AZƏRBAYCAN
RESPUBLİKASI ADINDAN
Azərbaycan
Respublikası
Konstitusiya
Məhkəməsi Plenumunun
Q Ə R A R
I
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 64-cü maddəsi və Azərbaycan Respublikası Cinayət
Məcəlləsinin 8-ci maddəsi baxımından həmin Məcəllənin 18-ci maddəsinin və
Azərbaycan Respublikası Cinayət Məcəlləsinin 27.1-ci maddəsinə münasibətdə
həmin Məcəllənin 234.1-ci maddəsinin şərh edilməsinə dair
18 sentyabr 2020-ci il
Bakı şəhəri
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu Fərhad Abdullayev (sədr), Sona Salmanova,
Südabə Həsənova, Rövşən İsmayılov, Ceyhun Qaracayev, Rafael Qvaladze
(məruzəçi-hakim), Mahir Muradov, İsa Nəcəfov və Kamran Şəfiyevdən ibarət
tərkibdə,
məhkəmə
katibi Fəraid Əliyevin iştirakı ilə,
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 130-cu maddəsinin VI hissəsinə, “Konstitusiya
Məhkəməsi haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 27.2 və 33-cü maddələrinə
və Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Daxili Nizamnaməsinin
39-cu maddəsinə müvafiq olaraq, xüsusi konstitusiya icraatının yazılı prosedur
qaydasında keçirilən məhkəmə iclasında Balakən Rayon Məhkəməsinin müraciəti
əsasında Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 64-cü maddəsi və
Azərbaycan Respublikası Cinayət Məcəlləsinin 8-ci maddəsi baxımından həmin
Məcəllənin 18-ci maddəsinin və Azərbaycan Respublikası Cinayət Məcəlləsinin
27.1-ci maddəsinə münasibətdə həmin Məcəllənin 234.1-ci maddəsinin şərh
edilməsinə dair konstitusiya işinə baxdı.
İş üzrə
hakim R.Qvaladzenin məruzəsini, maraqlı subyektlər Balakən Rayon Məhkəməsinin
hakimi Z.Tahirov, Azərbaycan Respublikası Milli Məclisi Aparatının Dövlət
quruculuğu, inzibati və hərbi qanunvericilik şöbəsinin baş məsləhətçisi
T.Şeyx-Zamanov, mütəxəssislər Azərbaycan Respublikası Baş Prokurorluğunun
nümayəndəsi A.Nəsibov, Azərbaycan Respublikası Ali Məhkəməsinin Cinayət
Kollegiyasının sədri H.Nəsibov və Bakı Apellyasiya Məhkəməsinin Cinayət
Kollegiyasının sədri E.Rəhimov tərəfindən təqdim edilmiş yazılı mülahizələri və
iş materiallarını araşdırıb müzakirə edərək, Azərbaycan Respublikası
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
MÜƏYYƏN ETDİ:
Balakən
Rayon Məhkəməsinin icraatında əvvəllər iki dəfə məhkum olunmuş və ağır cinayətə
görə məhkumluğu ödənilməmiş A.Motuxovun Azərbaycan Respublikası Cinayət
Məcəlləsinin (bundan sonra – Cinayət Məcəlləsi) 234.1-ci maddəsi ilə
təqsirləndirilməsinə dair cinayət işi vardır. Həmin cinayət işi ilə bağlı
Balakən Rayon Məhkəməsi Azərbaycan Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsinə
(bundan sonra – Konstitusiya Məhkəməsi) müraciət edərək:
• məhkumluğun qəsdən cinayət törətməyə görə residivin yaranması və cəza
təyin edilməsi zamanı bir dəfə nəzərə alındığı halda, şəxs tərəfindən yenidən
qəsdən cinayət törədilməsinə görə residivin müəyyən olunması və cəza təyin
edilməsi zamanı təkrar nəzərə alınıb-alınmaması ilə bağlı Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının (bundan sonra – Konstitusiya) 64-cü
