AZƏRBAYCAN
RESPUBLİKASI ADINDAN
Konstitusiya
Məhkəməsi Plenumunun
Q Ə
R A R I
Azərbaycan
Respublikası Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin
142-ci
maddəsinin şərh edilməsinə dair
8
yanvar 2020-ci il Bakı şəhəri
Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu Fərhad Abdullayev (sədr), Sona Salmanova, Südabə Həsənova, Rövşən
İsmayılov (məruzəçi-hakim), Ceyhun Qaracayev, Rafael Qvaladze, Mahir Muradov,
İsa Nəcəfov və Kamran Şəfiyevdən ibarət tərkibdə,
məhkəmə katibi Fəraid Əliyevin,
maraqlı subyektlərin nümayəndələri Gəncə
Apellyasiya Məhkəməsinin Cinayət Kollegiyasının sədri Teyyub Muxtarov və Azərbaycan
Respublikası Milli Məclisi Aparatının İnzibati və hərbi qanunvericilik şöbəsinin
baş məsləhətçisi Elnur Nuriyevin,
ekspert Bakı Dövlət Universitetinin Hüquq
fakültəsinin Cinayət prosesi kafedrasının müdiri, hüquq elmləri doktoru,
professor Firuzə Abbasovanın,
mütəxəssislər Azərbaycan Respublikası Ali Məhkəməsinin
hakimi İnqilab Nəsirov və Azərbaycan Respublikası Baş Prokurorluğunun Dövlət
ittihamının müdafiəsi üzrə idarənin rəis müavini Mürvət Həsənovun iştirakı ilə,
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının
130-cu maddəsinin VI hissəsinə müvafiq olaraq xüsusi konstitusiya icraatı
qaydasında açıq məhkəmə iclasında Azərbaycan Respublikası Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin
7, 21, 25, 33, 141, 142 və 145-ci maddələrinin Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının 60, 63, 71 və 125-ci maddələri baxımından şərh edilməsinə
dair Gəncə Apellyasiya Məhkəməsinin müraciəti əsasında konstitusiya işinə
baxdı.
İş üzrə hakim R.İsmayılovun məruzəsini,
maraqlı subyektlərin nümayəndələrinin və mütəxəssislərin çıxışlarını, ekspertin
rəyini dinləyib, iş materiallarını araşdırıb müzakirə edərək, Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
MÜƏYYƏN
ETDİ:
Gəncə Apellyasiya Məhkəməsi Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsinə (bundan sonra – Konstitusiya Məhkəməsi)
müraciət edərək Azərbaycan Respublikası Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin (bundan sonra – Cinayət-Prosessual Məcəlləsi) 7, 21,
25, 33, 141, 142 və 145-ci maddələrinin Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının (bundan sonra – Konstitusiya) 60, 63, 71 və 125-ci maddələri
baxımından şərh olunmasını xahiş etmişdir.
Müraciətdə qeyd olunur ki, Azərbaycan
Respublikası Cinayət Məcəlləsinin (bundan sonra – Cinayət Məcəlləsi) 181-ci maddəsi ilə ittiham olunan R.Rzayev Gəncə
Ağır Cinayətlər Məhkəməsinin 4 fevral 2019-cu il tarixli hökmü ilə həmin Məcəllənin 322.2-ci maddəsi ilə təqsirli bilinərək hər
ay qazancının 20 faizi dövlət nəfinə tutulmaqla 2 il müddətə islah işləri cəzasına
məhkum edilmişdir. Həmin hökmdən dövlət ittihamçısı tərəfindən verilmiş apellyasiya
protestinin dəlillərindən biri ondan ibarət olmuşdur ki, R.Rzayevin əməlinə məhkəmə
tərəfindən hüquqi qiymət verilərkən qrupun digər üzvü D.Əsgərovun Cinayət Məcəlləsinin
126, 181 və 221-ci maddələri ilə təqsirli bilinməsinə dair Bakı Ağır Cinayətlər
Məhkəməsinin 13 iyun 2018-ci il tarixli hökmünün mövcudluğu nəzərə
alınmamışdır. Belə ki, həmin hökmdə irəli sürülmüş ittiham üzrə D.Əsgərovun təqsirləndirildiyi
cinayət əməlini yəni, Cinayət Məcəlləsinin 181.2.1 və 181.2.5-ci maddələri ilə
nəzərdə tutulmuş quldurluq cinayətini R.Rzayevlə qabaqcadan əlbir olan qrup
halında törətməsi qeyd edilərək D.Əsgərov 11 il altı ay müddətə azadlıqdan məhrum
etmə cəzasına məhkum edilmişdir. Bakı Apellyasiya Məhkəməsinin 20 avqust
2018-ci il tarixli qərarı ilə D.Əsgərov qəti olaraq 10 il müddətinə azadlıqdan
məhrum edilmiş, Bakı Ağır Cinayətlər Məhkəməsinin 13 iyun 2018-ci il tarixli
hökmü qalan hissədə dəyişdirilməmiş və qanuni qüvvəyə minmişdir.
