edir. Bunun üçün məhkəmə:
işdə iştirak edən şəxslərə onların prosessual hüquq və vəzifələrini izah edir,
görüləcək, yaxud görülməyəcək hərəkətlərin nəticələri barədə onları xəbərdar
edir, onların prosessual hüquqlarının həyata keçməsinə kömək göstərir.
Göründüyü
kimi, mülki məhkəmə icraatında çəkişmə prinsipinin inkişafına baxmayaraq, məhkəmə
çəkişmə prosesində iş üzrə həqiqətə nail olmaq üçün işin bütün hallarının hərtərəfli,
tam və obyektiv müəyyənləşdirilməsinin təmin edilməsindən azad olunmayıb.
Burada
söhbət hüquqi müstəvidə həqiqətə nail olunmasından gedir, müvafiq olaraq bu həqiqətin
mahiyyəti də hüquqidir. Belə ki, proses zamanı həqiqətdə mövcud olan bütün
hallar deyil, yalnız hüquqi əhəmiyyət daşıyan, yəni sübutetmə predmetinə aid
olan hallar müəyyən edilir. Məhz bu səbəbdən hüquqi əhəmiyyət daşıyan hallar
istənilən üsulla (məntiqi, elmi) deyil, sübutedici məlumatların, yəni sübutetmə
vasitələrinin məhkəməyə təqdim
olunmasının qanunla yol verilən üsulları ilə müəyyən edilməlidir. Belə həqiqəti
şərti olaraq “hüquqi həqiqət” adlandırmaq olar.
Hüquqi
həqiqət prinsipi, bir növ, əvvəllər mövcud olmuş obyektiv həqiqət prinsipi ilə anqlo-sakson
hüquq sisteminə xas olan xalis çəkişmə əsasında qurulan formal həqiqət prinsipi
arasında kompromisdir. Çünki iş üzrə ədalətli qərar qəbul etmək üçün məhkəmə tərəflərin
çəkişməsini, sübutların araşdırılmasında real iştirakını təmin etməli və digər
prosessual hüquqlarını həyata keçirmələrinə köməklik göstərməlidir. Ümumiyyətlə
hüquqi həqiqət prinsipinin realizəsi mexanizmi bu cürdür: iş üzrə sübutetmə
predmetinə daxil olan halların təqdim edilməsi yükü tərəflərin üzərinə düşür; məhz
tərəflər bu halların mövcud olub-olmamasını sübut etməyə borcludurlar; prosesdə
həqiqəti isə ədalət mühakiməsi orqanı olaraq məhkəmə müəyyən edir.
Nəticədə
hüquqi həqiqət prinsipi mülki prosesdə tərəflər və məhkəmə arasında müəyyən iş
bölgüsünə gətirib çıxarır: tərəflər işin faktiki hallarını təqdim edir, məhkəmə
isə sübutları qiymətləndirir və sonda hüququ tətbiq edir. Belə iş bölgüsü Roma
hüququnun “da mihi factum, dabo tibi ius” (“mənə faktları ver, mən sənə uyğun
hüququ verəcəm”) prinsipinə əsaslanır.
Mülki
prosessual qanunvericilikdə də çəkişmə prinsipinin mövcudluğu hər bir tərəfə öz
tələblərinin və etirazlarının əsası kimi istinad etdiyi halları sübut etmək vəzifəsini
qoyur. Sübutetmə vəzifəsinin tərəflər arasında bölüşdürülməsinin ümumi
qaydalarını Mülki Prosessual Məcəllənin 77.1-ci maddəsi müəyyən edir. Bu
qaydalar onu ifadə edir ki, işdə iştirak edən hər bir şəxs istinad etdiyi
halların mövcudluğunu və doğruluğunu yalnız özü sübut etməlidir və heç kəs, o
cümlədən məhkəmə onu bu vəzifədən azad edə bilməz. İstisnanı yalnız Mülki
Prosessual Məcəllənin 82 və 106.3-cü maddələrində göstərilən hallar təşkil
edir.