maddəsi və Cinayət Məcəlləsinin 8-ci maddəsi baxımından həmin Məcəllənin 18-ci
maddəsinin;
• Cinayət Məcəlləsinin 234.1-ci maddəsinin dispozisiyasında nəzərdə
tutulmuş və cinayət məsuliyyətini yaradan müstəqil hərəkətlər üzrə cinayətin
başa çatma anının müxtəlif olması və bu maddəyə əsasən bir neçə hərəkət üzrə
ittiham verildiyi halda, həmin hərəkətlər üzrə cinayətin başa çatma anının
bir-birindən fərqləndiyini nəzərə alaraq, şəxsin əməlində residivin müəyyən
edilməsi ilə əlaqədar Cinayət Məcəlləsinin 27.1-ci maddəsinə münasibətdə həmin
Məcəllənin 234.1-ci maddəsinin şərh edilməsini xahiş etmişdir.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu hesab edir ki, müraciətdə qaldırılan məsələlərin düzgün
həlli üçün Konstitusiyanın, Cinayət Məcəlləsinin və Azərbaycan Respublikası
Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin (bundan sonra – Cinayət-Prosessual Məcəlləsi)
bəzi müddəalarının və məsələyə dair Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun
qərarlarının nəzərdən keçirilməsinin böyük əhəmiyyəti vardır.
Konstitusiyanın
64-cü maddəsinə əsasən, heç kəs bir cinayətə görə təkrarən məhkum edilə bilməz.
Hüququn
hamılıqla qəbul edilmiş non bis in idem prinsipini ifadə edən
bu konstitusiya normasının mənasına uyğun olaraq əvvəllər törətdiyi cinayətə
görə məhkum edilmiş şəxsin həmin cinayətə görə təkrarən məhkum edilməsi qadağan
edilir. Bu o deməkdir ki, bir şəxs eyni cinayətə görə təkrar olaraq cinayət
məsuliyyətinə cəlb edilə və cəzalandırıla bilməz. Həmin hüquq öz konstitusiya
hüquqi təbiəti baxımından məhdudlaşdırıla bilməz və mahiyyət etibarı ilə həm
qanunvericiliyə, həm də təqsirkar şəxsi cinayət məsuliyyətinə cəlb edən və ona
cəzanın növünü və həddini müəyyən edən hüquqtətbiqedicilərə istiqamətlənmişdir
(Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun “Azərbaycan Respublikası Cinayət
Məcəlləsinin 177-ci maddəsinin Qeyd hissəsinin 3-cü bəndinin şərh edilməsi
haqqında” 2013-cü il 4 mart tarixli Qərarı).
Bir əmələ
görə iki dəfə məhkum edilməmək və ya cəzalandırmamaq hüququ Azərbaycan
Respublikasının tərəfdar çıxdığı beynəlxalq hüquq aktlarında da əksini
tapmışdır.
“Mülki
və siyasi hüquqlar haqqında” Beynəlxalq Paktın 14-cü maddəsinə əsasən, heç kəs
hər hansı bir ölkənin qanununa və cinayət-prosessual hüququna müvafiq olaraq
artıq məhkum edildiyi və ya bəraət aldığı cinayətə görə təkrarən məhkum edilə
və ya cəzalandırıla bilməz.
“İnsan
hüquqlarının və əsas azadlıqların müdafiəsi haqqında” Konvensiyanın 7 saylı
Protokolunun 4-cü maddəsinə görə, heç kəs hər hansı dövlətin qanunlarına və ya
cinayət-prosessual normalarına müvafiq olaraq artıq bəraət aldığı və ya məhkum
edildiyi cinayətlərə görə, həmin dövlətin yurisdiksiyası çərçivəsində cinayət
qaydasında təkrar məhkum edilə və ya cəzalandırıla bilməz.
Bir
cinayətə görə təkrarən məhkum etməyə yol verilməməsinə dair konstitusiya
prinsipi Azərbaycan Respublikasının cinayət və cinayət-prosessual
qanunvericiliklərində də öz əksini tapmışdır.