Bununla əlaqədar müraciətedən qeyd edir ki,
Bakı Ağır Cinayətlər və Bakı Apellyasiya Məhkəmələrində D.Əsgərovun barəsində
olan cinayət işinə baxılarkən R.Rzayev təqsirləndirilən şəxs qismində iştirak
etməsə də, həmin məhkəmələr tərəfindən həm müəyyən olunmuş hallara, həm də
onlara verilmiş hüquqi qiymətə görə onun təqsirliliyinə birbaşa təsir edə biləcək
məhkəmə qərarları qəbul edilmiş və qanuni qüvvəyə minmişdir.
Müraciətedənin qənaətinə görə, məsələ ilə
bağlı vahid məhkəmə təcrübəsinin formalaşdırılması məqsədi ilə Cinayət-Prosessual
Məcəlləsinin preyudisiyaya həsr olunmuş 142.1-ci maddəsinin Konstitusiyanın 60
və 63-cü maddələri baxımından şərh edilməsi zəruridir.
Müraciətdə qaldırılan digər məsələ isə
inzibati mübahisə üzrə qanuni qüvvəyə minmiş məhkəmə qərarı əsasında müəyyən
edilmiş verginin məbləği ilə cinayət işi üzrə birinci instansiya məhkəməsi tərəfindən
müəyyən edilmiş vergi məbləği arasında kəskin fərqin aşkarlanması ilə bağlıdır.
Belə ki, bu fərq təqsirləndirilən şəxsin əməlinin cinayət qanunvericiliyinin
müvafiq maddəsi ilə tövsifinə mühüm təsir göstərir.
Müraciətdən göründüyü kimi, Y.Hidayətov Azərbaycan
Respublikası Vergilər Nazirliyi yanında Bakı Vergilər Departamentinə qarşı 30
mart 2015-ci il tarixli vergi yoxlaması aktı, eləcə də bu akt əsasında vergi ödəyicisinin
vergi məsuliyyətinə cəlb edilməsinə dair 5 may 2015-ci il tarixli qərarın
etibarsız hesab olunmasına dair iddia tələbi ilə Gəncə İnzibati-İqtisadi Məhkəməsinə
müraciət etmişdir.
Mübahisələndirilən aktlara əsasən, Y.Hidayətova
ümumilikdə 776.114 manat məbləğində maliyyə sanksiyası tətbiq edilərək onun
vergi məsuliyyətinə cəlb edilməsi qərara alınmışdır. Gəncə İnzibati-İqtisadi Məhkəməsinin
31 may 2015-ci il tarixli qərarı ilə Y.Hidayətovun iddiası təmin edilməmiş və həmin
məhkəmə aktı qanuni qüvvəyə minmişdir.
Müraciətdə daha sonra göstərilir ki, istintaq
orqanı tərəfindən irəli sürülmüş ittihama əsasən təqsirləndirilən şəxs Z.Hidayətov
Azərbaycan Respublikası Vergi Məcəlləsinin (bundan sonra – Vergi Məcəlləsi) bir
sıra maddələrinin tələblərini pozaraq, ümümilikdə 847.104,54 manat məbləğində
vergiləri dövlət büdcəsinə ödəməkdən yayınmış və bununla da Cinayət Məcəlləsinin
213.2.2-ci maddəsində nəzərdə tutulmuş əməli törətmişdir.
