AZƏRBAYCAN RESPUBLİKASI ADINDAN
Azərbaycan Respublikası
Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun
Q Ə R A R I
Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının 128-ci maddəsinin “Məhkəmələr və hakimlər haqqında”
Azərbaycan Respublikası Qanununun 100, 101-ci maddələri və Azərbaycan
Respublikası Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin 53.1.5-ci maddəsi ilə
əlaqəli şəkildə şərh edilməsinə dair
17 yanvar 2022-ci
il
Bakı
şəhəri
Azərbaycan Respublikası Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu Fərhad Abdullayev (sədr), Sona Salmanova, Humay Əfəndiyeva
(məruzəçi-hakim), Rövşən İsmayılov, Ceyhun Qaracayev, Rafael Qvaladze, Mahir
Muradov, İsa Nəcəfov və Kamran Şəfiyevdən ibarət tərkibdə,
məhkəmə katibi Fəraid Əliyevin
iştirakı ilə,
Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının 130-cu maddəsinin IV hissəsinə, “Konstitusiya Məhkəməsi
haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 27.2 və 32-ci maddələrinə və
Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Daxili Nizamnaməsinin 39-cu
maddəsinə müvafiq olaraq, xüsusi konstitusiya icraatının yazılı prosedur
qaydasında keçirilən məhkəmə iclasında Azərbaycan Respublikası Prokurorluğunun
sorğusu əsasında Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 128-ci
maddəsinin “Məhkəmələr və hakimlər haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun
100, 101-ci maddələri və Azərbaycan Respublikası Cinayət-Prosessual
Məcəlləsinin 53.1.5-ci maddəsi ilə əlaqəli şəkildə şərh edilməsinə
dair konstitusiya işinə baxdı.
İş üzrə hakim H.Əfəndiyevanın
məruzəsini, maraqlı subyektlərin nümayəndələri Azərbaycan Respublikası Baş
Prokurorluğunun Hüquqi təminat və insan hüquqları məsələləri idarəsinin rəisi
A.Osmanovanın və Azərbaycan Respublikası Milli Məclisi Aparatının
Dövlət quruculuğu, inzibati və hərbi qanunvericilik şöbəsinin müdiri
H.M.Seyidin və mütəxəssis Azərbaycan Respublikası Ali Məhkəməsinin
Cinayət Kollegiyasının sədri H.Nəsibovun mülahizələrini, ekspert Bakı Dövlət
Universitetinin Hüquq fakültəsinin Cinayət prosesi kafedrasının müdiri F.Abbasovanın
rəyini və iş materiallarını araşdırıb müzakirə edərək, Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
MÜƏYYƏN
ETDİ:
Azərbaycan Respublikasının
Prokurorluğu Azərbaycan Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsinə (bundan sonra
– Konstitusiya Məhkəməsi) ünvanladığı sorğuda Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının (bundan sonra – Konstitusiya) 128-ci maddəsinin
“Məhkəmələr və hakimlər haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun (bundan
sonra – “Məhkəmələr və hakimlər haqqında” Qanun) 100, 101-ci maddələri və
Azərbaycan Respublikası Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin (bundan sonra –
Cinayət-Prosessual Məcəlləsi) 53.1.5-ci maddəsi ilə əlaqəli şəkildə şərh
edilməsini xahiş etmişdir.
Sorğuda göstərilmişdir ki, qüvvədə
olan qanunvericilikdə hakimlərin toxunulmazlığını müəyyən edən hüquqi müddəalar
ümumi xarakter daşıyır və hakimlərin toxunulmazlığının sərhədləri müddət
baxımından qeyri-müəyyəndir. Belə ki, həm cinayət başında yaxalanma zamanı, həm
də digər hallarda hakim barəsində cinayət təqibinin həyata keçirilməsi üçün
Azərbaycan Respublikası Məhkəmə-Hüquq Şurasının (bundan sonra – Məhkəmə-Hüquq
Şurası) razılığının alınması tələb olunur.
Bundan əlavə, Cinayət-Prosessual
Məcəlləsinin 53.1.5-ci maddəsinə müvafiq olaraq, cinayət qanunu ilə nəzərdə
tutulmuş əməlin törədilməsində təqib olunan şəxsin toxunulmazlıq hüququndan
məhrum edilməsi və ya xarici dövlət tərəfindən verilməsi məsələsinin qanunla
müəyyən olunmuş qaydada qoyulması cinayət təqibi üzrə icraatın dayandırılması
əsaslarına aid edilmişdir. Məcəllənin 53.3.4-cü maddəsinə əsasən, şəxsin
toxunulmazlıq hüququndan məhrum edilməsi barədə Azərbaycan Respublikası Baş
prokurorunun təqdimatı cinayət təqibi üzrə icraatın dayandırılmasına əsasdır.
Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin 53.6-cı maddəsinə əsasən, icraatın dayandırılmasına
əsas verən səbəblər aradan qalxanadək cinayət təqibi üzrə icraat dayandırılmış
qalır. Bu səbəblər aradan qalxdıqdan sonra prokurorun, müstəntiqin və ya
məhkəmənin qərarı ilə cinayət təqibi üzrə icraat təzələnir.
Sorğuverənin qənaətinə görə, hakimin
toxunulmazlıq hüququndan məhrum edilməsi barədə Baş prokurorun təqdimatının
təmin edilməməsi ilə əlaqədar icraatın dayandırılmasına əsas verən səbəbin
aradan qalxmaması icraatın dayandırılmış olaraq qalması ilə nəticələnə bilər.