Çəkişmə
prinsipinin əsasını həmçinin tərəflərin prosessual hüquq bərabərliyi prinsipi təşkil
edir. Bu prinsipə görə, tərəflər öz hüquq və mənafelərini müdafiə etmək üçün
hüquqi cəhətdən tam bərabər imkana malik olmalıdırlar. Bu imkanlar qanunla və məhkəmə
tərəfindən təmin edilir. Mülki prosessual qanunvericilik tərəflərə eyni
hüquqlar verir. Buna görə də prosesdə tərəflərdən heç biri prosessual
hüquqların həcminə görə digəri qarşısında üstünlüyə malik deyildir. Tərəflərin
prosessual bərabərliyi prosesin çəkişmə prinsipi əsasında həyata keçirilməsinə
şərait yaradır.
Mülki
Prosessual Məcəllənin 14.1-ci maddəsində nəzərdə tutulmuş vəzifələr çərçivəsində
işə baxan məhkəmə hansı halların iş üçün əhəmiyyət kəsb etdiyini, hansı tərəfin
onları sübut etməli olduğunu və ya verilən tələbin təmin olunması üçün hansı
halların sübut edilməli olduğunu tərəflərin istinad edib-etməməsindən asılı
olmayaraq onlarla müzakirə etməlidir. Bu zaman hakimin tərəflərlə apardığı müzakirə,
iddianın uğurluluğu perspektivi barədə izahlar verməsi və bununla bağlı işin məhkəmədən
kənar həlli (barışıq yolu ilə) istiqamətində müzakirələr aparması hakimin
baxılan məsələyə dair yekun qərar üzrə fikir bildirməsi kimi qiymətləndirilməməli
və hakimə etiraz üçün əsas olmamalıdır.
Bununla
yanaşı, mülki prosessual qanunvericilik işin məhkəmədə baxılmağa hazırlanması mərhələsində
işin hərtərəfli, tam və obyektiv tədqiqinə nail olmaq üçün məhkəmənin göstərməli
olduğu fəallığın bir sıra mühüm şərtlərini və hədlərini müəyyənləşdirmişdir. Bu
prosessual hərəkətlərə: işdə iştirak edən şəxslərin iştirakı ilə iddianın məhkəməyə
çıxarılması məsələsini müzakirə etmək; cavabdeh tərəfin iştirakı ilə iddia tələbinin
mahiyyəti barəsində iddiaçıdan izahat almaq, cavabdeh tərəfindən edilə biləcək
etirazları araşdırmaq, zəruri olan hallarda əlavə sübutların təqdim edilməsini
təklif etmək, prosessual hüquq və vəzifələrini ona izah etmək; cavabdehi
çağırmaq, iddiaçının iştirakı ilə ondan işin halları barədə izahat almaq,
iddiaya qarşı nə kimi etirazlar olduğunu və həmin etirazların hansı sübutlarla
təsdiq edilə biləcəyini aydınlaşdırmaq, xüsusi ilə mürəkkəb işlər üzrə işə dair
yazılı sübutları müəyyən olunmuş müddətdə və surəti iddiaçıya verilməklə təqdim
etməyi cavabdehə təklif etmək, ona prosessual hüquq və vəzifələrini izah etmək kimi
mühüm hərəkətlər aiddir (Mülki Prosessual Məcəllənin 167-ci maddəsi).
Eyni
zamanda, çəkişmə və dispozitivlik prinsiplərinin üstünlüyündən irəli gələrək
mülki prosessual qanunvericilik məhkəmənin heç bir halda öz təşəbbüsü ilə sübut
toplamaq vəzifəsini nəzərdə tutmur, əskinə bunu məhkəməyə qadağan edir.