Bərdə Rayon Məhkəməsinin 4 iyun 2018-ci il
tarixli hökmü ilə isə Z.Hidayətov Cinayət Məcəlləsinin 213.1-ci maddəsində nəzərdə
tutulan cinayət əməlini törətməkdə təqsirli bilinərək 2 il müddətə dövlət və
yerli özünüidarə orqanlarında rəhbər və maddi məsul vəzifə tutmaq hüququndan məhrum
edilməklə, qazancının 20 faizi məbləğində pul dövlət nəfinə tutulmaqla 2 il
müddətə islah işləri cəzasına məhkum edilmişdir. Bərdə Rayon Məhkəməsinin qeyd
olunan hökmünə əsasən, Z.Hidayətov Vergi Məcəlləsinin bir sıra tələblərini
pozaraq ümümilikdə 68.469,13 manat məbləğində vergiləri dövlət büdcəsinə ödəməkdən
yayınmışdır. Dövlət ittihamçısı tərəfindən həmin hökmdən apellyasiya protesti
verilmişdir.
Müraciətedənin qənaətinə görə, Cinayət-Prosessual
Məcəlləsinin 142.2-ci maddəsinin məzmunundan belə aydın olur ki, inzibati
mübahisə üzrə qanuni qüvvəyə minmiş məhkəmənin qərarı cinayət işi üzrə yalnız
hadisənin, yaxud hərəkətin olub-olmaması hissəsində məcburidir. Gəncə
Apellyasiya Məhkəməsi qanuni qüvvəyə minmiş məhkəmə qərarı ilə müəyyən edilmiş
vergi məbləği ilə cinayət işi üzrə icraat zamanı toplanmış sübutlar əsasında müəyyən
edilmiş vergi məbləği arasında fərqlər yarandığı halda cinayət işinə baxan məhkəmənin
Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin 142.2-ci maddəsinin tələbinə müvafiq olaraq
qanuni qüvvəyə minmiş məhkəmə qərarının məcburiliyini qəbul etməsinin cinayət
işi üzrə təqsirləndirilən şəxsin təqsirinin əvvəlcədən müəyyən edilməsinə səbəb
olub-olmaması məsələsinə aydınlıq gətirilməsinin vahid məhkəmə təcrübəsinin
formalaşdırılması baxımından məqsədəmüvafiq olduğu qənaətinə gəlmişdir.
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu müraciətdə
qaldırılan məsələlər ilə bağlı aşağıdakıların qeyd olunmasını zəruri hesab
edir.
Konstitusiyanın 60-cı maddəsinin I hissəsinə əsasən,
hər kəsin hüquq və azadlıqlarının inzibati qaydada və məhkəmədə müdafiəsinə təminat
verilir.
Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun
formalaşdırdığı hüquqi mövqeyə görə, məhkəmə müdafiəsi müstəqil məhkəmə tərəfindən
ədalətli məhkəmə araşdırması əsasında hüquqların səmərəli bərpa edilməsi kimi qəbul
olunur. Ədalət mühakiməsi mahiyyət etibarı ilə ədalət anlayışına cavab verməli
və pozulmuş hüquqların bərpa olunmasını təmin etməlidir (Konstitusiya Məhkəməsi
Plenumunun S.Abbasovanın şikayəti üzrə 2016-cı il 14 oktyabr tarixli,
F.Şirinovun şikayəti üzrə 2016-cı il 16 noyabr tarixli və s. Qərarları).
Bu hüququn məzmunu Konstitusiyanın norma və
prinsipləri, o cümlədən hüquqi müəyyənlik prinsipinin tələbləri nəzərə
alınmaqla başa düşülməlidir. Həmin prinsipi təmin edən vasitələrdən biri qanuni
qüvvəyə minmiş məhkəmə aktlarının preyudisiallığıdır.
Preyudisiya, daha əvvəl baxılan iş üzrə sübutetmə
predmetinə aid olan və qanuni qüvvəyə minmiş məhkəmə qərarı ilə müəyyənləşdirilən halların
bir daha sübuta yetirilməsi zərurətindən azad olunmanı nəzərdə tutur.