Bu zaman iş üzrə icraatın təzələnməsi “Məhkəmələr və hakimlər haqqında” Qanunun
113-cü maddəsinə uyğun olaraq yalnız hakimin səlahiyyət müddətinin (uzadılmış
səlahiyyət müddətinin) qurtarması, eləcə də səlahiyyətlərinə müvafiq əsaslarla
vaxtından əvvəl xitam verilməsi hallarında (öz arzusu ilə vəzifəsindən çıxmaq
barədə yazılı ərizə verdikdə, tutduğu vəzifə ilə bir araya sığmayan fəaliyyətlə
məşğul olduqda, hakim vəzifəsinə namizədlər üçün müəyyən edilmiş tələblərə
uyğun gəlmədiyi aşkar edildikdə və s.) mümkün olacaqdır ki, belə olan halda
səlahiyyətlərinə xitam verilmiş hakimin toxunulmazlıq hüququnun olduğu
səlahiyyətli dövrü ərzində törətdiyi əmələ görə cinayət-prosessual
qanunvericiliyinə uyğun olaraq cinayət təqibinin həyata keçirilməsi üçün
Məhkəmə-Hüquq Şurasından müvafiq razılığın alınmalı olub-olmaması, yəni
sözügedən Qanunun 101-ci maddəsində müəyyən edilmiş prosedurlara riayət
edilib-edilməməsi ilə bağlı məsələ sual doğurur.
Sorğuverən hesab edir ki,
“Məhkəmələr və hakimlər haqqında” Qanunun 101-ci maddəsinin mövcud
redaksiyasının Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin 53.1.5-ci maddəsinin düzgün
tətbiqində yarada biləcəyi çətinliklər, habelə beynəlxalq təcrübənin
öyrənilməsi və təhlil edilməsi nəticəsində müəyyən olunanlar nəzərə alınmaqla,
hakimlərin toxunulmazlığının müddət sərhədlərinin, yəni səlahiyyət müddətinin
bitməsi və ya digər əsaslara görə hakim vəzifəsində fəaliyyətinə xitam verilmiş
şəxslər barəsində hakim vəzifəsində işlədikləri müddətdə törətdikləri əməllərə
görə cinayət təqibinin xüsusiyyətlərinin müəyyənləşdirilməsi məqsədilə
Konstitusiyanın 128-ci maddəsinin “Məhkəmələr və hakimlər haqqında” Qanunun
100, 101-ci maddələri və Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin 53.1.5-ci
maddəsi ilə əlaqəli şəkildə şərh edilməsinə zərurət vardır.
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
sorğu ilə bağlı aşağıdakıların qeyd olunmasını vacib hesab edir.
Konstitusiyanın 127-ci maddəsinin I
və III hissələrinə əsasən, hakimlər müstəqildir, yalnız Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasına və qanunlarına tabedirlər və səlahiyyətləri
müddətində dəyişilməzdirlər. Hər hansı bir şəxs tərəfindən və hər hansı bir
səbəbdən bilavasitə, yaxud dolayı yolla məhkəmə icraatına məhdudiyyət
qoyulması, qanuna zidd təsir, hədə və müdaxilə edilməsi yolverilməzdir.
Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti məhkəmə hakimiyyətinin müstəqilliyinin təminatçısıdır
(Konstitusiyanın 8-ci maddəsinin IV hissəsi).
“Məhkəmələr və hakimlər haqqında”
Qanunun 8-ci maddəsinə görə, ədalət mühakiməsi hakimlərin müstəqilliyi təmin
edilməklə, heç bir məhdudiyyət qoyulmadan, faktlara əsasən,
qərəzsiz, ədalətlə və qanunlara müvafiq həyata keçirilir.
Hakimlərin müstəqilliyi prinsipi
bütövlükdə məhkəmə sisteminin müstəqilliyinin vacib elementi olmaqla,
hakimiyyət bölgüsü, qanunun aliliyi, ədalət, insan hüquqlarının təmin
edilməsi prinsiplərinin realizəsinə yönəlmiş mühüm təminatlardan biridir.
Demokratik cəmiyyətdə məhkəmə hakimiyyətinin müstəqilliyinin təsbit və təmin
edilməsində dövlətin xüsusi publik marağı mövcud olur.
“İnsan hüquqlarının və əsas azadlıqların
müdafiəsi haqqında” Konvensiyanın 6-cı maddəsi məhkəmənin hakimiyyətin digər
qollarından, həmçinin tərəflərdən müstəqil olmasını tələb edir. İnsan Hüquqları
üzrə Avropa Məhkəməsinin (bundan sonra – Avropa Məhkəməsi) Campbell və
Fell Birləşmiş Krallığa qarşı iş üzrə 1984-cü il 28 iyun tarixli Qərarında
formalaşdırdığı hüquqi mövqeyə əsasən, məhkəmənin “müstəqil”
olub-olmamasının müəyyən edilməsi üçün aşağıdakı meyarlar nəzərdən
keçirilməlidir:
- hakimlərin təyin edilməsi qaydası və
hakimlərin səlahiyyət müddəti;
- hakimlərə təzyiqlərin
yolverilməzliyinə dair təminatların mövcudluğu;
- məhkəmənin zahiri müstəqilliyi.