Belə
ki, işdə olan sübutlar əsasında işə baxmaq mümkün olmadıqda, məhkəmə zəruri əlavə
sübutlar təqdim etməyi tərəflərə təklif edə bilər (Mülki Prosessual Məcəllənin
77.3-cü maddəsi). Lakin işdə iştirak edən şəxsin işdə iştirak edən və iştirak
etməyən şəxslərdən və ya orqanlardan onlarda olan zəruri sübutları müstəqil əldə
etmək imkanı olmadıqda o, həmin sübutları tələb etmək barədə vəsatətlə məhkəməyə
müraciət edə bilər (Mülki Prosessual Məcəllənin 78.2-ci maddəsi). Göründüyü
kimi, məhkəmə iş üzrə sübutları yalnız tərəflərin vəsatəti əsasında və onlar həmin
sübutları müstəqil qaydada əldə edə bilmədikdə tələb edə bilər. Bu zaman zəruri
sübutu müstəqil qaydada əldə edə bilmədiyini sübut etmək yükü də müvafiq tərəfin
üzərinə düşür. Əks yanaşma məhkəmənin tərəflərin prosessual səlahiyyətlərini öz
üzərinə götürərək, onlardan hər hansı birinin tərəfində dayanması, yaxud onları
əvəz etməsi görüntüsü yarada bilər. Halbuki məhkəmə (hakim) bütün proses boyu
obyektiv və qərəzsiz arbitr olaraq qalmalıdır.
Yuxarıda
qeyd edildiyi kimi, hüquqi həqiqət prinsipinə görə sübutların toplanması və təqdim
edilməsi yükü bütünlüklə tərəflərin üzərinə düşür. Təqdim olunmuş sübutlar əsasında
həqiqətin müəyyən edilməsi isə məhkəmə tərəfindən sübutların düzgün qiymətləndirilməsindən
asılıdır.
Sübutların
qiymətləndirilməsi faktların müəyyənləşdirilməsi imkanına dair məntiqi fəaliyyətdir
və işdə olan sübutlar əsasında işin həll olunması deməkdir.
Sübutların
qiymətləndirilməsi məhkəmə tərəfindən ilkin (məhkəmə araşdırmasının sonunda) və
yekun (müşavirə otağında məhkəmə qətnaməsi qəbul edilərkən) qiymətləndirməni nəzərdə
tutur. İlkin qiymətləndirmə ayrı-ayrı faktların müəyyən edilməsi üçün hər bir
sübutun aid edilməsi, mümkünlüyü, mötəbərliyi və yetərliliyi nöqteyi-nəzərindən
onun predmetinin keyfiyyətinə dair keçirilir.
Sübutetmənin
son mərhələsi məhkəmə tərəfindən bütün sübutların yoxlanılması əsasında verilən
yekun hüquqi qiymətdir. İş üzrə qərarın əsasında yalnız obyektiv, qərəzsiz, hərtərəfli
və tam yoxlanılmış sübutlar dayana bilər. Sübutların bu cür qiymətləndirilməsi məhkəmə iclasında sübutetmə predmetinə daxil
olan tərəflərin bildirdiyi bütün faktların hərtərəfli, tam və qərəzsiz tədqiqi əsasında
və yalnız qanuna əsaslanaraq hakim tərəfindən həyata keçirilir. Hər bir sübut
aidiyyət, mümkünlük, mötəbərlik nöqteyi-nəzərindən, bütün sübutların məcmusu isə
iş üzrə sübut edilməli olan faktların yetərliliyi baxımından qiymətləndirilir.
Heç bir sübut məhkəmə üçün əvvəlcədən müəyyən edilmiş qüvvəyə malik deyil.
Qeyd
edilməlidir ki, İnsan Hüquqları üzrə Avropa Məhkəməsi məhkəmələr tərəfindən ədalətli
məhkəmə araşdırılması hüququ ilə bağlı irəli sürülən tələblərə əməl edilməməsini
həmin hüququn pozulması kimi qəbul edərək bir sıra qərarlarında bununla bağlı
hüquqi mövqelərini ifadə etmişdir.