Belə ki,
Cinayət Məcəlləsinin 8.2-ci maddəsinə əsasən heç kəs eyni bir cinayətə görə iki
dəfə cinayət məsuliyyətinə cəlb oluna bilməz. Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin
34.1-ci maddəsində isə göstərilmişdir ki, heç kəs eyni əməlin törədilməsinə
görə təkrar məhkum edilə bilməz.
Lakin
burada nəzərə alınmalıdır ki, eyni cinayətə görə təkrar məhkum edilmənin
yolverilməzliyi prinsipi Konstitusiyada, Cinayət Məcəlləsində və
Cinayət-Prosessual Məcəlləsində təsbit edilmiş ədalət prinsipinin tərkib
hissəsi kimi, həmin prinsip ilə ziddiyyət təşkil edə bilməz.
Şəxsiyyətin,
cəmiyyətin və dövlətin qorunması, habelə cinayətlərin qarşısının alınması kimi
cinayət hüquq institutları humanizm, ədalət və cinayət məsuliyyətinin
mütənasibliyi prinsiplərinə əsaslanır.
Məhz bu
prinsiplər baxımından məhkumluğun şəxsin əməlində residivin yaranması və ona
cəza təyini zamanı bir dəfə nəzərə alındığı halda, yenidən qəsdən cinayət
törədilməsinə görə residivin müəyyən olunması və cəza təyini zamanı təkrar
nəzərə alınıb-alınmamasına dair məsələyə aydınlıq gətirilə bilər.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu son illər məhkumluq və cinayətin residivi ilə əlaqədar 6
qərar qəbul etmiş və bu qərarlarda məhkumluğun və residivin mahiyyəti, onların
təbiəti açıqlanaraq müvafiq şərhlər verilmişdir.
Məhkumluğun
anlayışı Cinayət Məcəlləsinin 83.1-ci maddəsində nəzərdə tutulmuşdur. Həmin
maddəyə əsasən, cinayət törətməyə görə məhkum edilmiş şəxs məhkəmənin ittiham
hökmü qanuni qüvvəyə mindiyi gündən məhkumluğun götürüldüyü və ya ödənildiyi
günə qədər məhkum olunmuş hesab edilir.
Məhkumluqla
əlaqədar Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun “Azərbaycan Respublikası Cinayət
Məcəlləsinin 83-cü maddəsinin şərh olunması ilə bağlı Ağır cinayətlərə dair işlər
üzrə Azərbaycan Respublikası Məhkəməsinin müraciətinə dair” 2009-cu il 25 may
tarixli Qərarında qeyd edilmişdir ki, məhkumluq təkcə şəxsin məhkum olunması və
ona cəzanın təyin edilməsi faktı ilə şərtləndirilmir. Məhkumluq şəxs tərəfindən
təkrarən cinayət törədilərkən cinayət qanunvericiliyi ilə müəyyən
olunmuş hüquqi nəticələrə səbəb olan məhkumun hüquqi vəziyyətini ifadə edir.
Şəxsdə olan ödənilməmiş və ya götürülməmiş məhkumluq xüsusi, onunla dövlət
arasında cinayət-hüquqi tənzimləmə əsasında formalaşan, bu şəxs tərəfindən yeni
cinayətlər törədilərkən onun şəxsiyyətinin və törətdiyi cinayətlərin yüksək
ictimai təhlükəli kimi qiymətləndirilməsinə xidmət edən ictimai-hüquqi
münasibətləri yaradır və buna görə onun barəsində cinayət-hüquqi xarakterli daha
ağır tədbirlərin tətbiqini nəzərdə tutur.
Qəsdən
cinayət törətməyə görə əvvəllər məhkum olunmuş şəxs tərəfindən yenidən qəsdən
cinayətin törədilməsi cinayətin residivini yaradır (Cinayət Məcəlləsinin
18.1-ci maddəsi).