“Hakimlərin davranışı üzrə Banqalor
Prinsipləri”nin “Müstəqillik” adlanan bölməsinin preambulasına əsasən, məhkəmə
orqanlarının müstəqilliyi qanunçuluğun və işin məhkəmədə ədalətli həll
edilməsinin əsasını təşkil edir. Bu baxımdan, hakim məhkəmə orqanlarının
müstəqilliyi prinsipini şəxsi və institusional aspektlərdə həyata keçirməlidir.
“Məhkəmələr və hakimlər haqqında”
Qanunun 100-cü maddəsinin ikinci hissəsinə müvafiq olaraq, hakimlərin
müstəqilliyi onların səlahiyyətli dövründə siyasətsizləşdirilməsi,
dəyişilməzliyi və toxunulmazlığı ilə, vəzifəyə təyin olunmasının, məsuliyyətə
cəlb edilməsinin, vəzifədən kənarlaşdırılmasının və səlahiyyətlərinə xitam
verilməsinin məhdudlaşdırılması ilə, məhkəmə hakimiyyətinin müstəqil fəaliyyət
göstərməsi və ədalət mühakiməsinin qanunda nəzərdə tutulmuş qaydada həyata
keçirilməsi ilə, məhkəmə icraatına hər hansı şəxs tərəfindən məhdudiyyət
qoyulmasının və müdaxilə edilməsinin yolverilməzliyi ilə, hakimlərin şəxsi
təhlükəsizliyinin təmin edilməsi yolu ilə həyata keçirilir və onlara
vəzifələrinə uyğun maddi və sosial təminatlar verilir.
Ədalət mühakiməsinin publik hüquqi
məqsədlərinin hakimlər tərəfindən realizə edilməsini nəzərə alaraq
qanunverici onlara münasibətdə xüsusi təminatlar müəyyən edir. Digər
şəxslərlə müqayisədə hakimə daha yüksək təminatları müəyyənləşdirməklə dövlət
nəticə etibarilə hakimin fəaliyyətini xüsusi dəyərləndirir, məhkəmə hakimiyyətinin
rolunu, müstəsna əhəmiyyətini və nüfuzunu etiraf edir.
Beləliklə, məhkəmənin
müstəqilliyinin müstəsna publik əhəmiyyətinə xüsusi önəm verərək, qanunverici
onun təmin olunmasının siyasi, iqtisadi və hüquqi mexanizmlərini müəyyən
etmişdir.
Siyasi təminatlara hakimlərin
heç bir başqa seçkili və təyinatlı vəzifə tuta bilməməsi, siyasi fəaliyyətlə
məşğul və siyasi partiyalara üzv ola bilməməsi kimi qadağalar aiddir. Bununla
məhkəmə qərarlarının hakimlərin siyasi baxışlarından və siyasi məqsədəmüvafiqlikdən
müstəqilliyi təmin olunur.
İqtisadi təminatlara dövlət
tərəfindən hakimlərin maddi və sosial təminatı məsələlərinin hakimin yüksək
statusuna uyğun səviyyədə həll edilməsi aiddir.
Hüquqi təminatlara hakimlərin
dəyişilməzliyi, təyin edilməsi, vəzifədən kənarlaşdırılması və səlahiyyətinə
xitam verilməsinin xüsusi qaydaları, təhlükəsizliyi, intizam məsuliyyətinə cəlb
edilməsinin qaydaları, toxunulmazlığı və s. aiddir.
Sorğuda qaldırılan məsələ məhkəmənin
müstəqilliyinin hüquqi təminatı olan hakimlərin toxunulmazlığı ilə bağlı
olduğundan, Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu bu təminatın bəzi
xüsusiyyətlərini qeyd etməyi vacib hesab edir.
Qeyd olunduğu kimi, Konstitusiyanın
128-ci maddəsi ilə təsbit edilmiş hakimlərin toxunulmazlığı onların hüquqi
statusunun və fəaliyyətlərinin vacib təminatlarından olmaqla, onları hər hansı
təsir, təzyiq və təqiblərdən qorumaq məqsədini daşıyır.
Avropa Şurasının
Nazirlər Komitəsinin “Hakimlər haqqında: müstəqillik, səmərəlilik və
məsuliyyət” adlanan Tövsiyəsində qeyd edilmişdir ki, hakimlərin
toxunulmazlığı onların maraqlarına xidmət edən bir üstünlük və ya imtiyaz
deyil, qanunun aliliyinin təmin edilməsi, müstəqil və qərəzsiz ədalət
mühakiməsini arzulayan şəxslərin maraqları naminə mövcud olan bir mexanizmdir.
Hakimlərin toxunulmazlığı müxtəlif
hüquq münasibətləri sahəsində realizə olunur ki, burada üç əsas istiqaməti qeyd
etmək olar:
1. maddi-hüquqi
toxunulmazlıq - hakimlərin mülki-hüquqi məsuliyyətinin hədlərinin müəyyən
edilməsini;
2. funksional
toxunulmazlıq - hakimlərin səlahiyyətləri çərçivəsində həyata keçirdikləri
fəaliyyətə görə hüquqi məsuliyyətə cəlb edilməsinin yolverilməzliyini;
3. prosessual
toxunulmazlıq - hakimin inzibati və cinayət məsuliyyətinə cəlb edilməsinin,
qətimkan tədbirlərinin seçilməsinin, habelə hakimlər barəsində istintaq
hərəkətlərinin aparılmasının xüsusi qaydalarını ehtiva edir.