Qanuni qüvvəyə minmiş məhkəmə qərarının
preyudisiallığı, barəsində bu qərarın çıxarıldığı şəxslərin dairəsi ilə məhdudlaşdırılır
və aşağıdakı hər üç şərtin mövcudluğu halında mümkün olur:
- konkret fakt bir iş üzrə cinayət prosesinin
iştirakçısının iştirak etdiyi başqa bir iş üzrə çıxarılmış və qanuni qüvvəyə
minmiş məhkəmə qərarı ilə müəyyən edilmiş olmalıdır;
- bu fakt hər iki iş üzrə sübutetmə predmetinə
aid olmalıdır;
- hər iki işdə şəxsin hüquqi statusu eyni
olmalıdır.
Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun hüquqi
mövqeyinə görə, preyudisiya institutu məhkəmə aktlarına yenidən baxılmasının
qarşısının alınmasına, məhkəmə təcrübəsində eyniliyin, sabitliyin və hüquqi müəyyənliyin
təmin edilməsinə yönəlmişdir. Preyudisiallığı tənzim edən normalar sübut etmə
prosesini sadələşdirməyə, işlərə baxılma müddətinin qısaldılmasına, məhkəmələrin,
eləcə də məhkəmə prosesi iştirakçılarının vəsaitinə qənaət edilməsinə yönəlmişdir
(“Azərbaycan Respublikası Mülki Prosessual Məcəlləsinin 82.3-cü maddəsinin şərh
edilməsinə dair” 2016-cı il 23 fevral tarixli Qərarı).
Qüvvəyə minmiş məhkəmə qərarlarının
preyudisial əhəmiyyətinin tanınması üçün preyudisiallığın obyektiv və subyektiv
hədlərinin məcmusu müəyyən edilməlidir. Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu mülki
mübahisələr üzrə qüvvəyə minmiş məhkəmə qərarlarının preyudisiallığının hədləri
ilə bağlı hesab etmişdir ki, preyudisiallıq prinsipi yalnız əvvəlki və ya
sonrakı proseslərdə iştirak edən tərəflərə, işdə iştirak edən digər şəxslərə və
onların hüquq varislərinə aid edilir (“Azərbaycan Respublikası Mülki Prosessual
Məcəlləsinin 82.3-cü maddəsinin şərh edilməsinə dair” 2016-cı il 23 fevral
tarixli Qərar).
Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin 142.1-ci maddəsinə
əsasən, cinayət təqibi üzrə məhkəmənin qanuni qüvvəyə minmiş hökmü cinayət təqibi
üzrə icraatda həm müəyyən olunmuş hallara, həm də onların hüquqi qiymətinə görə
təhqiqatçı, müstəntiq, prokuror və ya məhkəmə üçün məcburidir. Həmin Məcəllənin
142.2-ci maddəsinə müvafiq olaraq, mülki iş, inzibati və ya iqtisadi mübahisə üzrə
qanuni qüvvəyə minmiş məhkəmənin qərarı cinayət işi üzrə icraatda təhqiqatçı,
müstəntiq, prokuror və ya məhkəməyə yalnız hadisənin yaxud hərəkətin
olub-olmaması hissəsində məcburidir və təqsirləndirilən şəxsin təqsirli
olub-olmaması nəticəsini əvvəlcədən həll etmir.
Göründüyü kimi, qanunverici cinayət prosesində
sahədaxili (Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin 142.1-ci maddəsi) və sahələrarası
preyudisiyanı (Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin 142.2-ci maddəsi) müxtəlif cür müəyyənləşdirmişdir. Belə ki,
cinayət prosesində sahədaxili preyudisiyanın tətbiqi zamanı qüvvəyə minmiş məhkəmə
hökmündə müəyyən olunan hallar və onların hüquqi qiyməti sonrakı cinayət işləri
üzrə icraatda məcburi olduğu halda, sahələrarası preyudisiyaya görə mülki,
inzibati və ya iqtisadi işlər üzrə qanuni qüvvəyə minmiş qərarlar yalnız hadisənin,
yaxud hərəkətin olub-olmaması hissəsində məcburidir.
Digər tərəfdən Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin
142-ci maddəsində preyudisiyanın subyektiv hədləri, yəni məhkəmə hökmünün
qanuni qüvvəsinin şamil edildiyi şəxslərin dairəsi dəqiq müəyyən olunmamışdır.