Şəxsin
əməlində residivin mövcud olması üçün bəzi şərtlər tələb olunur:
- şəxsin əvvəllər qəsdən cinayət törətməyə görə
məhkumluğunun olması;
- şəxsin yenidən qəsdən cinayət törətməsi;
- residivi təşkil edən cinayətlərin ardıcıl olaraq
törədilməsi;
- əvvəllər törədilmiş cinayətə görə qanunla
müəyyən edilmiş qaydada götürülməmiş və ya ödənilməmiş məhkumluğun olması.
Cinayət
Məcəlləsinin 18-ci maddəsində residivin 3 növü müəyyən edilmişdir: sadə,
təhlükəli və xüsusi təhlükəli. Bu maddənin mənasına və mahiyyətinə görə residiv
aşağıdakı əsaslara görə təsnifləşdirilmişdir:
- şəxs tərəfindən törədilmiş cinayətlərin
xarakterinə;
- şəxsin məhkumluğuna;
- qəsdən törədilən cinayətlərin ağırlıq
dərəcəsinə.
Cinayətlərin
residivinə görə Cinayət Məcəlləsində göstərilən əsaslarla və hədlərdə daha sərt
cəzanın tətbiq edilməsi nəzərdə tutulmuşdur.
Bununla
əlaqədar Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu “Azərbaycan Respublikası Cinayət
Məcəlləsinin 18 və 83.1-ci maddələrinin şərh edilməsinə dair” 2010-cu il 6
sentyabr tarixli Qərarında qeyd etmişdir ki, şəxsin məhkumluğu ödənilmədən
yenidən qəsdən cinayət törətməsi əvvəlki cəzanın islah təsirinin yetərli
olmamasına, cəzanın məqsədinə nail olunmamasına, təqsirkarın şəxsiyyətinin
yüksək ictimai təhlükəliliyinə dəlalət etdiyindən qanunverici həmin şəxsə daha
sərt cəza tətbiq olunmasını nəzərdə tutmuşdur.
“Azərbaycan
Respublikası Cinayət Məcəlləsinin 18.5, 61.1.1 və 65-ci maddələrinin şərh
edilməsinə dair” 2013-cü il 18 mart tarixli Qərarında isə Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu qeyd etmişdir ki, cinayətlərin residivi müəyyən edildikdə,
Cinayət Məcəlləsinin Xüsusi hissəsinin müvafiq maddəsində residiv cinayət
tərkibinin əlaməti kimi nəzərdə tutulmadığı halda, həmin Məcəllənin 61.1.1-ci
maddəsinə əsasən cinayətlərin residivi cəzanı ağırlaşdıran hal kimi nəzərə
alınmalı və təqsirləndirilən şəxsə həmin Məcəllənin 65-ci maddəsi tətbiq
edilməklə cəza təyin olunmalıdır.
Konstitusiya
Məhkəməsi Plenumunun belə nəticəsi ondan irəli gəlir ki, əvvəllər məhkum
olunmuş şəxs tərəfindən yeni cinayətin törədilməsi yüksək ictimai təhlükə
təşkil edir. Belə ki, bu şəxs barəsində artıq ittihamedici hökm çıxarılmış və
cəza təyin edilmişdir. Dövlətin adından çıxarılmış bu hökmlə cinayət törətmiş şəxsə
və onun davranışına mənfi mənəvi-hüquqi qiymət verilmiş, faktiki olaraq
gələcəkdə bu cür cinayətkar davranışın yolverilməz olmasına dair xəbərdarlıq
edilmişdir. Qəsdən yeni cinayət törətməklə şəxs, ona edilmiş dövlət
məcburiyyətinə qarşı aşkar etinasızlıq göstərmiş olur.
İlk dəfə
cinayət əməli törətmiş şəxslə müqayisədə təkrar cinayət törətmiş şəxs
daha yüksək ictimai təhlükəlilik dərəcəsinə malik biri kimi səciyyələndirilir
və bu səbəbdən həmin şəxslərə eyni cəzanın təyin edilməsi həm qanunvericiliklə
təsbit olunmuş humanizm və ədalət prinsipləri ilə, həm də bu prinsiplərin
ümumbəşəri anlayışları ilə ziddiyyət təşkil etmiş olar.