Maddi-hüquqi toxunulmazlıq ilə
əlaqədar qeyd edilməlidir ki, “Məhkəmələr və hakimlər haqqında” Qanunun
101-ci maddəsinin on birinci hissəsinə görə, məhkəmə səhvləri nəticəsində
proses iştirakçısına, yaxud işdə iştirak edən şəxsə dəymiş ziyana görə hakimlər
öz xüsusi əmlakları ilə məsuliyyət daşımırlar. Bu ziyan qanunla müəyyən olunmuş
hallarda və qaydada dövlət tərəfindən ödənilir.
Birləşmiş Millətlər Təşkilatının
29 noyabr 1985-ci il tarixli 40/32 saylı Qətnaməsi ilə təsdiq edilmiş
“Məhkəmə orqanlarının müstəqilliyinin əsas prinsiplərinin” 16-cı maddəsinə
uyğun olaraq, daxili qanunvericilikdə hər hansı intizam qaydaları, şikayət
etmək hüququ və ya dövlət tərəfindən kompensasiyanın ödənilməsi nəzərdə
tutulmaqla, hakimlər öz vəzifə səlahiyyətlərini həyata keçirərkən yol
verdikləri səhvlər nəticəsində yaranan maddi ziyana münasibətdə immunitetə
malik olmalıdırlar.
Avropa Məhkəməsinin bir sıra
qərarlarında ifadə edilən hüquqi mövqeyə əsasən, hakimlərin toxunulmazlığı
ədalət mühakiməsinin lazımi səviyyədə həyata keçirilməsi kimi qanuni məqsəd
daşıyır... Bu, imkan verir ki, hakimlər öz səlahiyyətlərini tam müstəqil,
qərarların çıxarılması zamanı diskresiyaları ziyanın dəyməsi ilə nəticələnərsə
məsuliyyətin yaranmasından qorxmayaraq həyata keçirsin. Nəhayət, bu, hakimlərə
diqqətlərinin qərardan narazı qalan tərəflərin davamlı iddialarına
yayındırmadan, vəzifələrinin icra edilməsinə yönəldilməsinə imkan verir (Gryaznov
Rusiyaya qarşı iş üzrə 2012-ci il 12 iyun tarixli Qərar və s.)
Funksional toxunulmazlığa gəlincə,
bu institut hakimin diskresiyasına görə, yəni işə baxılması nəticəsində gəldiyi
nəticəyə və ifadə etdiyi mövqeyinə görə hüquqi məsuliyyətə cəlb edilməsini
qadağan edir.
“Məhkəmələr və hakimlər haqqında”
Qanunda hakimlərin funksional toxunulmazlığı ilə bağlı müddəa nəzərdə tutulmasa
da, “Konstitusiya Məhkəməsi haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun (bundan
sonra – “Konstitusiya Məhkəməsi haqqında” Qanun) 16.10-cu maddəsinə görə,
Konstitusiya Məhkəməsinin hakimi Konstitusiya Məhkəməsindəki fəaliyyətinə,
səsverməyə, söylədiyi fikrə görə hüquqi məsuliyyətə cəlb oluna bilməz, ondan bu
hallarla əlaqədar izahat, ifadə tələb edilə bilməz.
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
hesab edir ki, Konstitusiyanın 128-ci maddəsi ilə təsbit olunmuş toxunulmazlıq
bütün hakimlərə münasibətdə funksional toxunulmazlıq təminatını ehtiva edir və
bu növ toxunulmazlıq hakimin səlahiyyətlərinə xitam verildikdən sonra da davam
edir.
Əks yanaşma funksional toxunulmazlıq
institutunun məqsəd və hüquqi funksiyasına zidd olmaqla, Konstitusiya və
müvafiq qanunvericilik normaları ilə təsbit edilmiş təminatların “xəyali”
xarakter daşımasına, nəticədə məhkəmə hakimiyyətinin müstəqilliyinə xələl
gətirilməsinə səbəb ola bilər.
Belə ki, funksional toxunulmazlığın
məqsədi hakimlər tərəfindən fəaliyyətləri çərçivəsində ifadə edilmiş mövqelərə
görə gələcəkdə təqib olunmayacaqlarına güvənərək, hər hansı kənar təzyiqlərə
məruz qalmadan, müstəqil, qərəzsiz və şəffaf qərarların qəbulunun təmin
edilməsidir.
Bununla belə, hakimin bilə-bilə
ədalətsiz qərar qəbul etməsi sübuta yetirilərsə (prosessual təminatlara əməl
edilməsi şərti ilə), o cinayət məsuliyyətinə cəlb edilə bilər. Bu halda, hakim
fəaliyyəti zamanı qərarlarında ifadə etdiyi mövqeyinə görə deyil, məhz belə qərarın
qəbul edilməsi vaxtı törətdiyi cinayətkar əmələ görə məsuliyyətə cəlb olunur.
Belə ki, bilə-bilə ədalətsiz hökm, qətnamə, qərardad və qərar çıxarma
Azərbaycan Respublikası Cinayət Məcəlləsinin (bundan sonra – Cinayət Məcəlləsi)
295-ci maddəsinə əsasən cinayət məsuliyyətini yaradır.