Belə
ki, Avropa Məhkəməsi Van de Huk Niderlanda qarşı iş üzrə 1994-cü il 19 aprel
tarixli Qərarında sübutların qiymətləndirilməsi və onların aidiyyəti və
mümkünlüyü məsələsinin həllində milli məhkəmələrin səlahiyyətini nəzərə alaraq
göstərmişdir ki, “İnsan hüquqlarının və əsas
azadlıqların müdafiəsi haqqında” Konvensiyanın 6-cı maddəsinin 1-ci bəndi ədalət
mühakiməsi orqanının üzərinə tərəflərin təqdim etdiyi mülahizələri, dəlilləri və
sübutları hərtərəfli araşdırmaq vəzifəsini qoyur.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu da əvvəlki qərarlarında dəfələrlə qeyd etmişdir ki,
hər bir tərəf öz tələblərinin və etirazlarının əsası kimi istinad etdiyi
halları sübut etməlidir. Məhkəmə işin gedişində təqdim olunmuş ancaq o
sübutları qəbul edir və nəzərə alır ki, onlar işdə tərəflərin tələblərini müəyyən
edən faktlarla və hallarla əlaqədardır. Qətnamə iş üzrə müəyyən edilmiş həqiqi
hallara və tərəflərin qarşılıqlı münasibətinə uyğun əsaslandırılmalıdır. Qətnamə
çıxarıldıqda hakim sübutları qiymətləndirir, iş üçün əhəmiyyətli olan nə kimi
halların müəyyən edildiyini, nə kimi halların müəyyən edilmədiyini, tərəflərin
hansı hüquqi münasibətdə olmalarını, həmin iş üzrə hansı qanunun tətbiq edilməli
olduğunu və iddianın təmin olunub-olunmadığını müəyyən edir (“Azərbaycan
Respublikası Mülki Prosessual Məcəlləsinin 82.3-cü maddəsinin şərh edilməsinə
dair” 2016-cı il 23 fevral tarixli Qərar).
Yuxarıda
göstərilənləri nəzərə alaraq Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu belə nəticəyə gəlir
ki, mülki məhkəmə icraatında Konstitusiyanın 125-ci maddəsinin VII hissəsinin “Məhkəmə
icraatı həqiqətin müəyyən edilməsini təmin etməlidir” müddəası Konstitusiyanın
127-ci maddəsinin II, IV və VII hissələrində, 129-cu maddəsinin III hissəsində
təsbit olunmuş ədalət mühakiməsinin çəkişmə, tərəflərin bərabərliyi, faktlar əsasında
və qanuna müvafiq keçirilməsi, məhkəmə qərarının qanuna və sübutlara əsaslanmasına
dair ədalət mühakiməsinin həyata keçirilməsinin əsas prinsipləri və şərtləri ilə
əlaqəli şəkildə tətbiq olunmalıdır.
Mülki
işlər və iqtisadi mübahisələr üzrə məhkəmə icraatı zamanı məhkəmələr ədalət
mühakiməsini çəkişmə və tərəflərin bərabərliyi prinsipinə riayət etməklə, tərəflərin
təqdim etdiyi sübutlar və faktlar əsasında həyata keçirməli, öz qərarlarını
yalnız tərəflərin çəkişmə prinsipinə əsasən müzakirə etdiyi dəlillərlə, onların
verdiyi izahatlarla, təqdim etdikləri və Mülki Prosessual Məcəllənin tələblərinə
müvafiq olaraq əldə edilmiş sübutlarla əsaslandırmalı, həmin sübutların
araşdırılmasından irəli gələn həqiqəti müəyyən etməlidir.
Kassasiya
instansiyası məhkəməsinin apellyasiya instansiyası məhkəməsinin qətnaməsini ləğv
edərək qərarda işə yenidən baxılarkən əsl həqiqətin müəyyən edilməsi üçün
qanunda nəzərdə tutulmuş tədbirlərin görülməsinə dair göstərişinə gəldikdə isə
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu aşağıdakıların qeyd edilməsini vacib hesab
edir.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu 2009-cu ilədək qəbul etdiyi iki qərarda “obyektiv həqiqət”
sözlərindən istifadə etsə də, Konstitusiyanın 125-ci maddəsinə edilmiş əlavədən
sonra həqiqət prinsipinə məhz dispozitivlik və tərəflərin çəkişmə prinsipləri ilə
əlaqəli şəkildə baxmışdır.