Humanizm
prinsipi təsbit edilmiş Cinayət Məcəlləsinin 9-cu maddəsinə görə, Cinayət
Məcəlləsi insanların təhlükəsizliyini təmin edir. Cinayət törətmiş şəxsə
tətbiq edilən cəza və digər cinayət-hüquqi xarakterli tədbirlər işgəncə və ya
digər qəddar, qeyri-insani, yaxud ləyaqəti alçaldan xarakter və ya məqsəd
daşıya bilməz.
Humanizm
prinsipi cinayət törətmiş şəxsə qarşı insani münasibətlə yanaşı, cəmiyyətin və
dövlətin humanist əsaslarının təmini, qanuna riayət edən vətəndaşların hüquq və
azadlıqlarının müdafiəsi ilə də bağlıdır. Qanunverici cinayətlərin residivinə
görə cəzanı sərtləşdirərək, bu məqsədlərə də nail olmağa, humanizm prinsipinin
bu aspektinin də reallaşmasına səy göstərir.
Konstitusiyanın
127-ci maddəsinin II hissəsinə görə, hakimlər işlərə qərəzsiz, ədalətlə,
tərəflərin hüquq bərabərliyinə, faktlara əsasən və qanuna müvafiq baxırlar.
Ədalət
prinsipinə əsasən cinayət törətmiş şəxs haqqında tətbiq edilən cəza və ya digər
cinayət-hüquqi xarakterli tədbirlər ədalətli olmalıdır, yəni cinayətin
xarakterinə və ictimai təhlükəlilik dərəcəsinə, onun törədilməsi hallarına və
cinayət törətməkdə təqsirli bilinən şəxsin şəxsiyyətinə uyğun olmalıdır
(Cinayət Məcəlləsinin 8.1-ci maddəsi).
Ədalətli
cəzanın təyin edilməsi ilk növbədə cəzanın məqsədinə, yəni sosial ədalətin
bərpası, məhkumun islah edilməsi, həm məhkum, həm də başqa şəxslər tərəfindən
yeni cinayətlərin törədilməsinin qarşısının alınmasına nail olmaq sahəsində
mühüm vasitədir.
Cinayət
Məcəlləsinin 8.1-ci maddəsində nəzərdə tutulmuş cinayət törətməkdə təqsirli
bilinən şəxsin şəxsiyyəti anlayışı həmin şəxsin sosial mahiyyətini, onu
xarakterizə edən əlamətlər, xüsusiyyətlər, əlaqələr və münasibətlərin mürəkkəb
kompleksini, bu və ya digər formada cinayətin törədilməsinə təsir göstərən onun
sosial və fərdi həyat şəraitini, bunlarla qarşılıqlı əlaqədə olan və
inkişaf edən mənəvi-əxlaqi aləmini ifadə edir.
Bir neçə
dəfə məhkum olunmuş şəxsə gəldikdə isə qeyd etmək lazımdır ki, belə şəxs
həqiqətən yüksək ictimai təhlükəlilik dərəcəsinə malik olur, onda özünəməxsus
“vərdiş” əmələ gəlir və təkrar cinayətlərin törədilməsi bu
vərdişin dayanıqlılığına, məhkum edildikdən və layiqli cəzanın
çəkilməsindən sonra cinayətkar fəaliyyətin davam etməsi isə fərdin cəmiyyətin
maraqları ilə sabit qarşıdurmasına dəlalət edir.
Beləliklə,
Cinayət Məcəlləsinin 18.1, 65 və 83-cü maddələri əlaqəli şəkildə nəzərdən
keçirildikdə müəyyən edilir ki, şəxs tərəfindən məhkumluq müddətində bir neçə
cinayətin törədilməsi onun daha ictimai təhlükəli şəxs olduğunu göstərməklə,
cəzanın təyin edilməsi məsələsində də müvafiq yanaşmanı tələb edir.