Preyudisiyanın subyektiv hədləri cinayət
prosesində tərəf olaraq məhkəmədə öz mövqeyini bildirən və həmin mövqeyin əsaslandırılması
üçün sübutlarını təqdim edən şəxslərin dairəsi ilə müəyyən edilir. Subyektiv hədlərə
daxil olan fiziki şəxslər prosessual təminatların maksimal həcminə
malik olmalı və həmin şəxslər sübutetmə predmetinə daxil olan halların
toplanmasına və qiymətləndirilməsinə təsir etmək imkanına malik
olmalıdırlar.
Bu baxımdan qeyd olunmalıdır ki, qüvvəyə
minmiş məhkəmə hökmünün preyudisiallığının həmin cinayət prosesində təqsirləndirilən
şəxs statusunda iştirak etməyən şəxslərə şamil edilməsi sonuncuları cinayət-prosessual
qanunvericiliyi ilə müəyyən edilən təminatlardan, o cümlədən məhkəmə icraatında
müdafiə (Konstitusiyanın 127-ci maddəsinin VIII hissəsi) və təqsirsizlik
prezumpsiyası hüquqlarından (Konstitusiyanın 63-cü maddəsi) məhrum etməklə
onların Konstitusiyanın 60-cı maddəsində təsbit edilmiş hüquq və azadlıqlarının
məhkəmə müdafiəsi hüququnun pozulması ilə nəticələnə bilər.
Müraciətdə də göstərildiyi kimi, belə hallar əsasən
iştirakçılıqla cinayət əməlinin törədilməsində təqsirləndirilən şəxslər barəsində
aparılan cinayət təqibi üzrə icraatın ayrılması nəticəsində əmələ gəlir. Bu
zaman ayrılan cinayət işi üzrə sübuta yetirilməli olan hallardan bir qismi digər
cinayət işinə dair artıq qüvvəyə minmiş məhkəmə hökmü ilə təsbit edilmiş
hallarla üst-üstə düşə bilər.
Qüvvəyə minmiş hökmlə müəyyən olunmuş
halların və onlara verilən hüquqi qiymətin ayrılmış cinayət işi üzrə təqsirləndirilən
şəxsə münasibətdə məcburiliyi faktiki olaraq onun barəsində məhkəmə hökmü qüvvəyə
minənədək təqsirli olub-olmaması məsələsini əvvəlcədən həll edə bilər. Burada nəzərə
almaq lazımdır ki, Konstitusiyanın 63-cü maddəsinin I hissəsinə əsasən, hər kəsin
təqsirsizlik prezumpsiyası hüququ vardır. Cinayətin törədilməsində təqsirləndirilən
hər bir şəxs, onun təqsiri qanunla nəzərdə tutulan qaydada sübuta yetirilməyibsə
və bu barədə məhkəmənin qanuni qüvvəyə minmiş hökmü yoxdursa, təqsirsiz
sayılır.
Yuxarıda göstərilən konstitusiya müddəasının
mənasına görə, cinayət-prosessual qanunvericiliyi ilə nəzərdə tutulmuş
qaydalara riayət olunmadan heç kəs təqsirli sayıla bilməz. Həmin prosessual
qaydaların vacib hissəsini təqsirləndirilən şəxsin sübutların tədqiq olunmasında
iştirakına dair normalar təşkil edir.
Həmçinin nəzərə almaq lazımdır ki, cinayət-prosessual
qanunvericiliklə sübutların toplanılmasına, yoxlanılmasına və qiymətləndirilməsinə
dair təsbit edilmiş müddəalar işin həqiqətə uyğun olan faktiki hallarının müəyyənləşdirilməsinə
xidmət etməklə yanaşı, həm də şəxsiyyətin hüquqlarına aid vacib prosessual təminatlar
kimi çıxış edir. Göstərilən təminatlar sisteminə isə Konstitusiyadan irəli gələn
cinayət mühakimə icraatının vacib prinsiplərindən hesab edilən təqsirsizlik
prezumpsiyası, cinayət işi üzrə sübutetmənin ittiham tərəfinin üzərinə
qoyulması, müdafiə hüququ və s. aiddir. Onlara riayət olunması cinayət
işi üzrə icraatın aparılması zamanı qanunçuluğun təmin edilməsinin ayrılmaz şərtini
təşkil edir.
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu vurğulayır
ki, müraciətdə qaldırılan məsələnin yaranması səbəblərindən biri də Cinayət-Prosessual
Məcəlləsinin 50 və 211-ci maddələrinin düzgün tətbiq edilməməsi ilə bağlıdır.
Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin 50.1-ci maddəsi
müstəntiqə, prokurora, hakimə cinayət təqibi üzrə icraatı ayırmaq hüququ verməklə
yanaşı, bu cür ayırmanın mümkün olduğu şərtləri də müəyyənləşdirir. Qeyd olunan
maddədə nəzərdə tutulmuş qaydanın müəyyən edilməsi prosessual qənaət məqsədi
güdsə də, mütləq şərt kimi cinayət işləri üzrə ayrıca icraatların cinayət təqibi
ilə əlaqədar bütün halların hərtərəfli, tam və obyektiv tədqiq edilməsinə maneə
olmamasını da nəzərdə tutur.
Həmçinin Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin 211-ci
maddəsi cinayət işlərinin birləşdirilməsi və cinayət işinin materiallarından
başqa cinayət işinin ayrılması şərtlərini və qaydasını müəyyən edir. Cinayət-Prosessual
Məcəlləsinin 211.3-cü maddəsinə əsasən, bu Məcəllənin 211.2-ci maddəsində nəzərdə
tutulmuş şərtlərdən biri və ya bir neçəsi mövcud olsa da, cinayət təqibi ilə
bağlı bütün halların hərtərəfli, tam, obyektiv və vaxtında araşdırılmasına maneələr
olduqda başqa cinayət işi ayrıla bilməz.
Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin 50.3-cü maddəsi
həmin Məcəllənin 9.1.3 və 211-ci maddələri ilə əlaqəli şəkildə cinayət işinin
ayrıca icraata ayrılması barədə qərar qəbul edərkən müstəntiq, prokuror və
hakimin üzərinə müvafiq hüquqi və faktiki əsasların göstərilməsi vəzifəsini
qoyur. Cinayət işinin ədalətli həlli üçün bu cür qərar onun qəbul olunmasının
vacibliyini təsdiq edən və iş materiallarında öz əksini tapmış konkret hallara,
həmçinin maddi və prosessual hüquq normalarına əsaslanmaqla qəbul edilməlidir.
Müraciətdə qaldırılan məsələyə dair
İnsan Hüquqları üzrə Avropa Məhkəməsinin (bundan sonra – Avropa Məhkəməsi)
təcrübəsi də diqqətəlayiqdir. Belə ki, Avropa Məhkəməsinin presedent hüququna əsasən, “İnsan
hüquqlarının və əsas azadlıqların müdafiəsi haqqında” Konvensiya (bundan sonra
– Konvensiya) cinayət işi üzrə hüquqi prezumpsiyaların və faktların
prezumpsiyalarının istifadə edilməsini qadağan etmir, lakin dövlətlərdən təqsirləndirilən
şəxs üçün işin nəticəsinin vacibliyinin nəzərə alınmasını və onun müdafiə
hüququnun təmin edilməsi məqsədi ilə belə istifadənin ağlabatan hədlərlə məhdudlaşdırılmasını
tələb edir (Salabiaku Fransaya qarşı iş
üzrə 1988-ci il 7 oktyabr tarixli Qərar,
§ 28; Radio France və digərləri Fransaya
qarşı iş üzrə 2004-cü il 30 mart tarixli Qərar, § 24).
Avropa Məhkəməsi bir sıra qərarlarında qeyd
etmişdir ki, təqsirsizlik prezumpsiyasına və şahidlərin dindirilməsinə təminat
verən Konvensiyanın 6-cı maddəsinin 2-ci və 3(d)-cü bəndləri, həmin maddənin
1-ci bəndi ilə təsbit olunmuş ədalətli məhkəmə araşdırması hüququnun tərkib
hissələrini təşkil etməklə, ümumilikdə məhkəmə araşdırmasının ədalətliliyinin
qiymətləndirilməsi zamanı nəzərə alınmalıdır (Böyük Palatanın Gäfgen Almaniyaya qarşı iş üzrə 2010-cu il 1 iyun
tarixli Qərar; Al‑Khawaja və Tahery Birləşmiş Krallığa qarşı iş üzrə 2011-ci
il 15 dekabr tarixli Qərar).