Bununla
bağlı olaraq Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu qeyd etməyi vacib bilir ki, Konstitusiyada
təsbit olunmuş tərəflərin çəkişməsi prinsipi və əsl (obyektiv) həqiqət bir
araya sığmayan məfhumlardır.
Həmçinin
hüquqi mənada həqiqət prinsipinin adresatı kimi yalnız birinci və apellyasiya
instansiyası məhkəmələri çıxış edirlər. Məhz bu məhkəmələr işin faktiki
hallarını müəyyən etmək səlahiyyətinə malikdir.
Konstitusiya
Məhkəməsi Plenumunun bir sıra qərarlarında formalaşdırılmış hüquqi mövqeyə görə,
kassasiya instansiyası məhkəməsi apellyasiya instansiyası məhkəməsi tərəfindən yalnız
maddi və prosessual hüquq normalarının düzgün tətbiq edilməsini yoxlayır.
Kassasiya
məhkəməsi öz mülahizəsi ilə hansı halların hansı sübutetmə vasitələri ilə təsdiq
və ya inkar edilməsi, işə yenidən baxılarkən hansı sübutların toplanılması və
araşdırılması, habelə işə yenidən baxan məhkəmənin hansı nəticəyə gəlməli
olması haqqında göstəriş verə bilməz. Belə göstərişlərin verilməsi hakimlərin
müstəqilliyinə dair konstitusiya prinsipi ilə ziddiyyət təşkil etmiş
olar.
Kassasiya
məhkəməsi belə göstərişlər verdiyi halda, apellyasiya məhkəməsi
qanunvericiliyin müvafiq tələblərinə uyğun olaraq, habelə Konstitusiyanın hakimlərin
müstəqil, yalnız Konstitusiyaya və qanunlara tabe olduqlarını nəzərdə tutan
127-ci maddəsinin I hissəsini rəhbər tutaraq, işi öz səlahiyyətləri çərçivəsində
həll etməlidir (Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun “Azərbaycan Respublikası
Mülki Prosessual Məcəlləsinin 420-ci maddəsinin şərh edilməsinə dair” 2012-ci
il 28 fevral tarixli Qərarı).
Yuxarıda
göstərilənləri nəzərə alaraq, Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 130-cu
maddəsinin VI hissəsini, “Konstitusiya Məhkəməsi haqqında” Azərbaycan Respublikası
Qanununun 60, 63, 65-67 və 69-cu maddələrini rəhbər tutaraq, Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
QƏRARA ALDI:
1. Mülki məhkəmə icraatında Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 125-ci maddəsinin VII hissəsinin “Məhkəmə icraatı həqiqətin müəyyən edilməsini təmin etməlidir” müddəası Konstitusiyanın 127-ci maddəsinin II, IV və VII hissələrində, 129-cu maddəsinin III hissəsində təsbit olunmuş ədalət mühakiməsinin çəkişmə, tərəflərin bərabərliyi, faktlar əsasında və qanuna müvafiq keçirilməsi, məhkəmə qərarının qanuna və sübutlara əsaslanmasına dair ədalət mühakiməsinin həyata keçirilməsinin əsas prinsipləri və şərtləri ilə əlaqəli şəkildə tətbiq olunmalıdır.
Mülki işlər və iqtisadi mübahisələr üzrə məhkəmə icraatı zamanı məhkəmələr ədalət mühakiməsini çəkişmə və tərəflərin bərabərliyi prinsipinə riayət etməklə, tərəflərin təqdim etdiyi sübutlar və faktlar əsasında həyata keçirməli, öz qərarlarını yalnız tərəflərin çəkişmə prinsipinə əsasən müzakirə etdiyi dəlillərlə, onların verdiyi izahatlarla, təqdim etdikləri və Azərbaycan Respublikası Mülki Prosessual Məcəlləsinin tələblərinə müvafiq olaraq əldə edilmiş sübutlarla əsaslandırmalı, həmin sübutların araşdırılmasından irəli gələn həqiqəti müəyyən etməlidir.