Cinayət
Məcəlləsinin 18-ci maddəsində residivin sadə, təhlükəli və xüsusi təhlükəli
növlərə bölünməsi, həmin Məcəllənin 65-ci maddəsində sadə residivlə müqayisədə
təhlükəli residivə görə, təhlükəli residivlə müqayisədə isə xüsusilə təhlükəli
residivə görə daha ağır cəzanın təyin edilməsi də məhz bu məntiqə əsaslanır.
Göründüyü
kimi, Cinayət Məcəlləsinin 18.1 və 65-ci maddələrinin tələblərinə uyğun olaraq
residiv zamanı cəzanın sərtləşdirilməsi əvvəl törədilmiş cinayətə görə təkrar
cəzalandırma deyil, əməlin ictimai təhlükəliliyinə və onu törətməkdə təqsirli
bilinən şəxsin şəxsiyyətinə adekvat qiymətdir.
Bunu
nəzərə alaraq Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu hesab edir ki, Konstitusiyanın
127-ci maddəsinin II hissəsində, Cinayət Məcəlləsinin 8.1 və 9-cu maddələrində
təsbit olunmuş ədalət və humanizm prinsipləri baxımından Cinayət Məcəlləsinin
18 və 65-ci maddələrinin tələblərinə uyğun olaraq residiv zamanı cəzanın
sərtləşdirilməsi əvvəl törədilmiş cinayətə görə təkrar cəzalandırma kimi qəbul
oluna bilməz, belə cəza əməlin ictimai təhlükəliliyinə və onu törətməkdə
təqsirli bilinən şəxsin şəxsiyyətinə adekvat qiymət olmaqla, Konstitusiyanın
64-cü maddəsinin “heç kəs bir cinayətə görə təkrarən məhkum edilə bilməz”
tələbini pozmur.
Digər
məsələ üzrə Balakən Rayon Məhkəməsinin müraciətindən göründüyü kimi, A.Motuxova
Cinayət Məcəlləsinin 234.1-ci maddəsinin obyektiv cəhətinə aid edilən üç
müstəqil hərəkətin cəmi – narkotik vasitəni əldə etmə, daşıma və saxlama üzrə
ittiham verilmişdir. Bu üç hərəkətdən ikisini – əldə etmə və daşımanı A.Motuxov
2019-cu ilin sentyabr ayında həyata keçirmiş və bu andan ona istinad olunan
narkotik vasitənin əldə edilməsi və daşınması əməlləri başa çatmış, lakin
narkotik vasitənin saxlanması üzrə əməl 2 mart 2020-ci il tarixində onun
yaşadığı evdə aşkar olunduqdan sonra başa çatmışdır.
Müraciətedən
bildirir ki, Cinayət Məcəlləsinin 234.1-ci maddəsində nəzərdə tutulmuş əməl
2019-cu ilin sentyabr ayında başa çatmış hesab edildikdə, həmin Məcəllənin
18.2.1-ci maddəsinə əsasən A.Motuxovun götürülməmiş və ya ödənilməmiş
məhkumluğu onun əməlində cinayətin təhlükəli residivinin yaranması üçün əsas
kimi çıxış edir. Narkotik vasitənin qanunsuz saxlanması üzrə istinad olunan
cinayət əməlinin başa çatma anı 2 mart 2020-ci il tarixindən götürüldüyü halda
isə A.Motuxovun əvvəlki məhkumluğu ödənildiyindən bu məhkumluq təhlükəli
residivin yaranması üçün əsas ola bilməz.
Müraciətdə
göstərilmişdir ki, Cinayət Məcəlləsinin 234.1-ci maddəsinin dispozisiyasına
əsasən hər biri müstəqil olaraq cinayət məsuliyyəti yarada bilən və başa çatma
anı müxtəlif olan hərəkətlərin, o cümlədən qanunsuz olaraq narkotik vasitələrin
əldə edilməsi, daşınması və saxlanmasının cəmində ifadə olunan cinayətin başa
çatma anının müəyyən edilməsi ilə bağlı Cinayət Məcəlləsinin 27.1-ci maddəsinə
münasibətdə həmin Məcəllənin 234.1-ci maddəsinin şərh edilməsinə ehtiyac
vardır.