Bununla əlaqədar Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu onu da qeyd etməyi zəruri hesab edir ki, Cinayət
Məcəlləsinin 295-ci maddəsinin dispozisiyasında yer alan “bilə-bilə” ifadəsi
həmin cinayət tərkibinin zəruri əlamətini təşkil edir və hakim
ədalətsiz qərarın çıxarılmasına görə yalnız bunun qəsdən edildiyi sübut
olunduğu təqdirdə cinayət məsuliyyəti daşıyır.
Belə yanaşma beynəlxalq sənədlərdə
də ifadə edilmişdir. Belə ki, Avropa Şurasının Nazirlər Komitəsinin yuxarıda
qeyd edilən Tövsiyəsinin 68-ci bəndinə əsasən, alçaq niyyətlə törədilən hallar
istisna olmaqla, işə baxılarkən hakim tərəfindən qanunun şərhi, faktların və ya
sübutların qiymətləndirilməsi cinayət məsuliyyətinə əsas ola bilməz.
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
onu da xüsusilə vurğulayır ki, hakimlərin toxunulmazlığı onların cinayət
qanunvericiliyi ilə nəzərdə tutulmuş əməllərin törədilməsinə görə məsuliyyətdən
azad edilməsi və ya cəzalandırılmamış qalmasının əsası kimi qiymətləndirilə
bilməz. Burada məqsəd hakimlərin müstəqilliyinin təmin edilməsi üçün
onların təzyiq və təsirlərdən müdafiə edilməsi ilə cəzanın qaçılmazlığı
prinsipi (ubi culpa est, ibi poena subesse debet) arasında ədalətli
balansın əldə olunmasıdır.
Məhz bu səbəbdən də
qanunvericilikdə hakimin toxunulmazlığının götürülməsi ilə bağlı müvafiq
qaydalar (prosessual toxunulmazlıq) nəzərdə tutulmuşdur. Hakimin prosessual
toxunulmazlığından irəli gələn qaydalara riayət edilmədən onun barəsində
cinayət qanunvericiliyi ilə nəzərdə tutulmuş əmələ görə cinayət təqibinin
həyata keçirilməsi yolverilməzdir.
Belə ki, Konstitusiyanın 128-ci
maddəsinin II hissəsinə uyğun olaraq, hakim cinayət məsuliyyətinə yalnız
qanunda nəzərdə tutulan qaydada cəlb oluna bilər.
Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin
11.3-cü maddəsinə əsasən, Azərbaycan Respublikasının hakimləri barəsində
cinayət təqibinin xüsusiyyətləri Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyası, bu
Məcəllə və Azərbaycan Respublikasının digər qanunları ilə müəyyən edilir.
“Məhkəmələr və hakimlər
haqqında” Qanunun 101-ci maddəsinə görə, cinayət başında
yaxalanması halları istisna olunmaqla, hakim tutula və ya həbs edilə, şəxsi
axtarış və müayinəyə məruz qala, Məhkəmə-Hüquq Şurasının razılığı olmadan
barəsində cinayət təqibi həyata keçirilə bilməz. Hakimi cinayət başında tutmuş
cinayət təqibi orqanı bu barədə dərhal Azərbaycan Respublikasının Baş
prokuroruna məlumat verir. Azərbaycan Respublikasının Baş prokuroru hakim
barəsində cinayət təqibinin həyata keçirilməsi üçün əsaslar müəyyən etdikdə
dərhal Məhkəmə-Hüquq Şurasına bu barədə təqdimat verir. Məhkəmə-Hüquq Şurası
hakimin tutulduğu andan 24 saat müddətində onun barəsində cinayət təqibinin
həyata keçirilməsinə dair təqdimata Azərbaycan Respublikası Baş prokurorunun və
ya onun müavininin iştirakı ilə baxır, həmin təqdimatın təmin və ya rədd
edilməsi haqqında qərar qəbul edir. Bu qərar dərhal Azərbaycan Respublikasının
Baş prokuroruna təqdim edilir. Məhkəmə-Hüquq Şurasının razılığı olduqda cinayət
başında tutulmuş hakim barəsində cinayət təqibi Azərbaycan Respublikasının
cinayət-prosessual qanunvericiliyinə uyğun olaraq davam etdirilir. Belə razılıq
olmadıqda cinayət başında tutulmuş hakim dərhal azad edilir. Digər hallarda
hakim haqqında cinayət təqibinin həyata keçirilməsinə razılıq verilməsi barədə
Azərbaycan Respublikası Baş prokurorunun təqdimatına daxil olduğu
gündən 72 saat müddətində baxılır. Məhkəmə-Hüquq Şurasının razılığı
olduqda hakim barəsində cinayət təqibi Azərbaycan Respublikasının
cinayət-prosessual qanunvericiliyinə uyğun olaraq həyata keçirilir.
Konstitusiya Məhkəməsinin hakiminin
cinayət məsuliyyətinə cəlb edilməsinin mümkünlüyü ilə bağlı isə qanunverici
tərəfindən daha mürəkkəb, ikipilləli prosedur nəzərdə tutulmuşdur. Belə ki,
“Konstitusiya Məhkəməsi haqqında” Qanuna görə, Konstitusiya Məhkəməsinin hakimi
cinayət məsuliyyətinə cəlb edilə bilməz, tutula və ya həbs edilə bilməz, onun
barəsində məhkəmə qaydasında inzibati tənbeh tədbirləri tətbiq edilə bilməz,
axtarışa və gətirilməyə məruz qala bilməz, şəxsi müayinə edilə bilməz.