Avropa Məhkəməsi həm də hesab etmişdir ki,
bir neçə şəxsin iştirakı ilə törədilən mürəkkəb cinayət işinin eyni icraatda
aparılması mümkün olmadıqda, təqsirləndirilən
şəxslərin təqsiri məsələsini həll etmək məqsədi ilə məhkəmə, cinayətin törədilməsində
iştirak edən və sonradan ayrıca mühakimə ediləcək üçüncü şəxslərin adlarının çəkilməməsini
tələb edə bilər. Cinayət işlərinə baxan məhkəmələr, təqsirləndirilən şəxslərin hüquqi
məsuliyyəti ilə əlaqədar məsələni daha dolğun və dəqiq həll etmək üçün vacib
olan işin hallarını müəyyən etməyə borcludurlar və müəyyən olunmuş hallar barəsində
sadəcə mülahizə və ya şübhə kimi bəhs edə bilməzlər. Bu, həmçinin üçüncü şəxslərin
iştirakçılığı ilə əlaqədar hallara da aiddir. Lakin bu halların qeyd olunması
vacib olduqda, məhkəmə təqsirləndirilən şəxsin hüquqi məsuliyyətinin həll
olunması üçün labüd olmayan dəlilləri təqdim etməkdən çəkinməlidir. Bu baxımdan
məhkəmə qərarlarının tərtibatında digər iş üzrə məhkəmə araşdırmasının ədalətliliyini
şübhə altına qoymamaq üçün üçüncü şəxslərin təqsiri ilə əlaqədar ilkin mülahizələrdən
çəkinmək lazımdır (Karaman Almaniyaya
qarşı iş üzrə 2014-cü il 27 fevral tarixli Qərar, § 64‑65).
Eyni zamanda Avropa Məhkəməsi qeyd etmişdir
ki, irəli sürülmüş ittihamın xarakteri məhkəməyə üçüncü şəxslərin
iştirakçılığına dair gəldiyi qənaətə toxunmamağa imkan vermirsə və bu qənaət ayrıca mühakimə
ediləcək üçüncü şəxslərin hüquqi məsuliyyətinə dair qərara təsir edə bilərsə,
belə hal işin ayrıca icraata ayrılması üçün ciddi maneə kimi qiymətləndirilməlidir.
Ümumi hallar baxımından bir-biri ilə sıx əlaqəli olan işlərə ayrılıqda
baxılmasına dair istənilən qərar bütün toqquşan maraqların hərtərəfli təhlilinə
əsaslanmalı və digər təqsirləndirilən şəxslərə işin ayrıca icraata ayrılmasına
etiraz etmək imkanı təqdim edilməlidir. Ayrıca icraatın aparılması ilə əlaqədar
ikinci tələb isə onu nəzərdə tutur ki, digər təqsirləndirilən şəxslərin
iştirakı olmadan müəyyən edilmiş hallar, həmin şəxslərə münasibətdə preyudisial
əhəmiyyət kəsb etməməlidir. Bir iş üzrə istifadə olunmuş sübutların statusu
sırf nisbi qalmalı, onların qüvvəsi mövcud konkret mühakimə icraatı ilə məhdudlaşmalıdır
(2016-cı il 23 fevral tarixli Qərar, 46632/13 və 28671/14, §104-105).
Müraciətdə qaldırılan digər məsələ ilə əlaqədar
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu bir daha qeyd etməyi vacib hesab edir ki,
qanuni qüvvəyə minmiş məhkəmə qərarının preyudisiallığı işdə iştirak edən şəxslərin
dairəsi ilə məhdudlaşdırılır. Müraciətin məzmunundan göründüyü kimi, Gəncə
İnzibati-İqtisadi Məhkəməsinin icraatında olan inzibati iş üzrə iddiaçı qismində
Y.Hidayətov çıxış etdiyi halda, sonradan Bərdə Rayon Məhkəməsinin icraatında
olan cinayət işi üzrə təqsirləndirilən şəxs qismində başqa şəxs - Z.Hidayətov cəlb
olunmuşdur. Bu, preyudisiyanın mövcud olmamasına dəlalət etməklə, yuxarıda göstərilən
hüquqi mövqeyə müvafiq olaraq Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin 142.2-ci maddəsinin
tətbiqini istisna edir.