Bu məsələ
ilə bağlı Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu aşağıdakıların qeyd edilməsini
vacib hesab edir.
Cinayət
Məcəlləsinin 27.1-ci maddəsinə uyğun olaraq, cinayət o zaman başa çatmış hesab
olunur ki, şəxs tərəfindən törədilmiş əməldə (hərəkət və ya hərəkətsizlikdə)
cinayət qanunu ilə nəzərdə tutulmuş cinayət tərkibinin bütün əlamətləri mövcud
olsun. Müvafiq olaraq, əgər tərkib əlamətlərindən biri olmazsa, törədilmiş əməl
başa çatmış cinayət kimi tövsif oluna bilməz.
Müraciətdən
aydın olur ki, mübahisə doğuran məsələlərdən biri Cinayət
Məcəlləsinin 234.1-ci maddəsinin obyektiv cəhətinə aid edilən qanunsuz olaraq
narkotik vasitələrin və ya psixotrop maddələrin şəxsi istehlak miqdarından
artıq miqdarda saxlanmasının başa çatma anının hansı vaxtdan hesablanması ilə
bağlıdır.
Bununla
əlaqədar Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu qeyd edir ki, Cinayət Məcəlləsinin
234-cü maddəsində nəzərdə tutulmuş qanunsuz olaraq narkotik vasitələri,
psixotrop maddələri və ya onların prekursorlarını saxlama uzanan cinayətdir.
Cinayət
qanunvericiliyində uzanan və davam edən cinayətlərin anlayışı nəzərdə tutulmasa
da, Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin 74.2-ci maddəsində bu cinayətlərin adı
çəkilmişdir.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu digər ölkələrin təcrübəsini, eləcə də uzanan və davam edən
cinayətlərə dair müvafiq normaların Cinayət Məcəlləsində nəzərdə tutulmaması
səbəbindən məhkəmə təcrübəsində çətinliyin yaranmasını nəzərə alaraq
“Azərbaycan Respublikasının cinayət-prosessual qanunvericiliyində əks olunan
uzanan və davam edən cinayətlərlə bağlı Azərbaycan Respublikası Cinayət
Məcəlləsinin 75-ci maddəsinin şərh olunmasına dair” 2006-cı il 27 dekabr
tarixli Qərarında uzanan və davam edən cinayətlərin anlayışı, bu növ
cinayətlərin başlanması və başa çatması anlarını müəyyənləşdirən müddəaların
Cinayət Məcəlləsinə əlavə olunmasını Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisinə
tövsiyə etmişdir.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu məhkəmə təcrübəsi üçün böyük əhəmiyyətə malik
olduğunu vurğulayaraq, həmin məsələnin Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisi
tərəfindən bir daha nəzərdən keçirilməsini vacib hesab
edir.
Eyni
zamanda nəzərə almaq lazımdır ki, Cinayət Məcəlləsinin 234.1-ci maddəsində
göstərilən cinayət əməli alternativ tərkibli olmaqla, onun obyektiv cəhətini
satış məqsədi olmadan qanunsuz olaraq narkotik vasitələri və ya psixotrop
maddələri şəxsi istehlak miqdarından artıq miqdarda əldə etmə, saxlama,
hazırlama, emal etmə və daşıma təşkil edir.
Cinayət
Məcəlləsində alternativ əlamətli obyektiv cəhətə malik xeyli sayda cinayət
tərkibi vardır. Alternativ əlamətli cinayət tərkibini o cinayət əməlləri
yaradır ki, orada başa çatmış cinayət tərkibinin olması üçün Cinayət
Məcəlləsinin müvafiq maddəsinin dispozisiyasında alternativ olaraq nəzərdə
tutulmuş hərəkət və ya hərəkətsizlikdən birinin törədilməsi kifayət etsin.