Konstitusiya Məhkəməsi hakiminin cinayət başında yaxalanması halları istisna
olunmaqla, cinayət və ya inzibati xəta törətməkdə şübhə edilən şəxs qismində
tutulmuş Konstitusiya Məhkəməsinin hakimi şəxsiyyəti müəyyənləşdirildikdən
sonra dərhal azad edilməli və bu barədə Konstitusiya Məhkəməsinə, habelə
Azərbaycan Respublikasının Baş prokuroruna yazılı məlumat verilməlidir.
Konstitusiya Məhkəməsi hakiminin hərəkətlərində cinayət əməlinin əlamətləri
olduqda, o, Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 128-ci maddəsinin IV və V
hissələrində nəzərdə tutulmuş qaydada vəzifədən kənarlaşdırıla bilər.
Konstitusiya Məhkəməsinin hakimi vəzifədən kənarlaşdırıldıqdan sonra
Konstitusiya Məhkəməsinin razılığı olduqda, Azərbaycan Respublikası Baş
prokurorunun qərarına əsasən Azərbaycan Respublikasının cinayət-prosessual
qanunvericiliyində nəzərdə tutulmuş qaydada cinayət məsuliyyətinə cəlb oluna və
həbs edilə bilər (16.2-16.4 və 16.7-ci maddələr).
Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin
53.1.5-ci maddəsinə müvafiq olaraq, cinayət qanunu ilə nəzərdə tutulmuş əməlin
törədilməsində təqib olunan şəxsin toxunulmazlıq hüququndan məhrum edilməsi
məsələsi qanunla müəyyən olunmuş qaydada qoyulduqda cinayət təqibi üzrə icraat
dayandırılır. Həmin Məcəllənin 53.3.4-cü maddəsinə görə, cinayət təqibi üzrə
icraatın dayandırılması üçün şəxsin toxunulmazlıq hüququndan məhrum edilməsi
barədə Azərbaycan Respublikası Baş prokurorunun təqdimatı
olmalıdır. İcraatın dayandırılmasına əsas verən səbəblər aradan qalxanadək
cinayət təqibi üzrə icraat dayandırılmış qalır. Bu səbəblər aradan qalxdıqdan
sonra prokurorun, müstəntiqin və ya məhkəmənin qərarı ilə cinayət təqibi üzrə
icraat təzələnir (Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin 53.6-cı maddəsi).
Sorğuda müvafiq razılığın alınmadığı
təqdirdə cinayət təqibi üzrə icraatın dayandırılmış qalması və yalnız hakimin
səlahiyyət müddəti bitdikdən sonra davam etdirilməsi ilə bağlı qaldırılan
məsələ ilə əlaqədar Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu, ilk növbədə, Baş
prokurorun hakimin toxunulmazlıq hüququndan məhrum edilməsinə dair təqdimatına
baxılması üzrə Məhkəmə-Hüquq Şurasının qəbul etdiyi qərarın və
Konstitusiya Məhkəməsinin hakiminin cinayət məsuliyyətinə cəlb edilməsinə
razılığın verilməsinə dair Konstitusiya Məhkəməsinin Qərarının hüquqi təbiətinə
nəzər salmağı vacib hesab edir.
“Məhkəmə-Hüquq Şurası haqqında”
Azərbaycan Respublikası Qanununun (bundan sonra – “Məhkəmə-Hüquq
Şurası haqqında” Qanun) 1-ci maddəsinə əsasən, Məhkəmə-Hüquq Şurası
Azərbaycan Respublikasında məhkəmə sisteminin təşkilinin, hakimlərin
və məhkəmə sisteminin müstəqilliyinin təmin edilməsi... və hakimlərlə
bağlı digər məsələləri səlahiyyəti daxilində həll edən, məhkəmə hakimiyyətinin
özünüidarə funksiyalarını həyata keçirən orqandır.
Həmin Qanunun 11.0.12-ci maddəsinə
müvafiq olaraq, Məhkəmə-Hüquq Şurası hakimlərin səlahiyyətlərinə xitam
verilməsi və cinayət məsuliyyətinə cəlb edilməsi barədə müraciətlərə baxır.
“Məhkəmə-Hüquq Şurası haqqında” Qanunun 12.0.9-cu maddəsinə əsasən, hakimlər
barəsində cinayət təqibinin həyata keçirilməsinə razılıq vermək Məhkəmə-Hüquq
Şurasının hüququdur. Hakim barəsində cinayət təqibinin həyata keçirilməsinə
razılıq verilməsi barədə Azərbaycan Respublikası Baş prokurorunun təqdimatının
təmin və ya rədd edilməsi haqqında qərar qəbul edilərkən səsvermədə
Məhkəmə-Hüquq Şurasının yalnız hakim üzvləri iştirak edirlər. Məhkəmə-Hüquq
Şurasının bu məsələ üzrə qəbul edilən qərarı qətidir (17.4-cü maddə).
“Məhkəmə-Hüquq Şurası haqqında”
Qanunun 18.1-ci maddəsinə uyğun olaraq, həmin Qanunun 17.4-cü maddəsində
nəzərdə tutulmuş (hakim barəsində cinayət təqibinin həyata keçirilməsinə
razılıq verilməsi barədə Azərbaycan Respublikası Baş prokurorunun təqdimatının
təmin edilməsi və ya rədd edilməsi haqqında) qərardan şikayət verilə bilməz.