2. Qərar “Azərbaycan”, “Respublika”, “Xalq qəzeti”, “Bakinski raboçi” qəzetlərində və “Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Məlumatı”nda dərc edilsin.
3. Qərar dərc edildiyi gündən qüvvəyə minir.
4. Qərar qətidir, heç bir orqan və ya şəxs tərəfindən ləğv edilə, dəyişdirilə və ya rəsmi təfsir oluna bilməz.
Sədr Fərhad Abdullayev
Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 125-ci maddəsinin VII hissəsinin Azərbaycan Respublikası mülki prosessual qanunvericiliyi baxımından şərh edilməsinə dair 18 mart 2019-cu il tarixli Qərarından hakim İ.Nəcəfovun
Xüsusi rəyi
18 mart 2019-cu il Bakı şəhəri
Plenum Qərarının təsviri
və əsaslandırıcı hissəsində öz əksini tapan “Hüquqi həqiqət” prinsipi və ona
dair müddəalarla razı deyiləm. Qərarın qalan təsviri əsaslandırıcı hissəsi ilə
razıyam.
Plenum Qərarının nəticəvi
hissəsinin birinci bəndi ilə qismən, ikinci bəndi ilə isə tam razıyam.
Həqiqət özlüyündə
fəlsəfi anlayış olduğu qədər də hüquqi faktdır. Tarixən həqiqətə can atmaq istəyi,
nəinki hakimlərin, hökmdarların, hətta adi bir insanın belə amalı olmuşdur. Bəlkə,
bütünlüklə bəşəriyyətin varlığı da bununla bağlı olmuş və bağlı olmaqda da
qalır.
Afinanın çarı,
qanunvericisi və hakimi Salona, özlərini gətirdikləri bir körpə uşağın anası
olduğunu iddia edən iki gənc qadın müraciət edirlər. Hər birisi ayrı-ayrılıqda
körpənin ona məxsus olduğunu iddia edərək, dəlillər gətirirlər. Həqiqəti müəyyən
etmək üçün digər sübut və dəlil olmadığını gördükdə bir qədər fikirləşdikdən sonra, Salon körpə uşağın ikiyə
bölünüb, hərəsinə bir hissəsinin verilməsi barədə qərar qəbul edir. Doğma ana
qışqıraraq körpəsinin sağ qalması üçün ona yox, iddiaçıya məxsus olduğunu deyərək
iddiasından imtina edir. Salon uşağın ona verilməsi barədə hökm verir.
Tarixin ən böyük
fatehlərindən olan Əmir Teymurun möhründə “güc həqiqətdədir” kəlamı həkk
edilmişdir.
Ulu öndər Heydər
Əliyev hamıdan ona, “şirin yalan yox, yalnız acı həqiqəti” söyləməyi tələb
edirdi.
Gətirdiyimiz
misallardan görürük ki, “həqiqət” həqiqətən də, ədalətlə çox sıx bağlıdır.
Plenumda qeyd
edildiyi kimi, “həqiqət” iki mənada fərqləndirilir. Mütləq və nisbi. Eləcə də,
dərk edilən və dərk edilməyən. Mütləq həqiqət obyektiv həqiqətdir. Hansı ki, o
mövcuddur, onun məzmunu, mahiyyəti, xarakteri dərk ediləndir. Ona görə də deyə
bilərik ki, Azərbaycan Respublikasının qüvvədə olan Konstitusiyası bizim üçün
mütləq – obyektiv həqiqətdir. Onun məzmunu, mahiyyəti, xarakteri dərk edilən və
başa düşüləndir.
Konstitusiyada təsbit
edilən “Əsas insan və vətəndaş hüquqları və azadlıqları” (Konstitusiyanın III fəsli,
24-71-ci maddələr) da obyektiv həqiqətdir.
Məhkəmə hakimiyyətinin
ən başlıca vəzifəsi də qeyd edilən hüquq normalarında təsbit edilən hüquq və
azadlıqlarının müdafiəsidir.