Göstərilənləri nəzərə alaraq Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu aşağıdakı nəticələrə gəlir:
- Preyudisiya, daha əvvəl baxılan iş üzrə sübutetmə
predmetinə aid olan və qanuni qüvvəyə minmiş məhkəmə hökmü ilə müəyyənləşdirilən halların
bir daha sübuta yetirilməsi zərurətindən azad olunmanı nəzərdə tutur. Qanuni
qüvvəyə minmiş məhkəmə hökmünün preyudisiallığı, həmin hökmün çıxarıldığı şəxslərin
dairəsi ilə məhdudlaşır;
- Konstitusiyanın 60-cı maddəsinin I hissəsi, 63-cü maddəsi və 127-ci maddəsinin VIII hissəsinin
tələbləri baxımından Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin 142.1-ci maddəsinin müddəaları
cinayət təqibi üzrə təqsirləndirilən şəxsə münasibətdə o halda şamil edilir ki,
həmin şəxsin təqsirliyi və ya təqsirsizliyi məhkəmə müdafiəsi hüququndan irəli
gələn təminatlara riayət edilməklə digər əlaqəli cinayət işi üzrə qanuni qüvvəyə
minmiş məhkəmə hökmü ilə müəyyən edilmiş olsun;
- Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin 50 və
211-ci maddələrinin tələblərindən irəli gələrək cinayət təqibi üzrə icraatı ayırmaq
qərarı verən müstəntiq, prokuror və ya hakim bu cür ayrılmanın mümkün olduğu şərtləri
müəyyənləşdirməli, bu qərarın müvafiq hüquqi və faktiki əsaslarını göstərməli, cinayət
təqibi ilə bağlı bütün halların hərtərəfli, tam, obyektiv və vaxtında
araşdırılmasına maneələr olduğu hallarda belə ayırmadan çəkinməlidirlər.
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının
130-cu maddəsinin VI hissəsini, “Konstitusiya Məhkəməsi haqqında” Azərbaycan
Respublikası Qanununun 60, 62, 63, 65-67 və 69-cu maddələrini rəhbər tutaraq,
Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
QƏRARA
ALDI:
1. Preyudisiya, daha əvvəl baxılan iş üzrə
sübutetmə predmetinə aid olan və qanuni qüvvəyə minmiş məhkəmə hökmü ilə müəyyənləşdirilən halların
bir daha sübuta yetirilməsi zərurətindən azad olunmanı nəzərdə tutur. Qanuni
qüvvəyə minmiş məhkəmə hökmünün preyudisiallığı, həmin hökmün çıxarıldığı şəxslərin
dairəsi ilə məhdudlaşır.
2. Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının
60-cı maddəsinin I hissəsi, 63-cü maddəsi
və 127-ci maddəsinin VIII hissəsinin tələbləri baxımından Azərbaycan
Respublikası Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin 142.1-ci maddəsinin müddəaları
cinayət təqibi üzrə təqsirləndirilən şəxsə münasibətdə o halda şamil edilir ki,
həmin şəxsin təqsirliyi və ya təqsirsizliyi məhkəmə müdafiəsi hüququndan irəli
gələn təminatlara riayət edilməklə digər əlaqəli cinayət işi üzrə qanuni qüvvəyə
minmiş məhkəmə hökmü ilə müəyyən edilmiş olsun.
3. Azərbaycan Respublikası Cinayət-Prosessual
Məcəlləsinin 50 və 211-ci maddələrinin tələblərindən irəli gələrək cinayət təqibi
üzrə icraatı ayırmaq qərarı verən müstəntiq, prokuror və ya hakim bu cür
ayrılmanın mümkün olduğu şərtləri müəyyənləşdirməli, bu qərarın müvafiq hüquqi
və faktiki əsaslarını göstərməli, cinayət təqibi ilə bağlı bütün halların hərtərəfli,
tam, obyektiv və vaxtında araşdırılmasına maneələr olduğu hallarda isə belə
ayırmadan çəkinməlidirlər.
4. Qərar dərc edildiyi gündən qüvvəyə minir.
5. Qərar “Azərbaycan”, “Respublika”, “Xalq qəzeti”,
“Bakinski raboçi” qəzetlərində və “Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin
Məlumatı”nda dərc edilsin.
6. Qərar qətidir, heç bir orqan və ya şəxs tərəfindən
ləğv edilə, dəyişdirilə və ya rəsmi təfsir oluna bilməz.
Sədr Fərhad Abdullayev