Konstitusiyanın 130-cu maddəsinin IX
hissəsinə görə, Azərbaycan Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsi öz
səlahiyyətlərinə aid edilən məsələlərə dair qərarlar qəbul edir. Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin qərarı Azərbaycan Respublikası
ərazisində məcburi qüvvəyə malikdir.
Qanunvericilik normalarının əlaqəli
təhlili belə nəticəyə gəlməyə əsas verir ki, hakim barəsində cinayət təqibinin
həyata keçirilməsinə razılıq verilib-verilməməsinə dair qərarın düzgün olması
prezumpsiyası mövcuddur.
Göstərilənlərə əsasən Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu hesab edir ki, Konstitusiya Məhkəməsinin və ya
Məhkəmə-Hüquq Şurasının hakim barəsində cinayət təqibinin həyata keçirilməsi
məqsədi ilə toxunulmazlıq hüququndan məhrum edilməsinə dair Baş prokurorun
təqdimatının rədd edilməsi üzrə qərarı, həmin hakimin cinayət məsuliyyətinə
cəlb edilməsini birdəfəlik istisna edən akt xarakterini daşıyır və onun cinayət
məsuliyyətinə cəlb edilməsini səlahiyyətlərinə xitam verilənə qədər təxirə
salan akt kimi qiymətləndirilə bilməz.
Əks halda, hakim barəsində cinayət
təqibinin həyata keçirilməsinin mümkünlüyünü Məhkəmə-Hüquq Şurasının və ya
Konstitusiya Məhkəməsinin razılıq qərarından asılı edən qayda onların
toxunulmazlığının prosessual hüquqi təminatı və müstəqilliyini təmin edən
səmərəli vasitə kimi öz əhəmiyyətini itirmiş olar.
Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu onu da qeyd etməyi vacib hesab edir ki, hakimin toxunulmazlığının
götürülməsi məsələsi həll olunarkən, hakimlərin müstəqilliyinin təmin edilməsi
və cəzanın qaçılmazlığı prinsipləri arasında tarazlığın təmin edilməsi bu
barədə qərar qəbul edəcək orqanların vəzifəsini təşkil edir.
Burada xüsusilə vurğulanmalıdır ki,
həm Məhkəmə-Hüquq Şurası, həm də Konstitusiya
Məhkəməsi cinayət təqibi ilə hakimin fəaliyyəti arasında əlaqənin
olub-olmaması, həmin cinayət təqibinin hakimin fəaliyyətinə təsir etmə vasitəsi
kimi çıxış edib-etməməsini qiymətləndirməklə cinayət təqibinin həyata
keçirilməsinin mümkünlüyü üzrə yekun nəticəyə gəlməlidir.
Qeyd edildiyi kimi,
Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin 53.6-cı maddəsinə əsasən, icraatın
dayandırılmasına əsas verən səbəblər aradan qalxanadək cinayət təqibi üzrə
icraat dayandırılmış qalır. Lakin burada nəzərə almaq lazımdır ki,
Məhkəmə-Hüquq Şurasının və ya Konstitusiya Məhkəməsinin cinayət təqibinin
həyata keçirilməsinə razılığın verilməməsi barədə qərarı qəti hüquqi nəticələr
yaratmaqla cinayət təqibinin həyata keçirilməsini istisna edir. O da qeyd
olunmalıdır ki, hakimin toxunulmazlığının götürülməsi barədə təqdimatın
verilməsi səbəbindən dayandırılmış icraat yalnız cinayət təqibinə xitam
verilməsi məqsədi ilə təzələnə bilər.
Bununla belə, qüvvədə olan
cinayət-prosessual qanunvericiliyində müvafiq orqan tərəfindən hakim barəsində
cinayət təqibinin həyata keçirilməsinə razılıq verilməməsi barədə qərarın qəbul
edilməsi cinayət təqibini istisna edən hallar sırasında göstərilməmişdir. Odur
ki, Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu cinayət-prosessual qanunvericiliyinə
müvafiq əlavələrin edilməsinin Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisinə
tövsiyə olunmasını məqsədəmüvafiq hesab edir.
Eyni zamanda,
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu onu da qeyd etməyi vacib hesab edir ki,
hakimlik dövründə törədilən, lakin onun səlahiyyətlərinə xitam verildikdən
sonra aşkar edilən cinayət əməlinə görə sabiq hakim barəsində cinayət təqibinin
həyata keçirilməsi məsələsi yarandığı hallarda (funksional toxunulmazlıq ilə
bağlı hallar istisna olmaqla), onun barəsində cinayət təqibi ümumi əsaslarla
cinayət-prosessual qanunvericiliyinə əsasən həyata keçirilir və bu zaman
Məhkəmə-Hüquq Şurasının və ya Konstitusiya Məhkəməsinin razılığı tələb olunmur. Belə ki,
yuxarıda qeyd edildiyi kimi, hakimin toxunulmazlığının, o cümlədən prosessual
toxunulmazlığının məqsədi hakimin fəaliyyətinin kənar təzyiq və təsirlərdən
müdafiə edilməsi, bununla da müstəqilliyinin təmin edilməsidir. Səlahiyyət
müddəti bitmiş hakimin isə artıq belə təzyiq və təsirlərdən müdafiəyə ehtiyacı
olmur.