1995-ci il
Konstitusiyası əsasında 2000-ci ildə
yeni Mülki Prosessual Məcəllə qəbul edildikdən sonra, 2009-cu ildə
Konstitusiyanın 125-ci maddəsinə VII
hissə - “Məhkəmə icraatı həqiqətin müəyyən edilməsini təmin etməlidir” müddəası
əlavə edilmişdir.
Lakin Plenum bu
müddəanın nə üçün əlavə olunmasının məqsəd
və niyyətlərini öz qərarlarında qeyd etməmişdir. Plenum, Konstitusiyanın həmin norması ilə MPM-nin
14.2-ci maddəsini funksional əlaqələrini qarşılıqlı təhlil etsəydi, görərdi ki,
bu iki norma arasında ziddiyyət mövcuddur. Bu ziddiyyəti Konstitusiya Məhkəməsinin
19 aprel 2018-ci il tarixli qərarında da görmək olur.
Mülki icraatın
gedişində icrası gözlənilən bütün prinsiplər ədalət mühakiməsində iş üzrə
“obyektiv həqiqətin müəyyən edilməsi” vəzifəsinin həyata keçirilməsinə xidmət
edir.
Çünki
Konstitusiyaya edilən qeyd etdiyimiz əlavə, hüquqi təbiətinə görə, həm də məhkəmə
hakimiyyəti qarşısına qoyulan tələbdir.
Plenum qərarında
göstərmişdir ki, “... məhkəmə çəkişmə prosesində iş üzrə həqiqətə nail olmaq
üçün işin bütün hallarının hərtərəfli, tam və obyektiv müəyyənləşdirilməsinin təmin
edilməsindən azad olunmayıbdır.
Burada söhbət
hüquqi müstəvidə həqiqətə nail olunmasından gedir, müvafiq olaraq, bu həqiqətin
mahiyyəti də hüquqidir.”
Plenumun bu
mövqeyi ilə tam razıyam. Lakin Plenum, nədənsə, mülki mühakimə icraatında işlədilən
bütün söz və ya anlayışların da hüquqi mahiyyətini unudur. Əgər Plenum Qərarında
“mülki mühakimədə həqiqətə nail olmaq” müddəasını işlədirsə, nə üçün onda həqiqətin
müəyyən edilməsini ədalət mühakiməsinin məqsədi yox, onu ədalət mühakiməsinin
prinsipi hesab edir? (səhifə 5, aşağıdan 3-4-cü abzas). Və nədənsə Plenum
özünün qurduğu düzgün mühakimələrindən yanlış nəticə - “hüquqi həqiqət
prinsipi” çıxardır.
Hətta mülki
prosesdə yol verilən bütün mümkün hüquqlardan və vəzifələrdən tərəflər istifadə
etsələr də, bəzən çəkişmə “həqiqətin”
müəyyən edilməsinə gətirib çıxartmır. Bəs onda məhkəmə nə etməlidir? Bu
suala Plenumun qərarında cavab tapmaq mümkün deyil.
Fikrimizcə, Plenum
Konstitusiyanın 125-ci maddəsininVII hissəsində təsbit edilən “Məhkəmə icraatı
həqiqətin müəyyən edilməsini təmin etməlidir” müddəasının, Konstitusiyanın
127-ci maddəsinin II (Hakimlər işlərə qərəzsiz, ədalətlə,
tərəflərin hüquq bərabərliyinə, faktlara əsasən və qanuna müvafiq baxırlar)
və IV (Ədalət mühakiməsi vətəndaşların qanun və məhkəmə
qarşısında bərabərliyi əsasında həyata keçirilir), 129-cu maddəsinin III
hissəsi ilə (Məhkəmə qərarı qanuna və sübutlara əsaslanmalıdır)
funksional əlaqəsini düzgün müəyyən etməmişdir. Plenum qeyd edilən konstitusion
institutların yazılı ifadəsini qrammatik təhlil etsəydi və ya məntiqin
qanun-qaydalarını nəzərə alsaydı,
birincinin – 125-ci maddənin VII hissəsinin digərlərinə münasibətdə rəhbər
və təminedici funksiyası daşıdığını görərdi.