Başqa sözlə, alternativ əlamətli cinayət tərkibinin xüsusiyyəti ondan ibarətdir
ki, belə cinayətin başa çatmış hesab edilməsi üçün maddədə nəzərdə tutulmuş
alternativ hərəkətlərdən birinin və ya bir neçəsinin törədilməsi kifayətdir. Bu
hərəkətlərdən hətta birinin başa çatması artıq cinayətin törədilməsi kimi
qiymətləndirilir.
Buna görə, Cinayət Məcəlləsinin 234.1-ci maddəsinin obyektiv cəhətini təşkil
edən hərəkətlərdən hər hansı birinin başa çatması anında bu maddədə nəzərdə
tutulan cinayət başa çatmış hesab olunur.
Göstərilənlərə
əsasən Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu aşağıdakı nəticələrə gəlir:
- Konstitusiyanın 127-ci maddəsinin II hissəsində,
Cinayət Məcəlləsinin 8.1 və 9-cu maddələrində təsbit olunmuş ədalət və humanizm
prinsipləri baxımından həmin Məcəllənin 18 və 65-ci maddələrinin tələblərinə
uyğun olaraq residiv zamanı cəzanın sərtləşdirilməsi əvvəl törədilmiş cinayətə
görə təkrar cəzalandırma kimi qəbul oluna bilməz. Belə cəza əməlin ictimai
təhlükəliliyinə və onu törətməkdə təqsirli bilinən şəxsin şəxsiyyətinə adekvat
qiymət olmaqla, Konstitusiyanın 64-cü maddəsinin “heç kəs bir cinayətə görə
təkrarən məhkum edilə bilməz” tələbini pozmur.
- Cinayət Məcəlləsinin 27.1-ci maddəsinin
tələbləri baxımından həmin Məcəllənin 234.1-ci maddəsinin obyektiv cəhətini
təşkil edən hərəkətlərdən hər hansı birinin başa çatması anında bu maddədə
nəzərdə tutulan cinayət başa çatmış hesab olunur.
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 130-cu maddəsinin VI hissəsini və “Konstitusiya
Məhkəməsi haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 60, 62, 63, 65-67 və
69-cu maddələrini rəhbər tutaraq, Azərbaycan Respublikası Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu
QƏRARA ALDI:
1. Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 127-ci maddəsinin II
hissəsində, Azərbaycan Respublikası Cinayət Məcəlləsinin 8.1 və 9-cu
maddələrində təsbit olunmuş ədalət və humanizm prinsipləri baxımından həmin
Məcəllənin 18 və 65-ci maddələrinin tələblərinə uyğun olaraq residiv zamanı
cəzanın sərtləşdirilməsi əvvəl törədilmiş cinayətə görə təkrar cəzalandırma
kimi qəbul oluna bilməz. Belə cəza əməlin ictimai təhlükəliliyinə və onu
törətməkdə təqsirli bilinən şəxsin şəxsiyyətinə adekvat qiymət olmaqla,
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 64-cü maddəsinin “heç kəs bir
cinayətə görə təkrarən məhkum edilə bilməz” tələbini pozmur.
2. Azərbaycan Respublikası Cinayət Məcəlləsinin 27.1-ci maddəsinin
tələbləri baxımından həmin Məcəllənin 234.1-ci maddəsinin obyektiv cəhətini
təşkil edən hərəkətlərdən hər hansı birinin başa çatması anında bu maddədə
nəzərdə tutulan cinayət başa çatmış hesab olunur.
3. Qərar dərc edildiyi gündən qüvvəyə minir.
4. Qərar “Azərbaycan”, “Respublika”, “Xalq qəzeti”, “Bakinski raboçi”
qəzetlərində və “Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Məlumatı”nda
dərc edilsin.
5. Qərar qətidir, heç bir orqan və ya şəxs tərəfindən ləğv edilə,
dəyişdirilə və ya rəsmi təfsir edilə bilməz.
Sədr
Fərhad
Abdullayev