Göstərilənlərə əsasən Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu aşağıdakı nəticələrə gəlir:
- Konstitusiyanın 128-ci maddəsinin II
hissəsinin mənasına görə, Məhkəmə-Hüquq Şurasının və ya Konstitusiya
Məhkəməsinin cinayət təqibinin həyata keçirilməsinə razılıq verilməməsinə
(təqdimatın rədd edilməsinə) dair qərarı hakim barəsində cinayət təqibinin həyata
keçirilməsini istisna edir;
- bu Qərarın təsviri-əsaslandırıcı hissəsində əks olunmuş hüquqi
mövqelər nəzərə alınaraq, Məhkəmə-Hüquq Şurasının və ya Konstitusiya
Məhkəməsinin hakim barəsində cinayət təqibinin həyata keçirilməsinə razılıq
verilməməsinə (təqdimatın rədd edilməsinə) dair qərarı əsasında
Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin 53.1.5 və 53.3-cü maddələri ilə nəzərdə
tutulmuş qaydada dayandırılmış cinayət təqibi üzrə icraata xitam verilməsinin
tənzimlənməsi Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisinə tövsiyə olunmalıdır;
- Cinayət Məcəlləsinin 295-ci maddəsi
ilə nəzərdə tutulmuş bilə-bilə ədalətsiz hökm, qətnamə, qərardad və qərar
çıxarma halları istisna olmaqla, hakim həm səlahiyyəti dövründə, həm də
səlahiyyətinə xitam verildikdən sonra fəaliyyətinə, qəbul etdiyi qərarlarda
ifadə etdiyi mövqelərə, səsverməyə, söylədiyi fikrə görə hüquqi məsuliyyətə
cəlb oluna, ondan bu hallarla əlaqədar izahat, ifadə tələb edilə bilməz;
- hakimin səlahiyyətlərinə xitam
verildikdən sonra aşkar edilən, lakin onun səlahiyyəti dövründə törədilən
cinayət əməlinə görə (funksional toxunulmazlıq ilə bağlı hallar istisna
olmaqla) sabiq hakim barəsində cinayət təqibi ümumi əsaslarla
cinayət-prosessual qanunvericiliyinə əsasən həyata keçirilir və bu zaman
Məhkəmə-Hüquq Şurasının və ya Konstitusiya Məhkəməsinin razılığı tələb olunmur.
Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının 130-cu maddəsinin IV hissəsini və “Konstitusiya
Məhkəməsi haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 60, 62, 63, 65-67 və
69-cu maddələrini rəhbər tutaraq, Azərbaycan Respublikası Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu
1. Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 128-ci maddəsinin II hissəsinin mənasına görə,
Azərbaycan Respublikası Məhkəmə-Hüquq Şurasının və ya Azərbaycan Respublikası
Konstitusiya Məhkəməsinin cinayət təqibinin həyata keçirilməsinə razılıq
verilməməsinə (təqdimatın rədd edilməsinə) dair qərarı hakim barəsində cinayət
təqibinin həyata keçirilməsini istisna edir.
2. Bu Qərarın
təsviri-əsaslandırıcı hissəsində əks olunmuş hüquqi mövqelər nəzərə
alınaraq, Azərbaycan Respublikası Məhkəmə-Hüquq Şurasının və ya Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin hakim barəsində cinayət təqibinin həyata
keçirilməsinə razılıq verilməməsinə (təqdimatın rədd edilməsinə) dair qərarı
əsasında Azərbaycan Respublikası Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin 53.1.5 və
53.3-cü maddələri ilə nəzərdə tutulmuş qaydada dayandırılmış cinayət təqibi
üzrə icraata xitam verilməsinin tənzimlənməsi Azərbaycan Respublikasının Milli
Məclisinə tövsiyə olunsun.
3. Azərbaycan
Respublikası Cinayət Məcəlləsinin 295-ci maddəsi ilə nəzərdə tutulmuş bilə-bilə
ədalətsiz hökm, qətnamə, qərardad və qərar çıxarma halları istisna
olmaqla, hakim həm səlahiyyəti dövründə, həm də səlahiyyətinə xitam verildikdən
sonra fəaliyyətinə, qəbul etdiyi qərarlarda ifadə etdiyi mövqelərə, səsverməyə,
söylədiyi fikrə görə hüquqi məsuliyyətə cəlb oluna, ondan bu hallarla əlaqədar
izahat, ifadə tələb edilə bilməz.
4. Hakimin
səlahiyyətlərinə xitam verildikdən sonra aşkar edilən, lakin onun səlahiyyəti
dövründə törədilən cinayət əməlinə görə (funksional toxunulmazlıq ilə
bağlı hallar istisna olmaqla) sabiq hakim barəsində cinayət təqibi ümumi
əsaslarla Azərbaycan Respublikasının cinayət-prosessual qanunvericiliyinə
əsasən həyata keçirilir və bu zaman Azərbaycan Respublikası Məhkəmə-Hüquq
Şurasının və ya Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin razılığı
tələb olunmur.
5. Qərar dərc
edildiyi gündən qüvvəyə minir.
6. Qərar
“Azərbaycan”, “Respublika”, “Xalq qəzeti”, “Bakinski raboçi” qəzetlərində və
“Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Məlumatı”nda dərc edilsin.
7. Qərar qətidir, heç
bir orqan və ya şəxs tərəfindən ləğv edilə, dəyişdirilə və ya rəsmi təfsir
edilə bilməz.
Sədr
Fərhad Abdullayev