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 125-ci maddəsinin VII hissəsi – “Məhkəmə icratı
həqiqətin müəyyən edilməsini təmin etməlidir” müddəası məhkəmə hakimiyyəti
qarşısında qoyulan konstitusion vəzifədir. Məhkəmə icraatının nail olmaq istədiyi
məqsəddir. Məhkəmə qərarının ədalətliliyinin, qanuni və əsaslılığının təminatıdır.
Məhkəmə mülki
mühakimə icraatı, bu vəzifənin – obyektiv həqiqətin müəyyən edilməsi təminatının
aliliyini, məhkəmə icraatının bütün mərhələlərində gözləməlidir.
Bir sözlə,
Konstitusiyanın şərhə məruz qalan normasının müddəası Konstitusiyanın mühakimə icraatına dair digər
normalarına münasibətdə rəhbəredici mövqeyə malikdir. Obyektiv həqiqət - məhkəmə icraatında məhkəmə hakimiyyətini həyata
keçirən hakimin bütün icraat boyu əldə etmək və ya nail olmaq istədiyi yeganə məqsəddir.
Yalnız bu məqsədə
çatmaqla ədalətli qərar qəbul etmək mümükündür.
Hüquqi həqiqət
mülki mühakimə icraatının prinsipi ola bilməz. Çünki, hüquqi prinsiplər –
qanunçuluq, qanun və məhkəmə qarşısında bərabərlik, çəkişmə, məhkəmə baxışının
aşkarlığı dəqiq reqlamentliyə və həyata keçirilmə mexanizminə malikdir. Hüquqi
həqiqət prinsipinin isə belə reqlamentliyi və həyata keçirmə mexanizmi yoxdur.
Biz belə zənn
edirik ki, qanunverici Konstitusiyada təsbit edilən əsas insan və vətəndaş
hüquqları və azadlıqlarının (Konstitusiyanın 24-71-ci maddələri) məhkəmə müdafiəsi
sahəsində hakimlərin məsuliyyətini artırmaqla cəmiyyətdə hüququn aliliyinə nail
olmaq üçün Konstitusiyanın 125-ci maddəsinə qeyd edilən VII hissəsini əlavə
edilməsi ideyasının zəruriliyini əldə rəhbər tutmuşdur.
Konstitusiyanın
qeyd edilən müdəası qüvvəyə mindikdən sonra Azərbaycan Respublikasının
qanunlarında, o cümlədən də, MPM-də müvafiq dəyişikliklər edilməli idi.
Plenum öz qərarında
bu hüquqi fakta toxunmamışdır.
Halbuki, bu sahədə
qəbul edilmiş qərarlar (həqiqət dair) qüsurlu olduğundan qarşıya çıxan eyni məzmunlu
mülki münasibətlərin hüquqi tənzim etməsindəki problemləri aradan
qaldırmamışdır.
Konstitusiyanın
125-ci maddəsinin VII hissəsinə əsasən, MPM-in 14.2-ci maddəsinə müvafiq dəyişikliklər
edilməzsə, bu problemlərin ortaya çıxması xroniki xarakter daşıyacaqdır.
Fikrimizcə,
obyektiv həqiqətin müəyyən edilməsinin təminatı, qanunların adilliyindən çox, ədalət
mühakiməsini həyata keçirən hakimlərdən asılıdır.
Qeyd edilənlərə əsasən
deyə bilər ki, Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasının 125-ci maddəsinin
VII hissəsinin “Məhkəmə icraatı həqiqətin müəyyən edilməsini təmin etməlidir”
müddəası – ədalət mühakiməsi yolunda, məhkəmə hakimiyyəti qarşısında qoyulan ən
əsas vəzifə olaraq, iş üzrə obyektiv həqiqətə nail olmaq məqsədinə çatmaqla, məhkəmə
aktının ədalətliliyini təmin edə biləcək mühüm konstitusion institutdur.
Hakim İsa Nəcəfov